ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הלכות ראשית הגז הֲלָכָה ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות יורה דעה ב ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הלכות ראשית הגז הֲלָכָה ב
תוכן עניינים

עַל-פִּי הַמְבֹאָר בְּסוֹף מַאֲמָר 'וַיְהִי מִקֵּץ הַמְדַבֵּר מִזִּכָּרוֹן', עַיֵּן שָׁם סִימָן נד: שֶׁאֲפִילּוּ כְּשֶׁנִּשְׁמָר מִבְּחִינַת רַע עַיִן. צָרִיךְ עוֹד לִשְׁמֹר עַצְמוֹ מִבְּחִינַת הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא רוּחַ הַבַּהֲמִיּוּת. וְזֶה הַמְדַמֶּה מְחַזֵּר תָּמִיד לִשְׁכֹּן עַל-פִּי שׁוֹנֶה הֲלָכוֹת וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וּבִשְׁבִיל זֶה כְּשֶׁמְּחַדְּשִׁין אֵיזֶה דָּבָר הוּא עִנְיָן נָאֶה וְיָפֶה וְכוּ' וְצָרִיךְ לְהַכְנִיעַ הַמְדַמֶּה. וְלִזְכּוֹת לִבְחִינַת אַהֲבָה דִּקְדֻשָּׁה בְּחִינַת כֹּהֵן בְּחִינַת וְקָמַץ הַכֹּהֵן וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב: וְזֶה בְּחִינַת רֵאשִׁית הַגֵּז שֶׁצְּרִיכִין לִתֵּן לַכֹּהֵן, כִּי גִּזַּת הַצֹּאן הוּא רֶמֶז עַל בְּחִינַת הֲלָכוֹת, כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל עַל פָּסוּק "וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ", שֶׁגּוֹזְזִין מִמֶּנָּה הֲלָכוֹת. בִּבְחִינַת (משלי כז): "כְּבָשִׂים לִלְבוּשֶׁיךָ". כִּי גִּזַּת הַצֹּאן נַעֲשֶׂה מִמֶּנָּה לְבוּשִׁים שֶׁהֵם מְרַמְּזִין עַל בְּחִינַת חֲלוּקָא דְּרַבָּנָן הַנַּעֲשִׂין מֵחִדּוּשֵׁי תּוֹרָה בְּחִינַת "כְּבָשִׂים לִלְבוּשֶׁיךָ", כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִשְׁמֹר אֶת הַגִּזָּה שֶׁהוּא בְּחִינַת הֲלָכוֹת, בְּחִינַת חִדּוּשִׁין כַּנַּ"ל, מִבְּחִינַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא שׁוֹרֶה תָּמִיד עַל-פִּי שׁוֹנֶה הֲלָכוֹת. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִתֵּן רֵאשִׁית הַגֵּז לַכֹּהֵן אִישׁ הַחֶסֶד, שֶׁהוּא בְּחִינַת אַהֲבָה דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁהוּא הֵפֶךְ הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל, כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַמְדַמֶּה וְלִזְכּוֹת שֶׁיִּהְיֶה הַגִּזָּה קֹדֶשׁ, כְּדֵי לִזְכּוֹת שֶׁיִּהְיוּ הַלְּבוּשִׁין הַנַּעֲשִׂין מִן הַגִּזָּה שֶׁהֵם מְרַמְּזִין עַל בְּחִינַת חִדּוּשִׁין דְּאוֹרַיְיתָא חֲלוּקָא דְּרַבָּנָן, שֶׁיִּהְיוּ נַעֲשִׂין מִבְּחִינַת דַּעַת דִּקְדֻשָּׁה הַבָּא עַל-יְדֵי הַכֹּהֵן שֶׁהוּא הֵפֶךְ הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת דַּעַת דִּקְדֻשָּׁה וְאַהֲבָה דִּקְדֻשָּׁה, כַּמְבֹאָר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל: וְזֶה בְּחִינַת עִנְיַן גִּזַּת הַצֹּאן הַמֻּזְכָּר בְּתוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה וּבַנְּבִיאִים כַּמָּה פְּעָמִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּעֵת שֶׁבָּרַח יַעֲקֹב מִלָּבָן, נֶאֱמַר שָׁם (בראשית לא): "וְלָבָן הָלַךְ לִגְזֹז אֶת צֹאנוֹ". וְאָז דַּיְקָא בָּרַח יַעֲקֹב מִמֶּנּוּ. וְכֵן בְּמַעֲשֵׂה יְהוּדָה וְתָמָר שֶׁמִּשָּׁם נוֹלַד שַׁלְשֶׁלֶת הַיִּחוּס שֶׁל מָשִׁיחַ, נֶאֱמַר שָׁם (שופטים א): "וַיַּעַל יְהוּדָה עַל גֹּזְזֵי צֹאנוֹ" וְכוּ', כִּי שְׁמִירַת הַזִכָּרוֹן שֶׁהוּא לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, דְּהַיְנוּ לְהַגְדִּיל הַדַּעַת בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם לֵידַע הָרְמָזִים שֶׁיֵּשׁ שָׁם, דְּהַיְנוּ הַחִיּוּת אֱלֹקוּת הַמְלֻבָּשׁ שָׁם בְּכָל דָּבָר וְדָבָר שֶׁל זֶה הָעוֹלָם, וּבְחִינָה זֹאת הוּא בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, כִּי כְּשֶׁיּוֹדְעִין אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל הַמְלֻבָּשׁ בְּכָל דָּבָר שֶׁל הָעוֹלָם הַזֶּה, אֲזַי נִתְגַּלֶּה מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְיוֹדְעִין כִּי מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה וְהוּא יִתְבָּרַךְ מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם. וּכְשֶׁנִּתְגַּלֶּה מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה אֲזַי נִתְגַּלֶּה מַלְכוּת מָשִׁיחַ, כִּי עִקַּר מַלְכוּת מָשִׁיחַ שֶׁיָּבוֹא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ הוּא רַק לְגַלּוֹת מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל, וְאָז תִּמָּלֵא הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' וְכוּ', וְאָז יוּכַל כָּל אֶחָד לְהַגְדִּיל דַּעְתּוֹ לֵידַע וּלְהַשִּׂיג אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל הַמְלֻבָּשׁ בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם. וְאָז יִתְקַיֵּם: 'וְיֵדַע כָּל פָּעוּל כִּי אַתָּה פְעַלְתּוֹ וְיָבִין כָּל יְצוּר' וְכוּ'. נִמְצָא שֶׁבְּחִינַת הַזִכָּרוֹן, דְּהַיְנוּ הַגְדָּלַת הַדַּעַת, הוּא בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת מָשִׁיחַ מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁנִּפְגָּם חַס וְשָׁלוֹם בְּחִינַת הַזִכָּרוֹן הַנַּ"ל, דְּהַיְנוּ הַגְדָּלַת הַדַּעַת הַנַּ"ל. הוּא פְּגַם מַלְכוּת מָשִׁיחַ חַס וְשָׁלוֹם. וְעַל-כֵּן אֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה הִזְכִּיר רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל מַלְכוּת מָשִׁיחַ, כִּי כְּשֶׁבֵּאֵר שָׁם עִנְיַן רַע עַיִן שֶׁעַל יָדוֹ נִפְגָּם הַזִכָּרוֹן, וּבֵאֵר שָׁם שֶׁצְּרִיכִין לְתַקֵּן הָרַע עַיִן וְכוּ', עַיֵּן שָׁם, וְהַתִּקּוּן עַל-יְדֵי הַשֹּׁרֶשׁ וְכוּ'. וְתָפַס שָׁם עִנְיַן רַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת, שֶׁתִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי שֹׁרֶשׁ הַהִתְנַשְּׂאוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת מָשִׁיחַ וְכוּ', וְאַבְשָׁלוֹם שֶׁפָּגַם בְּרַע עַיִן וְעַל-כֵּן בָּרַח דָּוִד מִמֶּנּוּ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וְהִנֵּה לִכְאוֹרָה אֵין לָזֶה קֶשֶׁר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְלָמָּה תָּפַס דַּיְקָא עִנְיַן רַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת שֶׁתִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי מַלְכוּת מָשִׁיחַ? אַךְ עַל-פִּי הַנַּ"ל יֵשׁ לָזֶה שַׁיָּכוּת שָׁם הֵיטֵב, כִּי עִקַּר הַזִכָּרוֹן שֶׁהוּא הַגְדָּלַת הַדַּעַת הוּא בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מַלְכוּת מָשִׁיחַ. וּכְשֶׁנִּפְגָּם הַזִכָּרוֹן חַס וְשָׁלוֹם, נִפְגָּם בְּחִינַת מַלְכוּת מָשִׁיחַ כַּנַּ"ל. וּפְגַם הַזִכָּרוֹן הוּא עַל-יְדֵי רַע עַיִן, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם. וְעַל-כֵּן תָּפַס שָׁם דַּיְקָא רַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת, כִּי מִי שֶׁפּוֹגֵם בְּהִתְנַשְּׂאוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת, הוּא פּוֹגֵם בִּבְחִינַת מַלְכוּת מָשִׁיחַ, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַמַּלְכוּת וְהַהִתְנַשְּׂאוּת. וּבִשְׁבִיל זֶה עִקַּר תִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי-זֶה, עַל-יְדֵי מַלְכוּת מָשִׁיחַ, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְתַקְּנִין פְּגַם רַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם. נִמְצָא שֶׁפְּגַם רַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת שֶׁעַל יָדוֹ נִפְגָּם הַזִכָּרוֹן כַּנַּ"ל, הוּא פְּגַם מַלְכוּת מָשִׁיחַ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן תָּפַס דַּיְקָא פְּגַם רַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת, כִּי פְּגַם הַהִתְנַשְּׂאוּת וּפְגַם הַזִכָּרוֹן הֵם בְּחִינָה אַחַת, הַיְנוּ בְּחִינַת פְּגַם מַלְכוּת מָשִׁיחַ. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לְתַקֵּן פְּגַם הָרַע עַיִן שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת עַל-יְדֵי הַשֹּׁרֶשׁ שֶׁהוּא מַלְכוּת מָשִׁיחַ. וְעַל-יְדֵי-זֶה שֶׁנִּתְתַּקֵּן פְּגַם הָרַע עַיִן נִתְתַּקֵּן הַזִכָּרוֹן וַאֲזַי נִתְגַּדֵּל הַדַּעַת הַנַּ"ל. וַאֲזַי נִתְגַּלֶּה מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁבָּעוֹלָם בְּחִינַת מַלְכוּת מָשִׁיחַ כַּנַּ"ל. נִמְצָא שֶׁהֵם בְּחִינָה אַחַת כַּנַּ"ל, וְהָבֵן: נַחֲזֹר לָעִנְיָן, נִמְצָא שֶׁשְּׁמִירַת הַזִכָּרוֹן, שֶׁהוּא הַגְדָּלַת הַדַּעַת כַּנַּ"ל, הוּא בְּחִינַת מַלְכוּת מָשִׁיחַ, מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה. וּשְׁמִירַת הַזִכָּרוֹן הוּא עַל-יְדֵי הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם וְכַנַּ"ל. וְהַכְנָעַת הַמְדַמֶּה צְרִיכִין לְטַהֵר מְאֹד בְּעֵת גִּזַּת הַצֹּאן, כִּי עִקַּר הַגִּזָּה הוּא לַעֲשׂוֹת לְבוּשִׁין מֵהַצֶּמֶר שֶׁיִּהְיֶה נַעֲשֶׂה מִגִּזַּת הַצֹּאן לְבוּשֵׁי אָדָם שֶׁהֵם בְּחִינַת דַּעַת, בְּחִינַת מַקִּיפִין, וּצְרִיכִין לְהַעֲלוֹת וּלְתַקֵּן הַגִּזָּה מִבְּחִינַת הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל, כִּי הֵם הָיוּ גְּדֵלִים עַל בְּהֵמָה שֶׁהוּא בְּחִינַת מְדַמֶּה, וּצְרִיכִין לָגֹז הַצֶּמֶר וּלְהַעֲלוֹתָהּ מִבְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת לִבְחִינַת לְבוּשֵׁי אָדָם, שֶׁהֵם בְּחִינַת חֲלוּקָא דְּרַבָּנָן, כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַבֵּרוּר שֶׁל הַמְדַמֶּה הוּא עַל-יְדֵי שֶׁמַּכְנִיעִין רוּחַ הַבַּהֲמִיּוּת וּמַעֲלִין מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לְאָדָם, כַּמְבֹאָר לְעֵיל כַּמָּה פְּעָמִים. וּבִשְׁבִיל זֶה הָיוּ הָאָבוֹת רוֹעֵי צֹאן, כְּדֵי לְבָרֵר הַדַּעַת מֵהַמְדַמֶּה, כְּדֵי לְגַלּוֹת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁנִּתְגַּלָּה רַק עַל-יְדֵי הַגְדָּלַת הַדַּעַת בְּחִינַת זִכָּרוֹן שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי בֵּרוּר וְתִקּוּן הַמְדַמֶּה. וְעַל-כֵּן נֶאֱמַר בְּדָוִד (תְּהִלִּים עח): "מֵאַחַר עָלוֹת הֱבִיאוֹ לִרְעוֹת בְּיַעֲקֹב עַמּוֹ" וְכוּ'. כִּי מַלְכוּת דָּוִד הוּא מַלְכוּת מָשִׁיחַ שֶׁנִּתְגַּלֶּה עַל-יְדֵי הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל, שֶׁזָּכָה דָּוִד לָזֶה עַל-יְדֵי שֶׁהָיָה רוֹעֵה צֹאן, וְזָכָה לְהַכְנִיעַ הַמְדַמֶּה וּלְבָרֵר הַדַּעַת כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן בְּיַעֲקֹב שֶׁהָיָה רוֹעֵה צֹאן בְּבֵית לָבָן כַּמָּה שָׁנִים, הַכֹּל כְּדֵי לְבָרֵר הַדַּעַת מֵהַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת לָבָן הָאֲרַמִּי, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְדַמֶּה, כִּי הַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת חֲלוֹם וְשֵׁנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְשׁוֹן תַּרְגּוּם, שֶׁהוּא בְּגִימַטְרִיָּה תַּרְדֵּמָה, כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר (סִימָן יט), וּלְשׁוֹן תַּרְגּוּם הוּא לָשׁוֹן אֲרַמִּי שֶׁעַל יָדוֹ הָיָה הִתְגַּבְּרוּת לָבָן הָאֲרַמִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַמְדַמֶּה בְּחִינַת תַּרְדֵּמָה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר. וְזֶה שֶׁאָמַר יַעֲקֹב כְּשֶׁהָיָה בְּבֵית לָבָן (בראשית לא): "וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי", זֶה בְּחִינַת הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׁנָה וְתַרְדֵּמָה. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהִגִּיעַ הָעֵת שֶׁיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבֵּית לָבָן נֶאֱמַר שָׁם: "וְלָבָן הָלַךְ לִגְזֹז צֹאנוֹ". וְאָז דַּיְקָא בָּרַח יַעֲקֹב, כִּי אָז בְּעֵת הַגִּזָּה אָז יָכוֹל לְהִתְגַּבֵּר הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל. וּמֵאַחַר שֶׁכְּבָר לֹא רָצָה יַעֲקֹב לְבָרֵר עוֹד בְּבֵית לָבָן, כִּי לַכֹּל עֵת וּזְמַן, עַל-כֵּן הֻכְרַח לִבְרֹחַ בְּעֵת שֶׁעָלָה לָבָן לִגְזֹז צֹאנוֹ כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְגַּבֵּר הַמְדַמֶּה חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי גְּזִיזַת לָבָן כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן לְהֵפֶךְ עַל-יְדֵי גְּזִיזַת הַצֹּאן שֶׁל יְהוּדָה, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלָּה מַלְכוּת מָשִׁיחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּעַל יְהוּדָה עַל גֹּזְזֵי צֹאנוֹ". וְאָז נוֹלַד שַׁלְשֶׁלֶת מָשִׁיחַ, כִּי עַל-יְדֵי גְּזִיזַת יְהוּדָה הִכְנִיעַ הַמְדַמֶּה וּבֵרֵר הַדַּעַת כַּנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי הַגְדָּלַת הַדַּעַת נִתְגַּלָּה מַלְכוּת מָשִׁיחַ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁמָּרַד נָבָל בְּדָוִד הָיָה גַּם כֵּן הַמַּעֲשֶׂה בְּעֵת שֶׁגָּזַז צֹאנוֹ, כַּמְבֹאָר שָׁם בַּמִּקְרָא (שמואל-א כה, ד). וְכֵן כְּשֶׁמָּרַד אַבְשָׁלוֹם בְּאָבִיו נִשְׁתַּלְשֵׁל הַמַּעֲשֶׂה גַּם כֵּן עַל-יְדֵי גְּזִיזַת צֹאנוֹ. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם (שמואל-ב יג): "הִנֵּה גֹזְזִים לְעַבְדֶּךָ" וְכוּ', כִּי הֵם רָצוּ לִמְרֹד בְּמַלְכוּת דָּוִד שֶׁהוּא מַלְכוּת מָשִׁיחַ, וְרָצוּ לְהִתְגַּבֵּר עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַמְדַמֶּה שֶׁמִּתְגַּבֵּר בְּעֵת גִּזַּת הַצֹּאן כַּנַּ"ל, כִּי אָז דַּיְקָא בְּעֵת הַגִּזָּה צְרִיכִין לְבָרֵר הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל. וּמִי שֶׁאֵינוֹ מְבָרֵר אָז, אֲזַי אַדְּרַבָּא, יוּכַל לְהִתְגַּבֵּר אָז הַמְדַמֶּה חַס וְשָׁלוֹם כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת כָּל הַמַּעֲשִׂיּוֹת הַנַּ"ל שֶׁהָיוּ בְּעֵת גִּזַּת הַצֹּאן דַּיְקָא. וְזֶה בְּחִינַת רֵאשִׁית הַגֵּז שֶׁצְּרִיכִין לִתֵּן לְהַכֹּהֵן כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַמְדַמֶּה עַל-יְדֵי כֹּהֵן אִישׁ הַחֶסֶד וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְכַמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן