ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הִלְכוֹת כבוד אב ואם הֲלָכָה ג

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות יורה דעה ב ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הִלְכוֹת כבוד אב ואם הֲלָכָה ג
תוכן עניינים

עַל-פִּי הַמַּאֲמָר 'תִּקְעוּ' וְכוּ' – 'לְהַמְשִׁיךְ שָׁלוֹם בָּעוֹלָם', עַיֵּן שָׁם בַּסֵּפֶר הָרִאשׁוֹן בְּסִימָן יד:וְהַכְּלָל, שֶׁצְּרִיכִין לְהַעֲלוֹת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ שֶׁהוּא הַיִּרְאָה וְכוּ'. וְעִקַּר הַכָּבוֹד הוּא לַעֲשׂוֹת בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה וְגֵרִים, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ. וְאִי אֶפְשָׁר לְקָרֵב בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה וְגֵרִים כִּי אִם עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה, כִּי הַתַּלְמִיד חָכָם כְּשֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁהוּא שִׁשִּׁים רִבּוֹא אוֹתִיּוֹת, הוּא מְעוֹרֵר שָׁרְשֵׁי נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁעָלוּ בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה, שֶׁהֵם שִׁשִּׁים רִבּוֹא נְשָׁמוֹת כְּנֶגֶד שִׁשִּׁים רִבּוֹא אוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה וְכֻלָּם מֻשְׁרָשִׁים בְּאוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה. וְעַל-יְדֵי-זֶה שֶׁהַתַּלְמִיד חָכָם מְעוֹרֵר שֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתָם, עַל-יְדֵי-זֶה מִתְנוֹצְצִין הַנְּשָׁמוֹת זֶה לָזֶה, וְעַל-יְדֵי-זֶה מַגִּיעַ הֶאָרָה גַּם לְהַפּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה. וְעַל-יְדֵי-זֶה נוֹלָדִין גַּם נִשְׁמוֹת גֵּרִים וְכוּ'. וְאֵלּוּ הַבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה וְגֵרִים הֵם בְּחִינַת פַּלְגָּא, כִּי צְרִיכִין יְגִיעוֹת רַבּוֹת וְיֵשׁ לָהֶם מְנִיעוֹת רַבּוֹת קֹדֶם שֶׁמַּפְשִׁיטִין הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים שֶׁהֵם מוֹנְעִין אוֹתוֹ מֵהַקְּדֻשָּׁה מְאֹד וְכוּ'. אֲבָל נְשָׁמוֹת שֶׁל בְּנֵי הַתַּלְמִיד חָכָם הָאֲמִתִּי שֶׁזָּכָה לְעוֹרֵר שָׁרְשֵׁי נְשָׁמוֹת בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה, הֵם נְשָׁמוֹת בְּהִירוֹת וְזַכּוֹת וְכוּ' וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב. וּכְשֶׁמַּעֲלֶה אֶת הַכָּבוֹד צָרִיךְ לְהַחֲזִירוֹ לְשָׁרְשׁוֹ שֶׁהוּא הַיִּרְאָה. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְכַבֵּד יִרְאֵי ה' בִּבְחִינַת "וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד", כִּי שָׁם שֹׁרֶשׁ הַכָּבוֹד כַּנַּ"ל. וְעַכְשָׁו הַכָּבוֹד בַּגָּלוּת כִּי יֵשׁ לָהֶם כָּל הַכָּבוֹד וְכוּ' וְלֶעָתִיד כְּשֶׁיַּחֲזֹר הַכָּבוֹד אֶל הַקְּדֻשָּׁה לְיִשְׂרָאֵל אָז יִתְקַיֵּם, "וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבוֹדוֹ" וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב:א) וְזֶה בְּחִינַת מִצְוַת כִּבּוּד אָב וָאֵם שֶׁהֱקִישָׁן הַמָּקוֹם לִכְבוֹדוֹ. כִּי כָּל הַמְּנִיעוֹת מֵהַדְּבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל הוּא רַק עַל-יְדֵי הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים שֶׁהִלְבִּישׁ עַל-יְדֵי עֲוֹנוֹתָיו שֶׁהֵם מוֹנְעִין אוֹתוֹ מִן הַקְּדֻשָּׁה מְאֹד מְאֹד כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְאֵלּוּ הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים אַף-עַל-פִּי שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל-יְדֵי עֲוֹנוֹתָיו, אַף-עַל-פִּי-כֵן נִמְשָׁכִין גַּם-כֵּן מִצַּד הַהוֹלָדָה, מֵחֲמַת שֶׁלֹּא נִתְקַדְּשׁוּ אָבִיו וְאִמּוֹ בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ עָלָיו אֲחִיזַת הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים, כִּי אִיתָא (ליקוטי תורה וירא), שֶׁאָבִיו וְאִמּוֹ נוֹתְנִין לְהַבֵּן לְבוּשׁ לְנִשְׁמָתוֹ, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עוֹשֶׂה כָּל עֲבוֹדָתוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם. וּכְשֶׁלֹּא נִתְקַדְּשׁוּ אָבִיו וְאִמּוֹ כָּרָאוּי אֲזַי נֶאֱחָז בְּהַלְּבוּשׁ בְּחִינַת בְּגָדִים צוֹאִים שֶׁהֵם מוֹנְעִין אוֹתוֹ מֵהַקְּדֻשָּׁה, בִּבְחִינַת "הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי" (תְּהִלִּים נא). וְזֶהוּ מְרֻמָּז בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל שֶׁבְּנֵי הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים נִשְׁמָתָם בְּהִירוֹת וְזַכּוֹת מֵחֲמַת שֶׁהִמְשִׁיכוּ נְשָׁמָה בְּהִירָה וְזַכָּה, אֲבָל בְּנֵי עַמֵּי הָאָרֶץ נִשְׁמָתָם פְּגוּמָה עַל-יְדֵי שֶׁלֹּא נִתְקַדְּשׁוּ אֲבִיהֶם וְאִמָּם כָּרָאוּי. וְצָרִיךְ כָּל אֶחָד לִסְבֹּל יְגִיעוֹת גְּדוֹלוֹת עַד שֶׁיַּפְשִׁיט מֵעַצְמוֹ הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים וּלְהַלְבִּישׁ אֶת עַצְמוֹ בִּבְגָדִים נְקִיִּים. וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת מַה שֶּׁמְּבֹאָר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר הַכָּבוֹד הוּא כְּשֶׁהָרְחוֹקִים מֵה' יִתְבָּרַךְ חוֹזְרִין בִּתְשׁוּבָה וְכוּ' כַּנַּ"ל, כִּי בְּוַדַּאי כְּשֶׁהָרְחוֹקִים חוֹזְרִין בִּתְשׁוּבָה וַאֲזַי הֵם מַפְשִׁיטִין מֵעַצְמָן בְּגָדִים הַצּוֹאִים וּמַלְבִּישִׁין אֶת עַצְמָן בִּכְסוּת נְקִיָּה בְּוַדַּאי נִתְגַּדֵּל הַכָּבוֹד מְאֹד, כִּי הַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת כָּבוֹד, בִּבְחִינַת "וְכִבַּדְתּוֹ", 'כַּבְּדֵהוּ בִּכְסוּת נְקִיָּה', כַּמְבֹאָר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. כִּי 'רַבִּי יוֹחָנָן קָרָא לְמָאנֵהּ מְכַבְּדוּתָא' (שבת קיג.).  וְזֶה בְּחִינַת כִּבּוּד אָב וָאֵם, כִּי כָּל אֶחָד צָרִיךְ לִתֵּן כָּבוֹד לְאָבִיו וְאִמּוֹ, וְעַל – יְדֵי זֶה שֶׁנּוֹתֵן לָהֶם כָּבוֹד, עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁכִין עָלָיו לְבוּשֵׁי כָּבוֹד וּמַפְשִׁיט מֵעַצְמוֹ בְּגָדִים הַצּוֹאִים וְנִתְלַבֵּשׁ בְּמַלְבּוּשֵׁי כָּבוֹד לְנִשְׁמָתוֹ, בִּבְחִינַת "כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד" (שמואל-א ב), כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (אבות ד): 'אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר, כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד'. נִמְצָא, כְּשֶׁנּוֹתֵן כָּבוֹד לְאָבִיו וְאִמּוֹ אֲזַי נִמְשָׁךְ עָלָיו מֵהֶם כָּבוֹד בִּבְחִינַת "כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד", וּבָזֶה תָּלוּי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וְתִקּוּן כָּל הַמַּעֲשִׂים טוֹבִים כְּשֶׁזּוֹכֶה לְהַמְשִׁיךְ לְעַצְמוֹ כָּבוֹד מֵאָבִיו וְאִמּוֹ, הַיְנוּ בְּחִינַת מַלְבּוּשֵׁי כָּבוֹד לְנִשְׁמָתוֹ, שֶׁבָּזֶה מַפְשִׁיט מֵעַצְמוֹ הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים וּמַלְבִּישׁ אֶת עַצְמוֹ בְּמַלְבּוּשֵׁי כָּבוֹד. וְעַל-כֵּן אַף-עַל-פִּי שֶׁהָאָדָם מְחֻיָּב לְכַבֵּד אֶת כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל, אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד וְכוּ', אַף-עַל-פִּי-כֵן עִקַּר הַכָּבוֹד צָרִיךְ לִתֵּן לְאָבִיו וְאִמּוֹ, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ מֵהֶם עַל-יְדֵי-זֶה לְבוּשֵׁי כָּבוֹד כַּנַּ"ל, כִּי בָּהֶם תָּלוּי עִקַּר לְבוּשֵׁי כָּבוֹד שֶׁצָּרִיךְ לְקַבֵּל מֵהֶם, כִּי כָּל תִּקּוּנֵי מַעֲשָׂיו תְּלוּיִים כְּפִי הַמַּלְבּוּשִׁים לְנִשְׁמָתוֹ שֶׁזּוֹכֶה לְקַבֵּל בְּכָל עֵת מֵאָבִיו וְאִמּוֹ, כִּי לְבוּשֵׁי נִשְׁמָתוֹ מְקַבְּלִין תָּמִיד חִיּוּת מֵאָבִיו וְאִמּוֹ, כִּי שָׁם שָׁרְשׁוֹ. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְכַבְּדָן כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ הַלְּבוּשִׁין בִּבְחִינַת לְבוּשֵׁי כָּבוֹד, בִּבְחִינַת "כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד" כַּנַּ"ל.  גַּם עַל-יְדֵי שֶׁנּוֹתֵן כָּבוֹד לְאָבִיו וְאִמּוֹ עַל-יְדֵי-זֶה מַחֲזִיר אֶת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ שֶׁהוּא הַיִּרְאָה, כִּי שָׁם אֵצֶל אָב וְאֵם הוּא שֹׁרֶשׁ הַיִּרְאָה, כִּי אָב וָאֵם הֵם בְּחִינַת שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת רִאשׁוֹנוֹת שֶׁל שֵׁם הֲוָיָה שֶׁהֵם יה כַּיָּדוּעַ (זוהר בראשית כז:), וְיָה הוּא בְּחִינַת יִרְאָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה פו): "כִּי בְּיָהּ ה' צוּר עוֹלָמִים", וְתַרְגּוּמוֹ, 'דְּחִילוּ ה". כִּי עִקַּר הַיִּרְאָה הוּא בִּבְחִינַת הוֹלָדָה, בִּבְחִינַת בְּרִית, בִּבְחִינַת בְּרֵאשִׁית – בְּרִית אֵשׁ, יָרֵא – בֹּשֶׁת, כִּי תַּמָּן תַּלְיָא יִרְאָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב אֵצֶל יוֹסֵף שֶׁהָיָה שׁוֹמֵר הַבְּרִית (בראשית מב): "אֶת הָאֱלֹקִים אֲנִי יָרֵא". וְעַל-כֵּן אָבִיו וְאִמּוֹ שֶׁזָּכוּ לְהוֹלִידוֹ, וּמֵאַחַר שֶׁזָּכוּ לְהוֹלָדָה דִּקְדֻשָּׁה מִזִּוּוּגָם, עַל-כֵּן זִוּוּגָם הוּא בִּבְחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית שֶׁהוּא בְּחִינַת יִרְאָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הִזְהִירָה תּוֹרָה (ויקרא יט): "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִירָאוּ", כִּי שָׁם מְקוֹם הַיִּרְאָה וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְכַבְּדָן כְּדֵי לְהַעֲלוֹת הַכָּבוֹד וּלְהַחֲזִירוֹ לְשָׁרְשׁוֹ שֶׁהוּא יִרְאָה כַּנַּ"ל:וְעַל-כֵּן הֱקִישָׁן הַמָּקוֹם לִכְבוֹדוֹ, כִּי כָּל כְּבוֹד הַמָּקוֹם תָּלוּי בְּכִבּוּד אָב וָאֵם. שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַעֲלֶה אֶת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ וּמַלְבִּישׁ אֶת נִשְׁמָתוֹ בִּלְבוּשֵׁי כָּבוֹד, שֶׁבָּזֶה תָּלוּי כָּל תִּקּוּן מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים שֶׁהֵם עִקַּר כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ וְכַנַּ"ל:ב) וְעַל-כֵּן אֵין שׁוּם מִצְוָה נִדְחֶה מִפְּנֵי כִּבּוּד אָב וָאֵם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ויקרא יט): "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ", וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ב"מ לב.), כִּי עִקַּר מִצְוַת כִּבּוּד אָב וָאֵם הוּא רַק בִּשְׁבִיל קִיּוּם הַתּוֹרָה שֶׁיִּזְכֶּה עַל-יְדֵי-זֶה לְהַמְשִׁיךְ לְבוּשֵׁי כָּבוֹד לְנִשְׁמָתוֹ שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יִזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל, אֲבָל לֹא לִדְחוֹת דָּבָר מִדִּבְרֵי תּוֹרָה חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן בְּוַדַּאי אֵין צָרִיךְ לְקַיֵּם דִּבְרֵי אָבִיו כְּשֶׁמּוֹנְעוֹ מִדָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה, כִּי עִקַּר כְּבוֹד אָבִיו וְאִמּוֹ הוּא רַק לְקַיֵּם עַל-יְדֵי-זֶה דִּבְרֵי הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (שם), 'כֻּלְּכֶם חַיָּבִים בִּכְבוֹדִי', הַיְנוּ כַּנַּ"ל, שֶׁעִקַּר כִּבּוּד אָב וָאֵם הוּא בִּשְׁבִיל כְּבוֹד ה' יִתְבָּרַךְ, אֲבָל לֹא לַעֲבֹר עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה, חַס וְשָׁלוֹם. וְזֶהוּ: כֻּלְּכֶם חַיָּבִים בִּכְבוֹדִי, כִּי כְּבוֹד ה' יִתְבָּרַךְ דּוֹחֶה הַכֹּל, כִּי גַּם עִקַּר מִצְוַת כִּבּוּד אָב וָאֵם הוּא בִּשְׁבִיל כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל:ג) וְעַל-כֵּן תַּלְמוּד תּוֹרָה גָּדוֹל מִכִּבּוּד אָב וָאֵם (מגילה טז:). כִּי עִקַּר כִּבּוּד אָב וָאֵם הוּא לְהַמְשִׁיךְ לְבוּשִׁין לְנִשְׁמָתוֹ בְּחִינַת לְבוּשֵׁי כָּבוֹד כַּנַּ"ל. וְעִקַּר קְדֻשַּׁת הַנְּשָׁמָה נִמְשָׁךְ מֵהַתּוֹרָה שֶׁשָּׁם שָׁרְשָׁהּ כַּנַּ"ל. וְעַל – כֵּן עִקַּר הִתְעוֹרְרוּת הַתְּשׁוּבָה הוּא רַק עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַנְּשָׁמוֹת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לִתְשׁוּבָה שֶׁזֶּהוּ כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ. וְעַל-כֵּן בְּוַדַּאי עֵסֶק תּוֹרָה גָּדוֹל מִכִּבּוּד אָב וָאֵם, כִּי עִקַּר הַקְּדֻשָּׁה וְהַכָּבוֹד שֶׁל הַנְּשָׁמָה נִמְשָׁךְ רַק מִתַּלְמוּד תּוֹרָה, כִּי שָׁם בְּהַתּוֹרָה הוּא עִקַּר שֹׁרֶשׁ נִשְׁמוֹתֵינוּ בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (אבות ו), 'אֵין כָּבוֹד אֶלָּא תּוֹרָה', כִּי שָׁם עִקַּר הַכָּבוֹד כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁכָּתַב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (יתרו צג.): 'כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְיַקְרָא לוֹן בְּעוֹבָדִין טָבִין'. כִּי עִקַּר כִּבּוּד אָב וָאֵם הוּא בִּשְׁבִיל מַעֲשִׂים טוֹבִים, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְמַלְבּוּשֵׁי כָּבוֹד לְנַפְשׁוֹ שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה לְמַעֲשִׂים טוֹבִים כַּנַּ"ל:ד) וְעַל-כֵּן קִיֵּם עֵשָׂו הָרָשָׁע כִּבּוּד אָב וָאֵם קְצָת (דברים רבה א, טו), כִּי יָדוּעַ שֶׁאֵצֶל עֵשָׂו הָיוּ נְשָׁמוֹת קְדוֹשׁוֹת הַרְבֵּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית כה): "כִּי צַיִד בְּפִיו", כַּמּוּבָא בַּכְּתָבִים (ספר הלקוטים תולדות). וְעַל-כֵּן יָצְאוּ מִמֶּנּוּ אַחַר-כָּךְ גֵּרִים הַרְבֵּה. וְאֵלּוּ הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁל נִשְׁמוֹת הַגֵּרִים שֶׁיָּצְאוּ מִמֶּנּוּ אַחַר-כָּךְ, עִקַּר תִּקּוּנָם שֶׁיּוּכְלוּ לָצֵאת מִמֶּנּוּ הָיָה עַל-יְדֵי בְּחִינַת כְּסוּת נְקִיָּה, כַּמּוּבָן בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל עַל פָּסוּק "וְכִבַּדְתּוֹ", כַּבְּדֵהוּ בִּכְסוּת נְקִיָּה. 'כְּסוּת נְקִיָּה' דָּא כַּנְפֵי מִצְוָה וְכוּ', שֶׁהוּא בְּחִינַת גֵּרִים וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וּכְבָר מְבֹאָר שֶׁהַכְּסוּת נְקִיָּה, הַיְנוּ לְבוּשֵׁי כָּבוֹד לְהַנֶּפֶשׁ, נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי כִּבּוּד אָב וָאֵם, עַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁהָיוּ בְּעֵשָׂו נִיצוֹצֵי נִשְׁמוֹת הַגֵּרִים, עַל-כֵּן הִתְגַּבְּרוּ אֵלּוּ הַנִּיצוֹצוֹת לְקַיֵּם מִצְוָה זוֹ דַּיְקָא, הַיְנוּ מִצְוַת כִּבּוּד אָב, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ עַל הַנִּיצוֹצוֹת אֵיזֶה בְּחִינָה מִכְּסוּת נְקִיָּה כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה אֶפְשָׁר לָהֶם לְהִזְדַּכֵּךְ לָצֵאת, וְעַל-כֵּן הִתְגַּבְּרוּ לְקַיֵּם מִצְוַת כִּבּוּד דַּיְקָא.  וְזֶהוּ שֶׁמּוּבָא בַּסְּפָרִים (זוהר תּוֹלְדוֹת קמו:), שֶׁאֲרִיכַת הַגָּלוּת הוּא מֵחֲמַת שֶׁקִּיֵּם עֵשָׂו קְצָת מִצְוַת כִּבּוּד, הַיְנוּ כַּנַּ"ל, כִּי אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (פסחים פז:), 'לֹא נִגְלוּ יִשְׂרָאֵל בֵּין הָאֻמּוֹת אֶלָּא כְּדֵי שֶׁיִּתְוַסְּפוּ עֲלֵיהֶם גֵּרִים'. נִמְצָא, שֶׁאֲרִיכוּת הַגָּלוּת הוּא בִּשְׁבִיל לְבָרֵר וּלְהוֹצִיא מֵעֵשָׂו נִשְׁמוֹת הַגֵּרִים, וְהַכֹּל עוֹלֶה בְּקָנֶה אֶחָד, וְהַיְנוּ הָךְ מַה שֶּׁצְּרִיכִין לִהְיוֹת בַּגָּלוּת בִּשְׁבִיל הַכִּבּוּד אָב שֶׁקִּיֵּם, כִּי כֹּלָּא חַד, כִּי עַל-יְדֵי שֶׁקִּיֵּם קְצָת מִצְוַת כִּבּוּד, עַל-כֵּן זָכוּ הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁיִּתְבָּרְרוּ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִסְבֹּל גָּלוּת כְּדֵי לְבָרֵר הַנִּיצוֹצוֹת הַלָּלוּ לְהוֹצִיא הַכָּבוֹד, הַיְנוּ נִיצוֹצוֹת הַנַּ"ל מִזִּילוּתָא דְּגָלוּתָא. וּבָזֶה בְּעַצְמוֹ שֶׁאָנוּ סוֹבְלִין גָּלוּת אֶצְלוֹ, בָּזֶה נוֹתְנִין וּמְסַלְּקִין לוֹ שְׂכַר מִצְוַת כִּבּוּד שֶׁלּוֹ. נִמְצָא, כִּי הַכֹּל אֶחָד, כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה'. וּכְשֶׁיִּשְׁתַּלְּמוּ לְהִתְבָּרֵר נִיצוֹצֵי נִשְׁמוֹת הַגֵּרִים אָז יֵצְאוּ כָּל נִיצוֹצֵי הַקְּדֻשָּׁה מִמֶּנּוּ, וְאָז מִמֵּילָא יְסֻלַּק לוֹ כָּל שְׂכַר כִּבּוּד אָב שֶׁלּוֹ שֶׁהָיָה רַק עַל-יְדֵי נִיצוֹצֵי נִשְׁמוֹת הַגֵּרִים כַּנַּ"ל, וְאָז יֻחְזַר הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ אֶל הַקְּדֻשָּׁה וִיקֻיַּם (עובדיה א): "וְעָלוּ מוֹשִׁיעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה", וְאָז יִתְקַיֵּם (יחזקאל מג): "וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבוֹדוֹ" אָמֵן וְאָמֵן:הִלְכוֹת כְּבוֹד רַבּוֹ וְתַלְמִיד חָכָם:ה) וְזֶה בְּחִינַת כְּבוֹד רַבּוֹ שֶׁגָּדוֹל מִכְּבוֹד אָבִיו, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ב"מ לג.): 'אֲבֵדַת רַבּוֹ וַאֲבֵדַת אָבִיו, אֲבֵדַת רַבּוֹ קוֹדֶמֶת, שֶׁאָבִיו מְבִיאוֹ לְחַיֵּי עוֹלָם הַזֶּה וְרַבּוֹ מְבִיאוֹ לְחַיֵּי עוֹלָם הַבָּא'. כִּי עִקַּר כִּבּוּד אָב הוּא בִּשְׁבִיל לְהוֹצִיא אֶת הַכָּבוֹד מִזִּילוּתָא דְּגָלוּתָא וּלְהַפְשִׁיט נַפְשׁוֹ מִבְּגָדִים הַצּוֹאִים, וּלְהַלְבִּישׁ הַנֶּפֶשׁ בִּבְגָדִים נְקִיִּים בְּבִגְדֵי כָּבוֹד, שֶׁזֶּה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַעֲלָאַת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ, עַל-יְדֵי כִּבּוּד אָב וָאֵם, עַל-יְדֵי שֶׁמַּחֲזִיר הַכָּבוֹד לְאָבִיו וְאִמּוֹ שֶׁהִמְשִׁיכוּ נִשְׁמָתוֹ בָּעוֹלָם אֲשֶׁר שָׁרְשָׁהּ בַּכָּבוֹד וְכוּ' וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כְּבוֹד רַבּוֹ גָּדוֹל מִזֶּה, כִּי עִקַּר שֹׁרֶשׁ הַנְּפָשׁוֹת בְּשָׁרְשָׁן הֵם נִמְשָׁכִין עַל-יְדֵי רַבּוֹ שֶׁלִּמְּדוֹ תּוֹרָה, כִּי הַתּוֹרָה הִוא שִׁשִּׁים רִבּוֹא אוֹתִיּוֹת כְּנֶגֶד שִׁשִּׁים רִבּוֹא נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם כְּלַל כָּל הַנְּשָׁמוֹת וְכַמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר כְּבוֹד ה' יִתְבָּרַךְ, דְּהַיְנוּ לְהַחֲזִיר בְּנֵי-אָדָם בִּתְשׁוּבָה הוּא עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה בִּקְדֻשָּׁה עַד שֶׁיְּעוֹרֵר עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה שָׁרְשֵׁי הַנְּשָׁמוֹת וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. נִמְצָא שֶׁעִקַּר הַכָּבוֹד נִתְהַוֶּה עַל-יְדֵי רַבּוֹ הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה, עַל-כֵּן שָׁם שֹׁרֶשׁ הַכָּבוֹד, עַל-כֵּן מְחֻיָּב לְכַבְּדוֹ, כִּי שָׁם שֹׁרֶשׁ הַכָּבוֹד כַּנַּ"ל. וּכְבוֹדוֹ יוֹתֵר מִכְּבוֹד אָבִיו, כִּי הָרַב מְעוֹרֵר הַכָּבוֹד בְּשָׁרְשׁוֹ עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁהִיא שָׁרְשֵׁי נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל וְכַנַּ"ל:ו) וְעַל-כֵּן אִיתָא (יו"ד רמד, י), שֶׁרַב מְפֻרְסָם וְגָדוֹל בְּדוֹרוֹ דִּינוֹ כְּרַב מֻבְהָק אַף-עַל-פִּי שֶׁלֹּא קִבֵּל מִמֶּנּוּ כְּלוּם, כִּי רַב מְפֻרְסָם, הַיְנוּ צַדִּיק הַדּוֹר הָאֱמֶת שֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה עַד שֶׁהוּא מְעוֹרֵר עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁלּוֹ שָׁרְשֵׁי הַנְּשָׁמוֹת עַד שֶׁמַּגִּיעַ עַל-יְדֵי-זֶה הֶאָרָה אֲפִילּוּ לְהָרְחוֹקִים מִמֶּנּוּ חֲמִשִּׁים פַּרְסָאוֹת וְחוֹזְרִים בִּתְשׁוּבָה שֶׁזֶּה עִקַּר כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ. נִמְצָא, שֶׁהַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁבַּדּוֹר הוּא הָרַב שֶׁל כָּל הַדּוֹר כֻּלּוֹ, אֲפִילּוּ שֶׁל אוֹתָן הָרְחוֹקִים מִמֶּנּוּ מְאֹד, אַף-עַל-פִּי שֶׁלֹּא קִבְּלוּ מִמֶּנּוּ שׁוּם דָּבָר, כִּי עַל-יְדֵי עֵסֶק תּוֹרָתוֹ מְעוֹרֵר כָּל הָעוֹלָם בִּתְשׁוּבָה. וְעַל-כֵּן הָרַב הַמְפֻרְסָם, הַיְנוּ הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁבַּדּוֹר, דִּינוֹ כְּרַב מֻבְהָק לְכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ וְהַכֹּל חַיָּבִים בִּכְבוֹדוֹ. כִּי הוּא רַבָּם מַמָּשׁ שֶׁל כָּל הָעוֹלָם, כִּי הוּא מְעוֹרֵר בִּתְשׁוּבָה כָּל בְּנֵי עוֹלָם עַל-יְדֵי עֵסֶק תּוֹרָתוֹ שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מְחֻיָּבִים לְכַבְּדוֹ בְּיוֹתֵר, כִּי עִקַּר כָּל הַכָּבוֹד עַל-יָדוֹ עַל-יְדֵי שֶׁמַּחֲזִיר בְּנֵי-אָדָם בִּתְשׁוּבָה עַל-יְדֵי תּוֹרָתוֹ שֶׁזֶּה עִקַּר כְּבוֹדוֹ וְכוּ' וְכַנַּ"ל:ז) וְעַל-יְדֵי שֶׁנּוֹתְנִין כָּבוֹד לְהָרַב הָאֱמֶת, עַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הַעֲלָאַת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ, דְּהַיְנוּ לְיִרְאָה. שֶׁזֶּהוּ נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי שֶׁמַּעֲלִין אֶת הַכָּבוֹד מִזִּילוּתָא דְּגָלוּתָא עַל-יְדֵי הַבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה וְגֵרִים, שֶׁנַּעֲשִׂין עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁל הָרַב הָאֱמֶת שֶׁמְּעוֹרֵר בְּתוֹרָתוֹ שָׁרְשֵׁי נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל וְכוּ'. וּכְשֶׁנַּעֲשִׂין בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה וְגֵרִים עַל-יְדֵי-זֶה עוֹלֶה הַכָּבוֹד מֵהַגָּלוּת, כִּי זֶה עִקַּר כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ וְכוּ' כַּנַּ"ל. וּצְרִיכִין לְהַעֲלוֹת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ, דְּהַיְנוּ לַיִּרְאָה, הַיְנוּ לְכַבֵּד אֶת יִרְאֵי ה' בְּלֵב שָׁלֵם בִּבְחִינַת "וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד" (תהלים טו), כַּמְבֹאָר כָּל זֶה הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הַעֲלָאַת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ הוּא עַל-יְדֵי שֶׁנּוֹתְנִין כָּבוֹד לְיִרְאֵי ה' בְּחִינַת "וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד".  וְזֶהוּ בְּחִינַת כְּבוֹד רַבּוֹ שֶׁעַל-יְדֵי הַכָּבוֹד שֶׁנּוֹתֵן לְרַבּוֹ הַמֻּבְהָק בָּזֶה מְקַיֵּם וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד. כִּי הָרַב שֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה בִּקְדֻשָּׁה כָּזוֹ עַד שֶׁמְּעוֹרֵר שָׁרְשֵׁי הַנְּשָׁמוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הַעֲלָאַת הַכָּבוֹד כַּנַּ"ל, זֶה הָרַב בְּוַדַּאי יֵשׁ לוֹ יִרְאָה בִּשְׁלֵמוּת, כִּי שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה הוּא יִרְאָה, בִּבְחִינַת בְּרֵאשִׁית שֶׁהוּא הַתְחָלַת הַתּוֹרָה, שֶׁהוּא יָרֵא בֹּשֶׁת, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (שבת לא.): "וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ" וְכוּ' 'אֲפִילּוּ הָכֵי אִי אִיכָּא יִרְאַת ה' – אִין, וְאִי לָא – לָא'. כִּי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה יִרְאַת חֶטְאוֹ קוֹדֶמֶת לְחָכְמָתוֹ. נִמְצָא, שֶׁהַצַּדִּיק שֶׁעוֹסֵק בְּהַתּוֹרָה בִּקְדֻשָּׁה עַד שֶׁמְּעוֹרֵר שָׁרְשֵׁי הַנְּשָׁמוֹת שֶׁבְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה בְּוַדַּאי צָרִיךְ לְהַקְדִּים יִרְאָה לְחָכְמָה, כִּי הַיִּרְאָה הִיא שֹׁרֶשׁ הַחָכְמָה וְרֵאשִׁיתָהּ, בִּבְחִינַת "רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה'" (תהלים קיא). נִמְצָא, שֶׁשֹּׁרֶשׁ הַנִּשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל הֻמֻּשְׁרָשִׁים בְּהַתּוֹרָה בְּרֵאשִׁית הַמַּחֲשָׁבָה, עִקַּר שָׁרְשָׁם הוּא בַּיִּרְאָה שֶׁהוּא רֵאשִׁית חָכְמָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לְהַחֲזִיר הַכָּבוֹד הַנִּמְשָׁךְ עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל, צְרִיכִין לְהַחֲזִירוֹ לְשָׁרְשׁוֹ שֶׁהוּא הַיִּרְאָה. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לְהַחֲזִיר הַכָּבוֹד לְיִרְאֵי ה', הַיְנוּ לְזֶה הָרַב בְּעַצְמוֹ שֶׁגָּרַם הַעֲלָאַת הַכָּבוֹד עַל-יְדֵי עוֹסְקוֹ בַּתּוֹרָה בִּקְדֻשָּׁה כָּזוֹ עַד שֶׁנִּתְעוֹרֵר עַל-יָדוֹ שָׁרְשֵׁי הַנְּשָׁמוֹת וְכוּ', כִּי זֶה הָרַב הוּא עִקַּר יְרֵא ה' בֶּאֱמֶת, כִּי אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה בִּקְדֻשָּׁה כָּזוֹ עַד שֶׁיְּעוֹרֵר שָׁרְשֵׁי הַנְּשָׁמוֹת כִּי אִם עַל-יְדֵי הַיִּרְאָה שֶׁהוּא רֵאשִׁית הַחָכְמָה, וְהוּא עִקַּר הַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל הַתּוֹרָה וְנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִתֵּן כָּל הַכָּבוֹד לְזֶה הָרַב הָאֱמֶת, כִּי הוּא מְקוֹר הַיִּרְאָה שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַכָּבוֹד וּצְרִיכִין לְהַחֲזִיר לוֹ כָּל הַכָּבוֹד שֶׁהוּא בְּחִינַת הַעֲלָאַת הַכָּבוֹד לְשָׁרְשׁוֹ, בְּחִינַת "וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד" וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְהָבֵן:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן