העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כ עמוד ב
למדנו במשנה מותה להקריב לבאר את הפס הבוז וכולו המינימום הוא שישאר רווח שרוש ורוב של פורו יוכל להיות בפנים נסום למדנו משנה בסוף המסכת לא ימוד ודום ברשו סרבים ואשת ברשו היחד הוא מוציא את הראש שלו לתוך בית הו מכניס את הראש שלו לתוך בית ושותה שם למה חוששים באמצע השתייה הוא יצא לאיפה שהוא עומד הוא עומד ר בשס רבים ויוציא איתו את שהוא שותה אז הוא מוציא שוס היחד השוס אורבים אותו דבר אסור לעמוד ברשו היחד ולהוציא את הראש לרחוב ולשתות וישת וסבים שמה יכניס את הביתה אל אם כן מכניס רושו ורובו למקם שהוא שוסה אם הוא עומד ברחוב ומכניס את ראשו ורובו לתוך הבית אז לא חוששים שהוא ישכח והוא יוציא את ראשו ורובו החוצה עם וחן בגס מה הכוונה וחים בגס אז הגמורה בד צדק טס מביאה שתי שיטות הבי ורובה ורב ו רשי כאן מביא דרך אחת מה הגמור שם שהכוונה לי מיסו ההלכה היא פירות שלא נגמרה מלאכתם מותר לאכול מהם בלי להפריש מהם טרומסו מיסס חיו טרומסו מיסס חל אחרי גמר מלוכה אבל מד רבונו מותר לאכול מהם רק אכילס ארי ולא אכילס כבע אז לעניין זה שאדם רוצה לשתות מים שעדיין בגט איפה שדורכים את הענבים זה עדיין לא נגמור מלטון כי גמר המלוכ זה שהיין יורד לבור אזם אם הוא נמצא רויש ורובו מעל הגת מותר לו לשתות אפילו שהוא מוזג את היין במים חמים זה נחשב לשתי ארי אבל אם רוש ורובו לא מעל הגס אז זה נחשב לשתי הס כבע ואסור לו לשתות בלי להסר הל קופונים לעניינינו או אומר מה אנחנו רואים כאן דוא רושו גבי ודום או אומר דוא רושו ורובו הדם כדי שיהיה היתר לעמוד ברשות אחת ולשתות ברשות אחרת צריך ורובו יהיה ברשות שהוא שותה גבי פורו מה הלכה אדם רוצה להשקות את פרתו והיא עומדת ברשו היחד והוא משקה אותה ברשו הבים או להפך מי בעינן לו רוי שו ורובו כי אם לא אנחנו חוששים שהוא יוציא את הדלי איתה ביחד לרשות שהיא עומדת בו אוי לוי מסבירה הגמורה כליך דונו תמונה כל אופן באופן שהוא מחזיק את הכלי שממנו הבהמה שותה ולא נקת לו למשל בהמה עומדת ברשו ורבים ומכניסה את הראש שלה לתוך רשו היכי לתוך רפת והוא מחזיק ביד דלי שממנו היא שותה ולא נוק לו הוא לא מחזיק את הבהמה אין לה איזה רצועה שהוא מחזיק את הרצועה בידה בידו לאתי בוורד רושו ורובו מלגב כי כל זמן שרוש ורובו לא בפנים במקום ש שקה אותה חוששים שהיא תוציא את הראש החוצה באמצע השתייה לרו ורבים והוא יוציא אחריה את הדלי והוא יוציא מרשו היוכל שסבי ודאי שצריך הרוש ורובו יהיה בפנים כיתי בו אוך איך נוקי מונה ומחזיק את הכלי ונוקי גם מחזיק אותה עם רצועה ממה האם באופן זה אין חשש כ מחזיק אותה או לא בכל אופן חוששים שהיא תוציא את הראש וא ישחרר קצת הרצועה תוציא את הראש לרוס אורבים והוא יוציא אחריה את הדלי והוא יעבור על הצו מרשו לרוס מוסיפים הראשונים כמו שנראה בגימור לאלון גם זה ברור שלתת דלי על הקרקע למלות דלי ולשים אותו על הקרקע ממנו הבהמה שותה באופן זה שאדם לא מחזיק את הכלי בכלל ודאי שאין איסור שהבהמה רובה בחוץ ורק הראש שלה בפנים כל השאלה היא רק כשהוא מחזיק את הדלי ביד האם חוששים שהיא תוציא את הראש והוא יוציא אחריה את הדלי רק הספק הוא האם גם באופן שהוא מחזיק את ראשה של הבהמה האיסור הזה או לא אומר לית נישו שאלתך ם משנתנו מה למדנו במשנה שמותר להרחיק את הפס בירוס מהבור דווקא באופן כזה שישאר שם רווח של שתי ימוס ובלבד שתפור רושו ורובו מבפנים וויסו למה כי אם אין כן מקום לרוי שו ורובו חוששים שהוא ישקה אותה עם דלי ביד הרי ש מסבירים הרי אמרנו שהניח דלי על הרצפה והיא שותה לבד בותר אז למה צריך להרחיק את הפסו שיהיה מקום לרו שברובו כי בדרך כלל כש משקים אותה כן מחזיקים את הכלי ביד כדי שהמים לא ישפכו ובאופן זה חוששים שאם לא יהיה רוי שברו בפנים הוא יצא אחריה ולכן חיוו שבכל אופן פסי בוס יהיו ברווח של רוי שורובה יוכל להיות בפנים אפילו באופן שהוא רוצה להשקות אותה בלי להחזיק את הכלי גם סרו פסי רוז צריך שיהיה רובור ב בפנים אבל הגמור הבינה מה אליו למה תיקנו שפ יהיה בשטח כזה שר יהיה בפנים כי חוששים שבאופן הרגיל דנו קיטו ונוקי מונה אפילו שהוא מחזיק את הכלי וגם את הבהמה בכל אופן חוששים שהיא תוציא את ראשה והוא יוציא אחרי את הדלי ולכן חיוו שיהיה מקום שרו שוב יהיה בפנים אז רואים שכמה שרו שו בל בפנים אפילו שמחזיק גם אותה אסור דוחה גמור וי דקת מונה ו ינוקי לו האופן הפשוט הוא שהוא מחזיק את הכלי בלי להחזיק את הראש ובאופן זה באמת חוששים שהוא יצא ביחד עם הדליק שהיא תוציא את הראש ולכן חייבו שבכל אופן הפס בירוס יהיו בכזה מצב שרוש ורובו יהיה בפנים כי בדרך כלל משקים אותה כשמחזיקים את הכלי ביד ולא מחזיקים אותה אבל באופן שהוא באמת מחזיק את הכלי וגם אותה באופן זה לא צריך להיות ראש שבור בפנים כן חשש שא תוציא את הראש והוא יוציא את הדלי אחריה אז עדיין נשאר לנו ספק שואלת הגמורה איך אפשר להעמיד את המשנה באופן שהוא מחזיק את הכלי שאימנו שותה הבהמה והוא לא מחזיק את הבהמה וכינוי מונה ונוקי לא משורה באופן כזה אם רוי שורובה בפנים כן מותר אפילו אם רושו בפנים אסור בפס בויס ניה בריס הזו נשנת לג בפס בוס פשס פסוס נעשו כחתם שיש שמה מקום שרוש ורוב יוכל להיכנס שם ובכל אופן שנינו שם לאמ עודו מים תם בשבס לפני במת אבל ממלו ושופך ושוי סמלו עכשיו כך בהכרח שאין הכוונה שאין שום אופן שאפשר להשקות את הבהמה באופן שמחזיק את הכלי ביד הוא חייב לשפוך תשתה לבד כי אם כך למה חיווה משנה מינימום שיהיה לפס ברוס שרוי שוב יהיה בפנים הרי אם ההיתר היחיד גם באופן זה להשקות אותה הוא דווקא שנותנים את המים לפניה באופן זה מה צריך שהה רו שו בפנים כמו שאמרנו מקודם אם היא שותה לבד מכלי בלי שהוא מחזיק את הכלי מספיק שהראש שלה בפנים והיא שותה כי אין חשש שיבוא להוציא את הכלי אלא בהכרח שכוונת ברייסה שאם הוא רוצה להחזיק את הכלי בלי להחזיק אותה אין לו עתר כי חוששים אפילו שישברו ב בפנים הוא יצא אחריה אפילו שרוש ורו ב בפנים אז או שהוא מחזיק גם אותה וגם את הכלי או שהוא שופך את המים לפניה הקופונים אנחנו רואים כאן שאי אפשר להעמיד את המשנה שמתירה ברוי שברובו באופן ש לא מחזיקות אותה אלא בהכרח מדובר באופן שמחזיק אותה ודוק באופן זה הוטר שרו שו בפנים אומרת הגמורה לא באמת אפשר להעמיד את המשנה באופן שהוא מחזיק רק את הכלי ולא מחזיק את הבהמה ובאופן זה ברו שברובו מותר באופן שמחזיק גם אותה וגם את הכלי לא צריך אפילו רו שברובו כי ברגע שמחזיק גם אותה אין חשש שהיא תוציא את הראש באמצע בריסה זו שהבאת מדברת באופן מסוים כמו שהב מפרש בדף הבא או אית מרלו מרביה אוכל מדובר כאן באופן כזה יש כאן אבוס אבוס שמה נותנים את האוכל ות השתייה על הבהמה האבוס הזה עומד ברחוב ראש אחד שלו הוא בין הפסים וכל שאר האבוס ברשו ורבים יש מול הבין הפסים יש רפת כמו שמצויר כאן בגוי סבך הרפת שם עומדת בהמה היא מוציאה את הראש ושותה ואוכל את יבוס עכשיו כך אוכ ביבוס אוים את בוסים גובו סור ורוחב ד' לאבוס יש שיעור של רשו היחיד יש לו גובה של עשור פוחים רוחב של ד' על ד' פוחים ורו שחוד נכנס לבין הפסים עכשיו כך אז הברייה באה ואומרת לא ימלא מים הוא ממלא מים מפסי מתוך הבור שמוקף הפסי בירוס עכשיו הוא לוקח את הדלי שם אותו מעל הבוס והוא הולך ברשו ורבים עם הדלי ביד אין כאן איסור כ הדלי נמצא מעל הבוס אושו וכיד ושם שופך לפני הבהמה מעיקר הדי מותר לעשות זאת אבל מדרבנן אסור אלא ממלא ושופך ישותה המילה הוא ממלא ושופך לתוך האבוס לתוך הראש שנכנס לבין הפסים למה אסור הרי למדנו רשי מביא בסוף המסכת אדם מותר לו לעמוד ברשו סרבים ולטלטל דברים שמונחים ברשו היחיד אז גם כאן למה שיהיה אסור לעמוד ברשו הרבים ולטלטל את הגלי על הבוס גזירה מיוחדת גזיר דל מחוז יבוס קלקן הוא הדלה את הגלים המים הוא יראה שהבוס באיזשהו מקום שם באמצע האבוס בשטח ש האבוס בש סרבים הוא מקולקל צריך לתקן אותו אז מה הוא צריך לעשות הוא צריך לשים את הדלי חזרה בשטח שבין הפסים ללכת לתקן את האבוס תיקון קל כנראה שמותר לעשות א בשבת ואז לחזור לקחת את הדלי מעל יבוס ולמלאות אותו אבל הוא לא יעשה כך רק הוא אתה תטייר לו הרי ללכת עם הדלי מעל האבוס אז גם באופן זה הוא ילך עם הדלי מעל האבוס ועוס לתיקון הוא בא לתקן זאת אז הוא הולך עם הדלי ודור לדו לבד הוא לקח את הדלי איתו ועכשיו הוא מגיע למקום שצריך לתקן הוא לא יכול עם הדלי ביד אז הוא שם את הדלי על הרצפה ברשו ורבים ואז הוא מתקן אז הוא הוציא מרשו היוכל מעל האבוס והניח ברשו ורבים ל כן מחמת גזרה זו אסרו עליו ללכת עם הדלי מעל יבוס אלא אמרו לו שופך בחלק של הבוס שנכנס לבין הפסים והיא שותה מאליה למה כי מפחדים דבי שואלת הגימורים מה אתה עושה גזירה שמה הוא יגיע לכזה מצב גם בכזה מצב הוא לא יעבור על איסור דוריס הוא רק יעבור על איסור דרבון וגזירה לגזירה לא עושים למה הוא לא יעבור על איסור דריס מחי גב ממח ואומר רב ספר אמ רבמ רב יחן המפנה פוצו מזוב לזו אדם בשבת לוקח איזה חפץ ברשו היוד רוצה לפנות אותו לזווית אחרת בעוד החפץ בידו ונמלך ליציון הוא החליט ומוציא את החפצים לרו סרבים פוטו למה כי כדי לחייב עצו רוו סרבים צריך שתהיה הקיר רשו היוד ונו וסבים עכשיו הקיר היייתה לא לשם הוצ לשוס ורבים שלס הקיר משו ראשון לככ הקיר היתה כדי לפנות את זוית אחרת אחר כך הוא נמלח והניח בשס הרבים אומר רשי בשבס מלכס מחשבו וו שנס לכך הוא רצה לעשות את כל המלאכה אלא שוגג בשבס שוב שם חול אוי שהוא סבע שמלכה זו מותרת אבל כי לאסק פוטו מכטוס ממילא גם כאן הוא לא התכוון בשעת הקיר לצאת מזה לרש סרבים אז חסר כאן הקיר יש כאן רק הנוכ אם כך גם באופן זה כשהוא הקר את הדלי מבין הפסים והוא הלך מעל הבוס הוא עשה הקיר כדי להניח את הדלי בשו היחד אחר כך הוא נמלח כור שצריך לתקן ושם זאת בשו ורבים אז הוא לא התחייב בכזה אופן אז לא עושים גזרה לגזרה אלו מסבירה הגמורה זמד מקלי נכון הוא יניח את הליב שסר כמו שאמרנו מקודם עדיין לא תחייב הוא יתקן אתבס אחרי שהוא מתקן מה הוא עושה ועוד המל אחר כך הוא תופס את הדלי מרשו סבים וקמל שיוי ושופך את המים לאבוס וזה כבר עושה קיר נוכ בכוונה כן גזרו שלא ימלא באופן זה את האבוס אז למעשה העיבוי נשארה בספק מביאה הגמור עכשיו נוסח אחר יבויה הדמר שב היייתה כך גדמר סגש ורב מספיק שיהיה רוש רוב ברשות שהוא שותה שה מותר לו זאת אומרת אדם מותר לו לעמוד ברחוב ולהכניס רויש ורובו לבית ולשתות אפילו שהרגליים שלו ברחוב כי רוש ורובו בפנים גבי פור שרוצים להשקות אותה כשהיא עומדת ברשות אחת ומכניסה את הראש לרשות אחרת מסגו ברו שובו במקום שמשקים אותה אוי וי צריך שכולה תהיה בפנים מסבירה הגמור אינוק מונה הוא מחזיק את הדלי ביד ונוקי לו גם מחזיק את הבהמה ג שב א נוק מ ולא נוית לו מחזיק רק את הכלי הוא לא מחזיק את הבהמה מה האם מספיק רו שובו או שצריך שהיה כל הבהמה בפנים אומר ת ניסו למד במשנה צריך להרחיק כדי ובלבד שתפור רש ורובו מבפנים ושוו מה אליו דקת מונ ונוקי לו ולזה מספיק רו שובו תוכה הגמור וי היכול להיות שהמשנה מדברת נוקי מונ ונוקי לו ורק באופן זה מותר שרו שו בפנים א באופן שלא מחזיק אותה לא מספיק ר שובו וכנ מסתבר שבכך מדברת המשנה דקת מונה ולא נוקי לו בזה מדבר את המשנה מי שורה בזה מספיק רו ש ורובו ואותן אלומה לודו מים ויתן לפני במ תוים כמו הכל כמו מקודם אבל ממעלה ושופר ושוי מלו מה הכוונה בהכרח שאסור להשקות בהמה כשהוא מחזיק את הכלי בלי להחזיק את הבהמה אפילו שו שברו בו בפנים אז בהכח שמש שמתירה כשראש בפנים מדברת באופן שמחזיק גם את הכלי וגם אותה דו הגמור לא יכול ות שהמשנה מדברת גם שמחזיק רק את הכלי בלי להחזיק אותה ובכל אופן ר שוב מספיק הברס הזו מדברת באופן מסוים כמו שהבנו מקודם ג ורח ור שכנס לבי הפסים זונ הכל כמו מקודם דורד רב שואלת הגמור וג ממ שתה גוזר גזר שמה יעשה כך רב ספרב ן המפ מזו לזו נמלצו פ שק לכך אז ווח אז למעשה גם לפי הנוסח הזה הספק נשאר בספק גמור תוש בוא נפשוט את הבו לפי הנוסח הראשון של הבו לפי הנוסח הראשון הבו היא ש הוא רוצה להחזיק את הכלי ולהשקות את באמתו באופן כשראשה ורובה לא במקום שהוא משקה אותה אלא היא עומדת רובה בחוץ אז אמרנו שבאופן שהוא מחזיק רק את הכלי ודאי שעשו כי חוששים שהוא יצא עם הכלי אחריה כשהיא תוציא את הראש צריך רוש רובה שיהיה בפנים כשי שמותו הב אופ שמחזיק גם אותה יש לו רצועה שאיתה הו מחזיק את הראש האם אופן זה מספיק שראש בפנים כי לא חוששים שהיא תוציא את הראש קריו מחזיק אותה או שבאופן הזה חוששים תושמע גם שרוש ורובו מבפנים אופסס מבפנים למשל הוא ומד בשובי אבל ראשו ורובו בתוך הרפת מותר להביס אותו מה זה להביס לעשות לו אבוס בתוך הבת רוצה לצאת איתו למדבר אז רוצה להכיל אותו הרבה סס מביאים שגמור שבס למדנו שאסור להביס בשבת מדובר באופן שמותר להביס על עתה עכשיו כך כדי להבי י בהמה חייב להחזיק את הצו ביד וכך מביסים אותה ובוס כמה איבוס כמ דקת מונה ונוקט לו דמיה זה דומה לאופן שהוא משקה אותה כשההוא מחזיק אותה ומחזיק את הכלי כי גם כאן הוא מחזיק את הצוואר ומאכיל אותה בכל אופן מה למד בברייס וקובנה רוש ורובו צריך שיהיה רויש ורובו מבפנים אבל אם רק הראש שלו בפנים בלי רובוי אסור למה כי חוששים שהוא יוציא את הראש והוא יצא אחריו עם האוכל אז רואים שבאופן שהוא לא מחזיק את הראש אסור להשקות את הבהמה כל זמן שרוי ש ורובו לא במקום שמשקה אותה אומר הבח ברבו מרב שיש לא אין ראייה מכאן ה ברייסה מדברת בגמל שינ גמול אויל וצור אורך יש לו כזה צווא ארוך באופן כזה חוששים שאפילו שהוא מחזיק לו את הראש ואז הוא מאביס אותו בכל אופן הוא יכול להוציא את הצבא והאדם יצא אחריו עם האוכל לשוס הרבים ולכן צריך ש ר ש בפנים אבל בהמה שאין לה צו ארוך ברגע שמחזיק גם את הבהמה אפילו שמחזיק את הכלי אין חשש תושמע בהמה כ כ לא כתוב גמל כתוב במה ש בפנים מפנים וס כמ ור ג ג כתב ב מתכוו דווקא לגמל שראשו ארוך שואלת הגמ ואני גמל הרי אמרנו יש שתי בריס ברייסה אחת גמל בריסה השניה בהמה אם הבריה השנייה מתכונת גם לגמל אז מה זה הכפלות הזו אונה הגמור מידג בדו תניה שתי היסס נשנו ביחד כך שיש לך שאלה למה צריכים שני בריסס לגמל אז בכח שגמל ובהמה שתי בריס נשנו כל בריס נשנתה בסמדר ש אחר בריסה אחת שנתה גמל בריס שניה שנתה גם גמל רק קרה ללא בהמה אז אין רעיה תמכ רב לזר גמל אול צבור ורך רבי ליעזר בא לחלוק הוא אומר מה אתה אומר גמל שראשו ורובו בפנים מותר להביס אותו אם רושו ורובו לא בפנים אסור אבל אם ראשו רובו בפנים מותר רב ליזר אומר אפילו שראשו ורובו בפנים כיוון שיש לו כזה צוואר ארוך חוששים שהוא יתקוף את האדם ובחוזק יוציא את הצוואר החוצה אפילו שראשו ורובו בפנים ואדם לא ישים לב הוא יצא החוצה עם האוכל והוא יוצא מרשו היוכל ר להפך זאת אומרת שלא מספיק רול שובה בגמל אז רואים שגמל יותר חמור משאר בהמות אז יכול להיות גם מה שהתנה הנקמה שלרב ליזר חום עם הבריטס הקודמות שהצריכו שיהיה רוש ורובה בפנים זה דווקא בגמל שיש לו צוור ארוך אבל במאה שאין לה צוור ארוך אפילו רוש ורובו לא צריך כי ברגע שהוא מחזיק את הראש ביד אין חשש שבאמצע ושה הוא הבהמה תוציא את הראש כי לא בר בהמה רילה אין חזיק אז לנין הבו שהוא מחזיק את הבהמה ומחזיק כלי ומשקה אותה העיבו נשארה בספק יכול לה באופן זה לא צריך שהרו ש בפנים כי דווקא בגמל החמירו אול וצור אורך עד כאן דף חוף [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה