ווארט לפרשת ויצא - פנינים מהפרשה
"ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה .והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו"
"ויחלום " יעקב ראה בנבואה "והנה סולם " אומר הזוהר הקדוש על הפרשה. הסולם הוא השכינה הקדושה. אשר כוללת את כל נשמות ישראל. ולכן נקראת בשם סולם על שם ריבוי המדרגות והתכונות של הנשמות אשר כלולות בה. והסולם הזה "מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה" "מוצב ארצה" מרמז על החלק הארצי של עבודת התורה והמצוות דהינו על חלק המעשים הגשמיים שאנו מצווים בהם.
"וראשו מגיע השמיימה",הוא החלק השמימי בעבודה שלנו בתורה ומצוות,והוא החלק שבו אנו מצווים לשנות את ההרגשות המחשבות והכוונות שלנו, כי הטבע של האדם שבו הוא נברא הוא טבע של אהבה עצמית, לכן יכול לקיים את כל התורה והמצוות, אבל מצד תועלת עצמו, וזו אינה העבודה הרצויה,אולם זהו הצעד הראשון, כי אי אפשר שהאדם יתחיל בעבודתו מיד לשם שמים, אבל אחר כך צריך להגיע למצב שיקיים את כל התורה והמצוות מצד אהבת ה', ומצד אהבת הזולת, וזהו "ראשו מגיע השמימה", זהו החלק השמימי של עבודתנו בתורה ומצוות,שכאשר אנו משתלמים בו הרי אנו נעשים דבוקים בהחלט בבורא, "והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו".
בסולם הזה עולים ויורדים מלאכי אלוקים, מפרש הזוהר הקדוש אלו הם הממונים של כל העמים, העולים ויורדים בסולם הזה, וכאשר ישראל חוטאים נישפל הסולם ואלו הממונים עולים, וכאשר ישראל מטיבים מעשיהם מתעלה הסולם וכל הממונים יורדים למטה והממשלה שלהם מתבטלת, הכל תלוי בסולם הזה, כן ראה יעקב בחלומו את הממשלה של עשו ואת הממשלה של כל העמים, א"כ הזוהר הקדוש נותן לנו כאן למעשה מפתח גדול להבין בו מתי יש שליטה לשאר העמים על עם ישראל ועל ארץ ישראל ומתי אנו משתחררים מהשליטה שלהם ואנו נעשים שליטים, ריבונים על ארץ ישראל, ועל כל עיניננו החברתיים והמדיניים, אומר הזוהר הקדוש זה תלוי במעשינו בתיקוננו.
"והנה מלאכי אלוקים עולים"
כאשר ישראל מיטיבם מעשיהם הכוונה היא כאשר המיטיבים את החלק הארצי ואת החלק השמימי של הסולם, דהיינו לא בלבד שהם מתקנים את מעשיהן בתורה ובמצוות אלא הם גם עמלים ויגעים לשינוי הטבע, לשינוי התכונה מטבע של אהבה עצמית לטבע של אהבת הזולת, אהבת ישראל, אהבת ה', אז מתעלה הסולם כלומר כל מדרגות הערכים השלבים שיש בעבודת ה' הכל מתעלה, וממילא הממונים של שאר העמים עם תכונותיהם עם תאוותיהם עם כל הנטיות השליליות יורדים למטה, כי כאשר הקדושה באדם עולה אז הטומאה באדם יורדת, אבל אם ח"ו ישראל חוטאים אם ח"ו ישראל לא נותנים את לבם לקיים תורה ומצות במגמה האמיתית והנכונה שהיא לבוא לטבע של אהבת ישראל ואהבת ה', אז הסולם יורד. היינו שהשכינה הקדושה יורדת מערכה והיא בעפרא ואלו הממונים של שאר העמים עולים, ואז יש להם שליטה, והשליטה שלהם מתבטאת בגשמיות, גם על חלקי ארץ ישראל וגם על חלקי הנפש הישראלית דהיינו שהתרבות הישראלית במקום להיות נשלטת על ידי רוח ישראל סבא היא נשלטת על ידי מקורות זרים, זהו מה שראה יעקב בחלום.
וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם. (כח, יא).
וכתב רש"י: רבותינו פירשו פגיעה לשון תפלה. ע"כ. ויש להבין, הלא להלן (פסוק כ) נאמר במפורש, שיעקב התפלל: "אם יהיה אלהים עמדי ושמרני... ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש", וא"כ לשם מה באה עכשיו תפלה זו?
אלא הענין הוא כך, לפני שהתפלל יעקב על צרכיו ועניניו והאישיים, התפלל תחילה על כבודו של השם יתברך הקרוי "מקום", כמו שמצינו "ברוך המקום", ועל בנין בית המקדש העתיד להיות במקום זה. כך גם תיקנו חכמינו תחילה את ברכת ה"מלכויות" - על כבוד השם יתברך, ורק לאחר מכן את ברכת ה"זכרונות" - על הצרכים אישיים...
(תפארת שלמה).
"וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁ וֹמַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה". (כח, יב).
האדם משול לסולם, שאף על פי שהוא מוצב ברגליו ארצה ומוכרח להתעסק בעניינים ארציים גשמיים, "בכל זאת ראשו מגיע השמימה" - אם הוא עושה את הכל לשם שמים, הריהו מגיע עד לשמים הגבוהים ביותר. מעשיו של האדם בעולם הזה מניעים את ההנהגה העליונה בשמים ומכריעים את הכף, אם ההשפעה תהא טובה, או חלילה - רעה. "והנה
מלאכי אלהים עולים ויורדים בו" - שאפילו המלאכים תלויים בו, אם הוא עובד השם, הרי גם המלאכים מתעלים על ידו, ואם חלילה להיפך, הרי גם הם יורדים על ידו. האדם הוא המושל בכל הבריאה בהשפעת מעשיו על ההנהגה העליונה לגבי העולם. (ספרים).
וכך פירש הבעל שם טוב הקדוש: "ה' צלך" - השם יתברך הוא לגביך כמו צלך, כשם שהצל כרוך אחריך ועושה ככל אשר אתה עושה, כך נוהגים גם בשמים כלפיך, בהתאם למעשיך עלי אדמות. אמנם האדם "מוצב ארצה", אך בכל זאת "וראשו מגיע השמימה"...
"הַבָּנוֹת בְּנֹתַיוְ הַבָּנִים בָּנַי" (לא, מג).
חשב לבן הארמי לדון את יעקב כעבד עברי שנאמר בו. האשה וילדיה תהיה לאדוניה ,באמרו שיעקב עבד ו' שנים אחר היד' שנים של בנותיו ,כמו שכתוב : זה לי עשרים שנה אנוכי עמך,ובשביעית יצא.וזהו שאמר :וכל אשר אתה רואה לי הוא ,שהרי מה שקנה עבד קנה רבו (נהר שלום)
שבת שלום
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה