דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת יומא מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת יומא דף יא
[מוזיקה] יומ דף יא אנחנו מתחילים בשורה החמישית מלמעלה טרם בשמאל כשהוא הרים את תרומת הדשן הוא עשה את זה ביד שמאל לא ביד ימין תפלוקת לרבי יוחנן ורבי יהודה בריבי ואמר רבי יוחנן קומץ שקדש בכלי והקטירו לא משנה איך הוא הקטיר אותו בין אם הוא הקטיר אותו ביד בין ביד בין בכלי בין בימין בין בשמאל תמיד כשר. יהודה בריבי אומר או כחת ביד שנותנים אותה את הדם שלה עם היד על הקררנות של המזבח או כאשם בכלי כי כך כתוב במנחה כחטוס קושם אבל בשניהם הוא בלבד בימין כמו שחטוס שכתוב אצבע צריך לתת ביד ימין וגם השם צריך לתת ביד ימין ככה רבנן סוברים רבנן דרב שמעון ה טיבון ותני במשנה בזבוחים קיבל בימינו ונתן בשמלו אדם קיבל את הדם של הבן בהימה ביד ימין אחר כך הוא העביר את זה ליד שמאל יחזיר לימינו זאת אומרת שלגבי הולכת הדם אל המזבח צריך שזה יהיה ביד ימין אז אומרת הגמרא אם בשמאל הוא מחזיר למזבח גמרא משמע שאפילו חטאת שהוא נותן את הדם שלה באצבע צריך לקחת את הכלי ביד ימין צריך לקחת את זה ביד ימין אז אנחנו אומרים ככה אם בשמאל הוא מחזיר למזבח זאת אומרת אם הוא מוליך בשמאל הוא צריך להחזיר את זה בחזרה לימין וכך להוליך למזבח לא כל שכן לבזח כוונת השאלה למה על הזהב בטוח לך שצריך ימין ופתאום קטורת אתה אומר הקטרה לא צריך ימין ככה שואלים על רבי יוחנן עציה דרב לוזון א סליחה אומר רבי לה אם שניה אדם אם יש איזה אדם ששונה וסובר שקשר בשמאל מי זה יהיה זה יהיה התנה רב לוזא ברב שמעון שניה דתניה רבי אלעוזר ברבי שמעון אומר אינה צריכה קידוש בזח הקומץ אחרי שהוא קמץ אותם מן המנחה והמנחה כמובן הייתה בכלי שרת הוא לא צריך לקדש אותה עוד פעם בכלי שרת מיוחד לקומץ זה דעתיה לרבי אלעוזר ברב שמעון בשיטת רבי שמעון אביב זהתנין תמן אם הוא לקח את הקומץ שלו בכלי שרת פסולה ורבי שמעון מכשיר מה קדון מה זה קשור עלינו אז הגמרא מקשרת רבנן דיטלון כלי שרת אז הם גם סוברים צריך עלון לימין רב שמעון דלט לכלי שרט לא צריך עלי לימין זאת אומרת משמע של רב שמעון כיוון שלא צריך כלי שרת זה כשר גם בשמאל היינו העבודה שעושים ביד כשרה בשמאל אבל הרב שואל שלכאורה בסוגיה בזבוכים בדף כד שמה מבואר שלדעת התנרב שמעון גם זריקה בכלי בשמאל כשרה אז באמת שמה הרב אומר שמה בגרסת רש"י ורבנו תם רבנו תם חולק אומר רב מנה ותמנה טוב איך הגענו לכל הדיון הזה של הקטרת הקומץ כי אנחנו שאלנו מה הדין אם הוא טרם בשמאל אמרנו תרם בשמאל זה אותה מחלוקת שרבי יוחנן ורבי ולה בריבי נחלקו לגבי הקטרת הקומץ אותה מחלוקת הם נחלקו לגבי תרומת הדשן אז אמר רבי מנ למה זה דומה ותמא עלה איך רבוננו מדהם את תרומת הדשן להקטרה ולא דם י לכמיצה למה? שזו בהרמה וזו בהרמה. והרי הקמיצה היא בוודאי בימין. והרים. אין והרים אלא בששיר. זה דרשה אחת. שאתה עושה תוכמת, הדשן צריך לשייר. אשר תאכל האש. אין אכילה אליו הכזית. זאת אומרת אתה צריך להרים כזית ושישאר שם כזית. לא כתוב כמה שיעור השיעור. בכל אופן ההרמה ודאי צריכה שתהיה כזית. היה בכולו בכל הדשן שיש שמה רק כזית אחד. ליטול מקצתו אין את יכול כי אתה צריך לקחת כזית שאין בו כז שאין בו כזית. ליטול את כולו אין את יכול שאין כאן שיעור. והרים אשר תאכל האש. את מה אתה מרים? יכול עצים שנשרפו שם. תצא המערכה תמוד לומר עולה היא עולה יכול לברה שהם עדיין לא נשרפו תמוד לומר אשר תאכל האש אז מה למדנו כיצד חוטה מן המעוקלות הפנימיות היינו מן האיברים של העולה שכבר נשרפו ויורד מהם ה הוא אוסף הוא לוקח כזית ויורד מצווה להקדים אש לעצים כאשר מסדרים את המערכה הוא צריך קודם כל להביא את האש ואז לסדר את העצים שנאמר וברכו עצים על האש מסתפקת הגמרא מה היה דין קידם עיצים לאש זה מעכב או לא? נשארנו בשאלה. שאלה הבאה, סידר את המערכה החדשה עד שלא תרם את תרומת הדשן. מה הוא יעשה עכשיו? משחיל הכוונה ישחיל את המחתא בין העצים ותורם או שהוא צריך לפרק את הכל מפרק ותורם? הגמרא לא עונה. רבי יעקב ברח אמר חילפי שאל התנא לא תנה האמורה אילפה חילפה זה אילפה שאל קומץ שנתנו על גבי מערכת לילה הוא כמובן נתן אותו ביום אבל זה המערכה של הלילה עוד לפני שפרקו את המערכה וסידרו מערכה חדשה מה הן רבי ירמי אמר חפי שאל את אותה שאלה לא רק על גבי לא רק לגבי הקומץ אלא גם האמורין אמורין שנתנה לג על גבי מערכת לילה מים אז הגמרא אומרת למה הוא מסתפק וליו מתניתי אין לך קודם לתמיד של שחר אלא כתובת בלבד אומרת הגמרא מתנית למצווה מה צריך עליי לעיכוב שאלה הבאה ציץ מה הוא שירצה על טומת ידיים אז הרב מביא שבעיקרון ציץ לא מרצה על טומת הגוף אז השאלה כאן האם על טומת ידיים אם הוא כן מרצה אז הרב שואל מה בכלל הדיון הרי יש לנו כלל שאין לנו במקדש טומת ידיים אומר הרב שצריך לומר שמה שאין טומת ידיים שידיים לא מטמאים במקדש אבל שהם עצמם טמאים זה כן יש אז האם הציץ מרצה על זה שאלה אחרת ידיים מהו שיפסלו משם יוצא כהן שיוציא את הידיים שלו חוץ לאזהרה צריך לקדש ידיים ורגליים מחדש או שהם לא נפסלו נגיד כיוון שהוא יכול להחזיר הוא לא מסיח דעתומם אומרת המרב עליו מתניתי כדי שידיו ורגליו ונתמו מתבילן ואין תרות לא צריך לקדש מחדש יצאה לא נפסלו משום יוצא אומרת הגמרא זה ועתיק דמר אין לי עלינה פוסלת בידיים היינו כהן שקידש ידיים ביום ראשון ונמצא ברצף במקדש למחר לא צריך לקדש ידיים עוד פעם מה צריך עלי מה היה הספק שלנו כמנן ד אמר לינה פוסלת בידיים האם נגיד שכמו שלנה פוסלת בידיים גם היציאה של הידיים תפסול זה הגמרא נשארת בשאלה עד כאן דף י
לצפיה בתכנים נוספים:
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה