העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת פסחים דף טז עמוד א
[מוזיקה] דף טז עמוד א היום בעזרת השם יש מסר נפלא מהעמוד שלנו אבל המסר הזה מיועד גם לגברים אבל בעיקר להקרות הבית אז אני מבקש תמות המסר הזה בבית כל אחד יכול לקחת אותו ולהתחזק אבל הוא בעיקר מיועד לנשים במיזכין לעקר את הבית עיקרו של בית אנחנו היום נדבר על בית המטבח חיים בבית המקדש נראה שבבית המטבחיים כל מיני טומות שהם רק דרבנן לא גזרו כדי לא להגיע למידה הרבה טומאה בבית המקדש. איך היה נראה בית המטבחיים? פשוט מאוד לא נעים לומר כמו כצביה. כמובן הכל שם קדוש הכל שם של הקדוש ברוך הוא ונחת רוח אבל הכל היה מלא חלב דם איברים פנימיים והכל. מ כתוב שלא נראה מעולם זבוב בבית המטבחיים זה היה נס כי זה היה לכאורה מקום שלא נעים לשאוות בו. מקום עם ריח לא נעים עם איברים פנימיים ודם. מקום שהנפש היפה סולדת ודווקא שמה בן אדם זר שהיה מזדמן למקום היה אומר מה זה הדבר הזה זה נראה מקום כל כך לא נעים אבל דווקא שמה הכינו את הכל להקרבה הביאו את הכל לריח ניכוח של ההשם זה מה שמכפר עלינו זה מה שמביא אותנו את זכרוננו לפני הקדוש ברוך הוא זה הדברים החשובים שנעשים בבית המקדש אדם שיסתכל מבחוץ לא יבין איך זה מקרב אותנו לקדוש ברוך הוא אדם שסתכל במבט פנימי יותר יבין כן ככה בדיוק זה מה שהקדוש ברוך הוא ביקש זה מה שהוא שהוא רוצה מאיתנו. כשהכה מתעסק בתוך הקרביים, בתוך האיברים הפנימיים של הבהמה ומתמלא לכלוך וכביכול שומן וזועמה, דווקא שמה זה עבודת השם, זה מה שהקדוש ברוך הוא רוצה. וכאן זה מגיע לכל אחד מאיתנו. כל כך הרבה פעמים היום שלנו סובב סביב דברים שהם לא כל כך הכי נעצלים והכי נקיים. אפילו הדברים הפשוטים, ללחוץ את הילדים, להכין ארוחת צהריים, כל הדברים הקטנים הללו. לפעמים אנחנו אומרים מי שישמע מה כבר עשיתי, ריבונו של עולם, במה אני אסור כרגע? אם הייתי יכול לשבת וללמוד, האישה חושבת לעצמה בכל מיני חגים או בכל מיני הזדמנויות, אם הייתי יכולה לשבת ולומר תחינות ולומר תהילים ולשמוע את הפיוטים וכדומה, מה אני עושה בסופו של דבר, רודפת אחרי ילד ודוחפת לו עוד לחמניה על הפה, מקנחת לו תאב כן, מחילה מכבודכם וכל זה, אבל בסופו של דבר זה הבית מטבחיים שיש לנו היום בדורינו. זה הבית מקדש פרטי שיש לכל אחד. זה התפקיד שלנו. ואם נעשה אותו טוב ונאמין שזה באמת המטרה, זה מה שהקדוש ברוך הוא דורש מאיתנו ומזה הוא נהנה, יהיה לנו הרבה יותר קל. וזו האמת, זה עובדה פשוטה ויהיה לנו יותר קל וגם הרבה יותר מרומם מרומם לעבוד ככה את השם. בהצלחה שיהיה לכולנו עם הסוויץ' הזה במוח. אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף טז עמוד א'. א ארבע שורות מלמעלה וסבר רבי אלעזר. בעצם כמו שהבטחנו יהיה לנו עמוד נפרד שזה היום בסיעתא דשמיא העמוד שלנו לגבי משקין. מה קורה עם משקין? האם יש להם טומ מן התורה? האם הם מתמים אחרים מן התורה? כל הדיון הזה בסיעתא דשמיא היום כבר אתמול פתחנו בו בשלושת השורות בארבעת השורות האחרונות של השיעור שהיו ארבעת השורות הראשונות של העמוד שלנו ראינו מחלוקת היה לנו את רבי מאיר ורבי אלעזר דעה אחת רבי יהודה דעה שנייה ורבי יוסף ורבי שמעון דעה שלישית ובוא נחזור על זה בקצרה כי היום אנחנו הולכים לעסוק בענייני המשקים ראינו את שיטת רבי מאיר שאומר תשמע הוא אומר ככה לטמא שמשקים עצמם טמאים לא היה לנו אחד שאמר שלא משקים עצמם טמאים מד דאורייתא. כך כולם אמרו. לעניין לטמא אחרים אמר רבי מאיר זה רק דרבנן. וכך גם רבי אלעזר אומר. רבי יהודה אומר גם לטמאי אחרים זה דאורייתא ולכל הדברים. ואילו רבי יוסי ורבי שמעון אמרו גם לטמא אחרים זה דאורייתא אבל רק לאוכלים ולא לכילים. נפלא. זה השיטות שראינו אתמול. שואלת הגמרא שאלה פשוטה. בעצם שאלה פשוטה אני אוהב לומר אבל שואלת הגמרא שאלה וסבר רבי אלעזר משקין איטלה היא טומה בעולם. לא ראינו הרי אף אחד שאומר אין כזה דבר טומ למשקין מדאורייתא. כל המשקין זה המצאה חדשה של חכמים, זה גזרת חכמים והרי אתה אומר ש רבי אליעזר גם כך סובר שבעצם כמו רבי מאיר שבטומת עצמם יש למשקין מדאורייתא ורק לטמא אחרים זה מדרבנן האם וסבר רבי אלעזר משקין אתלי טומה בעולם כמובן מדאורייתא והרי התעניה רבי אלעזר אומר אין טומה למשקין כל עיקר מהתורה משקין כלל לא נטמעים לא עצמן לא לטמא אחרים אין להם טומא דאורייתא בכלל והוא מוכיח תדע שהרי יעיד יוסף בן יועזר איש צרדה הוא ידע על שני דברים א' עלל קמצה דחן דחן זה טהור כמו שאומרים דחיה כן טהור מרי דחיה וכאלה דחן פירושו טהור אז הוא אומר אל קמצא יש חגב שנקרא אל קמצה הוא מותר באכילה יש סימנים בתורה בעצם מוזכרים בתורה ארבעה מיני חגבים שהם מותרים באכילה מהם לומדים את הסימני טהרה בחגבים ואומר לך יוסא בן יועזר יש צדה דע לך החגב הזה שנקרא אל קמצא הוא טהור ומותר באכילה ואותו דבר על משכין על משקין בית מטבחי הדכן המשקין שהיו בבית המקדש בבית המטבחיים זה אומר דם ומים שהיו משתמשים לרחיצת הקורבנות ולרחיצת האיברים וכדומה הם גם כן תהורים ועכשיו אומרת הגמרא מי אמר מאיפה בעצם אנחנו רואים שפירושו שאין להם בכלל טומ מדאורייתא הרי אנחנו יודעים כל הזמן ורשי מחדד את זה לאורך כל העמוד כשיש טומא מדרבנן חכמים יכולים לומר תשמע בבית המטבחיים לא גזרנו אבל אם יש טומאה מד מדאורייתא לחכמים אין כוח לבוא ולקחת את הטומ מדאורייתא לכן כשאני אומר לך תשמע בבית המטבחיים אין טומא זה טהור זאת אומרת שזה מדרבנן בעלמה אז מתקדמת הגמרא שלב נוסף אני לשמואל שמואל מגיעים המוראים ומסבירים מה זה אומר שמשקה בית המטבחה עם טהור אז שמואל שאומר טהור פירושו דחן מלטמא טומאת אחרים אבל טומת עצמני יש להם שפיר שמואל אומר תשמע יוסא בן יועזר מגיע לומר משקה בית מטבחה עם טהור מלטמא אחרים אבל הוא עצמו עצמו כן יש לו מושג שהוא נטמע או זה נפלא זאת אומרת שמדאורייתא הוא נטמע טומאת עצמו ולכן גם בבית המטבחה אם הוא נשאר להיות מטמא טומאת עצמו אבל אתמחרים זה רק מדרבנן ואת זה לא גזרו בבית המטבחיים כדי שלא להרבות טומא בבית המקדש נפלא אבל לפי רב אלא לרב דאמר דחן ממש שיוסה בן יועזר מגיע ומעיד ואומר דע לך זה טהור לחלוטין אפילו טומאת עצמן אין להם ואנחנו יודעים שחכמים יכולים לבטל טומא רק כשהם קבו ולא אם זה מדאורה תא זאת אומרת שאם הם מבטלים לחלוטין את הטומ ממשקה בית מטבחיה אפילו טומאת עצמן אין זה אומר שאפילו מ שאפילו טומאת עצמן אין להם כלל אפילו זאת אומרת שמדאורייתא אין להם בכלל טומה אם כך אנחנו רואים שרבי אלעזר שהוא מביא את עדותו של יוסף בן יועזר סובר שאין להם כלל טומת עצמן אלא לרב דמר דרכן ממש מה יקמימר עונה הגמרא מה נחמן בר יצחק אחד מה שאומר רבי אלעזר למעלה זאת אומרת שאנחנו היום סיכמנו את שלושת השיטות שהבאנו בתחילת העמוד ששם כתוב וכן היה רבי אלי רבי אלעזר אומר כדבריו הוא לא מתכוון לכל דבריו של רבי מאיר הוא מתכוון לחלק מדבריו רבי מאיר דיבר שם על שתי נקודות א' שספק משקין לטמא טמא שתיים לטמא אחרים טהור הוא פסק רק שלטמא אחרים טהור אבל לעניין להטמא טמא שטומת עצמן יש להם מדאורייתא את זה הוא לא פסק כמותו כך אומרת הגמרא אומרת זאת אומרת הגמרא מחלקת את דבריו של רבי מאיר ואומרת מה שכתוב וכן היה רבי אלעזר אומר כי דבריו לא ככל כל דבריו אלא כחלק מדבריו אומרת הגמרא לא ייתכן וכדבריו כאמר כי דבריו כאמר אומר רש"י ברגע שכתוב כדבריו משמ ככל דבריו ועוד וגם כתוב במפורש אתה לא יכול לחלק כי הוא אומר וכן אמר ועוד והכן קטן ברגע שכתוב וכן זאת אומרת בדיוק כמו רבי מאיר אומר גם רבי אלעזר באמת סוגרת הגמרא ואומרת קשי אתה צודק רבי אלעזר שראינו למעלה שהוא אומר כרבי כרבי מאיר שבעצם כן יש טומת עצמן דאורייתא למשקין לא מסתדר עם מה שהוא אומר כאן בבר הברייתה האחרת שהוא אומר במפורש שאין טומאה למשקין כל עיקר והוא עוד מעיד בשם מיוסא בן יועזר ורב הסביר הרי שעדותו אומרת שאין כלל טומאה מדאורייתא באמת זה לא מסתדר נכנסת הגמרא כבר לגוף העניין לרב ולשמואל בעצם ככותרת לפני שאנחנו נכנסים זה קצר מאוד רב ושמואל הולכים לומר כמו שחידדנו קודם מה מה שטומ מדאורייתא אי אפשר חכמים לא יכולים לקחת רק מה שטומה דרבנן ולפי זה כל אחד יסבור מה הם לקחו מבית מטבחיים גופה רב אמר דחן ממש ושמואל אמר דחן מל טמא טומאת אחרים אבל טומת עצמן יש להם בבית המטבחיים ומסבירה הגמרא רב אמר דחן ממש כסבר כל טומת משקין דרבנן כל העולם הזה של טומאת משקין אפילו טומאת עצמן זה מדרבנן וכי גזרו רבנן דווקא במשקין דעלמה גזרו רבנן בכל המשקים של העולם אבל הוא במשקין בן מטבחיה לא גזרו במשקה שיש בבית המטבחיים של בית המקדש כמו שאמרנו יש אינטרס לשמר את זה כמה שיותר בטהרה שמה לא גזרו ואילו שמואל אמר דכן מלטמא טומת אחרים אבל טומאת עצמן יש להם זאת אומרת שלעניין לטמא טומאת עצמן גם בבית המקדש קיים רק לגבי לטמא טומת אחרים אין להם למה כי כסבר טומת משכינתן זה דאורייתא וכפי שאמרנו מה שדאורייתא חכמים לא יכולים לקחת ורק לטמי אחרים זה דרבנן מה שחכמים גזרו את זה הם לוקחים וכי גזו רבנן את הלטמי אחרים זה במשקין דעלמה במשקין בן מדבחיה לא גזור וכי ובעצם מה הם לא גזרו? וכי לא גזור רבנן לתמוי אחרים אבל טומאת עצמן יש להם בעצם חוזרים פעם נוספת על האירוע הזה שחכמים לקחו את מה שהם גזרו מה שמדאורייתא הם לא יכולים לגעת ולכן מחלוקת בין רבי בין רב לשמואל מה מדאורייתא ומה מדרבנן אומרת הגמרא הקדושה אמר לרב הונה ברחיננה לבריא כי אילט לקמי דרב פפאה רבונה ברחיננה אומר לבנו כשתגיע כשתעמוד לפני רב פפאה תשאל אותו כך רמי ליתאל אותו מי אמר שמואל דחנ מי לטמא טומת אחרים אבל טומאת עצמן יש להם זאת אומרת האם הוא מגיע לומר שהם טומאת עצמן יש והם לא מטמים הלאה איך יכול להיות קריאן והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל כתוב במפורש על בשר קודש שיגע בכל טמא לא יאכל ואם אתה מגיע ואומר לי שהמים עצמם המשקיעים עצמם טמאים מדאורייתא אתם זוכרים שהמילה טמא אומרת שלא רק הוא טמא אלא גם הוא מטמא הלאה ואם כך ברור שכשיגע בו בשר הוא יהיה טמא זה מדאורייתא כתוב והבשר אשר יגע בכל טמא אם מילא לפי רב אתה אומר תשמע המים בכלל לא טמאים מדאורייתא אפילו טומת עצמן אז אתה אומר אני חכמים גזרו שיטמו טומת עצמן מבטלים את זה אבל לפי שמואל שאומר שהמשכין עצמם יש להם טומא מדאורייתא וחכמים לא יכולים לגעת בהם אז איך הם יכולים לומר שהמשקים הללו לא יטמו את בשר הקודש כתוב והבשר שיגע בק טמא הוא יתמ לא יאכל אומרת הגמרא מפשישברי דרבידי מה קרה מדדה רביעי בקודש כמו שאתה מבין שיש לך רביעי בקודש שהוא עצמו אסור אבל הוא לא עוסר אחרים. אנחנו קראנו לזה פסול. אתם זוכרים? הוא עצמו טמא, הוא פסול, אבל הוא לא יכול לטמא אחרים. יתכן שגם המים הללו הם עצמם טמאים, אבל הם לא יכולים לטמא אחרים. מה כל כך קשה? אז כמו רביעי בקודש. דוכה הגמרא ואומרת מה פתאום? מה תקייב לרבשי? רביעי בקודש לא הקריא טמא. אה הקריא טמא. פשוט מאוד. רביעי בקודש קוראים לו כל הזמן פסול. ורשי אומר זה גם לא כתוב בתורה. זה מגיע מכל וחומר. נכון שכל וחומר בסופו של דבר זה לימוד דאורייתא, אבל אני לומד אותו רק לעניין שיהיה פסול. ולכן זה הגיוני לומר, תשמע, הוא פסול ולא עושה שלב נוסף. גם אם הוא הגע בבשר קודש, לא מעניין אותי, הוא לא יכול להתקדם להתקדם הלאה. אבל מה אם שאתה אומר שיש להם טומאה וכבר נראה שלומדים את זה מפסוק שמה, איך אתה יכול לעמוד מול זה? ברגע שזה טמא, זה אמרו גם אם זה נוגע בבשר קודש לטמא אותו, איך חכמים יכולו לקחת את הדבר הזה? ובאמת אומרת הגמרא, קשיה, אין לנו על כך תשובה. טוב, עכשיו הגמרא הולכת לדבר על הפיל שבחדר. בעצם אתה אומר שרב איך שהוא מסביר את יוסא בן יועזר ורבי אלעזר סוברים שלמשקה אין בכלל טומ מדאורייתא. אתה כל הזמן מסתדר, שואל שאלות, תק פה, שם, הולך סור סחור. אבל בסופו של דבר יש פסוק שאומר שכל משקה יתמע, גם מים מים טמאים. איך עם זה תסתדר? בסופו של דבר כתוב במפורש גם אם אתה לא דורש, רש"י אומר התמי טמא. זאת אומרת שזה ממשיך הלאה את השרשרת ומטמא. בסדר? אבל עדיין טומת עצמם יש להם אומרת הגמרא קדושה תשמעה וכל משקה אשר ישתה בכל כלי יתמאה אתה רואה שלמשקין יש טומאה רש"י אומר זה הולך בעצם על משקה שנמצא באווירו של כלי חרס טמא לא משנה בסופו של דבר אתה רואה שהמשקים גם כן נטמאים עונה הגמרא מה פתאום מה יתמע הכשיר אתה יודע מה פירוש שמה יתמא המים עצמם לא נתמעים מים הם מכשירים לקבלת טומאה זאת אומרת אוכל שיהיה באותו כלי בלי שיגע עליו מים שום דבר לא יקרה לו הוא לא יהיה טמ כמו שאנחנו יודעים שכל אוכל צריך קודם שיגע בו מים ורק אז הוא נהיה מוכשר זאת אומרת מתאפשר לו לקבל טומאה ולכן מה שכתוב שמה על המשקין זה רק אומר שהם יכולים להכשיר לקבלת טומא אבל הם עצמם כך יאמר רב יוסה בן יועזר כך רב יסביר אותו וכך יאמר רבי אלעזר אין להם בכלל טומ שואלת הגמרא איך שיר מרישה דקרא שמתלי מכל האוכל אשר יאכל משם אנחנו כבר לומדים את העניין הזה שמים מכשירים לקבלת טומא אומרת הגמרא צריך את שניהם אחד בתלושין ואחד במחוברין וצריכה. אני צריך לומר גם במקרה שהמים תלושים וגם במקרה שהמים מחוברים. זאת אומרת גם כשהם נמצאים בנביאה שלהם במעיין וגם כשהם תלושים שהם בספל גם כן הם מכשירים לקבלת טומאה. ולמה צריך את שניהם? אומרת הגמרא דישמין אין בתלושין משום דכשיונו הוא בעצם לקח את זה בספ הוא גילה דעתו שהוא צריך להם הוא החשיב אותם אבל מחובר אימה לא ואיתן המחוברין הייתי אומר משום דקיימדוכתי חשיב והם נמצאים במקומם זה המצב המקורי זה האורגינל של המים אבל תלושיני מלא ולכן צריכה ולכן יאמר רב זאת אומרת יאמר רבי אלעזר בעצם שלמשקין אין טומ כלל מדאורייתא ומה שכתוב יתמ פירושו יכשיר ולמה כתוב פעמיים כדי לומר לנו גם במים תלושים וגם במים מחוברים שואלת הגמרא שאלה תשמע אך מעיין ובור מקווה מים יהיה טהור כתוב שדבר שמחובר לאדמה נביאה של מעיין בור מים בא כל אלה המים הללו טהורים ולא מקבלים טומאה אבל משמע שברגע שהם תלושים הם כן מקבלים טומא אם כך אתה רואה שלמשקיני יש טומאה מדאורייתא אונה הגמרא ממש לא חוסר הבנה בסיסי מה יהיה טהור טהור מטומתו זה הולך על הבן אדם ואומר שכשבן אדם טובל בתוך מקווה מים מחוברים הוא יהיה טהור מטומתו זה בכלל לא מדבר על המים שואלת הגמרא הוא תלושין ממכשירין שואל בעצם הבנו קודם שמחוברים ותלושין שניהם אנחנו רואים בעצם לפי שמואל בואו נחדד רגע לפי שמואל שאומר שכן יש טומא למים הוא לומד את זה מאיתמה ומהאיתמ השני הוא לומד גם תלושים וגם מחוברים רב הוא זה שבעצם מביא את ההברקה הזו שצריך שני פעמים מתמג למחוברין וגם לתלושין שואלת הגמרא אם באמת הוא תלושין ממכשירין והרי אמר רבי יוס רב חנינא משקין בית מטבחיה לא דיין שאין דחן אלא שאין מכשירים. ובעצם הרי כמו שאמרנו לאורך כל הדרך מה שמדאורייתא חכמים לא יכולים לבטל. אם כך שהם מבטלים שיחשירו לקבלת טומא המשקין של בית המטפחיים חייב להיות שזה רק דרבנן. אתה רואה שבעצם תלוש מדאורייתא לא מכשיר. אומרת הגמרא הקדושה לא בעיקרון תלוש מדאורייתא מכשיר. תרגמה על דם. זה הולך על דם שהוא ספציפי לא מכשיר לקבלת טומאה בבית המטבחיים. כי יש פסוק מפורש שממנו אנחנו לומדים שהוא לא מכשיר. אבל עדיין מה עם מכשירים? כי באמת זה מדאורייתא כמו שראינו יתמע יתמע פעמיים אחד למחוברין אחד לתלושין דאמר רב חיה ברבא אמר רבי יוחנן מנין לדם קודשים שאינו מכשיר שנאמר אתה יודע מה הדם שמכשיר לקבלת ומה שנקרא משקה על הארץ תשפחנו כמים משם אנחנו לומדים שדם הוא כמו מים דווקא דם שנשפח כמים מכשיר אבל דם שאינו נשפח כמים אינו מכשיר דם שהולך לאיבוד נשפח על הארץ כמים שזה דם של חולין הוא מכשיר לקבלת טומאה אבל דם של קודשים שהוא לא נשפח כמים כונסים אותו בכלי צריך לזרוק את דמו על גבי המזבח הוא דם בעצם א דם כחול כביכול כן דם חשוב יותר אנחנו לא שופכים אותו על הארץ כמים בכזה מקרה הוא לא יכשיר לקבלת טומאה אז בואו נסכם מה ראינו היום דבר ראשון שאלנו האם רבי אלעזר מה קורה איתו הרי משמנו שהוא סובר שאין טומא למשקין כל עיקר והוא עוד מעיד מיוסה בן יועזר שאומר א' אל קמצהור ב משקין בית מטבחי הטהור ונכון ששמואל מסביר אותו שפירושו מלטמא אחרים אבל מה עם רב שמסביר אותו שפירושו מלטמא טומת עצמן ולכן אמרנו שבאמת ניסינו לומר שהוא אומר כחלק מדבריו של רבי מאיר וזה לא מסתדר כי הוא אומר כי דבריו לשון רבים והוא אומר גם וכן ולכן באמת קרשיה גופה אמרנו רב אומר דחן ממש מול אומר מלטמא טומאת אחרים והרעיון הוא פשוט מה דאורייתא ומה דרבנן כי מה שבדאורייתא חכמים לא יכולים לגעת ורק מה שמדרבנן הם יכולים לשנות א ראינו רב הונה שאל אותו שמה א מה קורה והבשרי הגע בכל תמן ניסינו לומר שכמו רביעי בקודש ודחינו כאן כתוב פסול כאן כאן זה פסול ולומדים מכל וחומר כאן טמא וכתוב כתוב בתורה ולכן באמת קשיה וכל משקה אשר ישתרה ראינו שיטמ אז אמרנו שרב יסביר פירושו הכיר וצריך גם ברשע וגם בסיפה לומר זאת אומרת גם בתחילת הפסוק וגם בסופו כדי לומר גם במחוברין וגם בתלושין צריכה כי מחוברין זה המצב האורגינל ותלושין הייתי אומר אח שו לכן חייבים את שניהם מעיין ובור מקווה מים יהיה טהור אמרנו פירושו האדם יהיה טהור מטומתו ומה שראינו שתלושין לא מכשירין שמשקה בית מטבחייה לא גזרו בו זה לא הולך על מים אלא רק על דם כי יש פסוק סוג מיוחד תשפחנו כמים יצא אדם קודשים שלא נשפח כמים אלא קנוס בכלי בהצלחה רבה ואדירה לא היה כל כך קשה זה אני בטוח אני כבר לא אומר קודם אני כבר לא מאיים ברוך השם בסיעתא דשמיא הגדולה להתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה