העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת פסחים דף נז עמוד א
[מוזיקה] דף נז עמוד א מי שאי פעם הלך לכותל המערבי וביקר ברובע היהודי ראה שם מקום שנקרא הבית השרוף או בית קטוס לא פחות ולא יותר ככל הנראה ביתם של המשפחה שעליה נדבר היום בעמוד שלנו קטרוס אוילי מבית קטרוס כך כתוב כאן איך יודעים שזה הבית שלו דבר ראשון מי שביקר שם פעם רואה גילו שם כלים באמת שמעידים על אושר אדיר כל מיני יתורי פספס שהיו על הקירות אבני שיש וכדומה גם גילו שזה בית של כהנים כי רואים שם הרבה כלי אבן שמתאים למי שמקפיד באמת על שמירה על טהרה מוחלטת וכהנים היו חייבים כל הזמן לשמור על טהרה גם מקבעות גם יש שם בבית המיקום של הבית זה בעיר העליונה איפה שגרו האליטות הכהנים וכל האלה שהיו מקורבים לשלטון הרומאי ודבר נפלא מצאו שמה טבעת חותם שעליה כתוב בר קטרוס עכשיו שימו לב, חשבתי דבר נפלא הרי בית קטרוס האלה היו באותו זמן קרוב לחורבן וכדומה היו מהמקושרים הרציניים כמו שנראה גם היום בעמוד שלנו היו מקושרים היו מהאליטות היו מקורבים לרומאים והכל כנראה היה להם כבוד מלכים אושר אדיר והכל אבל שימו לב איך הם נזכרו בתלמוד בגמרא שלנו אלפי שנה א אלפי 2000 שנה כמעט אחרי כתוב אצלנו אוילי מבית קטוס אוילי מלחישתן אוילי מקולמוסן שהם כהנים גדולים בניהם הם גזברין ועבדיהם חובטין את העם במקלות. חשבתי על זה ואמרתי שימו לב הם היו לפני כל כך הרבה שנים אני כמעט בטוח שאם הם היו יודעים שאנחנו בדור שלנו יושבים כל אחד בבית כנסת שלו בבית שלו בשתי איפ איפשהוא ולומד את הגמרא הקדושה ושמה הם מוזכרים לגנאי אני חושב שהם היו מתנהגים אחרת הם רק פשוט לא קלטו שהדבר הזה הוא כל כך גדול אני מהדבר הזה לקחתי מוסר עצום לעצמי תחשוב לפעמים לפני כל מעשים אם תדע שההשלכות הם כל כך רחבות והמעשה של יהודי הוא עם השלכות גם אם זה לא נכתב בגמרא יש למעשים שלנו אם זה לטובה השלכות כבירות בעולמות העליונים ואם זה לרעה ולא רק בעולמות העליונים לפעמים זה גם משליך על מה שקורה כאן בעולם עלינו על המשפחה שלנו על הילדים על התלמידים על הסובבים אם נחשוב על זה זה יתן לנו כוח אדיר אם בית קאטרוס היו יודעים שעד היום נזכיר את שמם לגנאי וכשיגלו את הטבעת חותם הזו זה יהיה אלם בקהילה של החוקרים וגם אצלנו נגיד וואו זה אותם אנשים שמוזכרים פה ולא מוזכרים כל כך לטובה הם היו תופסים כמה מטרים אחורה ומתנהגים קצת יותר יפה ככל הנראה שנחשוב על זה כל אחד אתם יודעים מה אני אדבר על עצמי שתחשוב על זה כשאתה עומד לפני ניסיון לפני איזשהו מעשה לאיזה כיוון ללכת תחשוב אם המעשים שלך משליחים עד כדי כך תחשוב על זה קודם יהיה לך יותר קל אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים דף נז עמוד א תנו רבנן דיברנו אתמול על אותם אנשי ריכו שהיו נותנים פאה לירק וזה היה טעות איומה למה כי אמנם התלרג'ים העניים נותן להם פאה כיף אבל פאה פטורה ממעשהו וברגע שהעניים לוקחים את זה הם לא מעסרים והאמת היא שחייבים להסר את זה כי זה לא פאה אמיתית מירק לא נותנים פאה כמו שראינו אתמול זה לא עומד בקריטריונים של הדין הבסיסי ממה נותנים פאה ממה לא ולכן הם לא עשו כעוגן שלושות מלמעלה דף נז תנו רבנן בן בועיין כך קראו לו לאדם הזה זאת אומרת לאבא שלו קראו בועיין שם לא שגרתי לא זכו לי שנתקלנו בו במהלך השיעורים אבל בן בועיין כך קראו לו נתן פאה לירק ובא אבי ומצען לענינים שהיו תאונים ירק שהם אספו שם מהפאה ועומדים על פתח הגי גינה יצאו מהחצא עם התוצרת שהם אספו אמר להם בניי השליחו מעליכם ואני נותן לכם כפליים במאוסר כל אחד כמה שאסף אל דאגה זרוק אני נותן לך כפול מזה במאוסר בדבר מתכן והוא הסביר להם לא מפני שאיני צרה אלא מפני שאמרו חכמים הם נותנים פאה לירק זה לא שאיני צרה במה שאספתם אני אתן לכם כפליים רק פשוט לא נותנים פע לירק תשאירו את זה פה נטפל בזה אתן לכם מהמאוסר והמתכן שואלת הגמרא למה למה לאלמרלהוא לא מפני שאני נצרה מה מה ההסבר אמרת להם אני אתן לכם כפליים תשאירו אותם מרוצים אתה מתחיל לפלפל איתם מה עניים שמה מי יודע בכלל יבין חכמים אמרו לא אמרו יאללה תן לנו ללכת הביתה עם הירקות או שתיתן כפליים אומרת הגמרא פשוט מאוד כי איכי דלא למחו קמתחילן תה איך הבן אדם רואה אותך אומר תשמע עזוב את זה אני מביא לך כפליים מה אתה אומר יש פה איזה תכמון יש פה משהו לא ברור עזוב לא כדאי לסמוך עליו טוב אחד ביד מ-10 על העץ אני הולך עם זה הביתה לכן הוא אמר להם אחים יקרים אני אתן לכם כפליים למה מה אני רוצה לקיים את דברי חכמים תאמינו לי תשמחו עליי ובאמת הם שמעו לו עכשיו בואו רגע נחדד עוד פעם למה לא נותנים פעם ממעשר כי רש"י כותב את זה פה וחווה לפספס את זה סליחה למה לא נותנים פעם מירק אומר רש"י דמפקלי ממעשר למה אני חוזר על זה כי רש"י גם נותן את המקור דכתיב ובא לוי כי אין לו חלק ונחלה עמך זאת אומרת שהליוי נותן מעשות אני אומר בא לוי לקחת אני אומר כי אין לו חלק ונחלה עמך אבל מי שאין לו נחלה חייב לעשה יצא פאה שיש לו נחלה חלמך כיוון שהוא יכול לקחת משם דהפקרנינו ולכן באמת לא נותנים מזה מעשר אומר רש"י וכן בשביעית כל מה שהפקר פטור ממעשר ואכלו אביוני עמיך ויתרם תאכל חיית השדה מה חיה אוכלת ופטורה ממעשר אף אביונים פטורים מן המעשר זה הלימוד דיברנו עליו אם אני לא טועה כבר אתמול הזכרנו היום בתחילת שיעור אבל טוב לראות את הדברים בתוכו מרשי הקדוש אומרת הגמרא הקדושה תנו רבנן בראשונה היו מניחים עכשיו אנחנו נביא סיפור לא סיפור איזה מעשה דין מעניין שעוד רגע הוא מתקשר למשנה שלנו. בראשונה היו מניחים אורות קודשים בלשקת בית הפרווה. יש דין כתוב את זה לגבי עולה. ורשי אומר מעולה לומדים את זה לכל המקומות. כתוב בפסוק והכהן המקריב את עולת איש, אור העולה אשר הקריב לכהן לא יהיה. זאת אומרת זה הולך לכהן ולו דווקא לאותו כהן אלא זה הולך לכהנים. איך היו מתחלקים? אז העבודה בבית המקדש הייתה מחולקת ל-24 משמרות. בהתחלה זה היה 8 12. ככה הגדילו את זה ל-24 משמרות. כל משמר היה מחולק לשישה. יש אומרים לשבעה בתי אב. רש"י פה כותב שישה. במקום אחר רש"י כותב שבעה בתי אב. כל אחד היה עובד ביום אחר של מהלך השבוע. זאת אומרת משמרה עובדת שבוע. היא הייתה מחולקת לשישה או לשבעה. כל אחד ביום נפרד. עכשיו ביום שאני עובד יחד עם הבני דודים שלי, כן, כולנו נכדים של אותו אחד שבעצם המשפחה מחולקת לשישה שבעה, אז אנחנו כולנו מאותו גזע, עובדים באותו יום. כל אחד שהקריב את האור שם בלשקת בית הפרווה. בערב הגיעו כולם והתחלקו יחד. זה היה בראשונה. היו מניחים רעות קודשים בלשקת בית הפרווה. לערב היו מחלקים אותם לאנשי בית אב, לכל אותו בית אב שעבד אבל והיו בעלי אזרועות נוטלים אותם בזרוע. היה אנשים כאלה, בעלי שרירים שהיו לוקחים את האורות לעצמם. התקינו שהיו מחלקן אותם מערב שבת לערב שבת. דעת יין כולו משמרות או יש גורסים כול המשמרה. זאת אומרת הגיע כל המשמרה יחד של כל השבוע והתחלקו בשווה. עכשיו יש יותר קהל. נכון שיש יותר בעלי זרות אבל יש גם יותר אנשים פשוטים שהתנגדו בבתי אב. יכול להיות שהיה בתאב שפשוט היה שם מידה הרבה בעלי זרועות ולא היה אנשים תמימים ופשוטים שיעמדו נגדם כשיש את כל המשמרה יש מי שיתנגד לכן עשו את זה בכזה צורה ושקלן בעדדה והיו מתחלקים ועדיין אומרת הגמרא בעיה נוטרה בעינה ועדיין היו גדולי כהונה נוטלים אותם בזרוע עמדו בעלים בעלים רשי אומר זה הכהנים כל כהני משמעות יחד ויקדישום לבדק הבית ויקדשו לשמיים אמרו מעכשיו זה הולך לצורכי בית המקדש אומרת הגמרא תראה איזה שפע איזה אושר אדיר זה היה אמרו לו היו ימים מועטים עד שחיפו את ההיכל כולו בטבלאות של זהב שהנמה עלמה כעובי דינר זהב כי היה כל כך הרבה כסף בבית המקדש היה כבר לשימוש השוטף היה לה מעבר היה לה רזרבות כבר התחילו להשתמש וחיפו את כל ההיכל בזהב ולרגל בחג היו מקפלין אותם ומניחין אותם על גב מעלה בהר הבית כדי שיהיה עולה רגלים רואים שמלאכתם נעה ואין בה דלם שאין בזה דופי גם רואים שבאמת הכל מגיע לכהנים שהכהנים עוד עשו עם זה פעולה טובה ויראו להם איך גם הקדוש ברוך הוא מחבבם והבית א בית המקדש נראה בצורה טובה. את כל זה היו מראים להם יפה מאוד. תנא אומרת הגמרא, אותו סיפור היה גם אתם זוכרים שדיברנו במשנה שאנשי יריכו הקדישו את האחרוב ושקמה שלהם. זה לא היה סתם. תנאב שאול אומר קורות של שקמה היו באריכו והיו בעלי זרות נוטלים אותם בזרוע. זה כן היה הדבר מניב. הגיע פרוטקשן שם השתלטו על העניין עמדו בעלים והקדישו לשמיים. עליהם ועל כיוצא בהם. על מי? על בעלי הזרועות. אמר אבא שאול בן בוטנית משום אבא יוסף בן חנין אוילי מבית ביטוס. משפחה של כהנים אבל שהתנהגו בצורה לא טובה הועילי מהלתן רש"י אומר עלה מלשון מקל מקלות שהם היו חובדים את העם הילו אוילי מבית חנין אוילי מלחישתם רש"י אומר מה זה לחישתם יועצי רע כולם רש"י אומר על ביתוס כהן גדול היה וכן כולם והם היו שם מתנהגים בצורה לא טובה רון שלטון כן המשפחות כאילו השולטות כביכול היו מושחתות אוילי מבית קטרוס אוילי מקולמוסן אומר רש"י מהקולמוס שהיו כותבים אגרות לרעה אויל או לי בית ישמעאל בן פיאקי אוילי מאגרופן שהם כל מי שהזכרנו כהנים גדולים ובניהם גזברין כל המשפחה הייתה מוברגת שם במערכת וחתניהם המרכים רשי אומר אמר כל העל פיו נחתך כל צורך הקדש הוא אומר הכל הוא הממונה ואבדן חובתים את העם במקלות ועל כך הם נזכרו לרעה בעצם הבאנו את זה כיוון שהחו והשקמה הקדישו אותם לשמיים בגלל בעלי זרוע וגם בבית המקדש היה בעלי זרוע שלקחו את הורות הקודשים אז כבר הבאנו את הדיבור הזה על הכהנים תנו רבנן אומרת הגמרא ארבע צבחות צבחה אזרה בעצם היא צוכחה או שהיה בת קול או שהיה ראוי לצאת צוחה זאת אומרת דברים מפתיעים שקראו באזהרה ראשונה צאו מכאן בני אלי שתימו את היחל השם בני אלי כתוב שהם שכבו אשת איש אבל כתוב כבר בגמרא שהם לא בדיוק היו עושים את זה אלא הם פשוט היו גורמים לנשים שהיו עולים להקריב קורבנות יולדת הם היו מתעצלים בהקרבת קורבנותיהם ועל ידי כך אנשים היו מתעקבות שם ונמנאות מלחזור לבעליהן ועל כך העלה עליהם הכתוב כאילו שכבו אשת איש וזה היה הצוכחה הראשונה ועוד צבחת ציקני שכרש כפר ברכאי שמכבד את עצמו הוא מחלל קודשי שמיים אמנם הוא כביכול מכבד את עצמו אבל זה על חשבון קודשי שמיים דקריך ידי בשירי ועוד עבודה הוא היה קורח את ידיו הוא פתאום נהיה איסטניס מפונק אנין דק הוא לא יכול לגעת בבשר ובדם ולכן הוא קרח את ידיו במשי וכך הוא עבד אומר רשי דבר ראשון חציצה פוסלת בקודשים כתוב ולקח הכהן שיקח בעצמו ודבר נוסף ביזיון מה פתאום אתה נגעל באמת זה קודשים אל תעשה את עצמך פתאום מפונק ולכן אנחנו נראה בהמשך נראה מחר בעזרת השם שהוא נאנש על כך זה השני הצבחות לרעה ועוד צבחה זרה להפך שערים ראשיכם ויכנס ישמעאל בן פיאקי תלמידו של פנחס רשי בעצם אומר שהוא היה כשר ומה שראינו למעלה זה שהיה בני ביתו היו בעלי זרוע אבל הוא קראו לו תלמידו של פנחס הכהן בעצם לשון חשיבות והשמש בכהונה גדולה ועוד צבחה זרה שהוא שרים ראשיכים ויכנס יוחנן בן ארבה תלמידו של פנקה ומלא כרסו מקודשי שמיים בעצם היה הוא היה אוכל כמות גדולה והאמת היא רש"י כאן כותב שזה לא העניין שהוא היה אוכל אלא הוא היה מארח בביתו המון המון כהנים ודואג להם לאוכל לקודשים אמרו עליו על יוחנן בן ארבי שהיה אוכל 300 עגלים רש"י אומר היה מגדל בביתו כהנים הרבה עלו הרבה אורחים 300 עגלים ושותה 300 גרבי יין ואוכל 40 סיגולזלות בקינוח סעודה אמרו כל ימיו של יוחנן בן ארוואי לא נמצא נותר במקדש יפה וזה היה הצפחות שבח גם על א אותו אחד שלא השאיר נותר וגם על ישמעאל בן פיאקר שיבוא וישמש בכהונה גדולה. אז מה למדנו היום? דבר ראשון ראינו בן בו היה נתן פא לירק אבא שלו אמר מה פתאום אסור למה ראינו שפשוט זה מגיע למכשול בעניין מעשר תחזירו ואתן לכם כפליים והוא הסביר להם כי אחרת הם לא היו סומכים עליו האורות בהתחלה לשקת בית הפרווה כל בית אב בעלי זרוע אז אמרו משמרות בעלי אזרוע הקדישו לשמיים שפע כזה גדול חיפו את כל ההיכל בזהב קנה לגבי השקמה שמה ואחרו קדישו בגלל בעלי הזרוע ועל אלה אומרים ראינו אוילי מבית ביתוס עלתן קולמוסן גרופן לחישתן קיצור אוילי מכל הדבר דבר הזה ארבע צבחות צבחה זרה אחד על בני אלי הסברנו שכבו ישתיש או שאו את קיניהם כך כתוב בגמרא דבר נוסף על צבחל ישכר איש כפר ברכאי שכיבד את עצמו ובעצם חציצה וגם ביזיון קודשים ישמעאל בן פיאקי שישמש בכהונה גדולה ויוחנן בן ארב שהיה דואג שלא יהיה נותו מחר בעזרת השם אני כבר ממליץ לכם עכשיו לפזור למחר ולראות איזה עמוד מחכה לנו אם יש לכם איזה משהו ככה שחיפשתם הרבה זמן בשבילו מחר זה ההזדמנות עמוד קצר יוותר לכם זמן בבקשה שלכם בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה