מַשְׁמָעוּת הַתְּקוּפָה - ספר עקבתא דמשיחא

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר עקבתא דמשיחא - על אחרית הימים והגאולה השלמה מַשְׁמָעוּת הַתְּקוּפָה - ספר עקבתא דמשיחא

יְהוּדִי יָקָר, הַמַּאֲמִין בַּה', בַּתּוֹרָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ, תֵּן מִזְּמַנְּךָ מְעַט לְהִתְבּוֹנֵן עַל מַצַּב תְּקוּפָתֵנוּ הַמְחַיֵּב וְהַדּוֹרֵשׁ מִשְׁנֵה זְהִירוּת וּפְקִיחַת עֵינַיִם עַל שְׁמִירַת עַצְמֵנוּ, וְכָל שֶׁכֵּן עַל שְׁמִירַת בָּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ מֵהִדַּרְדְּרוּת תְּהוֹמִית, שֶׁיִּתָּכֵן וְלֹא תִּהְיֶה לָהּ תְּקוּמָה, חַס וְחָלִילָה, בְּאִם לֹא נְקַדֵּם אֶת פֶּנִי הָרָעָה. וְכֵן חָשׁוּב שֶׁנֵּדַע כַּמָּה נְקֻדּוֹת הַמִּתְיַחֲסוֹת לְדוֹרֵנוּ בִּמְיֻחָד, וְהַמּוּדָעוּת הַבְּרוּרָה בָּהֶם תְּהֵא עֵזֶר גָּדוֹל לָנוּ לַעֲבֹר אֶת הַגֶּשֶׁר הַצַּר הַמְיֻחָד לְדוֹרֵנוּ.

* מַה יַּחַס דּוֹרֵנוּ לַדּוֹרוֹת שֶׁלְּפָנָיו?

* הַיַּחַס שֶׁל דּוֹרֵנוּ הִנּוֹ לִגְנַאי אוֹ לְשֶׁבַח?

* סִבַּת הַנִּסְיוֹנוֹת הַמְסֻבָּכִים שֶׁל דּוֹרֵנוּ, מַה שֶּׁלֹּא הָיוּ בְּשֶׁלְּפָנֵינוּ.

* פֵּרוּט הַנִּסְיוֹנוֹת הַמְיֻחָדִים לְתִקּוּן דּוֹרֵנוּ.

* הַבֵּרוּר הַסּוֹפִי שֶׁל הַדּוֹר יִהְיֶה חַד וּבָרוּר מְאֹד, מַדּוּעַ?

* יִהְיוּ כָּאֵלֶּה שֶׁיִּקְנוּ עוֹלָמָם בְּשָׁעָה אַחַת, כֵּיצַד?

* הַפֶּלֶא וְהַנֵּס שֶׁיֶּשְׁנוֹ בְּתוֹפָעַת תְּנוּעַת הַתְּשׁוּבָה.

הַתְּקוּפָה הָאַחֲרוֹנָה הַסְּמוּכָה לְבִיאַת מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ, נִקְרֵאת דּוֹר "עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא" (כך פרש רש"י בסוף סוטה ד"ה "בעקבתא דמשיחא"). לְהַוָּתֵנוּ, נִמְצָאִים אָנוּ כְּבָר בַּתְּקוּפָה הַנִּקְרֵאת "עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא", וּכְפִי שֶׁכְּבָר הִגְדִּיר זֹאת עוֹד בִּזְמַנּוֹ מָרָן הֶ"חָפֵץ חַיִּים", וְעוֹד הַרְבֵּה מִגְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל.

לֹא בִּכְדִי הִשְׁתַּמְּשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ לְכַנּוֹת תְּקוּפָה אַחֲרוֹנָה שֶׁקֹּדֶם הַגְּאֻלָּה בִּלְשׁוֹן "עֲקֵבִים", מִלְּבַד מַה שֶּׁיֵּשׁ בָּזֶה סִתְרֵי תּוֹרָה מֵרַבֵּנוּ האריז"ל, הַמְבָאֵר שֶׁהִיא סוֹף קוֹמַת הָאָדָם הַצְּרִיכָה לְהִתְבָּרֵר קֹדֶם שֶׁתָּבוֹא הַגְּאֻלָּה. בַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים הֻבְרְרוּ בְּחִינוֹת הָרֹאשׁ וְהַגּוּף, וְעַתָּה מִתְבָּרְרִים בְּחִינַת הָעֲקֵבִים.

גַּם עַל דֶּרֶךְ הַפְּשָׁט יֵשׁ לְהַסְבִּיר, מַדּוּעַ נִתְכְּנָה דּוֹר זֶה בְּחִינַת "עֲקֵבִים".

"עָקֵב" יֵשׁ לְדָרְשׁוֹ לִגְנַאי, וְיֵשׁ לְדָרְשׁוֹ לְשֶׁבַח.

"עָקֵב" יֵשׁ לְדָרְשׁוֹ לִגְנַאי, שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא סוֹפוֹ שֶׁל הַגּוּף כִּבְיָכוֹל, חֵלֶק הַשּׁוּלִי שֶׁבַּגּוּף, אֵבָר שֶׁאֵין הַנְשָׁמָה תְּלוּיָה בּוֹ, אֵבָר גַּס הַדּוֹרֵס עַל רֶפֶשׁ וְטִיט.

מֵאִידָךְ, "עָקֵב" יֵשׁ לְדָרְשׁוֹ לְשֶׁבַח, שֶׁהֲלֹא הוּא אֵבָר שֶׁכָּל קוֹמַת הַגּוּף נִסְמֶכֶת וְעוֹמֶדֶת עָלָיו, וְהוּא הַבָּסִיס שֶׁעָלָיו עוֹמֵד כָּל בִּנְיַן הַגּוּף, אִלְמָלֵי הוּא, אֵין יַצִּיבוּת וַעֲמִידָה לְכָל הָאֲבָרִים הַחֲשׁוּבִים כְּהָרֹאשׁ וְיֶתֶר חֶלְקֵי הַגּוּף.

דּוֹרֵנוּ הַמְכֻנֶּה דּוֹר "הָעֲקֵבִים", עָלָיו נֶאֱמַר שֶׁיְּהֵא דּוֹר שֶׁבּוֹ חֻצְפָּה תִּתְרַבֶּה בָּעוֹלָם; בַּת קָמָה בְּאִמָּהּ, בֵּן בְּאָבִיו, חָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, מִי שֶׁסָּר מֵרַע קוֹרְאִים אוֹתוֹ מִשְׁתּוֹלֵל, וְכוּ', וְעוֹד דְּבָרִים כַּיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ נֶאֶמְרוּ עַל דּוֹר זֶה, כַּמְבֹאָר בְּסוֹף סוֹטָה.

הֲרֵי שֶׁדּוֹר זֶה יְהֵא בְּאֵיכוּתוֹ הַפָּחוּת בְּיוֹתֵר מִכָּל הַדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים אֵלָיו. מֵאִידָךְ, יֵשׁ לָנוּ לִרְאוֹת חֲשִׁיבוּת גְּדוֹלָה בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן, שֶׁהוּא הַמְסַיֵּם וְהַמַּשְׁלִים אֶת תִּקּוּן הָעוֹלָם וַהֲכָנָתוֹ לִקְרַאת "לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי", וְהוּא הַדּוֹר הַמֻּטָּל עָלָיו לַעֲשׂוֹת כִּבְיָכוֹל אֶת כָּל "הָעֲבוֹדוֹת הַשְּׁחֹרוֹת" הַסּוֹפִיּוֹת לִקְרַאת תִּקּוּנוֹ שֶׁל עוֹלָם.

וּבְדֶרֶךְ מָשָׁל מַסְבִּיר זֹאת הָרַב הַגָּאוֹן מֵאוֹזֶ'רוֹב (מובא בספר "רשפי אש דת"), לְמֶלֶךְ שֶׁרָצָה לִבְנוֹת לְעַצְמוֹ כֶּתֶר נִפְלָא שֶׁבּוֹ יִהְיוּ מְשֻׁבָּצִים כָּל סוּגֵי הָאֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת, וּבִקֵּשׁ וְצִוָּה לְשָׂרָיו לְהִשְׁתַּדֵּל כָּל אֶחָד וְאֶחָד לַעֲשׂוֹת כָּל הַמַּאֲמַצִּים לְהַשִּׂיג יַהֲלוֹם אוֹ אֶבֶן טוֹבָה, נְדִירָה, לְשִׂימָהּ בְּכֶתֶר מַלְכוּתוֹ. אָמְנָם עֲדַיִן הָיוּ סוּגֵי אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת בְּמַעֲמַקֵּי הָאֲדָמָה, וְכֵן בְּמַעֲמַקֵּי הַיָּם שֶׁלְּשָׁם רַק צָרִיךְ לִצְלֹל, וְכֵן לַחְפֹּר בְּמִכְרוֹת הַזָּהָב בְּעֹמֶק הָאֲדָמָה, עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לְשָׂרִים וַחֲשׁוּבִים. חָשַׁב הַמֶּלֶךְ: אֶת מִי אֶשְׁלַח לְהָבִיא מִשָּׁם אֶת יֶתֶר הָאֲבָנִים הַנְּדִירוֹת לְצֹרֶךְ הַשְׁלָמַת כֶּתֶר מַלְכוּתִי? וְנִתְיַשֵּׁב בְּדַעְתּוֹ: הֲלֹא יֵשׁ לִי בְּבֵית הָאֲסוּרִים אֲסִירִים חַיָּבֵי מַאֲסַר עוֹלָם, וְכֵן כַּמָּה מֵהֶם שֶׁנִּדּוֹנוּ לְמָוֶת הַמַּמְתִּינִים לִגְזַר דִּינָם, וְאִם כֵּן, מַה בֶּצַע לִי לְהַשְׁאִירָם בְּבֵית הָאֲסוּרִים אוֹ לְהָרְגָם? אֶשְׁלְחֵם לַעֲבוֹדַת פֶּרֶךְ זוֹ, לְלַקֵּט אֶת שְׁאֵרִית הָאֲבָנִים הַחֲסֵרִים לִי בְּכִתְרִי, וּבָזֶה יְכֻפַּר עֲווֹנָם, וְגַם כִּתְרִי יֻשְׁלַם עַל יָדָם. נִמְצָא, הַמַּשְׁלִים כִּתְרוֹ שֶׁל הַמֶּלֶךְ הֵם דַּוְקָא אוֹתָם הַפְּחוּתִים וְהַפּוֹשְׁעִים.

וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן.

הָעוֹלָם צָרִיךְ לָבוֹא - קֹדֶם תִּקּוּנוֹ בְּמַלְכוּת שַׁדַּי - לְמַצָּב מְסֻיָּם הַנִּדְרָשׁ מֵאִתָּנוּ לְהַשְׁלִימוֹ. בְּמֶשֶׁךְ הַדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים הִתְחִילוּ בְּתִקּוּנָהּ שֶׁל הַקּוֹמָה הַשְּׁלֵמָה, שֶׁנַּמְשִׁילֶהָ לְאָדָם בְּעַל קוֹמָה, רֹאשׁ, אֵיבְרֵי גּוּף, רַגְלַיִם, עֲקֵבִים. אִם כֵּן, הִתְחִילוּ בְּתִקּוּן הָרֹאשׁ, וְגַם הָיוּ שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ רִאשׁוֹנִים כְּמַלְאָכִים, מֻפְלָגִים בִּנְבִיאוּת, בְּתוֹרָה וְיִרְאָה, וְהֵם כָּל הַדּוֹרוֹת שֶׁל הָאָבוֹת הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁהִתְחִילוּ בְּתִקּוּנוֹ שֶׁל עוֹלָם, וְאַחֲרֵיהֶם הַנְּבִיאִים, אַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה, תַּנָּאִים, אָמוֹרָאִים, רִאשׁוֹנִים, אַחֲרוֹנִים, בְּמֶשֶׁךְ כָּל תְּקוּפוֹת הַדּוֹרוֹת. כָּל דּוֹר וְדוֹר תִּקֵּן מַה שֶּׁמֻּטָּל עָלָיו.

בְּסִיּוּם תִּקּוּן קוֹמַת הָאָדָם הִגַּעְנוּ לִבְחִינַת תִּקּוּן הָ"עֲקֵבִים", וּלְשֵׁם כָּךְ נִזְדַּעֵק דּוֹרֵנוּ, דּוֹר הַנִּדְרָשׁ לְתַקֵּן בְּחִינָה זוֹ. וּלְצֹרֶךְ תִּקּוּנָהּ יֵשׁ לָרֶדֶת לְמַעֲמַקֵּי הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אַחְרָא, וְלִכָּנֵס בְּיָם שֶׁל נִסְיוֹנוֹת וּקְשָׁיִים, לְהוֹצִיא אֶת שְׁאֵרִית הַיַּהֲלוֹמִים לְתִקּוּן הַכֶּתֶר, הַמְכֻנֶּה בְּפִי הַמְקֻבָּלִים נִיצוֹצוֹת קְדֻשָּׁה הַנִּדָּחִים בְּיוֹתֵר, שֶׁכְּדֵי לְבָרְרָם מֵהַסִּיגִים וּלְהַעֲלוֹתָם לְכִתְרוֹ שֶׁל מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, דְּרוּשָׁה עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ.

לְצֹרֶךְ עֲבוֹדָה זוֹ נִמְנוּ מִן הַשָּׁמַיִם נְשָׁמוֹת שֶׁכְּבָר עָבְרוּ גִּלְגּוּלִים רַבִּים, שֶׁחָטְאוּ בֶּעָבָר וְנִתְגַּלְגְּלוּ פְּעָמִים רַבּוֹת, וּכְדֵי לִגְמֹר אֶת תִּקּוּנָם הֻצְרְכוּ לְהִזְדַּמֵּן בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן, לַעֲמֹד בִּקְשָׁיִים, לְתַקֵּן בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ אֶת הַתִּקּוּן הָאַחֲרוֹן, וּבָזֶה יְהֵא תִּקּוּנָם. וְרַבֵּנוּ הָאֲרִ"י זַ"ל אַף עוֹד עַל דּוֹרוֹ אָמַר שֶׁרֻבָּם גִּלְגּוּלִים מֵחַיּוֹת וּבְהֵמוֹת, וְלָכֵן סִימָנָם עַזֵּי פָּנִים שֶׁבַּדּוֹר, אִם כֵּן, מַה נֹּאמַר עַל דּוֹרֵנוּ אָנוּ, שֶׁיָּרַדְנוּ אֶלֶף מַעֲלוֹת אֲחוֹרַנִּית.

כִּדְבָרֵינוּ אֵלּוּ מוּבָא בְּסֵפֶר שׁוֹמֵר אֱמוּנִים (ח"א דף נב:), וְכֵן דְּבָרָיו: סִפֵּר הָרַב הַצַּדִּיק מֵאָלִיק זצ"ל, שֶׁנִּתְקַבְּצוּ נְשָׁמוֹת רַבּוֹת, שֶׁכְּבָר נִתְגַּלְגְּלוּ פְּעָמִים רַבּוֹת וְלֹא זָכוּ לָבוֹא עַל תִּקּוּנָם, וּבָאוּ לִפְנֵי ה' יִתְבָּרַךְ בְּטַעֲנָה: מַה יְהֵא עִמָּנוּ, וְאֵימָתַי יִסְתַּיֵּם תִּקּוּנֵנוּ, הֲלֹא כְּבָר עָבַרְנוּ גִּלְגּוּלִים רַבִּים בַּדּוֹמֵם, צוֹמֵחַ, חַי, מְדַבֵּר, וְשׁוּב גִּלְגּוּל, כִּי שׁוּב קִלְקַלְנוּ, וְכָךְ חוֹזֵר חָלִילָה, וְאִם כֵּן, אֵימָתַי יְהֵא סִיּוּם תִּקּוּנֵנוּ? וּתְשׁוּבָתָם הָיְתָה: בְּקָרוֹב יַגִּיעַ זְמַן דּוֹר עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא, וְיֻזְמְנוּ אָז כָּל הַנְּשָׁמוֹת שֶׁכְּבָר נִתְגַּלְגְּלוּ יָמִים רַבִּים, וְלֹא הֶעֱלוּ תִּקּוּנָם כָּרָאוּי, וּבְדוֹר זֶה יְהֵא נִסְיוֹנוֹת רַבִּים, וּבִפְרָט בָּאֱמוּנָה, כִּי תִּתְרַבֶּה הַמִּינוּת וְהָאֶפִּיקוֹרְסוּת לִמְאֹד מְאֹד, וְאָז יְהֵא בֵּרוּר גָּדוֹל, וְאֵלּוּ שֶׁלֹּא יִתָּפְסוּ בְּמִינוּת זוֹ, בָּזֶה תְּהֵא אֶפְשָׁרוּתָם הָאַחֲרוֹנָה לְתַקֵּן עַצְמָם בְּדוֹר אֶחָד, בְּלִי גִּלְגּוּל יָמִים רַבִּים, כִּי יְהֵא דּוֹר סָמוּךְ לַגְּאֻלָּה מָלֵא בְּנִסְיוֹנוֹת. וְאִם יַעַמְדוּ בָּהֶם, יְתֻקְּנוּ תִּקּוּן מֻשְׁלָם עַל כָּל מַה שֶּׁפָּגְמוּ מֶשֶׁךְ כָּל הַדּוֹרוֹת.

וְזֶהוּ דּוֹרֵנוּ-

דּוֹר שֶׁאֲפִלּוּ הָאָמוֹרָאִים הַקְּדוֹשִׁים - כְּעוּלָא וְרַבִּי יוֹחָנָן - פָּחֲדוּ לְהִמַּצֹּאת בּוֹ, עַד שֶׁאָמְרוּ: "יֵיתֵי וְלֹא אַחְמִינֵיהּ", כְּלוֹמַר, יָבוֹא מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ בַּדּוֹר שֶׁיָּבוֹא, וְאֵין אָנוּ רוֹצִים לִהְיוֹת בְּאוֹתוֹ דּוֹר, וְאַף שֶׁבְּזֶה לֹא נִזְכֶּה לִרְאוֹתוֹ. וְהִסְבִּיר הַמַּהֲרַ"ל, מִפְּנֵי מַה נִּתְפַּחֲדוּ? מִפְּנֵי עֹצֶם הַנִּסְיוֹנוֹת שֶׁיִּהְיוּ בְּאוֹתוֹ דּוֹר.

כִּי זֶהוּ זְמַן תִּקּוּנָם שֶׁל אוֹתָם שְׁאֵרִיּוֹת אַחֲרוֹנוֹת הַנִּצְרָכוֹת לָבוֹא עַל תִּקּוּנָם הַנִּמְצָאִים בְּמַעֲמַקֵּי הַטֻּמְאָה, וּלְצֹרֶךְ עֲלִיָּתָם נִדְרָשׁ הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן לָרֶדֶת לְעֹמֶק הַיְרִידוֹת וְהַנִּסְיוֹנוֹת, וְדַוְקָא מִשָּׁם לַעֲלוֹת שׁוּב עַל יְדֵי הַחֲזָרָה בִּתְשׁוּבָה, וּבָזֶה מַעֲלִים אֶת שְׁאֵרִית הַשְּׁבוּיִים שֶׁנִּשְׁבּוּ בִּידֵי כֹּחוֹת הַטֻּמְאָה.

וְדוֹר זֶה מַעֲלָה נִשְׂגָּבָה נוֹדַעַת לוֹ לְשֶׁבַח - שֶׁבָּזֶה שֶׁיַּעֲשֶׂה מְלַאכְתוֹ, יְהֵא דּוֹר שֶׁכָּל הַדּוֹרוֹת עִם כָּל בִּנְיָנִים יַעַמְדוּ עָלָיו, וְהוּא יְהֵא הַבָּסִיס וְהַיְסוֹד לְהַעֲמִיד עָלָיו אֶת כָּל בִּנְיָנָם שֶׁל קוֹדְמָיו.

וּמִי לֹא רוֹאֶה תֹּקֶף הַנִּסְיוֹנוֹת הַתּוֹקְפִים אוֹתָנוּ בְּמָטָר מִכָּל עֲבָרֵינוּ, בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן.

אִם זֶה נִסְיוֹנוֹת גַּשְׁמִיִּים, שֶׁהֵם הַמַּחֲלוֹת הָרַבּוֹת הַמַּפְתִּיעוֹת אוֹתָנוּ רַבּוֹת אֲנָשִׁים שֶׁמִּתְהַלְּכִים כִּבְרִיאִים וַחֲזָקִים, פִּתְאוֹם נוֹפְלִים כַּחֲלָלִים לִפְנֵי חָלְיָם. הֲיֵשׁ בַּיִת, רַחְמָנָא לִצְלַן, שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ חוֹלֶה בְּתוֹכוֹ?

תְּאוּנוֹת הַדְּרָכִים שֶׁכְּבָר הִתְרַגַּלְנוּ לָהֶם, וְנֶחְשְׁבוּ לָנוּ כְּמִיתָה טִבְעִית, קְשָׁיֵי הַפַּרְנָסָה וְהָעֹנִי הַפּוֹקֵד חֵלֶק נִכְבָּד מֵעַם יִשְׂרָאֵל אֵינָם יִסּוּרִים קַלִּים. בַּגְּמָרָא נֶאֱמַר: אִם תָּשִׂים כָּל הַיִּסּוּרִים בְּכַף מֹאזְנַיִם, וַעֲנִיּוּת בְּכַף מֹאזְנַיִם שְׁנִיָּה, מַכְרַעַת אֶת כֻּלָּם. וְעוֹד אָמְרוּ: "עָנִי חָשׁוּב כַּמֵּת".

וְאִם נָבוֹא לְדַבֵּר עַל הַנִּסְיוֹנוֹת הָרוּחָנִיִּים, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁרַבּוּ לְאֵין סְפוֹר וּלְאֵין שִׁעוּר, בָּרֹאשׁ וּבָרִאשׁוֹנָה נִסְיוֹנוֹת הָעֲרָיוֹת - אֵין רֶגַע בְּלֹא פֶּגַע, כָּל יְצִיאָה לָרְחוֹב מְסַבֶּכֶת אֶת הָאָדָם בִּמְטָר נִסְיוֹנוֹת שֶׁל גִּלּוּי עֲרָיוֹת. כָּל הָרְחוֹבוֹת, הַמִּשְׂרָדִים, הַחֲנֻיּוֹת, פִּרְסוֹמוֹת תּוֹעֵבָה, עִתּוֹנֵי תּוֹעֵבָה, טֶלֶוִיזְיָה, סִרְטֵי תּוֹעֵבָה, מַלְבּוּשֵׁי פְּרִיצוּת, מוֹדָה, מוֹתָרוֹת, תַּעֲנוּגִים לְמִינֵיהֶם.

וְאִם בְּנִסְיוֹנוֹת הָאֱמוּנָה - טוֹבְעִים אָנוּ בְּבֹץ שֶׁל כְּפִירָה וְאֶפִּיקוֹרְסוּת. כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי - נִגּוּן הַמִּתְנַגֵּן לְמַעְלָה מ - 56 שָׁנָה לְלֹא הֶפְסֵק. כְּלֵי הַתִּקְשֹׁרֶת כָּל תָּכְנָם הַשְׁמָצַת וְהַכְפָּשַׁת הַתּוֹרָה וְלוֹמְדֶיהָ, וְדִבְרֵי מִינוּת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת נֶגֶד ה'.

מָה אָדָם שׁוֹמֵעַ אוֹ רוֹאֶה בְּכָל מָקוֹם, בָּעֲבוֹדָה, בַּמִּשְׁפָּחָה - הֲלֹא רַק עֲרָיוֹת וּמִינוּת.

הֶהָיָה דּוֹר כָּזֶה מֵעוֹלָם???

דּוֹר עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא מָלֵא מִסְכֵּנוּת מִצַּד אֶחָד - הֱיוֹת וְנִצְרָךְ לָרֶדֶת לְעֹמֶק הַיְרִידוֹת וְהַנִּסְיוֹנוֹת וּבִמְסִירוּת נֶפֶשׁ עֲצוּמָה לָצֵאת מֵהֶם בַּשָּׁלוֹם.

