מה חייבים לומר בתפילת שחרית? ועוד..

אנונימי נשאל לפני 6 חודשים

היי, יש לי כמה שאלות... יוצא לי הרבה להתפלל בתפילת יחיד שחרית, רציתי לדעת בדיוק מה נדרש לקרוא במקרה כזה?יתרה מכך, מה עושים בשעת הדוחק? מה חייב לקרוא? למשל היום דילגתי על פסוקי דזרמה ישר לשחרית מדוחק זמן.

ומה עושים אם מגיעים לבית כנסת באיחור ואתה רק מתחיל לקרוא? נגיד הם כבר בשחרית ואז עוד לא הספקת לקרוא ברכות השחר... לעמוד בקצב שלהם? מה עושים?

ועוד כמה שאלות:

  1. מה זה קדיש יתום? כי הבנתי שביחיד לא צריך לקרוא קדיש...
  2. רשום בפסקי דזמרה, מברוך שאמר - אסור להפסיק בדיבור. אסור להפסיק עד סוף שחרית, עד סוף דזמרה? לא הבנתי.
  3. רשום הרבה פעמים חזרת השץ, לא יודע אם צריך לקרוא או לא?
  4. מה זה מודים דרבנן? האם חובה לקרוא גם ביחיד?
  5. מה זה שלוש עשרה מידות? לאיזה חלק הכוונה בתפילה? אני לא יודע על לדלג כשמתפלל ביחידות, איפה נמצאים "שלוש עשרה המידות ".
  6. לתענית הציבור צריך לקרוא ביחיד?
  7. סדר ברכת התורה - בשחרית - ביחיד - האם נדרש לקרוא?
  8. מה זה קדיש דרבנן?

תודה וסליחה על השאלות - מנסה להבין

תגי השאלה:
1 תשובות
Best Answer
מערכת אתר אשובה צוות נענה לפני 6 חודשים

אדם שמאחר לתפילה יכול לומר את החלקים הבאים:
קריאת שמע דקרבנות
יהי רצון שלפני פרשת התמיד עד פרק איזהו מקומן (לא כולל) ומשם להמשיך על הסדר ללא דילוג
בעיה גדולה היא שאדם מתרגל לדלג ואז הופך זאת לנוהל קבוע
אדם שקם מאוחר ורואה שעוד מעט עובר זמן תפילה יתפלל מה שיכול וזה סדר העדיפויות:

  • שמונה עשרה
  • קריאת שמע וברכותיה
  • ברוך שאמר אשרי ישתבח
  • הללויה הללו את ה מן השמים והללויה הללו א'ל בקדשו
  • שאר הללויות
  • שאר פסוקי דזמרה
  • הודו עד ברוך שאמר
  • קרבן התמיד ופיטום הקטורת
  • שאר התפילה

בתפילת יחיד אין לומר קדיש קדושה וברכו
לפני עלינו לשבח אומרים ברייתא "אמר רבי עקיבא" וכו כמבואר בסידורים
לגבי השאלות הנוספות:

  1. קדיש יתום הוא קדיש שאומרים אותו לעילוי נשמת נפטרים
  2. אסור עד אחרי שמונה עשרה
  3. חזרת הש"ץ רק השליח ציבור אומר כאשר התפילה במניין
  4. מודים שהציבור אומר בחזרת הש"ץ
    יחיד אומר אותה בזמן חזרת הש"ץ כאשר הש"ץ אומר מודים הרגיל
  5. יג מידות רחמים נמצאות לאחר תפילת 18 בתוך התחנון - יג מידות הן הפסוק:"א-ל רחום וחנון וכו' ונקה"
    אין לאומרם ביחיד אלא יאמרם בטעמי המקרא או בעיון בעינים לבד
  6. כן, רק את הקטע שמסומן ליחיד בתוך הסידורים
  7. אם מדובר על ברכות התורה שנמצאות באמצע התפילה (בזמן קריאת התורה) - לא, רק הקורא בתורה מברך והציבור (כולל אותך) עונים ברוך וברוך שמו שהוא מזכיר את שם השם, ואמן בסוף הברכה. אם מדובר על ברכות התורה שמופיעות בברכות השחר - כן, חובה לקרוא. יחיד לא מחויב לקרוא את קריאת התורה כאשר לא מתפלל עם הציבור.
  8. קדיש דרבנן - נהוג לקרוא לקדיש על ישראל שאחרי לימוד תורה שבעל פה "קדיש דרבנן"

בברכה הרב ישי אחיטוב וצוות אתר אשובה

דילוג לתוכן