העמוד היומי מסכת עירובין דף טו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף טו עמוד א
[מוזיקה] דף טו עמוד א הכוח של קבלה מוכר לכולנו קבלה ככל שהיא קטנטנה אבל היא עקבית יומ יומית היא אדירה אין לנו מושג עד כמה זה עוזר לנו עד כמה זה מסייע חוץ מהרש הגדול שזה עושה בשמיים והיופי האדיר של זה אבל כמה זה מסייע לנו עצמנו במלחמת היצר היומיומית באמת אין לנו שג וההבנה יותר מכך גם אם אתה מקבל על עצמך קבלה בלקום בבוקר זה מסייע לך במלחמת היצר בשמירת העיניים וגם אם תקבל משהו לחיזוק בהלכות שבת פתאום זה יועיל לך גם בבן אדם לחברו איך זה באמת עובד ווואו שמעתי פעם הסבר מדהים תעו לעצמכם איזשהו ספורטאי אתה רוצה לבחון אותו אתה אומר לו תרים בבקשה 50 קילו הוא מרים לך 50 קילו בדיוק היה שם באותו מקום קופסאות שימורים של טירס הוא הרים אותם וואו התרשמת בלי עין הרע איזה כוחות איזה שרירים חלך לאורית נפלא אתה לא תבוא אליו רגע אחי ותאמר לו בסדר תקשיב זה היה טירס בוא נראה אותך מרים אפונה וגזר לא ממש לא ברגע שהוא מרים הוא כבר בעצם הראה לך את היכולות שלו הוא יכול בהכל אותו דבר במלחמת היצר כשאתה כפית את היצר בקמה בבוקר זהו אתה כבר יכול לכפות את היצר זה לא משנה במה יהיה לך כבר יותר קל בהכל בין לקום בבוקר בין שמירת העיניים חיזוק בהלכות שבת בין אדם לחברו כבר בכל דבר וזה כאן אנחנו רואים את העניין של עומד ליו פתאום אתה תשים לב כשאתה מקבל על עצמך קבלה ולו הקטנה ביותר בכל עניין שהוא פתאום אתה תשים לב שתה משתבח אתה נהייה אדם הרבה יותר טוב וכל מיני דברים אחרים שבכלל לא בנית בכלל לא תכננת בכלל לא השקעת בהם לא פנית על האפיקים האלה אתה משתבח מעליך זה מה שהזכיר לי בעמוד שלנו אנחנו הולכים בעצם להידיין בכל מהמהלך העמוד הזה בדיון שמוזכר הרבה פעמים בשס והגבות לכי העומד מאיליו מה קורה אם יש לי לכי שלא אני שמתי אותו בשביל זה אלא הוא עומד שם מאיליו איזשהו עץ שגדל שם וכדו דומה וזה הזכיר לי את התכונות הטובות שנעמד לנו מאליהם כביכול כשאנחנו מקבלים על עצמנו איזו קבלה טובה איזשהו קביעות של מצווה אולי זה לא כל כך קשור לעמוד שלנו ב-100 א אבל זה מה שהזכיר לי העמוד שלנו ואותי זה חיזק ואני מקווה שגם אותכם אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו פותחים במחלוקת הכל כך יסודית הזו איתמר לחי העומד מאיליו דף טו עמוד א' שורה ראשונה איתמר לחי עומד מאיליו זאת אומרת הוא עומד בדיוק במקום בדיוק כאן כאן בדיוק צריך לשים לחי בשיעור הנכון 10 טפחים גובה כלשהוא לפי רבי יוסי שלושה טפחים לא משנה אבל אף אחד לא העמיד אותו הוא עומד כאן מאליו הבי אמר א לכי רבה אמר לא אב לכי מחלוקת של הבי ורבה האם הוא נחשב כלחית הגמרא איך דלא סמכין נעלי מאתמול זאת אומרת בוא נאמר והיה כאן לכי תקין ובאמצע השבת הוא נפל הוא נהרס קרה לו משהו ואז אני אומר הופ יש כאן לחי אז ברור כולם לא פליגי דלאו ה ולחי ברור שהוא לא נחשב אתה לא יכול באמצע שבת לייצר אותו לחי כי פליגי מתי הם חולקים איך ד סמכינן עליי מאתמול מתי שכן כבר מערב שבת אמרנו וואוו זה לחי מדהים השאלה אם עצם זה שלא שמתי אותו מלכתחילה לכך מהווה בעיה או לא הבי אמר אב ולכי סמכינן עליי מאתמול מה הבעיה כבר אתמול תכננו ורצינו שזה יהיה לכי ואלו רב אמר לא לא אב לכי לא כשר כיוון ד מעיקר עליו הדת ד אחי אבידה לא אב לחי בהתחלה לא עשית אותו בשביל זה לחי חייב להיות הרי כל הרעיון שאני שם לחי זה בשביל שיהיה בשביל שיהיה כאן משהו רציני ולכן אם לא שמתי את זה בשביל זה זה לא עובד כסל ק דתך מבינה הגמרא כחד פליגי בלחי פליגי נמי במחיצה אותו מחלוקת שיש להם הלכי יש להם גם מה קורה לעניין שבת או לעניין כל עניין אחר שצריך מחיצות האם המחיצה הזו שעומדת מאיליה נחשבת כמחיצה או לא ולכן תביא עכשיו הגמרא צרו ראיות ממקומות שאנחנו רואים שמחיה שעומדת מאיליה נחשבת כמחיצה תשמע מביאה הגמרא ראייה עושה סוכתו בין האילנות ואילנות פנ לנות הם דפנות לסוכה כשרה ובעצם סתם אילן כנראה אף אחד לא שם את זה מלכתחילה כאן בשביל סוכה בכל אופן זה כשר בסוכה חייבים שיהיה מחיצות אם כן אנחנו רואים שמחיה שעומדת מאליה נקראת מחיצה אונה הגמרא אח מקינן אין לך ראייה ופה אנחנו מדברים שנטען מתחילה לכך הוא נטה את האילנות מלכתחילה כדי שישמשו כדופן לסוכה ואם כן זה לא מחיצה שעומדת מאליה נתתי את זה בשביל זה יחי שואל את הגמרא פשיטה מה החידוש אדם ש ם אילנות סוכה והאילנות תפנות לה קשרה החידוש נתת מתחילה לכך תפנות אין לי שום הגבלה מאיזה חומר שיהיו ור שכשר מה החידוש אונה הגמרא יש כאן חידוש מה הודת מה הייתי חושב ליג זו דילמה אתתי לאשת מושה באילן הייתי עוסר לשבת שם ביום טוב סוכות כי אולי הוא יבוא להשתמש באילן כמהש מלן שאני לא חושש זה החידוש ולכן יכול להיות שמדובר באמת באילנות שנתן מתחילה לכך אין לך ראייה מה קורה במחיצה שעמדה מאליה והחידוש הוא כאן רק לגבי להשתמש ב שלא חוששים תשמה מביאה הגמרא ראייה נוספת היה שמה אנחנו כבר דיברנו מספר פעמים על פסי ביראות לטובת המצטרפים החדשים או מי ששכח נסביר בקצרה אולי רגלים היום מגיעים לירושלים אנחנו מחפשים להקל עליהם כל מיני קולות הם עכשיו בדרך מגיעים לבית השם אין לאף אחד רצון וצורך להכביד עליהם אמרו חכמים יש בהרות מים בדרך הם חייבים לשתות אם ובעמותה אנחנו מקילים עליהם בעצם הבור נחשבת כרשות היחיד אסור להוציא ממנה לרשות הרבים אמרו חכמים תקיפו את הבור בפסי ביראות או כמו שנקרא לזה כאן בד יום דין שזה בעצם כך קרש עמה קרש נוסף עמה חבר אותם יחד בזווית שים אותם בארבע זוויות בארבע בעצם צדדי הבור ומרחקים נראה בהמשך מחלוקת האם 10 אמות ביניהם או אולי אפילו יותר וכל האזור הופך לרשות היחיד מותר להוציא מים לשם נפלא ביותר בוא נראה מה אומרת הבריתה תשמע היה שם אילן או גדר או חריצת הקנים גדל שמה איזה קבוצת קנים נידון משום דיומד הוא מצטרף יחד עם הרוחב עמה הוא מצטרף ביחד לאותו אם זה המה על המה הכי טוב הוא מצטרף ביחד להיות דיומד ומכשיר את הבור אם כך אנחנו רואים מחיצת הקנים זה בעצם גדל שם מאיליו כך מבינה הגמרא הקבוצה של קנים וזה מהווה חלק ממחיצה אונה הגמרא לא אל תוכיח לי שזה עומד מאיליו החנה ממה עסקינן שסן מתחילה לכך הוא נטה את זה מיוחד בשביל זה וזה עלה שמה זה לא מאיליו זה מיוחד בשביל כך ואיין שום ראייה שואלת הגמרא יחי מיקמ שמלן מה החידוש אם הוא הניח את זה הרי מה שמע ברייתא שהיא מביאה את כל הדברים הללו שיש שם איזה חידוש אם אתה אומר לי שחצה תקנים הוא נתה את זה מיוחד לכך אין כל חידוש בעניין ברור שזה מחיצה תקנית וטובה אונה הגמרא כמה שמלה נחיצות הקנים מה קורה אם זה קנה קנה פחות משלושה טפחים כדב מני הבאי מרבא כמו שנראה בהמשך הבאה שואל את רבא לגבי יחסת הקנים מה קורה אם יש קנה קנה פחות משלושה טפחים הרי בעצם ייתכן שנאמר לבוד אבל מצד שני להגיד לבוד כאן בכזה מקרה שכל אחד כל קנה הוא כזה קטנטן והרווח בינו לקנה הבא הוא גדול יותר כאן אולי כבר לא נאמר לווד זה מה שבעצם שואל שם הביה ורבא עונה לו שגם בכזה מקרה אומרים לווד והוא מוכיח את זה מחיצת הקנים ולכן אנחנו וייבים להביא את המקרה הזה אבל עדיין ייתכן שבאמת נטען מתחילה לכך ולא זה החידוש באמת זה מחיצה שלא עומדת מאילי זה מחיצה שנעשתה לכך החידוש הוא שנדע שאומרים לוות גם במקרה כזה יפה מאוד אז עדיין אין לנו ראייה תשמה מביאה הגמרא ראיה נוספת אילן המיס חל ארץ אילן שהוא ככה הוא מתפשט מתפשט והענפים שלו ככה העלים מגיעים ממש עד הרצפה אם אינו פו גבוע מנץ שלושה טפחים זאת אומרת הוא מגיע ממש עד הרצפה הוא לא מורה משם אפילו לא שלושה טפחים מטלטלים תחתיו זה נקרא שיש שם מחיצות ומותר לטלטל מתחת זה נחשב כרשות היחיד יפה מאוד בעצם אנחנו רואים שאילן שככל הנראה עומד שם סתם כך בכל אופן אני משתמש במחיצות שלו לעניין שבת אם כך שוב מחיצה שעומדת מאליה נקראת מחיצה אונה הגמרא ללא החנה ממס קינן שנתו מתחילה לכך הוא נתה את האילן בדווקא בצורה כזו ובנה ותכנן שבאמת הענפים התפשטו ויהיה לו מתחת מחיצה נפלא ביותר לכן באמת אני מחשב את המחיצה הזו כרשות היחיד כמחיצה י אחי שואלת הגמרא רגע רגע אם אתה אומר לי שבאמת זה נועד בשביל כך להיטלטל בכולו אל למה אמר אבון בריד רב יהושע אין מטלטלים בו אלא בת שעתיים בעצם יש דין לגבי מחיצות שנכון כל מחיצה ש הלכתית היא טובה היא מחש את המקום כרשות היחיד אבל יש מושג של מחיצות גרועות רשי מביא דוגמה לדוגמה מחיצה גרועה זה מחיצות שאין בהם שתי וערב גם מאונך גם מאוזן אלא רק קווים מאונכים עומדים ואני משתמש ביתר של לווד פחות משלושה טפחים בין קנה לקנה נפלא ביותר הלכתי תקני תסתכל בהלכה זה בסדר גמור אבל זה נחשב כמחיצה גרועות חכמים תקנו שבמחיר עות מותר לטלטל רק עד גודל של בית שעתיים כי חצר המשכן זה בעצם בערך גודל של 5000 עמות מרובעות זה הגודל שמותר לי לטלטל אם אני מקיף במחיצה גרועה אם אני מקיף במחיצות טובות גדול ככל שיהיה מותר לי לטלטל עד עכשיו אומרת הגמרא לגבי העץ הזה הבנו שזה מחיצות ככה בערך ולכן מותר לטלטל שם רק עד בת שעתיים אבל אם אתה אומר לי שהוא נטען מתחילה לכך והכין אותם בעצם הוא חיכה וייצר את זה ובנה את זה ותכנן את זה בצורה שזה יהווה מקום דיורים אז גדול ככל שי אמור להיות מותר לי לטלטל למה אתה מקביל ואומר רק את ב שעתיים אונה הגמרא לא גם כאן רק עד בת שעתיים בלבד למה משום דע ודיר שת ה שמישה לאוויר וכל דיר שת ה שמישה לאוויר הם מטלטלים בה אלא בץ עדיים זאת אומרת נכון זה מקום שאפשר לשעוט בו והבן אדם תכנן את זה מלכתחילה לכך אבל יש מושג של דירה שת שמישה לאוויר אני לא נמצא כאן בדירה הזאת מתחת ענפי העץ כי זה המקום מגורים האולטימטיבי שלי הנחמד שלי הנוח שלי ממש לא פשוט בחוץ יש שמש בחוץ יש חיות בחוץ יש אני לא יודע מה אני צריך מקום מוצנע ותר זה נקרא דירה שת שמישה לאוויר זאת אומרת כל מה שיש לי אותה זה בגלל שיש בחוץ אוויר ואין לי איפה להיות אז אני נמצא בתוכה הדירה שלי שלנו של כל אחד מאיתנו היא לא איזשהו ברירת מחדל פשוט אין לי אין לי איפה לישון אז אני אשן בבית ממש לא זה הבית שלנו זה המקום שלנו זה המרכז שלנו זה נקרא מקום דירה ואז תקיף אותה במחיצות כל גודל שיהיו באמת יהיה מותר לטלטל אבל בכזה דירה שהיא סך הכל דירה שת שמישה לאוויר אין בה משהו נוח אין בה משהו מרכזי אין בה מש מ שהו יציב אז גם כן גם אם תכננתי אותה עדיין אני מטלטל בה רק בבית שעתיים אז שוב באמת אותו אילן זה לא מחיצה שעומדת מאיליה כי הוא תכנן את זה לכך ולמה מטלטלים רק בצעתי כי זה דירה שתשמש לאוויר יפה מאוד עוברת הגמרא ל הראייה הבאה תשמע אדם שוט בתל שהוא גבוה עשרה והוא מרמות ועד בת שעתיים התל הזה שהוא בעצם רשות היחיד הוא מרמות עד בת שעתיים לא יותר וכן בנקע שהוא עמוק העשרה שהוא רשות היחיד והוא 1400 ועד בת שעתיים בעצם כמו שאמרנו כל פעם שיש מחיצות גרועות או מעליהם וכדומה עד בצעתי וכן אם הבן אדם נמצא בתוך כמה קצורה ושיבולת מקיפות אותה הוא נמצא בתוך שדה עם שיבולים בגובה 10ה טפחים ומעלה ובאמצע יש איזשהו קטע קצוב והוא ברוחב בין ארבע אמות עד בצ עתיים כמובן מהלכת כולה כל המקום הזה נקרא דירתו בשבת וחוץ על 2000 אמה כמו כל אחד שמקבל ממקום דירתו לכל כיוון 2000 ממה בכל אופן אנחנו רואים שנחשב כאן כמחיצה על אף שלא ייצר את המחיצות וחי החינמי מדובר שעשה מתחילה לכך שהוא ייצר את זה מהתחלה בצורה כזו בשביל מחיצות בשלם הקמה לחי קמה קצורה אני מבין הוא קצר את זה מיוחד לשם כך נתה את השיבולים שבסביבה מיוחד בשביל כך נפלא אלא תל ונקע מה יקה למימר הקדוש ברוך הוא ברא אותם לא הוא עם כל הכבוד והיקר לכל מה שהוא יכול לעשות לייצר תל ונקע הוא עדיין לא יכול ואם כן מה תאמר לי בכזה מקרה אתה רואה במפורש ש מחיצות שנעשו מאליהם נחשבים כמחיצה אלא באמת כאן הגמרא מקבלת ואמ אומרת במחיצות כול עלמה לא פליגי דבי מחיצה צודק כי פליגי בלחי לגבי מחיצה הם לא חולקים בלחי הם חולקים ובוא נראה מה ספרות המחלוקת הב לתמיד אמר לכי משום מחיצה ואם ככה כמו שראינו הרגע מחיצה עשוייה מאלי אביה מחיצה ואותו דבר לכי ואילו רבה סובר רב על תעמד אמר לכי משום עקר ולכן הבידה בידיים אם אתה עושה את זה אבי עקר והיא לא לא אב עקר רק אם אתה מרים את זה ומייחד את זה ומאמין את זה שם מיוחד בשביל כך אז יש שקר אם זה עומד שם מאליו מאז ומתמיד זה לא נחשב כ הקר יפה מנסה הגמרא עכשיו להביא ראיה מה קורה בלחי מחיצות בעצם אפשר כבר לרדת מכל הארסנל של הראיות כי אנחנו רואים שמחייה ברור שגם אם היא מעליה היא נחשבת כמחיצה אבל מה קורה בלי חיט שמע אבני גדר היוצאות מן הגדר בעצם יש לי אבנים משתלבות בניתי ככה בצורה משתלבת והסוף של הגדר קרן הזווית יוצא בצורה כזו בעצם האבנים ככה יוצאות שמו לב יש לי כאן לחי בעצם נוצר לי איזשהו תשתית ללחי אבני גדרה יוצאות מן הגדר אם הם מובדלות זו מזו פחות משלושה בעצם הרוחב ביניהם האריחים ביניהם הנטבחים ביניהם הם פחות משלושה טפחים אין צריך לחי אחר כם מתחברות והם כמו לחי שלושה צריך לחי אחר ואם כן רואים כאן במפורש שלחי שנוצר תוך כדי בנייה הוא נוצר מאליו אב לכי קשה על רבה אונה הגמרא דוחה הגמרא את הראיה אך אנמי שבנם מתחילה לכך הוא בנה את זה מיוחד הוא כבר הכניס בתוך הבנייה תשתית ללחי חי שואלת הגמרא פשיטה פשוט שזה כשר אונה הגמרא מה הו דמה למ בניין ההו דוידה כמהש מלד הייתי חושב שלא שזה לא יכול להיחשב כמו לחי כי הרי כל המהות שלהם זה בעצם שאני אוכל לחבר פה בניין חדש יום אחד אני אשים פה כותל נוסף זה השתלב לי ככה בצורה חלקה רשי מסביר אין אפשרות לבנות הרחבה בניין נוסף אם אין לי את התשתית המוכנה הזאת לבנייה ולכן הכנתי את זה לצורך בניין חדש וזה לא יהיה לחי כמש מלן שזה נחשב לכי תשמה מביאה הגמר רעיה דתני ר בחיה קוטל שצדו אחד כנוס מחברו הוא יותר קצר יותר צר יותר רבה בין שנראה מבחוץ ושווה מבפנים ובין שנראה מבפנים ושווה מבחוץ נידון משום לכי ראינו את זה כבר אם בעצם העובי משתנה בחלק מהדרך חלקו הראשון עבה ולאחר מכן צר או להפך הוא נידון משום לחי ואם כך אתה רואה שכנראה בנו את זה סתם כך ובכל אופן זה נחשב כלחית הגמרא לא החנ מי שעשה הו מתחילה לכך הוא בנה את זה מיוחד בשביל שזה ישמש כלחית מ שמלן מה החידוש באותה בריתה אונה הגמרה חידוש נהדר ראינו את זה גם למעלה א כמה שמלן מבחוץ ושווה מבפנים נידון משום לחי עלף שאלה שנמצאים בתוכו לא רואים את זה עדיין זה נידון משום לכי זה חידוש מאוד גדול היה לנו על אזה דיוון רחה וכיף בדפים שקדמו לנו ולכן אנחנו מביאים את הבריתה הזו כראיה תשמה מביאה הגמרא ראיה דרבו מבוע בשבת אבת רב אונה קמ רב אונה תלמיד של רב ישב לפניו אמר לי לשמר רב לשמשו זית קוז דמ תביא לי בבקשה קד מים דתה נפל לחי עד שהגיע שמה שנפל הלחי שעמד שמה ות ן את המבוי אך ובידי סימן רב בידו כמה דוכתי שיעמוד במקומו ולא יזוז כי אסור לו לטלטל את קד המים ברגע שאין לכי במבוי אמר לי רבונה לא סבר למר לסמוך דיקלה האם רב לא שומך שאפשר לסמוך על הדקל שבדיוק עומד כאן בפתח המבוי בדיוק איפה שמור להיות לחי ואם כן אפשר לסמוך עליו משום לחי אמר אמר רב דמי מרבנן כמט דלא פרש ששמתי כמו אנשים שאף פעם לא פירשו להם סוגיה הוא לא יודע את ההלכות מסמכי עלי מאתמול האם שמחנו עליו מאתמול על אותו לכי כדי שנוכל להשתמש בו במהלך השבת מדייקת הגמרא תמה דלא סמכינן א סמכינן או לכי אם היינו סומכים על זה מאתמול זה היה נחשב כלחית לדברי הבאי שלחי שעומד מאיליו בכל אופן אם אנחנו סומכים עליו מאתמול נחשב כלחית הגמרא לומר לאמה אבב בד לא סמכין עלי פליגי המחלוקת שלהם אולי שלא סמכנו על זה מערב שבת אז סמחי עלי אם כן כבר מערב שבת סמכנו על אותו לכי א ולכי פי כולם ומזה שרב חילק כנראה הוא סובר דווקא כמו רבה כי לפי הבעי לא משנה תוך גם תוך כדי שבת אמור להיות הדין שמותר מזה שרב אמר אה לא שמחנו על זה מאתמול אולי נאמר שדווקא רה לדברי רבה אונה הגמרא לא סלק דתך ממש לא דהו ברק דה ובי ברחב הו היה שם איזשהי מרפסת שנתמכה בעמוד שמת בדיוק במקום המתאים ללחי וזה היה לחי העומד מאיליו ד ופליג בביי ורבה כולל שניו הביי ורבא נחלקו כל שנות הביי התיר לסמוך על זה רבה אסר מזה שהם נחלקו כל מהלך שנותיהם אתה רואה שלא יכלו בעצם לומר רגע שבת הבאה בוא נסמוך על זה ערב שבת ממש לא הם נחלקו באופן גורף עעל מערב שבת האם אפשר לסמוך על זה בכלל או לא ורק הביה הוא זה שמתיר במקרה שמכת על זה מערב שבת אם כך ראייתו של רב מזה שאומר לא סמכנו על זה אבל אם היינו סומכים על זה מהשמה שזה מותר באמת ריה נפלאה להבאה ובאמת כפי שנפסק כפי שרשי מביא ואחת כי דבי ביעל קגם שאחד מהמחלוקות הללו ש צפונים ב שרשי תיבות של ייל קגם זה לחי העומד מאליו שהלכה כ הביה שאם שמחנו עליו מאתמול באמת הוא נחשב כלחית להתיר בו את ה מבואי בואו נסכם את העמוד שלנו אם נרצה לסכם אותו ממש בשלוש מילים יש לנו כאן מחלוקת בין הבאי לרבה מה קורה בלחי העומד מאיליו בואו נסכם שלפי כולם מחיצה שעומדת מאיליה נחשבת כמחיצה לכן אפשר להפיל את כל הראיות הראשונות עלף שבעצם אפשר לעבור עליהם במהירות ולומר שגם לגבי סוכה אמרנו שהחידוש הוא שלא נאמר שנתן מתחילה לכך והחידוש ש שלא גוזרים שיבוא להשתמש באילן לגבי חיפת הקנים דיומד החידוש הוא מה קורה אם זה קנה קנה פחות משלושה פחים האם אומרים לווד או לא לגבי אילן גמון השעו מתחילה לכך ולעניין למה לא מטלטל בכולו כיוון שזה דירה שת שמישה לאוויר ומהבית של שבת בטל שבת בקנה באמת אנחנו רואים שבמחיר אין מחלוקת ורק בלחי השאלה אם הוא כמו מחיצה או שהוא משום הכר ואז חייבים לעשות אותו מיוחד בשביל זה ניסנו להעביר מאבני גדר אמרנו שבנ מתחילה לכך והחידוש שלו נאמר למסר בניני דוידה שזה נועד לחיבור בניין חדש כוט שצדו אחד כנוס גם אין ריה כי הוא עשהו מתחילה לכך וחידוש נראה מבחוץ לשווה מבפנים נידון משום לחי ומרב באמת יש לנו ריה נפלאה אל תגיד לי שהם חולקים בדלא סמכינן ובמחי ולחי כי אנחנו רואים מבי ברחב הו שם שהם נחלקו כל שנותיהם אלא באמת מרב יש לנו ראה מוחצת שהלכה באמת כבי ם נסמוך על זה מאתמול לחי העומד מאליו יחשב לחי בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה







