העמוד היומי מסכת עירובין דף ו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף ו עמוד א
[מוזיקה] ארון דוב עמוד א' נתחיל בה עמוד ב שורה שנייה מלמטה אומר רב חנין ברובה או מרב מבוי שנפרץ מצידו ב10 מראשו בארבע דהיינו יש מבוי סתום שאמרנו שאפשר להתיר אותו בטלטול על ידי קורה או לכי מה הדין אם יש לו פרצה אחד מהכלים שלו אז תלוי באיזה כותל אנחנו אומרים ככה אומר רב אם המבוי נפרץ באחד מהכלים של הצד שלו אז ב-10 עד 10 אמות אני אומר זה עדיין נחשב לקיר סתום וזה עוד פתח עוד פתח לא משנה לי במבוי זה עדיין לא נחשב למבוי פרוץ וממילא יש לי את הפתח הראשי שהוא יש שמה לכי או קורה אפשר לטלטל במבוי אבל אם זה יותר מ-10 זה כבר מבוי פרוץ כביכול אין פה את ה את הכותל ולכן לא יהיה יהיה אסור לטלטל במבוי מרוי שוי אבל אם זה הפרצה נמצאת מרוי שוי דהיינו לדוגמה היה לו הפתח רחב מע מ10 אמות יש לו פתח של מבוי ברוחב 20 אמה כן אפשר לדמיין את זה על סמטאות רחובות שאנחנו מכירים ורוצים כעת לטלטל במבוי הזה הבניינים שגרים באותו רחוב אז לפעמים יש פרצה באחד מצדדי הרחוב אז אנחנו אומרים עד 10 אמות זה עדיין בסדר בין ה בעניינים איזשהו שביל זה עדיין בסדר אבל אם מרוי שוי אם בראש הפתח היה שמה יותר מ-20 ממה יותר מ10 אמות והוא הלך וצמצם את הפתח כדי שיהיה פתח של 10 אמות בנה שם איזשהו קיר עה עשה שם איזשהו סגירה אבל הסגירה הזאת היא לא הרמטית יש שמה פרצה בתוך החלק הסגור שם אני אומר שעד ארבעות פוכים זה נחשב לפתח יותר מארבע פוכים זה כבר נחשב לפרסה וממילא זה נחשב שהפתח כאן הוא יותר מ 10 אמות וזה יהיה אסור בטלטול שואל את הגמורה מה ההבדל למה כשאתה אומר על הפתח על הפרצה שבצד עד 10 אמות ואילו הפרצה שברוי שוי רק ארבעות פוכים מה ישנה מצידו ב דומה פתחו מונמי ני מפתחו גם אם הפתח הפרצה נמצאת בצד הרביעי שהוא סגר אותה למה שלא נקרא לזה עוד פתח אומבו בריד רבי ישוע כגון שנפרץ בקרן זווית מדובר שזה נפרץ הפרצה נסתה בפינה של המבוי איפה שמתחבר הכותל הצדדי עם הכותל של הרוח הרביעית שאותה הוא רצה לסגור כדי לצמצם את הפתח מה נאמר נפרץ קצת מהכותל הזה קצת מהכותל הזה אז זה פתח נוסף וניתן לו דין של עד 10 אמות לא כיוון שאין הדרך לעשות פתחים בקרן זווית פתח עושים בקיר ישר אז לכן אי אפשר לקרוא לזה פתח וממילא יותר מאבות פוחים כבר זה נחשב לפצה ויהיה אסור לטלטל אומרת הגמור דבת בקרן זוי לא יבד אינש אנשים לא עושים פתח בקרן זבת ורבו אומר אחד זה ואחד זה באבו רבו חולה קל רב חנין ברובה שאמר בשם רב שמצידו ב10 וראשו בארבע והוא סובר שרב אומר שגם מצידו זה בארבע פוכים בלבד וכן אומר לרבוני לרב חנן ברובה טיף לוג אלוי אל תחלוק עליי בהלכה הזאת מה אמר רב למה כי יש לי יסרב מרב בעצמו דרב קלל ד מכריה מקום שנקרא מכריה ובדו ד כוסי הוא ראה מבוי שהיה לו פרצה בצידו יותר מארבעה טפחים הוא אסר להם לטלטל שם אז אתה רואה שהוא סובר כמוני לכן אל תחלוק עליי אמרלי ענה לו רב חנין לא לא רב בקעה מצא וגדר בגדר הם היו המ הרצות אותו מקום ולכן הוא לא רצה להיכנס איתם לחילוק אם הפרצה נמצאת בצד או ברוסו הוא העדיף לאסור להם את זה ואמר להם שצריך מבוי סתום לגמרי כדי שלא יבואו להקל ולעבור על איסורים מלשון אדם יש לו בקעה פתוחה והוא מפחד שיכנסו לשם אנשים אז הוא הולך גודר אותה כדי שלא ייכנסו כך גם רב הלך וגדר אבל לא שכך הוא סובר ללוכה אלא רק בגלל אנשי המקום הוא אסר אותה אומר רב נחמן בר צחוק כבוס דר ונ מסתבר מסתבר כמו מה שרב הונה אמר שגם מצידו זה רבות פוכי למה דית מר מבוא יקום למדנו מחלוקת רב ושמואל מבוא יקום זה כמו הסרטוט שאנחנו רואים ברשי בעצם זה שני מבואות שמ מתחברות בצורה של רש יש פתח לרשות ורבים בסוף המבוי הראשון ובסוף המבוי השני האם להחשיב את זה כ מבואי מפולש האם להחשיב כל מבואי נפרד או לא נחלקו בזה רב ושמואל רב אמר טרוסו כמפוטר על ידי לחי וקורה אלא צריך משהו יותר גדול מזה דיינו מבוי שהוא רק בנוי משתי מחיצות ויש פתח של רשו סורבי מהצד הזה ומהצד הזה כמו רחוב בזמננו שיש רחוב ראשי משני הצדדים של השמטה כיוון שהוא מפולש בשני הצדדים הצריכו שמה מעבר ללחי וקורה וצריך לעשות שמה תצורת הפתח לכן כאן המבוי הזה נחשב למבוי מפולש אומר רב אנחנו מחשיבים את זה למבוי מפולש לרשות סור ולכן מה שיצטרכו יצטרכו לעשות שמה אומר רשי טרוסו כ מפולש וצריך צורת פתח מכאן ולכי אוקורה מכאן וממילא שני הפתחים ש של רשו ורבים יצטרכו לכי בכל צד ובאק מימות רש איפ שת מתחברים שני הובות יחד שמה צריך לעשות צורת הפתח למה כיוון שהפילו של המבוי אני מתייחס למבוי כאילו אני הולך איתו עד הסוף ואז בצד בסוף המבוי יש לו בעצם סוג של פרצה לכיוון השו סרבים הפרצה הזאת נחשבת למבוי מפולש וממילא יצטרכו לעשות שם פורת הפתח אז בתחילת שני המבואות בפתח של רשו סרבים יצטרכו לכי או קורה ובמימוש הפתח ושמואל אומר תרוס סוסו דהיינו אני לא מתייחס להקימו אלא רקל פתחים כמו מבוי סתום בעצם יש פה מבוי שהוא מגיע עד הסוף עעם פתח בסוף המבוי למבוי נוסף אני מתייחס לזה רק לפתחים שלו לרשות ורבים ולכן שמה מספיק לי לעשות לחי או קורה בפתח כאן לרשות ורבים ו בפתח שם לרשות ורבים אבל באק מימות לא יצטרכו כלוםם רשי מביא פירוש נוסף שיצטרכו עוד לכי נוסף לקמי וא אבל ודאי שצורת הפתח לא צריך כיוון שתרווי כ סוסו כמו מבוי סתום שדינו בלחי וקורע ומה סכינה מבררת הגמרא באיזה רוחב מבוי אנחנו מדברים כאן שיש לו פתח למבוי השני אי למ ביותר מ-10 אם נמר שה מבואות רחבות יותר מ-10 באולם מ שמואל טרוס סוסו האם בזה שמואל יומר שיש לו דין של מבואי סתום הרי זה וודאי שפתח במבוי בצידו יותר מ-10 ודאי שנחשב לתרצה ממילא גם אם לא נחשיב את המבוי השני שמתחבר אליו יש פה מבואי שהולכים איתו עד הסוף סופו כמו שאנחנו רואים את השרטוט ברשי בסופו יש פתח בצד שמאל שיותר רחב מ-10 איך אפשר לקרוא לו מבוי סתום הרי לכאורה ודאי שהוא נחשב למפולת הוא נחשב למבוי שהוא לא סתום יש לו פרצה אל אולו ב10 אלא צריך לומר שהרוכב של המבואות היה ב10 אמות ולא יותר ועל זה אנחנו אומרים שלפי רב טוסק ווש וכומר רב תרוס כ מפולש ל מפרצת מבוי מצידו בערבו רב מתייחס למבוי הזה לשני המבואות האלה כאילו הם מפולש ולמה כי הוא אומר אני הולך עד סוף המבוי ובסוף המבוי יש לי פרצה שהיא פתח למבוי השני ביותר מרוחב של פתח למבוי ממילא זה נחשב פרצה זה נחשב זה פרוץ לרשות ורבים ולכן הצטרכו גם תיקון בקמיעות בסיבוב של שני המבואות יצטרכו גם שמה צורת הפתח כמו מפולש זאת אומרת שרב סובר שפתח של מבואי הוא לא ב1 אמוד אלא בארבעה טפחים יותר מארבעה טפחים אני כבר קורא לזה פרצה ולכן כאן אומר רב זה יחשב לפולש אז אם כן רואים כמו רשר רבונה אמר בשם רב שהרצה גם מצידו היא עד ארבעות פוכים ורב חנן ברובה מה רב חנן שאמר בשם רב שאם זה מצידו עד 10 אמות לכאורה איך הוא יענה כאן למה רב אמר כאן זה נחשב למבוי מפולש אם זה פחות מ10 אמות אז מה הבעיה יש לך מבוי סתום בסופו יש פתח למבוי השני הפתח הזה הוא לא גרם מכל פתח שנמצא במבוי סתום שעד 10 אמות אני קורא לו פתח למבוי פתח נוסף אבל למה להחשיב את זה כמבוא מפולש כמבוא פרוץ שיצטרכו פה צורת הפתח אונה גמור ורב חנן ברובה שאני עושה קוב קיבור רבים כיוון שסוף סוף זה הולך לא סתם פרצה במבוי בקיר של המבוי אלא זה בעצם הילוך של רבים שהם הולכים להגיע למבוי השני ממילא כיוון שבוכים שם רבים והולכים שמה אז לכן בכזה מקרה אני אומר שיותר מארבע פוכים זה כבר נחשב ל פרצה ולא לפתח ולכן הצטרכו לדון אותו כמבוא מפולש אבל במקרה שרב חנן ברובה אמר קודם שם מדובר במקרה כזה שזה לא פתוח לב קבורים זה לא כל כך ל לאנשים ללכת דרך המקום הזה ולכן עדיין עד 10 אמות אני אחשב את זה לפתח ולא לרצה שואלת הגמורה מכל דרב הונה שחלק על רב חנין סוב אף עגב דלא יב כבור רבים הוא חולק עלל רב חנין רב חנין דיבר במקום שזה לא פתוח בצורה חלקה לאנשים ללכת ועל זה הוא אמר שעד 10 רמות נחשב לפתח מהצד ורב הונה חלק רק עד ארבעות פוכים למרות שזה לא פתוח בצורה חלקה ללכת מהשנה מדי רמי ורב אסי מהזה שונה מרבי ורוסי שראיינו לאל שהם אמרו בדף ה עמוד א' שאם יש פס הרבו אם יש פרצה בקיר של המבוי והוא קרוב לראש המבוי קרוב לפתח הראשי אז אם נשאר פס ארבעה בין הפתח הראשי לפרצי אז אני מתיר עד 10 אמות מה שמע שפרצה של מבואי אני מתיר עד 10 אמות אני קורא לזה פתח ולא פרצה האם הם חולקים על הל הזאת אבונה חולק על זה אומרת הגמור וסם דק גדוד אוכ דק גדוד שם רמי ורוסי דיברו במקרה ש הפרצה היא לא לכל אורך הקיר אלא נשאר חתיכה מהכותל בגובה נמוך ממילא לכן עד 10 אמות אני עדיין קורא לזה פתח ולא פרצה אני עדיין מחשיב את המבוי כ מבוי סתום עד 10 אמות כל עוד שנשאר לי קיר של ארבעה טפחים אורך של מבואי וסמוך לפתח הראשי ששם נמצא קורה ו הקורה או הלכי אבל כאן שזה פתוח עד למטה כאן אומר רב הונה למרות שזה לא נוח לרבים ללכת כי זה הולך למקום תת זה הולך למקום אבנים זה לא נוח ללכת זה לא כמו שני מבואות שמתחברות יחד בכל אופן אומר אב הונה השיעור הוא בגודל של ארבעות פוחים לפי רב אומרת הגמורה ברייסה תונו רבונו כיצד מערבים דרך רשו ורבים אדם רוצה להערב דרך של רשות ורבים כביש ראשי שעוברים שמה רשי אומר גם רחב 16 16 עמו גם עוברים שם 60 ריבו פשוט רבים לכל הדעות יש שם שתי מחיצות בשני הצדדים הוא רוצה להערב והלשון להערב הוא לשון מושאלת מהמקרה של עירוב חצירו רוב תחומין כאן אנחנו מתכוונים לומר איך להתיר כדי שיוכלו לטלטל ברשו סורבי עושה צורת הפתח מכאן ולכי וקורה מכאן יש אפשרות אם הוא יעשה צורת הפתח בצד אחד של הרחוב ולכי או קורה מהצד השני זה מתיר את רשו ורבים לטלטל בשבת חנני אומר בית שמי אומרים עושה דלת מכאן ודלת מכאן וכש יוצא ונכנס נוהל לפי בית שמי אומר חנניה חייבים דלתות נעולות שאז בעצם יש לנו צד רביעי סגור ורק אז יהיה אפשר לטלטל ברשות ורבים כי אם יש לנו ארבע מחיצות דלת מהצד הזה ודלת מהצד הזה זאת אומרת ארבע מחיצות בסך הכל זה אל לא רשו ורבים זה כבר רשו יוחד כמו שאמרנו בהקדמה למסכת שהכלל ברשו ורבים שאין לו ארבע מחיצות כמו דיגלי המידבור אז ממילא ברגע ששל ארב מחיצות זה נהפך לרש סוכית ואפשר לטלטל שמה בסיל לאמר עושה דלת מכאן ולכי וקורה מכאן סילה סוברים שלא צריך ארבע מחיצות אלא אפשר לעשות דלת מצד אחד ולכי וקורה בצד השני בשביל עקר כיוון ששלוש מחיצות מספיקות כדי להוציא את זה מדין של רשו ורבים לדין של רשו סוכים אז אם כן ראינו כאן את ההלכה של רב חנין בשם רב מחלוקת מה רב אמר מה הדין בפרצה במבוי סתום אם הפרצה היא בצד המבוי אם היא בראשו של מבוי ואמרנו בקרן זווית שאיין הדרך לעשות שם פתח אז מהארבעה טפחים ומעלה זה נחשב פרצה זה לא מבוי סתון זה מבוי מפולש ואז הצטרכו היתרים נוספים חוץ מהלכי והקורה אם זה בצידו אז רב חנין אמר שרב אמר שעד 10 אמות זה בסדר ורב הונה אומר שעד ארבעה פחים רק אמרנו למסקנה שמה שכאן אמרנו עד 10 אמות מדובר במקרה כזה ש לא נוח ללכת בו רבים זה פתוח למקום של תית או חול ואבנים וכיוון שלא נוח ולא בא כבו רבים לכן עד 10 אמות אבל רב הונה סובר שגם למרות שלא נוח ללכת שמה עדיין זה רק עד רבות פוחים אינו חנ מרבונה מודה במקרה של רבמ ורוסו הוא מעמיד אותם במקרה שנשאר חלק מהכותל למטה בחלק התחתון שחשב עד 10 אמות רק לפתח כיוון שיש שם חלק מהכותל שנשאר אבל אם לא נשאר אז אנחנו אומרים תמיד יצרכו הרבעות פוחים הבאנו רב נחמם בר צחוק רצה להוכיח כרב הונה שרב סווא שבפתח אנחנו אומרים עד ארבות פוך ממבוא יקום שם יש מחלוקת שני מבואות שמתחברות בצורה של רש רב אומר תורתו כ מפולש ממילא הדין במבוא מפולש צריך צורת הפתח ולכי ולכן גם כאן בשני הבטח יצטרכו לכי או קורה וקמי בסיבוב ששם זה בעצם פתוח לכיוון רשו סורבן לכיוון המבוי השני הצטרכו צורת הפתח שמואל אומר דינו כ סתום כיוון שגם הפתח הזה שמתחבר עם המובי השני דנים אותו כפתח של המבוי ולא כ מפולש לרשות סורבו ולכאורה אי אפשר לומר שהפתח רחב יותר מ-10 רמות כי אז ודאי לכול על וגם שמואל יודע שהוא רכ שהוא נחשב לפריצה ולא לפתח אלא הוא פחות מ10 אמות ובכל אופן אומר רב שהוא נחשב לפולש כריח שפתח פרצה במבוי רק הדר בעות פוחים ולא 10 אמות אז זה עתה הגמרא שיש הבדל בין מקום שהוא ממש רשמי הליכה של רבים כמו פה שני מבואות שהולכים שם רבים שאז אומר רב אני מחשיב את זה עד 10 אמות שאז אומר רב שיותר מארבע פוכים אני מחשיב את זה כבר ל מפולש לבין מקום שיש לי את המבוי והוא סתום ויש פרצה קטנה בצד ששם אני אומר שעד 10 אמות זה עדיין נחשב לפתח ורק ביותר מ10 אמות זה חשב לפרצי הבינו ברייסה איך להערב את רש ורבים תנק אומר צורת הפתח מכאן ולכי וקורה מכאן וחנני אומר שעושה דלת ממש נעילה של מחיצה משני צידי רשו סבים ואז יש לו ארבע מחיצות ובסל אומרים שמספיק דלת מצד אחד שאז זה שלוש מחיצות ובצד הרביעי הוא עושה לחי או קורה ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה