העמוד היומי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
[מוזיקה] שבס דף קי עמוד ב שורה שנייה מלמעלה אנחנו ממשיכים עם הגדת סביב כבוד השבס אומרוב ת רביש בן לוי אפילו יחיד המתפלל בערב שבס צורך לאמר ויכולו אומר רשי כיוון שהוא מספר בשבחו של מוקו ו בשבח של השבס דומב אמנונה כל המפ בערב שבס ומ ויכו ולו הוסב כאילו נעשה שותף לקדוש ברוך הוא במזה ברשי עד כדי כך כביכול הוא שותף עם הקדוש ברוך הוא בבריאת העולם שנאמר ויכולו אל תקרי ויכולו אלא ויכלו לשון רבים כביכול הקדוש ברוך הוא והאומר את ויכולו יחד שבטו ביום השביעי אומר רבי אלזר מ שדיברו כמיסה שברגע שאדם אומר את מיסה בריס השמיים וורץ זה כמיסה שנאמר בדבר השם שמיים נעשו אומר חיוק כל המספר בערב שבס ויכולו שני מלאכי השור המלאים לדום כפי שנראה בהמשך שבליל שבש מלבים לו לאדם שני מלאכי השרת מניחין ידין ל רו שים לו ושר עוונך וחטאתך תכופר תני רבי אשב יהוד אמר שני מלוך שורש מלן ודום בערב שבש מבית הכנסת לבי סוי אחד טוב ואחד רע וכשבא לבי סוי המצא נר דלוק ושולחן ערוך מטוס מצס מלאך טוב אומר הרוצ שתל שב שחרת כך ומלאך רע עונה אמן בעל כוחו ואם לאב מלאך רע אומר וצן שתהייה לשבת אחרת כך ומלאך טוב עונה אמן בעל כוחו יש מה המפורשים שאומרים מה זה מלאך רע הכוונה ליצר הטוב וליצר הרע דהיינו מלאך המור שהוא השטן אומר רבי אלזר לאלו מסדר אודום שולחנו בערב שבס אף על פי שאינו צריך אלה ל קזיס אדם אינו תאב למאכל מבחינתו עכשיו מספיק לו לאכול כזית אגב השולחן הך אומר שעוד שבת לא מספיק כזית צריך לקב את זה ום מדברים על זה החונים שכאן יש משמעות קצת של כזית בכל אופן אדם שלא רעב מספיק לו לאכול את המינימום שיערוך שולחן לכבוד השבס חנינה לעולם מסדר עודם שולחנו במוצ שבס גם סעודה שמלה ומלכה אף על פי שינו צריך אלה ל קזיס כיוון שזה כבוד השב שמלווים אותה עם סעודה שיערוך שולחן מלא באוכל חמין במוצאי במוציא שבש מלוג אדם ששותה מים חמים או מתרחץ במים חמים במוציא שבש זה רפואה פת חמה מוציא שבס מלוג מ גם לאכול פת חמה זה רפואה רבי יבואו אבדין בפו שבס איגלה טלת היו מכינים לו במוצאי שבס עגל משולשת וראינו רשי לאל דף יא ששם הוא מבאר עגל משולשת היא ה עגלה משולשת היא העגלה המשובחת יותר כיוון שהראשונה והשנייה זה כשעדיין הם צעירה כשהיא קצת יותר מקבלת את הכוח שלה בהגה בעגלה השלישית שמה נמצא הבשר המשובח ביותר והכינו לו את זה למוצאי שבס הבוכים מקולי י סבל הוא היה אחרי שבת הספיק לו לאכול קליה אחת כי גודל אבימי בריי בנו אבימי גדל אמר להם למה לא להפסד כולי למה לשחוט בעמה שלמה בשביל כליה אחת ניבקו יס מעלה שבס ניקח את הבהמה של ערב שבת ונשאיר ממנה כליה אחת למוצי שבס שגם ככה אביר רבי אבוא רק אוכל כליה אחת שווקו עשו כך והשאירו מהבהמה של ערב שבס כליה אחת עושה אריה וארי ואכ הגיע האריה ואכל את הבהמה שהייתה מיועדת ל הכנה למוצאי שבס וכך יצא שבעצם ה הם לא הרוויחו כלום הפסידו גם ככה את הבהמה אומר ש בן לבי כל הומן יש מרבו מבורך בכל קוחו קוראים לגזר דינו שנאמר בפר הפראות בישראל בהתנדב עם ברוך הוא השם מסבירה הגמרא מה טעם בפור הפראות למה מתבטלים הפורענות דברך הוא השם על ידי שמברכים את השם באומני שרבו הגודל אז אנחנו זוכים לביטול הפורענויות רבי חיה רא ב אומר רבי וחנון אפילו יש בו שמש של אבוד זורה מוחל גם אם יש בו איזהשהו אבוד זורי איזשהוא כפירה גם על זה מוכלים כסיב אוכ בפרוע הפראות סוסון כיפור הוא לגבי אבזור אז לומדים זה רושו שזה גם מחילה על אביזור אומר שלוקי כל הומין בכל כוי פותחים לו שערי גן עדן שנאמר פתחו שורים ויבוא גוי צד דק שוימר אמונים אל תקר שוימר אמונים אלא שמרים אומין דהיינו מי שאומר אומין תפתחו לו את השער שזה שער יגנ עדן מה היא אומין אז אומן הפשוט הפשטות של אומין זה שהוא מקבל הוא מסכים למה שנאמר פה והוא גם מצטרף לזה אומר כננה כל מלך נאמן זה ראשי תיבות ו של כל מלך נאמן ולכן כשאדם אומר אומין הוא זוכה ל שיפתחו לו שערי גן עדן אומר אב יהו דבריד רב שמואל משמי דרב אין הדלקה מצוייה אלא במקום שיש חילול שבש שנאמר ואם לא תשמעו אליי לקדש את יום ה שבוס ולבלתי סס מסו ויצאתי אש בשעריה ואכלה ארמנות ירושלים ולא תכבה מה הי ולא תכבה אומר נח מברס בשעה שהם בני אדם מצוים לחבטה איך רואים פה שזה חוזר ע דליקה בשבת כי ולא תכבה אנחנו מסבירים הכוונה מה זה אש שלא תכבה כל אש אפשר לכבות אותה הכוונה בזמן שאי אפשר לכבות בשבת אסור לכבות את הדליקה ו זה הכוונה שהם ייקבלו את זה בגלל מצב שהם יגיעו לחילול שבס אומר הבלו חבה ירושלים וכעת נראה כמה וכמה ממרס שירושלים חרבה בגללם לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו ב את השבס שנאמר משס העלימו עיניהם ויכל בתוכם אומר רבי יבוא ח ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שכריס ואריס שנאמר אוי משכימי בבוקר שחר דופו הם משכימים בבוקר הם קמים מוקדם אבל מה ה עושים בזמן הזה שחר ירדופו הם הולכים ומשתכרים שחר וסיב ולגבי הערב והיה כינו נפל טוף וחליל ויין משהם ואת פועל השם לא יביטו או כסיב אחרי שכתוב שהם היו מבלים את זמנם בשחר וביין לכן גלה מי מבלי דעת אז רואים שזה זה הגורם לגלות אומר אמנון לחר ירושלים הלה בשביל שביטלו בה תינוי קושב רבון גרמו לתינוקות שלו ללמוד שנאמר שפוך על הולל בחוץ מה טעם שפוך ש דולל בחוץ לכן גרמו זה גרם לחורבן הבית אומרו ללו חבה ירושלים מפני שלא היה להם בוי שפו זה מזה וכמובן שנאמר אוישו כתוב אוסו גם בוש ישו ברגע שאין בושה ז מזו אז ממילא מגיעים לעשייה תובות אומר רב צחוק לח ירושלים בשביל שאושו כותון וגודל שנמו כעם ככהן אוסי בשרי יבוק תי בוק הארץ אז רואים שזה שלא היה מעמדות לאנשים מכובדים כולם היו שווים גם ורץ וגם כהן זה גרם שהארץ נחרבה אומר ברא בומר חנינה לא חרב ירושלים שלא הוכיחו זה את זה שנאמר היו שרה כלים לא מצאו מראה מה היה על זה רושו של זה בצד זנבו של זה כשהם הולכים בעדר אז כל אחד מסתכל על הרצפה מה הוא רואה את הזנב שזה שלפניו אב ישראל שבש הדור כבשו פניהם בקרקע ולא הכיח זה את זה אומר רב וד לא חרבה ירושלים אלא בשביל שבזו בה תלמידי חומים שנמר ויהו מעליבים במהלכי אלוקים ובזים דבריו נים בנבו עד עלות חמת השם בעמו עד לאין מרפה מה היא עד לאין מרפה אומר דומרב כל המבזה תלמיד חוכם אין לו רפוא למקוס אומר דומר מה דכתיב אל תיגו במשיחי ובבי אל תורו אל תיגו במשיחי אלו תינוקות של בית רבן אל תיגעו בהם לבטל אותם מדברי תורה כמו שראינו שזה לפי אחד השיטות זה הגורם לחורבן הבית ובנביאי אל תורו אלו תמיד רחומים שאל תגרמו להם רע ועל זה הפסוק הולה אומר ישלו שום רביד נסיה אין העולם מתקיים אלא בשביל אבל טינוקו של בסבון כביכול הדיבור של ירבון של תינוקות שלומדים על ידי זה מתקיים העולם אמר לרב פופל לביה דידי ודדו מי אתה אומר רק התינוקות ומה עם הלימוד תורה שלנו אמר לי אנו דומ אבל שיש בו חטא לאבל שאין בו חטא ממ קטנים שלא נתבעים על חטם כיוון שזה תינוק שאין לו חטא אז הלימוד שלו הוא גדול יותר והוא מקיים את העולם רש שבד נסיה אין מבטלים תינוקת של בבון אפילו לבנין בס מקדוש הוא אמר לוקיש לרבי דנסי כך מקובלני מבוס ואמר לו מבוס כל עיר שאין בה תינוקות של ביבון מחריבים אותה אם אין שמה תינוקות שלומדים תורה אז לבסוף מה שנגר רם לה שהיא נחרבת רבינו אמר מחרמין אותה יותר מזה בסוף נהיה לה חרם ואין לה שום זכר מה שאין כן אם זה מחריבים אותה אז יש לה כן זכר אז רבנה מוסיף שגם לא נשאר בה זכר ושריד ומר ולו חבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי המונה אנשים נאמנים הפסיקו להיות בירושלים וזה גרם לחורבן הבית שנאמר שוטטו בחוץ ירושלים וראו נ ודו ביקשו ובקשו חבותה אם תמצאו איש עושה משפט מבקש אמונה וסלח לה איני שואלת הגמרא אתה אומר שאן שירושלים לפני החורבן לא היו אנשים נאמנים לא דיברו אמת ואומר רב קטינה אפילו בשעת כישלונה של ירושלים גם בזמן שירושלים ה הייתה מלאה בחטאים לא פסקו ממנה אנשי המונה אנשים נאמנים לא פסקו ממנה שנאמר כי יתפוס איש באחיו בית אביו לאמור שמלה לך קצים תהיה לנו מה זאת אומרת דברים שבני אדם מתכסים בהן כשמלה ישנן בידיך דהיינו כששואלים אותו טעמי תורה אז הם עושים את עצמם כמעלי מי ן דבריהם כי הם לא יודעים להשים אז הם מתכסים בהם כמו שמלה מתחבאים כי הם לא יודעים תשובה אז אחד אומר לשני ישנן בידיך אתה כן יודע טעמי תורה והמחשה הזאת תחת ידיך אתה בקיא בזה ולכן מה זה המכשלה הזאת דברים שאין בני אדם עומדים עליהם אלא אם כן נכשלים בהם שזה דברי תורה ואתה יודע הלכות אז כיוון שישנן תחת ידיך קצים תהיה לנו בוא תהיה לנו לקצין לרב כך אומר אחד לחברו מתוך אן שירושלים ישא ביום ההוא לאמור לא יהיה חובש מה הוא עונה לו אני לא אהייה חובש אין אסע אל לשון שבועה וכן הוא אומר לא תסע את שם השם לא יהיה חובש לא יהיה מחובש עצמון בביס מדש אני לא אהייה מתוך אלה שיושבים ב המדרש ואני לא רגיל להיות כזה ולכן לא יהיה הכוונה מלשון אומר רשי הורגלתי אני לא הורגלתי לדבר הזה ולכן זה לא נכון שאני ראוי להיות קצין אין בי את זה אני לא יודע לנות טעמי תורה ובביתי אין לחם ואין סמלה שאין בידי לא י מיקרו ולא יישנו ולא יגמור אז אם כן אנחנו רואים מכאן שאדרבה שלא פסקו מאנשי ירושלים אנשי המונה הנה הוא אומר לו את האמת הוא אומר לו שזה הוא אומר לו אני לא יודע ללמוד לכן אני לא יכול להיות רב וממי שואלת הגמרא מי אמר שאפשר להוכיח מזה שלא פסקו שמונ דיל מ שני וסם די אומר לוג מירני אומרו לי אי מלון אם הוא היה אומר להם אני לא יודע ללמוד אני מוכן לקחת את המשרה להיות רב אז היו אומרו לו בסדר מצוין תתחיל ללמד אותנו ואז הוא לא יודע כלום אז אין לו ברירה אולי זה לא בגלל שהוא דובר אמת ולא רוצה לשקר אלא ה הוא לא רוצה להיווכח שקרן אומרת הגמרא ו לממה גומר ושוכח אם כך ולכן הוא ענה לו כך הוא היה צריך לענות אני למדתי אבל שכחתי את זה לכן אני לא יכול להיות רב לא יכול להיות לקצין למה הוא אומר לא הורגלתי בביס המדרש מי לא אהייה חובש כלל דהיינו מעולם לא הייתי בביס המדרש ללמוד תורה ואם כן רואים שלא פסקו אן שהמונה אז איך אתה אומר שלא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנש המונה קשה על רובה אונה הגמרא לא קש כן בדברי תור כן במס ומתון בדברי תוו לענין דברי תוו באמת לא פסקו אנשי המונה הם אומרים את האמת האם הם יודעים ללמוד או לא לענין מעסה ומתון פסקו ממנה ואנשים התחילו לרמות ולכן אומר רובה זה גרם לחובבן ירושלים אז כן ראינו כאן את המעלה של העומר ויכול בערב שבס בליל שבס ראינו ששני מלאכים מלווים לאדם בערב שבת לביתו יסדר אדם שולחנו גםם צריך כזית שיסדר שולחן מלא גם בערב שבס בליל שבס וגם במצי שבס והבנו שמשונה אומני יש מרבו קוראים לו גזר דינו ושמת של הביזור מוחלים לו ומשונה אומן זוכה שפותחים לו שער יגן עדן אמרנו שהדליקה מצעה במקום שיש חילול שבת ואמרנו שחווה ירושלים אז כמה וכמה שיטות הבאה אמר בגלל חילול שבס ורב המנונה אמר בגלל שביטלו בתינוקות של בסבון אב חני לה אמר בגלל שלא הוכיחו זה את זה וראינו שרב יהודה אומר בגלל שבזו בתלמידי חומי רב יודי נשי אומר בגלל ש לא רביד הנשיא אומר שהעולם מתקיים בזכות אבל טינוק של בסבון ורובה חוזר ל עניין של חור וירושלים זה בגלל שפסקו ממנה אנש המונה ולמרות שלעניין דברי טרו הוכחנו שלא פסקו אנש המונה הם עדיין דוברים אמת אבל לעניין מסו ו מטון הם לא דוברים אמת ולכן אומר ובזה גרם לחו בן ירושלים ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה







