העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת פסחים דף עז עמוד ב
דף עז עמוד ב כמו שאמרנו אתמול העולם האנשים בחוץ אוהבים לקרוא לדפים שאנחנו לומדים עכשיו דפים מסובכים אז דבר ראשון אני נגד זה כמו שאתם יודעים תמיד ואני גם לא מאמין לזה כי כשומרים לך מסובך זה סותם לך את המוח כשומרים לך דף מאיר אולי הוא קצת מורכב המוח שלך אוטומטי נפתח והוא באמת עובר את זה בקלות הרבה הרבה יותר גדולה. אז בבקשה, הדפים של היום הם לא מסובכים, הם אולי קצת מורכבים. הדפים אני מתכוון למה שהיה אתמול, מה שיהיה היום, מה שיהיה מחר, אבל לא להיבעל מזה. להפך. מה? למה צריך לדעת את זה? למה אני אומר את זה בניגוד להרגלי? כיוון שאני חושב פשוט מאוד, תדע לך יהודי יקר, הוא קצת מורכב. תפנה את הדעת. אל תשב עם עוד דברים שמסיחים את דעתך, הילדים, הפלאף, הכל מה שצריך. שים בחוץ. תתמקד לא הרבה זמן. בעזרת השם רבע שעה, 20 דקות, 21, 22 דקות, אני מקווה גג. אולי אפילו פחות ואנחנו אחרי העמוד הזה. אז דבר ראשון נפתח במסר נפלא שמוכיר את המאמצים של כל אחד מאיתנו. אנחנו עסוקים גם אתמול וגם היום במחלוקת האם כשאין בשר אין דם או כשאין דם יש בשר. לא יודע. מחלוקת בין רבי יהודה לרבי א לבין רבי יהושע לרבי אליעזר שכבר נדבר עליה. רבי אליעזר אומר תקשיב טוב. דם אף על פי שאין בשר. לא אכפת לי אם יש בשר או לא שמקטירים אותו שאוכלים אותו. דם תמיד זורקים. המסר הזה הוביל אותי לדבר נפלא. לפעמים אדם יורק דם על קדושה, על רוחניות, על תורה, על שמירת, לא משנה על מה, על כל דבר רוחני, אבל הוא לא מגיע לתוצאות. איך אוהבים לומר אין כאן בשר? לא מרגישים בשר, לא מרגישים תוצאות. אומר לנו הקדוש ברוך הוא, תקשיב טוב, זה אומנם מחלוקת, אבל אני בטוח שבשמיים בעניין הזה זה בדיוק כמו רבי אליעזר. דם אף על פי שאין בשר. כשאתה מקריב דם, כשאתה מקיז דם למען ערכים מקודשים, לא מעניין אותי אם יוצא מזה משהו או לא. עצם ההכזת דם שלך חשובה. ולכן תזכור תמיד יהודי יקר דם אף על פי שאין בשר אתה לא מגיע להישג אתה מכיז דם אתה משלנו אתה נברון הגעת ל-100% מה שהקדוש ברוך הוא רוצה ממך רק אל תיבאל אף פעם אל תלך אחורה תמשיך עם כל האנרגיות ואם הקדוש ברוך הוא ירצה אתה גם תצליח ואם לא אתה לא תצליח אתה תמשיך להווק ולהילחם וזו המטרה שלך בעולם אומרת הגמרא הקדושה ושימו לב אנחנו בעצם באמצע להבין האם משנתנו מסתדרת כדברי רבי יהושע בקצרה ממש ומי שרוצה בהרחבה מוזמן לדפדף לשיעור של אתמול בקצרה ממש מה אמרנו אתמול בניין בין שתי קומות זוכרים אותו יש לנו קומה יסודית שמורכבת מובנה מעל תובנה וקומת קומה וקומה ראשונה בעצם שתי קומות סך הכל שמזה אנחנו שואלים שאלה על רבי יהושע הבאנו את המחלוקת בין רבי יהושע לרבי אליעזר ואנחנו עדיין באמצאה רק שנסיים את כל המחלוקת עם כל השיטות והלימודים הגמרא תשאל את השאלה מה היה הבניין קומה ראשונה אני לא נכנס למה כמו שאמר אמרתי מי שרוצה למה אתמול קומה ראשונה טומא דחויה בציבור אם טומא דחויה בציבור חייבים ציץ בשביל לרצות עליה יפה קומה שנייה כשציץ מרצה הוא לא מרצה על בשר אלא רק על דם ורבי יהושע במחלוקת בינו לרבי אליעזר מצריך שיהיה בשר בשביל שיזרקו את הדם ממילא אם אתה אומר לי שכל הדברים הטמאים מגיעים בטומ ולא נאכלים בטומא והציץ לא מרצה על אכילות אז איך זורקים את הדם אין בשר איך זורקים את הדם זה שאלה שכבר אמרנו אתמול וזה זה היה חשיפה כי רק היום נלמד אותה. עכשיו אנחנו בעצם עסוקים במחלוקת שרבי יהושע אומר שחייבים שיהיה בשר בשביל דם. וראינו אתמול בעצם כתוב ועשית אולותיך הבשר והדם. יפה אומר רבי יהושע בשר הוצמד לדם. אם בשר דם עם דם בשר. אין כזה דבר אחד בלי השני. נפלא. נפלא. רבי יוסי רבי אליעזר אומר מה פתאום כתוב ודם זבחיך ישפך? יש מושג שלוק דם גם אם אין בשר. אגב נזכור ואני חושב שנדבר על זה גם היום. אין מושג. של דם. אין אין מושג של בשר בלי דם. זה לפי כולם. אם הדם לא נמצא, הבשר לא נהיה מותר. רש"י בטוח יזכיר את זה היום. אם הדם לא נמצא, הבשר לא נהיה. סליחה, בטח שנזכיר את זה היום. בטח. אם אדם לא נמצא, הבשר לא מותר באכילה. אם הבשר לא נמצא, אז זה המחלוקת. יפה. אמר רבי יהושע, אני משווה דם לבשר. אמר רבי אליעזר, דם זבחיך ישפך. מה הוא דורש עם דם ובשר ביחד? מה דם בזריקה? אף בשר בזריקה. אומרת הגמרא הקדושה דף הז עמוד א שתי שועות מלמטה ורבי יהושע נמיכתיב את דם זבחיך ישפך כתוב דם זבחיך משמין בשר דם זבחיך ישפך מכל מקום תמיד שופכים את הדם למה אתה אומר לי רק אם יש בשר וישפך לא פירושו ישפך להשפעה ישפך על המזבח אונה הגמרא אמר לך כתיב גבי והבשר תאכל כתוב באותו פסוק והבשר תאכל זאת אומרת מה אתמול כאילו רבי אליעזר אמר לך תשמע כתוב דם זבחיך ישפך תמשיך עוד רגע כתוב הבשר בשר תוכל אז זה מגיע יחד עם בשר רק במקרה שיש בשר זורקים את הדם אה אומרת הגמרא כן גם שמה כתוב והבשר תאכל אז למה צריך גם את ועשית עולותיך הבשר והדם וגם את ודם זבחיך ישפך והבשר תאכל ואנראה קרא למה לי אונה הגמרא אחת בעולם ואחד בשלמים כשכתוב זבחיך זה שלמים זה נאכל בחבורה זה יותר זבח כמו שנוהגים להגיד היום רוצה לבוא לעשות זבוח אני לא יודע אם אצלכם נוהגים אבל אצלנו יש נוהגים ומתכוונים למשהו רבתי כזה אז עולה זה קורבן שעולה למזבח שלמים זה יותר זבח שכונה פתח את השולחן בלשון עוד כל מיני אנשים לא אצלי גם לא משנה אז אחד בעולה ואחד בשלמים למה צריך בשניהם וצריכה די כתב רחמנה בעולה אבמינה עולה ידחמירה שכן קליל אז רק בעולה צריך גם בשר וגם רק שיש בשר אבל שלמים דלא חמיר אמא הם לא כל כך חמורים הם לא עולים כולם למזבח והיא כתב רחמנה שלמים אב מינה אדרבה דיד בשתי אכילות מה אתה רוצה שלמים יש בזה גם למזבח גם לבעלים זה דרמטי אבל הולדת בשתי אכילות זה רק למזבח אימלוק כמש מלן גם בעולה וגם בשלמים הלאה ממשיכה הגמרא הדיון במחלוקת ורבי אליעזר נמי הכתיב והבשר תאכל כתוב לך במפורש ודן זבחיך ישפך והבשר תאכל דווקא אם יש בשר אומר לך רבי אליעזר מה פתאום אמר לך ומי בא אלי ללימוד אחר לחלוטין שאין הבשר מותר באכילה עד שיזרק הדם אין מושג לאכול בשר אם אדם לא נזרק נפלא ביותר דיברנו על זה בהקדמה למה לא זכתי זה כתוב פה אני לא יודע אבל אחרי זה נזכרתי ברוך השם אין מושג סג לאכול בשר אם אדם לא נזרק שואלת הגמרא אחי אם כולי לאחי ודעת ואם כך דם אף על בלי שאין שם בשר מנלן זה שאלה אם חיוך ארמומי כזה סליחה שאני ככה אומר אומרת הגמרא מצאת הדרשה אז בוא נגיד שכל הפסוק הגיע לזה וממילא כל הפסוק של דם זבחיך ישפך והבשר תאכל מגיע לומר לך דווקא כשיש דם אז תאכל את הבשר ואם לא אז לא ואז אין לך מקור ללמוד שגם במקרה שרק אדם קיים ואין בשר זורקים אותו הרי זה המקור שלך אתמול אמרת דם זבחיך ישפך מכל מקום גם אם אין בשר אם אתה דורש מזה עכשיו דרשה כמו שאמרנו לומר שהבשר נאכל רק במקרה שאדם נזרק אז אולי הכל מגיע בשביל זה לא נשאר לך מקום לדרוש את החידוש שלך אף על פי שאין בשר אדם נזרק יפה אומרת הגמרא אמר לך אם כן נכתוב רחמנה הבשר תאכל והדר ודם זבחיך ישפך ועלף שזה כתוב אחרי זה אני אבין רשי אומר כתוב ישפך למפריע לא תשפוך ישפך כד כתיב ברשע ועשית דעולותך קודם בשר ואחרי זה דם מה ישנה פה בסיפה זאת אומרת גם במקרה שאני אעשה כמו הרישע ויקדים את הבשר לאדם כמו שאמרנו רש"י מדגיש אני עדיין יבין שפירושו שחייבים את שניהם מה ישנה דקדמי לדם זבחיך למה באמת הוא הקדים שמ מינה דם אף על פי שאין בשר זה דבר ראשון בעצם כמו שדעת רבי אליעזר ושמ מנה גם הלימוד שראינו עכשיו שאין הבשר מותר באכילה עד שיזרק הדם יפה מאוד שואלת הגמרא רגע ורבי יהושע מאיפה הוא יודע את הלימוד הזה של רבי אליעזר? מאיפה הוא יודע שבמקרה שאין דם אין בשר? לא אוכלים את הבשר ורבי יהושע אין הבשר מותר באכילה עד שיזעק אדם מאיפה יודע? אומרת הגמרא כל וחומר הוא ומה אמורין? אמורין זה בעצם החלק של הבשר שעולה למזבח ומה אימורין דכי תנה הוא לא מעק וכולם יודעים שכשאימורים לא נמצאים זה לא מעכב כל עוד ויש את הבשר שהולך לאכילה זה בסדר גמור אמורים זה בעצם חלקים פנימיים יותר לא כל כך בשר חלקים הפנימיים כשהם לא נמצאים בהור שהם לא מעקבים בכל אופן כי תנהו מעקווה דם דחילתי מעקב כי לא כל שכן דמעקב זאת אומרת כמו שאמרנו ברור שאם אין דם אין בשר אז כשיש אותו ברור שחייבים לזרוק אותו ורק אחרי זה לאכול ממנו רבי אליעזר יאמר לך מילת דעתיה בקל וחומר טרך וכתב לקרא יש מושג שגם מה שאני יכול להבין בכלל וחומר עדיין הפסוק תורח וכותב וזה דוגמה טובה אומר רבי אליעזר נכון אני יכול להבין שבמקרה שאין דם אין בשר ובכל אופן התורה כותבת את זה ורבי יהושע אומר לך נכון תשמע נפלא יש מושג גם אני סובר מילת דעתיה בקל וחומר תח וכתב לקרא אבל פה יש לי דרשה כלחד קלמידש דרשינן פה בעצם אני אומר תשמע זה בקל וחומר אומר ומה תשאל אותי מאיפה אני יודע את כל ההלכות האחרות? אני יודע את זה מכל וחומר בזה אני חולק עליך זאת אומרת בסופו של דבר אני לא נשאר תקוע אני עונה על הכל ולכן כשאני יכול להגיע למסקנה ולדרוש את הכל ולהשאיר מה שצריך בקל וחומר אני לא אני לא משתמש בטיון הזה עד כאן המחלוקת בין רבי אליעזר לרבי יהושע חצי עמוד עברנו מורכב לא מאיים גם לא עכשיו אומרת הגמרא אשתא לא המתניטין דלא כרבי יהושע כבר אמרנו את זה גם היום בפתיחה גם אתמול בסיום כבר אמרנו את השאלה שאלה הזאת אז השאלה הזאת הולכת לעבור לנו בקלות אומרת הגמרא דכיוון דאמר בענן תרתי מה זה טרתי צריך שיהיה קיים גם הבשר וגם הדם והציץ שמרצה הוא לא עובד על הבשר וציץ האכילות לא מרצה כמו שאמרנו ציץ לא עובד על בשר אז היחיעתי בטומה איך יכול להיות במשנה או ראינו את זה כבר המון פעמים אבל גם במשנה שלנו כתוב במפורש שבא בטומא ולא נאכל בטומא הציץ מרצה על מה רק על דם על בשר לא אז הבשר לא קיים לפי רבי יהושע חייבים תרת גם דם וגם בשר. אם הבשר לא קיים, לא זורקים. מה יענה על זה רבי יהושע? האם המשנה שלנו לא כמו רבי יהושע? אומרת הגמרא אפילו תמ רבי יהושע, כסבה רבי יהושע הציץ מרצה על העולין. זאת אומרת רבי יהושע אומר, "תקשיב טוב, נכון שהציץ לא מרצה על הבשר הנאיכל, אבל על מה שעולה למזבח, על זה הוא כן מרצה. ומספיק לי, אני לא חייב שגם הבשר יהיה קיים וגם מה שעולה למזבח יהיה קיים. מספיק לי רק אחד מהם"ם. נכון שאני מחייב טרטי, אני מחייב דם ובשר, אבל בשר לאו דווקא הבשר שנאכל, גם הבשר שעולה למזבח מספיק לי. יפה. כן, בעצם עולים רש"י אומרת זה הנקטרים, על טומת הנקטרים, דהיינו אמורין יפה. וכמו שאנחנו נראה בעזרת השם בהמשך שאם יש משהו לאכילת מזבח זה בסדר. אז יפה, הציץ אומנם לא מרצה על האוכלין, אבל כן מרצה על העולין וזה מספיק לו בשביל לזרוק על זה את הדם. יפה. שואלת הגמרא אבל את תנח זבחים דהי קאולין אבל אל תשכח שחוץ מכל הקורבנות שבהם יש איימורים שעולמים למזבח דיברנו גם על עומר ושתי הלחם אלא עומר ושתי הלחם דלקאולין מה יקי כלמר שאלה מעולה עומר ושתי הלחם סך הכל שתי הלחם כלום מהם לא הולך למזבח בעומר יש איזה קומץ שהולך על המזבח אבל גם רש"י אומר הוא לא בדיוק נחשב כמו עולין למזבח הוא נחשב כמו דם שזורקים אותו בהגדרות ההלכתיות הוא נחשב כמו דם לא כמו אמורין אז גם אומר וגם שתלכם אני לא מבין איך רבי יהושע אומר שכתוב במשנה במפורש שהם קריבים בטומא על מה הציץ מרצה שמה אין שם עולים בכלל אונה הגמרא פשוט מאוד אמרי כי אמר רבי יהושע נמיד בעינן טרתה בזבחים במנחות לא במנחת העומר בשתי הלחם אומר הכל בסדר לא צריך באמת תרטה גם דם גם בשר בהשוואה פה לא צריך שיהיה הכל בסדר ונכון שהציץ לא מרצה על זה כי זה נאכלים אבל עדיין אפשר להקריב אפשר לזרוק או להני ניף לדוגמה לקמוץ ולהקטיר בעומר או בשתי הלחם להניף אותם שואלת הגמרא במנחות לא לגבי מנחות רבי יהושע לא אמר את זה אתה בטוח והתנן נטמעו שירע של המנחה עבדו שירע כמידת רבי אליעזר כשרה למה כי רבי אליעזר אומר שהציץ מרצה על העולין על הנאכלין והכל סליחה רבי יהושע אומר שאין שום בעיה לא צריך גם את הבשר גם את הדם ובהשוואה למנחות אותו דבר לא צריך את הקומץ את הבעצם מה שהוצאתי שהוא הוא נחשב כמו הדם או כמו הבשר. כן, בעצם כל שירי המנחה נחשבים כבשר לכהנים. מה שעולה למזבח נחשב כדם. אז הוא אומר, "לא אכפת לי השירים נמצאים או לא." זה כמו שהבשר לא נמצא ומותר רבי אליעזר לשיטתו כמידת רבי יהושע פסולה שמה שרבי יהושע מצריך את הבשר. אותו דבר פה הוא מצריך את שירי המנחה. אתה רואה שבעצם רבי יהושע סובר את דעתו גם לגבי מנחות. אונה הגמרא ממש לא. זה לא באמת רבי יהושע. זה תנא שסובר כמו רבי יהושע ובעצם הוא סובר כמותו בזבוחים והוא אומר כמו שרבי יהושע סובר בזבחים ככה גם במנחות אבל רבי יהושע עצמו במנחות לא סובר את זה אונה הגמרא כמידת כמידת רבי יהושע ולא כמידת רבי יהושע זאת אומרת כמותו ולא כמותו כמידת רבי יהושע דביננתי שצריך גם דם גם בשר אז גם פה צריך גם את המנחה וגם את שיריה גם את הקומץ וגם את שירב ואבל זה לא בדיוק מידת רבי יהושע זה רבי יהושע לסבוחים אמר במנחות לא אמר ואילו הייתה נסבר אפילו במנחות נפלא ביותר אז סידרנו הכל רבי יהושע אומר שציץ מרצה על העולין נפלא ולכן כל הזבחים הכל בסדר תשאלת אם אומר ושתי הלחם על מנחות הוא לא דיבר מה שכתוב כמידתו זה כמידתו שצריך תרתי אבל הוא דיבר על זבחים באותו תנא מדבר על מנחות אומרת הגמרא ממש לא נכון שאלה ראשונה ומנו אינא דקייקתי ומחמיר תפי מיני מי זה התנא הזה שסובר כמותו ומחמיר יותר לגבי מנחות לא מצאנו כזה תנא מתי לדעת את כל הש"ס ואולי זה מובא אבל הגמרא אומרת שלא כתוב והיא ידע שמה ידעו את כל הממרות את כל הברייתות את כל המשניות והם ידעו לומר שאין כזה תנא אז אין סיבה לומר שמה שכתוב כמידת רבי יהושע זה תנא שבעצם סובר כמותו בזבוחים וחולק עליו במנחות לא מסתבר ועוד תעניה השאלה נוספת עכשיו מביאה הגמרא באמת עמרה סתומה לחלוטין שאין מצב להבין אותה גם אם תפתחו שוטנשטיין אתם יודעים איך נבין אותה בעזרת השם אחר הגמרא בעצמה תפרש אותה אבל עכשיו אין סיבה שנבין אותה סך הכל נראה ממנה דבר אחד שגם במנחות רבי יהושע סובר את דעתו שחייבים את שניהם זאת אומרת גם דם וגם בשר לגבי מנחות גם את שירי המנחה וגם את קומצה ועוד תניה אמר רבי יוסי רואה אני את דברי רבי אליעזר במנחות ובזבחים ודברי רבי יהושע בזבוחים ובמנחות דברי רבי יהושע בזבוחים שהיה אומר אם אין דם אין בשר אם אין בשר אין דם דבר רבי אליעזר במנחות שהיה אומר כסף אף על פי שאין שיריים ודברי רבי יהושע במנחות שהיה אומר אם אין קומץ אין שיריים אם אין שיריים אין קומץ תודה רבה עד כאן האמרה הסתומה שאנחנו לא מבינים אותה היום אנחנו רק יודעים שרבי יוסי אמר אני סובר גם כרבי אליעזר וגם כרבי יהושע גם בזבחים גם במנחות זה ממש לא הגיוני הגמרא מחר תדבר על זה אל תדאגו אבל תכלס אנחנו רואים במפורש שרבי יהושע סבר את דעתו גם במנחות הוא אומר אני סובר כמו רבי יהושע במנחות זאת אומרת שהוא אמר שם אתדעתו גם כן ולא חילק בין זבוחים למנחות אז האם משנתנו באמת לא כמו רבי יהושע אלא אומרת הגמרא כסבה רבי יהושע הציץ מרצע על האכילות פשוט רבי יהושע אתה הבנת אתמול בבניין שבנינו שתי קומות תובנה א' טומאה דחויה בציבור וצריך ציץ תובנה ב' ציץ לא מרצה על אכילות לא רבי יהושע סובר ציץ מרצע לאכילות והבשר התמציץ מרצה עליו כאילו נמצא כאן ולכן אפשר לזרוק את הדם ומשנתנו פרפקט כמו רבי יהושע יפה מאוד שואלת הגמרא יא אחי המי כמידת רבי יהושע פסולה למה באמת כשאני משתמש בשיטתו של רבי יהושע אני אומר פסולה מה פתאום לפי רבי יהושע כשר הציץ מרצה אונה הגמרא שימו לב אהבוד ושרוף שמה מופיע גם לא מה קרה רק במקרה שנטמע אלא גם מה קרה במקרה שאדם או הקומץ של המנחה נעבד או נשרף שימו לב כל פעם קומץ זה אפרופו דם זה ממש vs דם זה כמו דם ולכן הוא אומר במקרה שזה נאבד או נשרף וזה לא פה באמת בכזה מקרה רבי יהושע ממשיך לדבוק בשיטתו שחייבים גם את הדם גם את הבשר אומר לך תשמע כשזה נטמע הציץ מרצה על הבשר תמשיך הלאה לזרום עם אדם אבל במקרה שזה נאבד או נשרף אומר רבי יהושע מה פתאום במקרה הזה כבר אין מה לעשות זה לא כאן ולכן באמת אסור לזרוק את הדם כי אם אין בשר אין דם יפה אז מה שכתוב פסול זה הולך לבות ושרוף שואלת הגמרא אבל יש לך בעיה כתוב שם גם נטמע אלא נטמע למן קטני אם זה לרבי אליעזר להגיד שמותר פשיטה אשתה יש לומר אבות וסעוף דלתנ נהו הם בכלל לא נמצאים כאן בכל אופן מכשיר רבי אליענזר נתמד דאיטי שהוא קיים פה רק יש איזו בעיה צדדית הוא טמא אבל הוא נמצא פה מבעיה ברור שאפשר אלא פשיטה שאם אני מביא את המילה נטמ שם לגבי המנחות פשיטה שמה למי אני מתכוון לרבי יהושע וכתן היא פסולה אז אתה רואה שלפי רבי יהושע ציץ לא מרצע לכילות כי כתוב שם במפורש שנטמה פסולה ועוד שאלה נוספת ועוד תני רבי יהושע אומר כל זבחים שבתורה בין שנטמע בשר וחלב קיים שימו אמרנו שצריך או בשר או חלב. חלב זה עולה לגבי המזבח. הוא בן שנתמ חלב ובשר קיים. זורק את הדם כי מספיק שנשאר משהו. אבל תדאק מה קורה עם כל הדברים הללו. הבשר כולו והחלב כולו נטמע. אבל נטמאות רבה הוא לא. למה? הרי ציץ. פה אתה רואה במפורש שהציץ לא מרצה לא על העולין ולא על האכילות. על מה כסב רבי יהושע? אין הציץ מרצה לא על העולין ולא על האכילות. אם כך אז עדיין שואל לנו ניסית אפשרות שנייה לסדר את רבי יהושע וקשלת? מה נשאר? האם משנתנו באמת לא כרבי יהושע? אלא אומרת הגמרא אלא לעולם רבי יהושע עם מתניתין ולא קשיה כאן לכתחילה כאן דעבד כי אמר רבי יהושע כשרבי יהושע אומר שפסול שיש בעיה לזרוק כשאין בשר לכתחילה דיעבד לא ולכן המשנה שלנו זה כרבי יהושע והיא מדברת על דיעבד היא אומרת תשמע במקרה שזרקת זה בסדר גמור אבל באמת לכתחילה לא יזרוק ומוכיחה הגמרא באמת מאיפה אני יודע ומנת תמימר דשני לרבי יהושע בין לכתחילה לדיעבד דתניה נדמה בשר או שנפסל או שיצא חוץ לקלעים. רבי אליעזר אומר יזרק כשיטתו הכל הכל בסדר תזרום רבי יהושע אומר לא יזרק אבל הוא מודה רבי יהושע שאם זרק הוא רצה אם כך אתה רואה במפורש שגם לרבי יהושע יש מקומות של דעבד ולכתחילה אז אולי משנתנו היא כמותו ומה שכתוב באמת שמביאים זה בדיעבד לכתחילה לא אומרת הגמרא גם על זה יש לי שתי שאלות הגמרא היום תמיד על כל פשט מביאה לנו שתי שאלות חדה דפסולה דעבד משמע מה משמע שהמנחה הזו פסולה בעצם אם עשית אותה זה פסול מה זה אומר? שאין מושג של דיעבד כשר. פסול לחלוטין. ועוד במשנה שלנו חמישה דברים באים לכתחילה. מהשמע? חמישה דברים באים באים בטומ. מה זה באים? משמע לכתחילה. הכל בסדר. באים. אלא באמת מביאה הגמרא את הסופי אלא לא קשיה. כאן ביחיד כאן בציבור. זאת אומרת כך לכתחילה ביחיד באמת לכתחילה פסולה. ואם זרה קורצה. והמשנה שלנו שכתוב באין לכתחילה מדובר בציבור. ובזה גם רבי יהושע מודה ביחיד באמת יש לו את הבעיה אם אין דמין בשר עם כל הבעיה הזאת ואז לכתחילה לא י בדיעבד כן ולגבי ציבור אפילו לכתחילה כמו שבאמת כתוב במשנה כאן ביחיד כאן בציבור כי בעצם רש"י אומר שימו לב כי טומה הותרה בציבור בעצם הורדנו את הקומה התחתונה מקודם ניסינו להרעיר את הקומה העליונה עכשיו אנחנו מורידים את הקומה התחתונה ואומרים טומאה הותרה בציבור וברגע שהותרה לא צריך צלרצות והכל בסדר ולכן כן באמת בציבור באין לכתחילה. זה נפלא שהסוגיה הזאת נגמרת בדיוק בסוף עמוד. זה באמת נפלא. בואו נסכם אותה. החל מאתמול ככה את כל העניין שאלה וניסיונות תשובה ותשובה סופית. הייתי מציע שנתחיל דבר ראשון עם המחלוקת של רבי יהושע ורבי אליעזר לגבי בשר ודם. רבי אליעזר הוא הכי פשוט. הוא אומר תקשיב טוב. באמת אם אין בשר אם אין דם אתה לא ממשיך הלאה עם הבשר. זה פשוט. אבל אם אין בשר תמשיך הלאה. רבי יהושע אומר מה פתאום? בשר ודם זה ביחד יש בשר יש דם יש דם יש בשר ולהפך לא נפלא רבי יהושע לומד את זה מי ועשית עולותיך הבשר והדם מחוברים יחדיו רבי יהושע רבי אליעזר מה לומד מזה לגבי זריקה כמו שדם בזריקה כך בשר בזריקה רווח בין ה בין הכבש למזבח נפלא מכן יש פסוק ודם זבכיך ישפך ומזה בעצם רבי אליעזר לומד תקשיב דם זבחיך ישפך אפילו אם יש רק דם והבשר תוכל מה הוא לומד בהמשך אומר לך פשוט מאוד זה מגיע לומר שב במקרה שאין דם הבשר לא נאכל. רבי יהושע אומר מה פתאום ודם זבחיך ישפך ואדר הבשר תאכל מגיע להגיד שדווקא אם יש דם יש בשר למה צריך שני פסוקים אחד לעולה אחד לשלמים אפילו שעולה קליל אפילו ששלמים זה שתי אכילות צריך בשניהם נפלא ביותר א מאיפה הוא יודע שאם אין דם שבמקרה שאין דם אין בשר קל וחומר רבי אליעזר אומר מי אתה דעת בכלל וחומר טרח וכתב לקרא עד כאן המחלוקת מה שאלה על משנתנו פשוט מאוד רבי יהושע אמרנו טומ דכויה בציבור צריך ציץ לרצות ציץ לא מרצה על אכילות. אם כך לפי רבי יהושע שצריך גם שיהיה בשר בשביל זריקת אדם איך ייתכן שפה זורקים? תשובה ראשונה אמרנו פשוט מאוד הוא סובר ציץ מרצה על עולין אם ציץ מרצה על עולין מה תעשה עם עומר ושתי הלחם ניסתה הגמרא לומר הוא לא מדבר על מנחות שאלה הגמרא כתוב כמידת כמידת ניסתה הגמרא לומר זה תנא אחר אמרה הגמרא דבר ראשון היא לא מכירה אותו דבר שני כתוב במפורש שהוא מדבר גם על מנחות יפה ואם ככה אמרה הגמרא יכול להיות שמה שרבי יהושע אומר רבי יהושע סובר שציץ מרצה על אכילות נפלא ביותר בעצם הראנו את הקומה העליונה ציץ מרצה על אכילות ולכן הכל בסדר יש כאן שאלה הגמרא מה זה שכתוב פסולה ניסים להגיד על אבות ושרוף לא יכול להיות כי כתוב שם גם נטמע וזה לא יכול להות לפי רבי אליעזר אלא לפי רבי יהושע וגם כתוב במפורש כל זבחים שבתורה תלוי זאת אומרת אם קיים או בשר או חלב זה בסדר אבל אם נטמע שניהם זה פסול אם כך אתה רואה שציץ לא מרצה לא אכילות ענתה הגמרא לכתחילה ודעבד והבאנו ראיה שכתוב מרוצה כשר שאלה הגמרא דבר ראשון כתוב בלגבי מנחות פסולה משמע באופן חריף דבר שני במשנה שלנו כתוב באין לכתחילה אלא באמת יש חילוק בין לכתחילה דיעבד אבל זה לגבי יחיד ובציבור זה אפילו לכתחילה ואם כך משנתנו כרבי יהושע פיקס מחר נראה האם משנתנו כרבי יוסי עוד דבר שאנחנו חייבים ראינו היום באמצע דבר מאוד מאוד תמוע שרבי יוסי אומר נראים דברי רבי יהושע כאן ורבי אליעזר כאן ובזבוחים ובמנחות בלגן את האירוע מחר בעזרת השם וגם אני מבקש אל תגיעו דרוחים תגיעו מוכנים באמת אם שרדנו וצלחנו בצורה טובה את של היום מי שיצא ברור משל היום יום מחר כבר קטן עליו. בהצלחה אדירה. רק אל תבואו אדישים ככה. טוב. אני כבר יודע הכל זה. אני מבקש שלא. בהצלחה אדירה ולהתראות מחר. เ
לצפיה בתכנים נוספים:
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה