ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת עֵדוּת הֲלָכָה א

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט א ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת עֵדוּת הֲלָכָה א
תוכן עניינים

"עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים וְכוּ', יָקוּם דָּבָר":כִּי הָעֵדִים מְגַלִּים הָאֱמֶת וְעַל-יְדֵי-זֶה מְרִימִין אֶת בְּחִינַת הַמַּלְכוּת מִנְּפִילָתָהּ, כִּי עַל-יְדֵי הָעֵדִים נַעֲשֶׂה הַמִּשְׁפָּט שֶׁהוּא בְּחִינַת הֲקָמַת הַמַּלְכוּת, כִּי עִקַּר נְפִילָתָהּ הָיָה עַל-יְדֵי הַשֶּׁקֶר וְהַמַּחֲלֹקֶת כַּנַּ"ל (בהלכות דיינים סימן א). וְעַל יְדֵי הָאֱמֶת הִיא עֲלִיָּתָהּ, כַּיָּדוּעַ שֶׁעִקַּר עֲלִיַּת וּשְׁלֵמוּת בְּחִינַת 'מַלְכוּת' הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'אֱמֶת'. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִהְיוֹת שְׁנֵי עֵדִים דַּיְקָא, כִּי פְּגַם הַמַּלְכוּת, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא קִלְקוּל הַבְּרִיאָה, כִּי עִקַּר הַבְּרִיאָה וְהַנְהָגַת עוֹלָם הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַמַּלְכוּת כַּיָּדוּעַ. וְכָל זֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַשֶּׁקֶר וְהַמַּחֲלֹקֶת שֶׁהוּא הָרַע וְהַטֻּמְאָה, שֶׁעַל יָדָם נִפְגָּם בְּחִינַת הַמַּלְכוּת, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי שָׁם עִקַּר אֲחִיזָתָם וְעַל יָדָם נִתְקַלְקֵל הַבְּרִיאָה כַּנַּ"ל, כִּי עַל שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם (אבות פא). וּכְשֶׁאֵין אֱמֶת וְשָׁלוֹם חַס וְשָׁלוֹם נִפְגָּם וְנִתְקַלְקֵל הָעוֹלָם. וְאֵלּוּ הַשְּׁנֵי עֵדִים, שֶׁבָּאִים לְגַלּוֹת הָאֱמֶת, וּלְהָרִים הַמַּלְכוּת כַּנַּ"ל, הֵם קִיּוּם הָעוֹלָם, וְהֵם בּוֹנִין הָעוֹלָם מֵחָדָשׁ. כִּי עִקַּר בִּנְיַן וְקִיּוּם הָעוֹלָם הוּא עַל-יְדֵי אֱמֶת כַּנַּ"ל, כִּי חוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא 'אֱמֶת' וּבוֹ בָּרָא אֶת הָעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה מג, א): "בּוֹרַאֲךָ יַעֲקֹב". וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (מ"ר ויקרא לו): 'עוֹלָמִי, עוֹלָמִי, מִי בְּרַאֲךָ? יַעֲקֹב בְּרַאֲךָ'! יַעֲקֹב זֶה בְּחִינַת 'אֱמֶת', כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר: "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב". כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל:וְזֶה בְּחִינַת 'שְׁנֵי עֵדִים' עַל פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל (סימן סו), שֶׁקֹּדֶם הַבְּרִיאָה הַכֹּחַ וְהַפֹּעַל בְּיַחַד, וְאֵין הֶפְרֵשׁ בֵּינֵיהֶם, וְאַחַר כָּךְ נִפְתָּחִין בִּבְחִינַת "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶיךָ", יוּ"ד בָּרֹאשׁ וְיוּ"ד בַּסּוֹף. וְזֶה בְּחִינַת מוֹצִיא מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַבְּרִיאָה. וְכָל זֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַדִּבּוּר, שֶׁהוּא נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'אֱמֶת', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם.נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הַבְּרִיאָה, דְּהַיְנוּ לְהוֹצִיא מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'אֱמֶת' וְכַנַּ"ל. כִּי עִקַּר הַבְּרִיאָה עַל-יְדֵי אֱמֶת. וְעַל-כֵּן אֵלּוּ הָעֵדִים שֶׁבָּאִים לְגַלּוֹת הָאֱמֶת, וּלְהָרִים הַמַּלְכוּת לְתַקֵּן הַבְּרִיאָה, הֵם שְׁנַיִם, בִּבְחִינַת יוּ"ד בָּרֹאשׁ וְיוּ"ד בַּסּוֹף, בְּחִינַת כֹּחַ וּפֹעַל, כִּי עַל-יְדֵי הָאֱמֶת שֶׁהֵם מְגַלִּים, עַל-יְדֵי-זֶה מוֹצִיאִין מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל כַּנַּ"ל. שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הוּא תִּקּוּן הַבְּרִיאָה כַּנַּ"ל, כִּי עַל-יְדֵי הַשֶּׁקֶר, וְהַמַּחֲלֹקֶת שֶׁנַּעֲשָׂה בֵּין הַבַּעֲלֵי דִּינִים, עַל-יְדֵי-זֶה נִפְגָּם הַמַּלְכוּת, וְנִתְקַלְקֵל הַבְּרִיאָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת סוֹף הַמַעֲשֶׂה, בְּחִינַת פֹּעַל. וְזֶה יָדוּעַ שֶׁבְּעֵת הַפְּגָם, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי עוֹלָה הַחִיּוּת וְנִסְתַּלֵּק לְמַעְלָה, וַאֲזַי חוֹזֵר וְעוֹלֶה סוֹף הַמַעֲשֶׂה בִּתְחִלַּת הַמַּחֲשָׁבָה. וְזֶהוּ קִלְקוּל הַבְּרִיאָה, חַס וְשָׁלוֹם. כִּי חוֹזֵר בִּבְחִינַת קֹדֶם הַבְּרִיאָה שֶׁהוּא הַכֹּחַ וְהַפֹּעַל בְּיַחַד כַּנַּ"ל.וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שְׁנֵי עֵדִים, שֶׁהֵם בָּאִים וּמוֹדִיעִין הָאֱמֶת, וְעַל-יְדֵי-זֶה הֵם מוֹצִיאִין מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל. וְזֶהוּ בְּחִינַת 'שְׁנֵי עֵדִים', בְּחִינַת שְׁנֵי הַיּוּדִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת כֹּחַ וּפֹעַל כַּנַּ"ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן בְּחִינַת הַמַּלְכוּת, בְּחִינַת הַבְּרִיאָה כַּנַּ"ל, כִּדְאִיתָא בַּתִּקּוּנִים (דף ב), שֶׁיֵּשׁ שְׁנֵי עֵדִים לָאָדָם בְּכָל יוֹם, לְהָעִיד עַל יִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ, דְּהַיְנוּ אוֹת תְּפִלִּין וְאוֹת בְּרִית, וּבְשַׁבָּת אוֹת שַׁבָּת וְכוּ'. וְהֵם בְּחִינַת שְׁנֵי הַיּוּדִין הַנַּ"ל, שֶׁל שְׁנֵי הַשֵּׁמוֹת (יאהדונהי).נִמְצָא שֶׁהַשְּׁנֵי עֵדִים, הֵם בִּבְחִינַת שְׁנֵי הַיּוּדִין הַנַּ"ל, כִּי גַּם אֵלּוּ הָעֵדִים, הֵם מְעִידִים עַל אֱלֹקוּתוֹ וְיִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, כִּי הֵם מְגַלִּים הָאֱמֶת, שֶׁהוּא בְּחִינַת יִחוּדוֹ וֶאֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי חוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא 'אֱמֶת', בְּחִינַת "וַה' אֱלֹקִים אֱמֶת". 'וַה' אֱלֹקִים' – זֶה בְּחִינַת 'שְׁנֵי הַיּוּדִין', בְּחִינַת כֹּחַ וּפֹעַל, כִּי 'ה" – זֶה בְּחִינַת שֵׁם 'הֲוָיָה', שֶׁהוּא יוּ"ד בָּרֹאשׁ. וֶ'אֱלֹקִים' הוּא בְּחִינַת 'מַלְכוּת', בְּחִינַת יוּ"ד בַּסּוֹף, בְּחִינַת 'אדני'. וְעַל יְדֵי הָאֱמֶת, מוֹצִיאִין מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל, וּמְגַלִּין אֱלֹקוּתוֹ בָּעוֹלָם. כִּי עִקַּר הַבְּרִיאָה – 'בְּגִין דְּיִשְׁתְּמוֹדָעִין לֵיהּ'. נִמְצָא, שֶׁהַשְּׁנֵי עֵדִים, הֵם בִּבְחִינַת שְׁנֵי הָעֵדִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל אָדָם, שֶׁהֵם שְׁנֵי הָאוֹתוֹת הַנַּ"ל, שֶׁהֵם מְעִידִים עַל אֱלֹקוּתוֹ, וְעַל חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, שֶׁה' יִתְבָּרַךְ הוֹצִיא הַכֹּל מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל, כִּי הָאוֹתוֹת הַנַּ"ל, שֶׁהֵם אוֹת שַׁבָּת וּתְפִלִּין וְכוּ', מְעִידִים עַל זֶה גַּם כֵּן.וְזֶה בְּחִינַת (דברים יט) "עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים יָקוּם דָּבָר", 'יָקוּם דָּבָר' דַּיְקָא, שֶׁהֵם מְקִימִין וּמְרִימִין הַמַּלְכוּת, שֶׁהִוא בְּחִינַת 'דָּבָר', בְּחִינַת "דַּבָּר אֶחָד לְדוֹר", וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל (סימן ד). וְזֶה דַּיְקָא – 'עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים', 'פִּי שְׁנַיִם' דַּיְקָא, בְּחִינַת הַדִּבּוּר שֶׁל אֱמֶת, שֶׁנִּקְרָא 'פִּי שְׁנַיִם'. כִּי הוּא כָּלוּל מִשְּׁתֵּי הָרוּחוֹת הַנַּ"ל, כִּי עַל יָדוֹ מוֹצִיאִין מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל. וְעַל-כֵּן נִקְרָא הַדִּבּוּר שֶׁל לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ 'פִּי שְׁנַיִם', בְּחִינַת "וַיִּהְיוּ נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ" וְכוּ'. וּכְמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְעֵיל בְּהִלְכוֹת תְּרוּמוֹת הֲלָכָה א, עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שְׁנֵי עֵדִים שֶׁעַל יְדֵי בְּחִינַת 'פִּי שְׁנַיִם', עַל-יְדֵי-זֶה מוֹצִיאִין מִכֹּחַ וְכוּ', וְנִתְתַּקֵּן הַבְּרִיאָה שֶׁזֶּה בְּחִינַת 'הֲקָמַת הַמַּלְכוּת', בְּחִינַת 'יָקוּם דָּבָר' כַּנַּ"ל.וְעַל-כֵּן 'עֵד אֶחָד פָּסוּל לְהָעִיד', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לֹא יָקוּם עֵד אֶחָד" וְכוּ'. וַאֲפִילּוּ אִם הוּא כְּמֹשֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, אֵינוֹ מֵעִיד. כִּי אֵין כֹּחַ לְהוֹצִיא מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל, וּלְהַעֲלוֹת הַמַּלְכוּת, כִּי אִם עַל-יְדֵי פִּי שְׁנַיִם, שֶׁהֵם בְּחִינַת שְׁנֵי הַיּוּדִין כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הָעֵדִים אֲסוּרִין לִהְיוֹת קְרוֹבִין זֶה לָזֶה, כִּי כְּשֶׁהֵם קְרוֹבִים הֵם מִשֹׁרֶשׁ נְקֻדָּה אַחַת, וַאֲזַי אַף שֶׁהֵם שְׁנַיִם וְיוֹתֵר, אֵינָם נֶחֱשָׁבִים אֶלָּא לְאֶחָד. כִּי צְרִיכִים לִהְיוֹת דַּיְקָא בִּבְחִינַת שְׁתֵּי נְקֻדּוֹת, בְּחִינַת כֹּחַ וּפֹעַל, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהֵם רְחוֹקִים זֶה מִזֶּה, אֲזַי יֵשׁ לְכָל אֶחָד נְקֻדָּה בִּפְנֵי עַצְמוֹ, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהֵם שְׁנַיִם, הֵם תָּמִיד בִּבְחִינַת נְקֻדָּה עֶלְיוֹנָה וּנְקֻדָּה תַּחְתּוֹנָה. כִּי אֵין שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם שָׁוִין, וְכָל אֶחָד הוּא בִּבְחִינַת נְקֻדָּה עֶלְיוֹנָה לְגַבֵּי חֲבֵרוֹ, וּכְמוֹ שֶׁאִיתָא בַּמַּאֲמָר: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת" וְכוּ' (סימן לד), שֶׁכָּל אֶחָד מִיִשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ נְקֻדָּה שֶׁאֵין בַּחֲבֵרוֹ, שֶׁחֲבֵרוֹ צָרִיךְ לְקַבֵּל מִזֹּאת הַנְּקֻדָּה.נִמְצָא, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת אוֹתָהּ הַנְּקֻדָּה, בְּחִינַת 'רַב' לְגַבֵּי חֲבֵרוֹ. וַחֲבֵרוֹ הוּא בְּחִינַת 'תַּלְמִיד', וְצָרִיךְ לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ. וְרַב וְתַלְמִיד הֵם הֵם בְּחִינַת שְׁתֵּי הַנְּקֻדּוֹת הַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת שְׁנֵי הַיּוּדִין, בְּחִינַת כֹּחַ וּפֹעַל כַּנַּ"ל, בְּחִינַת נְקֻדָּה עֶלְיוֹנָה וּנְקֻדָּה תַּחְתּוֹנָה. וְעַל-כֵּן הַגֵּרִים שֶׁנִּתְגַּיְּרוּ אֵין לָהֶם קֻרְבָה, אֲפִילּוּ שְׁנֵי אַחִין כוּ', 'דְּגֵר שֶׁנִּתְגַּיֵּר כְּקָטָן שֶׁנּוֹלָד דָּמֵי'. כִּי הַגֵּר אֵין מְקַבֵּל נְקֻדָּתוֹ הַקְּדוֹשָׁה, דְּהַיְנוּ נִשְׁמָתוֹ מִצַּד מִשְׁפַּחְתּוֹ מֵעֵת לֵדָתוֹ, כִּי הֵם עֲרֵלִים, וְאֵין מְקַבֵּל נְקֻדָּתוֹ רַק בְּעֵת שֶׁנִּתְגַּיֵּר. וְעַל-כֵּן הוּא כְּקָטָן שֶׁנּוֹלָד, וְעַל-כֵּן אַף שֶׁבְּטֶבַע הֵם אַחִין וּקְרוֹבִים, עִם כָּל זֶה מֵאַחַר שֶׁמִּבְּחִינַת הַנְּקֻדָּה אֵין לָהֶם קֻרְבָה, עַל-כֵּן כְּשֵׁרִים לְהָעִיד, כִּי כָּל אֶחָד יֵשׁ לוֹ נְקֻדָּה בִּפְנֵי עַצְמוֹ, שֶׁקִּבְּלוּ בְּעֵת שֶׁנִּתְגַּיְּרוּ. וְעִקַּר הָעֵדוּת הוּא רַק עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'נְקֻדּוֹת' שֶׁהוּא בְּחִינַת 'פִּי שְׁנַיִם' כַּנַּ"ל:וְעַל-כֵּן הַפְּסוּלִים בַּעֲבֵרָה פְּסוּלִים לְהָעִיד, כִּי אִיתָא שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, שֶׁהָעֲבֵרָה הוּא עַל-יְדֵי פְּגַם וּנְפִילַת הַיָּדַיִם, שֶׁהוּא בְּחִינַת 'שְׁנֵי הַיּוּדִין' הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן פָּסוּל לְהָעִיד, כִּי עִקַּר הָעֵדוּת עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'שְׁנֵי הַיּוּדִין' הַנַּ"ל, בְּחִינַת 'פִּי שְׁנַיִם' כַּנַּ"ל: 

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן