הדף היומי מסכת עבודה זרה דף י
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף י
[מוזיקה] עבודה זרה דף י מתחילים בעזרת השם שורה 26 מלמעלה ויום גנוסיה של מלכיהם למדנו במשנה שזה אחד מימי חגם של עובדי עבודה זרה שואלת הגמרא מה יום גנוסיה של מלכיהם מה זה היום הזה אמר רב יהודה יום שממליכים מעמידין בו עובדי כוכבים את המלך שלהם שואלת הגמרא והרי שנינו ברייתא תניה יום גנוסיה ובנפרד יום שמעמדים בו את מלכיהם זאת אומרת שזה ימים נפרדים זוכה הגמרא לא קשיה שני הימים זה יום שמעמידים את מלכם יום גנוסיה זה היום שמעמידים את המלך עצמו דידי והיום שמעמידים את מלכם דיברי הכוונה יום שמעמידים את הבן בחיי אביו להחזיקו במלוכה מתוך שמחת האב הוא עושה יום חג שואלת הגמרא וממוקמי מלכה בר מלכה וכי הרומיים שהם נחשבים אדום מעמידים מלך בן מלך והתני רב יוסף הוא שנה על הפסוק שנאמר על אדום הנה כתון נתתיך בגויים מה זה בא לרמז שהרומיים אינם מושיבין מלך בן מלך בזוי אתה מאוד שאין להם לא כתב ולא לשון משלהם אלא הכתב והלשון שלהם הם קיבלו מיואומה אחרת אז אם כן לכאורה כיוון שאין להם מלך בן מלך אז לא ייתכן שיש יום מיוחד שבו ממליכים את בנו של המלך שואלת הגמרא אלא מה היא מה תגיד מה הכוונה יום גנוסיה יום הלידה של המלך והתניה יום גנוסיה ויום הלידה אז אם כן זה יום בפני עצמו מה תתרץ לו קשיה זה לא סותר הדידי יום גינוסיה זה יום הלידה של המלך עצמו ויום לידת יום הלידה הכוונה דברי יום הלידה של בנו והתניה הראשנינו ברייתא יום גנוסיה שלו יום גנוסיה של בנו יום הלידה שלו ויום הלידה של בנו אם כן אי אפשר לפרש שיום גנוסיה הוא יום לידת המלך כי הרי הבריתה מונה את שניהם כשני ימים נפרדים אלא מה יום גנוסיה יום שמעמידים בו מלכם ולא קשה זה לא סותר מה שהברייתה מונה גם יום גינוסיה וגם יום שממידים בו מלך כי כמו שאמרנו הדידי יום גינוסיה זה היום שהמניחו את המלך עצמו הדיברי יום שמעמידים בו את המלך הכוונה יום ממלכת מלך בן מלך והיא קשייה לך אם יהיה לך קושיה דלא מוקמי הרי בדרך כלל הרומאים לא מעמידים מלך בן מלך על ידי שאלה מוקמי על ידי שהמלך נותל רשות מיוחדת מהשרים אז הם יכולים לתת לו רשות מיוחדת להעמיד את בנו מלך אחריו כגון הסוירוס בר אנטונינוס דמלאך שהוא מלאך בגלל שאנטונינוס ביקש בקשה מיוחדת מהשרים שיתנו לו להמליך את בנו בחייו את את הסבירוס וכמו שמספרת הגמרא כשאנטונינוס רצה שבנו ימלוך תחתיו הוא ביקש עצה מרבי הקדוש אמר לאנתונינוס לרבי בהינה אני מאוד רוצה דימלוך הסבירוס בריתחותי תחותיי שימלוך בני אחריי אני רוצה עוד דבר שת תתביד טבריה קלניה שהעיר טבריה תהיה בת חורין שלא תצטרך לשלם מיסים כי יש שמה תלמידי חכמים שפטורים לי לשלם את המס אני אבל לא יכול לבקש את שתי הבקשות הימה להוא אם אני אבקש מהם את שתיהם הם יעשו רק את אחת הבקשות חדבדי תרי לא אבדי הם לא יסכימו על שתיהם עכשיו רבי לא יכל להגיד מפורש תשובה עיצה לאנטונינוס מה לעשות אלא רק על ידי רמז תכף הגמרא תסביר למה מה הוא עשה איזה רמזיתי גברא ארכבי החברי רבי הביא אדם והרכיבו על כתפי חברו ויהיב ליונה לאילה בידי ולעליון הוא הביא יונה בידיו ואמר ללטתאי הוא אמר לזה שלמטה התחתון אימה לאילה תאמר לזה שמעליך דלמפרח מן ידי שיפריח מידיו את היונה אז אנטונינוס אמר שמע מנה כעת אני מבין את הרמז אחיקה אמר לי זה מה שרבי בא לומר לי את באנייו אתה תבקש מהם רשות דסבירוס בריך תחותיי שהסבירוס בני ימלוך אחריי והמלאי תבקש לסבירוס לתאביד טבריה קלאניה שהוא יעשה טבריה בת חורין מתשלום המיסים וכך שתי המשאלות שלך התמלאו אז באמת כך הוא עשה וזה הועיל עוד מספרת הגמרא אמר לי אנטונינוס אמר לרבי מצערין לי חשובי רומאי חשובי רומי מצערים לי מה אני אעשה להם אז מאייל לגינה רבי אמר לו בוא איתי לגינה שהיה שמה צנונות וכל יום הקר לי פוגלה ממשר קמי כל יום לקח צנון אחד מהרוגה לפניו אז אנטונינוס הבין אמר שמע מן האחיקה אמר לי אני מבין מה שרבי אמר היצה מאוד טובה את קטול חד חן מנהיו ולא תתגר בהו בכולו תהרוג כל פעם אחד מהם אל תתגר בפעם אחת בכולם מסבירה הגמרא למה רבי היה צריך לרמז למה הוא לא יכל לומר מפורש שלמה למר בהדיה אמר כי הוא חשש ששמי חשובי רומי חשובי רומי ישמעו את התשובה שלו ומצערו לי ויצערו אותו שואלת הגמרא ולהם עליי בלחש ששמר לו את זה בלחש לא בפרסיה שום דכתיב הפסוק אומר כי עוף השמיים יוליך את הכל אפילו דבר שנאמר בלחש בלא כל עתיד להישמ ולכן הוא העדיף לא לומר אלא רק לרמז מספרת הגמרא הלי אנטונינוס הייתה לו ההוא ברטה איזה בת אחת דשמה גירה השם שלה היה גירה שלא עלינו כבדה אייסורה היא עשתה דבר איסור מאוס שדר לי אז אנטונינוס שלח לרבי עסב ששמו גרגירה רבי הבין שהוא רצה לרמז לו שגירה נמשכה עם עם בעלי העבירה והוא מבקש מה לעשות שדר לי אז רבי שלח לו עסב ש נקרא כוסברתא היינו ללשון שחיטה שישחוט לא עלינו כן את אותה ברטא אותה בת שדר לי אז אנטונינס שלח ירק ששמו קרתי היינו שאם ככה הוא יעשה יקרט זרעו שלח לרבי האם ככה חסה אז אם ככה שיחוס עליה מספרת הגמרא כל יומה בכל יום שדר לי אנטונינוס שלח לרבי דהב הפריך חתיכות זהב באמתא בעסקים גדולים מאור וחיטה יפומיו למעלה הוא שם חיטים כדי שאם יפתחו את הסכים ראו את החיטים ולא את הזהב ואמר להוא אנטונינוס אמר לעבדיו אמתו חיטי לרבי תביאו חיטים לרבי אמר לרבי לא צריך אני לא צריך את הזהב הזה אני עשיר אתלי טובה יש לי הרבה אז אנטילונוס אמר לא תראה עכשיו אני מלך ואני מטיב איתכם אבל מי יודע מה יהיה בדורות הבאים לאבו למן דבטך דאבו לבתריי דעת ובטרך שיהיו לבניך שיבואו אחריך שיתנו לבניהם של אלו שיבואו אחריך בכדי שהיוצאים מבניך יוציאו הוצאות ממון זה למלכי רומי שעומדים אחריי דעתי מיניו נייפוקלי מספרת הגמרא הלי נקרתה הייתה לאנטונינוס כזאת מערה דבה אילה מביתי לבית רבי היא נמשכה מביתו של אנטונינוס עד ביתו של רבי והוא היה הולך ללמוד אצלו תורה בסתר כל יום אהבה מיטי טרי אבדי כל יום אנטונינוס דרך המערה הזו הביא לביתו של רבי שני עבדים שילוו אותו חד קטלי אבבה דבי רבי עבד אחד אנטונינוס הרג על פתח ביתו של רבי כשהמגיעו לשם אחד קטלי הבה דביתי ואת השני הוא הרג כשהוא הגיע לפתח ביתו כשהוא חזר כדי שהדבר לא יתגלה לבני אדם בתוספות מברים איך הוא הסתדר עם האיסור של שפיכות דמים שאסור גם לבני נוח אמר לי אנטונינוס אמר לרבי באידנה דעתנה כל פעם כשאני בא אליך אני לא רוצה שאף אחד יהיה אצלך לא נשכח כבר קמח יום אחד אשכחי לרבי חנינא ברחמה דביתי יום אחד הוא ראה את רבי חנינא ברחמה שיושב לפניו אמר אנטונינוס לרבי לא אמרתי לך לא אמין לך בעידנ דעתינה לא נשכח כבר קמח שכשאני אבוא אליך לאמצא אף אחד לפניך אמר לי השיב לו רבי לדבריני שהוא הוא לא אדם הוא מלאך תלמידי חכמים המשילו למלאכי השרת אמר לאטונינוס לרבי חנינא אימה לילהו אבדה דגנה הבאבה אתונינוס אמר לאותו אחד שאמרו עליו שהוא מלאך לך תאמר לאותו עבד דגנה הבבבה שיושן בש יושן בשער שאותו הוא הרג הרי דקאי דקאים וליטי שיקום ויבוא אז רבי חנינא ברחמה אשכחי נבקתיל הוא ראה את אותו עבד מפו שהוא יושן הוא מת אמר אז הוא חשב לעצמו איך יהיה הביד מה אני אעשה הזיל ואמלי דקטיל אם אני אחזור לאנטונינוס ואני אומר לו שהוא מת אותו עבד הרי הכלל הוא אין משיבין על הכלכלה שליח שלא מילה את שליחותו כראוי לא חוזר למשלח לומר נתקלקלה שליחותו איש וכי והזיל ואני יעזוב אותו וילך כמזלזלינן במלכותה אני מזלזל במלכות הוא המלך כאן וירך מעלה ואחיי הוא ביקש רחמים עליו על אותו עבד והחיה אותו ושדר ושלח אותו לאנטונינו אמר אנטונינוס לרבי ידנה זדית בכו מחייה מתים אני יודע שאפילו הקטן שבכם מחיה מתים זה שהוא החיה מתים זה לא אומר שהוא מלאך אני יודע שהוא תלמיד מהתלמידים שלכם ש יכול מתים רק להבין מה הם הדרגות של אותם תנאים והם הוראים שאנחנו זוכים לשתות ממימיהם הזקים מי הוא מכל מקום בהידנה דעתינה לא נשכח הנשקמח אני רוצה אבל בפעמים הבאות שלא ימצא אחד מהתלמידים שלך לפניך מספרת הגמרא כל יום משמש לרבי בכל יום אנטונינוס היה משמש את רבי בסעודה מאכיל לי ומשקלי נותן לו לאכול נותן לו לשתות כיבא רבי למי ישק לפוריה היה פעם אחת שעד כדי כך רבי רצה לעלות על מיטתו אבל גחין כמי פוריה הוא ממש אנטוני התכופף לפני מיתתו אמר לי שקלו לפוריח אני רוצה להיות כמו מדרגה שתעלה עליי וקח תתפסל המיטה שלך רבי לא הסכים אמר לבורחראה לזזול במלכות כולי זה לא דרך ארץ לזלזל במלך כל כך אמר לו אנטינינוס מי ישימני הלוואי שבזכות כך אני אזכה שישימו אותי מצה תחתיך לעולם הבא והוא שאל את רבי אסתינה לאלמה דעתי אני אזכה לבוא לעולם הבא אמר לרבי אין אמר לי אז הוא שאל אותו והכתיב הרי פסוק לא יהיה שריד לבית עשו והרומאים הרי הם מזראו של עשו אמר לו רבי הכוונה ב עושה מעשה עשו אבל מי שאינו עושה מעשה רשע כמו עשו כן יזכה להיות בעולם הבא תנינמחי באמת כך כתוב הברייתא לא יהיה שריד לבית עשו יכול לכל זרו של עשו תמוד לומר לבית עשו ולא לעשו דווקא בעושה מעשה עשו אמר לי אז אנטונינוס את רבי והכתיב שם בגיהנום אדום מלכיה וכל נשיאה אז אם ככה איך ייתכן שאנטונינוס לא יהיה בגיהנום אלא בעולם הבא אמר לי רבי כתוב מלכיה ולא כתוב כל מלכיה כמו שכתוב לגבי נשיאה כתוב כל נשיאה כל נשיאה ולא כל שריה זאת אומרת אפילו השרים לא כולם אלא דווקא כל נשיאה ובין מלכיה אבל אתה תזכה לעולם הבא תניהנמחי באמת ככה כתוב הברייתה מלכיה ולא כל מלכיה כל נשיאה ולא כל השרים שלה דורש את הברייתה מלכיה ירדו לגיהנום ולא כל מלכיה את מי זה בא למעט את אותו אנטונינוס פרנטלטונינוס בן הסוירוס שבאמת זכה לחיי העולם הבא כל נשייה ולא כל שריה איזה שרים זה בא למה פרט לכתיע בר שלום מה הסיפור עם כת בר שלום מה היא דהוא קיסר הדב סני ליהודה היה קיסר שמאוד שנה את היהודים אמר לו לחשיב דמלכותה הוא אמר לחשובי מלכותו מי שעלה לו נימה ברגלו מי שעלה לו בשר מת ברגלו שמאוד מצר אותו האם יקטאנה ויחיה או יניח ויצטער אמרו לו בדרך כלל מקרה כזה שאדם יש לו איזה נמק איזה בשר מת בגופו יקטהנה ויחייה אז הוא התכוון התכוונו לומר שרוג את עם ישראל ואז הוא יותר לא יצטאר אמר לו אחד מהשרים קטיע בר שלום שהוא היה אחד מהשרים שלו והוא היה גוי אז הוא אמר לו חדה דבר ראשון דלא יחלטלהו לכולו אתה לא תוכל להרוג את כולם דכתיב כתוב על עם ישראל כי כמו ארבע רוחות השמיים כך פרסתי אתכם מהקה אמר מה הפסוק מתכוון לומר אימה אם תאמר דבדרתון בארבע רוחות שהקדוש ברוך הוא פיזר אותם בארבע רוחות היה צריך לכתוב לארבע רוחות לא כרבע רוחות אלא לארבע רוחות מבעלי אלא הפסוק בא לומר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כי ממש חום והבל כך אי אפשר לעולם בלא ישראל כי אין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל אז אתה לא יכול לעשות את זה אתה לא יכול להרוג את עם ישראל ועוד אם אתה תהרוג אותם יקראו לך מלכות הקטיה מלכות שהרגה חלק מבני מלכותו ששכיחים אצלו אמר לי קיסר לכתיע בר שלום מימר שפירקה אמרת תשובה טובה ישבת למה אני לא יכול להרוג אותם מי הוא מכל מקום כל דזחי מלקה כל מי שמנצח את המלך בדברים שהוא מתבייש בהם שדול לכמוניה חלילה דינו שמשליכים אותו לבית מלא עפר והורגים אותו כד אז באמת ככה כך נגזר דינו של קטיה בר שלום כבנקטין ואז שעה שלקחו אותו בשביל לקיים בו את גזר הדין הייתה שמה שמה איזה אישה רומית שהיא נתנה לו עצה טובה אמרה לי ההי מטרוניתא וי לאילפה דאזלה בלא מכסה חבל לספינה שיוצאת בלי לשלם את המכס אוי ללא אוי לך הוא מתכוון לומר לכתיה בר שלום שהוא נהרג בגלל עם ישראל והוא יוצא מן העולם אבל הוא לא נימול ולכן הוא לא יוכל ליטול איתם חלק בעולם הבא נפל קטיע בר שלום על רשע דאורלתי על ראש אורלתו הוא נפל וקטאה הוא פשוט אה עשה לעצמו ברית מילה אמר יאבית מכסי חלפית ועברית אני נתתי את המכס ואני עכשיו יכול ללכת לעולם הבא כי הוא עבר מן העולם אחרי שהוא כן עשה ברית מילה ואז הוא כן יוכל להיות בעולם הבא כי כשדולי כשזרקו אותו לאותו בית מלא עפר בשביל להרוג אותו אמר כל הנכסים שלו יהיו נתונים לרבי עקיבא וחבריו אז אם ככה כמה מקבל רבי עקיבא יצא רבי עקיבא ודרש זה אותו דבר כמו שנאמר ללחמים שבבית המקדש מחלקים לכהנים בבית המקדש שכתוב והיה לאהרון ולבניו דורשים מחצה לאהרון ומחצה לבניו אותו דבר גם כאן היא אמרה רבי עקיבא וחבריו הכוונה חצי לרבי עקיבא יצאתה בת קול ואמרה קטיע בר שלום מזומן לחיי העולם הבא כי הוא מסר את נפשו על הצלת עם ישראל בחר רבי ואמר יש קונה עולמו בשעה אחת ויש קונה עולמו בכמה שנים כמו שכבר אמרנו האנטונינוס שימש את רבי שמשי לרבי היה עוד אחד היה שר עובד כוכבים הדרקן ששימש את רב שם ש לרב כשנפטר אנטונינוס כישכיב אנטונינוס אמר רבי נתפרדה חבילה נתפרדה אהבתינו שנקשרה נפשנו נפש בנפש וכן היה כשכחיו הדרקן כשנפטר הדרכן אמר רב גם כן נתפרדה החבילה נתפרדה אהבתינו שנקשרה נפשינו נפש בנפש עד כאן דף ё
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה