שילוב החסידות בלמידה

אנונימי/ת asked 4 חודשים ago
שלום לכבוד הרב,1. איך לשלב חסידות (רבי נחמן, בעל התניא) בלימוד התורה וכמה?2. איזה ספרים של רבי נחמן להתחיל ללמוד בהתחלה?3. איך להבין את הכתוב פעם פתחתי חסידות מבוארת על התניא והבנתי שעד אז לא הבנתי כלום ממה שבעל התניא כתב אבל הפירוש גם ערוך מאוד וגם קשה להשיג אותו בלי לקנותו ואני לא יכול לקנותו איך להבין את הכתוב?4. דבקות בצדיק האמת האם הכוונה שילך לחפש אחד כזה או שילמד בספריו ואם באמת לחפש בפועל איפה למצוא?תודה על העזרה וסליחה על הטרחה
1 Answers
Best Answer
מערכת אתר אשובה צוות answered 4 חודשים ago

שלום וברכה,

אשתדל לענות על השאלות, אך לא לפי הסדר - ובעזרת השם הנושא יועבר לאשורו.

צדיק האמת הוא רבי נחמן מברסלב, וכך יש לנו מסורת (כפי גם מה שמובא בספר כוכבי אור ושיח שרפי קודש ועוד) בזה. הסיבה שחסידי ברסלב וגם רבנו בעצמו דיבר על הנושא הזה בצורה נסתרת ולא כתבו ואמרו את הדברים בפירוש היא מכיוון שבזמן רבנו היה עליו הרבה מחלוקת (מכיוון שהס"מ [השטן] ידע עוד לפני ביאת רבנו לעולם שאם רבנו בעולם ללא מחלוקת אין לו עוד מה לעשות בעולם - כפי שגם רמז רבנו לזה בסיפור "מעשה מזבוב ועכביש" בסיפורי מעשיות שלו).

ואכן רבנו זכה למעלות מה שלא זכה אף אדם בעולם הזה והיא מדריגת יחידה דיחידה, ועוד שנכללו בו כל יחידי הדורות ושבעת רועי ישראל (אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד הצדיקים האמתיים).

ויש בנושא זה אריכות גדולה וראיות ברורות על רבנו שזכה לכל זה הן מצד עדות צדיקים אחרים והן מצד כך שזכה לעשות את התיקון הכללי ועוד התיקונים שלו בראש השנה על קברו וכו' כמו שהתבאר כבר בדברי האר"י והזוהר הקדוש - ואין במקום זה להאריך בנושא.

אם יש ברצונך באמת להתקרב לצדיק האמת -

  1. תראה איך תגיע לראש השנה באומן.
  2. למד הרבה ליקוטי מוהר"ן, חיי מוהר"ן, ספר המידות, שיחות הר"ן סיפורי מעשיות ושבחי הר"ן
  3. למד הרבה ליקוטי הלכות, ליקוטי תפילות (תתפלל כמובן), ליקוטי עצות ועצות המבוארות, עלים לתרופה, שיח שרפי קודש, כוכבי אור, ויתר ספרי אנ"ש. יש בחינה של "תורה שבעל פה" בספרים האלו והרבה פעמים ליקוטי מוהר"ן לא יכול לבוא לידי הבנה אמיתית ללא הספרים האלו.
  4. תלך עם העצות של רבנו (תוכל למצוא חלק מהן בספר ליקוטי עצות) בפרט התבודדות להשם יתברך (לדבר עם השם בשפה שלך על החיים ולעשות חשבון נפש כמו שרבנו מדריך - ולא איך שיתר העולם מדריך) ועוד.

עיקר ההתקרבות היא הגעה אל הצדיק ולבקש ממנו בעצמו שיתקן אותך, יקרב אותך אליו ואל השם יתברך שעיקר מה שמקרב הצדיק אמת הוא התקרבות אמיתית להשם יתברך ללא מוץ.

ראה מה רבנו אמר בספר חיי מוהר"ן:

שָׁמַעְתִּי שֶׁאָמַר יֵשׁ לִי הַשָּׂגָה כָּזוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהָיִיתִי יָכוֹל לְהָבִיא עַל יָדָהּ אֶת מָשִׁיחַ אֲבָל סִלַּקְתִּי הַכּל וְלָקַחְתִּי עַצְמִי אֶצְלְכֶם לְהַחֲזִיר אֶתְכֶם לְמוּטָב כִּי זֶה גָּדוֹל מִן הַכּל כִּי זַכָּאָה מָאן דְּאָחֵד בִּידָא דְחַיָּבָא. וְאָז הוֹכִיחַ אֶת אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ מְאד וְאָמַר כַּמָּה יְגִיעוֹת הָיוּ לִי בִּשְׁבִילְכֶם כַּמָּה פְּעָמִים נִחַר גְּרוֹנִי וְנִתְיַבֵּשׁ הַלַּחְלוּחִית בְּפִי מֵרִבּוּי הַדִּבּוּרִים שֶׁהִרְבֵּיתִי לְדַבֵּר עִם כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִכֶּם בִּפְרָטִיּוּת וְעַתָּה מַה פָּעַלְתִּי אַף עַל פִּי שֶׁאַתֶּם אֲנָשִׁים כְּשֵׁרִים אֲבָל לא כָּךְ רָצִיתִי [כִּי כְּבָר מְבאָר שֶׁרָצָה לַעֲשׂוֹת מֵאִתָּנוּ צַדִּיקִים גְּמוּרִים מֻפְלָגִים בַּמַּעֲלָה] וְאֵיךְ אָבוֹא לִפְנֵי כִּסֵּא הַכָּבוֹד. אַךְ אֲנִי מְנַחֵם עַצְמִי בִּמְעַט אֲנָשִׁים שֶׁיֵּשׁ לִי שָׁם בָּעוֹלָם הַבָּא. הַיְנוּ אוֹתָן אֲנָשִׁים מֵאַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ שֶׁכְּבָר נִפְטְרוּ שֶׁאֵלּוּ כְּבָר הֵם מֵאֲנָשָׁיו בְּוַדַּאי. וְכֵן שָׁמַעְתִּי בְּעַצְמוֹ שֶׁאוֹתָן שֶׁנִּפְטְרוּ כְּבָר הֵם בְּוַדַּאי מֵאֲנָשָׁיו כִּי אוֹתָן שֶׁהֵם בַּחַיִּים עֲדַיִן הֵם בְּסַכָּנָה גְּדוֹלָה אֲבָל אֵלּוּ שֶׁנִּפְטְרוּ כְּבָר הֵם מֵאֲנָשָׁיו בְּוַדַּאי

ובחיי מוהר"ן שמ"ט:

פַּעַם אַחַת הָיָה מְשַׁבֵּחַ אֶת הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ מְאד וְאָמַר שֶׁיְּכוֹלִין לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה בַּעַל תְּשׁוּבָה גָּמוּר עַל יְדֵי לִמּוּד הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וְהָיָה חָפֵץ וּמִשְׁתּוֹקֵק מְאד שֶׁיַּדְפִּיסוּ סִפְרוֹ עוֹד כַּמָּה פְּעָמִים וְיִתְפַּשְּׁטוּ בָּעוֹלָם. וְאָמַר שֶׁיִּהְיוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁיִּלְמְדוּ וְיִתְפַּלְּלוּ עַל יְדֵי הַסֵּפֶר הַזֶּה. וְאָמַר שֶׁמִּי שֶׁיֵּשֵׁב וְיַעֲסֹק בִּסְפָרָיו רַק בְּלִי קִנְטוּר וְנִצָּחוֹן וְיִסְתַּכֵּל בּוֹ בֶּאֱמֶת אָז בְּוַדַּאי יִהְיוּ נִבְקָעִין אֶצְלוֹ כָּל גִּידֵי קַשְׁיוּת לְבָבוֹ. וְאָמַר שֶׁכָּל אָדָם צָרִיךְ לְהִשְׁתַּדֵּל לִקְנוֹת הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וּמִי שֶׁאֵין לוֹ בַּמֶּה לִקְנוֹת וְכוּ' יִמְכּר כַּר מִתַּחַת ראשׁוֹ וְיִקְנֶה הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וְעוֹד סִפֵּר מִזֶּה וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר עוֹד מִזֶּה. וְאָמַר שֶׁהַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ יִהְיֶה חָשׁוּב מְאד וִיבַקְשׁוּהוּ וִיחַפְּשׂוּהוּ מְאד וְיֻדְפַּס וְיַחֲזר וְיֻדְפַּס כַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים וְיִהְיֶה חָשׁוּב מְאד רַק נִכְסַפְתִּי לִרְאוֹת זאת וְאֶהְיֶה אֲנִי עוֹמֵד וּמִסְתַּכֵּל וְכוּ'. וְאָמַר שֶׁהַמַּאֲמָרִים שֶׁכָּתַב בְּעַצְמוֹ גַּם הַלָּשׁוֹן לְבַד הוּא מְסֻגָּל מְאד כִּי הֵם כְּלָלִים

בחיי מוהר"ן שמ"ז:

וְאָמַר לוֹ שֶׁיְּכוֹלִין לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה בַּעַל מחַ גָּדוֹל עַל יְדֵי סִפְרוֹ כִּי יֵשׁ בּוֹ שֵׂכֶל גָּדוֹל וְעַמְקוּת נִפְלָא מְאד עַל פִּי פְּשׁוּטָן שֶׁל דְּבָרִים. וְגַם אִם יַתְמִידוּ בִּסְפָרָיו יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה אִישׁ כָּשֵׁר בֶּאֱמֶת וְאָז יִזְכֶּה לִרְאוֹת הַפְּנִימִיּוּת שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים כִּי יֵשׁ בָּהֶם פְּנִימִיּוּת הַרְבֵּה מַה שֶּׁאֵין נִרְאֶה עַל פִּי פְּשׁוּטוֹ כְּלָל. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִלְמד וּלְהַתְמִיד בָּהֶם הַרְבֵּה

לגבי ראש השנה אמר:

ובחיי מוהר"ן תו אמר: לְעִנְיַן ראשׁ הַשָּׁנָה שֶׁצְּרִיכִין לִהְיוֹת אֶצְלוֹ עַל ראשׁ הַשָּׁנָה דַּיְקָא אָמַר שֶׁיְּכוֹלִין אָז אֲנָשִׁים לְקַבֵּל תִּקּוּנִים מַה שֶּׁבְּכָל הַשָּׁנָה לא הָיָה בְּאֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם תִּקּוּן בְּשׁוּם אפֶן אַף עַל פִּי כֵן בְּראשׁ הַשָּׁנָה יְכוֹלִין אֲפִילּוּ הֵם לְקַבֵּל תִּקּוּן. אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל הַשָּׁנָה אֲפִילּוּ הוּא בְּעַצְמוֹ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לא הָיָה יָכוֹל לְתַקְּנָם אֲבָל בְּראשׁ הַשָּׁנָה גַּם הֵם יְכוֹלִים לְקַבֵּל תִּקּוּנִים. כִּי אָמַר שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בְּראשׁ הַשָּׁנָה עִנְיָנִים וְתִקּוּנִים מַה שֶּׁבְּכָל הַשָּׁנָה גַּם הוּא אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת.

ויש עוד אריכות גדולה מאוד מאוד בנושא

בברכה,

יהונתן יצחק

דילוג לתוכן