מַדּוּעַ גַּם אָדָם שֶׁבָּחַר בְּרַע, וּמַצָּבוֹ הִנּוֹ מַתִּירָנִי וְחָפְשִׁי לַעֲשׂוֹת כְּכָל אֲשֶׁר יַעֲלֶה עַל רוּחוֹ, פְּעָמִים שֶׁנֶּעֱצָר וְנֶחְסָם הוּא מֵעֲשִׂיַּת עֲבֵרָה וַאֲפִלּוּ שֶׁנַּפְשׁוֹ חָשְׁקָה בָּהּ לִמְאֹד, מִי הוּא הַמּוֹנֵעַ מִמֶּנּוּ עֲשׂוֹת זֹאת, הֲלֹא הַשָּׂטָן עוֹמֵד לִימִינוֹ לְשִׂטְנוֹ וְהֵיאַךְ אִם כֵּן נִשְׁמָר הוּא מֵעֲשׂוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחוֹ?

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר נפשי בשאלתי חלק ב - שו''ת מַדּוּעַ גַּם אָדָם שֶׁבָּחַר בְּרַע, וּמַצָּבוֹ הִנּוֹ מַתִּירָנִי וְחָפְשִׁי לַעֲשׂוֹת כְּכָל אֲשֶׁר יַעֲלֶה עַל רוּחוֹ, פְּעָמִים שֶׁנֶּעֱצָר וְנֶחְסָם הוּא מֵעֲשִׂיַּת עֲבֵרָה וַאֲפִלּוּ שֶׁנַּפְשׁוֹ חָשְׁקָה בָּהּ לִמְאֹד, מִי הוּא הַמּוֹנֵעַ מִמֶּנּוּ עֲשׂוֹת זֹאת, הֲלֹא הַשָּׂטָן עוֹמֵד לִימִינוֹ לְשִׂטְנוֹ וְהֵיאַךְ אִם כֵּן נִשְׁמָר הוּא מֵעֲשׂוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחוֹ?
תוכן עניינים

--------

ב' טעמים לדבר.

האחד, גם הרע השולט בעולם על הכלל או על הפרט הוא בהשגחה עליונה, וגם עד כמה ירדו עם ישראל בכללות, או כל אחד מישראל בפרטות למעמקי הטומאה זה בהשגחה.

והנה מצינו כיוצא בזה השגחה על עם ישראל במצרים שלא ירדו יותר ממ''ט שערי טומאה לחוסר יכולתם לקום מנפילה שמעבר למ''ט שערי טומאה, וכמו כן לגבי כל יהודי בפרטות - יודע תעלומות יודע עד כמה יש ביכולת האדם לעלות לאחר שירד להיכן שירד, ולכן לא מורידו יותר, כדי שיישמר סיכויו לעלות בבוא הזמן, ולכן נשמר האדם מבלי ידיעתו והבנתו מלירד לטומאה ואף שלבו חפץ בה.

טעם שני, ירידת האדם לטומאה זהו על מנת לתקן את שפגם האדם וקלקל ברצון ובחפץ, ולכן תיקונו שירד למקום שלשם נפל בבחירתו ומשם יתקן את קלקולו.

ולכן למשל אדם שבבחירתו נתפתה וירד ל- 5 מדרגות בטומאה, נצרך שכשיבוא לעולם בפעם נוספת על מנת לתקן קלקולו - שיפל בעל כורחו עד לשם ותו לא, ומשם יתקן פגמיו, כי התיקון נצרך שיהא ממקום הקלקול, ולכן גם אם ירצה ליפול למדרגה ה - 6 לא יוכל ליפול לשם, אחר שעתה שבא לעולם לתקן קלקולו - נפילתו היא בעל כורחו ושלא בבחירתו - לצרך תיקונו, ולא מגיע לו שייפול יותר בעל כורחו, אחר שגם מדעתו ובבחירתו לא נפל יותר, ולמה אם כן שיצטרך ליפול בעל כורחו למקום נמוך יותר ממה שקלקל פעם בבחירתו, ובזה גם תבין מדוע אין ב' בני אדם שווים בנפילתם, כי כל אחד מתקן ממקום קלקולו.

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות הרב המחבר

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א
נפשי בשאלתי חלק א - שו''ת

הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן