העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מג עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מג עמוד א
עירובין דף מג השיעור מתחיל בעזרת השם סוף הדף הקודם 11 שורות מלמטה סוף השורה אומר רב למדנו מחלוקת במשנה אדם שהוציאו אותו באונס באמצע שבת מתחומו אבל הכניסו אותו לתוך מקום סגור לדיר לסהר אז לפי רבון גמליאל ורבי לוזר בן עזריה כל העקב כד דמס ומותר לו ללכת בכל אדיר בכל סר אבל לפי רבי ישע ורבקי ולא אין ו אלו דע דמס אחר כך למדנו שאותו דבר הם נחלקו בספינה שהתרחקה מהתחום באמצע שבת אומר רב אלחס קרבון גמליאל בדיר וסהר ספינו זאת אומרת בשתי המחלוקות הלוך קרבון גמליאל שמותר לו ללכת בכל הדיר בכל הסע ובכל הספינה ושמואל אומר אלסק הרבון גמליאל בסינו אבל בדיר ושער לוי מה ההבדל זה מבררת עכשיו הגימור לכול ממז גם שמואל מודה שהלוח קרבון גמליאל בסינו מה תלמה ספינה יותר טוב יותר פשוט שיהיה לו את כל ההיקף מאשר בדיר וסר אומ רבה אול ושוב באוויר מיצס מבדים כיוון שבפינה הזו הוא שוט במחיצות האלו מבדים אז נכון שהספינה כולה יצאה מחוץ לתחום אבל הוא היה באותם מחיצות לכן מותר לו ללכת בכל הספינה מה שאם כן בדיר ושר שלא שד במחיצות האלו אלא באמצע שבת הוא נכנס למחיצות האלו אפילו שזה הה בונס אין דמס לפי רב עקיב ורבי ישע לפי שמואל ככ ו רב זיר אמר הסבר אחר או ספנו ס מתחיב ומנח בסרב אז רשי מביא שלוש פירושים והוא מסכים עם הפירוש השלישי רשי אומר כך עוקרת רגלו בשעה שהוא הולך בספינה קודם שניחנה את הרגל הספינה מוציא אותו מדל הדמות שלו ונכנס לתוך ארבע עמות אחרות על כורחו ולשוב כמי שהוציאו נוחים חוץ מארבע וסוב וסנו לחס שנו כל פעם יש לו עוד א עוד א עוד אס ולכן הוא יכול ללכת בכל הספינה כי הספינה כל הזמן נוסעת מה בינימה ההבדל בין שני הפירושים בן לרב זהרה אבניו שנפחו פני ספינו שהדפנות של הספינה נפחו ואז אין כאן גובה של עשור פוכים אין כאן מחיצות אנה בקוץ מסינו לסינו הוא עבר לספינה אחרת באמצע שבת אז לפי רבי כאן יהיה אסור לו ללכת בכל הספינה כי אין כאן את הטעם של שובש באוויר מיצס כי או ש המחיצות נפלו או שהוא בספינה אחרת לגמרי שלא שוות במחיצות אבל לפי רב זיר הסברה עדיין קיימת שכל זמן שהספינה נוסעת כל הזמן הוא יצא מדלד לדמ חדשות ואיין כאן שום הגבלה להליכה בתוך הספינה מבררת הגמור ורב זרת כרבה שיש כאן עניין ששבת באוויר מחיצות אומר לוך טוען רב זהר מיצוס להבריח מים אסוס מחיצות של ספינה המטרה שלהם לא להגן על החלל שלהם אלא להבריח את המים שהמים לא יכנסו לספינה ממילא אין להם לעשות את הספינה כולה כרו ורב ונגמור רב סובר בלכ כזמן שהספינה הולכת כול לפג כל הים לא נחנקו ולכו למה מותר לו ללכת בכל הספינה כי כל הזמן יש לו דלד חדשות כ כל המק במשנה בעומדו כשהספינה עומדת בזה נחלקו ל זה רב ושמואל שניהם פקו שבסו רבן גמליאל שמותר למה ספינו עדיפה על דיר וסר מסביר כי שובס בויר מחצ אומר רב נחמ צחוק מסס כך מדו גם במשנה לכס פג ממ מ מה כתוב בהמשך המשנה מ שב מדרסן פגו נוסם בים רב גמל זזר ספינה יצאה מחוץ ל2 אמו שהיא שבטה בכניסת השבת כשיטת כי הם בתוך היקף מחיצות רבי ישע ורבי קיב לא יזוזו מרבע מויס שרצו להחמיר על עצמון עכשיו כך אימר בשלי מלכס פליג הנו דקטו רוצו כי מעיקר הדין כל זמן שהספינה מלכת מותר להם ללכת בכל הספינה אקם רצו להחמיר על עצמם דיל ומדו שמה הספינה תעמוד והם לא ישמו לב והם ימשיכו ללכת או ימר פליגה אפילו כשהיא לכת ה רצו להחמיר ס מעיקר הדין אסור להם ללכת לשיטתם אז מדויק כמו רבי מה רב זר ינה על זה אומר ספס אפשר לדחוק רצו להחמיר עצמון דעתם לא איזה חומרה יתרה אומר רבש מסניק שלכת לא נחלקו ספנו ו ח המחוק בדיר וסר הביאו את המסה בפינו אזמה שמ שמדובר באותו אופן מה דיר וסר דכ אף ספינ ד מדובר בספינה שעומדת בזה נחלקו אבל אם היא מהלכת וזה רק רצו ח מעצמו מעיקר הדין לכולל ממות אמר לרב רבש מה אמרנו אלס רבן גמליאל בפינו אלס מל ד מנין בכלל שהם נחלקו בפינו הרי בפינו כתוב רק שרצו להחמיר על עצמון אז מנין בכלל שיש מחלוקת לגבי ספינה אונה גמור הן יש כן מחלוקת בעניין ספינה ולכן צריך לפסוק בספינה קרבון גמליאל והניה חנניה בן אחי רב ישע כס היוםם כל השבת יושבו ודונו בדבר הלוכ הם דנו האם מותר לם ללכת בכל הספינה כיוון שהספינה יצאה מחוץ לתחום או לא אמש בלילה הכריע אחי אבו אחי אבי זאת אומרת רבי יהשוע אוחק רבון גמליאל בסינו ולו חק רבי עקיבא בדיר וסר כפי שאמרנו מקודם יש מחלוקת בין רב זירי לרבי באיזה אופן נחלקו לפי רב זירי הם נחלקו אפילו במה לכס ובזה פסקו כרבן גמלי שכל זמן שמה לכס מותר לפי רבי נחלקו גם בוי מדס ובכל אופן הלוך קרבון גמליאל כי יש סברה ששוב באוויר מיצס בוא רב חנניה יש תחום מלמ מעורו או אין תחום מלמעלה מעורו האם האיסור לצאת מחוץ לתחום קיים גם בגובה יותר מעשור פוחים מהקרקע או דווקא בתוך סור פוכים שם בדרך כלל הולכים שם נאמר האיסור וגמור מיד ממשיכה להסביר את האופן של העיבוי עמוד גבו סורו ורוחב הרבו לא תי בלוך אם יש עמוד שהוא בגובה עורות פוכים אבל יש בו גם רוחב שלרב פוחים זה רוחב של מקום חשוב והעמוד חלקו בתוך תחומו וחלקו מחוץ לתחומו ודאי שאסור לו להעלות על העמוד בחלק שבתוך התחום ולצאת לחצי השני של העמוד שהוא מחוץ לתחום דהר סמיכת כיוון שיש בו רוחב של עבור תפוחים זה כמו קרקע גבוהה זה לא נחשב כאוויר כי תיבול בעמוד גבו יעורו ואינו רוחב רבו והוא נמשך מחוץ לתחום הוא יותר ארוך הוא לא רחב רבו ואז הוא עולה עליו בתוך התחום רוצה משיך לכת על העמוד מחוץ לתחום שם זה לא מקום הילוך רגיל הנה המד קוזל בקפיצה אומר אחד מהש הקודש וקופץ למעלה מסור פוכים באוויר וכך הוא הולך מחוץ לתחום לשנ חריה בפינו אדם ששד בספינה בדרך כלל ה ממוק יותר מסור פוך אם יש מקרקעית הים עד הספינה האם מותר לסוע בספינה לצאת מחוץ לתחום בשבת או לא מ אומר רבשי תושמע למדנו במשנה מיסה שבו מפרנסי והפליגו נוסם בים וכולו אימר בשלמי יש תחום שומו רוצו כמו שהסברנו מקודם הם חששו שמה תעמוד הספינה ואז אסור לם לצאת מדל דמוס כי הם יצאו מחוץ לתחום אלו ירס אין תחום המ רוצו אפילו שהם מחוץ לתחום כיוון שהספינה הגבוהה מקרקעית ה מסור פוח אם אין שם איסור של חוץ לתחום ה יכולים ללכת בכל הספינה אז רואים שיש איסור תחום מלמעלה מעורו דוחה הגימור לא כדומה רובה כמו שרובה מתרץ עוד מעט נראה בהמשך מהלך קק אוחנ אפשר להעמיד את הסיפור במשנה במלה חז קק במים רדודים קק של מים שאיין סור פוך עם גובה מקרקעית הים עד הספינה ושם ודאי יש תחומין תושמע מה למדנו בסיום המשנה פחס נכנסו לנול הספינה שלהם לא נכנסה לנמל עד ששחו וכולו והם הסתפקו האם ה היו כבר בתוך התחום של העיר לפני כניסת השבת או שהם נכנסו מחוץ לתחום ואמר להם רבון גמלי שכבר נכנסתם לפני כניסת שבת לתחום עכשיו כך אזש יש תחומין שפיר היה להם ספק אם מותר להם לרדת לעיר או לא אלו ימר אין תחומין כי לא יינו בתוך תחום הו אפילו שהם עכשיו הגיעו מחוץ לתחום אבל הם היו כל הזמן למעלה מסורות פוחים עכשיו שהם יורדים לעיר למט מורו אז הם מקבלים את התחום כי עד עכשיו לא היה להם תחום כי הם היו כל הזמן בכניסת השבת הם היו למעלה סורו אז הם עדיין לא קנו שייסה בכלל ועכשיו הם קונים שייסה אז רואים מכאן שיש תחום מלמעלה מעורו אומר ובה שהזכרנו מקודם כאן היה הספינה לכס קק ולכן היה שם תחו מ לכול כי זה היה בתו סור פוכים ולכן אין ריה משם שיש תחום מלמעלה מורו כי שם זה היה למט מורו תושמע היה מעשה אשב שמיצה היו שבע ממרות הלכתיות דס אמרון בצפר בשבת קמד רב חסד בסורה בבוקר השבת הם נאמרו לפני רב חסדה בסורה בדי פנה בשבת בשבת אחרי צהריים הם מרו כמי דרוב בפומ בדיס ובין סורה לפומבי הייה יותר מ-4000 אמו אי אפשר להגיע לשם משם לשם בשבת אפילו על ידי ירוב תחומין מה אמרינו איך יכול להיות שאדם אחד אמר את הממס גם בסורי וגם בפומ בדיס לאו אליהו אמרינו אליו הנובי שהוא יכול לפרוח למעלה מסורות פורחים ואז יכול לעוף מיסור לפום בדיס בלי הויר של יצא מחוץ לתחום אז רואים שאין תחום מלמעלה מסורול מין תחום למעלה מורו דו גמור אוי דלמי יוסף שיד אמרינו יוסף אשד שהוא היה אינו שומר שבת אז הוא יא מחוץ לתחום הוא אמר את המר בור אחר כך הוא יצא מחוץ לתחום לפוס ביסור ואמר את המר שם
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה