איך אפשר לשמור את הברית עם אישה שלא רוצה לקיים יחסים

שאל את הרב – שאלות בהלכה, חסידות, הנהגה ועודקטגוריה: שלום ביתאיך אפשר לשמור את הברית עם אישה שלא רוצה לקיים יחסים
עמי asked 2 שנים ago
שלום לכבוד הרבאני בן 53 נשוי ב״ה 28 שנים ועם 5 ילדים.אשתי עברה לפני כ 5 שנים ניתוח להסרה של הרחם השחלות וחצוצרות כמניעה לסרטן. בעקבות הניתוח חלו שינויים בגופה אין לה הורמונים והיא גם לא רוצה לקחת.התוצאה שהיא איבדה כמעט לחלוטין את החשק המיני ובנוסף עקב צלקות פנימיות שנוצרו בנרתיק כואב לה מאוד לקיים יחסי מין.היינו כבר אצל גדולי הרופאים וכל הבדיקות האפשריות ואין פיתרון.אני חי כבר 5 שנים ללא יחסי אישות ועם אשה שהיא ״חברה הכי טובה שלי״ כמו שותפים לדירה…המצב קשה מאוד ומאתגר במיוחד אותי שעקב כך שאין לי פעילות מינית התחלתי להרגיש לוזר … אני בעל עסק עצמאי.. ושקעתי מזה בסוג של דיכאון שגרם לי להזניח את העסק ולחוסר מוטיבציה…ברגע זה אנחנו כבר מסובכים בחובות של כ 300 אלף שח והעתיד נראה רע מאוד !!!בצר לי ברגעים של יאוש אוננתי פעם בכמה חודשים - וזה רק הגביר את הדיכאון.אני מרגיש חסר ערך והערכה בכללי באופן אישי ומצד אישתי במיוחד.ולמרות הכל אני עדיין אוהב את אשתי ואת ילדיי שחשוב לי להיות איתם כמשפחה ולא רוצה להתגרש.(מבחינתה של אשתי אם הייתי אומר כן .. כבר מזמן לא היינו ביחד)שוחחנו על הנושא בפתיחות כבר המון פעמים… ואשתי אמרה לי ״אני לא הפתרון שלך, תמצא לך מישהי ותעשה מה שאתה רוצה….״אני מבין שאולי זה יכול להיות פתרון שיתן לי הרגשה שאני ״חי״ ויתן לי אנרגיה לצאת מהיאוש ולהתחיל גם לפרנס ולהציל את משפחתי וילדיי.שמעתי על האפשרות של ״פילגש שטובלת״…אולי זה הפתרון למצבי הדחוק .מה לעשות ? הצילו !!!תודה על תשובתך ועזרתך.עמי.
1 Answers
מערכת אתר אשובה צוות answered 2 שנים ago

שלום וברכה,

אני רואה את הצער שלך ומרגיש אותו. זה אירוע קשה, אשתך לא רוצה קירבה אליך וזה איום ונורא לא רק במימד של יחסים וכו'.

רבנו הקדוש אמר שגבר צריך לרחם על אשתו מאוד בעקבות צער הלידה, העיבור והילדים.

וגם הוא אמר שצריך להגדיל את המוחין של האישה בעקבות הצער שלה - כלומר האישה נמצאת לרוב בצימצום, נמצאת בקושי ודחקות גדולה מצד החיים שלה וצריך להשתדל להאיר לה פנים, להחיות אותה, להוציא אותה מקטנות המוחין והצמצום דעת שבה היא נמצאת בעקבות הקושי שאיתו היא מתמודדת.

ועוד אמרו חכמים: אישה, בעלה משמחה.

כלומר התפקיד שלך הוא לשמח אותה, באמת של הדברים אף אחד אחר לא יכול לשמח אותה. לא חברה, לא אמא, לא אבא - רק אתה.

יתר האנשים בעולם יכולים לעודד אותה, אבל לא באמת לשמח אותה, וגם אם כן, לא לאורך זמן.

לכן אתה צריך לקחת את זה כתפקיד, להחיות את הקשר שלכם, להבין אותה, לומר לה שאתה מבין את הכאב והקושי שלה.

יכול להיות שהיא מרגישה (אפילו לא ברמה מודעת, וכמובן שזה לא צריך להיות אמת) שכל זה קרה באשמתך.

חכמים אומרים בגמרא למה השם נותן קורבן לאישה לאחר הלידה? מה היא חטאה?! היא ילדה ילד או ילדה....

אבל באמת חכמים מסבירים שאישה בשעת הלידה אפילו למאית השניה כועסת על האיש שלה שכביכול בגללו זה קורה לה, ועל השם יתברך על אותו כיוון ואז היא חוזרת בה ועל אותו רגע היא נותנת קורבן כפרה - כמובן גם שהשם עשה לה נס על הלידה והודאה.

בכל אופן העולה מכלל המקורות וכו' - שאתה צריך לראות איך להחיות אותה, לשחרר אותה מהמצב הנפשי שהיא נמצאת, גם שווה לפנות למטפלים מקצועיים יראי שמיים שמעתי על רמי גז, הרב ארז משה דורון, הרב נועם שרעבי - כמובן שיש עוד.

לגבי ההצעה של "פילגש שטובלת" וכו' - השולחן ערוך פוסק שאין דין היום של פילגש כלל, וגם בעבר הוא היה שמור למלכים, מנהיגים וכו' מסיבות שונות. לכן ההצעה הזאת לא על הפרק.

אני לא ממליץ גם על גירושין, התורה נגד זה, הגמרא אומרת בסוף מסכת גיטין - מזבח בוכה על זוג שמתגרש, כלומר השם יתברך בצער מזה.

לכן מה שניתן הוא לתקן וכמה שיותר.

חשוב מאוד שתדבר עם המטפלים שיעזרו לכם עם נושא ההורמונים שבלי הורמנים אין לאישה אפילו התחלה של חשק וזה גם מעכב לה את ההתרפאות.

לגבי כאבים יש ג'ל סיכוך, כמובן תתייעצו עם רופא אם ואיזה מותר.

וכן תתייעץ על הנושא מול המטפלים בבירור בנושא הזה בפירוט.

לגביך ולגבי החובות:

תדע שעיקר הדברים גם מצד האישה (כלומר ההתנגדות אליך), גם מצד החובות וגם מצד הייאוש והדיכאון וכו' זה רק עניין אחד.

פגם הברית, פגם העיניים, זרע לבטלה, שמירת שבת.

תדע לך שרבי נחמן מברסלב כותב בפירוש שיש עבירה שבגללה נעשים בעלי חוב, ולא משנה איזה פעולות עושים נשארים בעלי חוב וזה פגם הברית, פגם העיניים, זרע לבטלה.

כלומר, לא משנה מה תעשה לא תצא מזה אלא אם תעשה בנושא תשובה ותיקון.

ועוד רבנו כותב שאדם שאשתו רבה איתו כל הזמן/מונעת אותו מיחסים וכו' זה נובע רק מהנושא הזה של פגם הברית, פגם העיניים, זרע לבטלה.

האר"י הקדוש כותב שגבר שפגום בברית שהוא עם אשתו, הנשמה שלה דוחה אותו ומתפתחת שנאה אליו וכו' וכו'.

לכן תעשה תשובה בנושא ותקבל על עצמך שלא להוציא זרע לבטלה יותר ולהפסיק עם הסרטונים.

אי אפשר באמת לעשות תשובה אלא ב3 תנאים:

  1. להשים חסימה אמיתית לאינטרנט, לטלפון ולכל המכשירים השונים - היחידים שבאמת עובדים הם נטפרי וכשר פליי.
  2. שלא משנה גם אם תיפול עוד, תמשיך לקום ולא תעזוב את השם לא משנה מה יקרה איתך.
  3. שתתפלל על עצמך לפני השם שיעזור לך לנצח את היצר הרע.

בנוסף אתה צריך לפעול לתקן את המצב וגם להתחיל לצאת מהעצבות שרבנו הקדוש אומר שהעצבות היא הארס של הסטרא אחרא והיא המכשילה את האדם ליפול דווקא בפגם הברית, ועוד הוא אומר שמי ששמח השם שומר עליו מהחטא וזה גם תיקון לפגם הברית.

לכן אתה צריך לעשות את התיקון הבא (הכל מובא בספרים הקדושים:

  1. לשיר ולרקוד בכל יום אפילו 5 דקות ואפילו לבד לגמרי עם מוזיקה כשרה (שירי קדושה)
  2. רבי נחמן תיקן את התיקון הכללי שהוא מיוסד בפרט לתקן את הברית. וזה תיקון איום ונורא שיש בכוחו לתקן הרבה מאוד ולהמית את המזיקים, לתקן את הפגמים בעולמות העליונים ובנפש האדם. והסכימו על כך גדולי המקובלים. כולל הרב מרדכי אליהו, הרב כדורי ועוד רבים. להשתדל לומר אותו לפחות בכל יום פעם אחת
  3. טהרה במקווה, מטהרת את הנשמה מהמזיקים וכוחם.
  4. אל תייאש את עצמך לעולם שאין לך יכולת לחזור בתשובה, תמיד יש פתח, אפילו אם נפלת כבר 100 אלף פעם! תמיד יש תקנה. אין ייאוש בעולם כלל, והשם יתברך תמיד מחכה ומצפה לך לחזור בתשובה.
  5. לעשות תשובה: כלומר, וידוי לפני השם (לבטא מה עשית/ם), להתחרט (עדיף להביע בפה גם), ולקבל לעתיד שלא תשובו לעשות את זה.
  6. ללמוד הלכות נידה: הרב מרדכי אליהו אומר שזה מוריד את הרצון לפגימה בברית וכו'.
  7. צדקה ממיתה את כוח המזיקים ומטהרת את הנשמה.
  8. שמחה של מצווה ממיתה את הקליפה ובפרט את המזיקים והקליפה שנוצרה מהחטא הזה כמבואר בספרים הקדושים. (האר"י, רבי נחמן ועוד.)
  9. בכל יום השתדל לומר קריאת שמע שעל המיטה בכוונה - האר"י הקדוש אמר שיש בה כוח גדול מאוד לבטל את הכוחות השליליים שנוצרו מהוצאת זרע לבטלה.
  10. השתתפות בזיכוי הרבים והחזרה בתשובה - אומר הרבי נחמן זיע"א שאדם שגרם להפצת נשמות בטומאה יעשה כנגד זה זיכוי הרבים וישתדל על החזרת יהודים בתשובה כך שהוא "משיב נשמות לקדושה" - עדיף לתרום לארגונים כמו ערכים, עמותת ישמח צדיק, גמח"ים של הפצת ספרי אמונה, או לקנות בעצמך ספרי קודש (שעוסקים בנושאים של אמונה) ולחלק אותם לאנשים שצריכים עזרה ביראת שמיים.
  11. להרבות לדבר עם השם בכל יום על הכל, לדבר איתו על הקשיים, הפחדים, מה את רוצה להשתפר, לבקש רחמים שתהי צדיקה וכו', וכמובן להודות להשם. כמו שרבי נחמן מברסלב אומר בתורה ל"ד שזה עוקר את עורלת הלב.
  12. תיקונים שמביא ספר קיצור שולחן ערוך בנוסף לדברים הכתובים כאן: תיקונים למי שנכשל בחטא זה כתובים בספר יסוד יוסף אשר ליקט ואסף מספרים קדושים וקדמונים, ואכתוב פה קצת מהם בקיצור. להדר להיות סנדק שימולו ילדים על ברכיו ובפרט להיות סנדק אצל עניים, להרבות בצדקה לעניים, לשמור שבת כהלכתו ולענגו ולהדליק נרות הרבה, לכבוד ולאהוב לומדי תורה, להתפלל בכוונה ובבכי, לבחור במדת הענוה, וכאשר ישמע שמחרפין אותו ישתוק וימחול. כאשר יעשה איזה מצוה יעשה בכח ובזריזות עד שיתחמם בה, ובפרט בעשיית המצות לפסח. לגדל בניו לתלמוד תורה ולהדריכם ביראת שמים. לגדל יתום בתוך ביתו ויתנהג עמו כמו עם בנו. לעסוק במצות הכנסת כלה. לעלות לתורה לכל הפחות פעם אחת בכל חדש ויברך את הברכות בקול. גם יסתכל בתורה ויקרא בלחש עם הקורא. להיות מן העשרה הראשונים בבית הכנסת. לעמוד בחצות לילה לעשות תיקון חצות בבכי. ואם אי אפשר לו לקום בחצות לילה יעשה אחר כך תיקון חצות, לאהוב שלום ולרדוף שלום.
  13. לימוד תורה במסירות נפש ובפרט לימוד של הרבה גמרא, הדברים נזכרים אצל רבנו האר"י ורבנו נחמן זיע"א שלימוד גמרא ואפילו בגירסא (קריאה ללא הבנה). יש בכוחה להמית את המזיקים. אדם שיושב כל יום וגורס 7 דפים (כ20-40 דקות ביום) מסיים את הש"ס כל שנה!
  14. מוהרא"ש זל"הה כותב בשם האר"י זיע"א כותב שאדם שלומד (אפילו בגירסא) את מסכת תענית בגמרא 101 פעמים נחשב לו כ1,000,000 תעניות! זה לא דבר קשה. אם כל יום מקדישים רבע שעה תוך שנה- שנתיים עושים את זה.
  15. זיכוי הרבים. בליקוטי מוהר"ן מופיע כמה פעמים שאדם שמזכה את הרבים ובפרט בתורת צדיקי האמת (משה רבנו, רבי שמעון בר יוחאי, האר"י הקדוש, הבעל שם טוב ורבי נחמן וכל מי שלימד על פי דרכיהם) עושה תיקון גדול מאוד מאוד לנשמתו וכו' וזה דומה לאדם בעל חוב שבא לבעל חובו ומציע לו שבמקום לשלם את חובו הוא יתן לו כדוגמא 10 לקוחות שמשלמים בכל חודש כמויות אדירות של כסף - אומר לו בעל החוב שהוא מוחל על החוב. כך אדם שמזכה את הרבים. כל אחד שהוא מחזק בתורה ומצוות יכול לעלות לו לחיים שלמים של תורה ומצוות. לכן תראה רבים שמפיצים קונטרסים וחוברות בצמתים, בבתי כנסת וכו'.
  16. אני מציע לך להפיץ קונטרסים של מוהרא"ש שאני באופן אישי מכיר עשרות אנשים שחזרו מהם בתשובה. ניתן להשיג אותם דרך עמותת ישמח צדיק או מהוצאת נר לצדיק או הוצאת ניצני הקודש. מוהרא"ש גם הביא ראיות שכל הפצה של קונטרס מבטל מהאדם כרת או מיתה בידי שמים או מיתת בית דין אחת.
  17. שמירת המחשבה - לפעמים המחשבה נודדת למקומות לא טובים. אדם ששומר את מחשבתו ומנסה להתרכז בדברים טובים ומתרחק מדברים רעים יכול למנוע הרבה נפילות. אל תאבק עם מחשבות אסורות - פשוט תתרכז בדברים טובים - גם אם זה קשה מאוד. תהיה עקשן - ותצליח!
  18. עידוד - העידוד הוא אחד אם לא "ה" סוד להצליח בשמירת הברית ובכלל בחיים. תעודד את עצמך - בקול ובפה (לא במחשבות - זה חשוב) לדוגמא: אם היום הצלחת לשמור את הברית ועמדת בניסיון - תגיד לעצמך - "כל הכבוד נהוראי, אני ראיתי את זה שהצלחת לעמוד בזה - ואני גאה בך." זה נשמע מטומטם. אבל זה עובד. תדבר אל עצמך כאילו אתה אדם אחר. תכיר במה שהצלחת בו, תחזק את הטוב בך. אתה תצליח ככה בכל דבר בחיים. בנוסף תתרחק מאנשים ש"יורדים" עליך ומשפילים אותך ותתחבר לאנשים שרואים בך את הטוב ומחזקים בך את הטוב. הרבי נחמן אומר על זה בתורה רפ"ב בליקוטי מוהר"ן שמי שעושה את זה באופן קבוע יכול לעבור כל ניסיון ומכשול בחיים. הוא אומר עוד מתוך הפסוק "אזמרה לאלוקי בעודי" אזמרה - אדבר, לאלוקי - על הטוב שבי, בעודי - בטוב שיש בי עוד - בהתגברויות הקטנות והגדולות שיש בי. ובסוף אותה התורה הוא אומר - "הסתכלת למקומו ואיננו" אם תעשה את זה - אתה תראה שתסתכל לרע שבך, והוא ממש יעלם ממך לאחר שתעשה את זה בקביעות. ולא משנה מה עובר עליך ואם נפלת אפילו לפני דקה.
  19. ללמוד בספרים כמו טהרת הקודש של רבי אהרון ראטה זיע"א

העיקר לדעת שאין שום ייאוש בעולם כלל, וגם אם אדם עבר על כל התורה כולה אפילו 800 פעם, אם הוא עושה תשובה (כלומר, וידוי, חרטה על החטאים, וקבלה לעתיד שלא לחזור לחטאים האלו) השם מקבל אותו מיד בתשובה. ולא עוד שאפילו שחטאים קשים כמו אלו של נידה וזרע לבטלה ניתן לתקן על ידי דברים קלים כמו התיקון הכללי, צדקה ולימוד ליקוטי מוהר"ן והזוהר הקדוש.

השם יתברך מתפאר בך מאוד מאוד, כך גם עולה מתוך דברי הזוהר בפרשת יתרו ועוד ועוד מקורות שמדברים על כך הרבה מאוד.

עִקַּר גְּדֻלָּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הוּא שֶׁגַּם הָרְחוֹקִים מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ מְאד מְאד גַּם הֵם יִתְקָרְבוּ לַעֲבוֹדָתוֹ וּבָזֶה נִתְיַקֵּר וְנִתְעַלֶּה שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ לְמַעְלָה וּלְמַטָּה. עַל כֵּן. אֵין לָאָדָם לְיָאֵשׁ עַצְמוֹ מִלְּהִתְקָרֵב לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם מֵחֲמַת שֶׁנִּתְרַחֵק מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל יְדֵי חֲטָאָיו הַמְרֻבִּים אַף שֶׁהִרְבָּה לַעֲשׂוֹת רַע חַס וְשָׁלוֹם. כִּי אַדְּרַבָּא, מִמֶּנּוּ דַּיְקָא יִתְעַלֶּה וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְגַּדֵּל כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל. אֲבָל עִקַּר הִתְקָרְבוּת הָרְחוֹקִים לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הוּא עַל יְדֵי צַדִּיקֵי הַדּוֹר:

אתה צריך ללמוד הלכות ייחוד, שמירת הברית וכו':

תדע לך, שבליקוטי מוהר"ן תורה ד' רבנו הקדוש אומר, שאם אדם מגיע לצדיק האמת ומתוודה לפני על העברות שלו, אותו צדיק האמת שמבוטל כולו בתכלית להשם יתברך ונכלל בו יתברך, פועל אצלו תיקון אדיר וזה שהוא מוציא את העברות ממנו, מן העצמות שלו ומסיר ממנו את הטומאה.

לכן, אני ממליץ לך לנסוע לצדיק האמת הקבור באומן, הלא הוא (בלשון החזון איש, הרב כדורי, הבבא סאלי ועוד צדיקים) אור האורות אדמו"ר רבי נחמן מברסלב זיע"א שהבטיח לתקן את מי שיגיע אליו ויגיד את התיקון הכללי שהוא תיקון לפגם הברית ויתן פרוטה לצדקה – ואמר אדמו"ר ז"ל שאם מגיעים אליו בראש השנה אז הוא יכול לפעול יותר על האדם ואצל השם יתברך כי ראש השנה ניתן לו מתנה מהשם יתברך, וכל הדברים האלו נעשים גם היום ברוך השם.

בנוסף ראה להתחיל ללמוד ליקוטי מוהר"ן על חשיבות הלימוד של ליקוטי מוהר"ן והתיקון שזה עושה לנשמה:

בחיי מוהר"ן שמ"ז:

וְאָמַר לוֹ שֶׁיְּכוֹלִין לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה בַּעַל מחַ גָּדוֹל עַל יְדֵי סִפְרוֹ כִּי יֵשׁ בּוֹ שֵׂכֶל גָּדוֹל וְעַמְקוּת נִפְלָא מְאד עַל פִּי פְּשׁוּטָן שֶׁל דְּבָרִים. וְגַם אִם יַתְמִידוּ בִּסְפָרָיו יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה אִישׁ כָּשֵׁר בֶּאֱמֶת וְאָז יִזְכֶּה לִרְאוֹת הַפְּנִימִיּוּת שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים כִּי יֵשׁ בָּהֶם פְּנִימִיּוּת הַרְבֵּה מַה שֶּׁאֵין נִרְאֶה עַל פִּי פְּשׁוּטוֹ כְּלָל. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִלְמד וּלְהַתְמִיד בָּהֶם הַרְבֵּה

ובחיי מוהר"ן שמ"ט:

פַּעַם אַחַת הָיָה מְשַׁבֵּחַ אֶת הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ מְאד וְאָמַר שֶׁיְּכוֹלִין לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה בַּעַל תְּשׁוּבָה גָּמוּר עַל יְדֵי לִמּוּד הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וְהָיָה חָפֵץ וּמִשְׁתּוֹקֵק מְאד שֶׁיַּדְפִּיסוּ סִפְרוֹ עוֹד כַּמָּה פְּעָמִים וְיִתְפַּשְּׁטוּ בָּעוֹלָם. וְאָמַר שֶׁיִּהְיוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁיִּלְמְדוּ וְיִתְפַּלְּלוּ עַל יְדֵי הַסֵּפֶר הַזֶּה. וְאָמַר שֶׁמִּי שֶׁיֵּשֵׁב וְיַעֲסֹק בִּסְפָרָיו רַק בְּלִי קִנְטוּר וְנִצָּחוֹן וְיִסְתַּכֵּל בּוֹ בֶּאֱמֶת אָז בְּוַדַּאי יִהְיוּ נִבְקָעִין אֶצְלוֹ כָּל גִּידֵי קַשְׁיוּת לְבָבוֹ. וְאָמַר שֶׁכָּל אָדָם צָרִיךְ לְהִשְׁתַּדֵּל לִקְנוֹת הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וּמִי שֶׁאֵין לוֹ בַּמֶּה לִקְנוֹת וְכוּ' יִמְכּר כַּר מִתַּחַת ראשׁוֹ וְיִקְנֶה הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וְעוֹד סִפֵּר מִזֶּה וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר עוֹד מִזֶּה. וְאָמַר שֶׁהַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ יִהְיֶה חָשׁוּב מְאד וִיבַקְשׁוּהוּ וִיחַפְּשׂוּהוּ מְאד וְיֻדְפַּס וְיַחֲזר וְיֻדְפַּס כַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים וְיִהְיֶה חָשׁוּב מְאד רַק נִכְסַפְתִּי לִרְאוֹת זאת וְאֶהְיֶה אֲנִי עוֹמֵד וּמִסְתַּכֵּל וְכוּ'. וְאָמַר שֶׁהַמַּאֲמָרִים שֶׁכָּתַב בְּעַצְמוֹ גַּם הַלָּשׁוֹן לְבַד הוּא מְסֻגָּל מְאד כִּי הֵם כְּלָלִים

תדע לך, הגמרא הקדושה אומרת במסכת יבמות דף ס"ב עמוד ב (וזה שייך חלקית גם באישה):

אמר רבי תנחום א"ר חנילאי כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה בלא ברכה בלא טובה בלא שמחה דכתיב (דברים יד, כו) ושמחת אתה וביתך בלא ברכה דכתיב (יחזקאל מד, ל) להניח ברכה אל ביתך בלא טובה דכתיב (בראשית ב, יח) לא טוב היות האדם לבדו במערבא אמרי בלא תורה בלא חומה בלא תורה דכתיב (איוב ו, יג) האם אין עזרתי בי ותושיה נדחה ממני בלא חומה דכתיב (ירמיהו לא, כא) נקבה תסובב גבר רבא בר עולא אמר בלא שלום דכתיב (איוב ה, כד) וידעת כי שלום אהלך ופקדת נוך ולא תחטא

כאן תוכלי למצוא עוד הלכות והסברים בנושא (קיצור שולחן ערוך סימן קמ"ה)
אני ממליץ לקרוא גם את המאמר הזה בנושא זרע לבטלה
ועוד את המאמר הזה בנושא שמירת הברית

המעלות אשר שומר הברית זוכה להן:

  • שומר בריתו, העולם קיים בזכותו שנאמר “כה אמר ה’ אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי”.
  • נקרא צדיק
  • זוכה לפרנסה בשפע ובנחת!
  • זוכה לשלום בית ואהבה בין איש לאשתו.
  • תפילתו עולה לפני השם ופועלת המון.
  • כל השומר בריתו, כאילו קיים כל התורה כולה.
  • לעתיד לבוא זוכה לראות את הקב”ה ממש בלי מסך המבדיל.
  • זוכה שנשמתא קדישא אתאחיזת ביה.
  • זוכה שהשכינה תשרה בו תמיד, וזוכה לצלם אלוקים, ודיוקנה רשים בשכינתא.
  • זוכה שגופו מאיר, ואין רימה ותולעה שולט בו לאחר מיתה.
  • נקרא גיבור, “כי איזהו גיבור? זהו הכובש את יצרו”, וסתם יצר הוא יצר העריות.
  • לעתיד לבוא הקב”ה ילביש אותו בלבוש של מלך.
  • זוכה להיות דבוק בקב”ה, וזהו תכלית הבריאה.
  • אם נחלה במחלה שהיא, הקב”ה בעצמו מרפאהו ולא ע”י מלאך.
  • מושך עליו כל מיני השפעות טובות, הן פרנסה והן שאר דברים.
  • הקב”ה שומרו, ואין שום אדם ושום דבר בעולם שיכול ליגע בו ולהזיקו.
  • הקב”ה מתפאר בו בכל יום, כנא’: שלושה מכריז עליהן הקב”ה בכל יום, “על רווק הדר בכרך ואינו חוטא”, וזהו דבר היחיד שמשתבח בו הקב”ה בצורה כזאת.
  • הקב”ה זוכר אותו תמיד.
  • נקרא תמים, כדכתיב: “מאן דנטיר ברית אתקרי איש תמים”.
  • נקרא צדיק, כיוסף הצדיק שהוא מבחינת היסוד.
  • כל השפע שיורד לעולם יורד קודם אליו ואח”כ לכל העולם.
  • בניו יהיו צדיקים, ומי שמוסר נפשו לתקן זה הפגם, מוכרח לצאת ממנו איזה צדיק וקדוש מיוצאי חלציו.
  • אין רשות לשום מלאכי חבלה להתקרב אליו.
  • ממשיך השפעה לשכינת עוזנו, ומגן כל העולם כולו.
  • זוכה להתענג בעבודת ה’, כגון: בשבת זוכה להרגיש מהו עונג וקדושת שבת, וכן זוכה להרגיש את הנשמה יתירה בו.
  • הקב”ה אוקיר יתה על כולא.
  • זוכה להינצל מחבלי משיח ומכל מיני מיתות, ויזכה לגאולה.
  • לאחר תחית המתים, ביום הדין הגדול, ישאר בחיים.
  • כשהקב”ה יחדש עולמו באלף השביעי, לא יחדש עולמו רק בזכות שומרי הברית.
  • זוכה להתקשר בשכינא, ועי”ז יכול לכוון בתפילתו כראוי.
  • זוכה למלכות כיוסף הצדיק.
  • מאחד קוב”ה ושכינתיה.
  • זוכה לאחר פטירתו להיכנס לכל שערי הצדיקים.
  • נקרא ח”י, ומקושר במידת הח”י.
  • כשנפטר מן העולם אין רשות למלאך המוות להתקרב אצלו, ואין מת על ידו.
  • שורה עליו שם הוי”ה ב”ה, וכל העליונים והתחתונים מפחדין ממנו.
  • מוציא מגיהנום הרבה נשמות.
  • נעשה שותף לקב”ה בבריאת עולמו, כדכתיב: “אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי”.
  • זוכה להכניע ד’ קליפות טמאות: עוון, משחית, אף, וחימה, שכל הצרות והרעות שבאות לעולם באות בגללן.
  • גלי הים והסתערותו נחים מפניו, כנא’: “הים ראה וינוס” מפני ארונו של יוסף. ומסופר על מקובל אחד בצפת, בעל מחבר הספר הקדוש “בת עוזי”, שנסע בספינה בים והיה הים סוער, עד שכמעט כל הנוסעים נטבעו, ואמר למנהל הספינה שיעלה אותו לתורן הספינה, וגילה בגדיו והראה לים האות קיימא קדישא, ותיכף נח ושקט הים מזעפו.
  • הקב”ה מסתיר אותו משונאיו.
  • אין שום מקטרג יכול ליגע בנשמתו.
  • זוכה להגיע למדרגות גבוהות.
  • גורם להמתקת הדינים.
  • נקרא אדם שלם, וכן נקרא קדוש.
  • כשיש צער בעולם, משתתפים איתו האבות לבטל הגזירה.
  • החיצונים וס”א מתרחקין ממנו.
  • מקרב הגאולה ובנין ביהמ”ק.
  • לאחר פטירתו ראוי לשומו בארון כיוסף הצדיק.
  • ניצול מכל הדינים שעתידים לבוא עליו לאחר פטירתו.
  • גופו אינו חוזר להיות עפר, וניצול מחיבוט הקבר.
  • כל עליות וירידות המלאכים לשליחותן בזה העולם מתקיימות בזכותו.
  • בזכותו ניצלים הרבה אנשים מפגם הברית, וזאת ע”י שמשפיע בעולם שפע קדושה וטהרה.
  • ראוי להעלותו על גבי המזבח ככהן גדול, ולעתיד לבוא יזכה להקריב קורבנות אף על פי שאינו כהן.
  • מחשבתו מזדככת, וזוכה לחכמה, בינה, ודעת.
  • זוכה להיות מרכבה ליסוד העליון.
  • זוכה לזכות אחרים, ודבריו מקובלים.
  • זוכה לעשות צדקה כראוי.
  • זוכה להתפלל כראוי.
  • זוכה לאמונה שלמה.
  • מושגח בהשגחה פרטית יותר מכל העולם.
  • והמעלה האחרונה והחביבה מכולם, היא המעלה הכללית, והיא: כל זמן שעם ישראל שומרים הברית, אין כל אומה ולשון יכולים לשלוט בהם ולעשות להם כל רעה.

הפגמים שמי שפוגם בברית "זוכה להם":

בנפש האדם:

  • גורם היפרדות של נפש האדם מהאור האלוקי המחיה אותה, הדבר נקרא בלשון התורה “כרת” (נפרט בהמשך על כך).
  • עוון זה גורם לנתק בין האדם לבורא עולם עד כדי כך שכתוב שיש “קיר” מפריד בינו לבין השם למשך 40 יום (על מזיד).
  • גורם להמעטה של השפע האלוקי באדם, לרוב הדבר יורגש בעצבות ודכדוך לאחר מעשה.
  • גורם לשנאה עצמית חזקה – גם אם לא באופן מיידי.
  • גורם למיעוט בפרנסה והרס כלי הפרנסה – ואף גורם לעניות ממש!
  • בעיות בשלום בית וריחוק של האישה מהאיש שלה.
  • מכניס את עצמו בנידוי (גם רק בקישוי האיבר) – כך שתפילותיו לא נשמעות 40 יום (אלא אם עושה תשובה – ומומלץ גם התרת נדרים)
  • אינו זוכה לגאולה ולתחיית המתים ולאלף השביעי!
  • מסתלק ממנו מורא שמים.
  • ד’ קליפות טמאות שולטין עליו.
  • נדבקין בו מידות רעות.
  • נסתם ממנו מעיינות חכמת התורה.
  • נידון בצואה רותחת.
  • נידון בחיבוט הקבר.
  • מוליד בנים רשעים.
  • גורם עצירת הגשמים, ע”י שעוצר השפע הבא לעולם.
  • אפילו נולד במזל טוב, נהפך מזלו לרעה כפי שביארנו: הכל תלוי במזל – מז”ל.
  • גורם לעיכוב המשיח והגאולה.

בעולמות העליונים:

  • גורם למסך בינו לבין השם.
  • גורם לסילוק אור השכינה מהעולם.
  • גורם לנשמות קדושות להיכנס למדור הקליפות ובמקום ללבוש בעולם הזה גוף קדוש של יהודי – ללבוש גוף רוחני טמא ממדור הקליפות כך שאותה הנשמה נופלת לזוהמה שקשה מאוד לצאת ממנה.
  • גורם למידת הדין לשלוט בעולם.

אין ייאוש בעולם כלל?

רבנו הקדוש (רבי נחמן) אומר שלמרות זאת שכתוב בזוהר הקדוש להוצאת זרע לבטלה אין תשובה – יש לו תיקון ומי שקורא את זה לא מבין את כוונת דברי רבי יהודה שם – והוא מתכוון לנושאים הקשורים בקבלה ולא חס ושלום שאין תיקון ואין תשובה לשז”ל (גם במזיד) – כל אחד יכול להתחיל לבחור להפסיק עם פגם הברית – זה בידיים שלך – ואם תלך עם המאמר שלנו ותתמיד בכתוב בו – תראה הצלחה, תיקון ותשובה שלימה בעזרת השם.

רשימה תמציתית כדי לא להגיע למצב שזרע לבטלה – לא בשוגג (קרי לילה) ולא חס ושלום במזיד:

  • שימוש באינטרנט מסונן- חובה מהדין (בטלפון מומלץ כשר פליי או נט פרי)
  • שימוש בטלפון מסונן- חובה מהדין
  • שינה על צד שמאל עד חצי הלילה, לאחר מכן אפשר גם על צד ימין – חובה מהדין
  • אכילת דגים מרבה תאווה – כל אחד ימנע לפי מה שהוא מכיר את עצמו חוץ מערב שבת
  • אכילת שום מרבה זרע – לכן לא טוב לאכול הרבה שום
  • השתדלות מה שניתן בשמירת הלשון
  • לא לשמוע אישה שרה- חובה מהדין
  • לא להריח בשמים של נשים- חובה מהדין
  • לא להסתכל אפילו על בגדים צבעוניים של נשים – גם תלויים
  • לא להכניס ידיים לאזור הברית – ולא לגעת בברית
  • לא לגעת בברית בזמן שתן (חוץ מנשוי – אבל גם נשוי טוב שיתשדל לא לגעת)
  • להימנע מבטלה – במקום לבזבז את הזמן – ללמוד תורה או לשמוע שיעורים.
  • לעבוד על נושא הגאווה.
  • טבילה כל יום במקווה (גם פחות מועיל)
  • קריאת תיקון הכללי באופן קבוע – כל יום
  • להשתדל להתרחק מהכעס
  • נתינת צדקה באופן קבע – כל יום גם 10 אגורות
  • השתדלות והתמדה בלימוד תורה כמה שיותר
  • אמירת קריאת שמע של המיטה בכוונה כל יום לפני השינה
  • התבודדות – שיחה בין אדם להשם יתברך בלשון של האדם.

מוהרנ”ת אמר: כדאי לו לאדם לחיות שבעים שנה בעולם הזה עם כל הסבל והצרות, אפילו אם לא יחטוף ויעשה האדם שום דבר הגון וטוב, רק זה שימנע עצמו מהרהור רע אחד פחות, גם זה כבר כדאי (תמורת מה שיזכה). וכל שכן כשעושים עוד איזה מצווה, בוודאי כדאי וכדאי.

(שש”ק ח”ב קי”ז)

הגורמים לנפילה בפגם הברית והוצאת זרע לבטלה

בהמשך המאמר נפרט אודות כל אחד מהגורמים- אלו הם הגורמים לנפילות בפגם הברית:

  • עצבות ודיכאון
  • פחדים ומצוקות נפשיות
  • מראות אסורים – שמירת העיניים
  • לשון הרע, כעס וגאווה
  • שקרים
  • אכילה של דברים המוספים תאווה.

המצב התודעתי של האדם המפתח להצלחה בשמירת הברית – עצבות, דיכאון, פחדים ומצוקות נפשיות.

אדם ששרוי בדיכאון, עצבות, פחדים ומרה שחורה – בקלות יפול לפגם הברית מכל סוג שהוא. המגנון הנפשי ש”מתיר” לבני אדם ליפול לאוננות או קרי הוא מגנון של ניחום עצמי, הרי כל אדם חווה במהלך חייו לפחות פעם אחת משיכה מינית, וכל אדם יודע שזה דבר שגורם הנאה (כמובן צריך שזה יהיה בזמן ובמקום הראוי לפי התורה). אם כך, נפש האדם תשתוקק באותו הזמן ל”הרגעה” אנשים רבים בהזדמנויות אלו נופלים להוצאת זרע לבטלה.

השם אומר בתורה “ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם” – המשמעות פשוטה: אדם שרואה מראות אסורות – יגיע לבעיות יותר חמורות מצד פגם הברית וכו’. הדבר כמובן ידוע ומוכר, אבל לפעמים היצר “מספר סיפורים” לבן אדם, לדוגמא: “לי לא עושה כלום לראות נשים”, “מה אכפת לי מאיזה אישה בסרט”, “רק סוטים מושפעים מדברים כאלו”.

אבל, חכמים – שכך קיבלו מסיני (מהשם יתברך ממש) אומרים שמצב לא כך, ואדם צריך לברוח מהמכוער ומהדומה לו. לכן אדם ששומר את העיניים, וגם לא מכניס לעצמו ערכים (גם סומיים) של ניאוף, עבודה זרה, כפירות ועוד שנמצאים בכל הדברים האלו – מה טוב ומה נעים חלקו.

הזוהר הקדוש אומר שאדם שנמנע ממראה של אישה (כמובן לא בצורה גסה ומעליבה) – באותה הרגע הוא יכול לבקש בקשות ותפילתו מגיעה ישר אל השם יתברך ואל כסא הכבוד.

בברכה,
יהונתן יצחק

 

דילוג לתוכן