וּמִצַּד שֵׁנִי- זְכוּת הִיא לוֹ לִהְיוֹת הַמְסַיֵּם וְגוֹמֵר כֶּתֶר הַמֶּלֶךְ.

וּבֶאֱמֶת, הֲקָלָה גְּדוֹלָה יֶשְׁנָהּ לְדוֹרֵנוּ, אֲשֶׁר כָּל מִצְוָה קְטַנָּה וַעֲבוֹדַת ה' אֵיךְ שֶׁהִיא, בְּאֵיזֶה צוּרָה שֶׁהִיא, אַף עִם פְּנִיּוֹת וְלֹא בִּשְׁלֵמוּת, נֶחְשֶׁבֶת הַרְבֵּה הַרְבֵּה, מַה שֶּׁבַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים לֹא הָיְתָה נֶחְשֶׁבֶת סְחוֹרָה כָּזוֹ לִכְלוּם, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ הָאֲרִ"י לְתַלְמִידוֹ רַבֵּנוּ חַיִּים וִיטַאל.

וְאִם זֶה אָמַר הָאֲרִיזַ"ל עַל דּוֹרוֹ, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה עַל דּוֹרֵנוּ שֶׁנֶּאֱמָרִים הַדְּבָרִים בְּכֶפֶל כִּפְלַיִם.

אִם כֵּן, יֵשׁ לָנוּ הַרְבֵּה לְהִתְעוֹדֵד, לֹא לִפֹּל בְּרוּחֵנוּ, עַל אַף שֶׁנִּרְאֶה מֶרְחָק עָצוּם לְלֹא שׁוּם הַשְׁוָאָה בֵּין דּוֹרֵנוּ לַדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים, אָמְנָם זֶהוּ תַּפְקִידֵנוּ עַתָּה - לְסַיֵּם אֶת קוֹמַת הַבִּנְיָן, וּבָזֶה תָּלוּי גְּמַר הַתִּקּוּן הַמַּשְׁלִים אֶת כָּל עֲבוֹדָתָם שֶׁל קַדְמוֹנֵינוּ. וְלָכֵן, לַדּוֹר הָאַחֲרוֹן, רָאוּי וְיָאֶה לְקַבֵּל פְּנֵי מָשִׁיחַ, עַל הֱיוֹתוֹ מְסַיֵּם אֶת הַ"פּוֹלִישׁ", וְגוֹמֵר בְּכָךְ עֲבוֹדָה שֶׁהֵחֵלָּה מֵאָדָם הָרִאשׁוֹן.

וּמִי לֹא רוֹאֵה הַפֶּלֶא הֶעָצוּם הַזֶּה שֶׁבְּדוֹרֵנוּ, וְהוּא "תְּנוּעַת הַתְּשׁוּבָה". מַה שֶּׁפַּעַם הָיָה סִפּוּר נָדִיר בְּיוֹתֵר, הַיּוֹם הוּא מַמָּשׁ שִׁגְרָתִי. וְכִי זֶה מַהֲלָךְ טִבְעִי?!

נִתְבּוֹנֵן מְעַט, אֲנָשִׁים צְעִירִים, שֶׁהֻשְׁרְשׁוּ וְהִתְדַּרְדְּרוּ לְעֹמֶק הַתַּאֲווֹת וְהַתּוֹעֵבוֹת וּשְׁחִיתוּת הַמִּדּוֹת בְּאֹפֶן נוֹרָא, וְלֹא בְּמֶשֶׁךְ חֹדֶשׁ חָדְשַׁיִם, אֶלָּא שָׁנִים רַבּוֹת, וְהִנֵּה הוֹלְכִים לְהַרְצָאָה חַד פַּעֲמִית אוֹ לְכָל הַיּוֹתֵר הוֹלְכִים לַסֶּמִינָר לְכַמָּה יָמִים - וּרְאֵה זֶה פֶּלֶא! שְׁעַת הַרְצָאָה אוֹ כַּמָּה יָמִים סֶמִינָר נִצְּחוּ עֶשְׂרִים שָׁנָה שֶׁל הִשְׁתָּרְשׁוּת בְּיָם שֶׁל יְצָרִים, שֵׂעָר קוּקוּ, עֲגִילִים, בִּגְדֵי אָפְנָה הַמַּתְאִימִים לַגּוֹיִים, הַכֹּל מְנֻצָּח בַּשָּׁעָה אַחַת, הֲיִתָּכֵן?! הָאֵין זֶה מִפִּלְאֵי הַבּוֹרֵא?!

אָכֵן, זֶהוּ דּוֹר עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא. דּוֹר יוֹרֵד לְצֹרֶךְ עֲלִיָּה.

וְנִרְאֶה עוֹד, לֹא מְעַטִּים מֵאֵלֶּה הַשָּׁבִים וְעוֹלִים מֵעָמְקֵי הַתְּהוֹם, עוֹד מַעֲלִים אִתָּם גַּם אֲחֵרִים. אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה מַחְזִיר אֶת חֲבֵרָיו, מִשְׁפַּחְתּוֹ, וְזֶהוּ דָּבָר שֶׁהוּא בִּלְבַד יָכוֹל לַעֲשׂוֹתוֹ וְלֹא אַחֵר, וְכַנִּזְכָּר לְמַעְלָה - שֶׁכְּדֵי לִדְלוֹת אֶת שְׁאֵרִית הַנִּיצוֹצוֹת הַטְּמוּעִים בְּמַעֲמַקֵּי הַקְּלִפּוֹת, צָרִיךְ מִי שֶׁיֵּרֵד אֲלֵיהֶם וְיַעֲלֶה אֶת עַצְמוֹ וְאֶת אֲחֵרִים עִמּוֹ, וְכֵן עַל זֶה הַדֶּרֶךְ: אֵלֶּה שֶׁעָלוּ עַתָּה בַּנִּסְיוֹנוֹת שֶׁיַּעַבְרוּ עֲלֵיהֶם יַעֲלוּ אֶת הַמְאֻחָרִים יוֹתֵר, וְכֵן הָלְאָה עַד שֶׁיִּכְלוּ כָּל הַנְּשָׁמוֹת הָעֲשׁוּקוֹת בְּעָמְקֵי הַקְּלִפּוֹת לָצֵאת. הֲיֵשׁ לְךָ יְרִידָה לְצֹרֶךְ עֲלִיָּה גְּדוֹלָה מִזּוֹ?!

אִם כֵּן, רוֹאִים כֵּיצַד "חוֹשֵׁב מַחְשָׁבוֹת לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח", עַל אַף שִׁפְלוּתֵנוּ וְדַלּוּתֵנוּ, כַּמָּה הַשְׁגָּחָתוֹ עָלֵינוּ לְבַל נִדָּח מִלְּפָנָיו, וְאַדְרַבָּה, הַיְרִידָה עַצְמָהּ הִיא הַגּוֹרֶמֶת אֶת תַּכְלִית הָעֲלִיָּה וְאֶת תִקּוּנֵנוּ לָנֶצַח.

וְהִיא הַבְטָחַת הַתּוֹרָה שֶׁסּוֹפֵנוּ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּסוֹף גָּלוּתֵנוּ.

וּמוּבָא ברמב"ם בְּהִלְכוֹת תְּשׁוּבָה: כָּל הַנְּבִיאִים כֻּלָּן צִוּוּ עַל הַתְּשׁוּבָה, וְאֵין יִשְׂרָאֵל נִגְאָלִין אֶלָּא בִּתְשׁוּבָה. וּכְבָר הִבְטִיחָה תּוֹרָה, שֶׁסּוֹף יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּסוֹף גָּלוּתָן, וּמִיָּד הֵן נִגְאָלִין, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ל, א-ג) "וְהָיָה כִּי יָבוֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים וְגוֹ' וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ וְגוֹ' וְשָׂב ה' אֱלֹקֶיךָ וְגוֹ'" (רמב"ם הלכות תשובה פ"ט ה"ה), וְהַבֵּרוּר הַסּוֹפִי יִהְיֶה חַד וּבָרוּר מְאֹד.

וְהוּא הַנֶּאֱמָר בַּחֲכָמֵינוּ ז"ל: אֵין בֶּן דָּוִד בָּא אֶלָּא בְּדוֹר שֶׁכֻּלּוֹ זַכַּאי אוֹ כֻּלּוֹ חַיָּב. וְשׁוֹאֵל הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זצ"ל: וְכִי יִתָּכֵן דּוֹר כָּזֶה שֶׁיְּהֵא כֻּלּוֹ זַכַּאי אוֹ כֻּלּוֹ חַיָּב, וַהֲלֹא לְעוֹלָם יֵשׁ בְּיִשְׂרָאֵל כָּאֵלּוּ וְכָאֵלּוּ.

וְהִסְבִּיר, שֶׁבַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן יִהְיוּ נִסְיוֹנוֹת מְסֻבָּכִים וְחַדִּים כָּל כָּךְ, שֶׁיַּעֲמִידוּ כָּל אָדָם עַל מְקוֹמוֹ הָאֲמִתִּי, וְיִבָּחֲנוּ בְּנֵי הָאָדָם בְּחִינוֹת רַבּוֹת, וְלֹא יְהֵא אֶפְשָׁרוּת לְשַׂחֵק אֶחָד בַּפֶּה וְאֶחָד בַּלֵּב, אֶלָּא הָאֲמִתִּיִּים לַה' וְתוֹרָתוֹ יֵלְכוּ עַד הַסּוֹף לַמַּחֲנֶה הַדָּתִי, וְהָאֲחֵרִים יֵרְדוּ עַד הַסּוֹף לַמַּחֲנֶה הַחִלּוֹנִי. לֹא יְהֵא מַצָּב כְּכָל הַדּוֹרוֹת, שֶׁהָאָדָם בִּפְנִימִיּוּתוֹ רָקוּב וּבְחִיצוֹנִיּוּתוֹ וְחָזוּתוֹ כַּחֲרֵדִי. תֹּקֶף הַנִּסְיוֹנוֹת בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן לֹא יְאַפְשְׁרוּ זֹאת, אֶלָּא יְגַלּוּ בְּגִלּוּי גָּמוּר פְּנִימִיּוּתוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד, וְזֶהוּ דּוֹר אוֹ שֶׁכֻּלּוֹ זַכַּאי אוֹ כֻּלּוֹ חַיָּב - כְּלוֹמַר, יִהְיוּ זַכָּאִים וְחַיָּבִים בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן, אוּלָם בַּגָּלוּי, וְהַזַּכַּאי - זַכַּאי לְגַמְרֵי בַּגָּלוּי וּבַסֵּתֶר. וְהַחַיָּב - חַיָּב לְגַמְרֵי בַּגָּלוּי וּבַסֵּתֶר, אֵין בָּאֶמְצַע. וְעַל זֶה נֶאֱמַר: "וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַיִם קָדוֹשׁ יֵאָמֵר לוֹ" - מִי שֶׁיּוּכְלוּ לְהַצְבִּיעַ עָלָיו וּלְתָאֲרוֹ בַּתֹּאַר "קָדוֹשׁ" הוּא הֶעָתִיד לִזְכּוֹת לְכָל אוֹתָן יְשׁוּעוֹת וְנֶחָמוֹת שֶׁיִּהְיוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ.

עַל מָרָן הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זצ"ל מוּבָא בְּסֵפֶר "הֶחָפֵץ חַיִּים" (ח"ב עמ' תפו) "בֶּאֱמוּנָתוֹ וְצִפִּיָּתוֹ לַמָּשִׁיחַ, דּוֹמֶה וְלֹא הָיָה שֵׁנִי לֶ"חָפֵץ חַיִּים" בֵּין צַדִּיקֵי דּוֹרוֹת רַבִּים. דְּמָעוֹת רַבּוֹת הָיָה מַזִּיל בִּתְפִלּוֹתָיו עַל דְּבַר הַמָּשִׁיחַ".

מִשֶּׁשְּׁמָעוּהוּ מְדַבֵּר אוֹדוֹת הַמָּשִׁיחַ - וְאֵימָתַי לֹא דִּבֵּר בְּנוֹגֵעַ לָזֶה - נִדְמֶה הָיָה כִּי הִנֵּה הִנֵּה שׁוֹמְעִים כְּבָר אֶת פַּעֲמֵי בּוֹאוֹ. הָיָה מְדַבֵּר בִּרְצִינוּת עֲמֻקָּה שֶׁכָּזוֹ, בִּנְעִימַת בִּטָּחוֹן כָּזוֹ, עַד שֶׁשּׁוּב לֹא אִפְשֵׁר לְמִישֶׁהוּ לְפַקְפֵּק אַף כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה בַּהַנָּחָה שֶׁיֵּשׁ לְהִתְכּוֹנֵן לְקַבֵּל בִּמְהֵרָה פְּנֵי גּוֹאֵל יִשְׂרָאֵל. "אֲפִלּוּ סוּמָא", הָיָה אוֹמֵר, "אַף הוּא מְסֻגָּל לִרְאוֹת כִּי שְׁרוּיִים אָנוּ בְּעִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא. כָּל הַסִּימָנִים מְעִידִים עַל כָּךְ. כְּבָר אֵין זֶה רָחוֹק כְּלָל".

מִפִּי אוֹרְחִים שֶׁהָיוּ מְבַקְּרִים אוֹתוֹ, הָיָה שׁוֹאֵל פְּעָמִים רַבּוֹת אִם מְדַבְּרִים בְּעִירָם אוֹדוֹת הַמָּשִׁיחַ. אַף הֵכִין לְעַצְמוֹ קָפּוֹטַת שַׁבָּת מְיֻחֶדֶת כְּדֵי לְקַבֵּל בָּזֶה פְּנֵי הַמָּשִׁיחַ, וּמִזְּמַן לִזְמַן הָיָה מִתְעַטֵּף בָּהּ וְיוֹשֵׁב לְחַכּוֹת לוֹ. אַף מִזְוָדָה הָיְתָה לוֹ, שֶׁבָּהּ הָיָה שָׂם אֶת חֲפָצָיו הַנְּחוּצִים בְּיוֹתֵר, כְּדֵי שֶׁכְּשֶׁיָּבוֹא הַמָּשִׁיחַ יִהְיֶה מוּכָן מִיָּד לֵילֵךְ עִמּוֹ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.

הספר עקבתא דמשיחא - נסיונותיו ותפקידו של דור אַחֲרִית הַיָּמִים, היסורים, העוני, הבלבול, השקר והאמת, גלות, גאולה, הסתפקות.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א

לזכות כל ישראל החיים והמתים ולתיקון כל ישראל.

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן