הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיד
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיד
[מוזיקה] 14 דף קיד הרשו מתחל בעזרת השם שורה רביעית מלמעלה איתמר הגימור עוברת לנושא שונה עוד מעט נראה את הקשר למה שלמדנו בשיעור הקודם קינין שמוזכר בשס סתם קיניה בדרך כלל הכוונה לקין סודר אדם נותן מתנה לחברו איך הוא מקנה לו את המתנה בקן סודר ראובן נותן מתנה לשמעון אז שמעון נותן סודר לראובן ו מגביע את הסודר ותמורת זה שמן קונה את המתנה או אפילו שימן לא נמצא כאן יש כאן עדים שהם נותנים את הסודר במקומו וכך הוא זוכה במתנה במתנס בורי אדם בריא שנותן מתנה בי מתנס שחיברה במקצים דהיינו שכירה שמחלק את כל נכסיו לא צריך לעשות קניין אב אם הוא נותן רק חלק מנכסיו צריך לעשות קניין אז מבררים עד י מס חזו זאת אומרת שחז קמלו רבון שוודאי שיש איזשהו זמן אחרי ה נין שיכול לחזור בו כי אדם לא רוצה שיגמר מיד הקניין הוא רוצה עדיין לחשוב אולי הוא חוזר בו אולי רוצה להטיל איזשהו תנאי במה זה שונה משאר קניונים שברור שמיד שאחרי הקניין העסה גמור י אפשר לחזור אז רבי יינה מסביר בשאר הקניונים יש אחד משלושת הדברים במשיכה באגבו גם בכזו ק בקרקע זה קניין בגוף החפץ שהוא קונה כמו כן כסף אז המכר מקבל תמורה בקנין שטר יש אדים שחותמים על השטר אדים של המסיר עס השטר אז בזה כשיש את אחד משלושת הדברים האלו ודאי שיש גמו זת להקנות מיד כיסוד שן את כל הדברים האלו בזה עדיין יכול לחזור בו עד מתי שתי שיטות ר בומר כזמן שיושן על דעת כן מקנה לו שאם לא יחזור בו באותו מעמד שהם יושבים אז הקניין יגמר אם יחזור בו יתבטל הקניין רב יסף אמר לא כל זמן שסק בוסון אפילו שהם עדיים יושבים אם כבר התחילו לדבר מעניין אחר כבר עזבו את העניין של המתונה כבר אי אפשר לחזור אומר רב יוסף כוסי מסברה וזה הקשר לעניינינו יש לי רעיה לשיטתי דומר רב יהודה שהזכרנו בשיעור הקודם שלשו שנכנסו לקרס החולה וכמו שדיברנו שמדובר משח במקס בקנין ולכן לא יכול לזור ב אחר כך ולכן יכולים לכתוב כן חשש שיחזור לפני שימות כפילו אם יחזור החזור לא תועיל אז רוצו קוסמין כמו אדים רסדין כונים אם זה היה ביום וסל כדך אומ רב יוסף כל זמן שיש עדי יכולים לחזור חושי מוד הרב אז למה רצ יסו דין משמע באותו מעמד שהם עדיין יושבים איך הם עושים דין גמור ה יכול אחר כך לחזור בו תבטל לדין ודין שתבטל זה לא דין אי ו מה הריה לשיטתי שמיד שיתחילו להתעסק בעניין אחר כ ל ז לכן רצו דן אומר רבש אמרר קהנ אמרתי זאת לפני רב קהנ תחתי בדבר לפניו התקשתי לו מה אומר רב יוסף ישריה לשיטתי מה הראיה ולרב יוסף מני לפי רב יוסף כ מוב שרב יהודה אמר ר בן אז איך קני לעניו מה שאמרנו זה דקם פסוו ענין התחילו לדבר בעניינים מעשים אחרים ואז הם רוצו סים דין אבל כל זמן שהם עסוקים באותו עניין הם לא יסים דין אז מה הרעיה אעם כך אוחנ ייתכן כמו רבי שאפשר לחזור כל זמן שיושבים ומה שרבי יהודה אמר רצס דין זה דוקא דומו כשהם קמו ועוד השיבו התיישבו בחזרה אז הסדין כי כבר אי אפשר לחזור אבל למסה פוסק את הגמור לס סד רב יוסף בסוד ענינו מצו בדרך כלל שרב יוסף חולק עם רבי על הל כמ רב טוס דים האם זה ר מסכת 14 או בכל הש רק בשלוש ענינים הלכ כרב יוסף סוד שלמדנו בפרק ראשון ענין זה עניינינו דמה שעסוק בוסו ענין וצו נראה בעזרת השם בפרק הבא דף קמג מה ראינו במשנה אוישו אז בנו וכולי ווישו אז בילו ואחי כו ל מנחילים ולא נוחלים שואלת הגמור אטו ומלי מה הרשימה הזו חסרה במשנה אולריש הרשימה הקודמת מה כתוב אושס אמוי ישס שתוי ובני אחוס נוכלין ולאי מנכין אז הי נוח רק במקביל להפך אז למה צריך שא שתי הבוב אונה הגמור חזרו על זה כדי שיהיה כאן יתור ללמד אותנו דין אוקומה שמון ישו אז בנו דומי די שוז בילו התנ בכוונה הוא חזר מיותר לחזור על זה הוא חזר ו אמר או אישוז בנו וישוז בילו כדי שנלמד אחד מהשני מה אישו אזבי לו אין הבעל ירש אישתו בקבר כמו שלמדנו לאל מפסוקים שהבעל לא יורש בראוי ולכן אם האישה מתה ואחר כך מת אחד ממורשה למשל אביה מת אז לא בעלה יורש זאת אלא בנה של האישה שמתה בתה אם אין לה זרע אז קרובים אחרים מצד האבא אבל לא בעלה אף אישו אז בנו אינ בן יר שסמ כבר לאנכי לאחי מן האב הבן מת ורק אחר כך מתה אמו ועכשיו מי רש אז כמובן שאם הבן יש לו בנים יש לו יצי ירכו ודאי שהם יורשים את הסבתא אבל אם אין לו והוא כבר בקבר אז לא אומרים שהוא יורש בקבר להנחיל לקרובים מצד האבא שאיין להם שום קשר לאמא שמתה יש לו אחים רק מצד האבא למשל או האבא עצמו שאיין להם כשא ישיר לאמו לא מי יורש אותה ישה אבי דורשים אותה מה המקור אומר הרשב זה מסורי כיוון שמת בנה מכמי דידה לפני האמא פקה לו כוחו בירושת אמו כי קורבה יש רק בין אב לבין משפח סף קרו משפוחה אם הוא יורש אותה רק כי הוא עומד במקומה ברגע שהוא מת הוא לא עומד במקומה אז הוא לא יכול לקחת את הירושה כביכול בקבר ולהעביר זאת לקרובים שלו אבל אפילו שפסוק פשוט מסברה התנה של המשנה כן היה צריך להשמיע לנו את זה מסביר הרשב הזכרנו שכתוב פעמיים סיסו שמזהירים את אישה שורשת נחלה שלא תתחתן אלא משפח סמ טוביו ואמרנו ששתי הפסוקים נצרכים לסי בסבן דהיינו שאם היא תלך ותתחתן עם שבט אחר ואז בנה ירש אותה והבן הוא שייך לשבט אחר ואז תיסוב נחלה משבט לשבט לכן תתחתן דווקא מאחד משבט אביה אז מה זה שתי הפסוקים אז לכאורה שתי הפסוקים באים לומר לי אחד שבנה יורש אותה אם הוא חי והשני שבנה יורש אותה בקבר להוריש לאחים שלו למשל מן האבא לכן המשנה היתרה משמיעה לנו לא הוא לא יורש ברוי אומר רשבם אם ככה צריך להיות כתוב ברשימה השנייה רק את העניין הזה של אישוז בנו ו אישוז בילו למה חוזרים גם על אחיהם זה אגב גרורה אמרנו את כל השלישיה אז חוזרים על כל השלישיה הרשבא מוסיף לכאורה ברישה יש גם איתור מה כתוב ברישה אה סבונים והבונים עשו הם נוכלים ו מנחילים הרי זה הינוח אם א וסבונים נוכל ומנחיל אז ברור שבוני מסב נוכל ומנחיל זה הינוח אומר הרש בם אינו חנמ אבל שניהם כלולים בנוכל או מנכין אז רצו לפרט את כל הנוכל מנכין אבל זה השאלה שלנו היייתה שמחי נוח כל השלישיה הזו מיותרת על זה תרצו שזה בא להשמיע לנו את ההלכה שהבן לא יורש את אמו בקבר להנחיל לקרובים שלו מצד האב אז אמרנו שאמא לא יורשת את בנה מביאה הגמור דעה חולקת אומר רבי יחנון משום רבי יהודה ן רב שימן רשבם אומר למה כתוב משום כי אולי היה רבו מובק למשל רבי יני היה רבו מובק אז כתוב אומר רבי חנון אומר רבי יניא אבל כיוון שהוא לא היה רבו מובק הוא לא הוגה לומר משמו אז אומרים משום רבי דברב שימן דבר תויו בדרך כלל שכתוב דבר וירו אז הקדמה מן ויירו זה כך וכך מרבון זה אחרת כאן לא זו הכוונה אלא דבר תויו מהפסוקים יש ללמוד האב י רשס בנוי וכמוכן הוא יורש את בתו כמו שלמדנו בתחילת הפרק וגם ואשו יורש אס בנו וכמו כן יורשת את ביתה אם אין אב שנאמר מטוס כמו שהזכרנו לל כתוב חל בס רשס נחלו ממטוס מה ממטוס זת אומרת שהיא רשה את אבא שלה הא רשה את אמא שלה עכשיו כתוב ממטוס מקישים זה לזה זה מה כשמתים למת יואב מה מת יואב זה הולך דו צדדי כמו ש היא יורשת את אביה הבן יורש את אביו כך גם האבא יורש את בנו אם לבן אין זרע אב יורש את בנוי אף תוים לא רק יורשים את ההם אלא זה דו צדדי אישו רשס אס בנו כמובן כשלבן אין זרע ודווקא כשאין אבא אז האם יורשת מסביר הרשב בכל זאת כתוב ממשפחתו במשפחב קר משפ להקדים את האב ם אבל כשאין אבא אז האם יורשת ירב שימן הוא אומר זה בשמו הוא מקשה לו משנתנו מה ראינו אוישו אז בנו וישוז בלו ואחים מחין ונוכלים הוא הדין כל להשות לו מהרש כתובי אבל כ מפורש אויש בנו היא לא נוכלת אותו אומר לינ לו רב שימן משס אי ידע מנו כי יש כאן סתירה במשנה כמו ש הוא כן דורש ממטוס הוא לא דורש ממטוס אומרת הגמורה למה הוא לא יודע מי שנה את המשנה הוא אומר הנה העיקר המשנה לכן אני לא פוסק כמו המשנה ולה שמשנת רבי זח בן הקצבי ד דור שמטוס כמו שראינו להל הוא אומר איך הודן ואיך ודב שוב בניסוים אם אם מתה אז גם בנה וגם בתה יורשים חצי חצי כולו מקיש מהים למה תהב אז ה גם לא מקיש לעניין זה שהם תירש את בני ואת ביתה אז שוא אמר לו שמשנת ר כ בןק חמים אומר הגבור לומר לו כבז בקצ במש ובני שהם כ נו בני ו רמ ש לקדם והביס לא מוסיפה על המשנה בא לפרש את המשנה שהמשנה נקה דווקא בני ווס לומר שהבנים נוכלים את דודין ולא הבנות כל זמן שיש בנים למה כי באים לרשת את הדוד כוח האמא שהיא הייתה אחות הדוד וממילא אז בירושת האם אז כשם שהאם הורישה להם אז אם יש בן ובת אז הבן יורש את האמא ולא הבת כר גם כשהם הורישה להם אחרי מותה את ירושת אחי הדוד אז שיש בן ובת אז רק הבן יורש ולא הבת האחין ירש ולא האחיינית וס כד תוך מסני רבי זח בן הקצוב אומר איך וד בן ואיך הוד בס שובן בניסוים ולשיטתו אז הבנים ו בנות ירשו יחד את הדוד כ הרי שהדוד מת למי הוא מוריש לאחותו אחותו כבר נפטרה לפניו אז הבנים והבננות של האחות יורשים ביחד ירוש הסים ירוש הסים לפיר בן הקצו מתחלקים שה בשווה לכן הוא אמר הוא לא יודע מת של המשנה אז המשנה היא לא עיקר ולכן אני פוסק לא כך אומרת הגמ מה באמת איך נסדר את המשנה ע דד ממו נפשך אדמ הקש שנ מר בנו אדן מנולי יש כאן טרט ססר מצד אחד הוא אומר שבן קודם לבת בן חסוים לא כמ הסחה בן הקצוב ומה מה הקש קש של מטוס מצד שני הוא אומר שהאישה לא יורשת את בנו הוא לא דורש את הקש של מטוס אמו נפשך אין הקש למצו אומרת הגמור לאלום דוריש מטס הוא מקיש מהב למתים ולכן הבן קודם לבת בניסים כמו שהוא קודם בניך סב למה הוא לא מקיש גם לעניין זה שהם תירש את בני ת בתה כי יש לי מקור להפך ושנו דו מקו וכל בס יוי רשס נחלו היה אפשר לכתוב וכל בס נחלו מה זה יוי רשס המילה יורשת מיותרת לומר לי שהבת דווקא יורשת שני מתות יורשת גם את אביה וגם את אמה אבינו מוי רשס לשני מתות דהיינו כשבת מתה היא מורישה רק לאחד משני המתות היא מורישה לאביה אב יורשת בתו היא לא מורישה לאמה אז זאת אומרת שהאם לא יורשת את ביתה וכמובן גם לא את זה פי אחד ש הרבב וד ל ש שם עדכן ד [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה