העמוד היומי מסכת עירובין דף ו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף ו עמוד א
[מוזיקה] דף ו עמוד א' אנחנו אוחזים עדיין יחסי בהתחלה של מסכת עירובין ולכן אני בטוח שעדיין יש לנו את הזכות של כוח הרבים יותר מזה אני גם בטוח שבהמשך לא רק בסוף של רובין אלא גם בסוף של מנידה יהיה לנו את כוח הרבים אבל עכשיו כל מיני כאלה שקיבלו ברן קיבלו את ההתלהבות ההתחלתית והצטרפו אלינו היצר הרע עוד לא נעים להגיע בכלל וללחוש לו על האוזן בוא עזוב זה כבר מספיק זמן בהמשך ככל שהתקדמו הדפים היצר הרע יגיע יותר פעמים ואנחנו אומרים את זה רק רק בשביל שנדע איך להתארגן איך לקבל את פניו ולהשיב לו מנה אחת הפים יפה מאוד אבל כוח הרבים זה עניין שאנחנו רואים בדף של היום בעמוד שלנו אנחנו היום נראה רבים בקם מחיצה לרבים יש כוח לבקוע מחיצות וגם היה שם איזה מחיצה והייתי יכול בעיקרון להחשיב את המקום כאן כפרה או כפתח וכדומה ברגע שרבים עוברים שמה זהו זה כבר לא נחשב ש כאן שום דבר לרבים יש את הכוח הזה וכך גם ביהדות כך גם רואים בכל דבר טוב אם זה תפילה במניין שידוע כתוב בשם הספרים יש נתיב מיוחד לאלו שמתפללים במניין כשאדם מתפלל לבדו בודקים אותו על פי מעשיו כשמתפללים יש נתיב מהיר מיוחד אקספרס התפילה נכנסת ומתקבלת הרבה יותר וכך גם בכל פעם שנמצאים רבים אם זה במסלול הנפלא הזה שהיום כולנו יחד לומדים את דף ו' עמוד א' במסכת עירובין זה כוח הרבים רבים מתקבצים ביחד לעשות דבר טוב או בכל דבר שיש בסביבתך ש נו חבריך לדבר מצווה אל תטמון ידך בצלחת קפוץ הצטרף ותדע שזה זמן טוב זה זמן מסוגל לפעול ישועות ודברים טובים אל תעמדו מנגד תהיו יחד איתנו בכוח הרבים נעשה ונצליח אומרת הגמרא הקדושה אנחנו לומדים היום בדף ו עמוד א מתחילים מדף ה עמוד ב למטה אמר רב חנין ברה ואמר רב מבואי יש לי מבואי תיקנתי אותו כהלכתו אבל שנפרץ אחד מקטו נפרץ אז ככה אם הוא נפרץ מצידו זאת אומרת בואו נדמיין את המבוי יש את פתח המבוי שדרכו נכנסים ר לו ראש יש את הקוטל שמולו שאתה הולך עד הסוף באותו קותל אתה נתקע זה הגג של החט כן כמו שתיארנו לעצמנו מבואי שאינו מפולש לקול הזה נקרא זנבו ולשני קוטלי האורך משני הכיוונים נקרא צידי המבוי אומר רב חנין מה קורה אם נפרץ מצידו באחד מכותלי האורך ב10 זאת אומרת רגע לפני שאנחנו מתקדמים שנפרץ מצידו פירושו לא מיד הוא לא מגיע ככה באופן א הוא לא נצמד הפרצה לא מגיעה עד הקול של ראשו אלא בוא נמר שראשו קיים כולל לא איזה קרן זווית קטנטנה שאני מתחיל את קותל הצד ככה בארבעה טפחים ממש קצת כמו שראיינו למעלה אחרת זה כבר דין אחר ואז זה נפרץ אומר אחנין ב-10 זאת אומרת רק ם הפרצה יותר גדולה מ-10 אמות אז אני מבטל את המבוי כל עוד וזה א שתיים וכולו עד 10 אמות אני מחשיב את זה כפתח ואין לי שום בעיה ש במבוא יהיו פתחים וזה בסדר גמור נפלא ביותר עכשיו מה קורה אם נפרץ מראשו זאת אומרת בכול של הראש כשאנחנו מדמיינים על פי רוב את ראש המבוי לא אמור להיות שם כותל בכלל יש שם פ פתח נכון פתח שדרכו נכנסים למבוי אבל רשי אומר מדובר היה פה היה פה פתח מבואי רחב יותר מ1 אמות ש זה על פי המשנה שכבר למדנו בתחילת הפרק אנחנו יודעים שצריך למעט הלך אותו בן אדם עשה מה שצריך מעט את רוחב הפתח ואז שמה באותו באותו בוא נקרא לזה באותו סתימה באותו מקום שהוא סתם את רוחב הפתח שם נפרץ מה הדין פה זה כבר הרבה יותר חמור אם זה נפרץ מראשו בארבעה כבר בארבעה טפחים אני אומר זה פסול זה לא נחשב כמב עד ארבעה טפחים אני עוד אומר בסדר גמור למעלה מארבעה טפחים זהו פסול אגב דבר מעניין שתוספות מציין אומר כשאני אומר למעלה שמצידו ב-10 פירושו 10 עדיין טוב מ-10 ומעלה זה כבר בעייתי כאן שאני אומר בארבעה זה אומר עד ארבעה טפחים זה בסדר מארבעה עצמו ולמעלה זה כבר בעייתי שואלת הגמרא כמובן מיד מה השנה למה מה ההבדל הזה שמצידו אתה מתיר לי עד 10 עמות כי אתה אומר שזה נחשב כפתח ובראשו על ההתחלה זאת אומרת אתהה רק מתחיל לזוז לפטו טיפה אתה אומר ארבעה וזהו זה כבר לא נחשב מבואי שואלת הגמרא מה ישנה מצידו ב10 זאת אומרת מה הסברה שלך לומר שעד 10 אמות דמר פתחה כי אתה סובר אתה אומר זה נחשב כפתח אם ככה מראשו נ מינמה פתחו גם בראשו תאמר שזה פתח אונה הגמרא א רב אובר דרב יהושע המבוי שנפרץ מראשו שאני אומר לך שזה ארבעה טפחים בלבד כגון שנפרץ בקרן זווית מדובר שזה נפרץ בקרן זווית זאת אומרת גם בקוטל הראש וגם בהתחלה בהתחלה על ההתחלה של של קוטל שלצד שמה זה נפרץ ולזה אני לא קורא פתח ד פתחה בכרן זווית לא אב ד אינש אף בן אדם לא עושה פרצה א פתח בכזה מקום ולכן הוא תמיד יחשב כפריצת ולא כפתח ומבוא פרוץ לא ניתר ביתרים הרגילים של מבואי כל עוד וזה היה במקום אחר הייתי יכול להחשיב אותו כפתח וזה נפלא ברגע שזה בקרן זווית אף אחד לא עושה כך פתח ולכן הוא נחשב ולכן הוא מבטל את המבוי ואסור לטלטל בו אבל באמת אם יפרץ בכותל הראש אבל לא בקרן זווית אנחנו נדון את זה כמו פרצה מן הצד שעד 10 עמוד נחשב כפתח וכשר אני בטוח שחלק מאיתנו נזעקים ואומרים כפי שהתגשם ראינו רק לפני יום בדף ה' עמוד א כמדומני ראינו את זה שברגע שלא נותר ארבעה טפחים מקול האורך צמוד לקול הראש אוקיי באותה כרן זווית ברגע שלא נותר שמה לפחות ארבעה טפחים זה לא נחשב כמבוא כלל וכלל ותמיד פסול ואם כן השאלה היא למה בקרן זווית אתה אומר ארבעה טפחים אפילו פחות מכך הראשונים כולם שואלים את זה מתחבטים בעניין חלקם עונים ש יש איפה להניח את הקורה זאת אומרת שזה נפרץ אבל עדיין יש לך מקום בקול האורך להניח את הקורה וכדומה בכל אופן הקושיה הזאת מי שרוצה להעמיק מו זמן היא מטופלת הלאה אומרת הגמרא עד כאן זה שיטת רב חנן רב חנין ברבה בשם רב הוא הגיע ואמר זאת וחילק בין צד לבין אמצע לבין ראש לבין קרן זווית נפלא ביותר רב הונה אמר ממש ממש לא הוא חולק ואומר אחד זה ואחד זה מצידו מראשו בלי קרן זווית כבר הדינו בארבעה ארבעה טפחים וכמו שראינו אתמול שזו זו שיטת רב הונה וכן אמר לירב הונה לרב חנן ברב הוא מביא ראיה לשיטתו לא תפלו עליי אל תחלוק עליי דרב אתה אומר בעצם רב חנן אמר את זה בשם רב אומר רב בעצמו קל לדמ חריה כך קראו לאותו מקום ואבד עובדה כבתי הוא פסל מבוי שנפרץ מצידו בארבעה תפח אם כן אתה רואה במפורש כמוני שתמיד בארבעה תפח לא משנה אם זה מצידו א מראשו בקרן זווית ואם כן אל תחלוק עליי אמר לי ונה לו רב חנן רב בקעה מצב וגדר בגדר רב הגיע למקום שזלזלו שם בכל ההלכות האלה הוא מצ שם בקעה פעוטה ולכן הוא גדר שם גדר והחמיר במקום שבעיקרון לא צריך להחמיר כי בעיקרון כמוני מן הצד זה ב10 אמות גם בראשו זה 10 אמות שלה אם כן זה קרן זווית ומה שרב עשה שמה זה ה עניין נקודתי ספציפי כי החבר'ה שם זלזלו בהלכות האלה ולכן הוא החמיר עליהם כדי לעשות סיג שלא יהיו רגילים לזלזל בעניינים אלה אז אנחנו רואים בעצם שיש כאן מחלוקת בדברי רב עצמו רב חנין אמר בשם רב שיש חילוק בין הצד והאמצע לא בקרן זווית שזה 10 אמות לבין קרן זווית שזה ארב פחים ואילו רבונה אומר בשם רב מה פתאום כל פרצת מבוי תמיד כבר בארבעה תפח והמבנה מסתברא שרב עצמו באמת סובר שכבר בארבעה טפחים המבוי נפסל דיטמר מבואי יקום מבואי יקום רשי נותן לנו ציור נפלא בצורה של האות רש אתה נכנס למבוי וכך יש את רגל האות רש ואת רגלה שני רשיו מפולשים פתוחים לרשות הרבים רב אמר תורתו כ מפולש אני מחשיב כל מבוי ממנו כמבוא מפולש עליו שבעצם דמיינו לעצמכם רגל הרש מפולשת לראשה ראש הרש מפולש לרגליה זה לא באמת לרשות הרבים רב אומר לא משנה אני מחשיב כאילו יש כאן שני מבורות ש שתיהם מפולשים לרשות הרבים ולכן אני צריך להתיר את זה גם על ידי לחי וקורה וגם על ידי צורת הפתח צד אחד כך וצד אחד כך ולכן אני אשים לחי בוא נאמר בצדדים הקיצוניים שפתוחים לרשות הרבים אני אשים לחי קורה ובאמצע אני אשים צורת הפתח שניהם צריכים כל מבוי צריך צורת הפתח נפרדת אמנם אני יכול לשים את צורת הפתח באמצאה ואז תועי לשניהם אבל כל אחד אני מחשיב אותו כמו מבוי מפולש על מלא ושמואל אמר תורתו כ סתום אני מחשיב אותו כל מבוי בנפרד לא מבוי אחד נחשב כ סתום אלא זה נחשב כאילו יש כאן שני מבואות סתומים ולכן כל אחד אני אצטריך לשים בראשו לחי או קורה וזה מה שמספיק להם עד כאן המחלוקת של רב ושמואל שואלת הגמרא במה יס קינן רב נחמן בר יצחק מביא כאן ריה לרב אונה אז הוא מתעסק קצת במחלוקת הזאת ואומר במה אנחנו מדברים אי למה ביותר מ-10 שרוחב של המבוי בכפל בין ה בין הראש לרגל של הרש המקום שבו הוא מתעקם שבו הוא בעצם אני פונה בו האם תגיד לי ששמה מדובר ביותר מ10 אמות רוחב בעלמה שמואל תורתו סתום לא ייתכן הרי גם אם זה היה מבואי רגיל שרק היה שם פרצה כבר לא הייתי מחשיב אותו כמבוא אז כאן שהוא פונה למבוי נוסף ועוד פתוח לרשות הרבים בזה שמואל יגיד שהוא נחשב כ מבואי סתום איין הגיון אילה חייב להיות אל עליו ב10 או פחות מ-10 זאת אומרת הפרצה שמה מדובר בפחות מ10 אמות או ב10 בדיוק ובכל אופן מגיע רב ואומר לך וכ אמר רב תורתו כ מפולש על מה אתה רואה מכאן שרב סובר פרצת מבוי מצידו בארבעה הרי כאן מדובר בפרצה מצידו לא בראשו וכבר פחות מ10 אמות ש חייב להיות שמדובר פה על פחות מ-10 אמות כי כפי שאמרנו בלמעלה מ10 אמות אין שום התחנות והיגיון וסברה בעולם לומר ששמואל יגיד שהוא נחשב כסתם אלא חייב להיות שמדובר בפחות מ-10 שמואל אומר סתום כח סברתו ורב אומר דינו כ מפולש ואם דינו כ מפולש חייב להיות שהוא סובר שפריצת מבוי היא בארבעה תפח ומעלה כמו שאנחנו רואים פה ש פחות מ-10 הוא פוסל ראיה נפלאה לרב הונה אומרת הגמרא צודק יש כאן ראייה ואילו רב חנן ברבה הוא לא נבעל נכון שעל פניו לכאורה יש כאן ראיה נפלאה לרב הונה אבל יאמר לך רב חנן ברבה מה פתאום רב סובר כמוני שפרצתי מן הצד ב10 אמות רק כאן לגבי מבואי עקום הדין שונה שני אטם דקב בי רבים כיוון שבוקעים בו הרבים זה לא מבואי רגיל שיש בו פרצה שאז אין הרבה אנשים שהשתמשו בה כיוון שיש את פתח המבוי כאן מדובר במבוי שזה הנורמה הדרך שלו יככה בצורת האות רש כפי שאמרנו ולכן באותה פרצה זה לא באמת פרצה זה לא נקרא פתח זה דרך הרבים רבים בוקעים בו ועוברים בו לרשות הרבים ברגע שרבים עוברים בו באמת אני גם מודה ש פרצת כבר בארבעה טפחים אני מדבר על מבוי רגיל שנפרץ מן הצד לאן עוברים שם מן הצד למקום שקשה ללכת יש שם תית יש שם אבנים יש שם בורות מקום לא נחמד ולא סימפטי בעליל לכן אני אומר אף אחד לא עובר שמה עד 10 אמות זה בסדר גמור אבל באמת כשבועים ב רבים כבר בארבעה טפחים זה נחשב כפרה והמבול הופך להיות ממבוי מותר לכזה מבוי שאסור לטלטל בו שואלת הגמרא רגע רגע אם אתה אומר שאתה מדבר באמת רק במקרה כזה שהפרס מובילה למקום שלא נוח ולא נעים לעבור שם מכלל דרב עונה שחולק עליך הוא מדבר גם באותו מקרה סבר אף אלגב דלו בקי ברבים בכל אופן כבר בארבעה טפחים הוא פוסל אם ככה אני אשאל כך מה ישנה מדי רב אמי ורב אסי ראינו בדף ה למי שזוכר את דעתם של רב אמי ורב אסי דיברנו שם אם נשאר מקוטל המבוי ארבעה טפחים או לא אבל בכל אופן גם הם אמרו שהעניין הוא פרצה עד 10 אם כך קשה על רבונה עד עכשיו שתקתי ולא שאלתי כלום כי אמרתי כנראה הם מדברים באמת בכזה מקרה שאין לאן לעבור שכשאתה עובר את הפרצה הזו לא רבים הולכים שם כיוון שיש שם בורות ותת ואבנים וכדומה ורב הונה מדבר במקרה שבק ברבים שהרבה עוברים שם מקום נוח ולכן אומר כבר בארבעה טפחים אבל אם אתה אומר אתה רב חנן אתה רב חנין רב חנן כן שמדבר אתה אומר ש 10 רמות שלך מדובר כשלא נוח לעבור ורב ורב אונה חולק עליך על אותו מקרה על אותו מקרה במדויק ואם כן באותו מקרה שלא בוקעים בו רבים יאמר רב אונה ארבעה טפחים ולא יותר כבר בארבעה טפחים נחשב פרצה והמביא מותר אסור לטלטל במבוי אם כן איך הוא מסתדר עם רב אמי ורב סי שוב אני לא יכול לענות כמו שהייתי עונה עד עכשיו שפשוט מאוד רב אמי ורב אסי דיברו על כך שלא עוברים שמה ורוונה על כך שרבים עוברים אי אפשר לומר כך כי ברגע שאתה רב חנן הגעת ואמרת אני דבר במקרה שלא רבים עוברים שם ואומר 10 ועליך רב אונה חולק הוא גם מדבר באותו מקרה ובכל אופן אומר בארבעה אז מה תענה איך הוא הסתדר עם רב עמי ורב אסי אונה הגמרא פשוט מאוד אתה יודע מה ההבדל בין רב הונה לרב עמי ורב סי אתם דיק גדודה אח דלק גדודה בדין שעבי ווסי אתה יודע למה זה עד 10 אמות כי מדובר שאמנם יש כאן פרצה אבל אבני היסוד נשארו ועדיין מעכבים מלעבור ואילו אבונה מדבר במקרה שהכל חלק זה נפרץ לחלוטין לא רואים כאן כלום והמעבר חלק ונוח יכול להיות שלא בא כי בבים אין כאן הרבה שעוברים אבל אין משהו שמונע את הרבים מלעבור ולכן אומר שכבר בארבעה טפחים זה נחשב כפרה זה לא נחשב כפתח והמבוססות בטלטול יפה מאוד סיימנו את העניין הזה וכבר נסכם אותו תנו רבנן כיצד מערבין אנחנו רק מתחילים לגעת בזה הדין הזה שאנחנו נלמד עכשיו נרחיב בו בעיקר מחר אבל בואו ניגע בו נריח אותו נמש אותו קצת נתכונן תנו רבנן כיצד מרבין את הדרך רשות הרבים דרך רשות הרבים איך אפשר לערב אותה עושה צורת הפתח מכאן אומר נקמה עושה צורת הפתח מכאן ולכי וקורה מכאן צד אחד צורת הפתח כמו שאמרנו זה בעצם משקוף שתי מזוזות ומשקוף ובצד השני או לכי או קורה חנניה אומר יש כאן מחלוקת בצ שמי אומרים עושה דלת מכאן ודלת מכאן וכשהוא יוצא ונכנס נועל זאת אומרת צריך לשים ממש דלתות וגם לנעול אותם ורק אז אני מתיר את רשות הרבים ואילו בית הילל אומרים עושה דלת מכאן ולחי וקורה מכאן מצד אחד דלת מצד שני מספיק או לכי או קורה זה מה שראיינו כאן מחר נמשיך להרחיב בעניין זה מה ראינו היום דבר ראשון ראינו את רב חנן בשם רב שאומר כך מצידו 10 אמות מראשו כן כמו שהסברנו גם 10 אמות אלא אם כן זה קרן זווית שעז ארבעה טפחים א רב רבונה מגיע ואומר תמיד מכל הכיוונים ארבעה טפחים הוא ניסה להביא רעיה ממה שרב עשה בד מכריה אבל אמרנו ששמה זה בקעה מצא וגדר בגדר רב נחמן בר יצחק מגיע ואומר יש לי ראיה נפלא לדברי רבונה כמו שראיינו על מבוא יקום בצורת האות ר שיש מחלוקת בין רב לשמואל רב אומר תורתו כ מפולש ו שמואל אומר תורתו כ סתום לא ייתכן שהפרס זאת אומרת שהמרחק בפיצול במעבר הוא יותר מ10 אמות כי אז לא ייתכן ששמואל יאמר שדינו שדינו כ סתום כי יש כאן פרצה תכלס אז חייב להיות שזה פחות ובכל אופן רב מחשיב אותו כפרוס כמפוטר שכבר בפחות מ-10 עמות כבר למעלה מארבעה טפחים הוא מחשיב כמפוטר ואם כן בדיוק כמו רב הונה רב חנין לא נבל ורב חנן אומר הכל טוב ויפה אבל רק בכזה מבוי כיוון שרבים בוקעים בו אני מדבר שרבים לא בוקעים אם כך אמרה הגמרא ואתה מדבר שהרבים אינם בוקים רב אונה גם חייב לדבר באותו דבר איך הוא הסתדר עם רב אמי ורב אסי שעד עכשיו באמת העמדנו את זה בצורה כזאת שהם מדברים שלא בוקעים רבים והוא מדבר שכן אומרת הגמרא לא אתה צודק באמת לא בוקעים רבים גם לפי רב הונה אבל השוני מרב עמי ורב סי שאצלם מדובר שיש עדיין גדודי את אבני היסוד שמונות מלעבור ולכן הם יאמרו עד 10 אמות ורב אונה אומר אני עצמי מדבר במקום שאיין גדודי ולכן כבר בארבעה טפחים זה פסול עוד נקודה סופית שראיינו שמחר נרחיב בה זה מה קורה לגבי רש ש הרבים תקמה אמר צורת הפתח מכאן ולכי וקורה מכאן ואילו ח חנניה אומר זה מחלוקת בית שמי אומרים שני דלתות משני כיוונים ונועל אותם ואילו בתיל אומרים דלת מכאן ולכי וקורה מכאן נפלא ביותר בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה