העמוד היומי מסכת פסחים דף יד עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת פסחים מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת פסחים דף יד עמוד א
[מוזיקה] דף יא עמוד א והיום מסר מהאוירה לא דווקא ממה שכתוב בדף אלא מהאוירה אני רק רוצה ללמוד את ה את ההזות מצח הזאת שיש לה יצר הרע ולהעביר אותה לקדושה איך הוא לא פוחד איך הוא לא נבהל לבוא כל פעם ולמחזר את אותה טענה ולדמיין שאנחנו נאמין לו זה משהו לא הגיוני גמרא ברכות ברוך השם השם סיימנו במסלול של עמוד היומי גמרא שבת 24 פרקים עירובין כמה אימו עלינו קודם כמה ילכו עלינו אימים ועכשיו פסחים הנה מגיע סוגיית רבי חנינא סגן הכהנים ושוב הוא וכל מיני עוזרים שיש לו אם זה חברים אם זה קול פנימי עזוב אותך הסוגיה הזאת קשה לא תבין אתה תיפול אז יש לי חדשות בשבילכם חדשות שאולי הם ישנות אני אומר את זה ליצר הרע בסיעתא דשמיא אנחנו לא ניפול אנחנו נבין את זה בצורה טובה וסוד עוד קטן זה לא כל כך קשה כמה כמה עניינים בהלכות טומה וטהרה מזה אנחנו נבהלים כאחד שעשה את המסלול ויש לי איתנו כל כך הרבה כאלה אנחנו לא נבהלים מהדברים הללו סך הכל שבע דפים שאולי הם קצת יותר מורכבים אולי הם פחות ככה יותר כבדים אולי לא קשים בכלל חבר'ה בואו נתחיל כהקדמה בוא נדבר על כמה דברים אני לא כזה גאון אני עברתי על ההקדמה של שוטנשטיין מותר לגלות דברים נפלאים הם מסכמים הכל אני קצת יותר מצדתי את זה למה שנוגע דווקא אלינו. אני נוגע במה שנוגע אלינו. דבר ראשון בדף שלנו היום יד עמוד א'. יש דברים שהיגו אלינו בהמשך. נדבר עליהם כל דבר בזמנו. דבר ראשון רבי חנינא סגן הכהנים. מה הוא היה? סגן. סגן תפקידו חשוב בבית המקדש. הוא מגיע ונותן לנו עדות. הוא הולך לדבר על האם מותר לשרוף יחד דרגות של טומאה שונות. זאת אומרת מכאן נובעת כל הסוגיה. יש לי דרגת טומאה כזו עם דרגת טומאה אחרת. בגדול האם אני צריך להקפיד שהם לא יגעו אחת בשנייה? האם אסור לי להקפיץ משלישי לטומא לראשון לטומא או שכבר זה מיל טמא אז עזוב זה בעצם הדיון כדי שנבין על מה מדובר בוא נתחיל עם ההיררכיה עם משפחת הפשע שנקראת הטומ אז האבא זה מת זה אבי אבות הטומא הדבר הכי טמא שיש זה מת אבי אבות הטומא כבר עסקנו הרבה והזכרנו למה באמת יש טומאה כל כך גדולה באמת היינו באורחיים תמצאו נחת באמת בהורים נפלאים מתוקים מדבש עכשיו יש את שאר הטומות שהם בעצם אב הטומ זה כל מיני נבלות של בהמות, של חיות, של חלק מהשרצים או אדם, כל מיני סוגים של טומות של אדם, זהב, זבה, נידה, יולדת, מצורע וכדומה. עוד משהו, אדם שנגע במת שמתו אבי אבות הופך להיות אב הטומ מטמים אבות הטומא הם מ אביבות בטח אבל אב הטומא מה הוא מטמא? אדם כלים כלים זה גם בגדים זה בעצם כל סוגי הכלים ובגדים ואוכלין ומשקין משקים יהיה לנו כותר נפרד בעזרת השם בהמשך הסוגיה נדבר על משקים מה בדיוק מדאורייתא מה לא אגב מזה יגזר לנו גם דיון לגבי המשקין בבית המקדש שימו את זה ככה בסוגריים זה לא קריטי לנו היום נפלא ביותר בדרך כלל ההיררכיה שולטת יש אב ראשון שני ובמקרים מסוימים גם שלישי ורביעי כבר נדבר על זה אב זה אב הטומ ראשון ושני בגמרא היום נקרא לזה גם לראשון נקרא ולד הטומ ולשיני נקרא ולד ולד הטומ אני יודע שיותר קל לומר ראשון ושני אבל ככה הגמרא בחרה לכתוב אז מה אתם רוצים ממני הלאה ראשון יכול לטמות הלאה רק אוכלין ומשקין זאת אומרת כמו שאמרנו קודם אב יטמא אדם וכילים אוכלין ומשקין ראשון יטמא הלאה רק אוכלים ומשקין יש שני דברים שיוצאים מהכללים של ההיררכיה לדוגמה כלי מתכת כלי מתכת אם הוא יגע במת שימו לב הוא יהפוך להיות אבי אבות הטומ כלי מתכת אם הוא יגע בראשון לטומ הוא יהפוך להיות ראשון לטומא זאת אומרת היררכיה הזה מי שנוגע באבי אבות נהיה אב מי שנוגע באב נהיה ראשון וכן הלאה הוא תמיד נצמד למקור והופך להיות כמותו זה דבר ראשון שיוצא מהכלל דבר שני אוכל משקה וכלי חרס יוצאים מהכלל לכולה לא משנה במה הם יגעו תמיד הם יהפכו להיות ראשון לטומאה זאת אומרת גם אם הם יגעו במת עצמם הם יהיו רק ראשון לטומ נפלא ביותר כמו שאמרנו יש אבטומ ראשון וראשון עושה שני בחולין כל אוכל שהוא חולין זה מסתיים פה בתרומה גם השני עושה שלישי ומסתיים פה בקודש גם השלישי עושה רביעי ומסתיים פה כמה שיותר חמור בעצם כמה שהקדושה יותר חמורה זה לעומת זה עשה אלוקים וגם טומאתה יותר מסובכת ומורכבת עוד דבר חשוב שנדע כשהגמרא הוא תמיד אנחנו נשתמש בעזרת השם נזכור תמיד כשאנחנו משתמשים במושג טמא פירושו לא רק שהוא פסול, הוא גם מטמא אחרים. זה טמא. פסול זה אומר שרק הוא טמא. זאת אומרת לדוגמה בחולי נקרא לשני פסול כי הוא כבר לא מעביר על התטומה. בתרומה לשלישי נקרא פסול. השני עדיין טמא כי הוא גם מטמא אחרים. ובקודש הרביעי יהיה פסול. אבל השלישי עדיין יהיה טמא נפלא ביותר. מדאורייתא אין טומה עושה כיוצא בה. זאת אומרת אוכל לא יכול לטמא אוכל. שתייה לא יכולה לטמא שתייה. אוכל יטמא שתייה ושתייה תטמא אוכל בהצלבה. מדרבנן כן גם בזה נעסוק בעזרת השם כבר היום משקה בית המקדש משקה בית מטבחיה של בית המקדש אמרנו בסיעתא דשמיא דיון נפרד עוד שני דברים טבול יום ומחוסר כיפורים זאת אומרת אדם שהיה טמא אבל כבר טבל והוא מחכה עד הערב שמש עד השקיעה לטהרתו או לדוגמה מצורה יולדת כאלה דברים זב זבה צריכים להביא קורבנות והם עדיין לא הביאו את הקורבנות הם יורדים מטומתם והופכים להיות שיני לטומא לכן זה משמעותי רק לגבי קודש ותורמה לגבי חולין זה פחות מעניין מה עושים עם תורמה טמאה או עם קודשים טמאים שורפים אותם בהבדל אחד אבל מרכזי ומהותי תרומה שנטמאה כשאתה שורף אותה תוך כדי אתה יכול לההנות להשיג תחת תבשילך לחמם שם את הידיים לשפוט שמה איזשהו קומקום עם קפה טועקי בשונה מקודש שאסור לך לההנות אחרי ההקדמה הזו שגם רשמתי לי אותה והכל בסדר אנחנו פשוט עוברים בסיעתא דשמיא למשנה הקדושה אומרת המשנה רבי חנינסגן הכהנים אומר מימיהם של כהנים מעולם לא נמנעו מלשרוף אה רגע מה זה קשור לפה רשי מיד מדגיש משום סיפה עוד רגע נדבר לגבי ערב פסח לסוף תרומה אבל זה מתחיל סתם ככה מהלך החיים בבית המקדש מימיהם של כהנים לא נמנעו מלשרוף את הבשר שנטמע בוולד הטומ זאת אומרת שהוא נטמע ולד אמרנו זה אב אתם זוכרים אב הטומא זאת אומרת שהוא עפ ולד זה כאילו ראשון סליחה שהוא בעצם שני עם הבשר שנטמע באב הטומא אף על פי שמוסיפין טומאה על טומתו זאת אומרת אני לוקח בשר שנטמע בבלד הטומ וביחד עם בשר שנטמע באב הטומ עליו שאני מוסיף טומא זאת אומרת אני הופך אותו מבלד לאב כבר נראה שזה לא בדיוק ככה רש"י מיד שואל בגמרא פריך מה היא תוספת טומאה איקע בראשונה הוא נגע בבלד טומא ועכשיו הוא גם נוגע בבלד טומא אז מה ההבדל הגמרא תעסוק בזה אף על פי שמוסיפים טומא על טומתו אין בעיה הוסיף רבי עקיבא ואמר מימיהם של כהנים לא נמנעו מלהדליק את השמן שנפסל בטבול יום שזה בעצם שלישי בנר שנטמע בטמא מת אף על פי שמוסיפין טומא על טומתו פה באמת מוסיפין טומא סתם בקצרה רש"י נותן לנו מידע שמן נפסל בטבול יום אז הוא אומר שטבול יום פוסל תרומה מהתורה הוא מוכיח את זה מיולדת והוא אומר הנר הרי היה ראשון כי הוא נטמע מאב הטומ ועכשיו אתה לוקח את השמן שהוא שלישי מצמיד אותו לראשון מה קורה לשמן שנוגע בראשון הופך לשני העלת אותו דרגה משלישי לשני הוספת תטומה על טומתו אומר רבי עקיבא אין בעיה אמר רבי מאיר מדבריהם למדנו על פי פשט מדבריהם למדנו זה אומר ממה שאמרו רבי חניה סגן הכהנים ורבי עקיבא אבל כבר אני חוסף בגמרא נראה שזה לא בדיוק ככה מדבריהם למדנו ששורפין תרומה טהורה עם הטמאה בפסח אומר רשי הועיל וזה הולך לאיבוד לא חוששים לשמירתה עליו שכתוב את משמרת תרומותיי אסור לטמות אותם זה הולך לאיבוד זה לא מעניין אותי כך אומרת הגמרא כך אומר רבי מאיר אמר רבי יוסי מה פתאום אינה מן המידה זה לא נכון. למה נראה בגמרא ומודים רבי אליעזר ורבי יהושע שכבר נראה שהם נחלקים לגבי דבר אחר? הם מודעים ששורפים זו לעצמה וזו לעצמה. ברור ששורפים את התמעות בנפרד. על מה נחלקו? על זאתי שאני לא יודע מה היא. היא לא טהורה בוודאות אבל היא גם לא טמאה. על התלויה שזה ספק ועל הטמאה יחדיו. שרבי אליעזר אומר עדיין תשרף זו לעצמה וזו לעצמה הפרדה. ורבי יהושע אומר שתיהן כאחת נפלא ביותר. עכשיו הגמרא דבר ראשון מתייחסת לשאלה שכבר מיד הזדקה לעומתנו ורשי הדגיש אותה כבר במשנה. שואלת הגמרא, מה אמרת? שורפים בשר שנטמע בבלד הטומא? זאת אומרת שכרגע הוא שני עם בשר שנטמע באב הטומ שהוא ראשון ועכשיו שהוא הגע זה יהיה שני. עוד הפעם בשר שנטמא בולד הטומא. זאת אומרת ולד הטומ זה ראשון. אז בשר שנטמא מבלד הטומ הוא כרגע שני. החתיכה הזאת של הבשר זה שני. נו, יחד עם מה אני שורף אותה? עם בשר שנטמע מאב הטומ שמה הוא אם הוא נטמע מאב הטומ הוא הפך לראשון עכשיו אני שורף אותם ביחד השני הזה יגע בראשון והפך למה לשני מה קרה הוא היה שני נשאר שני לא הוספתי טומא על טומתו אומרת הגמרא הקדושה מך דרי בשר שנטמע בבלד הטומ מה יבוה שני כיסר יפלי בעד בשר שנטמע באב הטומ מה יבוה גם שני שני ושני הוא מה מוסיף לו טומא על טומתו אייקה איזה טומא נוסף צפה פה שום דבר אומרת הגמרא הקדושה מהב יהודה אחה בבלד ולדסקינן תוסיף עוד ולד אחד זה ולד ולד בעצם הוא שלישי ועכשיו אתה מצמיד אותו לאבטומה והוא יהפוך לשני אומרת הגמרא אמר רבי יהודהח בוולד ולדכין דולי שלישי והרעיון פה כסבר את השלישי הזה אני מצמיד לבשר שנטמע באבת ומה שהוא ראשון והוא יהפוך אותו לשני וסבר שמותר להפוך שלישי מותר לעשותו שני שואלת הגמרא שאלה פשוטה שכבר הזכרנו אותה בהקדמה. אגב, את ההקדמה הזו כדאי לזכור לכל האורך. אנחנו אנחנו בעצם נשתמש בפסקאות ממנה כל פעם שיתים. אבל זו הקדמה שתלווה אותנו בכל השבע דפים הקרובים. שואלת הגמרא והרי ואין אוכל מטמא אוכל הרי אמרנו במפורש שאין טומא אוסק יוצא בה בכל אופן מדאורייתא ואין אוכל מטמא אוכל דתניה. יכול יהיה אוכל מטמא אוכל תלמוד לומר וכיותן מים על זרע ונפל מנבלת מנבלתם עליו טמא הוא שמה מדובר לגבי הכשרה לקבלת טומאה בכל אופן הוא זה מיעט הוא טמא ונוסק יוצא בו טמא אוכל לא יכול להפוך אוכל לטמא מים לא יכולים להפוך מים לטומ רק להפך כמו שאמרנו אז אומרת הגמרא אני לאבי דאמר לא שנו אלא בחולין רק בחולין אז אוכל לא יכול לעשות אוכל ושתייה לא יכולה לעשות שתייה אבל בטרומה וקודשים עוסק יוצא בו זה בסדר גמור ואותו דבר הוא לרבה דבר אהבה משמי דרב נמי דמר לא שנו אל חולין ותרומה זאת אומרת הוא מכניס גם את תרומה שבה אוכל לא יכול לעשות אוכל אבל בקודשים עושה כה יוצא בהן שפיר כי פה באמת מדובר על קודשים אז כל עוד ואתה מחריג את קודשים אני מסודר אתה אומר שבקודשים כן אוכל עושה אוכל נהדר אלא לרבינ משמי דרבה דאמר מה פתאום מקרא מלא דיבר כתוב לא שנה חולין לא שנה תרומה לא שנה שנה הקודשים אינו עושה כיוצא בו מה קלמר אתה שם לי בשר שנטמע בולד ולד עם בשר שנטמע באב זה אוכל ואוכל אוכל ואוכל לא מתמים על מה אתה מדבר בכלל אונה הגמרא חבסינן דיק משקין בעדי בשר דכמטמ מחמת משקין כמו שאמרנו הרי משקין הרי אוכל כן מטמא משקין כשיש על הבשר הוא מספיק רטוב יש בו נוזלים ברמה כזאת של תופח על מנת להטפיח זה רטוב לחלוטין שזה מרטיב דבר אחר זאת אומרת יש כאן משקה, זה נטמע בגלל המשקה אז אתה צודק אוכל לא מטמא אוכל אבל על ידי משקה כן שואלת הגמרא אז למה אתה אומר לי עם בשר אחי עם הבשר שנטמע באב הטומ תדגיש לי עם הבשר ומשקין מי בא אליי אלא אומרת הגמרא פשוט אתה צודק בלי משקין מדובר כאן על בשר נטו אלא מה נעידן אוכל מטמא אוכל מדאורייתא מדרבנן מי הוא מטמא אתה צודק שדאורייתא אין כאן בעיה אבל חכמים גזרו שאוכל יטמא אוכל ושתיית ומשקין אתמו משקין זה כן הוא אומר חד לך לא נזרו בזה ושרפו יחדיו העדות שלו באמת שלא נזהרו על אירוע מדרבנן סיכום אני חושב שאת ההקדמה אין צורך לסכם באמת ברוך השם יצאנו ברורים במשנה הרעיון של רבי חנינא אומר לא נמנעו מלשרוף בשר שנטמע ושימו לב אני כבר נותן את הגרסה של הגמרא בבלד ולד הטומא אם בשר שנטמע באב הטומא בעצם שני עושה שלישי אגב הרי אין אוכל מטמא אוכל אז או שאמרנו שבקודשים כן או שניסינו לומר שיש מים אבל זה לא כל כך רלוונטי ומסתבר ולכן אמרנו שבאמת מדובר ש מדרבנן כן מטמב והוא אומר שלא נזהרו רבי עקיבא הוסיף ואמר לו נמנעו מלהדליק שמן שנפסל בטבול יום בנר שנטמא בתמי מת שבעצם גם כן הופכים אותו משלישי לשני רבי מאיר אומר מדבריהם למדנו לגבי תרומה רבי יוסי אומר אינ מן המידה רבי אליעזר ב יהושע בעצם לא נחלקים שטהורה ותמאה בנפרד נחלקים על תלויה ותמאה האם בנפרד או ביחד עוד נקודה שראינו אני חושב שאת הכל סידרנו וסיכמנו. נכון שאנחנו עוצרים קצת יותר מוקדם, אבל זה כבר בעזרת השם סוגיה של מחר. בהצלחה רבה ואדירה. וחבר'ה, השם איתנו לא לפחד. אין דפים בעזרת השם. נעיף אותם בהצלחה אדירה ולהתראות מחר. [מוזיקה] เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה







