ליקוטי הלכות יורה דעה א – הִלְכוֹת מַאֲכָלֵי עֲכּוּם הֲלָכָה ג

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות יורה דעה א ליקוטי הלכות יורה דעה א – הִלְכוֹת מַאֲכָלֵי עֲכּוּם הֲלָכָה ג
תוכן עניינים

בִּשּׁוּלֵי עַכּוּ"ם אָסוּר עַל-פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל בַּמַּאֲמָר 'אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שַׁוְיָא לְחַבָּלָא' וְכוּ', עַיֵּן שָׁם בְּלִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן (סִימָן כה). וְהַכְּלָל, שֶׁצָּרִיךְ כָּל אָדָם לְשַׁבֵּר אֶת הַמְּדַמֶּה שֶׁהוּא תַּאֲוַת הַבַּהֲמִיּוּת וְלַעֲלוֹת אֶל הַשֵּׂכֶל וְכוּ'. וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁמִּשְׁתַּמֵּשׁ בְּשִׂכְלוֹ זוֹכֶה לְהוֹצִיא מְתִיקוּת שִׂכְלוֹ מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל וְכוּ'. וְעַל-יְדֵי הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁהָיוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, הָיוּ שׁוֹבְרִין אֶת הַמְדַמֶּה וְכוּ'. וְעַל-כֵּן מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בָּטַל הַשָּׁמִיר וְנֹפֶת צוּפִים וְכוּ'. וּבְכָל עוֹלָם וְעוֹלָם וּבְכָל מַדְרֵגָה וּמַדְרֵגָה יֵשׁ שָׁם דִּמְיוֹנוֹת אֵלּוּ, וְהֵם הֵם הַקְּלִפּוֹת הַקּוֹדְמִין לַפְּרִי וְכוּ'. וּצְרִיכִין לְשָׁבְרָם וְכוּ'. וְאִי אֶפְשָׁר לְהַכְנִיעָם וּלְשָׁבְרָם, אֶלָּא עַל-יְדֵי גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא. וּגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא נִתְגַּלֶּה עַל-יְדֵי צְדָקָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלִּין הַפְּאֵר וְהַגְּוָנִין שֶׁבְּמָמוֹן דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּה עִקַּר הַגְּדֻלָּה. וְעִקַּר מְקוֹם הַגְּוָנִין אֵינוֹ אֶלָּא אֵצֶל אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי, בִּבְחִינַת (יְשַׁעְיָה מט, ג) "יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר", הַיְנוּ פְּאֵר הַגְּוָנִין וְכוּ'. וְעַל-יְדֵי הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא, עַל-יְדֵי-זֶה נִכְנָעִין הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל וְכוּ':~ אות אוְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר בִּשּׁוּלֵי עַכּוּ"ם, שֶׁאֲפִילּוּ מַאֲכָל כָּשֵׁר שֶׁבִּשְּׁלוֹ אוֹ אֲפָאוֹ עַכּוּ"ם אָסוּר לְיִשְׂרָאֵל, כִּי כָּל הַמַּאֲכָלִים צְרִיכִין תִּקּוּן, דְּהַיְנוּ אֲפִיָּה וּבִשּׁוּל וְכַיּוֹצֵא, וְכָל הַתִּקּוּנִים שֶׁל כָּל הַמַּאֲכָלִים שֶׁצְּרִיכִין לִטְרֹחַ בָּהֶם הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיוּ רְאוּיִים לַאֲכִילָה, כָּל זֶה הוּא בָּא מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן, כַּיָּדוּעַ. כִּי אָז נִתְעָרֵב טוֹב וָרָע בְּכָל הַדְּבָרִים וּצְרִיכִין בֵּרוּר, לְבָרֵר הַטּוֹב מִן הָרַע. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִטְרֹחַ הַרְבֵּה בְּכָל הַמַּאֲכָלִים כְּדֵי לְתַקְּנוֹ וּלְבָרְרוֹ מִמּוֹץ וְתֶבֶן וְכַיּוֹצֵא. וְכֵן לִטְרֹחַ בַּאֲפִיָּה וּבִשּׁוּל, כִּי קֹדֶם שֶׁמְּתַקְּנִין הַמַּאֲכָל, דְּהַיְנוּ קֹדֶם הָאֲפִיָּה וְהַבִּשּׁוּל אֵין לְהַמַּאֲכָל שׁוּם טַעַם. וְהַטַּעַם שֶׁבַּמַּאֲכָל קֹדֶם הָאֲפִיָּה וְהַבִּשּׁוּל הוּא שָׁם אָז בְּכֹחַ וְלֹא בְּפֹעַל. וְאֵין מַרְגִּישִׁין טַעַם הַמַּאֲכָל כִּי אִם עַל-יְדֵי תִּקּוּן הָאֲפִיָּה וְהַבִּשּׁוּל, כִּי בֶּאֱמֶת עִקַּר טַעַם הַמַּאֲכָל נִמְשָׁךְ מֵהַטּוֹב שֶׁבַּמַּאֲכָל, כִּי בְּכָל דָּבָר מְלֻבָּשׁ בּוֹ טוֹב ה', דְּהַיְנוּ נִיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים וּמִשָּׁם נִמְשָׁךְ טַעַם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּאֲכָל בִּבְחִינַת (תְּהִלִּים לד, ט) "טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב ה'". וּמֵחֲמַת חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁנִּתְעָרֵב טוֹב וָרָע אִי אֶפְשָׁר לְבָרֵר וּלְגַּלּוֹת הַטּוֹב שֶׁבַּמַּאֲכָל אֶלָּא עַל-יְדֵי כַּמָּה תִּקּוּנִים. וְעִקַּר הַתִּקּוּן לְבַסּוֹף עַל-יְדֵי אֲפִיָּה וּבִשּׁוּל, כִּי אָז גְּמַר תִּקּוּן הַמַּאֲכָל. וְאָז דַּיְקָא נִרְגָּשׁ טַעַם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּאֲכָל, כִּי כָּל הַתִּקּוּנִים שֶׁל הַמַּאֲכָל שֶׁצְּרִיכִין לִטְרֹחַ עִם הַמַּאֲכָל לְבָרְרוֹ מִן הַפְּסֹלֶת מִמּוֹץ וְתֶבֶן וּלְתַקְּנוֹ וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה שְׁאָר הַתִּקּוּנִים, הַכֹּל הוּא כְּדֵי לְהַכְנִיעַ וּלְשַׁבֵּר הַקְּלִפָּה הַקּוֹדֶמֶת לַפְּרִי כְּדֵי לִזְכּוֹת לְהַפְּרִי, דְּהַיְנוּ לִפְנִימִיּוּת הַטּוֹב שֶׁמְּלֻבָּשׁ שָׁם בְּאוֹתוֹ הַמַּאֲכָל. וְהַקְּלִפָּה הַקּוֹדֶמֶת לַפְּרִי הוּא בְּחִינַת כֹּחַ הַמְּדַמֶּה הַנַּ"ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, כִּי כֹּחַ הַמְדַמֶּה הַנַּ"ל הוּא נֶאֱחָז בְּכָל דָּבָר וְדָבָר, כַּמְבֹאָר לְעֵיל שֶׁבְּכָל עוֹלָם וְעוֹלָם וּבְכָל מַדְרֵגָה וּמַדְרֵגָה יֵשׁ שָׁם דִּמְיוֹנוֹת וְכוּ', כַּנַּ"ל. וְהֵם הֵם הַקְּלִפּוֹת הַקּוֹדְמִים לַפְּרִי כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לֶאֱכֹל מִן הַפְּרִי, דְּהַיְנוּ לִזְכּוֹת לִטְעֹם מִטַּעַם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּאֲכָל כִּי אִם עַל-יְדֵי כַּמָּה תִּקּוּנִים כְּדֵי לְשַׁבֵּר הַקְּלִפָּה הַקּוֹדֶמֶת לַפְּרִי, שֶׁהֵם הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל, וְאָז זוֹכִין לַפְּרִי כַּנַּ"ל. וּלְשַׁבֵּר אֵלּוּ הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל הוּא רַק עַל-יְדֵי הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא, וּגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא אֵין נִתְגַּלֶּה כִּי אִם עַל-יְדֵי יִשְׂרָאֵל בְּחִינַת 'יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר'. וְעַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לְתַקֵּן הַמַּאֲכָל בִּקְדֻשָּׁה כִּי אִם עַל-יְדֵי יִשְׂרָאֵל דַּיְקָא, כִּי יִשְׂרָאֵל הֵם עִקַּר הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא, וְהֵם לְבַדָּם יְכוֹלִים לְהַכְנִיעַ וּלְשַׁבֵּר דִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל, שֶׁהֵם הַקְּלִפָּה הַקּוֹדֶמֶת לַפְּרִי כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַמַּאֲכָל הוּא עַל-יְדֵי הָאֲפִיָּה וְהַבִּשּׁוּל שֶׁאָז הוּא גְּמַר תִּקּוּנוֹ וְאָז דַּיְקָא נִתְגַּלֶּה טַעַם הַמַּאֲכָל. כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן לְשַׁבֵּר הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל הוּא עַל-יְדֵי הָאֵשׁ, כִּי "מֵהָאֵשׁ יָצָאוּ וְהָאֵשׁ תֹּאכְלֵם" (יְחֶזְקֵאל טו, ז). וְהִשְׁתַּלְשְׁלוּת הָאֵשׁ נִמְשָׁךְ מִגְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא, כִּי זֶה עִקַּר גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּבְיָכוֹל, שֶׁהוּא אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא אֵשׁ אֹכְלָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בַּמִּדְבָּר ט, ג): "כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא". וּמֵעֹצֶם גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ רוֹעֲשִׁין וּבוֹעֲרִין כָּל הַמַּלְאָכִים וְהַשְּׂרָפִים וְאוֹפַנִים וְחַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ, שֶׁכֻּלָּם בּוֹעֲרִין כְּגַחֲלֵי אֵשׁ מֵעֹצֶם אֵימַת גְּדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב אֵצֶל הַחַיּוֹת (יְחֶזְקֵאל א, יג): "מַרְאֵיהֶן כְּגַחֲלֵי אֵשׁ". וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים קד, ד): "מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לוֹהֵט". וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בְּרֵאשִׁית רַבָּה עח, א) שֶׁהַנָּהָר דִּינוּר נִמְשָׁךְ מִזֵּעָתָן שֶׁל חַיּוֹת, שֶׁהֵם מַזִּיעִין מֵאֵימַת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ וּמִשָּׁם נִמְשָׁךְ הַנְּהַר דִּינוּר, שֶׁהוּא נָהָר שֶׁל אֵשׁ. וּמֵהָאֵשׁ שֶׁל מַעְלָה נִמְשָׁךְ וְנֶאֱחָז וְנִשְׁתַּלְשֵׁל הָאֵשׁ שֶׁלְּמַטָּה. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר בְּחִינַת הָאֵשׁ נִמְשָׁךְ מֵהִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, כִּבְיָכוֹל, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁכִין נַהֲרֵי אֵשׁ מֵאֵימַת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְכוּ', כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הָאֵשׁ הוּא כְּלָלִיּוּת הַגְּוָנִין, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תִּקּוּן יח דַּף לז:): 'אַרְבָּעָה גְּוָנִין אִית בְּאֶשָּׁא' וְכוּ',# עַיֵּן שָׁם, כִּי הוּא נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא כְּלָלִיּוּת הַגְּוָנִין, כִּי זֶה עִקַּר הַגְּדֻלָּה כַּנַּ"ל:~ אות בוְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הָאֵשׁ דַּיְקָא הוּא עִקַּר תִּקּוּן הַמַּאֲכָלִים, דְּהַיְנוּ שְׁבִירַת הַדִּמְיוֹנוֹת שֶׁהוּא הַקְּלִפָּה הַקּוֹדֶמֶת לַפְּרִי. כִּי הָאֵשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת הַגְּוָנִין, שֶׁהוּא נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא כַּנַּ"ל, הוּא שׂוֹרֵף וּמַכְנִיעַ וּמְשַׁבֵּר הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל, כִּי עִקַּר הַכְנָעָתָם הוּא עַל-יְדֵי הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן נֶאֱמַר בַּמִּזְמוֹרִים שֶׁל קַבָּלַת שַׁבָּת שֶׁהֵם מְדַבְּרִים מִגְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַדִּמְיוֹנוֹת שֶׁרוֹצִים לְהִתְגַּבֵּר כְּשֶׁעוֹלִים מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא, דְּהַיְנוּ מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל לְשַׁבָּת, כִּי אָז עוֹלִים כָּל הָעוֹלָמוֹת לְמַעְלָה מִמַּדְרֵגָתָן, כַּיָּדוּעַ. וְאָז צְרִיכִין לְהַכְנִיעַ הַקְּלִפּוֹת שֶׁלֹּא יִתְאַחֲזוּ שֶׁהֵם הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים אָז מִזְמוֹרִים שֶׁל גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא מִן "לְכוּ נְרַנְּנָה" וְכוּ' (תְּהִלִּים צה), כִּי עַל-יְדֵי הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא הֵם נִכְנָעִים כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן נִזְכָּר בְּאֵלּוּ הַמִּזְמוֹרִים (שָׁם צז, ג): "אֵשׁ לְפָנָיו תֵּלֵךְ וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו", כִּי עַל-יְדֵי הִתְגַּלּוּת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ יוֹצֵאת אֵשׁ מִלְּפָנָיו וּמַכְנִיעַ וּמְשַׁבֵּר וְשׂוֹרֵף כָּל הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל, שֶׁהֵם הַקְּלִפּוֹת הַנַּ"ל. וְזֶהוּ 'וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו' וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לְתַקֵּן הַמַּאֲכָלִים בִּקְדֻשָּׁה עַל-יְדֵי אֲפִיָּה וּבִשּׁוּל אֵצֶל הָאֵשׁ, כִּי אִם יִשְׂרָאֵל דַּיְקָא, כִּי הֵם הֵם עִקַּר הִתְגַּלּוּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ בְּחִינַת 'יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר'. וְהֵם יְכוֹלִים לְהַמְשִׁיךְ כֹּחַ הָאֵשׁ מִן הַקְּדֻשָּׁה מִבְּחִינַת הִתְגַּלּוּת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ לְהַכְנִיעַ כָּל הַצָּרִים שֶׁהֵם הַדִּמְיוֹנוֹת וְהַקְּלִפּוֹת הַקּוֹדְמוֹת לַפְּרִי הַנֶּאֱחָזִין בְּכָל דָּבָר, וְאָז דַּיְקָא כְּשֶׁמְּשַׁבְּרִין אֵלּוּ הַדִּמְיוֹנוֹת עַל-יְדֵי בִּשּׁוּל יִשְׂרָאֵל, עַל-יְדֵי אֵשׁ יִשְׂרָאֵל, אָז הַמַּאֲכָל רָאוּי לַאֲכִילַת יִשְׂרָאֵל, כִּי אָז נִתְגַּלֶּה הַטַּעַם הַטּוֹב, דְּהַיְנוּ בְּחִינַת הַקְּדֻשָּׁה הַמְלֻבֶּשֶׁת בְּהַמַּאֲכָל, דְּהַיְנוּ נִיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים הַמְלֻבָּשִׁים שָׁם. אֲבָל כְּשֶׁהָעַכּוּ"ם מְבַשֵּׁל הַמַּאֲכָל בָּאֵשׁ שֶׁלָּהֶם, אָז נֶאֱחָז בּוֹ בְּיוֹתֵר וְיוֹתֵר בְּחִינַת הַדִּמְיוֹנוֹת וְהַקְּלִפּוֹת הַנַּ"ל, כִּי אֵין לָהֶם כֹּחַ לְגַלּוֹת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, אַדְּרַבָּא, הֵם בְּעַצְמָן הֵם הֵם הַקְּלִפּוֹת וְהַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל, וְהָאֵשׁ שֶׁלָּהֶם הוּא אֵשׁ שֶׁל הַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁמִּשָּׁם בּוֹעֲרִין כָּל הַתַּאֲווֹת שֶׁבָּאִין מִן הַדִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל, בְּחִינַת 'מֵהָאֵשׁ יָצָאוּ', שֶׁכָּל הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא יוֹצְאִין מִבְּחִינַת אֵשׁ. וְעַל-כֵּן בָּאֵשׁ שֶׁלָּהֶם נֶאֱחָז בּוֹ בְּיוֹתֵר וְיוֹתֵר דִּמְיוֹנוֹת הַנַּ"ל. עַל-כֵּן אָסוּר לָנוּ לֶאֱכֹל בִּשּׁוּלֵי עַכּוּ"ם, כִּי אִי אֶפְשָׁר לָנוּ לֶאֱכֹל הַמַּאֲכָל כִּי אִם עַל-יְדֵי תִּקּוּנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם עִקַּר גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא, שֶׁהֵם יְכוֹלִים עַל-יְדֵי-זֶה לְהַכְנִיעַ הַדִּמְיוֹנוֹת וְאָז נִתְגַּלֶּה הַטּוֹב שֶׁבּוֹ, וְאָז דַּיְקָא רָאוּי הַמַּאֲכָל לַאֲכִילַת יִשְׂרָאֵל כַּנַּ"ל:~ אות גוְעַל-כֵּן מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִטַּל טַעַם הַמַּאֲכָלִים, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סוֹטָה מח.), כִּי עִקַּר הִתְגַּלּוּת הַטַּעַם הוּא עַל-יְדֵי הַטּוֹב שֶׁנִּתְגַּלֶּה עַל-יְדֵי שְׁבִירַת הַדִּמְיוֹנוֹת כַּנַּ"ל. וְעִקַּר שְׁבִירַת הַדִּמְיוֹנוֹת הָיָה בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, כִּי עַל-יְדֵי הַקָּרְבָּנוֹת הָיוּ שׁוֹבְרִין וּמַכְנִיעִין אֶת הַמְּדַמֶּה, כַּנַּ"ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בָּטַל הַטַּעַם כַּנַּ"ל:~ אות דוְעַל-כֵּן הָאֲכִילָה הִיא בִּמְקוֹם קָרְבָּן. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בְּרָכוֹת נה.): 'שֻׁלְחָן מְכַפֵּר כַּמִּזְבֵּחַ', כִּי עִקַּר הָאֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה הִיא שְׁבִירַת הַמְּדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת קָרְבָּנוֹת כַּנַּ"ל בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר שְׁבִירַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה הוּא עַל-יְדֵי הַקָּרְבָּנוֹת, עַיֵּן שָׁם: [שַׁיָּךְ לְעֵיל]~ אות הגְּוָנִין דְּאֶשָּׁא הֵם בְּחִינַת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא כַּנַּ"ל, כִּי הֵם בְּחִינַת גְּוָנִין שֶׁבַּמָּמוֹן, כִּי הֵם מִבְּחִינָה אַחַת, מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה, כַּיָּדוּעַ:~ אות ווְעַל-כֵּן מְרֻמָּז בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל, בְּהַמַּעֲשֶׂה הַנּוֹרָאָה שֶׁל הַבַּעַל תְּפִלָּה (סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת מַעֲשֵׂה יב), שֶׁעַל-יְדֵי הַמַּאֲכָלִים הַמִּתְבַּשְּׁלִים בָּאֵשׁ שֶׁל בֵּית הַבִּשּׁוּל וְכוּ' וְכוּ', עַל-יְדֵי-זֶה יוֹצְאִין מִתַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא כַּנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת הַגְּוָנִין. וּכְשֶׁנִּתְגַּלִּין הַגְּוָנִין שֶׁהֵם שֹׁרֶשׁ הַמָּמוֹן אָז מַשְׁלִיכִין לְגַמְרֵי אֶת הַמָּמוֹן שֶׁבַּגַּשְׁמִי, כִּי מִי פֶּתִי יָסוּר הֵנָּה לְהַשְׁלִיךְ תַּעֲנוּג רוּחָנִי וְלִקַּח תַּעֲנוּג עָב חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּמַּאֲמָר 'צִוִּיתָ צֶדֶק' וְכוּ', עַיֵּן שָׁם (סִימָן כג) וְהָבֵן:~ אות זוְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁעִקַּר הַכְנָעַת הַמְדַמֶּה הוּא בְּשַׁבָּת, שֶׁאָז נִכְנָע הַסִּטְרָא אָחֳרָא לְגַמְרֵי, כִּי אָז בְּעֶרֶב שַׁבָּת יוֹצֵאת שַׁלְהוּבָא דְּאֶשָּׁא עַל רֹאשׁ הַקְּלִפּוֹת לְהַכְנִיעָם כַּיָּדוּעַ, שֶׁזֶּהוּ סוֹד רְחִיצַת חַמִּין בְּעֶרֶב שַׁבָּת כַּיָּדוּעַ, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל (סִימָן יט), כִּי עִקַּר הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא הוּא בְּשַׁבָּת, שֶׁאָז לוֹבֵשׁ כִּבְיָכוֹל, בִּגְדֵי גַּאֲוָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים צג, א): "ה' מָלָךְ גֵּאוּת לָבֵשׁ", עַל-כֵּן תַּבְשִׁיל שֶׁל שַׁבָּת רֵיחוֹ נוֹדֵף, כִּי בְּשַׁבָּת מִשְׁתַּנֶּה הַטַּעַם לְטוֹב, כִּי אָז נִכְנָע הַמְדַמֶּה לְגַמְרֵי, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הִתְגַּלּוּת הַטַּעַם הַטּוֹב הַנִּמְשָׁךְ מִן הַקְּדֻשָּׁה, בְּחִינַת 'טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב ה" וְכַנַּ"ל:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן