העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צ עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צ עמוד ב
תמר אותם מחליקס הם נחלקו גם ספינו ספינה גדולה יויסר ביסורסים רב אמר מותל לטלטל בכולו בשבת ושמואל אומר הם מטלטנים בו אלא בד רק בתור דלדמס מסבירה הגמור רב אמר מותלטלטל בכולו דו כמחיצת יש מחיצות סביב הספינה ומחיצות שעשויות לדירה גרים בספינה כל הזמן שנוסעים איתה אפילו שסמסים הוא קפה דירה ושמואל אמר אין מטלטלים בו אלו ברב בעמוסלמה מחיצינה מה עיקר ר מטרתם להבריח מים עשוי שהמים לא יכסו לספינה זו המטרה העיקר המטרה ולא לדור בתוכם לכן הם נחשבות כמחיצו שנו נס לדירה של כף לדירה איטלטני בי אלא בתור דדמס מדרבונו אומר לרב חיא בר יוסף לשמואל איך חסבוסך שאסרו לטלטל בספינה הגדולה הזו או איך חס כרב שמותר אומר לי אמר לו שמואל א חס כרב אני חוזר בי ואני פוסק כמו רב אומר רב גידלום הרב חיר בר יוסף ומורב שאם כפוע על פי הוא הפך את הספינה על פיה שאין מטלטלים בו על גג הספינה אלו בארבע אמוס בזה רב מודה מברר את הגמורה כפוע למי מה הייתה המטרה שהוא הפך את הספינות אילמ דור תחתהו רצה לגור אז הוא הפך ספינה יש לו כאן גג הרצפה של הספינה ניתה גג המחיצות נהיו מחיצות וכשם הוא רוצה לגור אז למה הרב מודה שאסור לטלטל על הגג הספינה רק בתור דלדמס מה ישנה מגג יחידי הרי כמו בגג יחידי אומר רב שאפילו שזה גג יותר מביא סוסיים אנחנו אומרים כיוון שגוד אסיק מחיצות למטה עשויות לדירה אז גם הגודסיק זה לדירה זה נחשב כעיקף לדירה אותו דבר כאן ברגע שהפך הוא עשה כמחיצות לדירה והמחיצות האלה גודעסק מחיצת גם מעל גג הספינה אפילו שיוס בסרסיים זה הורק כף לדירה אלו אינו כןמה אם הוא קפה אותה לדור מותר שכפו לזיפתו המטרה הייתה לזפט את הספינות ואז הוא ביטל את מחיצות מתירזדיר אומר רשי דס כל זמן כפיוסו לא לדירסמלון ולא לדירסמת כעמוד בעלמה מה זה עמודתם אני אומר גודס מחיצתה נכון אבל באיזה מחיצות זה שאנסות לדירה כף יוס של כף לדירה אם בי אלו בד ד לדמס אומרת הגמורה רבה שהמסנו להספינו את מה שאמרנו מקודם שרב חב יוסף שאל את שמואל האם אתה פוסק כדעתך או שחז חזרת בכלל אתה פוסק מורב הוא אמר לו שאני חוזר בי ואני פוסק מורב הוא שנה זאת מחלוקס לעניין ספינו ורבחברי דרובה מסנה לו אחסדר על מחלוקס אחרת שהייתה מרב לשמואל לעניין אחסדרה מה זה אח סדרה אומר רש"י אחסדרה זו פרוצה מד רוחותיה אין לה קירות והוא עומד קירויה על ד יתדות תוקעים ארבע יתדות ונותנים ד' קורות מיתד ליתד עושים ריבוע של קורות ועליהן מסדרים נסרים אז מה הם נחלקו דיתמה אך סדר בביקו ביקה שיקר מליס מקום שטח ריק רשי מסביר כי אם האחסדר בנויה בתוך עיר אז בדרך כלל היא ליד בית ואז יש כאן מחיצה אחת באופן זה שמואל לא נחלק כמו שנראה להעלום בדף צד אבל כן מדובר שאחסדרו אין מסביבה שום בית שום קיר רב אומר מותר לטלטל בכולו בכל הסדרה מתחת לגג מותר לטלטל שמואל אמר אין מטלטני בו אלו בארבע רק בטורדה לדמס יש לזה דין של קרמדיס מסבירה הגמורה רב אומר מותלטלטל בכולו אמרינם פי טקרו ירד וסויסם הקורות שאמרנו שנותנים ארבע קורות מיתד ליתד הקורות האלו אומרים פי תיקו הפה שלהם כאילו יורד וסוגר יש לי כאן ארבע קורות מארבע צדדים יש כאן ארבע מחיצות שיורדות אז זה נחשב שהחסדרו מוקפת וממילא זה רשו היוכי ומותר לטלטל בה בכל האחסדר הוא שמואל אמר מטלטל בו אלו בארבע לא ימרפית ירד וסיסם אז זה פרוץ כולו לביקו ממילא אסור לטלטל רק בתור דלדמס כדין קרמליס על מחלוקס הזו שנה רבחבר דרובה שרב חיה בר יוסף שאל את שמואל האם הלכה כמותך או שם הלכה כמו רב ענה לו שמואל הלכה כמו רב שמותר לטלטל בכל אחסדרו ואני חוזר בי ממה שעסרתי שואלת עכשיו הגמורה ורב עלי בדרב מיר אומר לפי רב מיו גגין שווין מטלטלים בכולון אפילו שזה יוס ביסורסים יש לזה דין של רשוס היוחית ולא קרמליס זה נחשב כהוא כף לדירה אם כך לטלטל מגעג לחוצו למה למדנו נלמד בעזרת השם גם לאלון לפי רב מותר לטלטל מגג של ראובן לגג של שמן מגג לחצר אסור למה אם שניהם רשוס היוחיד למה שיהיה אסור אומר רש"י רק לרבי מי רגשו לפי חכום באמת מותר כמו שנראה בדף הבא בעזרת השם כמו חן הקושיה היא דווקא לפי רב לפי שמואל שהוא אומר שרב מאיר מדבר בגגן השובים בדרך כלל הגגן השובים יש להם יוסר ביסים וזה נחשב כקרמלסזה זה לאוקף לדירה ואסור לטל רק בתוריד לדמס אז פשוט למה אסור להעביר מג לחצר כחצר היא רשוס היוחיד והגג הוא קרמליס אבל לפי רב ששניהם רשוס היוחיד למה אסור אונהגמורה האיסור הוא גזיר משום דרב יצחוק ברב דמיש למדנו בתחילת הפרק שהוא אומר שרב מאיר אוסר להעביר מג אחר כשיש ביניהם מפרש גובה של 10 תפוחים שמו יעביר מראשוס רבים לטליל גבוה עשרות תפוחים מראשוס רבים ויבור על מלאכת לסויצוי אותו דבר כאן איך אתה רוצה להתיר להעביר מגג לחצר הרי בדרך כלל גג הוא גבוה לפחות עשרות תפוח עם החצר לכן אסור משמגזרזו להעביר מגג לחצר ולא משום שיש ביניהם חילוק רשויות שניהם רשוסחיד אבל יש גזירה שואל את הגמור עוד שאלה ושמואל עלי בדרבונון שמואל אומר לפי חכומים גג יחידי שיוסם ביסוסיים אסור לטלטל בו כי זה נחשב כמוקם שלא יוקף לדירה כי המחיצות שעולות הם לא לדירה וממילא יש לו דין של קרמליס רק בתור דלדמס מותר לטלטל כדין קרפ של הוקף לדיר יוס ביסים אם כך נטלטל מגעג לכרפף למה נראה לאלון שאסור לפי חכום לטלטל מגג לכרפף הרי הגג הוא קרמליס הקרפף הוא קרמליס בתוכך דמס אין שום איסור להעביר מקרמליס אחת לכארמלס שנייה מסביר רש"י כל הקושיה היא דווקא לשמואל לפי רב אי אפשר להקשות הקושיה הזאת לכאורה לפי רב גם הב אומר למדנו בשיעור הקודם הזכרנו בשיעור הזה יש כמה גגות אומר רב כיוון שאסור לחם להעביר מגג אחד לחברו אסור גם בתוך הגג לטלטל רק בתור דלדמס למה כי הוא פרוץ למקום האסור לו אם כך שיהיה מותר לטלטל מהגג לקופף בגג שאינו יחידי בגג שבין גגות אחרים כי ברגע שאסור לטלטל בו רק בתור דלדמס אז יש לו דין של קרמליס מקרמליס לכרמליס בתור דלדמס מותר אומר רשי זה לא קושיה שם יש לו דין קרמליס רק לחומרי מחמירים שיש לו דין של קרמליס קרפ שהוא קרמליס ברור אסור מה שאין כן לפי שמואל שג יחידי הוא קרפור קרמדס גמורה כיוון שאולי כף לדיר בסיים אז למה שיהיה אסור בגג אחד לקרפחר וראשי מחשב כאן עוד כמה קושיות שלכאורה היו יכולים לקשות אבל הם לא קשות כמו שרשי מבאר אומרוב וברולה האיסור הוא גזירו שמו פוכס הגג מה אתה אומר יש כאן גג יוס רבי סוסיים דינו כקרמליס יש כאן קרפף שלוקף לדירסדנו כקרמליס נטיר לו לטלטל מהגג לקרפ בתורד דלדמס ביום מן הימים הגג ישבר קצת ואז יזיזו גם את המחיצות של הבית יקטינו את הגג והג יהיה בגודל של ביסיים או פחות ואז אפילו שלא יוקף לדירה אבל הוא הוקף המחיצות טולות גודעסיק לא יוקף לדירה עד סוסיים אפילו שלא יוקף לדירה יש לו דירה שסיוחיד והוא לא לשים לב הוא ימשיך לטלט מהגג לכפף והוא יעבור על איסור של הומושסיוחיד לכרמליס לכן אפילו כשהגג עדיין גדול והוא יויסבסיים אסור עליו י אוכל שואלת הגימורים מקרפף לכרפף נמאטלטל קרפף יוס בסיסיים צמוד לכרפף אחר יוס בסיסים למה מותר לטלטל באיזה סקם באיזהכן כמו שנראה לאלון אותו הגזירה דילמחז לטלטולה אחד מהכרפייפים יפח יוקטן ואז יהיה בו רק ביסוסים או פחות והוא יקבל דין של רשו סיוכית והוא ימשיך לטלטל ממנו אל הכרפף הסמוך ליו שהוא עדיין יוסר ביסיים והוא יעבור על יסר שלא יצא משה סיוחיד לקרפף שהוא קרמליס אונה גמורה אוסום כיוון שהוא מקום מוקף מחיצות מחיצות נראות מחיצות פיזיות אם מינפיז ברגע שהוא יפחד מינקר למילסה הוא שם לב השטח נהיה יותר קטן אז הוא מתחיל לברר הוא עדיין יוסיים או לא ואז יאמרו לו הוא פוחזבי סוסיים והוא נהפך לו שוסייו הוא לא יטלטל אבל אוכה כאן כשאין כאן מחיצות פיזיות מה על הגג יש כאן רק מחיצות הלכתיות שאומרים גוד אסיק מחיצתה אם יפחיס אם הגג יתקטן מיהיה פחות בסרסיים לאמין קרמלסה זה לא ניכר ואדם לא ישים לב והוא ימשיך לטלטל מהגג לקרפף גם אחרי שהוא יתקטן לכן גזרו שגם כשיש בג יויסבסיים אסור לטלטל ממנו אל הקרפף אפילו בתורד לדמס עד כאן דף צדיק [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה







