ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת טוֹעֵן וְנִטְעַן הֲלָכָה ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט א ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת טוֹעֵן וְנִטְעַן הֲלָכָה ב
תוכן עניינים

עִנְיַן שְׁבוּעָה דְּאוֹרַייתָא שֶׁחִיְּבָה תּוֹרָה בְּמוֹדֶה בְּמִקְּצָת וְכוֹפֵר בַּכֹּל פָּטוּר. וְרַב נַחְמָן תִּקֵּן הֶסֵּת אֲפִילּוּ לְכוֹפֵר בַּכֹּל:א) עַל פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּינוּ זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה בַּמַּאֲמָר הַמַּתְחִיל: "בְּטַח בַּה' וַעֲשֵׂה טוֹב" וְכוּ', סִימָן עט שֶׁתְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה הִיא בְּחִינַת שַׁבָּת, כִּי יֵשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁהוֹלְכִים כָּל הַיּוֹם וְעוֹסְקִים בְּמַשָׂא וּמַתָּן וּבְאֶמְצַע נוֹפְלִים לָהֶם הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה וְאַחַר כָּךְ חוֹזְרִים כְּבַתְּחִלָּה. זֶה בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל שֶׁהֵם כְּנֶגֶד בְּחִינַת שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, שֶׁכְּלוּלִים מֵאִסּוּר וְהֶתֵּר, טָמֵא וְטָהוֹר, כָּשֵׁר וּפָסוּל, כִּי הוּא פַּעַם כָּשֵׁר פַּעַם פָּסוּל, כִּי נוֹפֵל לוֹ הִרְהוּר תְּשׁוּבָה וְאַחַר כָּךְ חוֹזֵר לַעֲסָקָיו, וְזֶה בְּחִינַת "עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע", אֲבָל שַׁבָּת הוּא בְּחִינַת נַיְחָא. זֶה בְּחִינַת כְּשֶׁזּוֹכֶה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה, זֶה בְּחִינַת שַׁבָּת-נַיְחָא. וְהָרַע נִתְבַּטֵּל לְגַמְרֵי. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁכָּתוּב בַּזֹּהַר (בראשית כז): 'וְאִי עָבַר עַל אוֹרַיְיתָא, אִתְשַׁקְיָא מִמְּרִירוּ דְּאִילָנָא וְכוּ', וְאִי תָּב בִּתְיוּבְתָּא אִתְּמַר: "וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם". וְדָא עֵץ הַחַיִּים' וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וְעַל יְדֵי שַׁבָּת יָכוֹל כָּל אֶחָד לִרְאוֹת אֶת שִׁפְלוּתוֹ. וְזֶה בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מָשִׁיחַ, עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה:ב) וְהִנֵּה הַמּוֹדֶה בְּמִקְּצַת הַטַּעֲנָה, הוּא בַּבְּחִינָה הַנַּ"ל, בִּבְחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל שֶׁהֵם כְּלוּלִים מִכָּשֵׁר וּפָסוּל וְכוּ', בְּחִינַת עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, כִּי הוּא גַּם כֵּן מְעֹרָב מִטּוֹב וָרָע, כִּי אֵינוֹ רוֹצֶה לִכְפֹּר לְגַמְרֵי מֵחֲמַת בְּחִינַת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ, וְכֵן לְהֵפֶךְ אֵינוֹ מוֹדֶה לְגַמְרֵי וְזֶה מֵחֲמַת הָרַע שֶׁמֵּסִיתוֹ לְכַחֵשׁ בַּעֲמִיתוֹ, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל עַל הַמּוֹדֶה בְּמִקְּצָת: 'וְהַאי בְּכֻלָּא בָּעֵי דְּלוֹדֵי לֵיהּ וְכוּ', וְהַאי בְּכֻלֵּי בָּעֵי דִּלְכַפְּרֵיהּ'. נִמְצָא, שֶׁהוּא בַּבְּחִינָה הַנַּ"ל פַּעַם כָּשֵׁר פַּעַם פָּסוּל וְלֵית לֵיהּ נַיְחָא, כִּי רוֹצֶה לִכְפֹּר וְאֵינוֹ יָכוֹל מֵחֲמַת הַטּוֹב, וְרוֹצֶה לְהוֹדוֹת וְאֵינוֹ יָכוֹל גַּם כֵּן.וְזֶה בְּחִינַת "עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע", בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל. וְהַתִּקּוּן לָזֶה הוּא הַשְּׁבוּעָה כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'וְרָמִי רַחֲמָנָא שְׁבוּעָה עָלֵיהּ כִּי הֵיכִי דְּלוֹדֵי', כִּי הַשְּׁבוּעָה הִיא בְּחִינַת שַׁבָּת, כִּי שְׁבוּעָה הוּא בְּחִינַת בְּרִית, בְּחִינַת צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם כַּמּוּבָא (זוהר משפטים קטו:). וְזֶה בְּחִינַת שַׁבָּת שֶׁהִיא בְּחִינַת "בְּרִית עוֹלָם" וְכוּ'. וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא 'שְׁבוּעָה' בְּחִינַת שַׁבָּת שֶׁכָּלוּל מִשִּׁבְעַת הַיָּמִים. וְעַל יְדֵי הַשְּׁבוּעָה שֶׁהִיא בְּחִינַת צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, בְּחִינַת שַׁבָּת, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְבַּטֵּל הָרַע וְנִתְגַּלֶּה הַטּוֹב, כְּמוֹ בְּשַׁבָּת שֶׁעוֹלֶה הַטּוֹב וְהָרַע נִדְחֶה וְנִתְבַּטֵּל. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה יוֹדֶה בְּוַדַּאי, כִּי נִתְבַּטֵּל הָרַע וְנִתְגַּלֶּה הַטּוֹב עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁבָּת, בְּחִינַת צַדִּיק כַּנַּ"ל:ג) וְעַל-כֵּן עִקַּר הַשְּׁבוּעָה הוּא רַק לְמוֹדֶה בְּמִקְּצָת שֶׁהוּא בְּחִינַת "עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע", שֶׁיֵּשׁ בּוֹ טוֹב וָרַע, כָּשֵׁר וּפָסוּל כַּנַּ"ל, אֲבָל הַכּוֹפֵר בַּכֹּל, שֶׁזֶּה בְּחִינַת רַע לְגַמְרֵי שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם טוֹב לֹא הִטִּילָה עָלָיו הַתּוֹרָה שְׁבוּעָה, כִּי בְּאִם הוּא שַׁקְרָן, וְהָאֱמֶת אֵינוֹ כִּדְבָרָיו רַק שֶׁהוּא מְשַׁקֵּר בַּחֲבֵרוֹ וְכוֹפֵר בַּכֹּל, אֲזַי לֹא יוֹעִיל לוֹ שְׁבוּעָה שֶׁהִיא בְּחִינַת שַׁבָּת לְהוֹדוֹת עַל יָדָהּ, כִּי מֵאַחַר שֶׁהוּא כּוֹפֵר בַּכֹּל, הוּא בִּבְחִינַת הָרַע לְגַמְרֵי, וְזֶה הָרַע לְגַמְרֵי אֵינוֹ חוֹזֵר אֶל הַטּוֹב עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת שֶׁהִיא בְּחִינַת שְׁבוּעָה, כִּי כְּשֶׁבָּא שַׁבַּת נַיְחָא, אֲזַי הַטּוֹב שֶׁבִּבְחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל עוֹלֶה אֶל הַקְּדוֹשָׁה כַּיָּדוּעַ (זוהר ויקהל רג:), אֲבָל בְּחִינַת הָרַע לְגַמְרֵי נִדְחֶה וְנִתְבַּטֵּל עַל-יְדֵי שַׁלְהוֹבָא דְּאֶשָּׁא כַּיָּדוּעַ. וְעַל-כֵּן לֹא חִיְּבָה הַתּוֹרָה שְׁבוּעָה לְכוֹפֵר בַּכֹּל שֶׁהוּא בְּחִינַת רַע לְגַמְרֵי, כִּי לֹא יַחֲזֹר אֶל הַקְּדֻשָּׁה עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה שֶׁהִיא בְּחִינַת שַׁבָּת, כִּי הָרַע לְגַמְרֵי אֵינוֹ חוֹזֵר אֶל הַקְּדֻשָּׁה עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, רַק בְּחִינַת עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, כָּשֵׁר וּפָסוּל, דְּהַיְנוּ תַּעֲרֹבֶת טוֹב וָרָע, זֹאת הַבְּחִינָה נִתְבָּרֵר וְעוֹלֶה הַטּוֹב אֶל הַקְּדֻשָּׁה עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת כַּיָּדוּעַ:ד) אֲבָל בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים רָאוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל לְתַקֵּן שְׁבוּעָה גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל, כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁכָּל זְמַן הַגָּלוּת עִקַּר עֲבוֹדוֹת שֶׁל כָּל צַדִּיקֵי אֱמֶת, בִּפְרָט הַצַּדִּיקִים הַנּוֹרָאִים הַמֻּפְלָגִים בְּמַעֲלָה הוּא רַק לְבָרֵר נִיצוֹצוֹת מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת כְּדֵי לְקָרֵב בִּיאַת מָשִׁיחַ, כִּי בָּזֶה תָּלוּי בִּיאַת מָשִׁיחַ כְּשֶׁיֻּשְׁלַם הַבֵּרוּר כַּיָּדוּעַ[1]. וּבְכָל דּוֹר וָדוֹר מְבָרְרִים נִיצוֹצוֹת קְדוֹשׁוֹת מֵעֹמֶק עֹמֶק יוֹתֵר. וְזֶה בְּחִינַת עִקְבוֹת מְשִׁיחָא כַּיָּדוּעַ[2]. וּכְשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ אֲזַי יְבָרֵר גְּמַר הַבֵּרוּר מִתַּכְלִית עֹמֶק עִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת וְאָז יִהְיֶה הַגְּאֻלָּה. וְעַל-כֵּן בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים תִּקְּנוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל שְׁבוּעַת הֶסֵּת גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת רַע לְגַמְרֵי שֶׁאֵינוֹ חוֹזֵר אֶל הַקְּדֻשָּׁה עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה בְּחִינַת שַׁבָּת כַּנַּ"ל, אֲבָל חֲכָמֵינוּ זַ"ל הִטִּילוּ גַּם עָלָיו שְׁבוּעָה, כִּי רָאוּ אָז בְּאוֹתוֹ הַדּוֹר שֶׁעַכְשָׁו צְרִיכִין לְבָרֵר הַקְּדֻשָּׁה גַּם מִשָּׁם, אֲפִילּוּ מִבְּחִינַת הָרַע לְגַמְרֵי שֶׁהוּא בְּחִינַת כּוֹפֵר בַּכֹּל.וְעַל-כֵּן טָרְחוּ וּמָצְאוּ זְכוּת גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל, שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת שֶׁכָּפַר בַּכֹּל, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן אֵינוֹ רָשָׁע וְחָשׁוּד לְגַמְרֵי, רַק מֵחֲמַת סָפֵק מִלְוֶה יְשָׁנָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ עָלָיו, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל שָׁם בְּטַעַם הַשְּׁבוּעָה שֶׁל כּוֹפֵר בַּכֹּל.וְעַל-כֵּן תִּקְּנוּ גַּם עַל הַכּוֹפֵר בַּכֹּל, כִּי הֵיכִי דְּלוֹדֵי, כִּי רָאוּ שֶׁגַּם הוּא יָכוֹל לְהִתְבָּרֵר וְלָצֵאת מִן הָרַע וְהַשֶּׁקֶר עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה שֶׁהִיא בְּחִינַת שַׁבָּת, כִּי מָצְאוּ זְכוּת גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל שֶׁאֵינוֹ חָשׁוּד לְגַמְרֵי, רַק מֵחֲמַת סָפֵק מִלְוֶה יְשָׁנָה כַּנַּ"ל, כִּי זֶה עִקַּר עִנְיַן עֲבוֹדַת הַצַּדִּיק שֶׁרוֹצֶה לְבָרֵר וּלְהַעֲלוֹת נְשָׁמוֹת מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת שֶׁנָּפְלוּ עַל-יְדֵי מַה שֶּׁנָּפְלוּ, וְהוּא מַעֲלֶה אוֹתָם עַל-יְדֵי שֶׁמּוֹצֵא לָהֶם זְכוּת, אֲפִילּוּ לָרְשָׁעִים מְחַפֵּשׂ וּמְבַקֵּשׁ וּמוֹצֵא אֵיזֶה זְכוּת כָּל שֶׁהוּא, וְעַל-יְדֵי-זֶה מַעֲלֶה אוֹתָם אֲפִילּוּ מֵרַע גָּמוּר. וְכַמּוּבָן בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל בְּמָקוֹם אַחֵר.וְעַל-כֵּן תִּקְּנוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל שְׁבוּעָה גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל, אַף-עַל-פִּי שֶׁמִּדְּאוֹרַיְיתָא אֵין צָרִיךְ שְׁבוּעָה, כִּי מִמַּה נַפְשָׁךְ אִם נֹאמַר שֶׁהוּא אוֹמֵר שֶׁקֶר וְכוֹפֵר בַּכֹּל מַה יּוֹעִיל לוֹ הַשְּׁבוּעָה, מֵאַחַר שֶׁהוּא בִּבְחִינַת הָרַע לְגַמְרֵי כַּנַּ"ל, אֲבָל חֲכָמֵינוּ זַ"ל בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים תִּקְּנוּ גַּם עָלָיו שְׁבוּעָה, כִּי בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים אֲזַי מְבָרְרִים גַּם מֵעֹמֶק הָרַע כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן חִפְּשׂוּ וּמָצְאוּ זְכוּת גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל כַּנַּ"ל, וְהִטִּילוּ גַּם עָלָיו שְׁבוּעָה כְּדֵי שֶׁיַּחֲזֹר אֶל הָאֱמֶת עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה, שֶׁזֶּה בְּחִינַת תְּשׁוּבָה, בְּחִינַת שַׁבָּת כְּדֵי לְבָרֵר הַטּוֹב גַּם מֵעֹמֶק הָרַע מִבְּחִינַת כּוֹפֵר בַּכֹּל כַּנַּ"ל.וְעַל-כֵּן רַב נַחְמָן דַּיְקָא תִּקֵּן 'הֶסֵּת', כִּי 'רַב נַחְמָן' הוּא בְּחִינַת הִתְנוֹצְצוּת מָשִׁיחַ כְּמוֹ שֶׁהִתְפָּאֵר בְּעַצְמוֹ. כְּמוֹ דְּאִיתָא בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סנהדרין צח): 'אָמַר רַב נַחְמָן: אִי מִן חַיָּא הוּא, כְּגוֹן אֲנָא, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהָיָה אַדִּירוֹ מִמֶּנּוּ' וְכוּ'. וְעִקַּר בְּחִינָה זוֹ לְבָרֵר הַקְּדֻשָּׁה מֵעֹמֶק הָרַע, הוּא רַק עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ, וְכָל צַדִּיק אֱמֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת 'מָשִׁיחַ', הוּא עוֹסֵק בָּזֶה. וְעַל-כֵּן רַב נַחְמָן שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְנוֹצְצוּת מָשִׁיחַ כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן תִּקֵּן שְׁבוּעָה גַּם לְכוֹפֵר בַּכֹּל, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְבָרֵר הַטּוֹב גַּם מֵעֹמֶק הָרַע. שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַגְּאֻלָּה שֶׁיִּהְיֶה עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ שֶׁיָּבוֹא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, שֶׁיַּעֲלֶה נְשָׁמוֹת קְדוֹשׁוֹת מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת, וִיקַבֵּץ נִדָחֵינוּ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן:ה) וְעַל-כֵּן בְּרֹב הַטְּעָנוֹת וְהַסִּכְסוּכִים שֶׁיֵּשׁ בֵּין בְּנֵי אָדָם בְּעִסְקֵי מַשָּׂא-וּמַתָּן עַל פִּי הָרֹב צְרִיכִים שְׁבוּעָה, כִּי עֲשִׂיַּת הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן הוּא בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, שֶׁהֵם בְּחִינַת ל"ט מְלָאכוֹת, כִּי כָּל הָעֲסָקִים וְכָל הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן כָּלוּל בְּל"ט מְלָאכוֹת כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר, [בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל סִימָן ד לִקּוּטֵי תִּנְיָנָא], וְל"ט מְלָאכוֹת בָּהֶם נֶאֱחָז זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, כִּי הֵם בְּחִינַת "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל", דְּהַיְנוּ יְגִיעַת הַפַּרְנָסָה. שֶׁזֶּה בָּא עַל-יְדֵי עֵץ הַדַּעַת. וְעַל-כֵּן עַל פִּי הָרֹב יְכוֹלִים לִפֹּל, חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן לִבְחִינָה זוֹ, לִבְחִינַת עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, דְּהַיְנוּ לִהְיוֹת כּוֹפֵר בַּחֲבֵרוֹ וְלִמְצֹא לוֹ אֵיזֶה הֶתֵּר אוֹ דְּחִיָּה כְּמוֹ מוֹדֶה בְּמִקְּצָת אוֹ כּוֹפֵר בַּכֹּל לְדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל. כִּי עִקַּר הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן שֶׁהוּא בְּחִינַת ל"ט מְלָאכוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, הֵם בִּבְחִינָה זוֹ כָּשֵׁר וּפָסוּל וְכוּ', פַּעַם כָּשֵׁר פַּעַם פָּסוּל כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִים לִהְיוֹת זָהִיר בְּנַפְשׁוֹ מְאֹד מְאֹד לַעֲשׂוֹת מַשָּׂא-וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה. לִבְלִי לִפֹּל לְשֶׁקֶר וְרַע, חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן כַּנַּ"ל.וְעַל-כֵּן מִי שֶׁנָּפַל, חַס וְשָׁלוֹם, לְאֵיזֶה שֶׁקֶר וְיֵשׁ טַעֲנָה בֵּינוֹ וּבֵין חֲבֵרוֹ. הַתִּקּוּן הוּא שְׁבוּעָה שֶׁהִיא בְּחִינַת שַׁבָּת, שֶׁהִיא בְּחִינַת נַיְחָא שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עוֹלִים וְנִתְבָּרְרִים מִבְּחִינַת עֵץ הַדַּעַת מִבְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל וְזוֹכִים לִבְחִינַת עֵץ הַחַיִּים. בִּבְחִינַת מַה שֶּׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַנַּ"ל, 'וְאִי עָבַר עַל אוֹרַיְיתָא אִתְשַׁקְיָא מִמְּרִירוּ דְּאִילָנָא זֶה בְּחִינַת מַר מִמָּוֶת' וְכוּ', בְּחִינַת עַצְבוּת וִיגִיעוֹת הַפַּרְנָסָה. בְּחִינַת מַשָּׂא-וּמַתָּן שֶׁאֵינוֹ בֶּאֱמוּנָה וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ בַּמַּאֲמָר 'צִוִּיתָ צֶדֶק' (סימן כג), עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. 'וְכַד תָּב בִּתְיוּבְתָּא אִתְמַר: "וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ" – דָּא עֵץ הַחַיִּים' וְכוּ'. הַיְנוּ עַל-יְדֵי תְּשׁוּבָה בְּחִינַת שַׁבָּת שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שְׁבוּעָה כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְבָּרֵר הַטּוֹב וְנִדְחֶה הָרַע. וְנִמְתָּק הַמְרִירוּת הַנַּ"ל בִּבְחִינַת "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם" וְכוּ', עַיֵּן שָׁם:ו) וְעַל-כֵּן עִקַּר הַשְּׁבוּעָה הִיא בִּנְקִיטַת חֵפֶץ, דְּהַיְנוּ סֵפֶר תּוֹרָה, כִּי הַסֵּפֶר תּוֹרָה הִיא בְּחִינַת עֵץ הַחַיִּים שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִמְתָּק מְרִירוּת הַנַּ"ל וְנִדְחֶה הָרַע. וְעַל-יְדֵי-זֶה יוֹדֶה בָּאֱמֶת, כִּי נִתְבָּרֵר הַטּוֹב מֵהָרַע כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁבָּת, בְּחִינַת תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה, בְּחִינַת נַיְחָא כַּנַּ"ל. בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם, אָמֵן וְאָמֵן:ז) וְעַל-כֵּן נִקְרָא שְׁבוּעַת הַכּוֹפֵר בַּכֹּל שְׁבוּעַת 'הֶסֵּת', כִּי עַל-יְדֵי-זֶה דּוֹחִין עִקַּר זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי שֶׁנִּקְרָא 'מֵסִית', כִּי הוּא הַמֵּסִית הָרִאשׁוֹן שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר הָרַע הַגָּמוּר. וְעַל יְדֵי 'שְׁבוּעַת הֶסֵּת' שֶׁל הַכּוֹפֵר בַּכֹּל, עַל-יְדֵי-זֶה מְבָרְרִין הַטּוֹב מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת מִזֻּהֲמַת הַנָּחָשׁ, כִּי אָנוּ רוֹצִים לְהַחֲזִיר בִּתְשׁוּבָה אֲפִילּוּ הַכּוֹפֵר בַּכֹּל עַל-יְדֵי הַשְּׁבוּעָה שֶׁהִטִּילוּ עָלָיו, כִּי אָנוּ מְחַפְּשִׂין וּמוֹצְאִין בּוֹ זְכוּת שֶׁמָּא סָפֵק מִלְוֶה יְשָׁנָה יֵשׁ לוֹ עָלָיו וְכוּ', וְכַנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁעַל יְדֵי שְׁבוּעָה זוֹ מְבָרְרִין הַטּוֹב מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת וּמַכְנִיעִים וּמְבַטְּלִין זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁהוּא 'הַמֵּסִית' הָרִאשׁוֹן, עַל-כֵּן נִקְרָא שְׁבוּעַת הֶסֵּת שֶׁהוּא לְשׁוֹן 'הֲסָתָה' כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ הַפּוֹסְקִים, כִּי עַל-יְדֵי שְׁבוּעָה זוֹ דּוֹחִין זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ שֶׁהוּא הַמֵּסִית כַּנַּ"ל. עַל-יְדֵי שֶׁמּוֹצְאִין נְקֻדָּה טוֹבָה גַּם בְּהַכּוֹפֵר בַּכֹּל וּמַטִּילִין שְׁבוּעָה עָלָיו כְּדֵי שֶׁיַּחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וְיוֹדֶה בָּאֱמֶת וְכַנַּ"ל: [1] שער הגלגולים הקדמה טו. [2] ספר הליקוטים כי תצא פרק כא.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן