העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת פסחים דף י עמוד ב
דף י עמוד ב מכירים את השיבוש בשעת לחץ שהכל מתוקתך, הכל מסודר, הכל נפלא ואז מגיע היצר הרע ואז מגיע ככה ותופס אותך ברגע אחד של חוסר יישוב הדעת, של חוסר מנוחה ושם בדיוק הוא מפיל אותך היום, אתמול ושלשום וכנראה גם מחר אנחנו עוסקים בדיוק במקומות הללו. אדם מגיע כבר לערב פסח, הבית כולו בדוק, ריחני, המצות כבר נמצאות, הכל כבר מאוגן ואז בום, עכבר אחד, בלאגן אחד, לוקח איזה פירור אחד של חמץ והופך את כל העניין. ראינו אתמול ונעסוק גם היום. האם הבית צריך בדיקה, לא צריך בדיקה, מה קורה עם זה? אבל המסר העצום שנוכל להוציא מזה שנדע שהיצר הרע מחפש אותנו דווקא בזמנים הללו ביום שישי שהבית ארוך לשבת אחרי ש שהיא מסימה לסדר את הבית אחרי שכל מיני דברים שהכל מתוקתק והכל מסודר הוא יתפוס אותנו דווקא שם כי הוא יודע שהוא יביא אותנו לחוסר שלווה לחוסר יישוב הדת ומשמה זה מדרון חלק לכעס לשינה למחלוקות וכולי מה אנחנו יכולים לעשות כנגד זה א' מודעות לדעת שהוא ינסה לתפוס אותנו דווקא במקומות הללו בזמנים רגועים לשנן לעצמנו כמה שיותר את הערכים שלנו, את העקרונות, את זה שאנחנו לא נכנאים לו ואוטומט כשיגיע שעת מבחן, כשיגיע שעת משבר, שהכל יותר קשה, שהמדרון חלק יותר, נוכל לעצור בזמן. אומרת הגמרא הקדושה, ואנחנו ממשיכים לדבר על נקרים נוספים, כמו שראינו אתמול ושלשום כל מיני השוואות, דיני חמץ שאנחנו משווים לדיני טומאה וטהרה, לדינים נוספים, לדיני קרוב, לדיני ספק וכדומה. אומרת הגמרא הקדושה, מה הדין אדם מניח בזווית זו מצא בזווית אחרת. הוא לקח את החמץ שאותו הוא בדק, שאותו הוא מצא בבית, הניח אותו בזווית מסוימת ולאחר מכן הוא מוצא אותו בזווית אחרת. האם אני אומר זה אותו חמץ שפשוט עבר מקום אני עצמי שמתי אותו אני עצמי העברתי אותו רק שכחתי לא אכלזתי ראש וכדומה או שמה אני יכול לומר מה פתאום באמת הגיע בן אדם אחר או חיה או עכבר לא משנה לקח את החמץ הקודם ומה שמצאתי כאן זה משהו אחר וממילא הבית בדיקה כיוון שא' אני רואה שהיה פה חמץ ב החמץ שהיה כאן נעלם ואיננו אומרת הגמרא מקרה הזה זה פלוגט מחלוקת דרבן שמעון בן גמליאל ורבנ דתעניה הקרדום שעבד בבית יש לבן אדם בית האור ונאבד לו שם איזשהו קרדום הוא היה במקום מסוים וכרגע הוא לא שם הבית טמא מדוע אומרת הגמרא שאני אומר אדם טמא נכנס לשם הוא נתלו אני אומר יש כאן איזה אדם שהסתובב אדם שמסתובב בבית בלי רשות ככל הנראה הוא לא שומר על דיני טהרה ואם כך כלי הבית מאים רבן שמעון זה שיטת רבנן רבן שמעון בן גמליאל אומר הבית האור שאני אומר ישילו לאחר ושכח בן אדם ישילו לאחר זאת אומרת הבעל הבית שהוא טהור והוא משמר את כליו ואת ידיו בטהרה הוא השיל את זה לשכן והוא פשוט לא זוכר או שנתה לו מזווית זו והניח בזווית אחרת פשוט הקדום לא במקומו אבל הוא נמצא באיזה נישה אחרת בבית ששמת ואתה פשוט לא אוחז ראש שואלת הגמרא רגע זווית מנדכר שני מה זה הניח בזווית אחרת הרי דיברנו על קרדום שנאבד ולא נמצא כלל בבית איך הגעת לכך שהוא נמצא בזווית אחרת אונה הגמרא חסור מחסר ואחי קטני קרדום שעבד בבית הבית טמא שאני אומר אדם טמא נכנס לשם ונטלו או מקרה נוסף שהניחו בזווית זו ומצאו בזווית אחרת הקרדום כן בבית אבל אני זוכר בבירור שהנחתי את זה במקום מסוים והוא לא במקומו אלא בזווית אחרת הבית טמא למה שאני אומר אדם טמא נכנס לשם ונטלו מזווית זו ויניחו בזווית אחרת ועל כך על המקרה הזה רבן שמעון בן גמליאל אומר הבית ההור שאני אומר ישילו לאחר ושכח או שנתלו מזווית זו והניח בזווית זו ושכח זאת אומרת אנחנו מסנחרנים את דברי הברייתא את דברי המשנה כך שיתאימו למה שראינו שבאמת יש מחלוקת בין רבן שמעון לגמליאל לחכמים חכמים אומרים בכל פעם בין אם איבדת ובין אם זה שינה מיקום תמיד אני אומר כנראה היה כאן בן אדם טמא ונגע והזיז את הכלים ואוטומטי כל כלי הבית טמאים ורבן שמעון בן גמליאל יאמר מה פתאום אני טולה את הרחפנות בבן אדם עצמו הוא לא זוכר שהוא ישילו לאחר במקרה שזה נאבד לחלוטין או במקרה שזה שינה מיקום הוא לא זוכר שהוא בעצמו שינה את המיקום ולכן כלי הבית טהורין אותו דבר אותו דבר במדויק כלפי חמץ לרבנן יחששו שם העכבר היה כאן עכבר שמה שהזיז את זה גם פינה לפינה וכדומה ולכן אני יכול לחשוש שהעכבר בעצם אכל את החמץ שהיה אצלו והחמץ הזה זה חמץ אחר ויתכן שבעצם העכבר שהגיע ואכל לא גמר אותו רק גר אותו לכורו וכדומה ולכן תבדוק שוב את כל הבית ואילו רבי שמעון אני אומר מה פתאום לא היה כאן עכבר סך הכל איזה ילד אתה בעצמך לא יודע מה הזת את זה ממקום למקום ולכן הבית אינו טעון בדיקה. אומרת הגמראה הקדושה, אמר רבא, עכבר נכנס לבית בדוק וכיכר בפיב ואתה מיד רץ אחריו, אתה כבר רואה מה הולך להיות כאן ואתה רוצה פשוט להספיק לתפוס אותו. ונכנס אחריו, הוא מצא פירורין. הוא מצא פירורין בגודל של אותו כיכר שהעכבר נכנס איתו. בכל אופן אומר רבא צריך בדיקה מפני שאין דרכו של עכבר לפר. עכבר לא מפורר. עכבר אוכל את מה שהוא תופס. ולכן הפעורים שמצאת הם של כיכר אחר. ולך עכשיו תחפש את מה שהעכבר הכניס לבית ואמר רב דין נוסף תינוק נכנס וכיכר בידו ונכנס אחריו הוא מצא פרורים אין צריך בדיקה מפני שדרכו של תינוק לפרר אם ראית ילד ילד קטן נכנס עם כיכר נכנסת אחריו ומצאת פירורים באותו גודל של הכיכר שהיה בידו פה בניגוד לעכבר פה אתה לא צריך לחשוש אלא כנראה אלו הם הפירורים כיוון שדרכו של תינוק לפר ואתה רואה באמת זה סביר להניח שהפירורים הללו הם מהכיכר של התינוק ואתה לא צריך בדיקה נוספת. אז יש לנו בעצם דין ברור לגבי עחבר שצריך בדיקה כי אין דרכו לפרך ודין ברור לגבי תינוק. מביא רבה שאלה באי רבא עכבר נכנס וכיכר בפיב ועכבר יוצא וקיכר בפיו מה הוא בעצם אני לא רואה מה קורה בתוך הבית אין לי שם מצלמות בשליטה מלאה אבל אני רואה עכבר נכנס עם כיכה בפיב ועכבר יוצא עם כיכה בפיב מה הוא מה יהיה הדין מסבירה הגמרא את צדדי השאלה מי אמרינן האם אנחנו אומרים היינו אי דעל ואיינו אי דנפק זה אותו עחבר שנכנס ויצא ואם כן הוא יצא עם הכיכר וכרגע הבית ריק מחמץ עודילארינה אולי פשוט יש כאן איזשהו יש פה איזשהו אוטוסטרדה של עכברים עם חמץ בפה. אחד נכנס, אחד אחר יוצא וממילא כרגע בביתי יש עחבר עם חמץ בתוכו. אני יודע אני ראיתי אחד נכנס ההוא שיצא זה עכבר אחר עם כיכר אחר ולכן אני חייב לבדוק את הבית. ממשיך רבה ושואל אם תמצא לומר היינו הי דעל ואיינו הי דנפק אם אתה אומר לי שבמקרה שאתה רואה את אותו עכבר אתה אומנם לא מזההר אותו על פי מספר סידורי או על פי באמת קו המתער של הפנים אבל אתה טולה שזה אותו עכבר אז מה הדין אם עכבר לבן נכנס בכיכה בפיב ועחבר שחור יוצא בכיכה בפיב אז מה הוא מה יהיה הדין אם אני רואה בבירור שזה שני עכברים זה ברור לי שהוא לא אותו עכבר השאלה אם אני יכול לתלוט שזה אותו כיכר או לא האם צד ראשון איד אחרינה זה עכבר אחר וכנראה גם כיכר אחר וברור שהביתה הוא בדיקה הודיל מארמו ארמיני פשוט מאוד נכנס עכבר שחור עם הכיכר בפיב העכבר הלבן לקח לו את הכיכר מפי ויצא השאלה אם אני יכול לתלוט כך ולומר כן העכבר אמנם נשאר בתוכו צריך באמת להביא לוחד עכברים מומחה שיקח שיקח את העכבר כדי שנוכל להיות בבית בשמחת יום טוב ברוגע אבל הכיכר יצא למה על ידי העכבר הלבן שלקח לעכבר השחור מפיו את הכיכר ואם כן הבית לא טעום בדיקה מחמץ ממשיך רבא ושואל ואם תמצא לומר עכברים לא שק למעדדה יש להם יחסי גומלין הם לא מתחילים לריב סתם ככה עם אותה משפחה הם קרובי משפחה ואף ועכבר לא יקח מהשני אז מה קורה אם עכבר נכנס וגיכר בפיב וחולדה יוצאת וקיכר בפיה חולדה בעצם במאזן הכוחות חולדה גוברת על עכבר חולדה היא אוכלת עכברים אז נכנס כאן עכבר ויצא חולדה עם כיכר בפיה פה כבר יש מקום יותר סביר להניח שהחולדה לקחה את הכיכר מהעכבר האם כאן מה הוא האם חולדה ודאי מעכבר שקלתי וממילא הבית דנו טעון בדיקה עודלמחרינה הוא מה פתאום זה כיכר של החולדה בלי קשר לכיכר שהעכבר הכניס ולמה ויש גם סברה לומר דם אית דמעכבר שקלתי עכבר בפי אבמשקך אם היא הייתה לוקחת את זה היא לא הייתה מסתפקת בקינוח של הלחם היא הייתה רוצה גם את המנה העיקרית את העכבר בעצמו הרי חולדה המאכל שלה זה לא לחם חולדה המאכל העיקרי שלה זה עכברים אם היא הייתה רואה עכבר עם לחם בפיב, היא לא הייתה מוותרת כל כך מהר על המנה העיקרית, על העכבר ומסתפקת בלחם. ועכשיו שאני רואה רק לחם בפיה, אני אומר מה פתאום זה בלי קשר לעכבר? הוא הצליח להתחבות מעיניה. היא לא הצליחה עליו, היא יוצאת פה עם כיכר אחר וממילא בבית יש עכבר עם לחם והבית הוא בדיקה. ממשיך רבה ושואל ואם תרצה לומר שבאמת אם אית דמעכבר שקלתי עכבר בפי אב המשתקח אם תרצה לומר לי שבאמת תשמע ברור שהבית חייב בדיקה כי אם היא הייתה לוקחת את זה מהעכבר כי אם היא הייתה לוקחת את הלחם מהעכבר גם העכבר היה בפיה אז מה הדין באמת עם העכבר בפיה עחבר נכנס וכיכר בפיו וחולדה יוצא וכיכר ועכבר בפי חולדה הופה פה אני רואה גם כיכר וגם עכבר היא לא ויטרה על המנה המרכזית על העכבר מה מה אם בכזה מקרה האם אחה ודאי הוא הוא ברור שזה אותו עכבר שנכנס הנה אתה רואה היא תפסה אותו יחד עם הלחם ולוקחת את שניהם לחגוג את הסעודה בחוץ הודילמה אם אית דיוניו כיכר בפי עכבר משתקח א ובאו שתקוכה זאת אומרת אני אומר רגע הכיכר היה אמור להיות בפה של העכבר והעכבר היה אמור להיות בפיה פה החולדה שיוצאת יש לה בפה גם את הכיכר וגם את העכבר זה לא אמור להיות כך היא אמורה לתפוס את העכבר שבפי הכיכר זה אמור להיות בעצם שרשרת החי החולדה אוכלת את העכבר שהעכבר אכל את הלחם כך זה אמור להיות ולא ששניהם נמצאים בתוך פיה אז זה צד אחד הודילמה מה פתאום משום ביטותה הוא נפל ושקלטי מחמת הבעלה של העכבר איך שהוא ראה את החולדה מולו הוא רואה בעצם את הרוצח שלו מולו את החולדה מרוב בעלה נפל הלחם מפיו והיא החולדה לא ויטרה תפסה גם את העכבר וגם את הלחם היא לא הסתפקה רק בעכבר היא רצה ארוחה מושלמת כולל קינוח ולכן לכן זה כן אותו עכבר וכן אותו כיכר והבית אינו טעום בדיקה מסכמת הגמרא על כל השאלות הללו תיקו באמת אין לנו תשובה מה הדין בכל זה ייתכן לומר שבאמת הכיכר אותו כיכר והבית נקי ולא טעום בדיקה יתכן לומר שלא אין לנו תשובה הפוסקים אומרים למסקנה שבאמת זה כל אלה זה ספקו דרבנן כיוון שכשאדם מבטל בליבו אוטומטי הבדיקה הופכת להיות דרבנן וספק דרבנן לכולה ממשיך רבה ושואל בי רבה כיכר בשמי קורה האם צריך סולם להורידה או אין צריך בן אדם יודע בוודאות שיש לו חמץ בבית אבל הוא ביטל את החמץ הוא רואה את החמץ בשמי קורה זאת אומרת זה נמצא בבוידם במקום גבוה שצריך סולם בשבילו האם צריך להביא סולם ולהוריד את החמץ ולבערו או לא והוא מסביר את הצדדים מי אמרין כולאי לא אתריכו רבנן כל כך הרבה חכמים לא הטריחו אותו כיוון דלא נחית מנפשי לא אתמיכלה זה הרי לא ייפול מאיוב זה נמצא בבוידם אין סיבה שהוא יראה אותו החמץ הזה ומהלך החג ולכן לא הטריחו אותו לבטל עוד דילמה מה פתאום זיני דנפל ואתי למכלה זה יכול כן ליפול כשהוא יוציא את התנור של פסח כשהוא יוציא את כלי הפסח את האגדות לא משנה מה ייתכן שזה יפול למטה והוא יבוא לאוכלו ועל כן חכמים הצריחו אותו כבר בערב החג לעלות על סולם להוריד את החמץ ולבערו ממשיך רבה ושואל ואם תמצא לומר אין לי תשובה על זה אבל אם תרצה לענות ולומר שכן חייבים לברו כיזנין דנפל ואתי למיכל ייתכן ברגע שזה נמצא במקום גבוה ייתכן שיקרה איזשהו אירוע והקיכה תיפול והוא יבוא לאוכליו ולכן באמת אני אומר תבאר את זה לפני פסח אם כך מה הדין כיכר בבור זה נמצא במקום עמוק האם צריך סולם לעל אותה או אין צריך האם אני צריך להביא סולם לרדת למעמקי הבור לקחת את הכיכר להעלות אותה ולבערה או לא למה כי כאן אחה ודאי דלאידה דסלקה מנפשה אין לה אפשרות לעלות מאליה כשכיכרה נמצאת למעלה אז אנחנו מכירים כבר היום יש חוק כוח המשיכה כשיקרה משהו זה ייפול למטה אבל אין כוח שיעלה את ה שיעלה את הכיקו ממעמקי הבור ואם כן אולי נאמר בכזה מקרה באמת לא צריך לרדת ולבאר אותה עוד דילמה צד שני זמני דנחית למעבד צורקי ואתי למחלה לפעמים הוא ירד לעשות כל עניין אחר שהוא צריך שמה בתוך מעמקי הבורו הוא ישתמש שמה במהלך הפסח והוא יבוא לאכול אותה ולכן באמת כבר בערב החג יצירו אותו חכמים להעלות את הכיכר ולבאר אותה ממשיך רבה ושואל אם תמצא לומר זמניין דנחית לצורקי ועתי למכלה אם תאמר שיש עדיין יתכן כזה מקרה דחוק שהוא יבוא גם לתוך מעמקי הבור אגב רשי משמע שלא גורס את זה את האם תמצא לומר והאהיביה הבאה של רבא היא רש"י אומר ביה בענ פה נפשה זה לא בעצם אם תמצא לומר כמו קודם שזה תלוי כל דבר בהיב שלפניו לא זה היביה נפרדת מה קורה כיכר בפי נחש כיכר אבל זה בפה של נחש זאת אומרת זה לא נגיש לא זמין אין אפשרות להגיע אל הכיכר הזו האם צריך חבר להוציא או אין צריך האם אני צריך להביא אדם מוכשר אדם בקיא שלוחש לנחשים זה בעצם סוג של לוקד נחשים שיבוא ויחרר את הכיקה הזו ואז נבהרה או שלא צריך ובעצם צדדי המחלוקת צדדי האיבא הם כאלה האם בגופי התריכי רבנן בממוני לאטריכי רבנן זאת אומרת יש כאן ספק כי ייתכן בעצם שזה ישאר בפיו של הנחש כל החג ואז זה בסדר גמור זה לא זה לא נגיש אליי אין לי אפשרות להת מתקרב אבל כיוון שיכול להיות שבאמת הוא יפלוט את זה וכולו השאלה אם בכזה מקרה הטריחו אותי לא רק בגופי שזה ברור הטריחו השאלה אם גם בממוני הטריחו אותי לבוא ולהוציא ממון ולקרוא ללוקד נכשים בזמן הלחוץ הזה של ערב פסח שהוא יקווה תעריף ארבע ולקרוא לו העיקר שלא יחמץ בביתי או דילמה לא שנה זאת אומרת ייתכן סליחה יתכן שבממוני לא התריכו הרבנן ויתכן שלא שנה שגם בגופו התריכו וגם בממונו ועל כך מסכמת הגמרא ואומרת תיקו השאלות במקומן עומדות ואין לנו הכראה על כך. אומרת המשנה הקדושה, רבי יהודה אומר בודקין אור יד וביד שחרית ובשעת הביאו בעצם כאן משמע שיש שלוש זמנים שבהם בודקין את החמץ ביד זאת אומרת בליל יד זה יג בלילה אז בודקים פעם ראשונה ביד בבוקר ובשעת הביאור שרשי שכבר נראה מה זה אומר שעת הביאור זה מתי ששורפים את החמץ ואילו חכמים אומרים לא בדק אור יד יבדוק ביד לא בדק ביד יבדוק בתוך המועד בתוך המועד רש"י אומר זה לא בתוך החג אלא בשעה שישית שהוא מועד הביאור לא בדק בתוך המועד יבדוק לאחר המועד רש"י אומר שלאחר המועד פירושו לא בתוך החג כי אז כמובן אסור שיראה חמץ אלא משש שעות הוא למעלה עד שתכשך זאת אומרת מהזמן שכבר הגיע חצות שכבר הגיע זמן שאסור לאכול חמץ ועד כניסת החג כך אומרים חכמים פה במשנה משמע שחכמים ורבי יהודה חולקים באופן מהותי שרבי יהודה אומר שהבדיקה היא שלוש פעמים וחכמים אומרים זה רק השלמה בגמרא נראה שזה לא בדיוק כך מסיימת המשנה ואומרת ומה שמשייר לאחר הבדיקה יניחנו בצינה כדי שלא יה צריך בדיקה אחריו פשוט תצניע את זה שים את זה במקום גבוה שים את זה במקום תלוי על הכותל שלא יכולים להגיע עכברים שלא יכולים להגיע ילדים וכדומה שלא יפזרו שלא יפררו שלא יעלימו וכל הבלאגן יתחיל מההתחלה שואלת הגמרא מה היטעמה דרבי יהודה שהוא אומר שיש שלוש זמנים לבדיקת חמץ אומרת הגמרא רב חיסדה ורבא ברב וונה דעמות רביו כנגד שלוש השבטות שבתורה, יש שלוש פעמים שיש את הלשון של השבטה בתורה. פעם אחת כתוב ראייה, פעם אחת כתוב מציאה ופעם אחת כתוב השבטה. בוא נראה מביאה הגמרא את הפסוקים. לא יראה לך חמץ ולא יראה לך שעור. הנה הלשון הראשון, לשון של ראייה. פעם שנייה, שבעת ימים, שעור לא ימצא בבתיכם לשון של מציאה. והפעם השלישית, אך ביום הראשון תשביטו שור מבתיכם לשון של השבטה. ובעצם כאן אנחנו רואים שיש שלוש זמנים שבהם בודקים את החמץ אומר רבי יהודה ליל יג בלילה שזה ליל יד יד שחרית ובזמן הביאור שואלת הגמרא מה פתאום מתי רבי יוסף רבי יהודה אומר כל שלא בדק בשלושה פרקים הללו שוב אינו בודק על מה במכאן ואלך דפליגי זאת אומרת אנחנו רואים שלפי ההדגשה שמכאן ואלך שוב אינו בודק מבינה הגמרא שעל זה עיקר המחלוקת שלהם על שוב אינו בודק שחכמים אומרים גם לאחר מכן בודק ורבי יהודה אומר שלא אבל על זמני הבדיקה אין ביניהם ויכוח נכון לא רואים את זה במפורש אבל כך מבינה הגמרא והגמרא ממשיכה ומביאה מקום שכתוב במפורש מרות רמת ניה אחי מתיבי יוסף רבי יהודה אומר כל שלא בדק ושימו לב ללשון באחד משלושה הפרקים הללו לא צריך לבדוק בכל שלושת הפעמים ממש לא באחד משלושה פרקים הללו שוב אינו בודק וחכמים אומרים שכן עלמה בשוב אינו בודק הוא דפליגי הם סך הכל הכל הם לא חולקים בכלל בזמנים. ברור שהזמנים הם סך הכל שלוש תאריכים של השלמה. צריך לבדוק בליל יא ביג בלילה. לא בדקת תבדוק בשחרית. לא בדקת תבדוק בזמן הביאור. רק הם חולקים מה קורה לאחר זמן הביאור. האם בודק או לא. וכבר נראה צברותיהם. אלא אומרת הגמרא, אתה צודק. רבי יהודה נמים לא בדק כאמר. רבי יהודה באמת לא אומר תאריך נוסף. הוא לא אומר סליחה מועד נוסף. אין שלוש זמנים שבה הם בודקין את החמץ. יהיה זמן אחד והוא רק אומר אם לא בדק יש לך השלמה ואם כך מה מחלוקתו עם חכמים גם חכמים אומרים במפורש במשנה אם לא בדק יבדוק אם לא בדק יבדוק זה זמני השלמה וכך בהקמפלגזה מחלוקתם מר סבר מכמי איסור האין בתר איסור הלא רבי יהודה אומר אפשר לבדוק עד זמן הביאורבור ולא לאחריו למה גזירת דיל מעט היא למיכל על מיני אני חושב שאם תבדוק לאחר מכן ותמצא את החמץ אתה פשוט תשכח למה אתה עושה את כל הבלאגן ובודק ותבוא לאוכלו ואילו רבנן סב לא גזרינן מה פתאום אנחנו לא גוזרים ומחר בעזרת השם נעמיק למה באמת רבי יהודה לא גוזר גוזר ולמה חכמים לא גוזרים זה נראה בסיעתא דשמיא מחר בואו נסכם עלי נועם ואני חושב שאפשר לסכם את העמוד הזה ממש מהר דבר ראשון ראינו מה קורה הניח בזווית זו ומצא בזווית אחרת השוונו לקורדום שנעלם לאדם לחלוטין או שמצא אותו בזווית אחרת שחכמים אומרים היה פה בן אדם בבית והכל טמא רבן שמעון בן גמליאל אומר הבן אדם עצמו רחפן הוא לא זוכר הוא השיל את זה למישהו העביר את זה צד ואותו דבר לגבי גבי חמץ המחלוקת ביניהם מחלוקת מדוייקת בדיוק אותו דבר עכבר נכנס וכיכר בפיב ומצא פירורין צריך בדיקה כי עכבר אין דרכו לפרר בשונה מתינוק שכן דרכו לפרר ולא צריך בדיקה ועכשיו שאלנו ככה עכבר נכנס וכיכר בפיב והעכבר יוצא זה השאלה הראשונה מה קורה אם הוא החליף צבעים שחור ולבן מה קורה אם הוא החליף והפך לחולדה כי ייתכן בעצם שעכברים אין דרכם לקחת אחד מהשני אבל חולדה כן מה קורה שהעכבר בפי של בפיה של החולדה אם כיכר א סליחה בלי כיכר ומה קורה עם כיכר? כל השאלות הללו הסתכמו בטייקו כיכר בשמי קורה שאלנו האם צריך סולם בעצם הסברה פה שזה לא יורד שזה לא אמור להגיע לרצפה אבל מצד שני זה יכול לרדת מאליו בבור זה לא יכול לעלות מאליו אבל יכול להיות שהוא ירד לשם ושאלה נוספת לגבי בפי נחש האם צריך לזכור גם בממון או לא וסיכמנו את השאלות גם כן בטיקו במשנה ראינו מחלוקת בין חכמים לרבי יהודה שהסברנו בגמרא שהמחלוקת ביניהם זה כללו על הזמנים ברור שיש לו שלוש זמנים למה כי כתוב פעם אחת לשון של השבטה לשון של ראייה לשון של מציעה זה יש שלוש זמנים והם השלמות בעצם לא בדק אור ליד יבדוק יד שחרית לא בדק יד שחרית יבדוק בזמן המועד בעצם בביאור ורק הם חולקים מה קורה במקרה שלא בדק עד זמן הביור האם יבדוק לאחר מכן או לא רבי יהודה אומר שלא כי אני חושב שהוא יראה את החמץ הוא יאכל ממנו ואילו חכמים אומרים מה פתאום אין חשש וכן יבדוק או דבר שהיה לנו במשנה מה שמשאר יניחנו בצינה כדי שלא יצריך בדיקה אחריו בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר
לצפיה בתכנים נוספים:
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה