מדברים מרבי נחמן מברסלב גבול הנשמה
מדברים מרבי נחמן מברסלב גבול הנשמה
יש יהושנו כלל בעולם אמר רבי נחמן שלום וברכה לכל המאזינים מה שלומכם איך אתם מרגישים היום אנחנו ברוך השם בשדרוג נפלא גם באולפן שי יקירנו פה נכנס בעובי הקורה ופתח לנו חדר חדש אשפר לכם גם את האיכות וגם את הכמות שהכל יהיה בשפע ברכה והצלחה אז אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחברסלב אנחנו נדבר מהניקותי הלכות דברים נפלאים דברים מתוקים אשר רבי נתן מחזק אותנו בנושא הזה של לעשות שלום שלום בעצמנו שלום בעצמאי אומר לנו דוד המלך אז אנחנו איתכם ואתם איתנו בשם הטוב בתוכנית טובה איזה כיף זה לדבר מרבנו הקדוש רבי נחמן מפגה ומרבי נתן אור האורות והיום אנחנו בעזרת השם לנושא הזה גם שנדגיש את הנושא הזה של השלום שלום בין הגוף שלום בין הנשמה להלהล ล [מוזיקה] اיאש [מוזיקה] רק לשמוח יש יאושנו כלל בעולם אמר רבי נחמן אסור אז אנחנו היום בעזרת השם נדבר מהליקוטי הלכות זה הלכות סוחר הלכה ב זה מופיע אגב בחוש משפט ובעזרת השם בסעיף ד' שרבי נתן מסביר לנו כך וזה בחינת החילוק שיש בין שואל לסוחר יש לנו דין שואל בהלכה שאדם שואל ממישהו משהו צריך לשמור על זה יש לנו גם דין של סוחר ואומר רבי נתן כי שואל חייב אפילו באונסין אבל סוחר חייב בגניבה ועבדה הוא פטור באונסין ועכשיו רבי נתן בעצם מתחיל להסביר לנו את הדבר הזה ואומר רבי נתן כי עיקר הוא השלום העיקר שבעולם זה באמת שיהיה שלום והתפקיד של הצדיק האמת זה ללכת לרוחו של כל אחד וככה הוא משקין בעצם שלום שלום בכל העולם וזה העניין שרבנו החיים ברסלב עושה הצדיק של הדור שמשקין שלום בעולם לכולם ברגע שהוא יודע ללכת לרוחו של כל אחד אז ממילא אין מחלוקות למה כי אחד הדברים שאנחנו נראה שרבי נתן מלמד איך נוצרת מחלוקת מאיפה בכלל באה המחלוקת למה יש מחלוקות בעולם אז אחד הדברים שרבי נתן מלמד שיש מחלוקות בעולם זה נובע בגלל שאדם נכנס לגבול חברו ברגע שאדם נכנס לגבול חברו זה יוצר מחלוקת ורבנו מלמד שהצדיק הוא יודע ללכת לרוחו של כל אחד ובפרט בתורה של בעל השדה שרבנו מלמד את הנושא הזה שהצדיק יודע כל אחד לשים אותו במקום שלו ויודע לתת לנו את התודעה של הטעם הקדוש שהטם הקדוש היה תמיד אומר זה מעשה שלו וזה מעשה שלי ממילא אין לו מחלוקות אין לו מחלוקות עם עצמו אין לו מחלוקות עם הסביבה אין לו מחלוקות עם הנשים ולעומת זאת אנחנו רואים שהחכם עם כל מה שהוא עשה אבל היה לו מחלוקות עם עצמו היה לו מחלוקות עם הסביבה שלו מה ש הוא היה משמח בחלקו יש לו מחלוקת בנפש הפנימית והטם הקדוש היה לו שמחה בנפש הפנימית כי הוא לא היה עם מחלוקת היה לו שלום בעצמיו היה לו שמחה בחלקו היה לו את הפשיטות בחלקו היה לו את העבודת השם הייחודית שלו היפה שלו והיה שמח בחלקו ביכולות שלו ובמה שהוא מסוגל לעשות ובאמת רבי נתן כל כך מדייק את הנושא הזה שנקרא שגדול השלום למעלה מהכל גדול השלום בין בכלל ובין בפרט ומשיח הגיע על ידי שלום וזה תלוי בצדיק האמת ולא כל אחד יכול לקחת את השם הזה שנקרא צדיק האמת רבנו העיד על עצמו שהוא צדיק הדור עד ביאת משיח כפשוטו ואין פה בכלל פלפולים עד לדור שלו ולא על השאר צדיק הדור עד שיבוא משיח הוא יודע ללכת לרוחו של כל אחד הוא יודע להיכנס את כולם הוא יודע לאחד את כולם הוא יודע לשים בכל אחד מאיתנו בין בכלל ובין בפרט את המקום שנקרא זה מעשה שלו וזה מעשה שלו וממילא אין מחלוקת והוא יביא את העולם לתיקון שנקרא שמחה בחלקי זה מעשה שלו וזה מעשה שלי הוא יביא את העולם לדבר הזה ורבנו מביא את העולם לדבר הזה שכל אחד יהיה שמח בעבודת השם שלו כל אחד יהיה שמח בנקודה שלו כל אחד יהיה שמח בקישורים שלו ורבנו הקדוש מביא למקום הזה ולכן ממילא הוא יביא גם את הגאולה בעזרת השם שברחמים על ידי הספרים שלו הלימוד שלו והעצות שלו ורבנו מלמד כך הנושא הזה של העיקר זה נקרא השלום ויש בחינת שלום הפרטי בחינת שלום בעצמיו בין הנפש והגוף ויש גם שלום הכללי רבנו בונה אותנו בעצות שהוא נותן לנו ובדיבורים שהוא נותן לנו שנגיע לשלום כללי ושלום פרטי ידוע מה שהבעל שם טוב אמר שכמו שהקדוש ברוך הוא חפץ בגאולה הכללית אבל יותר חפץ בגאולה הפרטית שקודם כל יהיה שלום בפרטיות של האדם וזה הגאולה הפרטית שלו ואז ממילא הוא נגיע גם לשלום הכללי ואז ממילא הוא מלאה הארץ דעה את השם כמים להם יחסים וגדר זאב עם כבש למה כל אחד ידע את הנקודה שלו כל אחד ידע את המקום שלו ויהיה פה עבודה יהיה פה עולם נפלא יהיה עולם נפלא ורבנו הקדוש מלמד כך בחינת שלום בעצ עצמיו בין הנפש והגוף אנחנו רוצים שיהיה לנו שלום בעצמנו בין הנשמה לבין הגוף אנחנו מאוד חפצים בזה כי זה היישוב הדעת שלנו וזה החיות שלנו וזה השלווה שלנו והישוב הדעת שלנו ואומר רבנו ויש שלום ככללי שלום בכל העולמות וזה השלום הכללי נעשה על ידי התפילה עכשיו למה דווקא השלום הכלל נעשה על ידי התפילה אחד הדברים אין ישראל נגלין בתפילה שכולם התאגדו לפה אחד שעל מי יש לנו להישאן כמו שהגמרא בסטה מט מביאה עמוד ב על מי יש לנו להישאן אבינו שבשמיים וממילא שכולנו נתאגד סביב הנקודה הזאתי אז יהיה שלום כללי שלום בכל העולמות כולם אין יותר כוחי ועוצם ידי אין אני מבין אני יודע אני בוטח בכוח שלי בוטח בבינה שלי בוטח בחוכמה שלי שום דבר אני בוטח רק השם יתברך מתבאר אליו ונותן לו להנהיג את העולם הכוחי ועוצי נשבר לגמרי ורבנו מלמד וזה נעשה על ידי התפילה עכשיו וגם כתוב שאפילו הבקשות המפורשים בתפילה שהם לצורך הגוף צריך לכוון בהם גם כן לצורך הנפש אחד הדברים שרבי נתן כל כך מחדד שגם שאנחנו מתפללים על צורקי החומר וזה בסדר וזה נצרך כמו שהרבה פעמים אני מביא לכם את הזוהר פרשת בשלח שאדם צריך התפלל פרנסה בין אם יש לו פרנסה בין אם אין לו פרנסה ככה הוא מזין את העילן העליון מה שמע לפי הבן איש חי שזה נקרא בעצם עץ החיים אבל אומר רבי נתן שגם שאתה מתפלל דברים גשמיים אתה צריך לנס לכוון את זה לעולם הרוח שלך לא רק לתאוות הגוף אלא איך אני מעלה את זה להשם יתברך איך שאדם יזכה ומתפלל ומבקש שיהיה לו פרנסה טובה רוצה לקנות בית להזכיר בית שיהיה לכבוד השם יתברך שיוכל ללמוד לשמור את השבת לשיר קונה רכב שנוכל לשמוע שיעורי תורה שיוכל להתבודד שיוכל לסוע לכברי צדיקים מקווה כולל כל אחד בעניין שלו לכוון את זה לנשמה ו עכשיו בא רבי נתן ואומר כך ולכאורה אין לזה שייכות וקשר אלא מאמר המדבר שם מעניין השלום הכללי שלי שנעשה על ידי על תפילה שמה רבנו מדבר על המאמר הבא ברח חנה כי המאמר מקושר היטב בלא עניין זה וזה נראה כעניין בפני עצמו עכשיו הוא מתחיל להסביר כי באמת עיקר השלום הכללי נעשה על ידי זה דייקה על ידי שמבטלין את הגוף לגמרי עד שאפילו הבקשות שהם לצורך הגוף יכוון הכל לצורך הנפש ככה האדם זוכה לשלום הכללי וזה בחינת ביטול שמבטל את עצמו לגמרי ואז כשנתבטל ונכלל בשורשו בו יתברך אז היכול להמשיך שלום הכללי יש לנו את הגוף יש לנו את הנשמה מה קורה שיש השגת גבול שהגוף משיג גבול ואז מה בעצם הגוף עושה הנשמה מחזירה מחמה אתה משיג גבול שאדם הולך רק אחרי התאוות והיצרים והבלים והבלי העולם הזה ואין לו קשר לנשמה שלו לחלק אלוק ממעל אז הנשמה מחזירה מלחמה ואז אין יישוב הדעת זה בחינת מחלוקת אבל מה קורה שהגוף הוא הופך להיות כלי שרט לנשמה לא שמבטלים את הגוף תאכל תשתה תקיים חי משפחה הכל אבל המטרה היא זה להגיע למקום שהגוף הוא הכלי שרט לנשמה וזה באריכות במעשה מבן מלך ושבחה שנתחלפו ששמה רבי נחמם ברסב זה מתאר ממש מסע שלם איך הנשמה יודעת את מקומה והגוף יודע את מקומו ואז יש שלום ויישוב הדעת ככה האדם מרגיש שלווה ויישוב הדעת בתוכו אבל ברגע שהנשמה רואה שרק הגוף לוקח ורק הגוף שולט וכל העניין של העולם הזה זה רק תאבות ויצרים וכולי נשמה מחזירה מלחמה ואז אדם לא מרגיש אישוב הדעת אבל ברגע שהגוף הופך להיות כלי שרט לנשמה הוא לא עובר גבולות אבל לעומת זאת יש גם מושג שהנשמה האור של הנשמה יכול לחצות גבולות מה הכוונה היא זה נקרא ריבוי אור מה שרבי נתן מלמד בהלכות שבת והדלקת הנר שריבוי השמן ריבוי השמן השם ישמור ויציל מה הוא יוצר יוצר כיבוי שאדם יותר מדי הולך עם האור של הנשמה בלי מגבלה בלי הלכה בלי התבוננות בלי על פי דרכה של תורה והם המצאות שלו ורבוי אור כביכול יש פה פריצה ואז מה שקורה הוא לא בא הוא עובד את השם אבל לא לפי הנקודה שלו לא לפי היכולות שלו לפי הכלים שלו ואז השם ישמור ויציל הגוף לאחר זמן מקפיץ את התאבות יותר חזק כי הוא נופל מעבודתו ואז הגוף מקפיץ יותר תאוות ויותר יצרים בגלל זה אחד הדברים של הדלקת הנר שזה הנשמה שלנו הנשמה צריכה לדלוק כמו נר היא לא צריכה להיות אבוקה היא צריכה להיות לאבה לאהבה היא מחממת לאהבה היא מהירה לאהבה היא עושה טוב אבל ברגע שהיא הופכת להיות אבוקה זה ריבוי אור שאדם לומד או מתפלל יותר מהיכולות שלו והכל בהיסטריה ורוצה לבטל את הגוף ברגע אחד ואז אין שוב הדעת ואדם רק בדינים וכעסים ועצבים כי הוא לא מתקדם לאט לאט לאט האור של הנשמה לא מתבטא בצורה איכותית וטובה וזה תלוי הרבה גם בעולם ההלכה לימוד ההלכה הלכה למעשה וכולי ועכשיו בא רבנו ואומר יכול להמשיך שלום הכללי שלום בכל העולמות כי השם יתברך ברוך הוא כביכול הוא בחינת שלום כמו שכתוב השם שלום שנכלל בו ממשיך שלום ממנו יתברך לכל העולמות וזה בחינת שלום הכללי כי הגוף הוא בחינת צמצום ודין ומשם משתלשלין ונתאחזין כל הדינים שהם בחינת מחלוקת וכעס הפך השלום שיותר מדי הולכים עם הגוף מתעורר הדין איזה דין הדין של הנשמה שאומרת מה אתה עושה ואז השם ישמור ויציל אדם בכייסים לכן שאדם שומע שיעור תורה או לומד או מתבודד הוא מרגיש תענוג נפלא למה כי הנשמה קיבלה את הכוח שלה והגוף הפך להיות כלי שרט והמטרה של השלום כל אחד יודע את מקומו אבל כשמבטל את הגוף לגמרי שזה צדיקים שבאמת זכו לדבר הזה שביטלו את הגוף לגמרי שאינו משגיח כלל על צורקי הגוף ונכלל בו יתברך מה הכוונה לא משגיח על צורקי הגוף שהוא מאמין שהקדוש ברוך הוא יזמן לו את הכל וזה צדיקים שהגיעו למדרגה הזאתי אחרי שנים של עבודה אם זה בפרנסה אם זה בכל דבר הזי הוא מבטל כל הצמצומים וכל הדינים והזי נמשך שלום ורחמנות בכל העולמות כמה שהיתר אנחנו נותנים אוכל הנשמה בצורה מבוקרת נכונה וטובה לאט לאט הגוף הופך להיות כלי שרט לנשמה זה נקרא ביטול הגוף לנשמה לא שלא תאכל לא שלא תשתה לא שלא תקיים חי משפחה הכל תעשה אבל ככל שעובר הזמן לאט לאט זה הופך להיות יותר לשם שמיים יותר לשם שמיים הגוף נכלל יותר בנשמה הגוף נכלל יותר בנשמה הגוף נכלל יותר בנשמה ואז מה קורה בפעולה הזאתי יותר שלום יותר שלום יותר שלום יותר אהבה יותר אחדות יותר שמחה וזה מתיקות שכולנו כולנו כולנו רוצים לזכות לנקודה היפה הזאתי והתמימה הזאתי והחיות הזאתי בוא נשמע איזה שיר בעזרת השם תן לנו קצת המתקה טובה בעזרת השם השם נותן לי את הכוח יאללה [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] כבר שנים אני הולך פה את הדרך לא תמיד אני יודע גם לאן רק זוכר שמעליי צופה המלך לא צריך שהוא ייתן לי שום סימן החיים שלי זורמים עכשיו כמו מים יום בצורת ואחר כך שיתפון מסתכל רחוק ואז עוצא עיניים בלי לדעת מה נכון ולא נכון אלוקים אתה נותן לי את הכוח לנצח גם כשעצב בי סביב להרים שוב את עצמי ולא לשכוח שאתה לתפילותי תמיד מקשיב אלו אתה נותן לי את השקט להמשיך לצחוק אפילו כשכואב לחפש לאט היד מחבקת שתרגיע את הגוף ואת הלב כבר שנים אני צועק שאין עליך רק אתה נותן לי כל מה שאפשר מי אני אחד קטן אל מול פניך בזכותך לדה פה מאוש הימים שלי נושבים עכשיו כמו רוח מנסה להישאר ולא לעוף בעולם הזה דבר אחד בטוח אם מפול אתה תראה איך לעצמי אלוקים אתה נותן לי את הכוחנח גם כשעצב מסביב להרים שוב את עצמי ולא לשכוח שאתה לתפילותי תמיד מקשיב אלו אם אתה נותן לי את השקט להמשיך לצחוק אפילו כשקרואב לחפש לאט היד מחבקת שתרגיע את הגוף ואת הלב [מוזיקה] איזה כיף זה להאמין בהשם יתברך ללכת עם התורה שלו עם המצוות עם ההתבודדות עם העצות של רבנו שזה נותן שלום כולנו מחפשים שלום כולנו מחפשים אהבה צדיק נותן את זה הוא המשדך בינינו בין הנשמה לבין הגוף איך לעבוד נכון בישוב הדעת לכבודו יתברך אלוקים אתה נותן לי את הכוח לנצח גם כשעצב מסביב להרים שוב את עצמי ולא לשכוח שאתה לתפילות הייתי תמיד מקשיב אלו אם אתה נותן לי את השקט להמשיך לצחוק אפילו כשכה מחפש לי את היד המחבקת שתרגיע את הגוף ואת הלב אלוקים אתה נותן לי את הכוח תנסח גם שעצם סביב להרים שוב את עצמי ולא לשכוח שאתה לתפילותיי תמיד מקשיב אלו אם אתה נותן לי את השקט להמשיך לצחוק אפילו כשכב לחפש לתבקת שתרגיע את הגוף ואת הלב [מוזיקה] איזה מתיקות זה לדבר על הנושא של השלום השלום אבל בשביל להרגיש את השלום אנחנו צריכים תמיד לדעת ולהאמין באמונה שלמה שאני אצא חתנה לנשמה ופה הייתי רוצה רגע לעצור לאזה נקודה שרבנו מדבר על נושא שלי ישוב הדעת בדבר הזה שנקרא התבודדות להרגיש את השלום בעצמי זה הקרבת אלוקים שאדם נכנס להתבודדות ומדבר עם השם יתברך מהנקודה שלו מהמקום שלו אם זה אמונת האיחות שהכל באמונה והכל בהשקחה פרטית והכל לטובה אם זה תודה והודעה ושיר ותשבחות להשם יתברך שהכל בהשגחה פרטית עצמכם ומצא את הנקודות הטובות ומודה להשם יתברך ומשבח ואם זה הנושא של החשבון נפש הנושא של החשבון נפש בחיים שלנו מה קורה שהוא עושה חשבון נפש בעצם עושה חשבון נפש שנתתי לגוף יותר כוח מאשר לנשמה נתתי לגוף לחצות גבולות ואז עם אלה יש מחלוקת בלז עושה חשבון נפש איך הפכתי את הגוף לכלי שרת לנשמה ואז הוא מתחיל לקבל שלום למה כי הנשמה מקבלת את האור שלה הנשמה מקבלת את הביטוי שלה והוא מדבר עם השם על כל מה שעובר עליו וכל מה שהוא חווה ומבקש מהשם עזרה ורחמים איך אומר רבנו ומפייס את השם יתברך מבקש ממנו ריבון שם תעזור לי תן לי להתקרב אליך תן לי ללמוד תן לי להתפלל מה קורה הוא נותן ביטוי לנשמה שהוא נותן ביטוי לנשמה הנשמה מקבלת אור מקבלת יישוב הדעת למה אדם דואג פרנסה ילדים משפחה עבודה הגוף הגוף תוקף חזק הכוחי ועוצם ידי נכנס חזק אבל מה קורה שהוא מתחזק בתפילה והתבודדות על כל דבר הוא מכניס את הגוף שלו למגבלה אתה לא שולט פה הנשמה היא זאתי ששולטת והנשמה קשורה לשם והשם יתברך מניק את הכל ואני בידיים שלו אני הבן שלו ולכן אני פונה אליו על כל דבר אז הנשמה מקבלת את האור של אין עוד מלבדו והגוף שהוא כוחי ועוצם ידי יורד לצמצום שלו יורד למגבלה שלו אתה פה לא קובע כל הדאגות והחששות והפחדים שיש לאדם זה הכל במכוחי ועוצם ידי לא באשמ זה לא עושה אותנו רשעים זה פשוט נותן לנו עבודה תן להשם יתברך למלוך לך על החיים [מוזיקה] הוא בינוך ילדים בפרנסה בעבודה תמליך אותו ואז נעשה שלום פתאום אדם מרגיש ישוב הדעת למה שאנחנו הרבה פעמים אתם רואים אפילו שאנחנו מדברים מרבנו וקוראים בלשון של רבנו או של רבי נתן יש איזה שאיבה לנשמה רק לקרוא את הלשון של רבנו ורבי נתן אפילו הרבה פעמים גם לי להבין יש איזה משיכה כזאתי איזה מתיקות כזאתי שאתה מרגיש איך השפה של רבנו איך איך הלשון של רבנו איך הכתיבה של רבנו שואבת את הנשמה לאן לשלום שואבת אותנו לשלום לאהבה שואבת אותנו ליישוב הדעת רק רבנו החיים ברסלב יעשה שלום בעולם יעשה שלום בעולם ואומר רבי נתן והנה בין בני אדם יש גם כן בחינת שלום הפרטי ושלום הכללי כי כשאחד מתנהג ביושר עם חברו ואינו גוזלו ואינו עושה לו אבלה זה בחינת שלום הפרטי שמתנהג עם חברו בשלום ואינו נכנס לתוך גבולו תראו מה זה כמה חשוב למה יש מחלוקות בבני אדם מנסים להשליט את הדעת אחד על השני קבל דעתי מפעילים על זה כוח ולחץ ועצבים ואם אתה לא מסכים איתו אז הוא כועס עליך וחולק עליך להות קבלו דעתי קבלו דעתי קבלו דעתי זה שיש לך בעיות בחוסר ביטחון עצמי זה לא אומר שצריך לקבל דעתך אם אתה מאמין בדעה שלך ואם אתה מאמין בדרך שלך אתה לא צריך הסכמות אתה צריך הסכמה מהתורה ומהצדיקים שהם אומרים לנו דרך ואז נעשה מחלוקת כי אחד נכנס לגבול חברו שמה נעשה המחלוקת לכן אחד הדברים שרבנו מלמד זה שלא ניכנס לגבול חברנו והוא ביטע את זה בדבר הכי יפה אני אעשה אתכם כיתות כיתות [מוזיקה] אני אעשה אותכם כיתות כיתות וכל אחד יהיה לו את העבודה שלו כולם יהיו מקושרים אליי אבל כל אחד בקצב שלו ובדרך שלו וכל אחד במסע שלו מה לעשות אנשים זה לא שטנצים כל אחד יש לו את האישיות שלו את הפנימיות שלו ואז יהיה שלום שיבוא משיח אתם יודעים מה יתגלה בעולם האור של הטעם הקדוש יתגלה בעולם כל אחד יהיה שמח בחלקו אף אחד לא יכנס לגבול חברו אף אחד לא יעקוץ אחד את השני ואז מה קורה ואדם שעוקץ אותך אתה מתרחק ממנו אם אתה עוקץ מישהו מתרחק ממך אדם צריך לדעת בחיים שלו את מקומו בינו לבין עצמו איך רבנו אומר צריך אמונה עם דעת אם אין לך אמונה עם דעת אין שוב הדעת ורבנו לא רוצה שניכנס בגבול חברנו אם זה בעבודה אם זה במשפחה גם בין בעל לאישה אין לאדם אדם צריך לדעת את המקום שלו בבית ואת האישה אם אתה יודע שיש דברים שמפריעים לה אתה נכנס לגבול שלה אם את יודעת שיש דברים שמפריעים לו את נכנסת לגבול שלו לא תקבל אותי ככה אני זה לא עובד ככה זה נכנס לגבול שלו זה לא נעים צריך להשקין שלום לכן בעבודה זוגית שיש זוג בעל ואישה שמה מגלים איך ליצור שלום איך עכשיו דברים שהיו נוחים לי והיו נראים לי שהם בסדר גמור זה לא נוח לה אז אני צריך להקשיב לה למקום שלה ואותו דבר גם היא אליי וככה גם עם הילדים למה לך שלום למציאות שאין שלום עם הילדים הילד מגיע לגיל ההתבגרות למה אין שלום פתאום כי הוא מרגיש שאתה נכנס לגבול שלו חנוך לנער על פי דרכו לא על פי דרכך גם כי יזקין לא יסור ממנה אתה צריך למצוא את הדרך שלו ולחנך אותו על פי הדרך שלו וזה דורש הרבה סובלנות כי הוא בגיל ההתבגרות וקשה לו עכשיו אם אתה בא ומכתיב לו אומר לו תעשה כך למה אתה לא מקשיב לי אתה מכתיב לו אתה מעלף אותו אתה לא מחנך אותו ואז מה קורה אתה הוא מרגיש שאתה נכנס לגבול שלו הוא מרגיש שאתה נכנס לגבול שלו ואז הוא תוקף אז נהיה בלאגן אנחנו צריכים הרבה סובלנות לתרגל ולהתרגל לא להיכנס לגבול חברנו עכשיו בעבודה הרוחנית שלנו אל תיכנס לגבולות שהם לא שלך אתה רואה שאתה לומד או מתפלל או לא יודע משהו וזה יוצר אצלך לחץ וכעס זה לא המדרגה שלך צמצם תוריד תוריד היית רגיל עד היום לקרוא 20 מזמורי תהילים אתה רואה שאתה מתעצבן ולחוץ ורק כל הזמן רק בלחץ של הספקים אז תוריד תוריד למה כי הצמצום הזה ייצור אצלך קביעות והקביעות ייצור אצלך יישוב הדעת אבל ברגע שעבודת השם שלנו היא לא בקביעות היא לא ביישוב הדעת אז מה אומרים לך צמצם אחי אתה נכנס לריבוי אור יום כן יום לא יום למה לא אין כביעות אין איזון יש ריבוי אור ואז השם ישמור ויציל אין שלום אחים יקרים אין שלום ואומר רבי נתן ואינו נכנס לתוך גבול חברו וזה בחינת השלום הפרטי שיש בין הנפש והגוף כי כשאדם עושה חס ושלום איזה חטא וממלא תאוות גופו יותר מתאוות נפשו הקדושה זה בחינת מחלוקת שאדם לא התבלבל אם אדם ממלא תאוות גופו יותר מתאוות נפשו ומה זה תאוות נפשו תאוות נפשו זה שאני מתאוה לבורא אני מתאווה לשם אני מתאווה לתורה אסור לך לשתוק לקול הזה הקל הפנימי שאומר אני רוצה התבודדות אסור לך לשתוק לקול הזה תתפלל ותבקש מהשם שיהיה לך התבודדות שתדבר איתו כל יום על כל מה שעובר עליך שתקבע לך זמן שתעסוק בעבודת ההתבודדות שהנשמה שלך רוצה תורה אתה לא יכול להתכחש לזה שהנשמה שלך רוצה את רבנו אומן ראש השנה הולך ומתקרב אי אפשר להתכחש לזה שהנשמה רוצה את הצדיק אי אפשר להתכחש לזה לא משנה כמה תנסה להסתיר את זה הנשמה רוצה את הצדיק את האור של הצדיק וזה בחינת מחלוקת בחינת אין שלום בעצמי כי הגוף גוזל את הנפש שהולך יותר מדי מגביר יותר את אהבות הגוף תשוקת הנשמה אומר רבי נתן הגוף גוזל את הנפש הוא תופס פה את המעמד ושהגוף גוזל את הנפש וחולק עם הנפש ועושקו חינם הנשמה אומרת הלו באתי לעולם הזה לתחלית באתי לעולם הזה לגלות השם באתי לעולם הזה להתקרב לקדוש ברוך הוא אתה בא הגוף ולוקח את העמדה ואומר אני פה שולט אני פה מכתיב הנשמה תחזיר מלחמה נשמות יקרות שאני רואה אנשים שרוצים להתחזק רוצים להתקרב לשם יתברך אבל הם לא מצליחים ומנסים אני אומר בסוף הם הצליחו אין הנשמה לא תוותר הנשמה לא תוותר אחים יקרים תזכרו את זה תמיד הנשמה אף פעם לא מוותרת הנשמה רוצה טוב ואין טוב אלא תורה וקרבת השם עם שפהם ותמיד ממשיך לרוץ קדימה רגע שמחה מבקש להכניס אוויר פנימה אל תוך הלב ישר לנשמה [מוזיקה] כל דודי דופק הנה זה באפיסת [מוזיקה] כוחות ממצולות ימוש שיענה מול כל המלחמות שבעולם עומד לו אי שם רק חיוך קטן שמחזק בתוך כדי אומר בעזרת השם הכל עוד סתדר כל אחד עבר מה שעבר ברוך השם אותם הטוב נשאר מחפש את התקווה באמונה של באמת באמת אין שום יאירוש בעולם כלל שבאמת אין שום יאוש בעולם כלל אז שמה רבנו מגלה שלום שאתה מאמין שאין יאוש פתאום הנשמה מקבלת דלק ואז אתה מתחיל עוד פעם מהתחלה ואז מתגלה שלום חפש אז נמצא אגב תדעו לכם בתוך הדיבור הזה שנקרא ניאוש בעולם כלל זה מה שרבי נתן מלמד אותנו בעלים לתרופה בשיחה שמה מכתב שלט שיש שלום נעלם בתוך היאוש מתגלה שלום שרוצה להתגלות שלום נעלם מה זה השלום הזה שאין יאוש בעולם כלל ואז זה נקרא השלום הנעלם שמתגלה בעולם מי מגלה את זה כן אני נכון רבי נחמן מברסלב הכל עוד סתדר כל אחד עבר מה שעבר ברוך השם עוד כמה טושר נחפש את התקווה כי באמת אין שום יאוש בעולם כלל [מוזיקה] שימו לב מה אומר לנו רבי נתן אבל כשאדם נשמר מכל חטא ועוון ומתנהג על פי התורה אז יש שלום בין הגוף והנפש ואף על פי שעושה גם רצון גופו קצת כן עושה רצון הגוף אין מה לעשות בדברים ההכרחיים המותרים על פי התורה אתם יודעים איך אתה תיתן איזון לגוף שלך ותיתן שמחה לנשמה שלך שתיתן את צורקי הגוף על פי התורה לא אומרים לך לבטל את הגוף תן את צורקי הגוף על פי התורה תאכל תשתה תתחתן מה שצריך אין בעיה אתה רוצה לכת לקנטרי לשרות לעשות כמה בריכות אין בעיה אבל יש על פי דרכה של תורה אתה רוצה לאכול אין בעיה יש על פי דרכה של תורה אתה רוצה לשבת עם חברים יש על פי דרכה של תורה אל תיתן לגוף אוכל שהוא לא על פי דרכה של תורה שמה יהיה ברוגז שמה יהיה בלאגן וזה יישוב הדעת נפלאשם אף על פי כן אומר רבי נתן זה בחינת שלום הפרטי שיש שלום בין הנפש והגוף שאין אחד גוזל את חברו ואינו עושה תראו איזה לשון יפה של רבי נתן ואינו עושה אמו מריבה רק מתנהגים בשלום כראוי לכל אחד על פי התורה כן התורה נותנת שלום בין הגוף לבין הנשמה היא לא מבטלת את הגוף אנחנו לא פקירים אנחנו לא פקירים אלא מה אנחנו צריכים לדעת בחיים שלנו אנחנו צריכים לדעת בחיים שלנו להנהיג את הגוף על פי דרכה של תורה זה מה שאנחנו צריכים לעשות ואם נעשה את זה הגוף יקבל הכל אבל במגבלה והנשמה תקבל מה שצריך ותאיר והגוף יהיה כלי שרט הרוכב שזה הנשמה יהיה על הסוס ואז תתחיל לדהור בחיים והגוף לא יהיה רוכב על הנשמה שהסוס רוכב על הנשמה אתה תיפול לביצה אתה לא תצליח לזוז אבל שהנשמה רוכבת על הסוס ברוך השם אתה דוהר לדברים טובים אבנח לא בפחד לא בפחד מזה חרוכה רק מתנהגים בשלום כראוי לכל אחד על פי התורה אבל אומר רבי נתן אבל כשהגוף מבטל את עצמו לגמרי לגבי הנפש עד שאפילו התפילות שהם לצורך הגוף שזה ודאי דבר המר על פי התורה להתפלל עבור צורקי הגוף ואדרבה ומצוות עשה להתפלל על כל מה שחסר לו ואף על פי כן הוא מבטל הכל ומבטל את גופו לגמרי ואפילו בדבר המגיע והמותר לו הוא מבטל הכל ואפילו התפילות שהם לצורך הגוף הוא מכוון הכל עבור הנפש תדעו לכם כמה שאנחנו זוכים לכוון בתפילות שלנו על צורקי הגוף אלא לנשמה איך אני משתמש בזה לנשמה תדעו לכם זה זה גן עדן על אדמות זה שיתוף פעולה נפלא הנשמה והגוף לא צריכים להיות ברוגז הם הפכים אבל עושה שלום במרומיו מה שאנחנו רואים בתפילה הוא ורחמיו יעשה שלום עושה שלום במרומיו שעשה שלום בן אש שומים במכת הברד הוא יעשה שלום עלינו מה אנחנו מבקשים לקחת שני הפחים ועשית ביניהם שלום אותו דבר אנחנו מבקשים יש את הגוף ויש את הנשמה תעשה ביניהם שלום איך תעשה ביני שלום כל אחד ידע את המקום שלו שכל אחד ידע את המקום שלו וכל אחד יקבל את מה שהוא צריך יהיה אחלה חברות ביניהם בין הגוף לבין הנשמה וזה חסד השם גדול אשרנו ואשר חלקנו תודה רבה להשם יתברך הגענו לזמן שיהיה לכם בשורות טובות היה לי כיף איתכם היה לי תענוג איתכם שנזכה תמיד לדברים טובים ושלום בעצמנו בסורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה