מאמר מרדכי – למועדים וימים על פי פסקי מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל. בספר מביא מרן הרב הלכות והנהגות לחגי ישראל לפי מעגל בשנה כולל הלכות לצומות, ימי אלול ותשרי, הלכות סוכה ומצטער מהסוכה, הלכות מצה, כשרות לפסח ודרך ההכשרה לכל כלי וכלי, כמו כן לפי כל חג הרב מסביר את ההלכות המיוחדות לו. הדרך הייחודית לפסיקה של מרן הרב אליהו הינה על פי דעת מרן רבי יוסף קארו בעל הספר הקדוש "השולחן ערוך" ולשיטת הרב רבי יצחק לוריא אשכנזי אדוננו על פי הפסקים המופעים בשמונת השערים אותם חיבר תלמידו רבי חייל ויטאל זצ"ל, כמו כן הספר וההלכות שבו מנהגות לפי דעת מרן ראש הגולה עטרת ראשנו הרב הקדוש רבי יוסף חיים זיע"א בעל הספר "בן איש חי".
מתוך ההקדמה:
שלושה רגלים בזכות שלושת האבות
במדרש שמות רבה "רבי אבהו אומר: כתיב בשמות כג: 'שלש רגלים תחוג לי
בשנה." ולא יראי פיי ריקם! הקב”ה קבע שלש רגלים בובות האבות”. לימדונו
חו”ל שהחגים מתחילים אצל האבות אע”פ שהם לזכר מעשים שנעשו הרבה אחר
כך, החגים הללו לא התחילו רק בשעת מעשה הנס שעליו הם מוזכרים, שורשם
של החגים נטוע ב”מעשה אבות”. מוסיף המדרש ואומר כיון שהאבות לא באו
לפני הקב"ה ”הקנים”, גם אנו צריכים להביא כל אחד מתנתו בידו, בחגים, בשעה
שאנו באים לראות פני ה'.
והסביר הרב רבי יוסף חיים ויע”א רבו של כל בני הגולה בספרו בן יהוידע ועל
כ"ק ח, שאברהם אבינו הביא מתנה בידו – מידת ה”חסד”. מידה של הקב”ה שקנה
אברהם בעמל רב לעצמו, עבד בה את הקב”ה, הורישה לנו – לבניו, ודרכה אנחנו
מביאים ברכה לעולם כולו – ”ואברכה מברכיך”.
בחג הסוכות אנו דבקים במידתו של אברהם ומתפללים להביא ברכה לעולם כולו.
אנו מתפללים על שפע המים שהם תוספת חיים לאדם ולבהמה, לחי ולצומח,
כמידתו של אברהם אבינו שהשפיע ברכה לכל. אנו מקריבים שבעים פרים כנגד
כל אומות העולם, להביא לכלל מעשה את הפסוק הנאמר באברהם: ”ונברכו כך
כל משפחות האדמה”.מתנתו של יצחק אבינו לעולם הייתה – ”מידת הגבורה”. היכולת של האדם להתגבר
על נכויות חומריות כובעיות וללכת בדרך אלוקית, למסור את נפשו כליל לה'.
מסורות הנפש” של וצחק שנעקד על גבי המזבח היא סמל למותר האדם על
הבהמה. יצחק לימד את העולם בצורה מקסימאלית, בצורה . מוגברת שאיננו
חיים –
לקראת כל חג אני בלי נדר משתדל ללמוד בספר כדי לקיים את מצוות החג בשלמות. כתוב בצורה ברורה ומדוייקת, אני נהנה בכל פעם.