ליקוטי הלכות חושן משפט ב – הִלְכוֹת מַתָּנָה וּמַתְּנַת שְׁכִיב מְרַע הֲלָכָה א

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט בw ליקוטי הלכות חושן משפט ב – הִלְכוֹת מַתָּנָה וּמַתְּנַת שְׁכִיב מְרַע הֲלָכָה א
תוכן עניינים

מַתָּנָה בְּאֹנֶס אֵינָהּ מַתָּנָה כְּלָל אֲפִלּוּ לֹא מָסַר מוֹדָעָה, וַאֲפִלּוּ גִּלּוּי דַּעַת לְבַד שֶׁאֵינָהּ נוֹתְנָהּ בְּרָצוֹן מְבַטֵּל הַמַּתָּנָה. אֲבָל מְכִירָה בְּאֹנֶס הֲוֵי מְכִירָה אִם לֹא מָסַר מוֹדָעָה: א עַל פִּי מַה שֶּׁמְּבֹאָר לְעֵיל כַּמָּה פְּעָמִים דִּבְרֵי רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, שֶׁכָּל הַנְּפָשׁוֹת שָׁרְשָׁם בָּעֲשִׁירוּת. וּבִשְׁבִיל זֶה הַגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ כְּאִלּוּ נוֹטֵל אֶת נַפְשׁוֹ וְנֶפֶשׁ בָּנָיו וּבְנוֹתָיו, כִּי הֵם תְּלוּיִים בָּעֲשִׁירוּת, עַיֵּן שָׁם בְּמַאֲמַר 'גְּזֵלָה' (סִימָן סט): וְהִנֵּה לְפִי זֶה הָיָה רָאוּי שֶׁיֵּאָסֵר בְּאִסּוּר גָּדוֹל גַּם לִתֵּן לַחֲבֵרוֹ מַתָּנָה מֵרְצוֹנוֹ, מֵאַחַר שֶׁהַנֶּפֶשׁ תְּלוּיָה בְּהַמָּמוֹן, וְאֵיךְ יִהְיֶה הָאָדָם רַשַּׁאי לִתֵּן לַחֲבֵרוֹ מָמוֹנוֹ הֲלֹא הוּא נוֹטֵל אֶת נַפְשׁוֹ שֶׁל עַצְמוֹ. אַךְ בֶּאֱמֶת הִנֵּה עִקַּר מַעֲלַת הָעֲשִׁירוּת הוּא שֶׁמְּגַדֵּל הַשֵּׁם וְהַנֶּפֶשׁ, כִּי הַשֵּׁם הוּא הַנֶּפֶשׁ וַאֲזַי הַכֹּל תְּאֵבִים לְהִדָּבֵק בְּנַפְשׁוֹ. וְעִקָּר הוּא שֶׁהָעֲשִׁירוּת הוּא חוֹמָה לִשְׁמֹר מִכַּעַס, שֶׁעַל יָדוֹ טוֹרֵף נַפְשׁוֹ בְּאַפּוֹ חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הַכַּעַס הֵפֶךְ הָעֲשִׁירוּת, עַיֵּן כָּל זֶה הֵיטֵב בְּסוֹף הַמַּאֲמָר, 'מִפְּנֵי מָה עֵינֵיהֶם שֶׁל תַּרְמוּדִיִּים טְרוּטוֹת' (סִימָן נט). וְעַל כֵּן אַדְּרַבָּא, זֶה עִקַּר מַעֲלַת הָעֲשִׁירוּת שֶׁיַּרְחִיב יָדוֹ וְיִתֵּן מַתָּנוֹת לַעֲנִיִּים, וַאֲפִלּוּ לַעֲשִׁירִים בְּרָצוֹן טוֹב כְּדֵי לִקְנוֹת אַהֲבָה וְרֵעוּת עִם נְפָשׁוֹת רַבִּים, בִּבְחִינַת (משלי יד) "וְאֹהֲבֵי עָשִׁיר רַבִּים", בִּבְחִינַת (שם יט) "וְכָל הָרֵעַ לְאִישׁ מַתָּן". וַאֲזַי יִגְדַּל שְׁמוֹ וְנַפְשׁוֹ מְאֹד עַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהַכְּלָלוּת שֶׁנִּכְלָל עִם רַבִּים שֶׁאוֹהֲבִים אוֹתוֹ וּדְבֵקִים בּוֹ עַל יְדֵי מַתְּנַת יָדוֹ הַטּוֹבָה. וְכַמּוּבָא שָׁם שֶׁעִקַּר גִּדּוּל הַשֵּׁם וְהַנֶּפֶשׁ הוּא שֶׁרַבִּים יִהְיוּ תְּאֵבִים אֵלָיו כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְגַיֵּר גֵּרִים, עַיֵּן שָׁם. וְזֶה עַל יְדֵי מַתְּנַת יָדוֹ כַּנַּ"ל. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (מִשְׁלֵי יח) "מַתָּן אָדָם יַרְחִיב לוֹ וְלִפְנֵי גְּדוֹלִים יַנְחֶנּוּ". וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י, שֶׁיֵּשׁ לוֹ שֵׁם שֶׁהוּא עָשִׁיר וְנָדִיב. נִמְצָא, שֶׁעַל יְדֵי הַמַּתָּנוֹת יְגַדֵּל הַשֵּׁם שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ. וְכָל זֶה עִקָּר דַּוְקָא עַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהָרָצוֹן שֶׁנּוֹתֵן בְּרָצוֹן טוֹב, שֶׁאֲזַי אַף שֶׁמְּחַסֵּר מָמוֹנוֹ שֶׁהוּא חֶסְרוֹן הַנֶּפֶשׁ, עִם כָּל זֶה, אַדְּרַבָּא, עַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהָרָצוֹן יִגְדַּל שְׁמוֹ וְנַפְשׁוֹ, כִּי הַכֹּל תְּאֵבִים לוֹ וְאוֹהֲבִים אוֹתוֹ כַּנַּ"ל. וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ גַּם בְּמָקוֹם אַחֵר שֶׁעִקַּר מַעֲלַת נְתִינַת הַצְּדָקָה שֶׁעַל יְדֵי זֶה קוֹנֶה לוֹ רֵעִים וְאוֹהֲבִים, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר 'וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם' (סִימָן יז), עַיֵּן שָׁם. וְעַל כֵּן בִּבְחִינָה זוֹ אֲפִלּוּ כְּשֶׁנּוֹתֵן מַתָּנָה קוֹנֶה לוֹ אוֹהֲבִים וְנִגְדָּל שְׁמוֹ וְנַפְשׁוֹ כַּנַּ"ל. וְכֵן אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, בְּמָקוֹם אַחֵר (בְּסִימָן סז) שֶׁאַהֲבָה הוּא מְגַדֵּל הַנֶּפֶשׁ, עַיֵּן שָׁם. וְזֶה עִקַּר מַעֲלַת הָעֲשִׁירוּת שֶׁשּׁוֹמֵר מִכַּעַס שֶׁהוּא רֹגֶז וְשִׂנְאָה, אֲבָל הָעֲשִׁירוּת הוּא בְּחִינַת אַהֲבָה וְרָצוֹן הֵפֶךְ הַכַּעַס. נִמְצָא כְּשֶׁנּוֹתֵן מַתָּנוֹת, אַדְּרַבָּא זֶה עִקַּר מַעֲלַת הָעֲשִׁירוּת שֶׁהוּא אַהֲבָה וְרָצוֹן כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בבא בתרא סה.), 'נוֹתֵן – בְּעַיִן יָפָה נוֹתֵן', כִּי בְּוַדַּאי הַנּוֹתֵן מַתָּנָה הוּא בְּעַיִן יָפָה וּבְרָצוֹן טוֹב מְאֹד, כִּי בְּלֹא זֶה לֹא הָיָה יָכוֹל לִתֵּן כְּלָל, כִּי הָיָה מְחַסֵּר אֶת נַפְשׁוֹ וּכְאִלּוּ הוֹרֵג אֶת עַצְמוֹ חַס וְשָׁלוֹם. וְעִקַּר תִּקּוּן הַמַּתָּנָה הוּא הָאַהֲבָה וְהָרָצוֹן כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן בְּוַדַּאי נוֹתֵן בְּעַיִן יָפָה כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁכָּתוּב בַּצְּדָקָה, "וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ", 'בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה' דַּיְקָא, דְּהַיְנוּ עַל יְדֵי שֶׁלֹּא יֵרַע לְבָבְךָ וְתִתֵּן בְּעַיִן יָפָה בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן עַל יְדֵי זֶה, 'יְבָרֶכְךָ', כִּי עַל יְדֵי אַהֲבָה וְהָרָצוֹן יְגַדֵּל שְׁמוֹ וְנַפְשׁוֹ כַּנַּ"ל, וְעִקַּר גִּדּוּל הַנֶּפֶשׁ וְהַשֵּׁם הוּא עַל יְדֵי עֲשִׁירוּת כַּנַּ"ל. נִמְצָא שֶׁמִּמֵּילָא יִהְיֶה מְבֹרָךְ בַּעֲשִׁירוּת עַל יְדֵי נְתִינָתוֹ בְּאַהֲבָה וְלֹא יֵרַע לְבָבוֹ כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן כְּשֶׁמַּכְרִיחִין אוֹתוֹ לִתֵּן מַתָּנָה אַף שֶׁלֹּא מָסַר מוֹדָעָה עִם כָּל זֶה אֵינָהּ מַתָּנָה כְּלָל וְהִיא גְּזֵלָה גְּמוּרָה, מֵאַחַר שֶׁלֹּא נָתַן בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן טוֹב, נִמְצָא שֶׁחִסֵּר אֶת נַפְשׁוֹ בְּמַתָּנָה זוֹ כְּמוֹ בִּגְזֵלָה מַמָּשׁ, כִּי אֵין הַנֶּפֶשׁ וְהַשֵּׁם נִגְדָּל וְנִשְׁלָם אֶלָּא עַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהִכָּלְלוּת כַּנַּ"ל: ב אֲבָל בִּמְכִירָה הוּא בְּהֵפֶךְ, כִּי בְּוַדַּאי עַל יְדֵי שֶׁמּוֹכֵר חֲפָצָיו אֵין נִגְדָּל שְׁמוֹ וְנַפְשׁוֹ כְּלָל, כִּי אֵין נִגְדָּל הַשֵּׁם וְהַנֶּפֶשׁ כִּי אִם עַל יְדֵי הַמַּתָּנָה כַּנַּ"ל וְכַנִּרְאֶה בְּחוּשׁ. נִמְצָא שֶׁעִקַּר תִּקּוּן וּשְׁלֵמוּת הַחִסָּרוֹן שֶׁמְּחַסֵּר אֶת נַפְשׁוֹ עַל יְדֵי שֶׁמּוֹכֵר חֲפָצָיו הוּא עַל יְדֵי הַמָּמוֹן שֶׁמְּקַבֵּל בְּעַד הַחֵפֶץ שֶׁעַל יְדֵי זֶה חוֹזֵר וּמַשְׁלִים אֶת נַפְשׁוֹ. וְעַל כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בבא בתרא לז:): 'מוֹכֵר – בְּעַיִן רָעָה מוֹכֵר', כִּי אֵין הַמְּכִירָה בִּשְׁבִיל אַהֲבַת חֲבֵרוֹ לְהַגְדִּיל שְׁמוֹ כַּנַּ"ל, רַק מֵחֲמַת אֹנֶס מָמוֹן כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל, 'מוֹכֵר עָצֵב'. נִמְצָא שֶׁגַּם כָּל הַמְּכִירוֹת הֵם רַק בְּאֹנֶס כַּנַּ"ל, וְעַל כֵּן אֲפִלּוּ אִם אֲנָסוּהוּ לַמְּכִירָה, הַמְּכִירָה קַיֶּמֶת, מֵאַחַר שֶׁגַּם כָּל הַמְּכִירוֹת אֵינָם בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן רַק שֶׁנִּתְקָן חֶסְרוֹן הַנֶּפֶשׁ עַל יְדֵי שֶׁמְּקַבֵּל מָמוֹן בְּעַד הַמְּכִירָה, עַל כֵּן גַּם בְּאֹנֶס מַמָּשׁ הַמְּכִירָה קַיֶּמֶת, מֵאַחַר שֶׁקִּבֵּל מָמוֹן שֶׁהוּא מַשְׁלִים חֶסְרוֹן הַנֶּפֶשׁ, אֲבָל מַתָּנָה שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל דָּמִים לְהַשְׁלִים חֶסְרוֹן נַפְשׁוֹ, וְאֵין הַנֶּפֶשׁ נִשְׁלֶמֶת כִּי אִם עַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהָרָצוֹן כַּנַּ"ל, עַל כֵּן כְּשֶׁהִיא בְּאֹנֶס הִיא גְּזֵלָה מַמָּשׁ כַּנַּ"ל: וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל לְעִנְיַן מוֹכֵר: מַאי טַעְמָא מוֹכֵר ־ קִבֵּל דָּמֵי, נוֹתֵן – לֹא קִבֵּל וְכוּ', כִּי מֵאַחַר שֶׁהַנּוֹתֵן לֹא קִבֵּל דָּמִים אֵין הַנֶּפֶשׁ נִשְׁלֶמֶת מֵחֶסְרוֹנָהּ כִּי אִם עַל יְדֵי הָרָצוֹן וְהָאַהֲבָה כַּנַּ"ל, וְעַל כֵּן אֲפִלּוּ גִּלּוּי דַּעַת שֶׁאֵין הַמַּתָּנָה בְּרָצוֹן טוֹב מְבַטֵּל הַמַּתָּנָה כַּנַּ"ל: ג וְזֶה בְּחִינַת מַתְּנַת בָּרִיא הוּא כְּשֶׁמְּשַׁיֵּר, וּכְשֶׁאֵינוֹ מְשַׁיֵּר הִיא מַתְּנַת שְׁכִיב מְרַע. כִּי בְּוַדַּאי כְּשֶׁדַּעְתּוֹ לִתֵּן בְּמַתְּנַת בָּרִיא מֵחַיִּים, בְּוַדַּאי צָרִיךְ לְשַׁיֵּר לְעַצְמוֹ עַל כָּל פָּנִים כָּל שֶׁהוּא בְּהֶכְרֵחַ, כְּדֵי לְשַׁיֵּר עַל כָּל פָּנִים שֹׁרֶשׁ לְנַפְשׁוֹ, כִּי אַף שֶׁעַל יְדֵי הַמַּתָּנָה בְּעַצְמָהּ נִגְדָּל נַפְשׁוֹ כַּנַּ"ל, עִם כָּל זֶה צָרִיךְ שֶׁיִּשָּׁאֵר שֹׁרֶשׁ כָּל שֶׁהוּא לְנַפְשׁוֹ שֶׁיִּהְיֶה לָהּ בַּמֶּה לִתָּלוֹת, דְּהַיְנוּ שֶׁיַּשְׁאִיר לְעַצְמוֹ אֵיזֶה שִׁיּוּר מִנְּכָסָיו שֶׁהֵם שָׁרְשֵׁי נַפְשׁוֹ כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן כְּשֶׁנּוֹתֵן כָּל נְכָסָיו לְגַמְרֵי בְּלִי שׁוּם שִׁיּוּר, הוּא בְּוַדַּאי מַתְּנַת שְׁכִיב מְרַע, דְּהַיְנוּ לְאַחַר מוֹתוֹ דַּיְקָא, כִּי בְּוַדַּאי לֹא יָמִית אֶת עַצְמוֹ מֵחַיִּים לִתֵּן כָּל נְכָסָיו לְגַמְרֵי וְלֹא יַשְׁאִיר לְעַצְמוֹ שׁוּם שֹׁרֶשׁ לְנַפְשׁוֹ, וַהֲרֵי הוּא חָשׁוּב כַּמֵּת, וְעַל כֵּן בְּוַדַּאי כַּוָּנָתוֹ לְאַחַר מוֹתוֹ. וְעַתָּה נְכוֹנִים מְאֹד דִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁהִצְרִכוּ שִׁיּוּר. וְאִיתָא הַטַּעַם שֶׁבְּוַדַּאי אֵין אָדָם מַעֲנִי עַצְמוֹ לִבְלִי לְהַשְׁאִיר לְעַצְמוֹ כְּלוּם. וּלְפִי פְּשׁוּטוֹ תָּמוּהַּ, כִּי לְפִי זֶה הָיָה רָאוּי לָתֵת שִׁעוּר גָּדוֹל לְהַשִּׁיּוּר, וְכִי יָכוֹל לְפַרְנֵס עַצְמוֹ בְּמַה שֶּׁיְּשַׁיֵּר לְעַצְמוֹ זוּז כָּל שֶׁהוּא. אַךְ הָאֱמֶת כִּי עִקַּר הַשִּׁיּוּר הוּא כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁאָר שֹׁרֶשׁ לְנַפְשׁוֹ כַּנַּ"ל: ד וְזֶה בְּחִינַת דִּבְרֵי שְׁכִיב מְרַע אֵין צְרִיכִין קִנְיָן, כִּי כָּל הַקִּנְיָנִים הֵם כְּדֵי לְהוֹצִיא הַדָּבָר מֵרְשׁוּתוֹ לִרְשׁוּת חֲבֵרוֹ, כִּי מֵאַחַר שֶׁהַנֶּפֶשׁ נִשְׁרֶשֶׁת בְּהַמָּמוֹן קָשֶׁה לְהוֹצִיא הַדָּבָר מֵאֶחָד לַחֲבֵרוֹ, וְעַל כֵּן צָרִיךְ קִנְיָן גָּמוּר לָזֶה, דְּהַיְנוּ קִנְיָן סוּדָר וְכַיּוֹצֵא, כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי זֶה יֵצֵא הַדָּבָר מִשֹּׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ לַחֲבֵרוֹ, וְזֶה בְּחִינַת כָּל הַקִּנְיָנִים. וְעַל כֵּן חֹזֶק הַקִּנְיָן עַל יְדֵי הַכְּתָב, כִּי הַכְּתָב הוּא פְּנִימִיּוּת שֹׁרֶשׁ הַנֶּפֶשׁ, וּכְשֶׁכּוֹתֵב לַחֲבֵרוֹ הַקִּנְיָן אֲזַי מְגַלֶּה פְּנִימִיּוּת שֹׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ שֶׁמְּרֻצֶּה בְּהַקִּנְיָן, וַאֲזַי יוֹצֵא הַדָּבָר לְגַמְרֵי מִפְּנִימִיּוּת שֹׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ. וְעַל כֵּן מוֹעִיל הַקִּנְיָן בְּיוֹתֵר עַל יְדֵי הַכְּתָב, וְכַמְבֹאָר כָּל זֶה לְעֵיל בְּהִלְכוֹת הַלְוָאָה. וְעַל כֵּן הַשְּׁכִיב מְרַע שֶׁמַּתְּנָתוֹ רַק לְאַחַר מוֹתוֹ, וַאֲזַי יוֹצֵא הַנֶּפֶשׁ וְנִבְדֶּלֶת מִן הָעֲשִׁירוּת, "כִּי לֹא בְמוֹתוֹ יִקַּח הַכֹּל וְכוּ'" (תְּהִלִּים מט), "וּמַה חֶפְצוֹ בְּבֵיתוֹ אַחֲרָיו" (איוב כא), דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא נִשְׁאָר לוֹ שׁוּם חֵפֶץ וְרָצוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶפֶשׁ – בְּבֵיתוֹ אַחֲרָיו, דְּהַיְנוּ בְּבֵיתוֹ וּרְשׁוּתוֹ שֶׁהֵם נְכָסִים וַעֲשִׁירוּת שֶׁלּוֹ, וְעַל כֵּן בְּדִבּוּר בְּעָלְמָא נִקְנֶה הַמַּתָּנָה לַחֲבֵרוֹ בְּמַתְּנַת שְׁכִיב מְרַע, כִּי בְּקַל הַדָּבָר נִכְנָס לִרְשׁוּת חֲבֵרוֹ לְאַחַר מִיתַת הַשְּׁכִיב מְרַע, מֵאַחַר שֶׁאֵין שֹׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ שָׁם כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (גיטין יג.): דִּבְרֵי שְׁכִיב מְרַע כִּכְתוּבִין וְכִמְסוּרִין דָּמִי, כִּי הֵם כִּכְתוּבִין וּמְסוּרִין מַמָּשׁ, כִּי עַל יְדֵי כְּתִיבָה וּמְסִירָה יוֹצֵא הַדָּבָר לְגַמְרֵי מִפְּנִימִיּוּת שֹׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן מַתְּנַת הַשְּׁכִיב מְרַע שֶׁמִּמֵּילָא יוֹצְאִין הַנְּכָסִים מִפְּנִימִיּוּת שֹׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ אַחַר מוֹתוֹ כַּנַּ"ל, עַל כֵּן דְּבָרָיו הֵם כִּכְתוּבִין וּמְסוּרִין מַמָּשׁ, וּבְדִבּוּר בְּעָלְמָא יוֹצֵא לִרְשׁוּת חֲבֵרוֹ, מֵאַחַר שֶׁאֵין שֹׁרֶשׁ נַפְשׁוֹ שָׁם כְּלָל כַּנַּ"ל: בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן: לְעֵיל בְּמַאֲמָר 'וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם', מְדַבֵּר גַּם כֵּן לְעִנְיַן גֵּרִים שֶׁמּוֹעִיל נְתִינַת הַצְּדָקָה שֶׁעַל יְדֵי זֶה קוֹנֶה אוֹהֲבִים וְרֵעִים, וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשִׂים גֵּרִים, עַיֵּן שָׁם. וְזֶהוּ בְּחִינַת מַתָּנָה גַּם כֵּן כַּנַּ"ל, וְזֶה זֶה מַעֲלַת הָעֲשִׁירוּת כְּדֵי לְהַגְדִּיל הַנֶּפֶשׁ וְהַשֵּׁם לַעֲשׂוֹת גֵּרִים כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם, עַיֵּן שָׁם:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן