מדברים מרבי נחמן מברסלב תן לו משלו פרקי אבות חלק ו
מדברים מרבי נחמן מברסלב תן לו משלו פרקי אבות חלק ו
[מוזיקה] [מוזיקה] או ברוך השם חסד השם על הארץ מחילה מכבודכם אז אנחנו בסיעתא דשמיא בעזרת השם ממשיכים עם פרקי אבות אנחנו בפרק ג' והיום אנחנו בעזרת השם מתקדמים עם תובנות נפלאות של אמונה וביטחון חסד השם על הארץ. תודה רבה על בורא עולם שנותן לנו נחת ושלווה מדיבוריו הקדושים של רבנו הקדוש. אז בסיעתא דשמיא היום אנחנו ממשיכים פרקי אבות פרק ג' במשנה ז'. רבי אלעזר, איש ברטותה, אומר, תן לו משלו, שאתה ושלך שלו. תן לו משלו. תפיסה, תפיסה במחשבה, תפיסה באמונה. תפיסה שמשחררת אותנו מהרבה קשרים שיש לנו במוח, הרבה רצועות. תן לו משלו. שאדם הוא בחינת נתינה, אחד הדברים שהוא צריך להפנים. שהנתינה היא באה ממקום שהכל שייך להשם יתברך. זה לא נתינה שבאה ממני, מהכוחי ועוצם ידי, מההצלחה, מהכישרון, א, ממה שאני הצלחתי. ההצלחה באה לי מהשם וממילא מה שאני נותן אני נותן משלו. מה זה גורם לנו בנפש? קודם כל עין טובה, עין חיובית. שאדם יודע שאם אני נותן משלו, אז הקדוש ברוך הוא ישפיע עלי או טוב לתת משלו. כי השם יתברך חפץ להטיב וגם נותן לנו את המקום של להיות בעלי חסד, בעלי נתינה והנתינה זה התגברות החסד בנפש של האדם תן לו משלו כל מה שאתה נותן זה משלו כל מה שיש לי בעולם הזה זה בחזקה זה לא שלי זה בחזקתי איך רבנו אומר בשיחות הרן שלגבי הממון או שהכסף ילך ממנו שהוא הולך מהכסף בכל תפיסה בחיים מה שיש לי זה ניתן לי זה ניתן לי בחסדי השם ומה מידתו של הקדוש ברוך הוא זה חסד ורחמים גם אני צריך עם חסד ורחמים ואיך אני הולך עם זה על ידי שאני מאמין שמה שאני נותן זה משלו ומפנים את זה על ידי הדיבור יש אנשים שממש רגילים ללכת עם העבודה הרוחנית הזאתי שכל דבר אומרים זה של השם זה לא שלי זה ניתן לי משמיים תודה רבה על בורא עולם הכל בחזקתו יתברך. העבודה הזאתי נותנת לנו הרפיה טובה, אמונה וביטחון שאדם מפנים לאט לאט שכל מה שיש לי זה ניתן לי משמיים. תודה רבה להשם שאתה ושלך שלו. המציאות שלי שנקראת אני במושג שנקרא אתה וכל מה שיש לי זה שלו. זה של השם יתברך. הוא נתן לי את זה, הוא זימן לי את זה, זה לא שלי. ושאדם חי ככה, יש לו הכרת הטוב לבורא עולם. אבל יש לנו כוחי ועוצם ידי, שזה התחיל עוד מהנחש שאמר לחווה, הייתם כאלוקים יוצרי עולמות. שאדם יש לו יצר הרע שאומר, אני יוצר עולם ומה ששלי שלי. אז אם אני יוצר עולם אז למה שאני אתן? וגם אם אני נותן שיכבדו אותי. אבל אם אדם נותן מידיעה שיכבדו את השם, שיתגלה כוח השם בעולם, שיתגלה מלכות השם בעולם, איש אמונות, רב ברכות זה כלל. כמה שיותר אמונה יותר ברכה, כמה שיותר אמונה, יותר ברכה. מה שניתן לי זה לעשות טוב בעולם ולהודות לקדוש ברוך הוא שאתה ושלך שלו. והנה פסוק מדוד המלך וכן בדוד הוא אומר כי ממך הכל ומידך נתנו לך ממך הכל כל מחשבה כל דיבור כל מעשה ממך הכל הדגל מחנה אפרים אומר שגם שאדם יש לו מחשבות זרות זה מעת השם יתברך כי הם באות לקבל תיקון על הפגמים שהוא עשה בעבר לפי מה שהוא יודע שהוא חושב על מחשבות לא טובות הוא יודע מה לתקן כי ממך הכל הכל ומידך נתנו לך. גם מה שנותנים ומעניקים זה [מוזיקה] מידך. וזה הסתכלות בריאה וטובה לנפש להפנים אותה בדיבור ומעשה. לדעת של מלא כל הארץ [מוזיקה] כבודו. עכשיו שימו לב פה עוד נקודה שעכשיו אנחנו נתחזק בה. מה זה שאדם עוסק בסוגיית האמונה, לומד תורה, מתפלל. כמה חשיבות הוא צריך לתת לזה. כמה חשיבות הוא צריך לתת לתורה שהוא לומד ולמצוות שהוא מקיים. שימו לב, רבי יעקב אומר, המהלך בדרך ושונה, דהיינו חוזר על הלימוד, שונה את הלימוד, לומד בלכתך בדרך. הוא מפסיק ממשנתו ואומר, מה נאה אילן זה? מה נאה ניר זה? מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו. אדם עכשיו לומד בדרך, פתאום בדרך הוא ראה איזה אילן יפה, הוא משבח את הבורא, ריבונו עשם, איזה אילן יפה בראת, איזה בריאה נפלאה בראת. משבח את הבורא, אבל הוא פסק מדברי תורה, מעלה עליו הכתוב כאילו חס ושלום התחייב בנפשו. למה? אבל שיבחתי את הקדוש ברוך הוא. מזה לומדים את המעלה. מה זה שאתה לומד תורה שאין שבח יותר גדול מזה? שאתה לומד תורה ושונה זה גם מרמז על לימוד ההלכה על ההוריד לעשייה כמה נחת אתה עושה לבורא עולם שזה יותר מאשר עכשיו איך אומרים אדם יראה איזה עץ יעצור ויבח את הקדוש ברוך הוא שזה מעלה גדולה בוודאי בוודאי אבל אדם צריך לתת ערך מוסף גדול מאוד לכל לימוד תורה שהוא לומד ומה קורה שהוא פוסק מדברי תורה זה לא בא חס ושלום לנו להפחיד אותנו. זה בא לרומם אותנו. מה הכוח? אדם אסור לזלזל בלימוד התורה שלו, בתפילה שלו, בהתבודדות שלו. כמה זה דבר יקר וחשוב בעיני השם יתברך שהקדוש ברוך הוא אומר, עזוב עכשיו, ראית אילן יפה ואתה רוצה לשבח אותי, עזוב את זה עכשיו. תמשיך ללמוד, אני אוהב את התורה שלך, כי זה למעלה מהכל. זה מקים את העולם. והאדם צריך לדעת בין איש בין אישה שאדם לומד תורה, שומע שיעור תורה, אתה מקיים את העולם עכשיו, זכית, אתה נשלחת לקיים את העולם, המעלה שלך גדולה מאוד מאוד מאוד. רק יש לנו בעיה שהרבה פעמים אדם לא מעריך ומייקר את לימוד התורה שלו וקיום המצוות שלו. ואז אין לו חשק ללמוד. הוא אומר, התורה שהיא לא עושה שום דבר. חלילה וחס התורה שלך היא יקרה יקרה מאוד מאוד מאוד מאוד בפרט בדור הזה עכשיו בפרט בדור הזה עכשיו עכשיו שימו לב רבי דוסטיי ברבי עניי משום רבי מאיר אומר כל השוכח דבר אחד ממשנתו מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו בזמנם לא היה ספרים כמו היום אדם היה לומד היו לומדים את התורה שבעל פה שזה המשנה ההלכה עכשיו הוא היה חוזר לעיירה שלו עכשיו הוא צריך לדעת דעת הלכה בין לעצמו בין לאחרים והוא לא יודע את ההלכה כי הוא לא חזר ולא שינן כי השינון והחזרה יוצר זיכרון בריא וטוב ואומרים חז"ל חזור חזור ואל תצטרך לפלדור מה זה הפלדור זה היה צמח בזמנו שהיו אוכלים אותו היה לך זיכרון חבל על הזמן אבל הוא היה פוגע באחד האיברים ויש שאלה זה בהלכה אם היה מותר לקחת אותו או [מוזיקה] לא חזור חזור ואל תצטרך לבעל התורה חזרות והשינון מחדד את השכל של האדם ואת הזיכרון שלו. עכשיו בזמנם לא היה ספרים והיית חוזר לעיירה שלך והיית שוכח איזה איזה הלכה לא יכלת להתקשר לרב שלך שיענה לך. לא היה את המושג הזה. אז אדם ח שלום היה נופל בעבירות היה מקיים את התורה כמו שצריך. אז לכן שאדם שוכח דבר אחד ממשו מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו. היום בימינו ברוך השם חסד השם על הארץ שהיום יש ספרים ואפשר היום גם להתקשר אם זה קו ההלכה ולשאול הלכות ולדעת והכל זה חסד השם על הארץ אבל זה לא פותר אותנו מלחזור על הלימוד כדי לא לשכוח מצד שני רבי נחבר ברסלב אומר שיש מציאות שמה לעשות אדם לומד ושוכח אז למה הקדוש ברוך הוא יצר את השכחה אז אומר רבנו בשיחות הרן יצר את השכה כדי שהתורה תהיה חביבה עליו כאילו שהוא למד אותו פעם ראשון. זה גם מתנה. רק מה אם אדם לא חוזר על מנת לשכוח כדי שתהיה חביבה עליו על התורה? זה לא נכון. אדם צריך ללמוד ולחזור. ללמוד ולחזור. ללמוד ולחזור. ללמוד ולחזור כדי שלא ישכח את הלימוד. וזה גם חיות ותנועה וקצב מאוד מאוד במוח. גם החזרה והשינון. חז"ל דורשים במסכת תענית. כל הזורע ואינו חוזר. כל הז כל הלומד ואינו חוזר כזורע ואינו קוצר. אדם עכשיו זרע, עמלת, השקעת, עכשיו אתה רוצה לקצור את הפירות אז אדם שלומד ולא חוזר זה כאילו הוא זרע, אבל לא קצר. וידוע כמה המעלה של החזרה והשינון שאדם לומד איזה משהו וחוזר עליו פעם שנייה, רבנו חיים ברס בשיחה עו לא ציווה לחזור על הספר על על ישר, אלא ללמוד את הספר מתחילתו ועד סופו. אם אתה לומד איזה משהו בספר לא לחזור עליו ישר להתחיל אותו מההתחלה ועד הסוף ואחרי זה לחזור לצורך העניין ככה בסדר גם של השולחן ערוך ארבע חלקים של שולחן ערוך ללמוד אותם כסדר ואז לחזור ולא ציווה לחזור ישר על לימודו אבל רבנו מאוד שיבח את הנושא של החזרות וזה דבר שיש עליו גם הרבה יצר הרע החזרה והשינון זה עונג לנשמה אדם מרגיש שהוא קוצר פתאום זה מתבאר לו יותר פתאום זה מתחד לו יותר והיופי שיש לנו בתורה ובמצוות זה המתנה הגדולה הזאתי שכל פעם אתה יורד לעומקים יותר נפלאים ומבין יותר ומתעלה יותר וזה דבר חשוב שנאמר רק ך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך עכשיו יכול אפילו תקפה עליו משנתו פתאום עכשיו זה בא לו במהירות תלמוד לומר ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך אינו מתחייב בנפשו עד שישב ויסירה מליבו אז החזרה והשינון גורמים גם לאדם שהמוח עובד חד. עובד חד, עובד טוב. זה נקודה מאוד שרציתי לבאר אותה. הנושא הזה של החזרה והשינון מחדד את השכל. שאתה לוקח עיפרון ומכד אותו סיבוב ראשון זה לא פועל. חזרה ושינון. חזרה ושינון. רק מה קורה? שהרבה פעמים אדם לומד נתקע באיזה קושיה והוא נתקע עליה. חז"ל אומרים היא קושיה לא מתים. ולכן רבנחבר ברסלב בשיחות הרן בשיחה עו וגם רבי נתן מדבר על זה שהוא בעלים לתרופה שהוא אומר לבן שלו וגם אם ראית משהו שלמדת ולא הבנת תזכור שפה עכשיו יש לך משהו שאתה צריך להתחד ותמשיך כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל ומה שלא תבין בפעם הראשונה תבין בפעם השנייה ומה שהבנת בפעם הראשונה תבין בפעם השנייה יותר טוב וכן על זה הדרך אבל יש קצב ותנועה כי אחד הדברים שרבנו מאוד הדגיש זה מעלת ריבוי הלימוד והיום ברוך השם ברוך השם יש כל כך הרבה ספר כפרים ואפשר ללמוד וכל כך הרבה שיעורים שאדם יכול להיות ממש בית מדרש מהלך וזה מתנה ומלאה ארץ דעה את השם כמים לים מכסים כמו שהנביא ישעיה אומר שזה לעתיד לבוא מה שנקרא בביאת משיח יהיה מה זה עולם מלא בתורה ועכשיו אנחנו לקראת הזמן הזה אז זה מתבאר בעולם וגם הנביא אמוס אומר הנה ימים באים נאום השם השלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמים כי אם לשמוע דבר השם ויש לנו עכשיו אור מאוד גדול שיורד עלינו משמיים לשמוע דבר השם וצריך לתפוס פוס אותו ולנצל אותו. כי אדם היום יכול ללמוד הרבה הרבה שיעורים, יכול לנצל את הזמן בעבודה, במקומות, בנסיעות, כמובן על פי דרכה של תורה שלא יהיה בעיות של גזל, אבל יכול ללמוד הרבה וברוך השם התורה מחיה אותה, נותנת לנו תובנות דרך הצדיקים, חסד השם על הארץ. עכשיו רבי חנינא בן דוסא אומר, כל שיראת חטאו קודמת לחוכמתו, חוכמתו מתקיימת. שימו לב, יש לנו חוכמה ויש לנו יראה. אצל אומות העולם לצערנו הם עוסקים רק בחוכמות אבל לקחת את זה לעשייה לחיים לקחת את זה לדרך חיים זה תלוי אם זה בא להם או לא אם זה לפי האינטרס שלהם או לא אחד הדברים שחז"ל כל כך מלמדים יראת חטאו שאדם יש לו יראה לא לחתו והיא קודמת לחוכמתו חוכמתו מתקיימת הוא לומד תורה אבל יש לו את היראת שמיים יש לו את המקום שהוא רוצה לעשות רצון השם היראת שמיים יוצרת כלי שהחוכמה תתקיים ומי מאיתנו לא רוצה שהחוכמה תתקיים. מי מאיתנו לא רוצה שהחוכמה תירד לו לנימי הנפש ותעבוד אצלו? ולכן רבנו החיים ברסלב מאוד הדגיש שהוא רצה מאוד שנוריד לעולם העשייה, שזה מראה על יראת שמיים, שאדם לומד על מנת לקיים. לכן האדם איך רבנו אמר מה יש לאדם לעשות בעולם כי להתפלל ללמוד ולהתפלל? תפילה, לימוד ותפילה, שזה מראה על יראת שמיים. ולהוריד לעשייה נותן לנו חיות ואנרגיה טובה שאדם לומד איזה הלכה ומקיים אותה, שאדם מתחזק ביראת שמיים. לכן רבי נתן הוציא את הלייקי תפילות. כי שהוא שמע תורות מרבנו, הוא לא רצה רק שזה יישאר בידיעה. הוא רצה שזה יכנס לדעת. הוא רצה ללכת עם זה. הוא רצה לחיות את זה. לכן הוא עשה את הליקוטי תפילות. לכן הליקוטי תפילות כל גדולי עולם היו עסקו בזה. הסטייפלר מעידים עליו שהליקוטי תפילות היה תמיד על השולחן שלו. רבי יעקב קנייבסקי, אבא של רב חיים קנייבסקי. אומרים הספר הזה, הליקוטי תפילות היה תמיד אצלו, תמיד אצלו על השולחן ואומרים שהיו פותחים את הדפים היו רואים אותם עם סימנים של דמעות. הוא היה בוכה. מה זה הליקוטי תפילות? רבי נתן אמר, מאז שהליקוטי תפילות תגלו בעולם, יום שלא אומר ליקוטי תפילות, עתיד לתת על זה את הדין. זה גן עדן עלי אדמות על ליקוטי תפילות. זה פשוט מדהים. וכל שחוכמתו קודמת ליראתו, אין חוכמתו מתקיימת. זאת אומרת, יש לו יראת שמיים, אבל החוכמה היא קודמת. הוא קודם כל רוצה ללמוד ואיך אומרים? להיות תולעת ספרים. ואת זה הוא שם בראש מעייינו. ואת הנושא של היראת שמיים, יראת החטא, הוא שם את זה בצד. לא. קודם כל, אם זה ככה יהיה, אז אין כלי. וחוכמתו מתקיימת. עכשיו, יש עוד דבר שהייתי רוצה לגעת בו, שחוכמה זו אותיות כוח. כוח מהשם. מה המטרה בלימוד התורה וקיום המצוות? זה שנקבל את המהות שנקרא כוח מהשם. חוכמה כוח מהשם. כוח מה? לקבל את מלכות השם בעולם ואת האמונה של אין עוד מלבדו שהוא משגיח על הכל. ולימוד התורה וקיום המצוות מביא לנו ענווה והכנאה כלפי הבורא. וממילא השפע יורד כימזל מלשון נזל שיורד ממקום גבוה למקום נמוך. והתורה זה החיים שלנו בכל דבר ודבר שהאדם ידע ללכת עם התורה ויקבל סיעתא דשמיא בהכל בהכל. עוד דבר הוא היה אומר כל שמעשיו מרובין מחוכמתו חוכמתו מתקיימת. עכשיו אנחנו נראת גם לעולם העשיה. כל שמעשיו מרובים מחוכמתו. הוא עושה הרבה ולומד איך אומרים קצת פחות אבל הוא עושה. הוא בעשייה. החוכמה מה שהוא לומד התקיים. תקיים בו. יאיר בו ישמח אותו. תקיים לסביבה, יתקיים בעולם יאיר דבר טוב בעולם ברוך השם וכל שחוכמתו מרובה ממעשיו אין חוכמתו מתקיימת הוא לומד הרבה אבל המעשים הוא לא מוריד ויש לצערנו כזאת תופעה שאדם מדבר הרבה אבל המעשים יש קצת מרחק וזה לא טוב כי באמת העיקר זה הוריד לעשייה להוריד לעשייה שנזכה להוריד לעשייה אתה מוריד את אור השם לעולם אתה מוריד את אור השם לנשמה שלך וזה נותן חיות ונותן אהבה ונותן שמחה שאדם לומד על ההתבועדות ועושה התבודדות שאדם לומד מספרי רבנו והולך עם העצות עם התפילה עם ההתבועדות שהוא מוריד את זה לעשייה מוריד את זה לזה העולם זה מאיר עליו אור נפלא ומתוק עכשיו שימו לב הוא היה אומר כל שרוח הבריות נוחה ימינו רוח המקום נוחה אמינו וכל שאין רוח הבריות נוחה אמינו אין רוח המקום נוחה אמינו תראו מה זה שאדם ברוך השם רואה שרוח הבריות נוכלה לו יש לו קשר טוב עם אנשים, כיף להיות לידו, משדר אנרגיה טובה, שידע שגם רוח המקום, גם הקדוש ברוך הוא יש לו נחת, גם השם יתברך יש לו נחת מהעבודה [מוזיקה] שלו. אז מצד אחד לרצות את העולם לפי מה שהם רוצים זה לא נכון. כי מי אומר שזה נכון? זה נקרא חנפנות שאדם רוצה לרצות את כולם ולהיות נוח לכולם ולרצות. זה תדעו לכם שאדם מחפש לרצות או להיות חנפן לאנשים הוא יראה לא לא לא יהיה רוח הבריות נוכה ממנו מרגישים את זה אבל שאדם עובד את הקדוש ברוך הוא ועושה נחת רוח להשם אז שידע שמשמיים יובילו וידריחו שרוח הבריות תהיה נוחה יהיה לו קשר טוב עם אנשים יהיה לו רוח טובה איפה שהוא מגיע הוא מקרין אור מקרין שלווה מקרין רוח טובה ויש מציאות גם שאלה שלא מסכימים איתו חולקים עליו זה מחמת שהם מקנים בו והשם ישמור ויציל אבל הם באמת יודעים שרוח המקום טובה איתו אבל הם מקנים בו הם מקנים בו וחומד שהם מקנים בו זה הבחינה של החולקים אבל בסוף בסופו של דבר גם הם הקשלו ונפלו זה לא ילך כי בסופו של דבר שאדם הולך עם השם יתברך תמיד יהיה רוח הבריות בסופו של דבר נוחה איתו וכאן אנחנו מדברים על יסוד הרוח. יסוד הרוח היום אנחנו נדבר על המושג גם שנקרא יסוד הרוח בדיבור. יסוד הרוח בדיבור לרוח ממללה. ככה אומר האונקולוס. יסוד הרוח בדיבור שיהיה נוח גם לבריות ונוח למקום. אז אם זה במצוות שהוא מברך כמו שצריך, מפסק את הברכה, לומד תורה, מתפלל, מקשר את המחשבה לדיבור, הרוח של התורה שהיא רוח טובה, מאדנת לו את כוח הדיבור וככל שעוברים הימים והשנים, זה מתאדן אצלו יותר. ואז ממילא, כמו שהדיבור שלו מתאדן על ידי קדושה וטהרה, גם רוח הבריות נוחה איתו, כיף לשמוע אותו, כיף להיות לידו. זה דבר מאוד יקר וחשוב יסוד הרוח אבל אם יסוד הרוח הוא פורץ יסוד הרוח הוא אגרסיבי זה לא נוח זה לא נעים ולכן גם הרבה פעמים גם הדיבור שלו זה לא נעים הוא עוקץ הוא תוקף הוא מבזה הוא משפיל הוא ממניך אחרים אז רוח הבריות לא נוחה ממנו כי הוא לא נותן משב רוח טוב ונכון צריך לתת את יסוד הרוח בדיבור אבל צריך שזה יהיה גם בנחת צריך שזה יהיה גם בהקשבה, צריך שיהיה זה גם בלשון נקייה וצריך זהירות עם הדברים האלה על הנושא שנקרא יסוד הרוח בדיבור. אם זה סובלנות, אם זה ערך הפיים וגם אם נפלנו ונכשלנו, לעשות על זה חשבון נפש. איך אתה משמיע את הדברים? מאיזה מקום אתה רוצה שזה יפעל? למה אתה אומר את מה שאתה אומר? האם אתה רוצה להשפיע טוב על האחר אם אתה רוצה להתנסות עליו? כמה הדיבור לפעמים השם יעזור ויציל. וכולנו נפגענו מהאנשים שפגעו בנו בדיבור. נכון, אבל מה לעשות שצריך להתגבר ולשמור על כוח הדיבור? גם אם אדם נפגע, אל תחזיר מלחמה. אתה לא חייב להיות חבר של כל העולם. אבל תמשיך. תמשיך בעבודת הקודש. תמחל, תסלח. זה יכניס בך ענווה ויתן לך כושר דיבור טוב ברוך השם זה סוד הרוח שנמצא בדיבור רבי דוסא בן ארקינס אומר שינה של שחרית ויין של צהריים ושיחת הילדים וישיבת בתי כנסיות שלמי הארץ מוציאים את האדם מן העולם מה זה שינה של שחרית רבנו חמים ברסלב אמר בשיחות הרן שטוב שאדם התרגל ללכת להתפלל מוקדם כי מי יודע מה יהיה במשך היום. חוץ מזה שגם אגב בזמנם היו נוהגים ממש להקפיד גם אפילו בעלי בתים לא משנה מי קמים לפני עלות השחר כמו שהשולחן ערוך פוסק שיהיה הוא מעורך השחר אבל אגב מבחינת בריאות זה גם מאוד בריא ולא רק שזה בריא זה נותן הרבה חיות לנפש כי זה שעות נפלאות אגב במעבר בין הלילה לבין תחילת היום אז אשר ואשר אלכו למי שקם בשעות האלה לומד הוא הולך לתפילה אבל גם מי שלא וקם יותר מאוחר מחמת שהוא לומד תור תורה בלילה יותר וכולי לא להרבות יותר מדי בשינה של שחרית יש בזה איזה תאווה כזאתי להרבות בשינה של שחרית וזה לא טוב לקום ככה בת 10 אדם עם כל זה שהוא מילת השינה שלו אבל הוא מרגיש עייף עייף ומפונשר מה שנקרא הקימה בבוקר היא מאוד בריאה למערכת הרוחנית שלנו זה מאוד מאוד מאוד ממלא אותנו בחיות חדשה ובאנרגיה טובה כי כמו שהבריאה מתחדשת בפרט בבוקר מרגישים את זה עם השק והאנרגיה הטובה זה ככה מחדש גם את האישיות שלנו ואת הנשמה שלנו ומרגישים את זה בחוש מי שהולך להתפלל מוקדם בנץ זה אין אין ספק שזה מאין עולם הבא אין ספק שזה שעות נפלאות וקסומות יש על זה הרבה יצר הרע אבל בזמנם גם היו מלכים שהיו קמים ב-10 11 ודוד המלך היה משבח והיה אומר כל המלכים קמים ב10 11 בבוקר ואני קם חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקך ותשימו לב שבדורות הקודמים היו הולכים גם לישון מוקדם איך שהיה יורד הלילה ערבית והולכים לישון מוקדם והיו קמים מאוד מוקדם שלוש ארבע לפנות בוקר ותראו גם שהאנרגיה שלהם הייתה טובה תראו את הסבתות שלנו שהיו קמות מוקדם בבוקר היה להם אנרגיה טובה היה להם אנרגיה טובה המושג של שינה של שחרית לא היה אצלם הם לא ידעו הרבה וכולי וכולי והיו אנשים פשוטים וטימים אבל הם הם אנרגיה טובה הקימה בבוקר ידוע שיש עלי יצר הרע מאוד גדול כי אומרים שזה כפרת עוונות מאוד גדולה שאדם קם בבוקר לעבודת בוראו ואם הוא בא וטוען בנטען עוד חמש דקות עוד שתי דקות וכולי וכולי קשה איך שמגיע הזמן לקום מודה אני לפניך יאללה תתחיל את היום ברוך השם ביישוב הדת זה עושה טוב האוויר רצח של השעות האלה זה גן עדן על אדמות אבל גם אם אדם קם יותר מאוחר אבל כמה בבוקר ללכת להתפלל סדר יום מסודר זה תענוג זה תענוג אז זה נקרא שינה של שחרית ויש בזה עוד רמז אני אגיד לכם שינה של שחרית מה הכוונה היא שחרית זה בחינת חסד ויש אנשים שיש להם שינה בעבודת החסד הם לא רואים את הטוב הם כל הזמן רואים את החסרונות כמו המעשה מחכם ותעם כמו החכם כל הזמן רואים את החסרונות ואת הדינים זה נקרא שינה של שחרית עכשיו 10ה קבין של שינה ירדו לעולם ככה אומרים חז"ל בברכות כמדומני תשעה נטלו עבדים ורבי נתן מסביר בליקוטי הלכות שעבד זה בחינת שינה. הוא נמצא כל הזמן בדינים. שינה של שחרית מוציאה את האדם מן העולם. למה? הוא לא מרגיש את אהבת השם. הוא לא חי את אהבת השם. הוא בחינת שינה של שחרית. הוא ישן את החסד. כל הזמן רק דינים ודינים ודינים ודינים. צריך להפעיל את האור של שחרית. מה זה את האור של החסד? שלדבר מהטוב ולראות את הטוב ולהעצים את הטוב זה נקרא לעורר את השחר ככה רבי נתן מסביר חלק א' בליקוטי הלכות שיהיה הוא מעורר השחר שיעורר את הנקודות הטובות והוא מקשר את זה לתורת הזמר רפ"ב לדבר מזה לדבר מהטוב ולהצים את הטוב ויין של צהריים מה זה יין של צהריים בזמנם היו נוהגים לשתות יין יש כאלה שגם היום נוהגים בזה בסעודה למה זה היה פותח את עקיבה והיו אוכלים טוב רביעית של יין היה סוגר את העקבע, אבל יותר מרביעית שהיו שותים זה היה פותח את הקיבה והיו אוכלים טוב. ובזמנם המנהג היה שהיו אוכלים ארוחת בוקר, שזה פת שחרית וארוחת ארוחת ערב, אבל לא היו אוכלים ארוחת צהריים. החידה כותב, מרן החידה כותב שהמנהג שהתפשט לאכול צהריים זה חממת ירידת הדורות. אבל באמת בזמנם ארוחת בוקר, ארוחת ערב, זהו פעמיים ביום אוכלים לחם, חזקים, יש ברכת המזון, זה גם מצטרף להם ל-100 ברכות ביום. עם כל הברכות שאנחנו מברכים וזה היה תופס במשך הזמן יש ירידת הדורות אז אוכלים ארוחת צהריים אז בזמנם אחרי תפילת שחרית היו באים אוכלים פת שחרית היו נוהגים לשתות יין כדי שיפתח הקיבה שיאכלו אותו וילכו ללמוד לעבודה כל אחד לעניינים שלו ואותו דבר גם ככה בערב אבל עכשיו שמנהג העולם גם מתפשט לאכול צהריים והוא שותה יין בצהריים א זה זה סתם יטיש אותו זה סתם יעייף אותו הוא לא ילמד ולא יהיה בתנועה ולא יהיה בקצב וגם ילך לישון יותר מדי זמן. לנוח אין בעיה אבל הוא ילך לישון ויש כאלה בצהריים שלוש ארבע שעות חיש גז ונעופה. יש אפילו תשובה בזה במרן הבן איש חי שמי שלא נצרך לישון צהריים עדיף שלא ישן. יש בזה איזה תשובה גם על פי הקבלה אני לא אגיד אותה כרגע אבל הוא אומר אם אדם יכול לישון בצורהים שלא יישן אבל אם אדם עייף או שלמשל הוא לומד בלילות והוא צריך את המנוחה הזאת בצהריים אז זה בסדר. אני גם הרבה פעמים יוצא לי לנוח בצהריים כי מה לעשות הזמנים לא תמיד מסודרים מה שנקרא משתדל כמה שיותר אבל זה ממלא אותי קצת בכוחות ואז יש לך יותר כוח גם ללמוד ולפעמים אפילו תדעו לכם בצהריים רבע שעה חצי שעה אדם קצת מנמנם הוא כבר מקבל כוחות חדשים ויאללה נטען ויכוון את זה לעבודת הבורא כי יש אתם יודעים אני אגיד לכם את זה יש בן איש חי שהוא אומר שגם כף החיים שאדם שהולך לישון בצהריים אוז יש סכנה שחס ושלום לא יתעבר בו איזה נשמה של גוי אבל הרב יצחק יוסף בעלקות יוסף הוא מביא בזה תשובה שאם הוא מכוון שיהיה לו כוח לעבודת הבורא אז התורה עם אגנה הומצלה. אז אם אדם צריך לכת לנוח, הוא נוח, מעוגר כוחות שיהיה לו את ההמשך, את הכוח ללמוד וכולי, אבל אה אדם ששותה יין בצהריים זה כבר איפה ילמד, איפה כל היום ילך לו כבר השם ישמור ויציל ושיחת הילדים כי הם לא מדברים כל כך מהתכלית וישיבת בתי כנסיות של המארץ מה זה ישיבת בתי כנסיות של המארץ שהם לא מכבדים את בית הכנסת קוראים עיתונים אחרי תפילת שחרית קוראים עיתונים או מדברים שטויות קודם כל זה בית הכנסת צריך להיזהר מאוד בקדושת הדיבור בבית הכנסת. בית הכנסת זה לא מקום שבאים לדבר בו דברי חול. אם באת לבית הכנסת לדבר איפה תתפלל? וככה גם בית המדרש. ואם הוא יושב איתם והם המארצות, מה הכוונה? הם באים, מתפללים, הכל טוב ויפה, אבל הם לא שומרים על קדושת בית הכנסת. בפרט שרבי נתן אומר שבבית הכנסת נעשה כל הבירורים. אדם צריך זהירות בבית הכנסת, זה מקדש השם. אז הוא יושב איתם וזה מוציא את האדם מן העולם. מה זה מוציא את האדם מן העולם? זה לוקח לו את החיות. הוא ייפול למקומות לא טובים. זה לוקח לו את החיות. השם ישמור ויצין. עכשיו רבי אלעזר המודעי אומר, המחלל את הקודשים והמבזה את המועדות והמלבין פני חברו ברבים והמפר בריתו של אברהם אבינו והמגלה פנים בתורה שלא כהלכה, אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא. רחמנא ליצלן. לכן גם שאדם לומד תורה בפרט בלימוד ההלכה צריך ללמוד טוב ואם לא יודע יגיד שהוא לא יודע יצא לי לפעמים לראות מקרים שכאב לי אתה רואה בן אדם לא יודע את ההלכה ווא עושה דברים שהם הפך ההלכה הפך ההלכה ואתה בא מסביר והוא מתראם ואחרי שאתה מראה לו את זה כתוב אז הוא זה והיה לי מקרים כאלה אתה רואה היה לי מקרים כאלה ו עוד פעם לא עושים את זה בכוונה אבל היה לי מקרים שפתאום היה לנו מקרה פעם בחג השבועות פתאום אחרי תפילת שחרית לא היה יין לקידוש לעשות קידוש לציבור לא היה פתאום אחד לקח ענבים התחיל לשחות לכוס אומר אני מכוון להוציא ידי חובה הנה בבקשה אני עושה ברכת הגפן עצרתי אמרתי לו מחילה זה בעיה של סוחט בשבת מה פתאום זה מותר הביא לי איזה משנה היה סוחט בערב אמרתי לו מחילה כבודו הסתכל כבודו הסתכל לא הקשיב עשה את זה עשה קידוש לכולם אני לא כוונתי לצאת ידי חובה אחרי היומיים הוא הגיע פתחתי לו אמרתי לו ככבודו הסתכל תראה הסתכל רעה בהתחלה אמר אמר לי מה פתאום זה מותר לעשות את זה? זה לצורך יום טוב זה אוכל נפש חט ממש ענבים ביום טוב ושם בכו ולא רצה להקשיב אמרתי לו מחילה אל תקשיב לי הנה רק בוא תראל בוא רק תראה סתכל תעשה עם זה מה שאתה רוצה אני נותן לך את הספר אני לא אומר לך אני אני מתפלא עליך אתה יודע הלכה ואתה בעצמך לא יודע את הדברים האלה שמותר לשחות ענבים אמרתי לו כבודו יראה פתאום מסתכל אחרי כמה דקות בעל אומר לי השם ירחם עליי טעיתי טעיתי אמרתי לו אוקיי אבל תדע איך אומרים תדע את ההלכה כמו שצריך חכה אל תבוא בבריונות. אם אומרים לך שיש בזה בעיה, חכה תפתח איזה חכו חמש דקות וידעו מה לעשות. חוץ מזה יש עוד דרכים לעשות קידוש ביום טוב אם אין יין או בשבת. השם יעזור. השם יעזור. רבי ישמעאל אומר ההקה לראש ונוח לתשחורת והבה מקבל כל אדם בשמחה. עכשיו על הנקודה הזאתי רציתי מאוד לדבר שכל זה קשור לקבל כל אדם בשמחה. לפעמים אדם אומר מה אני אקבל כל אדם בשמחה? אין לי עצבים. אז הוא מראה פנים כרוסות. תדע לך, אתה יכול לעשות חסד גדול שגם שלא בא לך ולא נוח לך, גם אם תיתן חיוך מאולץ ואתה תדע שזה מה ששמח יהודי תעשה את זה. זה לא שקר. זה בחירה דעת לשמח יהודי. והמאור פנים שאדם מאיר פניו לאחר, תדעו לכם, זה חיות, זה שמחה. כמה זה חשוב להעיר פנים. כמה אנחנו אוהבים לראות אנשים שמאירים פנים. להעיר פנים זה לאו דווקא בחיוך שזה גם יפה וזה טוב להעיר פנים גם בדיבור מה שלומך איך אתה מרגיש זה כבר נותן הרגשה טובה כמה אנשים רוצים לדעת שחושבים עליהם שמקשיבים להם זה דבר חשוב להעיר פנים בבית אני נכנס לבית שלום עליכם ערב טוב מה שלומכם איך לשבת עם הילד להעיר לו פנים אתה רואה את הילד יושב לו מתאיר לו פנים תן לו איזה חיבוק תפרגן לו אותו דבר ככה עם האישה האישה לבעל תדעו לכם גם בעל מגיע הביתה מהעבודה. אישה יכולה בהערת פנים אחת להרים את כל הבית. הוא רק נכנס לבית. ברוך הבא. הנה אבא הגיע. אבא הגיע. תדעו לכם המאית השנייה הזאתי, לא השנייה הזאתי, המיעית השנייה הזאתי זה עולם בשלום בית. זה עולם. עולם. עולם. עולם בשלום בית. תדעו לכם, עולם זה עולם בשלום בית. זה דבר נפלא ביותר. เฮ [מוזיקה] [מוזיקה] והוה מקבל כל אדם בשמחה, בדיבור טוב, באהבה, בחיבה, גם אם אין לך חשק. תדע לך אם אין לך חשק אפילו להעיר פנים ואתה מאיר פנים, שואל לאדם, מה שלומך, איך אתה מרגיש טוב לראות אותך? אתה עשית לפנים מישורת הדין כי אין לך חשק עובר עליך קשה לך בעבודה בבית לא יודע מה אין לך חשק עכשיו אבל עשית את זה בכל זאת תדע כמו שתעשית לפני מישורת הדין הקדוש ברוך הוא יעשה איתך לפנים מישורת הדין זה מאיר עולם עולם לא להיות עם פרצוף חמוץ מה שלומך איך אתה מרגיש אתה לא חייב להעריך אתה לא חייב להעריך עכשיו בשמחה זה גם אותיות במחשבה והבה מקבל כל אדם גם במחשבה טובה תמצא עליו כף זכות תהיה איתו בשלום וכן על זה הדרך רבי עקיבא אומר סחוק וקלות ראש מרגילים את האדם לערבה שם ישמור ויציא למקומות לא צנועים מסורת סייג לתורה מעשרות סייג לאושר נדרים סייג לפרישות סייג לחוכמה שתיקה עכשיו שימו לב פה חז"ל מדברים על כמה דבר כמה דברים שנקרא סייג היום אגב בימינו המושג שנקרא מסורת סייאג לתורה זה המנהגים שהתפשטו במשך הזמן ומנהג ישראל תורה הוא אבל מה צריך גם להיזהר מנהג זה גם אותיות גיהנום מעשרות צייג לאושר אדם שנותן מעשרות עשר תעשר בשביל שתתאשר ככה רבי יוחנן שמע מהיינוקה מהאחיין שלו ככה הגמרא כמדומני בתענית מביאה וזה בדוק ומנוסע אדם שנותן מעשרות עשר תעשר בשביל שתתאשר זה פועל וזה נותן ברכה והצל הצלחה. נכון שהיום יש תשובה שלמה גם ביבי העומר. אם אדם יש לו חובות, האם הוא פטור ממעשרות? עיקר הדין אם יש לו חובות פטור. יש כאלה שמחמירים לתת 5% יש כאלה שמאדרים יותר 10%. יש כאלה שמאדרים גם את היש לנו בעין רעה, עין בינונית, עין טובה. אבל באמת מי שיכול באמת להשתדל לתת מעשרות אשר ואשר חלקו. זה פותח עשירות. זה עושה זה עושה פלאים. נדרים סייג לפרישות אבל היום נכון שאנחנו לא נוהגים בנדרים כי יש לנו חשש מחמת קטנות הדעת שלא נקיים את זה סייג לחוכמה שתיקה אנחנו רגילים בדיוק הפוך מה זה חוכמה שאדם רק מדבר ומדבר ומראה את החוכמה שלו אבל הוא לא עובר דרך השתיקה חוכמה זה כנגד הדיבור ההגנה לקבל את השפע זה כנגד השתיקה והאור אור והאור שאנחנו זוכים לקבל זה הנושא הזה שנקרא האור שנקרא השתיקה. לפני שאני מדבר אני חווה את השתיקה ואחרי שאני חווה את השתיקה אז אני יודע גם מה לדבר. אשרנו ואשר חלקנו הוא היה אומר חביב אדם שנברא בצלם חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם שנאמר כי בצלם אלוקים עשה את האדם חביבין ישראל שנקראו בנים למקום חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום שנאמר בנים אתם להשם אלוקיכם חביבים ישראל שניתן להם כלי חמדה חיבה יתרה נודעת להם שניתן להם כלי חבנה שנאמר כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו. החיבה יתרה. האהבה והשמחה זה שזכינו לקבל תורה. הכל צפוי והרשות נתונה. יש בחירה לאדם. ובטוב העולם נידון. כי השם יתברך תמיד מחפש את הטוב. והכל לפי רוב המעשה. להוריד את הטוב לפי רוב המעשה. איי איי איי. מה היינו עושים בלי דברי רבותינו? איי איי איי. הוא היה אומר, הכל נתון בערבון ומצודה פרוסה על כל החיים. מצודה פרוסה אדם יכול פתאום להתפס והחנות פתוחה והחנוני מקיף. מה הכוונה החנוני מקיף? שגם אם אתה אומר לו, "אוקיי, תרשום לי, אני קונה עכשיו ותרשום לי, יש לך אפשרות, אז רבנו החיים" ברסב אמר פעם לאחד, אז תחתוף תורה. מה אכפת לך? אחרי זה ישלמו לך בהקפה, מה שנקרא, והפנקס פתוח והיד כותבת וכל הרוצה ללוות יבוא וילווה. תקרב להשם יתברך, ילמד, הכל פתוח. יש לך את האפשרות. והגבאין מחזירין את הדין בכל יום ונפראין מן האדם מדעתו ושלא מדעתו. זה מה שהבעל שם טוב היה אומר שאדם שופט את האחר. אז תדע לך שעכשיו באים להיפרע ממך. אם שופט לקו זכות, ישפטו את האדם לקו זכות. ואם לקו חובה, חס ושלום, לקו חובה. ויש להם על מה שיסמוכו והדין דין אמת והכל מתוכן לסעודה. השם יתברך דואג להכל. הכל מתוכן בעולם הזה לסעודה כדי שתגיע לתיקון שלך. רבי אלעזר בן עזריה אומר, אם אין תורה, אין דרך ארץ. אם אין דרך ארץ, אין תורה. צריך את שתיהם. גם דרך ארץ וגם תורה. וגם תורה ודרך ארץ. כי לפי שתיהם יודעים איך להגיע לעבודת השם ישרה. כן, רבנו נחברסלב מאוד הקפיד על דרך ארץ. אם אין חוכמה, אין יראה. אם אין יראה, אין חוכמה. אם אין דעת אין בינה. אין הסתכלות פנימית. אם אין בינה, אם אין הסתכלות פנימית, אין דעת, אין חיבור. שזה מה שרבנו החיים ברס מלמד אותנו בתורה א' בליקוטי מורן כאיש הישראלי צריך להסתכל בשכל של כל דבר. אם אין קמח, אין תורה שאדם טוב שיהיה לו מקור פרנסה ויתפלל זה שיהיה לו מקור פרנסה טוב וקל שיוכל לעסוק בתורה ובמצוות. אם אין תורה, אם אין קמח. אם לא יעסוק בתורה, גם לא יהיה לו פרנסה טובה. הוא היה אומר, כל שחוכמתו מרובה ממעשיו, למה הוא דומה? לאילן שענפיו מרובים ושורשיו מועטים. והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו שנאמר ויה כערער בערבה ולא יראה כי יבוא טוב ושכן חרירים במדבר ארץ מלכה ולא תשב אבל כל שמעשיו מרובים מחוכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטים ושורשיו מרובים שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר והיה כעץ שטול על פלגי מים ואל יובל ישלח שורשיו ולא יראה כי יבוא חום והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי תראו כמה אדם צריך להחשיב כי האדם עץ השדה כי האדם עץ השדה וצריך אדם מאוד לדעת שיהיה לו שורשים טובים של תורה מצוות ומעשים טובים ואישיות טובה ובעיקר עבודה פנימית שזה מה שרבי נחמם ברסיב נותן לנו רבי אליעזר בן חיסמה אומר כנינו פתח נידה הנהן גופי הלכות תקופות וגימרטראות פרפראות לחוכמה שנזכה לעסוק בתורה בשפע ובעבודת השם בשפע ובעבודת האמונה בשפע שיהיה לכם בשורות טובות ביי ביי He.
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה