נביאים - ישעיה - פרק נג - חק לישראל

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר חק לישראל בראשית נביאים - ישעיה - פרק נג - חק לישראל
תוכן עניינים

--------

(ח) מֵעֹ֤צֶר וּמִמִּשְׁפָּט֙ לֻקָּ֔ח וְאֶת-דּוֹר֖וֹ מִ֣י יְשׂוֹחֵ֑חַ כִּ֤י נִגְזַר֙ מֵאֶ֣רֶץ חַיִּ֔ים מִפֶּ֥שַׁע עַמִּ֖י נֶ֥גַע לָֽמוֹ: מִיִּסּוּרִין וּמִפּוּרְעֲנוּת יְקָרֵב גַלְוָתָנָא וּפְּרִישָׁןדְיִתְעַבְדָן לָנָא בְּיוֹמוֹהִי מַן יֵיכוֹללְאִשְׁתַּעָאָה אֲרֵי יַעֲדֵי שׁוּלְטַן עַמְמַיָּאמֵאַרְעָא דְיִשְּׂרָאֵל חוֹבִין דְּחָבוּ עַמִּיעַד לְוַתְהוֹן יִמְטֵיִ:

מעוצר וממשפט לוקח . הנביא מבשר ואומר כי זאת יאמרו העכו''ם באחרית הימים כשיראו כשנלקח מן העוצר שהיה עצור ביד' וממשפ' היסורין שסבל עד עתה : ואת דורו . שנים שעברו עליו : מי ישוחח . את התלאות אשר מצאוהו כי נגזר היה מתחילה וגולה מארץ חיים היא ארץ ישראל אשר מפשע עמי בא הנגע הזה לצדיקים שבהם :

(ט) וַיִּתֵּ֤ן אֶת-רְשָׁעִים֙ קִבְר֔וֹ וְאֶת-עָשִׁ֖יר בְּמֹתָ֑יו עַ֚ל לֹא-חָמָ֣ס עָשָׂ֔ה וְלֹ֥א מִרְמָ֖ה בְּפִֽיו: וְיִמְסַר יַת רְשִׁיעַיָּא לְגֵיהִנָם וְיָתעֲתִירֵי נִכְסַיָא דַּאֲנַסוּ בְמוֹתָא דְאָבְדָנָאבְּדִיל דְּלָא יִתְקַיְּימוּן עָבְדֵי חֶטְאָהוְלָא יְמַלְּלוּן נִכְלִין בְּפוּמְּהוֹן:

ויתן את רשעים קברו . מסר את עצמו להקבר ככל אשר יגזרו עליו רשעי האומות שהיו קונסין עליהם הריגה וקבורת חמורים במעי הכלבים: את רשעים. לדעת הרשעים נתרצה ליקבר ולא יכפור באלהי' חיים : ואת עשיר במותיו. ולדעת המושל מסר עצמו בכל מיני מות שגזר עליו על לא רצה לקבל עליו כפירה לעשות רעה ולחמוס חמס ככל הגוים אשר היה גר ביניהם: ולא מרמה בפיו לקבל עליו עבודת כו''ם: (י) וה' חפץ דכאו החלי . הקב''ה חפץ לדכאו ולהחזירו למוטב לפיכך החלה אותו: אם תשים אשם נפשו וגו'. אמר הקב''ה אראה אם תהא נפשו נותנת ונמסרת בקדושתי להשיבה לי אשם על כל אשר מעל אגמל לו גמולו ויראה זרע וגו' אשם זה לשון כופר שנותן אדם למי שחטא לו אמינד''א בלע''ז כענין שנא' בפלשתים אל תשיבו אותו ריקם כי השב תשיבו לו אשם:

(י) וַיהוָ֞ה חָפֵ֤ץ דַּכְּאוֹ֙ הֶֽחֱלִ֔י אִם-תָּשִׂ֤ים אָשָׁם֙ נַפְשׁ֔וֹ יִרְאֶ֥ה זֶ֖רַע יַאֲרִ֣יךְ יָמִ֑ים וְחֵ֥פֶץ יְהוָ֖ה בְּיָד֥וֹ יִצְלָֽח: וּמִן קֳדָם יְיָ הֲוָת רַעֲוָאלְמִצְרַף וּלְדַכָּאָה יַת שְׁאָרָה דְּעַמֵּיהבְּדִיל לְנַקָאָה מֵחוֹבִין נַפְשֵׁהוֹן יֶחֱזוּןבְּמַלְכוּת מְשִׁיחֵהוֹן יִסְגוּן בְּנִין וּבְנָןיוֹרְכוּן יוֹמִין וְעָבְדֵי אוֹרַיְתָא דַיְיָבִּרְעוּתֵיהּ יִצְלְחוּן: (יא) מֵעֲמַ֤ל נַפְשׁוֹ֙ יִרְאֶ֣ה יִשְׂבָּ֔ע בְּדַעְתּ֗וֹ יַצְדִּ֥יק צַדִּ֛יק עַבְדִּ֖י לָֽרַבִּ֑ים וַעֲוֹנֹתָ֖ם ה֥וּא יִסְבֹּֽל: מִשִּׁעְבּוּד עַמְמַיָּא יְשֵׁיזֵיב נַפְשֵׁהוֹן יֶחֱזוּןבְּפוּרְעֲנוּת שַּׂנְאֵהוֹן יִסְבְּעוּן מִבִּיזַת מַלְכֵיהוֹןבְּחוּכְמָתֵיהּ יִזְכֵּי זַכָּאִין בְּדִיל לְשַׁעֲבְּדָאסַגִּיאִין לְאוֹרַיְתָא וְעַל חוֹבֵיהוֹן הוּאיִבְעֵי:

מעמל נפשו. היה אוכל ושבע לא היה גוזל וחומס: בדעתו יצדיק צדיק. היה שופט עבדי משפט אמת לכל הבאים לדין לפניו: ועונותם. היה סובל כדרך כל הצדיקים שנא' אתה ובניך תשאו את עון המקדש (במדבר יח):

(יב) לָכֵ֞ן אֲחַלֶּק-ל֣וֹ בָרַבִּ֗ים וְאֶת-עֲצוּמִים֮ יְחַלֵּ֣ק שָׁלָל֒ תַּ֗חַת אֲשֶׁ֨ר הֶעֱרָ֤ה לַמָּ֙וֶת֙ נַפְשׁ֔וֹ וְאֶת-פֹּשְׁעִ֖ים נִמְנָ֑ה וְהוּא֙ חֵטְא-רַבִּ֣ים נָשָׂ֔א וְלַפֹּשְׁעִ֖ים יַפְגִּֽיעַ: (פ) בְּכֵן אֲפַלֵיג לֵיהּ בִּזַּת עַמְמִיןסַגִּיאִין וְיַת נִכְסֵי כְּרַכִּין תַּקִּיפִיןיְפַלֵיג עֲדַאָה חֲלַף דִּמְסַר לְמּוֹתָאנַפְשֵׁיהּ וְיַת מְרוֹדַיָּא שַׁעְבֵּיד לְאוֹרַיְתָאוְהוּא עַל חוֹבִין סַגִּיאִין יִבְעֵיוְלִמְרוֹדַיָּא יִשְׁתְּבֵיק בְּדִּילֵיהּ:

לכן . על עשותו זאת אחלק לו נחלה וגורל ברבים עם האבות הראשונים : הערה למות נפשו . לשון ותער כדה ( בראשית כד ) : ואת פושעים נמנה . סבל יסורין כאלו חטא ופשע והוא בשביל אחרים נשא חטא הרבים : ולפושעים יפגיע . על ידי יסורין שבאת על ידו טובה לעולם :

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל ר' פנחס ראובן שליט''א ול ר' שגיב מחפוד שליט''א
ול- J. Alan Groves Center - תחת תנאי רשיון CC-2.5
לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן