סיור במשעול הטהרה - ספר הטהרה בהלכה ובאגדה

תוכן עניינים

בכל שאלה בנושא הלכות נידה ואישות ניתן לשאול רב באופן אנונימי לחלוטין בטלפון גם לדעת הספרדים והאשכנזים ולהולכים בשיטות שונות (חב"ד, חסידויות, הרב ווזנאר, אבני שוהם ועוד) - 24 שעות ביממה: 072-2602020 - כמו כן ניתן לשלוח ווצאפ054-319-8126 - המענה בעברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית, איטלקית, רוסית, יידיש, ערבית ופרסית. כמו כן המוקד מספק מענה הלכתי בכל נושא.

ההלכות בספר זה רק לדעת הרב עובדיה זיע"א

--------

אז איך מתחילים בעזרת ה’ לשמור “טהרה”?

בציור שלפנינו מתואר מסלול הטהרה של האשה - החל מעת קבלת הוסת, עד הטבילה במקוה:

@PicWidth(../pics/tahora2/14.,500)

לאחר שחדלה האשה לראות דם וסת, יכולה היא להתחיל בתהליך הטהרה, הכולל שלושה שלבים:

א. בדיקת הפסק בטהרה. ב. ספירת שבעה ימים נקיים. ג. טבילה.

דהיינו: תחילה יש לוודא שאכן פסק הדם באופן מוחלט [זוהי בדיקת הפסק בטהרה], לאחר מכן סופרת האשה “שבעה ימים נקיים” - בימים אלו בודקת היא את עצמה לראות שאכן היא נקייה מדם. לאחר מכן טובלת ב”מקוה טהרה”. ועתה נבאר שלבים אלו בקצרה אחד לאחד.

בכל הימים הללו, מעת שראתה וסת ועד שתטבול במקווה, אסורים בני הזוג

בקיום חיי אישות, במגע, חיבוק ונישוק, ושכיבה במיטה אחת.

(ורבותינו הוסיפו גדרים נוספים, לבל יכשלו חלילה באיסור, כמפורט בהרחבה להלן בפרק ה)

בימים אלו האשה ״סוגה בשושנים״ - כלומר, סייג [גדר] עדין של שושנים מפריד בינה ובין בעלה, ״הרחקות״ זמניות, שמביאות עמן אהבת אמת, ולאחריהן - קירבה בכפליים.

שלב א - בדיקת הפסק בטהרה

מטרתה: לברר שפסק הדם, כדי שתוכל להתחיל לספור “שבעה ימים נקיים”.

זמנה: ביום שבו פסקה לראות דם, לקראת סוף היום, לפני שתשקע השמש. ובתנאי שחלפו ארבעה ימים מעת ששימשה עם בעלה.

אופן הבדיקה: רוחצת, לוקחת פיסת בד לבן, רך ונקי [הנקרא “עד”. ניתן לקנות עדים אלו במקוואות וברוב רשתות השיווק], כורכת על האצבע ומכניסה בעומק הנרתיק, בתנועה סיבובית ויסודית לכל הדפנות.

כעת תבחין: אם יצא העד ללא מראה אדמומי כלל, יכולה היא לעבור לשלב ב’. אך אם עדיין יש מראה אדמומי, יכולה לנסות לרחוץ שוב ולחזור על הבדיקה, כל עוד שלא שקעה השמש. אם עדיין אין בידה בדיקה נקייה - תדחה בדיקה זו ליום המחרת.

שלב ב - ספירת “שבעה נקיים”

כעת, לאחר שעשתה בדיקת “הפסק בטהרה”, יכולה להתחיל לספור “שבעה ימים נקיים”. בכל יום, עליה לבדוק את עצמה פעמיים: פעם אחת בבוקר ופעם אחת לפני השקיעה [באותו אופן של בדיקת ה“הפסק בטהרה”]. אם קשה לה לבדוק פעמיים ביום [כגון שיש לה רגישות, פצעים וכדומה], תבדוק לכל הפחות שלוש בדיקות הכרחיות, ואלו הן: א. בדיקת ההפסק בטהרה. ב. בדיקת היום הראשון של ה“שבעה ימים נקיים” (יום למחרת בדיקת ההפסק). ג. בדיקת היום השביעי (יום הטבילה).

לאחר שתמו שבעה ימים, בהם נמצאה נקייה מדם, יכולה לטבול ב”מקוה טהרה”.

זכרי! הטבילה תמיד תחול באותו יום בשבוע של ההפסק בטהרה.

דוגמא: עשתה הפסק ביום שני [לפני השקיעה] – טבילה לאחר שבוע ביום שני [אחר צאת הכוכבים].

שלב ג - הטבילה

לפני הטבילה, צריכה האשה להסיר מעליה כל דבר שחוצץ בין הגוף למים, ולכן יש

להתרחץ היטב, לחפוף את השיער ולסרקו היטב, ולהסיר כל לכלוך [אף, עיניים, אוזניים,

צחצוח שיניים וכדומה]. סמוך לטבילה תעיין בגופה שהוא אכן נקי ומסורק כראוי, תברך ותטבול.

1 אמר רבי מאיר בעל הנס: ״מפני מה אמרה תורה נידה לשבעה?

כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה

(מסכת נדה דף לא). 1

(( יש לציין, כי זהו תקציר מתומצת ביותר, לתועלת המתחילות בשמירת הטהרה, אך יש ללמוד את הנושא כראוי מתוך הפרקים דלהלן. מומלץ מאוד בשלב הראשון לקבל הדרכה אישית ע”י מדריכה (ראי טלפונים בסוף החוברת). ))

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות הרב המחבר

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) לרב המחבר לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן