ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הלכות מלמדים הֲלָכָה ג

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות יורה דעה ב ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הלכות מלמדים הֲלָכָה ג
תוכן עניינים

כְּשֵׁם שֶׁמִּצְוָה לְלַמֵּד אֶת בְּנוֹ כֵּן מִצְוָה לְלַמֵּד אֶת בֶּן בְּנוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: (דברים ד): "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" וְכוּ': עַל-פִּי הַמַּאֲמָר "וַיְהִי מִקֵּץ ה' אֱלֹקַי גָּדַלְתָּ מְאֹד" וְכוּ'. בַּסֵּפֶר לִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן בְּסִימָן נד, עַיֵּן שָׁם כָּל הַמַּאֲמָר: וְהַכְּלָל, כִּי צְרִיכִין לִשְׁמֹר אֶת הַזִּכָּרוֹן מְאֹד, דְּהַיְנוּ לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי וְכוּ'. וּכְדֵי לִשְׁמֹר אֶת הַזִּכָּרוֹן צְרִיכִין לִשְׁמֹר אֶת עַצְמוֹ שֶׁלֹּא יִפֹּל לִבְחִינַת רַע עַיִן שֶׁהוּא מִיתַת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁכְחָה וְכוּ'. וְגַם צָרִיךְ לִשְׁמֹר אֶת הָעַיִן מִכֹּחַ הַמְדַמֶּה. וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁאֵינוֹ רַע עַיִן צָרִיךְ לִשָּׁמֵר מִזֶּה כוּ' וְהַכֹּחַ הַמְדַמֶּה בָּא עַל-יְדֵי חֵטְא לָשׁוֹן הָרָע, כִּי כֹּחַ הַמְדַמֶּה הוּא כֹּחַ הַבַּהֲמִיּוּת, הַיְנוּ תַּאֲוֹת הַבַּהֲמִיּוֹת וְכוּ'. וְזֶה כֹּחַ הַמְדַמֶּה נִבְרָא, עֶרֶב שַׁבָּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת קֹדֶם שֶׁקִּדֵּשׁ הַיּוֹם וְכוּ'. וְעַל-כֵּן הוּא שׁוֹרֶה עַל-פִּי הַשּׁוֹנֶה הֲלָכוֹת וְכוּ'. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהֵם מְחַדְּשִׁים בַּתּוֹרָה הוּא חִדּוּשׁ נָאֶה וּמִתְקַבֵּל, כִּי חִדּוּשֵׁיהֶם נִמְשָׁכִין מִכֹּחַ הַמְדַמֶּה וְכוּ', אַךְ שֶׁהָרַע מְרֻבֶּה עַל הַטּוֹב וְעַל-כֵּן חִדּוּשִׁין שֶׁלָּהֶם מַזִּיקִין לְפַרְנָסָה וְכוּ'. וּלְהַכְנִיעַ הַכֹּחַ הַמְדַמֶּה הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת יָד, הַיְנוּ בְּחִינַת שִׂמְחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּלֵי זֶמֶר שֶׁמְּנַגְּנִין בַּיָּד, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה שׁוֹרָה הַנְּבוּאָה עַל הַנְּבִיאִים וְכוּ', כִּי נִגּוּן בִּכְלֵי שִׁיר זֶה בְּחִינַת שֶׁמְּבָרְרִין הָרוּחַ טוֹבָה – רוּחַ נְבוּאָה, מִן הָרוּחַ רָעָה מִתּוֹךְ הָעַצְבוּת רוּחַ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב. וְאַבְשָׁלוֹם שֶׁהָיָה לוֹ רַע עַיִן, כִּי עֵינוֹ הָיָה רָעָה בִּגְדֻלַּת אָבִיו, עַל-כֵּן פָּגַם בַּזִּכָּרוֹן כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן לֹא הִנִּיחַ בֵּן זָכָר. וְעַל-כֵּן גָּזְרוּ הַמִּצְרִים שֶׁהֵם בְּחִינַת מְדַמֶּה, בְּחִינַת פַּרְעֹה וְכוּ', עַל-כֵּן גָּזְרוּ עַל הַזְּכָרִים דַּיְקָא שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן שֶׁנִּפְגָּם עַל-יְדֵי כֹּחַ הַמְדַמֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת פַּרְעֹה וּמִצְרַיִם, עַל-כֵּן גָּזְרוּ (שמות א): "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" וְכוּ', וְיוֹסֵף מַכְנִיעַ הַמְדַמֶּה וְכוּ', בְּחִינַת (בראשית מו): "וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ" וְכוּ'. עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב: א) וְזֶה בְּחִינַת (דברים ד): "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ". שֶׁהַתּוֹרָה הִזְהִירָה אוֹתָנוּ לְלַמֵּד אֶת בָּנֵינוּ תּוֹרָה. וְעִקַּר הַחִיּוּב הוּא רַק לִלְמֹד עִם הַבֵּן זָכָר לְבַד, כִּי עִם בִּתּוֹ אָסוּר לִלְמֹד, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סוטה ב.), רַק עִם הַבֵּן זָכָר חִיּוּב לִלְמֹד עִמּוֹ תּוֹרָה, כִּי הַתּוֹרָה הִיא בְּחִינַת זִכָּרוֹן הַנַּ"ל, הַיְנוּ לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתּוֹרָה, כִּי כָּל עִקַּר נְתִינַת הַתּוֹרָה לָנוּ וּמִצְוֹתֶיהָ הוּא רַק בִּשְׁבִיל זֶה, הַיְנוּ בִּשְׁבִיל עוֹלָם הַבָּא כְּדֵי שֶׁנִּזְכֶּה וְנִחְיֶה וְנִירַשׁ אֶת הָעוֹלָם הַבָּא, כִּי 'שְׂכַר תּוֹרָה וּמִצְוֹת בְּהַאי עָלְמָא לֵיכָּא'. כִּי אִם לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁהוּא עוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב וְאָרֹךְ (קידושין לט:). נִמְצָא, שֶׁכָּל מִי שֶׁעוֹסֵק בְּתוֹרָה וּמִצְוֹת הוּא מְדַבֵּק מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הִזְהִירָה הַתּוֹרָה אוֹתָנוּ מְאֹד לְבַל נִשְׁכַּח אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים ד): "פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ" וְכוּ' "יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּחוֹרֵב". וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר טו): "וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה'" וְכוּ'. כִּי עִקָּר הוּא הַזִּכָּרוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר קִיּוּם הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת, כִּי כְּשֶׁשּׁוֹמְרִין אֶת הַזִּכָּרוֹן הֵיטֵב וּמְדַבְּקִין מַחֲשַׁבְתָּם בְּעָלְמָא דְּאָתֵי וְזוֹכֵר הֵיטֵב אֶת עָלְמָא דְּאָתֵי, בְּוַדַּאי לֹא יִהְיֶה כָּרוּךְ אַחַר תַּאֲוֹת לִבּוֹ. וּבְוַדַּאי יִהְיֶה עוֹסֵק רַק בְּתוֹרָה וּמִצְוֹת כָּל יָמָיו. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִלְמֹד תּוֹרָה עִם הַבֵּן זָכָר דַּיְקָא, כִּי הַבֵּן זָכָר הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן כַּנַּ"ל, כִּי אַבְשָׁלוֹם לֹא הִנִּיחַ בִּשְׁבִיל זֶה בֵּן זָכָר עַל שֶׁפָּגַם בְּהַזִּכָּרוֹן. נִמְצָא, שֶׁבֵּן זָכָר הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, עַל-כֵּן צָרִיךְ אָבִיו לִלְמֹד עִמּוֹ תּוֹרָה, כִּי הַתּוֹרָה הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן הַנַּ"ל. וְצָרִיךְ אָבִיו לְהַכְנִיס וּלְהוֹדִיעַ הַתּוֹרָה שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, בְּחִינַת לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי לְהוֹדִיעַ זֹאת לִבְנוֹ הַזָּכָר שֶׁהוּא גַּם-כֵּן בְּחִינַת זִכָּרוֹן כַּנַּ"ל: ב) וְעַל-כֵּן אַף-עַל-פִּי שֶׁזֶּה הַחִיּוּב מֻטָּל עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְלַמֵּד תּוֹרָה לְתַלְמִידִים אֲפִילּוּ אֵינָם בָּנָיו, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ספרי ואתחנן) וְכַמְבֹאָר שָׁם בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ. אַף-עַל-פִּי-כֵן עַל אָבִיו מֻטָּל הַחִיּוּב בְּיוֹתֵר לְהוֹדִיעַ הַתּוֹרָה לִבְנוֹ וּלְבֶן בְּנוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ". כִּי עַל אָבִיו מֻטָּל הַחִיּוּב לְבָרֵר וּלְזַכֵּךְ דַּעַת בְּנוֹ לְהוֹצִיאוֹ מִכֹּחַ הַמְדַמֶּה וְלַהֲבִיאוֹ לְזִכָּרוֹן דִּקְדֻשָּׁה שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל, כִּי זֶה הַחִיּוּב שֶׁל בֵּרוּר הַמְדַמֶּה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַזִּכָּרוֹן הַנַּ"ל זֶה הַחִיּוּב מֻטָּל עַל אָבִיו בְּיוֹתֵר. וּבִשְׁבִיל זֶה מֻזְהָר הָאָדָם מְאֹד לְקַדֵּשׁ עַצְמוֹ בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ לְהַכְנִיעַ הַכֹּחַ הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא תַּאֲוֹת הַבַּהֲמִיּוֹת וּלְבָרֵר הָרוּחַ טוֹבָה מִן הָרוּחַ נְכֵאָה מֵעַצְבוּת רוּחַ, כִּי תִּקּוּן הַבְּרִית הוּא בְּחִינַת רוּחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל בְּמָקוֹם אַחֵר (סימן כט), בְּחִינַת (יהושע ב): "וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ", שֶׁהוּא בְּחִינַת יוֹסֵף שֶׁשָּׁמַר אֶת הַבְּרִית שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו (בראשית מא): "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹקִים בּוֹ". וְעַל-כֵּן עִקַּר בֵּרוּר הַמְדַמֶּה עַל-יְדֵי יוֹסֵף שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית, וּכְשֶׁשּׁוֹמְרִין אֶת הַבְּרִית וּמַכְנִיעִין תַּאֲוֹת הַבַּהֲמִיּוֹת שֶׁהוּא בְּחִינַת מְדַמֶּה אֲזַי זוֹכִין לְזִכָּרוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת בֵּן זָכָר כַּנַּ"ל. כִּי אָז זוֹכִין לְהַמְשִׁיךְ נְשָׁמָה מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי בֵּרוּר הַמְדַמֶּה וְהַכְנָעַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת (בבא בתרא י:): 'הָרוֹצֶה שֶׁיִּהְיוּ בָּנָיו זְכָרִים יְשַׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ בִּדְבַר מִצְוָה'. שִׂמְחָה הִיא בְּחִינַת הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַצְבוּת רוּחַ, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, כִּי שִׂמְחָה הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְבָנִים זְכָרִים, כִּי עַל-יְדֵי תִּקּוּן הַמְדַמֶּה זוֹכִין לְזִכָּרוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת בֵּן זָכָר כַּנַּ"ל: וְעַל-כֵּן עִקַּר זְמַן הַזִּוּוּג הוּא בַּלַּיְלָה אַחַר חֲצוֹת (זוהר קדושים פא.), כִּי בַּלַּיְלָה אָז הוּא זְמַן פִּקְדוֹנוֹת הָרוּחוֹת, וְאָז מְבָרְרִין הָרוּחַ טוֹבָה מִתּוֹךְ הָרוּחַ רָעָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה לְבָרֵר הַטּוֹב מִן הָרַע, וְהָעִקָּר הוּא אַחַר חֲצוֹת שֶׁאָז מִתְעוֹרֵר כִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד וּמְנַגֵּן, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה, בְּחִינַת בֵּרוּר הָרוּחַ טוֹבָה מִן הָרוּחַ רָעָה, מִן הָעַצְבוּת רוּחַ, בְּחִינַת (תהלים עז): "אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי בַּלָּיְלָה עִם לְבָבִי אָשִׂיחָה וַיְחַפֵּשׂ רוּחִי", כַּמְבֹאָר בְּסוֹף מַאֲמָר הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן עִקַּר הַזִּוּוּג בְּלֵיל שַׁבָּת (כתובות סב:), כִּי בְּשַׁבָּת נִכְנָע הַמְדַמֶּה, כִּי הוּא נִבְרָא עֶרֶב שַׁבָּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת וְקִדֵּשׁ עָלָיו הַיּוֹם וּכְדֵין יִתְפָּרְדוּ כָּל פּוֹעֲלֵי אָוֶן, כִּי הוּא שׁוֹרֶה עַל-פִּי שׁוֹנֶה הֲלָכוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, בְּחִינַת אָסוּר וּמֻתָּר, כָּשֵׁר וּפָסוּל, טָמֵא וְטָהוֹר, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל כַּיָּדוּעַ. וְשָׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַמְדַמֶּה, הַיְנוּ בְּהָרַע שֶׁמְּעֹרָב שָׁם, שֶׁהוּא בְּחִינַת אָסוּר וְטָמֵא וְכוּ'. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין יְגִיעָה גְּדוֹלָה בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל לְבָרֵר הַטּוֹב מִן הָרַע, הַכָּשֵׁר מִן הַפָּסוּל, הַטָּהוֹר מִן הַטָּמֵא וְכוּ' כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַמְדַמֶּה וְכוּ'. 'וּמִי שֶׁטָּרַח בְּעֶרֶב שַׁבָּת יֹאכַל בְּשַׁבָּת' [כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (עבודה זרה ג.), עַיֵּן שָׁם]. כִּי עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה לִקְדֻשַּׁת שַׁבָּת שֶׁאָז הוּא בִּטּוּל הַמְדַמֶּה לְגַמְרֵי, כִּי אָז בְּשַׁבָּת יִתְפָּרְדוּ כָּל פּוֹעֲלֵי אָוֶן, כִּי בְּשַׁבָּת אֵין שׁוּם שְׁלִיטָה לְכֹחַ הַמְדַמֶּה, כִּי הוּא שׁוֹרֶה רַק עַל-פִּי שׁוֹנֶה הֲלָכוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל כַּנַּ"ל, אֲבָל בְּשַׁבָּת אֵין לוֹ שׁוּם אֲחִיזָה, כִּי אָז הוּא כֻּלּוֹ קֹדֶשׁ כֻּלּוֹ טוֹב. וְעַל-כֵּן עִקַּר הַזִּוּוּג הוּא בְּלֵיל שַׁבָּת דַּיְקָא, כִּי אָז יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לְזִכָּרוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת בֵּן זָכָר כַּנַּ"ל: ג) וְזֶה בְּחִינַת זִכָּרוֹן הַנֶּאֱמַר בְּשַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות כ): "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ", 'זָכוֹר' דַּיְקָא. שַׁבָּת שֶׁהוּא הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, בְּחִינַת לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי כַּנַּ"ל, כִּי שַׁבָּת הוּא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא. וְזֶהוּ בְּחִינַת (שמות ב): 'זָכְרֵהוּ מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת', כִּי שַׁבָּת הוּא בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא. וְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה הוּא בְּחִינַת עוֹלָם הַזֶּה. וְעַל-כֵּן אָנוּ מֻזְהָרִין לִזְכֹּר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'זָכְרֵהוּ מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת', 'זָכְרֵהוּ' דַּיְקָא, הַיְנוּ לִשְׁמֹר אֶת הַזִּכָּרוֹן הֵיטֵב שֶׁהוּא לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, הַיְנוּ לִזְכֹּר אֶת הָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁבָּת, 'מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת' הַיְנוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה, הַיְנוּ לִשְׁמֹר אֶת הַזִּכָּרוֹן הֵיטֵב לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי שֶׁהוּא יוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת וְכַנַּ"ל. גַּם עִקַּר הַזִּכָּרוֹן עַל-יְדֵי תִּקּוּן הָעַיִן עַל-יְדֵי שֶׁשּׁוֹמְרִין עַצְמָן מֵרַע עַיִן וְגַם שׁוֹמְרִין אֶת הָעַיִן מִכֹּחַ הַמְדַמֶּה, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל וְשַׁבָּת הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הָעֵינַיִם, כִּי שַׁבָּת הוּא שִׁין בַּת, שִׁין תְּלַת גְּוָנִין דְּעֵינָא וּבַת הוּא בַּת עַיִן, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל כַּמָּה פְּעָמִים. וְעַל-כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (שבת קיג:): 'פְּסִיעָה גַּסָּה נוֹטֶלֶת אֶחָד מֵחָמֵשׁ מֵאוֹת מִמְּאוֹר עֵינָיו שֶׁל אָדָם וּמְהַדֵּר לֵהּ בְּקִדּוּשָׁא דְּבֵי שִׁמְשֵׁי'. נִמְצָא, שֶׁבְּשַׁבָּת נִתְתַּקֵּן מְאוֹר הָעֵינַיִם וְהוּא בְּחִינַת כּוֹס שֶׁל קִדּוּשׁ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל שֶׁצְּרִיכִין שֶׁיִּתֵּן עֵינָיו בּוֹ (ברכות נא.). כִּי אָז נִתְתַּקֵּן הָעַיִן כַּנַּ"ל, וּמְהַדֵּר לֵהּ בְּקִדּוּשָׁא דְּבֵי שִׁמְשֵׁי. וְעַל-כֵּן בְּשַׁבָּת זוֹכִין לְזִכָּרוֹן וְנִכְנָע הַמְדַמֶּה, כִּי הַזִּכָּרוֹן תּוֹלֶה בְּתִקּוּן הָעֵינַיִם, בִּבְחִינַת "וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ" כַּנַּ"ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעִקַּר תִּקּוּן הָעֵינַיִם בְּשַׁבָּת הוּא עַל-יְדֵי הַקִּדּוּשׁ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן יֵשׁ בְּהַקִּדּוּשׁ עַיִן תֵּבִין, כִּי הַקִּדּוּשׁ הוּא תִּקּוּן הָעַיִן. וְזֶהוּ: 'זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ – זָכְרֵהוּ עַל הַיַּיִן'. כִּי עַל-יְדֵי הַיַּיִן שֶׁל קִדּוּשׁ, שֶׁהוּא תִּקּוּן הָעַיִן, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַזִּכָּרוֹן הַנַּ"ל וְעַל-כֵּן יַיִן בְּגִימַטְרִיָּא עַיִ"ן, כִּי הוּא תִּקּוּן הָעֵינַיִם כַּנַּ"ל. כִּי עַל-יְדֵי הַקִּדּוּשׁ מַמְשִׁיכִין הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל שַׁבָּת שֶׁהוּא בְּחִינַת עָלְמָא דְּאָתֵי, בְּחִינַת לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, וְדוֹחִין הַמְדַמֶּה הַנֶּאֱחָז בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. וְעַל-כֵּן הוּא תִּקּוּן הָעַיִן בְּחִינַת זִכָּרוֹן הַנַּ"ל, בְּחִינַת 'זָכְרֵהוּ עַל הַיַּיִן'. 'זָכְרֵהוּ' דַּיְקָא, 'עַל הַיַּיִן' דַּיְקָא, כִּי עַל-יְדֵי הַקִּדּוּשׁ זוֹכִין לְזִכָּרוֹן כַּנַּ"ל: ד) וְזֶהוּ בְּחִינַת בֵּן וּבֶן הַבֵּן, בְּחִינַת "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ", כִּי כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל צָרִיךְ לְקַדֵּשׁ עַצְמוֹ בִּקְדֻשַּׁת הַבְּרִית כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְבָרֵר הַזִּכָּרוֹן בְּחִינַת בֵּן זָכָר לְבָרֵר הַכֹּחַ הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל. וּצְרִיכִין לְבָרֵר הַזִּכָּרוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת בֵּן זָכָר בְּבֵרוּר אַחַר בֵּרוּר, כִּי לִזְכּוֹת לַזִּכָּרוֹן צְרִיכִין לְהַכְנִיעַ וּלְשַׁבֵּר שְׁנֵי דְּבָרִים, הַיְנוּ לְשַׁבֵּר בְּחִינַת רַע עַיִן. וְאַחַר כָּךְ לְשַׁבֵּר כֹּחַ הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל, שֶׁהוּא גַּם-כֵּן פְּגַם הָעֵינַיִם כַּנַּ"ל. וְאֵלּוּ הַשְּׁתֵּי קְלִפּוֹת הֵם בְּחִינַת (זוהר פנחס רנב.): תְּרֵין עֲנָנִין דִּמְכַסְּיָן עַל עֵינִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת עָרְלָה דִּמְחַפְיָא עַל בְּרִית קַדִּישָׁא, שֶׁהֵם שְׁתֵּי קְלִפּוֹת שֶׁמַּכְנִיעִין אוֹתָן עַל-יְדֵי כְּרִיתוֹת הָעָרְלָה וּפְרִיעָה. כִּי כְּרִיתוֹת הָעָרְלָה הוּא בְּחִינַת כְּרִיתוֹת וְהַכְנָעַת הָרַע עַיִן שֶׁהוּא רַע לְגַמְרֵי, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מִילָה, בְּחִינַת מ"ל אוֹרוֹת שֶׁנִּתְגַּלִּין עַל-יְדֵי-זֶה (עץ חיים שער לג פרק ג), כִּי מ"ל בְּגִימַטְרִיָּא עַיִ"ן, הַיְנוּ שֶׁזּוֹכִין לִבְחִינַת "טוֹב עַיִן" שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית שֶׁתָּלוּי בָּעֵינַיִם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר טו): "וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם לְמַעַן תִּזְכְּרוּ" וְכוּ'. וְעַל-יְדֵי כְּרִיתוֹת הָעָרְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת רַע לְגַמְרֵי, בְּחִינַת רַע עַיִן, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לִבְחִינַת טוֹב עַיִן, שֶׁהוּא בְּחִינַת מִילָה, בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, בְּחִינַת יוֹסֵף כַּנַּ"ל. וְאַחַר כָּךְ צְרִיכִין לִפְרֹעַ. וּפְרִיעָה זֶה בְּחִינַת בֵּרוּר הַמְדַמֶּה שֶׁקּוֹרְעִין הָעוֹר הַדַּק שֶׁחוֹפֶה עַל הַבְּרִית וּמְכַסֶּה אוֹתוֹ, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה הַחוֹפֶה עַל בַּת עַיִן, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲטָרָה דִּבְרִית וּצְרִיכִין לִקְרֹעַ וּלְשַׁבֵּר הָעוֹר הַזֶּה וְלִדְחוֹתוֹ מִן הַבְּרִית קַדִּישָׁא כְּדֵי שֶׁתִּתְגַּלֶּה הָעֲטָרָה עַל-יְדֵי הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת עוֹר הַפְּרִיעָה. וְעִקַּר הַהוֹלָדָה דִּקְדֻשָּׁה לִזְכּוֹת לְבֵן זָכָר דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת זִכָּרוֹן הוּא עַל-יְדֵי שֶׁמְּבָרְרִין הַטִּפָּה מִשְּׁתֵּי קְלִפּוֹת הַנַּ"ל, מֵרַע עַיִן וּמִכֹּחַ הַמְדַמֶּה, שֶׁהֵם בְּחִינַת טִפַּת עֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל, שֶׁהֵם תְּרֵין עֲנָנִין דִּמְכַסְּיָן עַל עֵינִין, שֶׁהֵם שְׁתֵּי הַקְּלִפּוֹת הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אַבְרָהָם יָצָא מִמֶּנּוּ יִשְׁמָעֵאל, יִצְחָק יָצָא מִמֶּנּוּ עֵשָׂו, יַעֲקֹב הָיְתָה מִטָּתוֹ שְׁלֵמָה. כִּי עַד יַעֲקֹב נִתְבָּרֵר הַזִּכָּרוֹן דִּקְדֻשָּׁה בְּבֵרוּר אַחַר בֵּרוּר, כִּי אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, הִתְחִיל לְגַלּוֹת אֱלֹקוּתוֹ בָּעוֹלָם שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן הַנַּ"ל. שֶׁהָיָה מְגַלֶּה וְלִמֵּד לִבְנֵי הָעוֹלָם שֶׁיַּשְׁלִיכוּ אַחֲרֵי גֵּוָם אֶת כָּל תַּאֲוֹת עוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו. וְיִזָּכְרוּ הֵיטֵב בְּאַחֲרִיתָם וִידַבְּקוּ מַחֲשַׁבְתָּם בְּעָלְמָא דְּאָתֵי. וּמֵחֲמַת שֶׁהוּא הָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁהִתְחִיל לְהַמְשִׁיךְ וּלְגַלּוֹת הַזִּכָּרוֹן בָּעוֹלָם, עַל-כֵּן הֻכְרַח לְבָרֵר הַזִּכָּרוֹן בְּחִינַת בֵּן זָכָר בְּבֵרוּר אַחַר בֵּרוּר עַל-יְדֵי בְּנוֹ יִצְחָק וּבֶן בְּנוֹ יַעֲקֹב, שֶׁנִּתְבָּרְרוּ מִשְּׁתֵּי הַקְּלִפּוֹת הַנַּ"ל שֶׁהֵם עֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל, שֶׁהֵם תְּרֵין עֲנָנִין דִּמְכַסְּיָן עַל עֵינִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת רַע עַיִן וְכֹחַ הַמְדַמֶּה שֶׁהֵם פּוֹגְמִין אֶת הָעֵינִין שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִפְגָּם הַזִּכָּרוֹן כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן יַעֲקֹב שֶׁנִּתְבָּרֵר לְגַמְרֵי מִשְּׁתֵּי הַקְּלִפּוֹת הַנַּ"ל, עַל-כֵּן זָכָה אַחַר כָּךְ שֶׁהָיְתָה מִטָּתוֹ שְׁלֵמָה. וּמֵחֲמַת שֶׁהָאָבוֹת הִמְשִׁיכוּ הַזִּכָּרוֹן בָּעוֹלָם כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן זָכוּ לְזִכָּרוֹן וְנִשְׁאָר זִכְרָם קַיָּם לְדוֹרֵי דּוֹרוֹת בְּחִינַת (ויקרא כו): "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק" וְכוּ' 'וְזָכַרְתִּי' דַּיְקָא, כִּי הֵם גִּלּוּ הַזִּכָּרוֹן בָּעוֹלָם לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי עַל כֵּן זָכוּ שֶׁנִּשְׁאַר זִכְרָם לְדוֹרֵי דּוֹרוֹת שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת בֵּן זָכָר שֶׁזּוֹכִין עַל יְדֵי הַזִּכָּרוֹן, כִּי הַבֵּן זָכָר הוּא גַּם כֵּן זִכָּרוֹן, כִּי עַל יְדֵי בָּנָיו נִשְׁאָר זִכְרוֹ לְדוֹרֵי דּוֹרוֹת. וְזֶהוּ בְּחִינַת "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ", כִּי כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ צָרִיךְ לְבָרֵר הַטִּפָּה מִשְּׁתֵּי הַקְּלִפּוֹת הַנַּ"ל, מֵרַע עַיִן וּמִכֹּחַ הַמְדַמֶּה, מֵעֵשָׂו וּמִיִּשְׁמָעֵאל, וְעַל-כֵּן עִקַּר הַבֵּרוּר עַל-יְדֵי בֵּן וּבֶן הַבֵּן. כִּי אָב וּבֵן וּבֶן הַבֵּן הֵם בְּחִינַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב שֶׁעַל יָדָם עִקַּר בֵּרוּר הַזִּכָּרוֹן מִשְּׁתֵּי קְלִפּוֹת הַנַּ"ל כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ הָאָב לִטְרֹחַ לִלְמֹד תּוֹרָה עִם בְּנוֹ וּבֶן בְּנוֹ כְּדֵי לְהוֹדִיעַ לָהֶם הַתּוֹרָה שֶׁהִיא בְּחִינַת זִכָּרוֹן כְּדֵי לְבָרְרָם מֵרַע עַיִן וּמִכֹּחַ הַמְדַמֶּה, כִּי עָלָיו מֻטָּל הַדָּבָר לְבָרֵר בְּנוֹ וּבֶן בְּנוֹ מִשְּׁתֵּי קְלִפּוֹת הַנַּ"ל וּלְהַכְנִיס בָּהֶם הַזִּכָּרוֹן דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת הוֹדָעַת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר שָׁם בְּפָסוּק זֶה: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ". כִּי עִקַּר הַהוֹדָעָה לִבְנוֹ וּלְבֶן בְּנוֹ הוּא רַק בִּשְׁבִיל לִשְׁמֹר אֶת הַזִּכָּרוֹן הֵיטֵב לְבַל יִשְׁכַּח. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב מִקֹּדֶם: "פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ". 'אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ' דַּיְקָא. שֶׁלֹּא תִּפֹּל לְשִׁכְחָה חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהוּא פְּגַם הָעֵינַיִם, עַד שֶׁיָּכוֹל לִשְׁכֹּחַ אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאָה בְּעֵינָיו. וְעַל-כֵּן הִזְהִירָה הַתּוֹרָה לִשְׁמֹר עַצְמוֹ מִזֶּה, וְלִשְׁמֹר עַצְמוֹ מִשִּׁכְחָה, שֶׁהוּא מִיתַת הַלֵּב בְּחִינַת "וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ", רַק לְהִשְׁתַּדֵּל לִזְכּוֹת לַזִּכָּרוֹן לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְבֵן זָכָר לַבֵּן וּלְבֶן הַבֵּן, בְּחִינַת "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בבא מציעא פה.): 'כָּל שֶׁהוּא תַּלְמִיד חָכָם וּבְנוֹ תַּלְמִיד חָכָם וּבֶן בְּנוֹ תַּלְמִיד חָכָם שׁוּב אֵין הַתּוֹרָה פּוֹסֶקֶת מִזַּרְעוֹ לְעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: לֹא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ' וְכוּ'. כִּי כְּשֶׁהוּא תַּלְמִיד חָכָם וּבְנוֹ וּבֶן בְּנוֹ תַּלְמִיד חָכָם, זֶהוּ עִקַּר קִיּוּם הַתּוֹרָה שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, כִּי עִקַּר בֵּרוּר הַזִּכָּרוֹן עַל-יְדֵי בֵּן וּבֶן הַבֵּן כַּנַּ"ל. וּמֵאַחַר שֶׁזָּכָה לְזִכָּרוֹן בִּשְׁלֵמוּת שׁוּב אֵין הַתּוֹרָה נִשְׁכַּחַת מִזַּרְעוֹ לְעוֹלָם, כִּי כְּבָר זָכָה לְזִכָּרוֹן בִּשְׁלֵמוּת כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁפֵּרְשׁוּ הַתּוֹסָפוֹת שָׁם: 'וְהוּא שֶׁרוֹאִין זֶה אֶת זֶה', כִּי עִקַּר הַזִּכָּרוֹן תָּלוּי בְּתִקּוּן הָעֵינַיִם כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁזּוֹכֶה לִרְאוֹת בְּעֵינָיו בְּנוֹ וּבֶן בְּנוֹ תַּלְמִיד חָכָם, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תִּקּוּן הַזִּכָּרוֹן בִּשְׁלֵמוּת, בְּחִינַת "וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ", אֲזַי נִצֹּל מִשִּׁכְחָה וְשׁוּב אֵין הַתּוֹרָה פּוֹסֶקֶת מִזַּרְעוֹ לְעוֹלָם וְכוּ' כַּנַּ"ל: ה) וְזֶה בְּחִינַת חָמֵשׁ זְכִירוֹת שֶׁכֻּלָּם הֵם בְּחִינַת שְׁמִירַת הַזִּכָּרוֹן דִּקְדֻשָּׁה, דְּהַיְנוּ לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי, כִּי זְכִירַת מַעֲשֵׂה מִרְיָם שֶׁדִּבְּרָה לָשׁוֹן הָרָע עַל מֹשֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, זֶה בְּחִינַת הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה שֶׁבָּא עַל-יְדֵי לָשׁוֹן הָרָע כַּנַּ"ל. וּזְכִירַת מַעֲשֵׂה עֲמָלֵק זֶה בְּחִינַת הַכְנָעַת הָרַע עַיִן, כִּי עֲמָלֵק הָיָה רַע עַיִן מְאֹד, כִּי עִקַּר מִלְחַמְתּוֹ הָיָה רַק מֵחֲמַת שֶׁעֵינוֹ הָיָה רָעָה בִּגְדֻלַּת יִשְׂרָאֵל. וְזֶהוּ בְּחִינַת (במדבר כ): "וַיִּרְאוּ כָּל הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן". וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ראש השנה ג.): 'אַל תִּקְרֵי וַיִּרְאוּ אֶלָּא וַיִּירָאוּ', כִּי נִסְתַּלְּקוּ עַנְנֵי כָּבוֹד, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִרְאוּ וְנִתְגַּלּוּ כָּל הָעֵדָה וְאָז בָּא עֲמָלֵק, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר כא): "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד", שֶׁהוּא עֲמָלֵק, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י. כִּי בִּתְחִלָּה הָיוּ הָעַנְנֵי כָּבוֹד מְכַסִּין וְחוֹפִין עֲלֵיהֶם וְחוֹצְצִין בִּפְנֵי עֵינוֹ הָרָעָה וְלֹא הָיָה לַעֲמָלֵק שׁוּם שְׁלִיטָה עֲלֵיהֶם עַל-יְדֵי עַיִן רַע שֶׁלּוֹ, רַק אַחַר כָּךְ אַחַר שֶׁנִּסְתַּלְּקוּ הָעַנְנֵי כָּבוֹד, אָז רָצָה לִשְׁלֹט עֲלֵיהֶם חַס וְשָׁלוֹם עַל-יְדֵי עֵינוֹ הָרָעָה. וְעַל-כֵּן לֹא הָיָה מִתְגַּבֵּר בִּתְחִלָּה כִּי אִם עַל חֲלוּשֵׁי כֹּחַ שֶׁהָיָה הֶעָנָן פּוֹלְטָן וְלֹא הָיוּ יְכוֹלִים לְהִשָּׁמֵר מֵעֵינוֹ הָרָעָה. וְזֶהוּ (שמות יז): "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִים". וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בכורות ה:): 'בְּרִפְיוֹן יָדַיִם', זֶה בְּחִינַת חֲלִישׁוּת הַיָּדַיִם שֶׁעַל יָדָם מַכְנִיעִין הַמְדַמֶּה וְאָז נִכְנָע גַּם עֵינוֹ הָרָעָה. כִּי הָרַע עַיִן מִתְגַּבֵּר עַל-יְדֵי כֹּחַ הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא גַּם-כֵּן פְּגַם הָעֵינַיִם וְעַל-יְדֵי בְּחִינַת הַיָּד מַכְנִיעִין הַמְדַמֶּה וְנִכְנָע הָרַע עַיִן. וְעַל-כֵּן בָּא עֲלֵיהֶם עֲמָלֵק בְּרִפְיוֹן יָדַיִם כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ: "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל" וְכוּ'. 'יָדוֹ' דַּיְקָא. כִּי מֹשֶׁה הָיָה יָכֹל לְהָרִים יָדוֹ לְבָרֵר עַל-יְדֵי-זֶה הַטּוֹב מִן הַמְדַמֶּה וּלְהַכְנִיעַ אֶת הָרַע שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נוֹפֵל הָרַע עַיִן מִמֵּילָא, כִּי עִקַּר יְנִיקַת הָרַע עַיִן שֶׁהוּא רַע גָּמוּר הוּא דֶּרֶךְ הַמְדַמֶּה שֶׁמְּעֹרָב טוֹב וָרָע, שֶׁהוּא בְּחִינַת "עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע", בְּחִינַת נֹגַהּ כַּיָּדוּעַ. וּכְשֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַיָּד, בְּחִינַת שִׂמְחָה לְהַכְנִיעַ הָרַע שֶׁבַּמְדַמֶּה וּלְבָרֵר וּלְהַעֲלוֹת וּלְהָרִים הַטּוֹב שֶׁבּוֹ אֶל הַקְּדֻשָּׁה, עַל-יְדֵי-זֶה נוֹפְלִים הַקְּלִפּוֹת רָעוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת רַע עַיִן, רַע גָּמוּר, הֵם נוֹפְלִים לְגַמְרֵי, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מַפֶּלֶת עֲמָלֵק שֶׁהוּא רַע עַיִן, עַל-יְדֵי הֲרָמַת יַד מֹשֶׁה שֶׁהָיָה רַבָּן שֶׁל כָּל הַנְּבִיאִים שֶׁזָּכָה לְאַסְפַּקְלַרְיָא הַמְּאִירָה שֶׁכָּל זֶה הוּא בְּחִינַת הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה עַל-יְדֵי הַיָּד שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לִנְבוּאַת אֱמֶת בְּחִינַת "כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר ה' בְּיַד מֹשֶׁה". 'בְּיַד' דַּיְקָא, כַּמְבֹאָר כָּל זֶה בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל: וְזֶהוּ בְּחִינַת זְכִירַת יְצִיאַת מִצְרַיִם, כִּי פַּרְעֹה וּמִצְרַיִם הֵם בְּחִינַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מֵאַחַר שֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם וּמִפַּרְעֹה וְהִכְנִיעוּ הַמְדַמֶּה וְלָקְחוּ עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמָּהֶם שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה וְאַחַר כָּךְ בָּא עֲלֵיהֶם עֲמָלֵק שֶׁהוּא הָרַע עַיִן וְזָכוּ לְהַכְנִיעוֹ וּלְשַׁבְּרוֹ גַּם-כֵּן, עַל-כֵּן אַחַר כָּךְ זָכוּ לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, בְּחִינַת לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי. כִּי זֶה עִקַּר נְתִינַת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת בִּשְׁבִיל לִזְכּוֹת לְחַיֵּי עוֹלָם הַבָּא וְכַנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת זְכִירַת מַעֲמַד הַר סִינַי, בְּחִינַת (דברים ה): "זָכוֹר אֶת יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ בְּחֹרֵב פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ". 'אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ' דַּיְקָא וְכַנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת זְכִירַת שַׁבָּת, בְּחִינַת (שמות כ): "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ", כִּי שַׁבָּת הוּא בְּחִינַת עָלְמָא דְּאָתֵי שֶׁהוּא עִקַּר הַזִּכָּרוֹן וְכַנַּ"ל: ו) וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁהָרְשָׁעִים שׁוֹכְחִים אֶת שְׁמָם לְאַחַר מוֹתָם[1], כִּי הַשֵּׁם שֶׁל הָאָדָם הוּא עִקַּר הַזִּכָּרוֹן בִּבְחִינַת (ישעיה כו) "לְשִׁמְךָ וּלְזִכְרְךָ תַּאֲוַת נָפֶשׁ", כִּי עִקַּר זִכְרוֹן הָאָדָם לְאַחַר מוֹתוֹ הוּא שְׁמוֹ לְבַד, כִּי לֹא נִשְׁאָר מִמֶּנּוּ כִּי אִם שְׁמוֹ לְבַד שֶׁהוּא חִיּוּתוֹ בִּבְחִינַת "נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ", כִּי הַשֵּׁם הוּא הַנֶּפֶשׁ וְהַחִיּוּת שֶׁל הָאָדָם כַּנַּ"ל, וְהוּא עִקַּר הַהַשְׁאָרָה וְהַזִּכָּרוֹן שֶׁל הָאָדָם לְאַחַר מוֹתוֹ בְּחִינַת (דברים כה): "וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל", כִּי הַשֵּׁם הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, בְּחִינַת (שמות ג): "זֶה שְׁמִי וְזֶה זִכְרִי" וְכוּ'. וַעֲמָלֵק שֶׁפָּגַם בַּזִּכָּרוֹן עַל-יְדֵי עֵינוֹ הָרָעָה, שֶׁהָיָה מִתְקַנֵּא בְּיִשְׂרָאֵל עַל שֶׁהֵם שׁוֹמְרִין אֶת הַזִּכָּרוֹן וּמְדַבְּקִים מַחֲשַׁבְתָּם בְּעָלְמָא דְּאָתֵי וּמְשִׂימִין כָּל יְגִיעָתָם וְטִרְחָתָם וַעֲבוֹדָתָם וְגַעְגּוּעָם וְכִסּוּפָם וְהִשְׁתּוֹקְקוּתָם רַק לְעָלְמָא דְּאָתֵי וְהוּא נִתְקַנֵּא בָּהֶם עַל זֶה וְרָצָה לְהִלָּחֵם עִמָּהֶם לְהַחֲלִישׁ חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִינַת הַזִּכָּרוֹן הַזֶּה. וְעַל-כֵּן נִצְטַוִּינוּ לִזְכֹּר מַעֲשֵׂה עֲמָלֵק כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן נֶאֱמַר בַּעֲמָלֵק (תהלים ט): "שְׁמָם מָחִיתָ לְעוֹלָם וָעֶד". כִּי עַל יְדֵי שֶׁפָּגַם בְּזִכָּרוֹן דִּקְדֻשָּׁה יִהְיֶה נִמְחֶה שְׁמוֹ וְזִכְרוֹ לְעוֹלָם וָעֶד וְעַל-כֵּן נִשְׁבַּע הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שֶׁאֵין שְׁמוֹ שָׁלֵם וְכוּ' עַד שֶׁיִּמָּחֶה זֵכֶר עֲמָלֵק, כִּי כָּל זְמַן שֶׁלֹּא נִמְחֶה זֵכֶר עֲמָלֵק בִּשְׁלֵמוּת כִּבְיָכוֹל אֵין הַשֵּׁם שָׁלֵם, כִּי הַשֵּׁם הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן שֶׁאֵינוֹ נִשְׁלָם כִּי אִם עַל-יְדֵי מְחִיַּת עֲמָלֵק שֶׁהוּא פְּגַם הַזִּכָּרוֹן כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הָרָשָׁע שֶׁהָלַךְ בְּחַיָּיו אַחַר תַּאֲוֹת עוֹלָם הַזֶּה וְלֹא שָׁמַר אֶת הַזִּכָּרוֹן בָּעוֹלָם הַזֶּה לְאַדְבָּקָא מַחֲשַׁבְתָּא בְּעָלְמָא דְּאָתֵי עַל-כֵּן עָנְשׁוֹ מִדָּה בְּמִדָּה שֶׁשּׁוֹכֵחַ שְׁמוֹ לְאַחַר מִיתָתוֹ שֶׁזֶּהוּ עִקַּר פְּגַם הַזִּכָּרוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׁם כַּנַּ"ל. אֲבָל מִי שֶׁזָּכָה לְזִכָּרוֹן וְזָכַר הֵיטֵב בָּעוֹלָם הַזֶּה אֶת אַחֲרִיתוֹ וְדִבֵּק מַחֲשַׁבְתּוֹ תָּמִיד בְּעָלְמָא דְּאָתֵי עַל-יְדֵי-זֶה נִשְׁאָר זִכְרוֹ וּשְׁמוֹ לְדוֹרוֹת וְזוֹכֵר אֶת שְׁמוֹ בְּוַדַּאי, כִּי זָכָה לְזִכָּרוֹן גַּם בְּחַיָּיו כִּי הַשֵּׁם הוּא בְּחִינַת זִכָּרוֹן, בְּחִינַת "זֶה שְׁמִי לְעוֹלָם וְזֶה זִכְרִי לְדֹר דֹּר" כַּנַּ"ל: [1] רֵאשִׁית חָכְמָה, שַׁעַר הַיִּרְאָה פֶּרֶק יב.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן