מדברים מרבי נחמן מברסלב בעלי אומנות האור חנוכה
מדברים מרבי נחמן מברסלב בעלי אומנות האור חנוכה
[מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחים ברסל וברוך השם חנוכה חג האורות אז אנחנו עם מוזיקה טובה באנו להנעים לכם את הערב באנו לעשות לכם טוב חסד השם על הארץ איזה חג נפלא זה איזה כיף זה להדליק את הנרות להיות מולם להתבודד להתפלל לבקש בקשות להעיר את הנשמה נר השם נשמת אדם היום אנחנו נדבר בעזרת השם על ליקוטי מוהרן דיבורים נפלאים על הנושא הזה של להוליד דברים טובים בחיים ניגע ברבנו בליקוי מרה ניגע בליקוטי הלכות ברבי נתן נראה מה הוא מלמד [מוזיקה] אותנו ישתבח שמו לד עם שמחה בלב ועונג בנשמה עם רבנו הקדוש שמלמד אותנו דרך נפלאה לעבודת השם להדליק את נרות החנוכה בתוך המחשבה שלנו להודות להלל ולשבח לצאת ללידה חדשה בחיים זה ה הנושא שלנו היום להיות נולדים [מוזיקה] מחדש אז בעזרת השם שאתם בבית איתנו ואנחנו איתכם בוא ניתן ככה איזה הנחתה טובה לאיזה מוזיקה טובה להיות תמיד בשמחה ונמלא את המצברים בעזרת השם והתחלות חדשות ונפלאות יאללה להיות בשמחה תמיד זה מה שאנחנו רוצים כמה שיותר באהבה אז נשתף כמה שיותר ונשמח כמה שיותר את עם ישראל בנקודות הטובות נביא את הגאולה בשמחה להות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחת עמי תזכנו להות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תזכה אותנו להיות בשמחה תמיד תמיד תמיד להיות בשמחת תמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תאמין אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תסתכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תמיד איזה שיר נפלא זה פשוט וקל פשוט וקל לא צריך להשקיע הרבה פשוט לשנן את זה ולחזור ולהשאיר את זה זה זה עובד תזכנו להות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחת עמין תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחת תמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תמיד ככה זה עובד ככה זה עובד ברוך השם בחיים שלנו לחזור ולשנן לחזור ולשנן תזכה אנו להיות בשמחה להדליק להדליק את הטוב זה סוד הגאולה ברחמים באהבה זה סוד חנוכה חג האורות מ ש רבנו מלמד לחנך את עצמנו לראות טוב לדבר מהטוב כן זה איך אומרים התנגדות הרצון הרבה פעמים אבל ככה זה עובד להיות קשן בזה להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות [מוזיקה] בשמחה בשמחה תמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחת המי א זה העיקר מכל העניינים מכל התורה מכל המצוות עכשיו אנחנו דיברנו גם בשיעורים הקודמים על ליקוי מוהרן חלק שני בתורה ב' ששמה רבנו מלמד שימי חנוכה הם ימי דעה והלל ומי שעוקב גם אחרי השיעורים אני נותן לזה קצת סדרת שיחות עכשיו בשיעורים האחרונים שימי חנוכה זה ימי הודעה והלל וההודעה והלל זה בירור המחשבה שאדם מוצא את הטוב מתוך החושך מתוך המעברים המשתנים בחיים שלו זה נקרא ברור הוא מברר את הנקודות הטובות מתוך החושך מתוך האפלה במוח שלו ומתחיל לגדל אותם ורבנו גם מלמד שזה בחינת הלכה כמו שהלכה זה רור רור הלכת לדעת מה לעשות וחזר דורשים אין שמחה אלא כהתרת הספקות אז אותו דבר גם לימוד ההלכה נותן לנו בעצם בירור במחשבה ונותן לנו שמחה וחיות והלכה זה מלשון הליכה ככה האדם מתקדם ומתעלה מעלה מעלא אז גם לימוד ההלכה נותן לנו התקדמות יפה וטובה מחדד לנו את השכל את המערכת של החיים שלנו וגם פותח אצלנו את נקודות השמחה כי אנחנו זוכים להתקרב לקדוש ברוך הוא ולעשות דברים טובים ורבנו מלמד בשם הנביא ישעיה ומלאה הארץ דאה את השם כמים לים סים שזה בעצם מה שיהיה לעתיד לבוא תגלה עולם שהוא בחינת תודה והודעה והלכה הלכה הכל מבורר יודעים מה לעשות אין ספקות מצד שני גם התודה והודעה מאוד נפתחת ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד אבל רבנו אמר שממנו ועד משיח לא י חידוש ההבדל של משיח יקשיבו ולי לא מקשיבים ככה רבנו אמר אבל ברוך השם שיש לנו את העצות הנפלאות של רבנו והוא נותן לנו להקשיב ואנחנו מקשיבים לעצות שלו והולכים איתם לאט לאט ובונים את עצמנו בנפש בצורה איכותית ויפה וטובה בסובלנות ובערך הפים אז זה נקודה חשובה ורבנו אחד הדברים שהוא אומר בסעיף ב' בתורה הזאתי זה הנושא הזה של אם חס שלום אדם יש לו איזה צרה אז כל הדמים מתקבצים אל הלב כי שמה הם רוצים למצוא את הפתרון כי הלב הוא בעצם נותן את ה הלוכ את הדמים ואותו דבר הלב במערכת הרוחנית הוא נקרא החכם ההלכה ברגע שאדם שיש לו איזה פק בהלכה והוא לא יודע מה לעשות הספק הזה הכל לוקח אותו ללב לחכם כי רוצים לדעת מה החכם פסוק לנו הלכה למעשה מה עושים כדי שיהיה תהלוכת הדמים כסדר שהכל התנהל במערכת הגופנית הרוחנית כרגע שאנחנו מדברים עליה להתקרב לצדיק שיילך כסדר החכם זה נקרא גם צדיק כדור שברגע חס ושלום אדם לא יודע מה לעשות הוא מרגיש שיש לו התקפה מכל הכיוונים הוא מבולבל לא יודע איך להתמודד עם החיים שלו אין לו עצה אין לו דעת אין לו עצה אז מה הצדיק עושה הוא הולך לצדיק והצדיק נותן לו עצה ואז העצה הזאתי פותחת לו את כל המעברים פותחת לו את כל האנרגיה לכן רבנו מזרים לנו אנרגיה טובה בעצות שלו וזה נקרא ת אנחנו נלמד שזה נקרא גם בחינת הולדה איך זה מתקשר למושג של ההולדה אז רבי נתן אומר בליקוטי הלכות על חנוכה שכל המושג של חנוכה מאיפה הוא התחיל ממלחמה כל מה שעשו היוונים כלל החושך שהם הורידו כל הנושא ש 80% מעם ישראל הופכים להיות מתייוונים וחס ושלום עוזבים את דרכה של תורה זה חושך רוחני מאוד מאוד חזק הדעת לא מבוררת הכוח היווני מאוד תופס חזק שהמוטו של יוון זה תרבות השכל לכן היה להם שתי עיירות שהם היו מאוד חזקות ספרטה וטונה הטונה זה היו בעלי ההוגה דעות והשם ישמור ויציל הם היו הוגי דעות אבל זה הוגי דעות לא שמכוונים אל הרוח אלא מכוונים אל הגוף ללכן היה להם עוד איר שהייתה נקראת גם ספרטא ספארטה זה מלשון ספור תרבות הגוף וכל הנושא הזה של תרבות הגוף זה מחשיך לנו את המערכת הרוחנית שאדם רק סוגד לגוף ורק העולם הזה ורק התאבות ורק הבלבולים ואז השם ישמור ויציל הוא מאבד את האור האלוקי שהקדוש ברוך הוא רוצה להשפיע עליו בשביל זה מה צריך יש מלחמה היוונים תוקפים גם בדורנו אנו המלחמה של תרבות הגוף של מציאות הגוף של כל מיני הוגי דעות למיניהם השם ישמור ויציל שהם הפך התורה הפך המצוות הפך דברי חכמים וזה נכנס לתודעה ומתחיל להשפיע לו טוב מחשיך לנו את הדעת מה צריך לעשות צריך להאיר את האור של חנוכה מה זה האור של חנוכה לפנות אל הצדיק שהצדיק יודע להעיר את הדור הוא יודע לתת לו הערה הוא יודע לתת לו תהלוכת הדמים יודע לשחרר אותו מכל הבלבולים ודמיונות ורבנו כבר הכין את כל הקרקע מה הולך להיות איזה כפירה הולכת לרדת לעולם ואיזה עצות נפלאות הוא נותן לנו לשחרר אותנו מכל הסכלים ודמיונות שרוצים כל הזמן להדביק על האנשים ואז ככה הוא נותן לנו תהלוכת הדמים אבל מה זה דורש לקבל את הדיבורים שלו בפשיטות ובתמימות לקבל את זה בתמימות אז נעשה תהלוכה דמים שזה בחינת חנוכה שאחרי ההסתרה ואחרי החושך ואחרי המלחמות שאנחנו עוברים בחיים נפתח האור של חנוכה האור של חנוכה חייב לבוא דרך מציאות המלחמה אז לכן שאדם רואה שיש לו תאבות יצרים ובלבולים ומלחמה ותהיות ומחשבות שהוא בורח לרבנו רבנו מלמד אותו שכל המלחמה הזאתי זה היה על מנת להדליק את האור של הפשיטות של התמימות של הנחת של לברוח מרדיפה עצמית של להתקרב בתמימות ובפשיטות מתוך ידיעה של השם איתך ושומע אותך ומקשיב לך והעיקר זה שתדע להידבק בתורה בצורה נכונה איכותית מתוך דעת נכונה ותפיסה נכונה והשקפה נכונה שזה מה שרבנו נותן לנו את התפיסה הזאתי ואז ממילא אדם מתחיל לחות את המושג שנקרא [מוזיקה] הדלקה ש ובחו ירושלים [מחיאות כפיים] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] ושב אוי אוי אוי ים ם אוי אוי אוי או [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] ברוכו אלוקינו ברוך הו אלוקינו ברוך הוא אלוקינו אשר טו כן זה בדיוק העניין של חנוכה להודות לעלל ולשבח להדליק את האור זה להוריד את המלחמה כל הבלבולים שיש לאדם והמלחמות זה על מנת לקרב אותו לצדיק שידע איך להדליק לו את האור של הנשמה ורבנו משנה את כל התפיסה ואת כל המחשבה ומלמד אותך כמה שהמלחמה אצלך היא גדולה זה מרה אזה שמה גדולה וטהורה יש לך אז אל תחשוב שאתה רחוק אתה הכי קרוב יאללה תתחיל להדליק נ ראשון של חנוכה נר שני וכן על זה הדרך תתחיל להיוולד מחדש רבנו נותן לנו כל יום תפיסה שאנחנו לא מתים מחדש אנחנו נולדים מחדש אז יש למה לחיות [מוזיקה] אז עכשיו רבנו הקדוש בסעיף ג הוא בא ומלמד אותנו מזה בא הולדה בנקל הולדה טובה למה כי רבנו אומר שימו לב איזה יופי הוא מנתח לנו את עולם הרוח שלנו איזה דעת נפ נות לעבודת השם להמשיך באנרגיה טובה הוא עשנו ולא [מוזיקה] אנחנו המ אז בא רבנו ואומר כי בשעה שאישה קורעת לילד ירכיה מצטננת מה קורה שהאישה באה ללדת שהיא בשעת לידה הרגליים של ניות קרות למה מה הסיבה הדם מתחיל לעלות ואז היא לוחצת והתינוק יוצא וזה נקרא הסדר החדש של תהלוכת אדמים שימו לב איך רבנו מפרש את זה רבנו אומר ככה שאישה קורעת לילד שזה אגב גם מרמז על הגאולה בעזרת השם שאנחנו עכשיו בצירי לידה אב אנחנו לקראת לידה של הגאולה ירכות ה מצטננת כמו שאמרו רבותינו זל במסכת סוטה בדף יא עמוד ב ועל ידי זה נעשה הולדה למה כי אומר רבנו כי דמים עולים למעלה ואז נדחק המקום הדמים עולים למעלה בגלל זה היא מרגישה קרירות ברגליים שלה ואז נדחק המקום ואז היא לוחצת ללידה מה קורה בתהליך של לידה לפני שהתינוק יוצא תהלוכת הדמים כביכול ו כסדר אבל הוא כביכול ו כסדר על מנת להוליד שאתה רואה שהולך לך לוק סדר שזה מה שרבי נתן מלמד המלחמה שהיה לה מקבים כנגד היוונים זה לא כסדר זה בחינת תהלוכת אדמים שלא הולך כמו שצריך לא הולך לי כמו שצריך אני אני מתבלבל מה קורה פה מלחמה אבל זה על מנת לקבץ אותם ולתת את הלידה שעתידה להיות זה חלק מהתהליך לכן אומר רבי נתן גם בהלכות תפילת מנחה שאדם רואה שעוברים עליו בלבולים ודמיונות והסתר שזה בחינת מלחמה היוונים שנלחמים נגד המקבים שרוצים להסתיר את אור השם בא רבי נתן ואומר שאל תחשוב חלילה וכס שאתה לא יכול ל לא לעמוד מול זה כי אדם פתאום נכנס למקום ורבי נתן אומר יכול להיכנס להסתרה שהוא בא ואומר אני לא יכול לעמוד מול זה אין לי את הכוח אין לי את הכוח התאבות חזקות הבלבולים אין לי את הכוח לעמוד מול זה ורבי נתן אומר זה רק דמיון זה רק דמיון כי אור קטן של חנוכה מסלק חושך גדול ואם תפוס אפילו מעט םעט בתוך כל החושך של המחשבה שזה בחינת תהלוכת הדמים שלא הולך כסדר והנשמה לא רגועה והמערכת הרוחנית פגועה אומר רבי נתן אם תתפוס אור אחד קטן יש לו משמעות גדולה לסלק חושך גדול אם תעצור רגע ותגיד לא אני מחליט פה לשלוט ולא להיות נשלט ותתפוס איזה נקודה קטנה הדלקה קטנה במוח אתה תתחיל להרגיש שזה כבר מסלק את החושך ועוד נקודה קטנה ועוד קודה קטנה הפח הקטן שנולד ומנצח בגדול רק אחד הדברים שרבי נתן כל כך מדגיש שמה וככה יוצא מהלימוד שלו שקשה לנו להאמין בזה איך יכול להיות שמעט נקודה קטנה של אור יכולה לסלק כזה חושך גדול איך יכול להיות איך יכול להיות שנקודה קטנה שאני רגע יעצור מעית השנייה ויחשוב על דבר טוב שעשיתי איזה השתוקקות לשם איזה רצון לשם איזה תפילה לשם איזה שמחה קטנה מעית השנייה במשהו קטן שעשיתי איך יכול להיות שזה סלק כזו מערכת גדולה שלוחמים חזקים שהם נקראים יוון וזה ינצח אותם איך זה יכול להיות קשה לנו להאמין בזה קשה לנו לקבל את זה בתודעה כי אנחנו הולכים עעם שכלים אבל במקום שנגמר השכל שמה מתחילה האמונה אם אני לומד להשליך את השכלים האלה ובאמת על פי המציאות איך יכול להיות שאור קטן בטוחי חושך גדול על פי השכל זה לא ילך אבל אם אני נותן לזה מקום ואמונה והולך עעם זה באמונה ונכנס בתוך המחשבה באמונה שהטוב שלי מסלק חושך גדול רבי נתן אומר זה יפעל רק צריך בשביל זה אמונה אמונה שמעט מן האור דוכה הרבה מן החושך וזה מה שיפתח לי שפע בחיים והשמחה הפשוטה הזאתי תסלק את כל החושך ורבי נתן אומר והכל התהפך לטובה ורבי נתן שמה מלמד שזו בחינת תשובה מאהבה שזדונות הופכים לו לזכויות עד כדי כך כי האמונה בנקודה הטובה של הנר הקטן שאנחנו מדליקים בחנוכה זה אמונה אמונה שזה יכול להאיר את כל העולם כולו כנגד כל החושך אז זה בחינת תשובה מאהבה שאני מאמין בטוב שלי וסדנת הופכים ו לזכויות אז שאדם רואה שיש עליו מלחמה גדולה והוא בחינת סירי לידה ותהלוכות הדמים שלא הולכת כסדר הכל לא הולך כסדר איך אני מנצח את זה איך אני מתגבר על זה תופס לעצמי איזה נקודה קטנה משהו טוב שעשיתי היום משהו טוב שעשיתי לפני 30 שנה זה לא משנה מתי מתרכז בזה רגע אחד שנייה אחת הדלקה עושה מצווה צריך לתת לזה שהייה תן לזה שנייה תן לזה שתי ש תן לזה מלחמה של מעט עט ואתה תראה פתאום שזה וואו זה שחרר שחרר אותי שחרר אותי וואי וואי וואי הנה נפתח פה משהו איך זה יכול להיות אמונה אמונה בטוב שלך שהטוב שלך הוא נצחי והחושך הוא זמני שהטוב שלך אין שום חושך שבעולם שיכול לעמוד מולו ואתה יכול לנצח עם הטוב שלך את הכל ועל זה אתה פותח צינורות שפע שאתה יוצא מקו חובה לכף זכות והאור שלך יתגלה בעולם ויעיר בעולם וזה בחינת תשובה מאהבה שזדונות בין במחשבה דיבור ומעשה הופכים לזכויות עד כדי כך כל הירידות ייהפכו לעליות זה סוד גדול ונפלא ואור נפלא שרבי נתן מלמד אותנו רק מה זה דרוש אמונה אמונה מה לעשות הסכלים גמרו אותנו הסכלים של החשבונות גמרו אותנו צריך להשליך סכלים וללכת עם העצות האלה וזה כוח עצום תראו לפעמים אדם שומע איזה דיבור דבר תורה של איזה 30 שניות זה יכול לשנות לו תפיסה בחיים אדם לומד איזה הלכה יכול לשנות לו תפיסה בחיים היום עניתי תשובות להלכה לאנשים להרבה אנשים כיתי ברוך השם אז מישהו כתב לי וואי איזה תענוג לשמוע את הפלפולים האלה ואת איך ההלכה יורדת למעשה איזה כיף לשמוע את הפוסק הזה את הפוסק הזה את הדעת הזאתי את הדעת הזאתי וזה יורד להלכה עניתי לו תשובה בהקלטה של כמה שניות והוא פשוט התענג על זה זה האמונה בטוב האמונה בתורה האמונה במצוות האמונה בלימוד היום פנה אלי איזה בחור צעיר שעובר עליו הוא אומר לי קשה קשה והתאוות והמחשבות והארורים קשה לא קל אבל איך שאני קולט שזה תוקף אותי אני רץ לתורה אני רץ ללימוד אני רץ לשיעור אני שומע איזה שיר אני עושה איזה משהו והוא אומר לי וזה רואים סיעתה דשמיה אדירה בטח למה כי הירידות הופכים לעליות אחים יקרים האמונה בטוב בלי סכלים להאמין שזה טוב הופכת את כל הזדונות לזכויות זה סוד גדול ועצום שרבי נתן לימד בשם חזל שכל העושה תשובה מאהבה זדונות הופכים לו לזכויות זדונות הופכים ו לזכויות איך עושים תשובה מאהבה התמקדות אל הטוב אפילו מעד םעט פותח אופק נפלא תשימו לב אגב שגם העולם הוא מאוד וד מתנהל עכשיו לפי הדרך הזאתי יש הרבה סרטונים קצרים של 20 שניות 30 שניות הכל קצר כזה וזה מספק המון המון המון מידע המון צבע וזה יכול לסחוף את האדם בפן השלילי חס ושלום כמות לא טובים וכמובן בפן החיובי לדברים מאוד מאוד חיוביים וטובים פתאום הוא שומע איזה דיבור 10 שניות וואו זה מה שהייתי צריך לשמוע ובום זה פתח לו עולם גדול לתת אמונה לתת אמונה שהטוב מנצח לתת אמונה בדברי חזל שזדונות הופכים לזכויות על ידי שאדם מודה על הטוב משבח את הטוב וזה בחינת תולדה הולך לאו כסדר יש מלחמה יש מלחמה בוודאי שיש מלחמה אבל יש גם הולדה אחרי המלחמה שזה הדלקת נר חנוכה זה אור [מוזיקה] נפלא ישראל [מוזיקה] שיש לך ינון גול וגם מקים לך ומת אריל זה החס תוחס [מוזיקה] ור יודעו לך רעיוני אל מי בתן יוצרים על קללתך בסיני להר את נרים אן בת חנונה אפנו רבשי מכל ימיים ושני עד לעולם אשמח אבך אשמח אבך אשמח אבך אשמח בך אל אולם אשמח בך כל נפשי את גאולת עולם אוי יאללה בוא ניכנס לקצב עכשיו בואו ניתן עבודה לתפוס רגע שנייה אחת מה עשיתי טוב היום שניה אחת רגע להתמקד מוד אני לפניך וואי שימחתי את השם יופי מצויין אתם מתאמנים טוב והנה עוד נקודה אחת ברוך השם נטילת [מוזיקה] ידיים לתת למוח כמה שניות להתמקד על הטוב [מוזיקה] להרפות שבתה מחדת בתורתך כשם כן שם בקשתה שבתה מתחת בתורתך בטח בטח להם נוע ורצון לפו שוך בטח טח ם לפו שרי רצונך יו נועם נועם שבת אך סוף נועם שבת יא אך סוף נועם נועם שבת אך סוף נועם שבת אז אומר לנו רבנו מה קורה בשעת ההולדה הדמים עולים למעלה ואז נדחק המקום שם והז הם דוחים את הוולד לחוץ עשיו אתם מבינים אנחנו במלחמה או לקראת לידה לקראת גאולה בעזרת השם ואחר כך חוזרים אדמים למקומם אחרי הלידה אדמים חוזרים למקום זה אחד הטעמים גם שהאישה מברכת את הברכת [מוזיקה] הגומל שזה בחינת תודה הלכה מה הקשר אז אמרנו לפני שנפסק את ההלכה יש הרבה בירור ואז נפסק את ההלכה הבירור זה המלחמה זה הדמים זה הכל ולב אבל אז נעשה רור נעשה הלכה בבחינת תולדה אותו דבר במוח שלנו יש מלחמה מלחמה מלחמה תאבות היצרים איך אני יוצר לידה של אור במחשבה שלי זה להתמקד בטוב מתמקד רגע בטוב שזה הסוד של התודה ואז התודה היא בחינת הלכה ואז יש תהלוכת אדמים אדם הולך עם הטוב אדם הולך עם הזמרה אדם הולך עם הנקודות הטובות אדם הולך עם התם הקדוש שמח בחלקו ואז יש תהלוכת הדמים העניינים מתחילים לזרום ברוך השם מתחילים לזרום והאור מתחיל להיות שופע רק ללכת עם זה וללכת עם זה ברוך [מוזיקה] השם אז כל מה שאנחנו עוברים בחיים את הדמיונות יש בזה מטרה להוליד בנו להוליד בנו משהו מחדש רק איך איך איך נביא למצב של ההולדה תפסיק ללכת עם המלחמות והדינים והסתר ובלבולים והרדיפה העצמית כמה אני לא בסדר כמה אני לא טוב ט וכל זה ולחשוב שזה יפתור את הבעייה זה רק סבך יותר את הדמים תעצור תתחיל ללכת עם הטוב תתחיל לשנות תפיסה בחיים גישה בחיים להתמקד עם הטוב ללכת עם הטוב ואז אתה חווה בחינת הולדה דברים טובים מתחילים לרדת משמיים שמחה שמחה בחלקי ולתת להשם יתברך לנהל ברוך השם לכן אומר הנביא כי בשמחה תצאו מה זה השמחה הזאתי זה בחינת תודה זה בחינת תולדה זה בחינת הלכה המוח מתברר צריך להתאמן ברוך השם רבנו רוצה ש תאמן על הזמרות ואומר רבנו שהוא בחינת תהלוכת אדמים שחוזרים לילך כסדר קנל כי אומר רבנו כי גם ההלכה היא בחינת הולדה עכשיו רבנו מלמד מה הקשר בין הלכה לבין הולדה כי יש דבר שנקרא תמכ אורייתא אלה שתומכים בתורה יש כאלה שהם לא כולים ללמוד שהם לומדים אבל יש להם איזה זמן מועט ביום יש להם את העסקים שלהם את העניינים שלהם אומר שלמה המלך בצל החוכמה צל הכסף אז מה הם עושים הם עוזרים לתלמידי חכמ שישבו ויעסקו בתורה עכשיו מה קורה ברגע שהתלמיד חכם יכול לשבת ולעסוק בתורה למסור שיעורים זה בחינת הולדה כי הוא מוליד דעת הוא מלמד הלכות הוא מלמד דעת השם אז זה נקרא תומכי התורה תומכי ההלכה שנותנים ממון ללומדי תורה ובתחילה הם מחסרים ממונם מעצמם מה קורה בהתחלה הם מחסרים מהממונה זה נגד הטבע זה כביכול מה שנקרא לא כסדר אבל אז מה קורה שהם נותנים את זה לבני התורה ושבני התורה עוסקים בתורה זה בחינת הולדה ואז זה נקרא מה שנקרא בחינת הולדה אנחנו צריכים גם במערכת הרוחנית שלנו להיות לעצמנו במערכת הרוחנית בחינה של תומכי תורה אז מצד אחד אתה רגע צריך להחסיר מעצמך מה זה החוסר אני צריך רגע לעצור לשנות גישה לשנות תפיסה לשנות הנהגה במוח להפסיק לרדוף את עצמי אז כביכול אני חייב להילחם אז ה זה מוציא ממני כוח להילחם על הטוב אז כביכול אני מחסיר מעצמי אבל אז זה פותח את הלידה שזה בחינת תודה והמוח משתחרר ברוך השם [מוזיקה] [מוזיקה] הדרים הדרים חולפים על פנה כל אחד מחזיק באמת בכל כחו וות שהיא בכלל נהדרת הדרים הדרים חולפים על פניי וכל אחד מחזיק באמת בכל כוחות בות שהיא בכלל נהדרת אן ר רקס העובר שנותר לבדו לאד לא תבת אמת עומד ובוכה וקורה לרואה שיוביל ויח שכ עכשיו אומר רבנו ובתחילה הם מחסרים מ ממונם מעצמם כי כשנותנים הממון לתלמיד חכם נחסר אצלם שזה בחינת ירקות מצטננת כביכול לא כסדר כי דמים יש להם ש יותרת משמ דם דמים זה מלשון כסף ודמים זה מלשון דם גם אז יש כאלה שהם תומכים בתורה ונותנים כסף מחסרים מם ממונם שזה בחינת הלוק הסדר ירכות מצטננת כמו שהדם של היולדת הרגליים שלה נהיות קרות ואז הדם עולה כדי להיות דוחק את הוולד החוצה זה אותה בחינה כי דמים יש להם שתי שתי משמעיות רבנו אומר יש להם משמעות אחת של כסף כמו תומכי התורה ש מחסיר מ ממונם ונותנים לתלמידי חכמים להוליד הלכות להוליד את התודה וההודעה לעולם להוליד חסד לעולם ומצד שני אותו דבר כמו שהיולדת לפני לידה הרגליים של ניות קרות אדם עולה למעלה ואז זה דוחק וזה מוציא את הוולד החוצה אז יש לזה שתי משמעות תראו איזה יופי פועל בנפש שלנו אבל אחר כך על ידי ממונם שמחזיקים התלמיד חכם ונולד הל אכות שהם בחינת חסד ז על ידי השפעת ה סד חוזר ונתמלא החיסרון נשפע חסד נשפע אור ואז נתמלא החיסרון מה אנחנו מבינים בתפיסה שלנו כמה שאני יותר ארדוף את עצמי לרע ואראה את עצמי כמה אני מלוכלך ולא טוב ולא משנה כמה אני עושה זה לא מספיק זה מה שישלים לי חסרונות מהסיפור מהחכם ותם אנחנו לומדים שזה בדיוק הפוך החכם רק הלך עם חסרונות ורק נפל איפה שנפל הטם הקדוש הלך עם יתרונות ומילא את כל הח שלו אפילו חסרונות שהוא הוא לא דרש אותם בכלל אם היית שואל אותו מה אתה רוצה הוא היה אומר לא חסר לי כלום אתה שמח בחלקך מאושר בוא בוא בוא בוא תהיה העוזר של המלך בוא תהיה היד ימינו של המלך מה וזה כן אתה תקבל שפע אתה תקבל שפע בהכל זה נקרא מילוי החיסרון שהוא בא על ידי התודה וכמובן ההלכה התורה המצוות המעשים טובים החסדים הם נותנים לנו את הכוח הזה שיהיה לנו שפע קדושה טהרה התבודדות ממוש רבנו מלמד על כל דבר להתבודד כל דבר לפנות לשם הגענו למקום של אין עוד מלבדו זה האהבה הכי גדולה שבעולם אין עוד מלבדו הילד לפני שהוא רוצה שאמא תרים אותו מה הוא עושה הוא פותח את הידיים בשביל שירימו אותי אני צריך להרפות אם הוא ישלב ידיים לא ירימו אותו אתה פותח את הידיים אתה מרפה אתה מרפה על השם ירימו אותך משמיים אבל איך הוא רוצה שאמא תרים אותו הרבה פעמים אם הוא בוכה זה מעצבן את האמא היא דווקא לא מרימה אותו אבל אם הוא בא בחיוכים ובשמחה איך אפשר מול זה בטח להרים אותו בטח הוא ככה מחייך ככה שמח ככה רוקד איך אפשר שלא להרים אותו תראו איזה כיף זה לראות ילד שמח בבית שרוקד ומאושר אתה ישר קם ורוקד איתו ולומד ממנו זה עושה הכל זה פותח את כל השפע ואתה נותן לו ואתה שמח איתו ואתה מאושר לו זה כיף כיף לחבק אותו כיף לנשק אותו זה כיף ככה השם יתברך רואה אותנו עומד מנ הצד כביכול אומר אה אתה רוקד אתה שמח אני בא לרקוד איתך אני בא לרקוד איתך בכל קר רשים הגרנ [מחיאות כפיים] צדי ורבנו הקדוש אומר וזה בחינת שעשו העולם הבא כן כן כן בבחינת והיה אור הלבנה כאור החמה ככה הנביא ישעיה אומר פרק ל הנאמר לעתיד כי הלבנה תבעה קר ועכשיו אנחנו בבחינה שהעולם נמצא בחושך אז מאיפה הוא מקבל את האור מהלבנה שטבעה קר בבחינת חיסרון הוא קריירות כי עדיין הלבנה היא לא כאור החמה אבל חכו תראו איזה יופי רבנו פה מלמד ועתידה להתמלאות כאור החמה בבחינת מילוי החיסרון עכשיו למה אני החיסרון ללבנה כי מה הלבנה אמרה שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם הוא ברא אותם באור שווה גם את הלבנה וגם את החמה מה אמרה הלבנה אי אפשר לשני מלכים בכתר אחד היא נתנה ביטוי לחיסרון נתנה ביטוי לחיסרון מה הקדוש ברוך הוא אמר לה לכי ומית את עצמך אבל כדי גם לפייס אותה נתן לה את כל המושג שאת המ אנחנו נקבע על פי הלבנה אבל מזה מה לומדים שאדם מדבר מחיסרון הוא יורד לחיסרון עכשיו מה שרבנו אומר בספר המידות שאדם שיש לו צער ידבר עם השם יתברך מזה הצער זה לא ביטוי חיסרון זה ביטוי שאני צריך עזרה אבל יש אנשים שבטבע שלהם מדברים כל הזמן מהחסרונות והוא מבטא מאוד בדיבור את החיסרון למה אתה לא מבטא מאוד בדיבור את הייתרון כי טבע האדם להגיד הקדוש ברוך הוא זה אבא שלי הוא צריך לתת לי אם פתאום הוא לא נותן לי אוא מחסיר ממני אז קופצת שאלה לא לא מי עשיר ומי שמח בעולם הזה אורח לא מגיע לי שום דבר לכן רבנו מלמד וזה בחינת מה שנקרא בחינת הולדה שבעזרת השם לעתיד לבוא והיה אור הלבנה כאור חמה יהיה מילוי הלבנה וזה נקרא בחינת התולדה בחינת הלכות שהם בחינת שעשוע העולם הבא כנל שיהיה מילוי לכן מה קורה שאדם לומד הלכה הנשמה שלו מתמלאת למה וואי אני יודע מה לעשות וואי את זה לא ידעתי וואי את זה לא ידעתי הרבה פעמים שאני נותן שאלות ותשובות בהלכות או שאני נותן שיעורים בהלכה אומרים לי וואי איזה יופי עכשיו התברר לי הכל עכשיו הסתדר לי הכל איזה שמחה איזה כיף מה קרה לימוד ההלכה ממלא את הדעת נותן שמחה הלימוד הזה של ללכת עם תודה והודעה ממלא את הדעת נותן שמחה ברוך השם לכן גם רבנו פה גם מלמד לא סתם הוא מקשר את ההלכה לתודה והודעה שללכת עם תודה והודעה ביישוב הדעת זה חייב ללכת על פי דרכה של תורה לא להמציא דמיונות זה צריך ללכת על פי התורה איך התורה מלמדת אותנו איך להודות ההלכה מלמדת אותנו איך להודות זה בירור עכשיו אומר רבנו וזה בחינת אלה תולדות השמיים והארץ בהבראם דורשים חזל אל תקרא ביברי אלא באברהם איך הקדוש ברוך הוא ברא את השמיים ואת הארץ באיברי עם אל תקרא באיברי עם אלא באברהם עעל ידי החסד איך הקדוש ברוך הוא ברא את השמיים ואת הארץ את השפע על ידי החסד שזה נקרא אברהם שזה בחינת תודה ואברהם הוא הראשון שגילה את האמונה בשם שזה בחינת הלכה איך אדם נבנה במערכת הרוחנית שלו לימוד תורה שהדבר אגב הכי עיקרי זה כמובן לימוד ההלכה לדעת הלכה מה לעשות ורבנו מאוד מדגיש את זה בספרים שלו וללמוד מספרי הצדיק כי ספרי הצדיק נותנים לנו בחינת הלכה הלכה רוחנית איך לעבוד את השם בדעת בדעת לכן מה רבי נתן סה לקח את השולחן ערוך וחיבר את הליקוי ההלכות את הפנימיות מתוך השולחן ערוך ושהוא חיבר את הליקוי הלכות זה הכל בא מרבנו הוא עשה את הבירור שיביא את הגאולה לכן רבנו אמר לו על הליקוי הלכות שזה הגן עדן של הקדוש ברוך הוא למה כי אין הקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע עמות של הלכה וזה השולחן ערוך ומה דרך הליקוי הלכות הוא יצר תפיסה ותובנה ועצות לחיים איך דרך ה לקבל דעת לבות השם לכן לימוד ליקוטי הלכות הוא מאיר את הנשמה למה כי אנחנו נמצאים בעולם של חושך ומה שמאיר לנו בחושך זה הלבנה והלבנה זה רבי נתן כ רבנו זה השמש ולכן ללמוד את ה ליקוטי הלכות בפרט שאדם גגם עוסק בסוגיית ההלכה ללמוד הלכה הכל מתברר לו הוא גם לומד את הפוסקים הוא גם לומד את ההלכה למעשה מה נפסק ואז הוא גם ליקוטי הלכות מאיר לו בצורה נפלא ברוך השם אבל איך הכל נברא אל תקרא בברעם אלא באברהם שזה החסד שזה התודה והודעה שזה לימוד ההלכה שמגלה חסדים ברוך השם תראו איזה יופי רבנו מסדר את הכל ואברהם אבינו זה אור האמונה לימוד ההלכה תודה והודעה נותן לאדם אמונה וחיים אמונה וחיים נותן לו אמונה וחיים ברוך השם נותן לו שמחה וחיות היינו חסד כי ההולדה על ידי בחינת הלכות שהיא בחינת חסד שמתגלה הלכה בעולם לדעת מה לעשות מתגלה חסד נתגלה חסד נתגלה כיף נתגלה טוב נתגלה אהבה לכן תראו איזה יופי רבנו נותן לנו תודה והודעה עם תורה עם מצוות אם להתענג עעל [מוזיקה] השם נעמה לי נעמה לי נעמה לי נעמה לי נעמה לי רחה נעמה לי ארץ צפיה מאוד ערבה לי מה נוראן אהבה ויפה לקלת נפשי ונספה לבניין הרוחי שפה לראות תודה זי בחלי נעמה לי נמה לי נעמה לי נמה לי נעמה לי רנמה לי ארץ פיה מאוד רבה לי א נעמה לי נעימה לי לעבוד את השם על פי רבנו הקדוש נעימה לי נעמה לי איזה גן עדן עלי אדמות לעבוד את הקדוש ברוך הוא על פי הץ י תי י תמת ישובו ונחלו בגורלי נעמה לי נמה לי נמה לי נמה לי נמה לי אחי נמלי ארבי תודה רבה לי לה לה לה לה לי לי לה לה לה לה לה לה לה [מוזיקה] י ליי ליי ליי לה לה לה לה לה לה רבנו רבנו אין ב שלמה שעו שלו ושמחתם זכר הילו נבשר להם קומות עלו ו ר קודשי ובצו לי נעמה לי נעמה לי נמה לי נמה לי נאמה לי חיה נאמה לי ארץ צבי מאוד הרבלי אך ישתבח שמו לד איי איי איי שכל העולם התקרבו לרבנו אנחנו צריכים צריכים גם לכוון בהדלקת נרות חנוכה הדלקת נרות שבת שיעיר האור של רבנו בעולם זכה ללכת עם התורה ללכת עם המצוות ללכת עם מעשים טובים להתקרב לשם על פי התורה על פי התורה ברוך השם נעימה לי נעימה לי נעימה לי נעימה לי נאימה לי נאימה לי נאימה לי חיה נעימה לי ארץ אביה מאוד הרבלי א וזה מה שאומר רבנו וזה בחינת מזמור לתודה הריהו להשם כל הארץ עכשיו מה אמרנו הקדוש ברוך הוא ברא שמיים וארץ באברם אל תקרא באיברים אלא באברהם אומר אור החיים הקדוש שמיים וארץ זה נשמה וגוף איך השם יתברך ברא נשמה וגוף ביברי ם שזה הסוד של אברהם אבינו הלכה שזה בחינת חסד תודה והודה שירות ותשבחות איך נחבר בין נשמה לגוף איך אפשר להרגיש את הרוגע ואת הנחת לחבר בין נשמה לגוף על ידי לימוד תורה נכון על ידי תפילה על ידי קיום התורה והמצוות אבל אנחנו צריכים איזה מנוע דעת שיחבר אותנו לזה תודה והודעה ולימוד ההלכה לימוד ליקוטי הלכות אך אמר לי מישהו הליקוי זה לא עד ספר זה בונה בני אדם זה בונה את הדעת תענוג וזה נקרא מזמור לתודה הריהו להשם כל הארץ עכשיו מזמור לתודה ראשי תיבות מל ומל השם את לבבך ואת לבב זרעך יש עורלה על הלב צריך לחתוך אותה איך חותכים אותה על ידי לימוד ההלכה שמביא בחינת חסד מהמחשבה מברר את המחשבה ועל ידי בחינת תודה וההודעה ואומר רבנו לתודה זה אותיות תולדה תראו איזה יופי וזה בחינת מזמור לתודה הריהו להשם כל הארץ לתודה אותיות תולדה איזה יופי שלומדים תורה מתוך חסד מתבוננים טוב בפסיקה ההלכתית לא לומדים רק את החומרות לומדים גם את הקולות קודם כל תלמד עיקר הדין מה לעשות זוכים לתודה זוכים לתהלוכות דמים זוכים להתקרב ברוך השם זה מברר את הדעת לומדים את הליקוי הלכות צד אחר צד לאט לאט הרבה פעמים אדם חושב אומר יש לי ללמוד את זה ואת זה ואת זה ואת זה ובזמן שהוא לומד הוא חושב על עוד כמה ספרים שהוא צריך למוד ויש לי להתבודד ויש לי לקרוא תהילים ו שום דבר שים לנגד עיניך את מה שתה עושה עכשיו אין שום דבר רק את זה זה הלכה למיסה וזה נקרא מזמור לתודה אריו להשם כל הארץ לתודה אותיות תולדה אריו להשם כל הארץ ראשי תיבות הלכה שימו לב איזה יופי רבנו מסדר את הכל עוד פעם אני חוזר מזמור לתודה אריו להשם כל הארץ לתודה זה אותיות תולדה על ידי תודה והודה אנחנו מולידים דברים טובים לימוד ההלכה מולידים דברים טובים הריהו להשם כלל הארץ ראשי תיבות הלכה הנה תודה והלכה זה אותו בחינה לגלות חסדים ו וכוח תר עדיף וחומרות לא צריך כלל ללמוד את ההלכה בשולחן ערוך כל אחד ספרדי אשכנזי יש שם ספרים של גדולי אשכנז ישגד ספרים של גדולי הספרדים ברוך השם ברוך השם לדעת את ההלכה עיקר הדין מה צריך לעשות חסד השם על הארץ כמובא כי ההלכות בחינת תודה הם בחינת תולדה למה כמו שאדם לומד הלכה ויש תהלוכת אדמים אותו דבר שאדם יוצא מצרה שזה תהלוכת אדמים מה הוא אומר הוא אומר ברכת הגומל שזה בחינת תודה התודה משחררת את הלחצים לימוד ההלכה משחרר את הלחצים לימוד התורה וקיום המצוות משחרר את כל הלחצים התבודדות משחרר לחצים תהילים יש לנו טיפול רגשי שיועיל לכולם תורה מצוות מעשים טובים ושבנו ידריך אותנו אני רואה אתזה בחוש אנשים שבאים אלינו לכולל ובערב יש כאלה באים ככה לומדים איתי אתה רואה את זה בחוש אתה רק מתחיל לדבר מרבנו אתה רק מקריא מרבנו אתה מסביר הם אומרים לי תקשיב אני מחכה כל היום לשעה הזאתי כל היום אני מחכה לשעה הזאתי ללמוד מרבנו כי אני משתדל מאוד בלימוד להכניס גם הלכה ולהכניס מדרשים והכל כי רבנו אומר שאפשר עם התורות שלו לכת ל ממש לכל התורה הנביאים כתובים ואגב וברוך השם אנחנו מתענגים על השעה הזאתי מתענגים זה נפלא ביותר [מוזיקה] אכלך ר הרך כי כולך ר הך נ [מוזיקה] עכשיו בוא נעשה לזה קישור ככה איך זה עובד על פי חנוכה אז יש חושך חוסר תהלוכת הדמים ועכשיו מה אנחנו צריכים לעשות אנחנו צריכים מתוך החושך להדליק נר מה זה ההדלקה של הנר תדליק אור איך מדליקים את האור במערכת הרוחנית תדליק דיבורים טובים זה נקודה אחת וגם שאתה מדליק את הדיבורים הטובים תלך צעד אחר צעד נר אחר נר עכשיו צפה פגיעה אתה תדליק את הטוב אתה תדבר מהטוב איך אומרים אחרי חצי שעה זה נכבה אל תיבהל שזה נכבה תמשיך עוד כי אתה עולה למדרגה יותר גבוהה שיום למחר זה כבר שתי נרות עכשיו כף החיים כותב שבהלכה ברכה הברכות של חנוכה בברכה הראשונה שיש לנו אשר קידשנו מצוותי וציונו להדליק נר יש לה שמה 13 תיבות ש-13 זה בגימטריה אחד אחד זה בגימטריה אהבהה הז 13 תיבות זה כנגד 13 מידות של רחמים עכשיו בברכה השנייה שעשה ניסים לאבותינו בימים הם בזמן הזה י שמה גם 13 תיבות שזה גם כנגד 13 מידות של רחמים עכשיו 13 של הברכה הראשונה ו-13 של הברכה השנייה ביחד זה 26 שם או יקוק לכן הוא יוצר איחוד של שם הוואה שם הרחמים ואיפה הוא מדליק אם אדם מדליק בפתח ביתו פתח לחצר שלו בגובה של פחות מ-80 סנטימטר ולמעלה משלושה משלושה טפחים שזה 24 סנטימטר בערך בגובה של 50 סנטימטר על אבוה שאז יורד ור למקום שנקרא נצ החוד יסוד נהי נצח וד יסוד זה יורד למקום הזה ולהדליק נר חנוכה ראשי תיבות נחל כמו נחל שזורם ומגיע לנקודה ככה האור של חנוכה ורד למקומות הכי נמוכים בנפש ומגלה שפע של חסדים ואהבה איך אנחנו זוכים לכל זה בהכי פשיטות תדליק תדליק דיבור טוב אבל זה נכבה אתה יודע אמרו לי אנשים אתה יודע כמה פעמים הלכת עם תודה והודה והדלקתי דיבורים טובים מה קרה זה נכבה חזרת על הפחדים שלך חזרת ל הדמיונות שלך נו אז מה להפסיק עם זה זה אומר שזה לא אמת תמשיך כן עוברים בזה מעברים משתנים כי המעברים משתנים הם כל הזמן בחינה של כלו כסדר ולידה אבל איזה לידה יותר גדולה אתה מדליק ביום הראשון נר אחד כסדר פתאום יש בלבולים הבלבולים האלה זה בחינת חוסר תהלוכת אדמים אבל זה מוליד משהו חדש יום למחרת שתי נרות עוד הפעם זה נכבה עוד פעם חוסר של תהלוכת אדמים אבל זה מוליד משהו חדש שלוש נרות זה הדרך וזה בסדר וזה ככה צריך להיות כי אם הכל היה הולך חלק לא היינו מעריכים כמה השם נותן ן טוב זה מה שמסכם לנו גם רבי נתן כל הזמן לפני שמגלים אור יש מלחמה ועם ישראל הוא ברוך השם לא מפחד ממלחמות עם ישראל לא מפחד ממלחמות לא שאנחנו סוגדים לזה אנחנו לא רוצים אל תביא לנו די ניסיון ולא די ביזיון אבל אנחנו נמשיך נדליק עוד הפעם נחבא נדליק עוד הפעם נחבא נדליק עוד הפעם אנחנו נמשיך ללכת עם הטוב נמשיך להעצים את הטוב וככה אדם ייראה שכל פעם יפתח לו עוד שפע משמיים להתרגל להתרגל לדבר מהטוב לראות את החסדים ברוך השם מדברות ללא מילים קומי לרקוד נשמה קדושה את כאן לגלות שיש בך כוחות תילחמי עד סוף על השמחה שמאירה עולם את מהירה עולמות כמעט התייאשתי אבל יש עדין מה לצפות חזל אומרים אחרי החושך מתגלים אורות דמיינו שמש הוא ירח מתאחדים נחנו וד תחת במקום מיליון ספרים קומי לרקוד נשמה דושה את כאן לגלות שיש בך כוחות תילחמי עד הסוף על השמחה שמירה עולמות את מהירה עולמות קומי [מוזיקה] לרקוד נשמה [מוזיקה] ושב ס צות לד על השמחה שמאירה עולמות את מיירה עולמות נשמה [מוזיקה] קדושה נשמה קדוש [מוזיקה] קומי לרקום נשמה קדושה כל עבו לסות מצוצות ילח מיעד הסוף על השמחה שמ ולמות רעול נשמה קדושה אז נשמה קדושה קומי לרקוד קומי להעיר את האור שלך אל תפחדי מלהילחם קומי לדרך דשה נכון שילחם על דברים גדולים אין לנו כוח אבל יש לנו כוח להילחם על דברים קטנים ולאסוף אותם לדברים גדולים קו לרקוד הגי המ ם נרקוד עם נקודות קטנות ועוד מלחמה נקודות קטנות ונכבש בעזרת השם דברים גדולים ונזכה לקרבת אלוקים ליטוב אשרינו שזכינו שיהיה לנו בעזרת השם חנוכה שמח חנוכה טוב חנוכה מאיר חנוכה של שמחה ופשיטות ותמימות בהכי אהבה להילחם להדליק את הטוב שיהיה לכם סורות טובות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה