ליקוטי הלכות חושן משפט ב – הִלְכוֹת הֶפְקֵר וְנִכְסֵי הַגֵר הֲלָכָה ג

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט ב ליקוטי הלכות חושן משפט ב – הִלְכוֹת הֶפְקֵר וְנִכְסֵי הַגֵר הֲלָכָה ג
תוכן עניינים

א עִנְיַן הֶפְקֵר, וְנִכְסֵי הַגֵּר שֶׁהֵם גַּם כֵּן הֶפְקֵר לְאַחַר מוֹתוֹ וְכָל הַקּוֹדֵם בָּהֶם זָכָה: כִּי כָּל הַקִּנְיָנִים שֶׁל כָּל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם הֵם עַל יְדֵי הַדַּעַת, כִּי עַל יְדֵי הַדַּעַת נַעֲשִׂין כָּל הַקִּנְיָנִים שֶׁבָּעוֹלָם, כִּי עִקַּר הַקִּנְיָן הוּא כְּשֶׁנַּעֲשֶׂה בִּידִיעָה שְׁלֵמָה. וּבִשְׁבִיל זֶה תִּקְּנוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה כָּל הַקִּנְיָנִים שֶׁל כָּל דָּבָר וְדָבָר, כְּגוֹן מִטַּלְטְלִין בִּמְשִׁיכָה אוֹ בְּהַגְבָּהָה וְקַרְקָעוֹת בַּחֲזָקָה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, כִּי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שִׁעֲרוּ שֶׁעַל יְדֵי קִנְיָן זֶה נִמְשָׁךְ הַדַּעַת לְתוֹךְ הַמְּכִירָה אוֹ הַמַּתָּנָה, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁאוֹמֵר לוֹ 'לֵךְ מְשֹׁךְ וּקְנִי' וְהַקּוֹנֶה מָשַׁךְ הַחֵפֶץ, אָז בְּוַדַּאי סַמְכָא דַּעְתָּם שֶׁל הַמּוֹכֵר וְהַקּוֹנֶה שֶׁיִּתְקַיֵּם הַמִּקָּח וְלֹא יַחְזְרוּ בָּהֶם עוֹד לְעוֹלָם, וְכֵן בְּכָל הַקִּנְיָנִים. כִּי עִקַּר הַקִּנְיָן עַל יְדֵי הַדַּעַת, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים קד) "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ", וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (נְדָרִים מא) 'דַּעַת קָנִיתָ מֶה חָסַרְתָּ דַּעַת חָסַרְתָּ מֶה קָנִיתָ', וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (מִשְׁלֵי ד) "קְנֵה חָכְמָה קְנֵה בִינָה". וְהַדַּעַת הִיא הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת "רֵאשִׁית דַּעַת" (שָׁם א). נִמְצָא, שֶׁעִקַּר קִיּוּם כָּל הַמַשָּׂא וּמַתָּן שֶׁבָּעוֹלָם הוּא עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא הַדַּעַת שֶׁמְּחַיָּה אֶת הַכֹּל, שֶׁעַל יָדוֹ כָּל הַקִּנְיָנִים עַל פִּי דִּין תּוֹרָה כְּגוֹן מְשִׁיכָה אוֹ הַגְבָּהָה וְכוּ', כִּי עַל יְדֵי הַדַּעַת שֶׁהוּא הַתּוֹרָה מִתְקַיְּמִים כָּל הַקִּנְיָנִים שֶׁבָּעוֹלָם כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן אִי אֶפְשָׁר לְהַקְנוֹת שׁוּם דָּבָר לַחֲבֵרוֹ בִּמְכִירָה אוֹ בְּמַתָּנָה כִּי אִם עַל יְדֵי אֵיזֶה קִנְיָן כְּפִי הַדִּין תּוֹרָה, כִּי בְּלֹא הַקִּנְיָן הַשַּׁיָּךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר עֲדַיִן לֹא נִמְשָׁךְ הַדַּעַת שֶׁהוּא הַתּוֹרָה לְתוֹךְ אוֹתָהּ הַמְּכִירָה וְכַיּוֹצֵא, וְעַל כֵּן עֲדַיִן לֹא נִתְקַיֵּם הַמִּקָּח וְכַנַּ"ל. אֲבָל עִנְיַן הֶפְקֵר הוּא בְּחִינַת קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה, כִּי עִקַּר קִיּוּם כָּל הָעוֹלָם הוּא רַק עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (שַׁבָּת פח) עַל ה' דְּ'הַשִּׁשִּׁי' שֶׁכָּל הָעוֹלָם הָיָה תָּלוּי עַד שִׁשָּׁה בְּסִיוָן שֶׁקִּבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב "נְמוֹגִים אֶרֶץ וְכָל יֹשְׁבֶיהָ אָנֹכִי תִכַּנְתִּי עַמּוּדֶיהָ סֶלָה" וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה עַל קַבָּלַת הַתּוֹרָה שֶׁעַל יָדָהּ נִתְבַּסֵּס הָעוֹלָם. אֲבָל קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה הָיָה כָּל הָעוֹלָם בִּבְחִינַת 'תֹּהוּ וָבֹהוּ', בִּבְחִינַת הֶפְקֵר, וַאֲפִלּוּ קִיּוּם הָעוֹלָם קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה הָיָה רַק בִּשְׁבִיל הֶעָתִיד שֶׁיְּקַבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה. אֲבָל בְּלֹא הַתּוֹרָה נֶחֱשָׁב כָּל הָעוֹלָם הֶפְקֵר כַּמִּדְבָּר וְהַכֹּל יְכוֹלִין לִשְׁלֹט בּוֹ חַס וְשָׁלוֹם. כִּי בֶּאֱמֶת, הֵן בִּכְלָלִיּוּת הָעוֹלָם קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה, וְהֵן בְּכָל אָדָם בִּפְרָטִיּוּת כָּל זְמַן שֶׁאֵינוֹ נוֹהֵג כַּשּׁוּרָה חַס וְשָׁלוֹם וְאֵינוֹ מְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה חַס וְשָׁלוֹם, אָז הָעוֹלָם וְהָאָדָם הֵם בִּבְחִינַת הֶפְקֵר, כִּי אֵין הֶפְקֵר גָּדוֹל מִזֶּה כְּשֶׁאֵין חוֹשְׁבִין עַל אַחֲרִיתוֹ וְתַכְלִיתוֹ וּמַה יִהְיֶה מִמֶּנּוּ בְּעָלְמָא דְּאָתֵי לְאַחַר פְּטִירָתוֹ, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְהִמָּלֵט מִן הַמִּיתָה בְּשׁוּם אֹפֶן, כִּי אֲפִלּוּ כְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ גַּם אָז יִהְיֶה מֻכְרָח כָּל אָדָם לָמוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּינוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּפֵרוּשׁ שְׁאֲפִלּוּ מָשִׁיחַ בְּעַצְמוֹ יָמוּת לֹא כְּמוֹ שֶׁחוֹשְׁבִין הָעוֹלָם שֶׁכְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ תִּתְבַּטֵּל הַמִּיתָה כִּי לֹא כֵן הוּא כַּנַּ"ל, וְאִם כֵּן מֵאַחַר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִמָּלֵט מִזֶּה וְאָז יִהְיֶה עוֹלָם אָרֹךְ לְעוֹלְמֵי עַד וּלְנֵצַח נְצָחִים, הֲיֵשׁ מֻפְקָר גָּדוֹל מִזֶּה כְּשֶׁהוֹלֵךְ אַחַר תַּאֲוַת לִבּוֹ וּמַפְקִיר עַצְמוֹ מֵחַיִּים נִצְחִיִּים. וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וְנִדְפַּס בְּשִׂיחוֹת הָרַ"ן, שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהֶפְקֵרוּת אֵין צְרִיכִין לַעֲבוֹדַת ה' יִתְבָּרַךְ כִּי יְכוֹלִין לִהְיוֹת אִישׁ כָּשֵׁר בְּלִי הֶפְקֵרוּת. וְאָמַר: אַף עַל פִּי שֶׁאֶצְלִי אֵין זֶה הֶפְקֵרוּת כְּלָל, כִּי אַדְּרַבָּא לְהֵפֶךְ הוּא מֻפְקָר, הַיְנוּ מִי שֶׁאֵינוֹ מַפְקִיר עַצְמוֹ בִּשְׁבִיל ה' יִתְבָּרַךְ זֶהוּ מֻפְקָר בֶּאֱמֶת, אַךְ אַף עַל פִּי כֵן אֲפִלּוּ מַה שֶּׁנִּקְרָא אֵצֶל הָעוֹלָם הֶפְקֵרוּת וְכוּ' גַּם זֶה אֵין צְרִיכִין, כִּי יְכוֹלִין לִהְיוֹת אִישׁ כָּשֵׁר בְּלִי הֶפְקֵרוּת עַיֵּן שָׁם: נִמְצָא שֶׁבֶּאֱמֶת זֶה שֶׁאֵינוֹ הוֹלֵךְ בְּדַרְכֵי ה' זֶהוּ מֻפְקָר בֶּאֱמֶת, כִּי אֵין הֶפְקֵרוּת גָּדוֹל מִזֶּה שֶׁמַּפְקִיר הַחַיִּים נִצְחִיִּים וְטוֹב אֲמִתִּי וְנִצְחִי בִּשְׁבִיל שָׁעָה קַלָּה, בִּשְׁבִיל תַּעֲנוּגֵי עוֹלָם הַזֶּה שֶׁהוּא כְּצֵל עוֹבֵר וְכָל תַּעֲנוּגָיו מְעֹרָבִים בִּמְרִירוּת בְּכַעַס וְיָגוֹן וּמַכְאוֹבוֹת, וְאֵין שׁוּם אָדָם שֶׁרוֹדֵף אַחַר עוֹלָם הַזֶּה שֶׁיִּהְיֶה לוֹ נַחַת וְתַעֲנוּג בָּעוֹלָם הַזֶּה, כִּי "כָּל יָמָיו כַּעַס וּמַכְאוֹבוֹת", כִּי הָעוֹלָם הַזֶּה מָלֵא פְּגָעִים וְצָרוֹת וְיִסּוּרִים וּדְאָגוֹת וּמְרִירוּת גָּדוֹל בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, וְכַמּוּבָא בַּשְּׁלָ"ה 'אֵין רֶגַע בְּלֹא פֶּגַע אֵין שָׁבוּעַ אֵין שְׁמִטָּה' וְכוּ' וְכוּ' עַיֵּן שָׁם, וְכַמְבֹאָר אֶצְלֵנוּ בְּמָקוֹם אַחֵר שֶׁבֶּאֱמֶת אֵין נִמְצָא גַּם אֶחָד שֶׁיִּהְיֶה לוֹ עוֹלָם הַזֶּה כְּלָל. וּבְוַדַּאי אֵין טוֹב בָּאָדָם כִּי אִם לִרְדֹּף תָּמִיד אַחַר הַתַּכְלִית הָאֲמִתִּי תַּכְלִית הַנִּצְחִי שֶׁהוּא לַעֲבֹד אֶת ה' תָּמִיד לָסוּר מֵרַע וְלַעֲשׂוֹת טוֹב, שֶׁזֶּהוּ טוֹב אֲמִתִּי לְנֶצַח נְצָחִים. נִמְצָא, מִי שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ עֹל תּוֹרָה וּמִצְוֹת הוּא בְּחִינַת מֻפְקָר, וּבֶאֱמֶת הוּא הֶפְקֵר כִּי נִסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ שְׁמִירָתוֹ יִתְבָּרַךְ וְהַכֹּל יְכוֹלִין לִשְׁלֹט בּוֹ, וּכְמוֹ שֶׁמָּצִינוּ בִּכְלָלִיּוּת יִשְׂרָאֵל כְּשֶׁחָטְאוּ בִּימֵי בַּיִת רִאשׁוֹן, שֶׁנִּבְּאוּ לָהֶם הַנְּבִיאִים שֶׁיִהְיוּ כְּמוֹ הֶפְקֵר וְיִשְׁלְטוּ בָּהֶם הָעַכּוּ"ם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בְּיִרְמְיָה לד): "הִנְנִי קוֹרֵא לָכֶם דְּרוֹר נְאוּם ה' אֶל הַחֶרֶב" וְכוּ', וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י שָׁם 'הִנְנִי קוֹרֵא לָכֶם דְּרוֹר מֵאִתִּי, שֶׁאֵינִי אָדוֹן לָכֶם, וְתִהְיוּ הֶפְקֵר אֶל הַחֶרֶב' וְכוּ'. וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בְּכַמָּה פְּסוּקִים. וְזֶהוּ בְּחִינַת חֻרְבַּן הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כִּי מֵחֲמַת עֲוֹנוֹתֵיהֶם הִפְקִיר ה' יִתְבָּרַךְ אֶת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ עַד שֶׁשָּׁלְטוּ בּוֹ יְדֵי זָרִים: כִּי קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה, וְכֵן כְּשֶׁעוֹזְבִין אֶת הַתּוֹרָה חַס וְשָׁלוֹם וְאֵין מְקַיְּמִין אוֹתָהּ חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי הָעוֹלָם חַס וְשָׁלוֹם בִּבְחִינַת הֶפְקֵר. כִּי עִקַּר קִיּוּם הָעוֹלָם הוּא עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, וְיִשְׂרָאֵל זָכוּ בְּכָל הָעוֹלָם וּמְלֹאוֹ עַל יְדֵי קַבָּלַת הַתּוֹרָה, וּבִשְׁבִיל זֶה קִבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה בַּמִּדְבָּר כִּי מִדְבָּר הוּא מְקוֹם הֶפְקֵר לְהוֹרוֹת שֶׁיִּשְׂרָאֵל זָכוּ בְּכָל הָעוֹלָם מִן הַהֶפְקֵר עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, כִּי קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה הַכֹּל נֶחֱשַׁב כַּמִּדְבָּר שֶׁהוּא הֶפְקֵר. וְעַל כֵּן הֶפְקֵר נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי דִּבּוּר בְּעָלְמָא בְּלִי שׁוּם קִנְיָן, כִּי כְּשֶׁנּוֹתֵן מַתָּנָה אוֹ כְּשֶׁמּוֹכֵר לַחֲבֵרוֹ דָּבָר כָּל זְמַן שֶׁלֹּא קָנָה חֲבֵרוֹ אֵין הַמְּכִירָה וְהַמַּתָּנָה כְּלוּם וְיָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ, אֲבָל בְּהֶפְקֵר תֵּכֶף כְּשֶׁמַּפְקִיר חָל הַהֶפְקֵר וְאֵינוֹ יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁשּׁוּם אָדָם לֹא הֶחֱזִיק בּוֹ עֲדַיִן, כִּי אִם כְּשֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ חוֹזֵר וּמַחֲזִיק בּוֹ כְּמוֹ אָדָם אַחֵר שֶׁזּוֹכֶה מִן הַהֶפְקֵר, אֲבָל הַהֶפְקֵר חָל מִיָּד בְּלִי שׁוּם קִנְיָן, כִּי כָּל הַקִּנְיָנִים הֵם בִּבְחִינַת הַדַּעַת שֶׁהִיא בְּחִינַת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל, אֲבָל הֶפְקֵר נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה שֶׁהוּא בְּחִינַת הֶפְקֵר, וְקֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה עֲדַיִן אֵין שׁוּם דַּעַת כְּלָל, כִּי עִקַּר הַדַּעַת הִיא הַתּוֹרָה. וְעַל כֵּן אֵין שַׁיָּךְ בְּהֶפְקֵר שׁוּם קִנְיָן כְּלָל שֶׁהוּא בְּחִינַת דַּעַת, כִּי הַהֶפְקֵר בִּבְחִינַת קֹדֶם הַמְשָׁכַת הַדַּעַת שֶׁהוּא קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה. כִּי הָאָדָם בְּכָל זְמַן יֵשׁ לוֹ בְּחִירָה, לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת קַבָּלַת הַתּוֹרָה אוֹ חַס וְשָׁלוֹם לְהֵפֶךְ שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הֶפְקֵר וְכַנַּ"ל: ב וְזֶהוּ בְּחִינַת נִכְסֵי הַגֵּר שֶׁהֵן הֶפְקֵר. כִּי הַגֵּר יִשְׂרָאֵל זוֹכִין בּוֹ מִן הַהֶפְקֵר, כִּי קֹדֶם שֶׁמִּתְגַּיֵּר וּמְקַבֵּל עָלָיו הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת הוּא בִּבְחִינַת הֶפְקֵר וְכַנַּ"ל. וְאִי אֶפְשָׁר לְהַגֵּר שֶׁיִּתְגַּיֵּר כִּי אִם עַל יְדֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי קֹדֶם שֶׁקִּבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה הָיָה הַכֹּל הֶפְקֵר וְהָיָה רְשׁוּת לְכָל אָדָם לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, וְעַל יְדֵי זֶה הָיָה זוֹכֶה כָּל הָעוֹלָם וּמְלֹאוֹ מִן הַהֶפְקֵר. אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁזָּכוּ יִשְׂרָאֵל וְקִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה, אֲזַי זָכוּ הֵם בַּתּוֹרָה וּבְכָל הָעוֹלָם וּמְלֹאוֹ הַתְּלוּיִים בַּתּוֹרָה, וַאֲזַי הַכֹּל שֶׁלָּנוּ. וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: "רָאָה וַיַּתֵּר גּוֹיִם" – שֶׁבִּשְׁעַת קַבָּלַת הַתּוֹרָה הִתִּיר לָהֶם מָמוֹנָם שֶׁל הָעַכּוּ"ם. כִּי הַכֹּל שֶׁלָּנוּ עַל יְדֵי קַבָּלַת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל. וְעַכְשָׁו שֶׁזָּכִינוּ לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, כָּל מִי שֶׁרוֹצֶה לְהִתְגַּיֵּר וּלְקַבֵּל עָלָיו אֶת הַתּוֹרָה אִי אֶפְשָׁר לְהִתְגַּיֵּר כִּי אִם עַל יְדֵי יִשְׂרָאֵל, דְּהַיְנוּ עַל יְדֵי בֵּית דִּין מִיִּשְׂרָאֵל, כַּמְבֹאָר בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ. וְאִם יִרְצֶה הַגֵּר לְקַיֵּם אֶת כָּל הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת בְּעַצְמוֹ בְּלִי שֶׁיִּתְגַּיֵּר עַל יְדֵי יִשְׂרָאֵל, אֵינוֹ נֶחֱשָׁב לְגֵר, וְלֹא נִכְנָס עֲדַיִן לִקְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל, וְרָחוֹק מֵה' יִתְבָּרַךְ כְּמוֹ קֹדֶם. כִּי עַכְשָׁו שֶׁכְּבָר קִבַּלְנוּ אֶת הַתּוֹרָה, אִי אֶפְשָׁר לְשׁוּם גֵּר שֶׁיִּתְגַּיֵּר וְלִכְנֹס בִּקְדֻשַּׁת קַבָּלַת הַתּוֹרָה כִּי אִם עַל יְדֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי כְּבָר זָכִינוּ בְּהַתּוֹרָה וְהִיא שֶׁלָּנוּ, וּמִי שֶׁרוֹצֶה לְהִתְגַּיֵּר הוּא צָרִיךְ לָבוֹא אֶצְלֵנוּ דַּוְקָא כַּנַּ"ל. וּכְמוֹ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מֵרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְעִנְיַן הִתְקָרְבוּת יִשְׂרָאֵל לַה' יִתְבָּרַךְ, שֶׁקֹּדֶם שֶׁיֵּשׁ צַדִּיק אֲמִתִּי בָּעוֹלָם אֲזַי כָּל מִי שֶׁרוֹצֶה לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ יָכוֹל לְהִתְקָרֵב. אֲבָל אַחַר שֶׁכְּבָר נִמְצָא צַדִּיק אֲמִתִּי מַנְהִיג יִשְׂרָאֵל אֲמִתִּי, אֲזַי אִי אֶפְשָׁר לְשׁוּם אָדָם לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ כִּי אִם עַל יָדוֹ דַּיְקָא. נִמְצָא שֶׁיִּשְׂרָאֵל זוֹכִין בַּגֵּרִים מִן הַהֶפְקֵר. וְעַל כֵּן נְכָסָיו הֵם הֶפְקֵר לְיִשְׂרָאֵל לְאַחַר מוֹתוֹ, כִּי יִשְׂרָאֵל זָכוּ בּוֹ וּבִנְכָסָיו מִן הַהֶפְקֵר עַל יְדֵי שֶׁקִּבֵּל אֶת עֹל תּוֹרָה עַל יָדָם, כִּי הַכֹּל תָּלוּי בְּהַתּוֹרָה וְכַנַּ"ל: ג וְזֶה בְּחִינַת חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְכָל הַגָּלֻיּוֹת שֶׁיִּשְׂרָאֵל גּוֹלִין מִגּוֹלָה אֶל גּוֹלָה. כִּי מֵאַחַר שֶׁעָבְרוּ אֶת הַתּוֹרָה נַעֲשׂוּ בִּבְחִינַת הֶפְקֵר חַס וְשָׁלוֹם, עַד שֶׁשָּׁלְטוּ בָּהֶם הָעַכּוּ"ם וְהִגְלוּ אוֹתָם לִמְקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים מִן הַקְּדֻשָּׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מִדְבָּר שֶׁהוּא מְקוֹם הֶפְקֵר. אֲבָל בֶּאֱמֶת אַף עַל פִּי כֵן אֵין דּוֹר יָתוֹם, וּבְכָל דּוֹר וָדוֹר אֲפִלּוּ אַחַר הַחֻרְבָּן נִמְצָאִים צַדִּיקִים וּכְשֵׁרִים שֶׁמְּקַיְּמִין אֶת הַתּוֹרָה, וַאֲזַי הֵם חוֹזְרִים וְזוֹכִים בְּהַתּוֹרָה וּבְכָל הָעוֹלָם הַתְּלוּיִים בָּהּ מִן הַהֶפְקֵר, וְהֵם מְהַפְּכִים מִדְבָּר לְיִשּׁוּב, כְּמוֹ יִשְׂרָאֵל שֶׁקִּבְּלוּ בִּתְחִלָּה אֶת הַתּוֹרָה בַּמִּדְבָּר דַּיְקָא לְהוֹרוֹת שֶׁזּוֹכִים הַכֹּל מִן הַהֶפְקֵר, כִּי כָּל הָעוֹלָם קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה הוּא בִּבְחִינַת הֶפְקֵר כַּמִּדְבָּר וְכַנַּ"ל. כְּמוֹ כֵן עַכְשָׁו בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, הַצַּדִּיקִים אֲמִתִּיִּים שֶׁהֵם מְאִירִין לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה בְּכָל דּוֹר וָדוֹר וּמְקָרְבִין אֶת יִשְׂרָאֵל לַה' יִתְבָּרַךְ עַל יְדֵי עֲצוֹתֵיהֶם שֶׁמְּגַלִּין לָנוּ בְּחִדּוּשֵׁי תּוֹרָתָם, עַל יְדֵי זֶה הֵם מְהַפְּכִין מִדְבָּר לְיִשּׁוּב וּמַעֲלִין וּמַגְבִּיהִין אֶת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הַחֲרֵבִים שֶׁגָּלוּ יִשְׂרָאֵל לְשָׁם, כִּי זוֹכִין בְּכָל אֵלּוּ הַמְּקוֹמוֹת מִן הַהֶפְקֵר, וּמַגְבִּיהִין הַכֹּל לַה' יִתְבָּרַךְ, בִּבְחִינַת (זְכַרְיָה ט) "וְנִשְׁאַר גַּם הוּא לֵאלֹקֵינוּ". כִּי זֶה עִקַּר סוֹד הַגָּלוּת כַּמּוּבָא. עַד שֶׁנִּזְכֶּה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ לְבִיאַת מְשִׁיחֵנוּ, וְאָז יֻחְזַר כָּל הָעוֹלָם וּמְלֹאוֹ לְיָדֵינוּ וּרְשׁוּתֵנוּ, כִּי הַכֹּל שֶׁלָּנוּ עַל יְדֵי קִיּוּם הַתּוֹרָה שֶׁזָּכִינוּ לְקַיֵּם בְּכָל הַגָּלֻיּוֹת וְכַנַּ"ל: ד וְזֶה בְּחִינַת שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל, וְכָל הַגָּלוּת נִגְזַר בִּשְׁבִיל בִּטּוּל שְׁמִטּוֹת וְיוֹבְלוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דִּבְרֵי הַיָּמִים ב לו) "עַד רָצְתָה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתוֹתֶיהָ" וְכוּ' וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י שָׁם. כִּי בִּשְׁמִטָּה וְיוֹבֵל אָז הַכֹּל הֶפְקֵר, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר מִצְוַת שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל שֶׁיִּהְיֶה אָז כָּל הַתְּבוּאָה הֶפְקֵר. וְעַל כֵּן עַל יְדֵי שֶׁפָּגְמוּ בָּזֶה נִגְזַר הַגָּלוּת כַּנַּ"ל, כִּי הַגָּלוּת הִיא בְּחִינַת הֶפְקֵר כַּנַּ"ל. כִּי שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל הֵם בְּחִינַת שַׁבָּת שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּשׁוּבָה כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר, וְעַל כֵּן אָז הַכֹּל הֶפְקֵר כְּדֵי לְתַקֵּן כָּל הַחֲטָאִים מַה שֶּׁעָבַר כָּל אֶחָד עַל הַתּוֹרָה שֶׁעַל יְדֵי זֶה הִיא בִּבְחִינַת הֶפְקֵר כַּנַּ"ל. וְעַל יְדֵי מִצְוַת הַהֶפְקֵר שֶׁל שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל שֶׁהֵם בְּחִינַת תְּשׁוּבָה, מְתַקְּנִין פְּגַם הַהֶפְקֵר שֶׁגָּרְמוּ עַל יְדֵי עֲוֹנוֹתֵיהֶם וְכַנַּ"ל. כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁבְּכָל דָּבָר יֵשׁ טוֹב וְרַע, וְעַל כֵּן עִקַּר הַגָּלוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת הֶפְקֵר נִגְזַר עַל יְדֵי פְּגַם שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל שֶׁהֵם בְּחִינַת הֶפְקֵר דִּקְדֻשָּׁה כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תְּשׁוּבָה, שֶׁמִּי שֶׁרוֹצֶה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה עִקַּר תִּקּוּנוֹ עַל יְדֵי הַצַּדִּיק שֶׁהִפְקִיר אֶת עַצְמוֹ בִּשְׁבִיל ה' יִתְבָּרַךְ בְּהֶפְקֵרוּת גָּדוֹל, וְזֶה תִּקּוּנוֹ עַל מַה שֶּׁהִפְקִיר אֶת עַצְמוֹ תְּחִלָּה בִּשְׁבִיל תַּאֲוֹתָיו. וְזֶה בְּחִינַת שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל כַּנַּ"ל. וְעוֹד הָיוּ בָּזֶה דְּבָרִים וְנִשְׁכַּח:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן