העמוד היומי מסכת שבת דף קנא עמוד ב

העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/

העמוד היומי מסכת שבת דף קנא עמוד ב

[מוזיקה] דף קנא עמוד ב היום בעזרת השם נדבר בעמוד שלנו בין היתר על תופעה שכולנו רוצים להגיע לאותה תופעה לאותו זמן אבל כולנו גם חוששים ממנה בצדק יש אפילו תפילה מיוחדת כדי שננצל אל תשליכו לעת זקנה התופעה שנקראת זקנה כשאדם מגיע לאריכות ימים וסיבה מופלגת ואת זה כולנו צים אבל על פי רוב בד בבד חלק מהמערכות של הגוף שלו מתחילות להחלש פחות לתפקד פחות רואה פחות שומע כל החושים שלו עוברים איזה אלחוש כביכול והכל עובד בצורה פחות טובה על פניו זה נראה לנו טבעי לא יודע למה התרגלנו לזה שזקנים יש להם כל מיני מחושים ומבקרים יותר בקופת חולים ואצל רופאים והכל הרבה יותר רגיש מהבחינה התפקוד הגופני שלהם נראה את זה היום גם בגמרה אבל אם נסתכל במבט מעמיק למה באמת למה במשך 60 70 שנה הקדוש ברוך הוא החזיר לנו את נשמה וכל המערכות על הבוקר פרש רענן הכל טוב הכל זורם חיות תמידית ופתאום לאחר מכן הכל מתחיל לזייף מה זה כביכול חלילה בג במערכת לא ייתכן שמעתי הסבר נפלא אומר האדמור מגור הוא אומר דבר כזה הקדוש ברוך הוא לפעמים אנחנו פוגמים בכל מיני איברים אדם משתמש בעיניים שלו בצורה לא טובה משתמש באוזניים משתמש בכל איברי גופו בצורה פחות טובה ואמורים לקבל על זה עונש אבל הקדוש ברוך הוא מעריך אף הוא רחום וחנון הוא לא רוצה לתת את העונש ל בן אדם אומר שמה הוא יחזור בתשובה אבל כשהוא מגיע לסוף ימיו ועדיין לא חזר בתשובה ועדיין לא שב באמת ובאמונה על הקדוש ברוך הוא אין בריירה לקדוש ברוך הוא אלא לפרוע לו ולכן בזקנה כביכול מתקבץ כל החוליים אבל לא בגלל שהבן אדם בן 60 או בן 70 שנה פשוט כי עוד מעט כבר מגיע יום פקודתו והוא צריך לעלות לשמיים הקדוש ברוך הוא מעריך אף חייכה לו עד עכשיו אבל הוא גם רוצה שהוא ייעלה לשמיים ויכנס ישר לגן עדן ולכן הוא קצת משלם בעולם הזה חוה קצת צער חוה קצת קושי המערכות פחות מתפקדים וזו הסיבה אמנם זה לא באופן גורף יש מספיק צדיקים שסובלים וגם בצעירותם אין לזה באמת משהו אחיד שאפשר לומר אבל הכיוון הזה המבט הזה כמה הקדוש ברוך הוא מעריך אף כמה הוא מחייב אותנו כמה הוא מלמד אותנו השם יעזור שנזכה לזכור מזה עוד בטרם נגיע לימי הזקנה אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קנא עמוד א' למטה במשנה אומרת המשנה עושים כל צורכי המת כל מה שמת צריך שייעשו לו בשביל שהוא לא ירכב שהוא לא יגיע לידי ביזיון מותר לעשות את זה בשבת סכין לסו אותו בשמן הוא מדחן אותו לשטוף אותו במים אבל הוא בלבד שלא יזיז בו איבר זאת אומרת מותר לגעת בו מותר לסוך אותו לשטוף אותו אבל אסור לטלטל אותו אל תרים את ידו תרים את רגלו כי המת נחשב למוקצה ואסור לטלטל מוקצה זה בעצם כמו שרכב מכונית מותר לגעת בה בשבת אבל אסור לטלטל אותה להזיז אותה אותו דבר כלפי מת שמטן את הקר מתחתיו ו מטילין אותו על החול בשביל שימתין זאת אומרת הגוף של חולה ברגע שהוא נמצא על דברים מבד וכדומה כל מיני דברים שמוסיפים אבל מוסיפים חום הוא מסריח ומרכיב יותר מהר לכן אני רוצה להוריד אותו על החול שהוא צונן יותר כדי שלא ירכיב מותר לי לעשות את זה אבל שוב לא להזיז אותו ממש אלא לשמוט אותו רק ככה לקחת את המיטה מתחתיו שזה בעצם טלטול כלאחר יד וזה מותר דין נוסף קושרין את הלחי לא שיעלה אלא שלא יוסיף יש אופייני למת שאין כל כך שליטה על האיברים ולפעמים הפה נפתח ונפתח ונפתח וזה גם ביזיון וגם יכול להתפרק וכדומה ולכן רוצים לקשור את זה בעצם לקשור ככה מסביב לראשו להדק איזשהו גמי איזשהיא חגורה כדי שלא יפתח יותר מדי אומרת הגמרא ב המשנה בשבת מותר לעשות את זה בעצם רק כדי להקפיא מצב נתון לא לתת לפלה להיפתח יותר אבל אסור לך להדק בחוזקה כדי שפיו יסגר כי שוב אתה מטלטל ואסור לטלטל את המת בשבת אומרת הגמרא אותו דין במדויק לגבי הלחי של מת לגבי פיו שנפתח זה לגבי קוראם יש לך קורה בבית והיא מתחילה לנטות מתחילה ליפול וכן קורה שנשברה ומרין אותה בספסל או בארוחות המיטה כן בכל מיני מטות ארוכים לא שתעלה אלא שלא תוסיף שוב להקפיא את המצב הנתון ככה היא מתחילה ליפול אני שם שמה איזה מקל מטטה או משהו אחר כדי שישמור אותו במצב הקיים אבל אסור לי לטלטל את זה כלפי מעלה זאת אומרת להעלות אותו חזרה זה כבר טלטול מוקצה שאסור יפה מאוד ראינו בעצם במשנה שמותר לסוך ולהדיח מת שואלת הגמרא ואמר אב יהודה אמר שמואל מעשה בתלמידו של רבי מרי שנכנס אחרב לבית המרחץ כדי לשמש אותו זה היה בשבת איך הוא רחץ או שמדובר במים קרים או שמדובר במים חמים בחמי טבריה או שמדובר שהוא נכנס רק להזיע בכל אופן הוא נכנס באופן המותר בשבת ואותו תלמיד ביקש להדיח קרקע הוא רצה להדיח את הקרקע בעצם לשטוף אותה בשבילו בשבת שככה היו נוהגים אמר לו אין מדיחים אמר רבי מאיר אסור לעשות את זה אותו תלמיד אמר אין בעיה רצה לסוך את הקרקע היו נוהגים לקחת היה שם איזשהו משטח היו שחים אותו בשמן ואנשים היו מתגלגלים עליו וכך בעצם הם היו שכים את כל גופם בשמן הגוף היה מתגלגל על כל אותו משטח על כל אותו אבן שיש וכדומה מה שמה שמה וכך הם היו שכים את גופם רצה אותו תלמיד לעשות את זה לרבי מאיר בשבת אמר לו אין סכין גם את זה אסור מבינה הגמרא מה הטעם שאסור כי כיוון שאותו אבן אותו שיש אותם אבני בית המרחץ הם אסורים בטלטול אסור גם לסוך ולהדיח אותם ואם כן שואלת הגמרא איך במשנתנו לגבי מת שאסור בטלטול אתה מציר לסוך ולהדיח אותו עונה הגמרא ממש לא לא הבנת רבי מאיר עסר לו לסוך ולשטוף ולהדיח לא בגלל שיש בעיה של מוקצה ממש לא קרקע בקרקע מכפה הבעיה שהוא יעבור על השבוי גומות ברגע שהוא יתחיל לסוך שם ולהדיח וליישר אני חושש למלאכת בונה מלאכת חורש הוא יבוא להשוות גומות בקרקע ונכון שבאמת קרקע בית המרחץ מרוצפת ואותו משטח שעליו מתגלגלים זה אבן ואיין בו בעיה של השווי גומות אבל אני חושב שאנשים יבואו להחליף כי בתכלס אתה מתעסק כאן בקרקע או אבן שנמצאת על הקרקע וזה מתחלף אבל מת בקרקע לא מחלף אני מתיר לסוך ולהדיח מת ואיין אני לא לא הגיוני אין שום סיבה בעולם לחשוש לכך שאנשים יאמרו שכיוון שאני מתיר לסוך מת או להדיחו יהיה מותר לעשות את זה גם בקרקע ויבואו להשוות גומות זה ממש לא דומה זה ההבדל ביניהם זועק לשמיים ולכן אין בעיה לסוך דבר שאסור לטלטל בשבת מה שרבי מאיר אסר במרחץ זה בגלל גזירה משום השוי גומות שבאמת זה לא מצוי זה לא שכיח אין שום סיבה לגזור לא שזה לא מצוי סליחה זה מילה לא נכונה פשוט באמת זה לא תואם זה לא נראה אותו דבר ואנשים לא יבואו להשוות ראינו במשנה שעושים כל צורכי המת שואלת הגמרא כל וי מ עלפי רוב שאני אומר כל אני מתכוון להוסיף דברים נוספים שלא כתובים אומרת הגמרא לאתויי דתן הוא ה בנן מביאים כלי מיכה וכלי מתחות דברים שבעצם התכונה שלהם היא שהיא קרה יצאתם פעם בחורף החוצה ושמתם יד על מעקה מברזל הוא ממש כפו כפו למתכת יש את התכונה הזאת שהיא לוקחת את ה בעצם מזג אוויר שיש בחוץ לוחד אותו בצורה מאוד טובה ולכן בקיץ הפח והברזל כל סוגי המתכת לא הטים ואילו בחורף הם קפואים ממש קרים ולכן אומרת הגמרא מביאים כלי מיקר וכלי מתכות הוא מניחין על כרסו כדי שלא תפוח שהיא לא תתנפח זה דברים שמועילים מביאים בעצם איזשהו סוג של קריירות שישמרו עליו תרי שישמרו עליו שלא יסריח ו פוקק את נקביו כדי שלא תיכנס בהם הרוח גם כן את הנקבים העליונים והתחתונים בגופו של המת כדי שהרוח לא תשלוט בו תנפח אותו ותרכיז אותו ואף שלמה אמר בחוכמתו גם שלמה המלך אמר בספר החוכמה שלו אמר ש הכרס של מת עשוייה להתנפח ולכן אנחנו רואים שצריך להיזהר מזה ולעשות כל מיני דברים ואפילו בשבת כדי שלא יגיע עידי ביזיון שם כתוב כך בעצם שלמה המלך מטאר אדם שמת הוא מטאר לבאר מים באר שיש מערכת לשאיבת מים שהתנתקה שנהרסה וכך הוא מתאר הוא אומר עד שלא ירתק חבל הכסף ותרוץ גולת הזהב ותשבר על קד המבוע ונהרו את הגלגל על הבור בעצם אומר את כל המה שיש שמה במערכת שאיבת מים את הדלי שנמצא בתוך ה בתוך הבור כדי לשאוב את המים את המשקולת כנגד את הגלגל שבעצם מסובב אותם את כל המשאבה וכדומה דורשת הגמרא וא כתוב כך עד שלא ירתק חבל הכסף זה חוט השדרה הוא חוט הוא חבל הכסף הוא בצבע לבן שדומה לכסף זה נאמר על חוט זה רומז בעצם לחוט השדרה ותרוץ גולת הזהב זה המה אמה נחשבת למעיין ההולדה גולות מלשון בריכות מים בנביא נקראים גולות אז גם האמה שהי העיין ולדה כך אומרים המפרשים כך אומר רשי יותר נכון כך אומר רשי שהפירוש הוא על האמה ממשיכה הגמרה ודורשת ותשבור קד על המבוע זה הכרס שלתוכה שופכים את האוכלים והמשקים ונר ל אל הבור זה פרש גלגל מלשון גלל ונעץ הגלגל אל הבור זה פרש וכן הוא אומר וזרת פרש פניכם על פרש חגיכם אנחנו רואים בעצם שלאחר המוות הכרס מתפקעת והפרש מגיע בצורה של ביזיון על פניו של אותו אדם כפי שרואים מהקללה שאומרים וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם זאת אומרת כל התוצאות הלא טובות שקוראים מהחגים לא חגי השם כמובן אלא מאותם חגים כבר נראה על מי זה מדובר מאותם חגים שאנשים עשו לעצמם חגיגות יומם וליל אנו רואים אבל בכל אופן דרשה שקרסו של מת עשוייה ליבקה ולכן צריך להיזהר לא להגיע לידי הביזיון הזה ואפילו בשבת מותר לעשות כל מיני דברים כדי שלא נגיע למצב הלא נעים הזה אמר אבונה ומילה רב חגם על מי נאמר וזריתי פרש על פניכם על פרש חגיכם מדובר כאן אלו בני אדם שמניחים דברי תורה ועושים כל ימיהם כחגים כל יום חגיגה אחרת יושבים מושכים את ליבם ביין ובאבל עליהם זה נאמר אמר רב לוי אמר פאפי אמר רבי יהושע לאחר שלושה ימים אחרי שאדם מת שלושה ימים לאחר כן כיסו נבקעת ונופלת לו על פניו כל הפרש כל הצואה שבתוכו האוכל שהוא אכל זה עף על פניו ואומרת לו כל מה שנתת בי את כל העינוגים המיותרים שהכנסת את כל הדברים מעבר למה שצריך את כל הגזל את כל הדברים בלי הקשות זאת אומרת כאילו כביכול היא מעיירה לו היא מוכיחה אותו על זה שהוא הכניס בה דברים לא מעוגנים ממשיכה המשנה ואומרת עוד דברים שקשורים לאיך מטפלים באמת בשבת אין מעצמן את המת בשבת מת אחרי שיוצא את נפשו נוהגים לעצום את עיניו אומרים המפרשים כיוון שכתוב שהמת רואה את השכינה בצת נפשו לא מין הראוי שעיניו הבשריות הגשמיות יראו כל מיני דברים אחרים לכן מעצמים את עיניו אז כתוב כך אסור לעשות את זה בשבת כיוון שאתה מטלטל את עיברו של המת ואף לא בכול עם יציאת נפש זאת אומרת גם בכל גם אם אתה רואה שהמת כבר עוד שנייה הולך לבית עולמו אל תסגור את עיניו כי כל נגיעה קטנה כל זוזה ולוע הקטנה ביותר יכולה לקרב את מיטתו ובעצם זה כמו שאתה רוצח ומעצים עם יציאת הנפש הרי זה שופך דמים כי ייתכן שבאותה תזוזה קלילה כרב את מידתו רצחת יהודי אפילו עלף שבן ק הוא היה מת בעצם קירבת את מידתו בשנייה אחת ולכן עד כדי כך הרי זה שופך דמים תנו רבנן אומרת הגמרא גם כן כמו שראיינו במשנה ה מעצמו עם יציאת הנפש הרי זה שופך דמים וממשלה הגמרא משל לנר שקבע והולכת אדם מניח אצבעו עליה מיד קוותה זאת אומרת כיוון שהנר כבר ממש בל בשלבי כיבוי בשלבי דעיכה ברגע שאתה שם יד זה כבר מיד עלף שלא אתה חיבת זה כבר אין לו כוח לעמוד בזה אותו דבר הגוסס שהנשמה שלו כבר ממש יוצאת מן הגוף כל נגיעה כל זוזה הקלה ביותר יכולה לקדם את מיטתו תניה רבן שמעון בן גמליאל אומר הרוצה שית עצמו עיניו של מת ביום חול כן כמובן אחר יציאת נשמה נופח לו יין בחותמו ונותן שמן בן ריסי עיניו ואוחז בשני גודלי רגליו כאילו לוחץ על הבוהן של הרגל והן מתעצמים מאליהן כך אומר רבן שמעון בן גמליאל אם אתה רוצה לעצום את עיניו של מת ולא לעשות את זה כנראה בצורה אגרסיבית או משהו כזה תעשה כך תניה רבן שמעון בן גמליאל אומר תינוק בן יומו חי מחללין עליו את השב בואו תראו אייזה מעלה יש ליהודי חי כן יש אומרים וכבר רומזים כאן יהודי שהוא חי שהוא עם חיות אבל בפשטות יהודי חי תינוק בן יומו מחללין עליו את השבת לעומת זאת דוד מלך ישראל מת אין מחללין עליו את השבת שימו לב איזה דבר נפלא זה תינוק בן יומו חי אני לא יודע מי הוא מה הוא לא יודע מה יצא ממנו מה יגדל ממנו עוד לא עשה אפילו מצווה אחת מחלן עליו את השבת תראו מה החשיבות של יהודי חי ואילו לעומת זו דוד מלך ישראל שאין לנו השגה במי הוא היה איזה גדול עולם איזה קדוש עליון בכל אופן ברגע שהוא מת אין מחללין עליו את השבת אסור לטלטלו כמובן מה שראיינו שמותר מותר אבל לא מטלטלים אותו תינוק והוא מסביר למה באמת זה כך תינוק בן יומו חי מחלן עליו את השבת מדוע אמרה תורה חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה יש לו עוד חיים מסגסגים לפניו תן לו לפרוח תן לו את מלאו האפשרויות לכן תחייה אותו תחלל עליו שבת ואילו דוד מלך ישראל מת אין מחללים עליו פשוט מאוד אין בשביל מה כיוון שמת אדם בטל מן המצוות אין לו אין לו את האפשרות אין לו את האופציה להוסיף מסגסג לפרוח לכן אומרים בבקשה אסור לחלל אליו את השבת והיינו דמה רבי יוחנן במתים חופשי כך כתוב בפסוק כיוון שמת אדם נעשה חופשי מן המצוות הוא פטור מלק מצוות אין לו את האפשרות אין לו את היכולת ולכן אין סיבה בעולם שנכלל עליו את השבת ותניה אומרת הגמרא עוד דבר נפלא שיש הבדל בין חי למת רבי שמעון בן אלעזר אומר תינוק בן יומו חי אין צריך לשמו מן החולדה ומן העכברים החיות כבר מבחינים שהוא חי ופוחדים ממנו אפילו מתינוק בן יומו חיות כאלה פוחדים ולא מגיעים לנוחות אבל עוג מלך הבשן שמת עוג מלך הבשן גבורה שאין לנו מושג בה צריך לשמו מן החולדה ומן העכברים הם לא מפחדים ממת למה באמת החיות פוחדות דווקא מאדם חי אומרת הגמרא שנאמר כתוב שהקדוש ברוך הוא אומר לנוח ובניו אחרי שהם יוצאים מהתיבה אחרי המבול הוא אומר להם כך ומוראכם וחתכם יהיה על כל חיית הארץ ועל כל אעוף השמיים החיות יפחדו מכם אבל דורשת הגמרא וחתכם לשון חיותם דווקא בחיים כל זמן שאדם חי ימתו מוטלת על הבריות כיוון שמת בטלה ע מתו אם כן אנו רואים כאן עוד הבדל נפלא בן אדם חי שלף שהוא קטנטן וחסר ישע עדיין יש מורה ממנו על החיות מאשר בן אדם לאחר מיתתו גם אם הוא היה הגיבור הכי גדול בתבל החיות אפילו החיות כבר לא פוחדות ממנו אמר ה פאפא באותו עניין נקטינן ידוע מקובל אצלנו אריה הביתרי לא נפיל אפילו אריה שהוא כל כך חזק כל כך גיבור על שניים הוא לא מגיע יחד למה כי כתוב ומוראכם וחתכם הי על פני כל חיית הארץ זאת אומרת מוראכם וחתכם לשון רבים שניים זאת אומרת שברגע שיש שניים אפילו אריה שהוא גיבור שבחיות מפחד ולא ניגש אליהם שואלת הגמרא כחזן ד נפיל מציאות בשטח אנשים הולכים והשם ישמור יש טרגדיות גם בקבוצות לא רק באחד ואם כן גם על שניים הוא נופל הוא מגיע ותוקף אונה הגמרא פשוט מאוד על זה אותם אנשים שהוא תוקף מדובר באנשים שכבר אין להם צלם אלוקים הם נמשלים כבהמה ולכן האריה לא פוחד לא מוראכם לא חתכים מי שקלקל את הצלם אלוקים שלו מי שפגם הוא נדמה הוא נדמה כבהמה ההוא כד רמי ברבא דמה רמי ברבא אין חיה שולטת באדם עד שנדמה כבהמה שנאמר ואדם בעיקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו אדם נמשל כמו בהמה יפה ברגע שאדם פוגם בצלם אלוקים שלו אז זה נראה נראה לאריה כמו עדר ביזונים כמו עדר שברים אין לו שום בעיה ליפול עליהם זה לא נראה לו כמו צלם אלוקים אבל מי ששומר ברגע שזה שניים האריה אפילו לא יגש אליהם אומר הבן יו ידע מי ששומר גם אם זה רק אחד הריה בעצם יתקוף אותו יגיע עד אליו וכשהוא יתקרב הוא ייראה את הצלם אלוקים שורה ויתרחק אבל ברגע שזה שניים הוא רואה כבר מרחוק מוראכם תכם לשון רבים כבר מרחוק הוא לא ניגש אליהם אמר אב חנינא אסור לישון בבית יחידי אסור לישון לבד בבית וכל הישן בבית יחידי אחזתו לילית שזה בעצם כוח טומה מאוד מאוד גדול צריך מאוד להיזהר מזה בעצם גם המאמר הזה אנחנו רואים את העניין של כמה ביחד כמו שראיינו לגבי אריה שברגע שיש שניים ויש עליהם צלם אלוקים הוא פוחד ואפילו לא תוקף אותם ממשיכה הגמרא ואומרת ותניה בעצם הגמרא עכשיו מביאה עוד פסוק משלמה המלך על כל עניין הזקנה על כל עניין היכולת ו מכאן אנחנו לומדים שברגע שיש לך ביכולת לעשות מצוות תעשה אותם כאן ועכשיו אל תחכה עם זה שמה לאחר מכן לא יהיה לך אפשרות ותניה רבי שמעון בן אלעזר אומר עשה עד שאתה מוצא תעשה צדקה ברגע שאתה יכול שאנשים מצויים לך שיש לך כסף מצוי ועודך בידיך שאתה עדיין חי פשוט מאוד החיים פה הם זמניים זה יסתיים יום אחד אולי יום אחד לא יהיה לך כסף אולי יום אחד לא יהיו עניים לידך לכן תעשה כמה שאתה יכול מתי שאתה יכול ואף שלמה אמר בחוכמתו וזכור את בורך בימי בחורותיך עד אשר יבואו ימי הרעה מה זה ימי הרעה אלו ימי הזקנה והגיעו שנים אשר תאמר אין לי אין לי בהם חפץ אלו ימי המשיח שאין בהם לא זכות ולא לחובה תאגור את כל הכסף ותאמר כשאני אהייה מבוגר אז אני אתרום בלי סוף ומה יקרה אם יבוא משיח וברוך השם על הארץ דע לא יצטרכו את הכסף שלך בכלל לא יהיה בחירה לא יהיה לו טוב ולא רע תפסיד את הכל רק כאן בעולם הזה הקשה לכאורה המורכב המאתגר רק כאן אנחנו יכולים לקנות תורה ומעשים טובים ופלי גד שמואל אומרת הגמרא מה שכתוב פה שבימות המשיח כבר לא יהיה בחירה כבר לא יהיה עניים זה חולק על מה שאומר שמואל דמר שמואל אין בעין העולם הזה לאמות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד זה הדבר היחיד שעם ישראל לא יהיה משועבד אבל עדיין יהיה עניים והעיתונים יהיו כמו כל יום יהיו כל מיני בשורות מה קורה בעולם והכל ילך קשורה יהיו עניים ועשירים יהיה בחירה יהיה בלאגן רק יהיה חירות משיעבוד מלכויות שנאמר כי לא יחדל לביון מקרב הארץ מה שמע שהכל יישאר כרגיל כל חוקי הטבע הכל הכל יישאר כרגיל ורק שיעבוד מלכויות זה הבעייה זה הדבר היחיד בעצם שתשתחרר שנשתחרר ממנו תניה רבי אלעזר כפרה אומר דיברנו על עניות מרחיבה הגמרה בעניין לעולם יבקש אדם רחמים על מידה זו שהוא לא יהיה עני וזה שייך לכל אחד שאף אחד לא יגיד ברוך השם יש לי מספיק כסף זה שייך לכולם שאם הוא לא בא בא בנו ואם בנו לא בא בן בנו בא אין מושג כזה משפחה שושלת שכולם משירים מופלגים תמיד זה יפגוש אחד מבני המשפחה באיזשהו צומת כמו שנראה עוד רגע זה גלגל חוזר בעולם ללכן תמיד תתפלל אם לא אתה תצטרך את התפילה הזו תוי לבנך וכן הלאה שנאמר כתוב בתורה כך נתון תיתן לו ל שתיתן כסף לעני ולא רא לבבך בתתך לו כי בגלל הדבר הזה דורשת הגמרא את הלשון ג בגלל תנ דובי ישמעאל גלגל הוא שחוזר בעולם זה משהו בעצם זה קורה לכל אחד כולנו על הגלגל יום למעלה יום למטה צריך תמיד לזכור גם כשאתה למעלה יש המשך גם כשאתה למטה יש המשך גלגל חוזר בעולם אמר רבי יוסף נקטינן מקובל אצלנו י צו ו מרבנן לא מעני תלמיד חכם אם הוא משקיע בתורה הוא לא יהיה עני הכל בסדר איתו שואלת הגמרא וחזי מעני אנחנו רואים תלמידי חכמים שמשכירים עצמם על התורה אין להם כסף הם נחשבים כעניים אונה הגמרא אם אית ד מעני אדו פתח לא מעדר זאת אומרת כיוון שהוא תלמיד חכם יש לו איזשהי הגנה משמיים שגם כשלא יהיה לו כסף הוא ישקיע נכון הבית שלו לא יהיה מלא בכל טוב אבל הוא לא יצטרך לחזרה על הפתחים כי הוא לומד תורה והתורה תשמור עליו אמר לבחי לדיטו כיתי אניה כשמגיע אני אקדמי ל ריפתא תני לו מיד לחם למה כי איכי דקד מי לבנך כדי שכש בנים שלנו יגיעו לכדי הזדקקות לאחרים שגם להם יתנו לחם יד כ מידה כנגד מידה אמרה לי מילה תכלית את לאומת המקלל את בנינו שיאלצו להזדקק למתנות בשר ודם אמר לקרק הכתיב אני דורש פסוק כי בגלל הדבר הזה נד רבי ישמעאל גלגל הוא שחוזר בעולם לכן זה אמור לקרוא באיזשהו שלב בחיים אם לא לנו לבנינו אם לא להם לנכדי ולכן תקדימי ותתני לחם כדי שגם להם יתנו תניה רבן גמליאל ברבי אומר ונתן לך רחמים ורחמך ובך כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן מים וגם זה סיבה למה שבחי אמר לאשתו תני לחם כי אז גם שהם יזדקקו ידאגו להם ל מזונותיהם וכל שאינו מרחם על הבריות אין מרחמין עליו מן השמיים ממשיכה הגמרא ומביאה פסוקים מקהלת מה קורה למערכות הגוף כשהם מזדקנות יש תיאור מדויק בקהלת והגמרא דורשת בעניין כבר ראינו למעלה את עניין הזקנה קרא לזה שמה ראינו ימים אשר אין לי חפץ בהם דורשת הגמרא ואומרת עד אשר לא תחשך השמש והאור זו פדחת והחותם זאת אומרת תעשה מצוות צדקה וכל זה עד אשר לא תחשך השמש והאור שלא ישת פני הפדחת שלך והחום שתתחיל להזקין הם יתמלאו בקמטים הפדחת של אדם צריך נמשלת לשמש היא זורחת היא בריאה היא נראית טוב ואותו דבר החוטם נחשב כאור כי הוא טואר פניו של אדם כמו שכתוב במקומות נוספים שהחום הוא עיקר הפרצוף עיקר הפנים והירח זו הנשמה הירח זו הנשמה שהיא מעיירה והכוכבים האלו הלסתות רשי שם אומר שהלסת העצמות של השיניים נראים ככוכבים בתוך השערות הקאות של הזקן שמקיף אותם כך רשי אומר בקהלת ושו הוא הביא אחר הגשם זו מאור עיניו של אדם שהולך אחר הבחי כשאדם מזדקן הוא נהיה רגשן יותר יש לו כל מיני סיבות לפרוץ בבכי וזה גם מכהה ומחליש את מאור עניו של האדם ואת זה ממשיל הפסוק דורש שלמה המלך בכוהל קורא לזה ושב הוא הבים אחר הגשם כמו שאחרי הגשם העננים מחשיכים את אור היום כך אותו דבר לאחר החולשה לאחר הבכי מגיעה חולשה ומחאה את מאור עיניו של אדם אמר שמואל בעניין העיניים בעניין זקנה הי דמעתה עד 40 שנין אדרה אדם שבוכה עד גיל 40 הגוף מחזיר לעצמו את הנוזלים שאותם הוא הוציא מכאן ולח לא אדרא זה לא חוזר אותו לחוט שאדם מוציא ממנו אותם נוזלים שהם חיוניים זה כבר לא חוזר אליו ואמר אב נחמן אי כוחלה לשים כחול שזה בעצם צבע ששמו בעיניים שהיה מאוד מועיל לבריאות ורפואה עד 40 שנין מרווח זה עוזר זה מסייע זה משפר את הראייה מכאן ולך אפילו מליה כביסה דגרדה הוא יקח מכחול הבה מאוד כמו האלה של גרדיים בעצם דרך גוזמה כזאת מכחול מאוד מאוד עבה וקו מ מוקים הרווח אלא מרווח זה אומנם בעצם יעמיד ישמור את המצב הנתון אבל זה לא ירחיב זה לא ישפר זה לא י טעל את הראייה שואלת הגמרא מייקה משמן מה זה אפילו כמו יתד של הורג מכחול כל כך עבה מה אתה מתכוון לומר כאן אומרת הגמרא דכמה דלי מוכלה תפי מאלה כמה שהמחויבות כן בזמנים שזה עדיין יעיל עד הגיל הזה שזה עוזר כמה שהוא יותר ווה זה יותר מועיל לראייה מספרת הגמרא אב חני נ שכי לברטה הבת שלו נפטרה לא ה ובחי עלי ממש לא הוצי דמעה שמר על שמר על איפו אמרה לי דייטו תרנגול תפיק את מביתך רוצא את התרנגולת מביתך כך התכונה לעורר אותו איך אני לא רואה את הרגש את הבכי על פניך אמר לה בטח אני עצוב כל כך אני גם לא למה אני לא בוכה תרת תכלה ועברה שיהיה לי גם שחול גם שאני בעצם שכלתי את ביתי וגם שאבכה והגיע לידי ורון הרי בבגרות כמו שראיינו הבכי מחליש את הראייה החולשה הזאת של הבכיה מחלישה את כוח הראייה ולכן הוא אמר לה ברור שאני עצוב כל כך אבל לבכות אני לא רוצה כדי לא לאבד את מ עיני סבר לקדמה רבי יוחנן משום רבי יוסי בן קצרת שש דמעות הן שלוש יפות ושלוש רעות יש שש סוגי דמעות חלקם יפות וחלקם רעות של השן דמעות שמגיעים מהשן של בכי אדם שבוכה על צרות וכדומה ושל בית הכיסא רעות ולכן הוא לא בכה ואילו של סם אדם שלוקח תרופה ושל צחוק שמרוב בדיחה טובה הוא פשוט מגיע לידי דמעות ושל פירות מחרדה ו מבצל כל מיני דברים כאלה יפות ולכן הוא בעצם עעל ביתו לא בכר כדי לא להגיע לשמות עיניים כדי לא להגיע לעיוורון היה דף נפלא ברוך השם לא נסכם את כולו כי הוא מלא פרטים אבל בכל אופן ראינו כאן את כל העניין של מת בשני משניות שמותר לעשות לו כל מיני דברים אבל אסור לטלטלו ראינו פה את ה בעצם הסיבה שאסור לטלטלו הסיבה בעצם שמותר לסוך אותו כי עליו שהוא מוקצה ברגע שאני רק נוגע בו ולא מטלטל מותר ומה שראיינו לגבי רבי מאיר בבית המרחץ זה פשוט היה משהו אחר לחלוטין ששמה הוא לא רצה ש בעצם גזירה משום השבוי הגומות שלא שייכת כלל במת ראינו תיאור איך בדיוק נראה אדם שמת וגם דברים נוספים שמותר לעשות למת כדי שלא יסריח הבנו את פרש חגיכם אנשים שעושים קלם כחגים שוב אין מעצמן את מת ה מעצמו עם יציאת הנפש ראינו שבעצם הוא עובר על שופך דמים כמו נר שממש לפני שיקווה ברגע שאתה שם אצבע נכבה טיפ שרבן שמעון בן גמליאל איך לעצום את עיניו של מת בדרך מאוד מעניינת הבדל בין חי למת דוד מלך ישראל מת לא מחללים שבת תינוק בן יומו כן כי חלל עליו שבת אחת שישמור שבתות הרבה אותו דבר ראינו ש ות פוחדות מאדם חי אפילו תינוק בן יומו ומאו מלך הבשן מת מוראכם וחתכם דרשנו חיותם אריה ראינו הביתרי לא נפיל חזין ד נפיל הם איבדו את צלם האנוש שלהם לא ישון בית יחידי גם כן עניין שרבים זה יותר יעיל ופחות מפחיד ויש פחות מזיקים אז צדקה כיש לך עוד זמן כמו שראינו עד שלא יבואו ימי הרעה שודן בידך פלי געד שמואל שהוא אומר שבימות המשיח בעולם הבא רק שבודד מלכויות יהיה הבדל אבל עדיין יהיה יונים יהיה הכל בחירה וטוב ורע והכל יבקש אדם רחמים ראינו גלגל חוזר בעולם אותו דבר רב חי אמר לאשתו תני לחם כדי שייתנו לנו זה לא קללה פשוט גלגל חוזר בעולם כמו שראיינו המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמיים תור איך נראה אדם שמזקינה הכל נחלש הכל נהיה יותר בעייתי בחיה מביאה את האדם לידי עיוורון דמעה עד גיל 40 חוזרת לאחר מכן לא רב חנינה לא בכר ראינו שלוש דמעות שבעצם שעשן של בכי ושל בית הכיסא זה רעות ושם חוק ופירות יפות והצלחה אדירה ולהתראות מחר בעזרת השם ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:

דף הבית הלכות לשון הרע בשפה פשוטה
ספרי קודש הדף היומי
שאל את הרב – מענה הלכתי הלכה
סיפורים שיעורים
תפילות כל ספרי רבינו
ספרים שיעורי תורה מתלמידי רבי נחמן מברסלב
קריאת שמע ישראל תיקון הברית
תיקון הכללי מרבי נחמן זיע”א ליקוטי מוהר”ן לרבי נחמן מברסלב זיע”א
פיטום הקטורת – הנוסח כולל סגולות והסברים הלכות שבת לדעת הרב עובדיה
תפילה להצלחה בפרנסה ברכת מעין שלוש
ברכות השחר ספר תהילים
תפילת שחרית נשמת כל חי
תפילת מנחה פרק שירה – שירת הבריאה
תפילת ערבית תהילים לרפואה
ברכת המזון תפילת הדרך
בדיקת המזון מתולעים – הרב משה ויא קדיש
הלכות נידה וטהרה לדעת הרב עובדיה ספר שמירת העיניים
ספר הזוהר הקדוש (השלם – עם תרגום) סדר הנחת תפילין לספרדים (עדות המזרח) ואשכנזים
נטילת ידיים תפילת רבנו תם
זרע לבטלה, שמירת הברית ואיך להצליח הלכות כיבוד הורים
רבי נחמן מברסלב – מה היא חסידות ברסלב? סדר וידוי השלם
תפילת השל”ה אנא בכח – תפילת אנא בכח

נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר

רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי

רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה

רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש

צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים

רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות

רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז

נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה