העמוד היומי מסכת שבת דף קא עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קא עמוד ב
[מוזיקה] שבס דף קא עמוד ב שורה שלישית מלמעלה ספינוס קורוס אנחנו חוזרים על דברי המשנה מדף ק עמוד ב הספר של המשנה היא ספינות קשורות זו בזו מטלטלין מזו לזו אם אינן קשורות אף על פי שמופ אין מטלטלין מזו לזו המשנה מביאה הלכה כיוון שספינות ראינו שיש להם דין של רשו היחיד ולים יש דין של כרמליס ברגע שהספינות צמודות אחת לשנייה וקשורות ממילא זה כמו דין של שני רשות יוכי שסמוכים אחד לשני מותר לטלטל מאחד לשני צריך שהם יהיו קשורות כדי שיהיה להם קביות יחד אחרת הם כל רגע יכולים לזוז ואין לזה שם של סמוכות שואלת הגמרא פשיטה פשוט שמותר לטלטל מרשות היחיד אחת לשנייה ומסביר תוסס כעת הגמרא מבינה שמדובר ששני הספינות שייכות לאותו אדם אז מה ההבדל בין שני ספינות לבין רשו יוחד שסמוכה לרשות יוחד אחרת אדם רוצה לטל מבית אחת אחד שיש לו לבית שני שלו ודאי שמותר לו אז מה החידוש כאן אומורה ולני צריך לה להתיר ביצית שבענין אנחנו אמרנו שהספינות הם קשורות וממילא הם לא יזוזו אבל יש בין שני הסירות שני הספינות הגדולות יש עוד ביצית סירה קטנה שדרכה הם מעבירים חפצים עוברים לביצית הקטנה ומשם עוברים לספינה הגדולה השנייה וזה החידוש שהייתי חושב שהביצית הזאת היא לא קשורה יחד עם הספינות הגדולות ממילא נחשו שמה היא תזוז מהם ואז הוא יבוא לטלטל מספינה לספינה דרך האוויר שבאמצע שזה בעצם יוצא שהוא מעביר מרשות סכת לשו סוכת דרך אויר של כרמליס קומש מלון שלא חוששים כך מסביר רובה אמר לרב ספרה מוישה דיינו אתה גדול כמו משה רבינו בעינינו אבל שפר קומרס האם זה נכון מה שאמרת מטלטל זו לזות נן המשנה לא דיברה על לטלטל דרך ביצית דרך ספינה נוספת כתוב מטלטלים מזו לזו ישירות מהספינה הזאת לספינה השנייה למה אתה מעמיד את המשנה בדבר שאין המשמעות של המשנה כך אלא אומר רב ספרה אומר רב ספרי אני אעמיד לכם את המשנה בצורה שונה ותבינו מה החידוש שבמשנה לאני צרכ לו לערב ולטלטל מזו לזו מדובר ששני הספינות שייכות לשני אנשים שונים וממילא הדין הוא שכשר לטלטל מרשות יוחד לרשות יוחד שסמוכה לה מד רבון אסור לטלטל כיוון שיש שני בעלים שונים אלא אם כן הם יעשו עירוב חצרות יחד יערבו ביניהם עירוב חצרות שזה פרקים שלמים בעזרת השם במס עירובין וכאשר הם מערבים יחד הם יכולים לטלטל אומר רב ספרי המשנה בא לחדש גם ברשויות היחיד שנמצאות באמצע הים כמו שני ספינות גם שם אנחנו אומרים שאפשר להערב ויוכלו לטלטל ברגע שהם קשורות יחד וכדי תניה ויש לי גם הסמכת לזה בריסה שזה באמת נכון שאפשר להערב ביניהם כתוב בברייס ספינות קשורות זו בזו מערבים ומטלטלים מזו לזו יכולים להערב דהיינו כשזה כל אחת שייכת לאדם אחר אפשר לערב ביניהם ולטלטל מזו לזו נפסקו אבל אם החבלים שקושרות אותם נפסקו נאסרו אסור כבר לטלטל מחשש שהם לא נחשבים סמוכים כי כל רגע הם יכולים לזוז אחת מהשניה חזרו ונקשרו בין שגג בין מזידים למרות שאסור לקשור קשר של כיום בשבס אם חזרו ונקשרו באיזשהו דרך בין שוגגין בין מזידין או שזה קרה בשוגג אולי הדש אסור לקשור גם אם זה קרה במזיד בין הנוסן בין מוטעין חזרו לאתרן הראשון כעת הספינות קשורות כעת אפשר לחזור ולטלטל ביניהם כיוון שהם ירבו מערב שבת וכן מחצלות ממשיכה ברייסה מקרה נוסף מחצלות הפרוסות לרשות הרבים דהיינו באמצע רשות הרבים התמקמו קבוצה של אנשים עשו מחצלות סביבם כדי שיוכלו לטלטל בשטח הזה וביניהם גם כן עשו איזשהו מחיצה מערן ומטלטלים מזו לזו כיוון שכל אחד יש לו את השטח שלו שמוקף בפני עצמו במחיצה אז הם צריכים לערב יחד ואז מותר להם לטלטל כיוון שהכל מוקף במחיצה אחת גדולה ממילא יש דין של רש יוחד למרות שזה עומד באמצע רש סרבים נגלו אם המחיצות החיצונה נגלו וכעת אין מחיצות נאסרו יש זה דין שרשו סרבים חזו נפרסו באמצע שבת חזרו ונפרש המחיצות בין שגיים בין מזידים למרות שאסור ל לעשות מחיצה בשבת אם חזרו ועשו את זה שוגגין או מזידין בין אנוסים בין מוטין חזרו לאתרן הראשון כעת הם חזרו להיות מקום מוקף רשו יוכין וממילא מותר לדלל כיוון שהם ירבו מערב שבת שכל מחיצה שנעשה בשבת בין בשג בין במזיד שמו מחיצה שואלת הגמרא על הספה של הברייה אז ראינו את החלק הראשון של הברייה שמסייעת לדברי רב ספרה שבספר לערב יחד ולטלטל מאחת לשנייה אבל החלק השני של הברייה שהביאה לגבי מחיצות שחוזרות ונבנות בשבת יהיה מותר לטלטל הרי איני ואומר רב נחמן לא שנו אלא לזרוק אבל לטלטל אסור אדם שעשה מחיצה באיסור בשבת כל מה שאני קורא לזה שם של מחיצה זה רק לחיוב דהיינו שאם הוא יזרוק מרשות הרבים לתוך המקום המגודר אז הוא יהיה חייב מדין מעביר מרשות הרבים לרשות היחיד רק לחומרי אבל לטלטל אסור אני לא אומר שזה מחיצה המטרת שהיא תתיר לו כעת לטלטל בתוך המחיצה כי הוא עשה את המחיצה הזאת באיסו איך הברס כאן אומרת שמותר לחזור ולטלטל כאשר הוא בנה את המחיצות וכתוב שמה בן שוגן בז בן מזידין עונה הגמרא כי תמר דרב נחמן המזיד תמר אתה צודק במקרה ש המחיצה נבנתה במזיד באיסור בכוונת חילה לאיסור אז באמת כמו שרב נחמן אמר זה יועיל רק לחיוב רק לגרום לו חומרה אבל לא לכולה לעזור ולטלטל כדין רשו יוכי אבל ברייסה דיברה במקרה שזה לא נבנה במזיד אלא בשוגג או מוטה או נו ומה שכתוב בן במזי דין אומר רשי זה לא חוזר על חוז טרון הראשון אלא זה חוזר על עצם זה ששמו מחיצה שיש לזה דין של מחיצה אמנם רק לעניין חומרה כמו שרב נחמן אמר רק לעניין לחייב אדם שיזרוק מרשות הרבים לתוכה אבל אנונ לכו להתיר לטלטל במקרה של מזידין לא נאמר כך אומר שמואל ואפילו קשורות בחוט הסרבל במה הספינות האלו צריכות להיות קשורות אומר שמואל גם חוט של סרבל של בית הצבא חוט באלמה גם יכול לקשור את הספינות יחד ויהיה מותר לטלטל שואלת הגמרא מה זה משנה לי באיזה חוט איך ידומי אידי יכול עמידן פשיטה אידי אין יכול עמידן המי זאת אומרת אני צריך חבל שיכול לקשור את כל הספינות יחד אז אם זה חבל כזה שנותן את המענה הוא תופס הוא לא כבל שעוד רגע יקרא אז מצויין ואם לא אז מה איך זה יכול איך זה יכול להתיר הרי זה בכל רגע יכול להקר המי אומרת הגמרא לא לום דיכול עמידן מדובר בחבל שיכול להחזיק את הספ יחד והוא לא יקרה ושמואל פוקה מדי נפשי קוס שמואל רק בא לפוקה ממקום אחר ששמה הוא חייב קשירה על ידי שלשלאות של ברזל אומר שמואל כאן יספיק לנו כל חוט באלמה שיחזיק את הספינות יחד דתנן איפה החירש ש שלות של ברזל דתנן כתוב כתוב במשנה באולס פרק חס משנה ה קשרה בדבר המעמידה אדם יש לו ספינה והוא קשר אותה בדבר שמעמיד אותה תכף נראה הכוונה בשלשלאות של ברזל הוא קשר שר את זה את הספינה לאוגן והספינה הכשירה הזאת נמצאת בתוך אוהל המת אז ממילא כיוון שהכשירה הזאת היא בשלשלת של ברזל ויש דין שאמנם כל דבר שנוגע במת המת הוא אבי אבות והדבר הנוגע בו נעשה אב טומ והדבר שנוגע בדבר הזה נעשה רישון בברזל אנחנו לומדים חרב הרי הוא כחלל שהברזל שנוגע במת מקבל את אותו דרגה של הבי אותו דרגה של המת ממילא אם זה שלשלת של ברזל שנמצאת באוהל המת השלשלת עצמה נהית אבי אבות טומא כעת היא קשורה על הספינה הספינה מקבלת דרגה של אב טומ וממילא הכלים שבתוך הספינה נטמעים מאב טומ אז כשרה בדבר המעמידה מביא לה טומ אז היא מביא טומא לכל מה שנמצא בספינה כל הכלים נטמעים מהספינה ומקבלים דין של רישון בדבר שאין מעמידה אין מביא לה טומא אבל אם זה דבר שלא עשוי מברזל אז ממילא הקשירה החבל הזה שנמצא באוהל המת הוא מקבל דרגה של אב טומ הספינה מקבלת דרגה של רישון רישון היא כבר לא עושה טומ בכלים ולכן אין מביא ל טומא ואומר שמואל כשאנחנו במשנה אומרים בדבר המעמיד ווא שקשורה בשרשרת של ברזל צריך שזה יהיה דווקא בשל ברזל שיקבל דרגה של אבי אבות ממילא כיוון ששמואל שם הדגיש ששל של ברזל הוא בא כאן לאפוקי שכאן לא הצטרכו את זה ולמה לעניין טומו דכתיב בחלל חרב חרב הרי הוא כחלל דווקא חרב שהוא ברזל מקבל דרגה של חלל ולכן שם צריך ששלט של ברזל אין אבל לעניין שבס כיוון דיכול עמידה אפילו בחוט הסרבול אז ממילא כאן אומר שמואל יספיק גם חוט הסרבל וזה מה שהוא בא לחדש שלא יצטרכו חוטים משל ברזל דווקא בשונה מהמשנה שראינו באולס אז אם כן היה לנו כאן לגבי ספינות שקשורות מה החידוש בזה רובי רצה לומר שמדובר שיש ספינה קטנה ביניהם שהיא לא קשורה יחד איתם אבל רב ספרי שאל מלשון משנה ולכן הוא מחדש שמדובר ש שתי הספינות שייכות לשתי בני אדם שונים ומטלטל מאחת לשנייה כיוון שהוא מערב ביניהם וזה ה חיזו שאפשר לערב גם בספינות שבים הבאנו סיית מ ברייסה ברייסה הזאת מוזכר שמחצית שחוזרת ונפרש בשבת היא שמו מחיצה שאלנו מרב נחמה שאומר ש מחיצה שנעשתה בשבת זה רק לחומרה מועיל ולא לכולה ענינו שהביסה באמת דיברה לא במקרה של מזיד מקרה של מזיד זה יועיל רק לחומרי ולא לכולם ז שזה הטיר לטלטל וחזרה ר הראשון זה במקרה של שג גין נוסין או מוטין כמור הביע את דברי שמואל שהספינות צריכות להיות קשורות בחוט כל דהו שתופס אותם שמעמיד אותם והחידוש שלו לאפוקי ממשנה באולה ששם שמואל אמר שצריך שהספינה תהיה קשורה לאול המת דווקא בשלשלאות של ברזל כדי שיוכלו להביא טומה לכל הכלים ש בספינה ולא בשלשלאות בחוטים אחרים ולכן כאן מחדש מואה שכל חוט שהוא יכול יכול לקשור אותם יחד כי כל הענין שהם יהיו קשורות ויכלו למידן יחד ואז אפשר לערב ביניהם ולטלטל ביניהם בשונה משם שצריך דווקא ברזל ולכן זה שונה אחד מהשני [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה