פֶּרֶק שֵׁנִי [רמז] - ספר מנורת המאור עם פירוש

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר מנורת המאור לרבי יצחק אבוהב זיע"א עם פירוש פֶּרֶק שֵׁנִי [רמז] - ספר מנורת המאור עם פירוש
תוכן עניינים

לְפִי שֶׁיֵּשׁ בַּתּוֹרָה סְגוּלוֹת לְכָל הַטּוֹבוֹת שֶׁבָּעוֹלָם - נִמְשְׁלָה לִדְבָרִים רַבִּים, כְּמוֹ שֶׁמָּצִינוּ שֶׁנִּמְשׁלָה לִפְנִינִים, דִּכְתִיב: ''יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים'' (משלי ג, טו); וְנִמְשְׁלָה לְזָהָב וּזְכוּכִית, דִּכְתִיב: ''לֹא־יַעַרְכֶנָּה זָהָב וּזְכוּכִית'' (איוב כח, יז). וְעַל דָּא גָּרְסִינָן בְּמַסֶּכֶת חֲגִיגָה, פֶּרֶק אֵין דּוֹרְשִׁין (טו, א): שָׁאַל ''אַחֵר'' אֶת רַבִּי מֵאִיר, לְאַחַר שֶׁיָּצָא לְתַרְבּוּת רָעָה: מַאי דִּכְתִיב ''לֹא־יַעַרְכֶנָּה זָהָב וּזְכוּכִית''? אֲמַר לֵיהּ: אֵלּוּ דִּבְרֵי תוֹרָה, שֶׁקָּשִׁין לִקְנוֹתָן כִּכְלֵי זָהָב וּכְלֵי פָז וְנוֹחִין לְאַבְּדָן כִּכְלֵי זְכוּכִית. אֲמַר לֵיהּ: אֲפִילוּ כִּכְלֵי חֶרֶס. אֲמַר לֵיהּ: עֲקִיבָא רַבְּךָ לֹא כָךְ אָמַר, אֶלָּא: מַה כְלֵי זְכוּכִית אַף־ עַל־פִּי שֶׁנִשְׁבְּרוּ יֵשׁ לָהֶם תַּקָּנָה אַף תַּלְמִיד חָכָם אַף־עַל־ פִּי שֶׁסָּרַח יֵשׁ לוֹ תַקָּנָה; וְאַף אַתָּה חֲזֹר בְּךָ. אֲמַר לֵיהּ: כְּבָר שָׁמַעְתִּי מִבַּת קוֹל: ''שׁוּבוּ בָנִים שׁוֹבָבִים'', חוּץ מֵ''אַחֵר''.

ונוחין לאבדן. ע''י שכחה: ואף אתה. ר' מאיר אמר לאחר גם אתה חזור בך מאחר שיש תקנה לת''ח שחטא בחזרה:

וְנִמְשְׁלָה לְכֶסֶף, דִּכְתִיב: ''כִּי טוֹב סַחְרָהּ מִסְּחַר־כָּסֶף'' וגו' (משלי ג, יד) וּכְתִיב: ''אִם־תְּבַקְשֶׁנָּה כַכָּסֶף'' וגו' (שם ב, ד) וּכְתִיב: ''טוֹב פִּרְיִי מֵחָרוּץ וּמִפָּז וּתְבוּאָתִי מִכֶּסֶף נִבְחָר'' (שם ח, יט).

וְנִמְשְׁלָה לְמַיִם, שֶׁהֵם קִיּוּם כָּל בַּעֲלֵי חַיִּים, דִּכְתִיב: ''הוֹי כָּל־צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם'' וגו' (ישעיה נה, א). וְעַל דָּא גָּרְסִינָן בְּפִרְקָא קַמָּא דְּקַמָּא (יז, ב): אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי: מַאי דִּכְתִיב: ''אַשְׁרֵיכֶם זֹרְעֵי עַל־ כָּל־מָיִם'' (שם לב, כ) וכו', כִּדְאִיתָא לְעֵיל בפ''ב מֵחֵלֶק גְּמִילוּת חֲסָדִים (סימן רכא). וְנִמְשְׁלָה לְבַרְזֶל וּלְעֵץ וּלְאֵשׁ, כִּדְגָרְסִינָן נַמֵּי הָתָם, בְּפֶרֶק קַמָּא דְּתַעֲנִיּוֹת (ז, א): אָמַר רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָא: מַאי דִּכְתִיב ''בַּרְזֶל בְּבַרְזֶל יָחַד'' (משלי כז, יז) וכו', כִּדְאִיתָא לְעֵיל, בְּפֶרֶק קַמָּא מִכְּלָל ז שֶׁל נֵר ב (סימן סא).

וְנִמְשְׁלָה לְמַיִם, כִּדְגָרְסִינָן נַמֵּי הָתָם: אָמַר רַבִּי חֲנִילַאי בַּר אִידִי: לָמָּה נִמְשְׁלוּ דִבְרֵי תוֹרָה לְמָיִם? לוֹמַר לָךְ: מַה מַּיִם מַנִּיחִין מָקוֹם גָּבוֹהַּ וְהוֹלְכִים לְמָקוֹם נָמוּךְ, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה מַנִּיחִין מִי שֶׁדַּעְתּוֹ גְבוֹהָה וְהוֹלְכִים לְמִי שֶׁדַּעְתּוֹ שְׁפֵלָה. וְנִמְשְׁלוּ גַּם כֵּן לְיַיִן וְחָלָב. לְיַיִן, דִּכְתִיב: ''וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי'' (משלי ט, ה); חָלָב, דִּכְתִיב: ''דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךָ'' (שיר השירים ד, יא). וּכְתִיב: ''וּלְכוּ שִׁבְרוּ בְּלוֹא־כֶסֶף וגו' יַיִן וְחָלָב'' (ישעיה נה, א).

וְעַל דָּא גַּרְסִינָן נַמֵּי הָתָם: אָמַר רַבִּי אוֹשַׁעְיָא: לָמָּה נִמְשְׁלוּ דִּבְרֵי תוֹרָה לִשְׁלֹשָׁה מַשְׁקִין הַלָּלוּ, לְמַיִם וּלְיַיִן וּלְחָלָב? לוֹמַר לְךָ, מַה שְּׁלֹשָׁה הַלָּלוּ אֵין מִתְקַיְּמִין אֶלָּא בַּפָּחוּת שֶׁבַּכֵּלִים, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה אֵין מִתְקַיְּמִין אֶלָּא בְּמִי שֶׁדַּעְתּוֹ שְׁפֵלָה עָלָיו. וְהַיְנוּ דְּאָמְרָה לֵיהּ בַּרְתֵּיהּ דְּקֵיסָר לְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה: חָכְמָה מְפֹאָרָה בִּכְלִי מְכֹעָר! אָמַר לָהּ: אַתְּ רָאמֵי חַמְרָא בְּמָנֵי דְפַחְרָא? אָמְרָה לֵיהּ: אֶלָּא בְּמַאי רָמוּ כֻּלֵּי עָלְמָא? אָמַר לָהּ: כְּגוֹן אַתּוּן, דְּחַשְׁבִיתוּ, רָאמוּ בְּמָאנֵי כַסְפָא וְדַהֲבָא. אָזְלָא וְאָמְרָה לֵיהּ לַאֲבוּהָ. רָאמוּ לֵיהּ לְחַמְרֵיהּ בְּמָאנֵי דְכַסְפָּא וְדַהֲבָא, וְתָקוּף. אָתוּ וְאָמְרוּ לֵיהּ: מַאי אֲמֶרֶת לָהּ? אָמַר לְהוּ: כִּי הֵיכֵי דְאָמְרָה לִי אֲמָרִי לָהּ? וְהָא אִיכָּא שַׁפִּירֵי דִגְמִירֵי? אָמַר לְהוּ: אִי הֲווּ סָאנֵי טְפֵי הֲווּ גְמִירֵי.

מה שלשה הללו. יין חלב ומים: בפחות שבכלים. במאני דפחרא: חכמה מפוארה. חכמה יפה יש בך ואתה איש שחור אמר לה דרך צחוק ולרמז מה את אמר לי והלא אביך נותן יין בכלים מכוערים של חרס ואמרה לו ואלא במאי נירמו אם לא בשל חרס הא כולי עבדי הכי: ותקיף. והחמיץ: אתו ואמרו. לקיסר שהחמיץ היין אמר הקיסר לריב''ח למה אמרת לה כך אמר כי היכי דאמרה לי אי חכמה מפוארה בכלי מכוערה כך אמרתי לה דיין משתמר בכלי מכוערה אף התורה מתקיימת בי יותר משאלו הייתי נאה:

דָּבָר אַחֵר: מַה שְּׁלֹשָׁה מַשְׁקִין הַלָּלוּ נִפְסָלִין בְּהֵיסַח הַדַּעַת, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה מִשְׁתַּכְּחִים בְּהֵיסַח הַדַּעַת.

בהיסח הדעת. שאם לא ישמור יפה יהו נשפכין או נופל לתוכן דבר מאוס ונפסלים מלשתות בדבר מועט יותר משמן ודבש שמתוך שהן עבים צפה הפסולת למעלה ואפשר אדם נוטל העליון וזורקו לחוץ והתחתון בר ונקי מה שאין כן במשקה צלול שאינו עב אף התורה נפסל כלומר נשכח אם אינו מחזירה תמיד:

וְגָרְסִינָן בְּאֵלֶּה הַדְּבָרִים רַבָּה: ''וְהָיָה אִם־שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע'' (דברים כח, א), אָמַר רַבִּי יוּדָן: כָּל מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ בְּקוֹלָהּ שֶׁל תּוֹרָה בָּעוֹלָם הַזֶּה זוֹכֶה לִשְׁמֹעַ בְּאוֹתוֹ הַקּוֹל, שֶׁכָּתוּב בּוֹ: ''קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה'' (ירמיה לג, יא). אָמַר לָהֶם מֹשֶׁה לְיִשְׂרָאֵל: הוֹאִיל וְכָל מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ לְדִבְרֵי תוֹרָה מִתְרוֹמֵם בִּשְׁנֵי עוֹלָמוֹת הֱווּ זְהִירִין בְּדִבְרֵי תוֹרָה, הֱוֵי ''וְהָיָה אִם־שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע''.

אם שמוע. בעוה''ז תשמעון בעוה''ב:

דָּבָר אַחֵר: ''וְהָיָה אִם־שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע'', הַדָּא הוּא דִכְתִיב: ''לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים'' (שיר השירים א, ג). אָמְרוּ: בַּחֲמִשָּׁה דְבָרִים נִמְשְׁלָה הַתּוֹרָה: בְּמַיִם וּבְיַיִן וּבִדְבַשׁ וּבְחָלָב וּבְשֶׁמֶן. בְּמַיִם מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''הוֹי כָּל־צָמֵא'' וגו' (ישעיה נה, א). בְּיַיִן מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי'' (משלי ט, ה). בִּדְבַשׁ וְחָלָב מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''דְּבַשׁ וְחָלָב'' וגו' (שיר השירים ד, יא). בְּשֶׁמֶן מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ'' (שם א, ג); מַה שֶּׁמֶן זֶה תְּחִלָּתוֹ מַר וְסוֹפוֹ מָתוֹק, כָּךְ הֵם דִּבְרֵי תוֹרָה, אָדָם מִצְטַעֵר בָּהֶם מִתְּחִלָּה וְעוֹשֶׂה בָהֶם אַחֲרִית טוֹבָה, שֶׁנֶּאֱמַר: ''וְהָיָה רֵאשִׁיתְךָ מִצְעָר'' וגו' (איוב ח, ז); מַה הַשֶּׁמֶן הַזֶּה אוֹרָה לָעוֹלָם, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה אוֹרָה לָעוֹלָם; מַה הַשֶּׁמֶן הַזֶּה אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְעָרֵב בְּמַשְׁקִים אֲחֵרִים, אַף יִשְׂרָאֵל אֵינָן יְכוֹלִין לְהִתְעָרֵב בְּאוּמוֹת הָעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: ''וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן־הָעַמִּים'' וגו' (ויקרא כ, כו); מַה הַשֶּׁמֶן הַזֶּה אֲפִילוּ אַתָּה נוֹתֵן אוֹתוֹ בְכַמָּה מַשְׁקִים הוּא עוֹלֶה עַל כֻּלָּם, כָּךְ הֵם יִשְׂרָאֵל עֶלְיוֹנִים עַל כָּל אוּמוֹת הָעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: ''וּנְתָנְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ עֶלְיוֹן'' וגו' (דברים כח, א). מַה הַמַּיִם הַלָּלוּ חִנָּם לָעוֹלָם, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה חִנָּם לָעוֹלָם.

תחלתו מר. קודם שנתבשלו וסופה כשכותשין אותם לשמן היוצא מהם הוא מתוק: מצער. בדוחק וצר ואחריתך ישגה מאוד: אף דברי תורה חנם. שאינו נותן בה כלום ויודעה ולומדה:

וְגָרְסִינָן בְּחֻפַּת אֵלִיָּהוּ זוּטָא: לְעוֹלָם יִשְׁתַּדֵּל אָדָם בְּדִבְרֵי תוֹרָה שֶׁמְּשׁוּלִים דִּבְרֵי תוֹרָה בְּלֶחֶם וּבְמַיִם, בְּיַיִן וּבְחָלָב וּבִדְבַשׁ וּבְכֶסֶף וּבְזָהָב - בְּכָל דָּבָר חָבִיב שֶׁבָּעוֹלָם. בְּלֶחֶם מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחְמִי'' (משלי ט, ה). בְּמַיִם מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''הוֹי כָּל־צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם''. בְּיַיִן מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי''. בְּחָלָב מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''וּלְכוֹ שִׁבְרוּ בְּלוֹא־כֶסֶף וּבְלוֹא מְחִיר יַיִן וְחָלָב'' (ישעיה נה, א). בִּדְבַשׁ מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ'' וגו' (תהלים יט, יא). בְּכֶסֶף מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''כִּי טוֹב סַחְרָהּ מִסְּחַר־כָּסֶף'' וגו' (משלי ג, יד). וּכְתִיב: ''וּתְבוּאָתִי מִכֶּסֶף נִבְחָר'' (שם ח, יט). בְּזָהָב מִנַּיִן? דִּכְתִיב: ''לֹא יַעַרְכֶנָּה זָהָב וּזְכוּכִית'' וגו' (איוב כח, יז). לְלַמֶּדְךָ, שֶׁכְּשֵׁם שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָאָדָם לַעֲמֹד בְּלֹא לֶחֶם וּבְלֹא מַיִם, כָּךְ אִי אֶפְשָׁר לוֹ לָאָדָם לַעֲמֹד בְּלֹא תוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: ''לֹא־יָמוּשׁ סֵפֶר'' וגו' (יהושע א, ח).

וְנִמְשְׁלָה תוֹרָה לִתְאֵנָה, דִּכְתִיב: ''נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ'' (משלי כז, יח). רוֹצֶה לוֹמַר: הַמְשַׁמֵּשׁ לְבַעַל תּוֹרָה יְקַבֵּל שָׂכָר. וְעַל דָּא גָּרְסִינָן בְּעֵרוּבִין, פֶּרֶק כֵּיצַד מְעַבְּרִין (נד, א): אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מַאי דִּכְתִיב: ''נֹצַר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ'', לָמָּה נִמְשְׁלוּ דִבְרֵי תוֹרָה לִתְאֵנָה? לוֹמַר לְךָ: מַה תְּאֵנָה זוֹ, כָּל זְמַן שֶׁאָדָם מְמַשְׁמֵשׁ בָּהּ מוֹצֵא בָהּ תְּאֵנִים, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה, כָּל זְמַן שֶׁאָדָם הוֹגֶה בָהֶם מוֹצֵא בָהֶם טַעַם.

נוצר תאנה. השומר התאנים כך המשמש לת''ח יקבל שכר: מה תאנה זו. האילן כל שממשמש בה מוצא בה תאנים שאינם מתבשלין בבת אחת אלא היום מעט ולמחר מעט וכל שעה ראוי לאכול מהן:

וְנִמְשְׁלָה לֶאֱגוֹז, דִּכְתִיב: ''אֶל־גִּנַּת אֱגוֹז יָרַדְתִּי'' (שיר השירים ו, יא). וְעַל דָּא גָּרְסִינָן פֶּרֶק אֵין דּוֹרְשִׁין (חגיגה טו, ב): דָּרַשׁ רָבָא: מַאי דִּכְתִיב ''אֶל־גִּנַּת אֱגוֹז יָרַדְתִּי'', לָמָּה נִמְשְׁלוּ דִבְרֵי תוֹרָה לֶאֱגוֹז? לוֹמַר לְךָ: מָה אֱגוֹז זֶה, אַף־ עַל־פִּי שֶׁמְלֻכְלָךְ בְּטִיט וּבְצוֹאָה אֵין תּוֹכוֹ נִמְאָס, אַף תַּלְמִיד חָכָם, אַף־עַל־פִי שֶׁסָּרַח אֵין תּוֹרָתוֹ נִמְאֶסֶת (סימן רמה).

וְנִמְשְׁלָה לְנָגִיד, דִּכְתִיב: ''שִׁמְעוּ כִּי־נְגִידִים אֲדַבֵּר'' וגו' (משלי ח, ו), כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב לְמַעְלָה, בְּפֶרֶק ז מֵחֵלֶק א (סימן רמה).

וְנִמְשְׁלָה לְאַיֶּלֶת, דִּכְתִיב: ''אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת־חֵן'' (שם ה, יט). וְעַל דָּא גָּרְסִינָן פֶּרֶק כֵּיצָד מְעַבְּרִין (עירובין נד, ב): אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מַאי דִּכְתִיב: ''אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת־ חֵן'' וגו', לָמָּה נִמְשְׁלוּ דִבְרֵי תוֹרָה לְאַיֶּלֶת? לוֹמַר לְךָ: מָה אַיֶּלֶת זוֹ רַחְמָהּ צַר וַחֲבִיבָה עַל בַּעֲלָהּ כָּל שָׁעָה וְשָׁעָה כְּשָׁעָה רִאשׁוֹנָה, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה חֲבִיבִין עַל לוֹמְדֶיהָ כָּל שָׁעָה וְשָׁעָה כְּשָׁעָה רִאשׁוֹנָה. ''וְיַעֲלַת־חֵן'', שֶׁמַּעֲלָת חֵן עַל לוֹמְדֶיהָ. ''דָּדֶיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל־עֵת'' (שם), מַה דַּד זֶה, כָּל זְמַן שֶׁהַתִּינוֹק מְמַשְׁמֵשׁ בּוֹ מוֹצֵא בוֹ חָלָב, אַף דִּבְרֵי תוֹרָה, כָּל זְמַן שֶׁאָדָם הוֹגֶה בָהֶם מוֹצֵא בָהֶם טַעַם. ''בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד'' (שם), כְּגוֹן רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן פְּדָת, שֶׁהָיָה יוֹשֵׁב בַּשּׁוּק הַתְּחתּוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה וּסְדִינוֹ מֻטָּל בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן שֶׁל צִפּוֹרִי. תַּנְיָא, אָמַר רַבִּי יִצְחָק בֶּן אֶלְעָזָר: פַּעַם אַחַת בָּא אָדָם אֶחָד לִטְּלוֹ וּמָצָא נָחָשׁ כָּרוּךְ עָלָיו.

שמעלת חן על לומדיה. שהכל מנשאין אותו ותורתו נותנת לו חן: באהבתה תשגה תמיד. בשביל אהבתה תעשה עצמך שוגה ופתי להניח עסקך ולרוץ לדבר הלכה: וסדינו מוטל בשוק העליון. שנפל ממנו ולא הרגיש מרוב עיון בתורתו:

ספר מנורת המאור לרבי יצחק אבוהב זיע"א

לזכות רבי יצחק אבוהב זיע"א ולזכות ועילוי נשמת כל ישראל החיים ומתים.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל ר' זרח חוטר שליט''א

ספר מנורת המאור לרבי יצחק אבוהב זיע"א עם פירוש נפש יהודה חברו החכם מוהר"ר משה פרנקפורט דיין ק"ק אמשטרדם מהדורה מיוחדת - אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן