ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת חֲלוּקַת שֻׁתָּפִין הֲלָכָה ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט א ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת חֲלוּקַת שֻׁתָּפִין הֲלָכָה ב
תוכן עניינים

כָּל דָּבָר שֶׁאִם יַחֲלֹק שְׁמוֹ עָלָיו כּוֹפִין לַחֲלֹק וְכוּ'. כָּל חָצֵר שֶׁאֵין בּוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת חוּץ אַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁלִּפְנֵי פֶּתַח הַבַּיִת אֵין שְׁמוֹ חָצֵר וְכָל בַּיִת שֶׁאֵין בּוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת אֵין נוֹתְנִין לְפִתְחוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת, עַיֵּן שָׁם: א) עַל פִּי הַמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר עַל סָבֵי דְּבֵי אַתּוּנָא 'בְּנִי לָן בֵּיתָא בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא', אֲמַר שֵׁם וְקָם, וְתָלָא בֵּין שְׁמַיָּא וְאַרְעָא וְכוּ', בְּסִימָן כ"ח. כִּי עַל-יְדֵי הַתּוֹרוֹת הַנְּפוּלוֹת הַבָּאִין מֵאַרְבַּע אַלְפִין הַנְּפוּלִים שֶׁמְּקַבְּלִים מִתַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֵׁדִין יְהוּדָאִין עַל יָדָם בָּאִים כְּפִירוֹת וְכוּ', וְהַתִּקּוּן לָזֶה הַכְנָסַת אוֹרְחִים צַדִּיקִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים אֲמִתִּיִּים, עַל-יְדֵי-זֶה נֶחְשָׁב כְּאִלּוּ הִקְרִיב תְּמִידִין, תָּמִ"ד הוּא בְּחִינַת 'הָאַרְבַּע אַלְפִין' הַנַּ"ל שֶׁעוֹלִין תָּמִ"ד[1], דְּהַיְנוּ שֶׁמַּעֲלִין הָאַלְפִין הַנְּפוּלִין שֶׁעַל יָדָם נִבְנֶה בְּחִינַת בַּיִת בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא, כִּי אֵין לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמֹכוּ, אֲבָל עַל-יְדֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים אֲמִתִּיִּים בּוֹנֶה בֵּיתוֹ בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא, בִּבְחִינַת 'אָמַר שֵׁם וְקָם וְתָלָא בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא' כוּ', עַיֵּן שָׁם. וְעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לֶאֱמוּנָה וּמְתַקֵּן וּמַכְנִיעַ הַכְּפִירוֹת וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב:ב) וְעַל-כֵּן שִׁעוּר בַּיִת לְכָל דָּבָר הוּא אַרְבַּע אַמּוֹת, כִּי כָּל אֶחָד צָרִיךְ לִבְנוֹת בֵּיתוֹ בִּקְדֻשָּׁה, שֶׁיִּהְיֶה בֵּיתוֹ בִּבְחִינַת בַּיִת הַנִּבְנֶה בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא, שֶׁלֹּא יִהְיֶה חַס וְשָׁלוֹם בִּבְחִינַת בַּיִת בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא, שֶׁהוּא מְקוֹם הַחִיצוֹנִים שֶׁהֵם אֲוִירָא דְּעָלְמָא כַּנַּ"ל. כִּי עִקַּר בִּנְיַן הַבַּיִת הוּא כְּדֵי לְהִשָּׁמֵר מֵהֶם, כִּי הַבַּיִת הוּא מָקוֹם מְשֻׁמָּר מֵהַחִיצוֹנִים שֶׁמְּקוֹמָן בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא, וּבַבַּיִת נִסְתָּרִין מֵהֶם, כִּי הַבַּיִת הוּא מָקוֹם מְשֻׁמָּר מֵהַחִיצוֹנִים שֶׁשּׁוֹרִים בַּחוּץ, שֶׁהֵם בְּחִינַת אֲוִירָא דְּעָלְמָא. וְעַל-כֵּן עִקַּר בִּנְיַן הַבַּיִת הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת הָאַרְבַּע אַלְפִין הַנַּ"ל בַּקְּדֻשָּׁה, שֶׁהֵם בְּחִינַת חָכְמוֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, בִּבְחִינַת "בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת" וְכוּ' (משלי כד), כִּי עִקַּר בִּנְיַן הַבַּיִת בְּחָכְמָה כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל בְּמָקוֹם אַחֵר (סימן רסו).וְזֶה בְּחִינַת "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ", כִּי הַתְחָלַת הַתּוֹרָה בְּ'בֵּית', כִּי עִקַּר בִּנְיַן הַ'בַּיִת' הוּא עַל-יְדֵי חָכְמוֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה. וְזֶהוּ "בְּרֵאשִׁית", כִּי רֵאשִׁית חָכְמָה (תהלים קיא). וְזֶהוּ בְּרֵאשִׁית – בֵּי"ת רֵאשִׁית, בְּחִינַת 'בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת'. וּבַיִת כָּזֶה הוּא בְּחִינַת 'בַּיִת הַנִּבְנֶה בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא' כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ". בְּחִינַת 'בַּיִת' הַנִּבְנֶה בְּחָכְמָה דְּקָאִים בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא. וְזֶהוּ אֲמַר שֵׁם וְכוּ', כִּי אוֹרַיְיתָא שְׁמָא דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. וּבַיִת הַנִּבְנֶה עַל-יְדֵי חָכְמַת הַתּוֹרָה עַל-יְדֵי הָאַרְבַּע אַלְפִין דִּקְדֻשָּׁה הַנַּ"ל, הוּא בְּחִינַת 'בַּיִת' הַנִּבְנֶה בְּשֵׁם ה', וְעַל-יְדֵי-זֶה הַבַּיִת מְשֻׁמָּר מִן הַחִיצוֹנִים שֶׁהֵם בְּחִינַת 'אֲוִירָא דְּעָלְמָא' כַּנַּ"ל, כִּי הַבַּיִת הַנִּבְנֶה בְּחָכְמָה עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'הָאַרְבַּע' אַלְפִין' הַנַּ"ל, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, עַל-יְדֵי-זֶה מְתַקְּנִין וּמַעֲלִין הָאַלְפִין הַנְּפוּלִין, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִכְנָעִין הַקְּלִפּוֹת וְהַכְּפִירוֹת בְּחִינַת 'אֲוִירָא דְּעָלְמָא' כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן שִׁעוּר הַבַּיִת אַרְבַּע אַמּוֹת, כִּי אַרְבַּע אַמּוֹת זֶה בְּחִינַת 'הָאַרְבַּע' אַלְפִין הַנַּ"ל כַּמּוּבָא, וְצָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בְּהַבַּיִת אַרְבַּע אַמּוֹת כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ בְּתוֹכוֹ הָאַרְבַּע אַלְפִין הַנַּ"ל, בִּבְחִינַת "בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת", כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה בַּיִת קַיָּם וּמְשֻׁמָּר וְכוּ', כַּנַּ"ל. כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה, חַס וְשָׁלוֹם, בִּבְחִינַת 'אֲוִירָא דְּעָלְמָא' כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר הַבַּיִת בִּשְׁבִיל שְׁמִירָה מִן הַחִיצוֹנִים שֶׁנֶּאֱחָזִים בַּחוּץ בִּבְחִינַת 'אֲוִירָא דְּעָלְמָא' כַּנַּ"ל: ג) וְזֶה בְּחִינַת 'מְזוּזָה', בְּחִינַת 'ד'[2] גְּדוֹלָה דְּאֶחָד' שֶׁקּוֹבְעִין בְּפֶתַח הַבַּיִת, כִּי פֶּתַח הַבַּיִת הִיא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה' שֶׁהוּא בְּחִינַת 'פֶּתַח' כַּיָּדוּעַ, וְזֶה בְּחִינַת ד' אַמּוֹת שֶׁנּוֹתְנִין לִפְנֵי פֶּתַח הַבַּיִת כְּשֶׁיֵּשׁ בְּהַבַּיִת ד' אַמּוֹת', וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'כְּדֵי לְפָרֵק שָׁם מַשָׂאוֹ', כִּי פֶּתַח הַבַּיִת הִיא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה'. וּכְשֶׁיֵּשׁ בְּהַבַּיִת ד' אַמּוֹת שֶׁהוּא בְּחִינַת 'ד' אַלְפִין' הַנַּ"ל, אֲזַי עַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן בְּחִינַת 'הָאֱמוּנָה' כַּנַּ"ל, וּמַכְנִיעִין הַכְּפִירוֹת הַבָּאִין מֵאֲוִירָא דְּעָלְמָא כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הַפֶּתַח שֶׁהוּא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה', נוֹתְנִים לִפְנֵי הַפֶּתַח גַּם כֵּן ד' אַמּוֹת כְּנֶגֶד ד' אַלְפִין הַנַּ"ל, כִּי עִקַּר הָאֱמוּנָה שֶׁהוּא בְּחִינַת 'פֶּתַח', עִקַּר תִּקּוּנָהּ עַל-יְדֵי ד' אַלְפִין הַנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי-זֶה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ לְבָרֵר וּלְהַכְנִיעַ כָּל הַכְּפִירוֹת הַנֶּאֱחָזִין בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא. וְזֶה מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'כְּדֵי לְפָרֵק שָׁם מַשָׂאוֹ', 'מַשָׂאוֹ' – זֶה בְּחִינַת 'כְּפִירוֹת', כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל (שִׁיחוֹת הָרַ"ן לו) מִפָּסוּק: "מַשַׂאֲכֶם", וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'מְלַמֵּד שֶׁהָיוּ אֶפִּיקוֹרְסִים', עַיֵּן שָׁם. כִּי כָּל הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן הַכֹּל הוּא כְּדֵי לְבָרֵר הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁיֵּשׁ שָׁם מֵהַחִיצוֹנִים וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא. וְעִקַּר הַסִּטְרָא אָחֳרָא הוּא כְּפִירוֹת, וְעַל-כֵּן עִקַּר הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'אֱמוּנָה' בִּבְחִינַת "נָשָׂאתָ וְנָתַתָּ בֶּאֱמוּנָה", [כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל שַׁבָּת לא], כִּי עִקַּר תִּקּוּן וּבֵרוּר הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן הוּא עַל-יְדֵי אֱמוּנָה, וְעִיקָר בֵּירוּר הָאֱמוּנָה הִיא דַּיְּקָא עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'הַד' אַלְפִין' הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְחַזֵּק הָאֱמוּנָה וְיֵשׁ לָהּ כֹּחַ לְבָרֵר וּלְהַכְנִיעַ הַכְּפִירוֹת הַנֶּאֱחָזִין בְּכָל דָּבָר כַּנַּ"ל, וְזֶה שֶׁנּוֹתְנִין ד' אַמּוֹת לִפְנֵי הַפֶּתַח שֶׁהִיא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה', כְּדֵי לְפָרֵק שָׁם מַשָׂאוֹ, כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַכְּפִירוֹת הַנֶּאֱחָזִין בְּהַמַּשָּׂא-וּמַתָּן שֶׁהֵם בְּחִינַת 'מַשׂאוֹי' כַּנַּ"ל, וְעַל יְדֵי הַפֶּתַח שֶׁהִיא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה', מַכְנִיעִין הַכְּפִירוֹת עַל-יְדֵי הַד' אַמּוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת 'ד' אַלְפִין' הַנַּ"ל, שֶׁעַל יָדָם זוֹכִין לֶאֱמוּנָה וּמַכְנִיעִין הַכְּפִירוֹת כַּנַּ"ל:ד) וְזֶהוּ גַּם כֵּן בְּחִינַת 'אַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁל הֶחָצֵר', כִּי הֶחָצֵר הוּא שְׁמִירָה לְהַבַּיִת. וְהֶחָצֵר בִּכְלָל הוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה, שֶׁהוּא שְׁמִירָה לְהַבַּיִת, שֶׁהוּא בְּחִינַת חָכְמָה. כִּי הֶחָצֵר לִפְנֵי הַבָּתִּים, כִּי מִקֹּדֶם צְרִיכִין לִכָּנֵס לֶחָצֵר שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה, וְאַחַר כָּךְ אֶל הַבַּיִת שֶׁהוּא בְּחִינַת חָכְמָה. וְעַל-כֵּן גַּם שִׁעוּר הֶחָצֵר אַרְבַּע אַמּוֹת כְּנֶגֶד הַד' אַלְפִין הַנַּ"ל, כִּי עִקַּר הָאֱמוּנָה עַל-יְדֵי הַד' אַלְפִין הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר בִּנְיַן הַבַּיִת עַל יָדָם. וְעַל-כֵּן חֲצֵרוֹ שֶׁל אָדָם קוֹנֶה לוֹ שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ, כִּי כָּל הַקִּנְיָנִים עַל-יְדֵי הָאֱמוּנָה כַּנַּ"ל, שֶׁהִיא מְבָרֶרֶת הַכֹּל, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן כַּנַּ"ל.וְעַל-כֵּן הֶחָצֵר שֶׁהוּא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה' קוֹנָה לְהָאָדָם כָּל הַקִּנְיָנִים, כִּי תֵּכֶף כְּשֶׁבָּאִין הַחֲפָצִים שֶׁל הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן לְתוֹךְ חֲצֵרוֹ, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְבָּרְרִין עַל-יְדֵי בְּחִינַת אֱמוּנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת חָצֵר כַּנַּ"ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִקְנִין לוֹ, כִּי עִקַּר כָּל הַקִּנְיָנִים עַל-יְדֵי בְּחִינָה זוֹ עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'אֱמוּנָה' שֶׁמְּבָרֶרֶת הַכֹּל, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִקְנִין כָּל הַקִּנְיָנִים מֵאֶחָד לַחֲבֵרוֹ כְּפִי מַה שֶּׁזּוֹכֶה כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּכָל יוֹם וָיוֹם לְהַעֲלוֹת וּלְבָרֵר אֵיזֶה דָּבָר, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִקְנֶה הַדָּבָר אֵלָיו, וְעִקַּר הַבֵּרוּר עַל-יְדֵי אֱמוּנָה שֶׁהִיא בְּחִינַת חָצֵר כַּנַּ"ל. וְעִקָּר עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'הַד' אַלְפִין' הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יֵשׁ כֹּחַ לְהָאֱמוּנָה לְבָרֵר כַּנַּ"ל, וְכַמְבֹאָר מִזֶּה גַּם בְּמָקוֹם אַחֵר, כִּי הֶחָצֵר לִפְנֵי הַבָּתִּים, כִּי הַבַּיִת הוּא הֵפֶךְ לְגַמְרֵי מֵאֲוִירָא דְּעָלְמָא, כִּי שָׁם עִקַּר בְּחִינַת 'הַד' אַלְפִין' הַנַּ"ל, בִּבְחִינַת "בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת" כַּנַּ"ל, אֲבָל הֶחָצֵר הוּא פָּתוּחַ לַאֲוִירָא דְּעָלְמָא, רַק שֶׁמֻּקָּף מְחִצּוֹת, וְזֶה בְּחִינַת הָאֱמוּנָה שֶׁסְּמוּכָה אֶל הַחוּץ כְּדֵי לְבָרֵר בֵּרוּרִים מֵאֲוִירָא דְּעָלְמָא בִּבְחִינַת "זֹאת יְרוּשָׁלַיִם בְּתוֹךְ הַגּוֹיִם שַׂמְתִּיהָ" וְכוּ', כַּמְבֹאָר וּמוּבָן בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת. וְזֶה בְּחִינַת פֶּתַח הַבַּיִת שֶׁסְּמוּכָה לַחוּץ גַּם כֵּן לַאֲוִירָא דְּעָלְמָא, וְשָׁם עִקַּר הַבֵּרוּר. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שָׁם שְׁמִירָה מִן הַחִיצוֹנִים מִבְּחִינַת אֲוִירָא דְּעָלְמָא, כַּמּוּבָא וְכַנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת 'מְזוּזָה', ד' גְּדוֹלָה דְּאֶחָד כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר הַשְּׁמִירָה מֵאֲוִירָא דְּעָלְמָא, שֶׁהֵם הַחִיצוֹנִים וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא הוּא רַק עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'הַד' אַלְפִין' הַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת ד' אַמּוֹת, ד' גְּדוֹלָה דְּאֶחָד שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׁם ה' כַּנַּ"ל, בִּבְחִינַת אֲמַר שֵׁם וְכוּ', וְכַנַּ"ל:ה) וְזֶהוּ עִנְיַן כָּל הַחֲפָצִים שֶׁהֵם כָּל הַקִּנְיָנִים וְהַמַּשָּׂא-וּמַתָּן שֶׁהָאָדָם יוֹצֵא לַחוּץ וְנוֹשֵׂא וְנוֹתֵן וּמְבָרֵר בֵּרוּרִים, עַל-יְדֵי-זֶה וּמֵבִיא הַכֹּל אֶל הֶחָצֵר וּמְפָרֵק מַשָׂאוֹ לִפְנֵי פֶּתַח הַבַּיִת, כִּי שָׁם עִקַּר הַבֵּרוּר, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר כָּל הַקִּנְיָנִים וְהַמַּשָּׂא-וּמַתָּן, וְעַל-כֵּן הֶחָצֵר קוֹנָה כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת ד' אַמּוֹת שֶׁל הֶחָצֵר וְשֶׁלִּפְנֵי פֶּתַח הַבַּיִת, שֶׁהֵם בְּחִינַת ד אַלְפִין כַּנַּ"ל. וְכָל זֶה דַּוְקָא כְּשֶׁיֵּשׁ בַּבַּיִת אַרְבַּע אַמּוֹת. כִּי בְּלֹא זֶה אֵינוֹ נִקְרָא 'בַּיִת', כִּי עִקַּר בְּחִינַת הַד' אַלְפִין הַנַּ"ל הֵם בִּבְחִינַת בַּיִת כַּנַּ"ל, וְעִקַּר הַבַּיִת נִבְנֶה עַל יָדָם כַּנַּ"ל, וְאָז דַּיְקָא יֵשׁ כֹּחַ לִבְחִינַת פֶּתַח הַבַּיִת וְהֶחָצֵר שֶׁהֵם בְּחִינַת אֱמוּנָה לְבָרֵר. וְעַל-כֵּן נוֹתְנִים לָהֶם גַּם כֵּן אַרְבַּע אַמּוֹת, כִּי הֵם מְקַבְּלִין מִד' אַלְפִין הַנַּ"ל, כִּי עִקַּר כֹּחַ הָאֱמוּנָה לְבָרֵר עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַד' אַלְפִין כַּנַּ"ל: ו) וְזֶה בְּחִינַת 'כָּל שֶׁאִלּוּ יַחֲלֹק יִשָּׁאֵר שְׁמוֹ עָלָיו', 'שְׁמוֹ' דַּיְקָא, כִּי עִקָּר הוּא הַשֵּׁם בִּבְחִינַת אֲמַר שֵׁם וְקָם וְתָלָא בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא. כִּי הַבַּיִת הַנִּבְנֶה עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַד' אַלְפִין הַנַּ"ל שֶׁהֵם בְּחִינַת ד' אַמּוֹת כַּנַּ"ל. זֶה בְּחִינַת בַּיִת הַנִּבְנֶה בְּשֵׁם ה' בְּחִינַת מְזוּזָה כַּנַּ"ל, [כִּי שֵׁם בְּחִינַת מַלְכוּת עִקָּרוֹ עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַד' אַלְפִין כַּיָּדוּעַ], כִּי עִקַּר הַשֵּׁם הוּא בִּבְחִינַת בַּיִת, בִּבְחִינַת "וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם" (ישעיה נו), כִּי אֲוִירָא דְּעָלְמָא הַנַּ"ל אֵין לָהֶם שֵׁם בִּבְחִינַת "לֹא שֵׁם לוֹ" וְכוּ' (איוב יח, יז), בִּבְחִינַת "וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב" (משלי כא).וְזֶה בְּחִינַת 'שֶׁהַדֶּרֶךְ מְמַעֶטֶת אֶת הַשֵּׁם', כִּי מֵחֲמַת שֶׁנּוֹסֵעַ בַּדֶּרֶךְ וְנָע וָנָד בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא, עַל-יְדֵי כָּךְ נִתְמַעֵט הַשֵּׁם, כִּי עִקַּר הַשֵּׁם בַּבַּיִת כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁהִבְטִיחַ ה' יִתְבָּרַךְ לְאַבְרָהָם "וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ". כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י שָׁם: לְפִי שֶׁהַדֶּרֶךְ מְמַעֶטֶת אֶת הַשֵּׁם וְכוּ'. כִּי בֶּאֱמֶת הַצַּדִּיק הָאֱמֶת אַף-עַל-פִּי שֶׁנּוֹסֵעַ בַּדֶּרֶךְ וְנָע וָנָד בַּאֲוִיר הָעוֹלָם, עִם כָּל זֶה הַכֹּל לְטוֹבַת הָעוֹלָם, כְּדֵי לְבָרֵר מִשָּׁם נִיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁנָּעִים וְנָדִים בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא. וּבִשְׁבִיל זֶה עִקַּר הִלּוּכוֹ וּנְסִיעָתוֹ. וְעַל-יְדֵי-זֶה שֶׁזּוֹכֶה לְבָרְרָם עַל-יְדֵי-זֶה, אַדְּרַבָּא, יִגְדַּל שְׁמוֹ בְּיוֹתֵר, כִּי נִתְגַּדֵּל שֵׁם ה' עַל-יְדֵי-זֶה, עַל-יְדֵי שֶׁמְּלַקֵּט וּמַעֲלֶה אֵלּוּ הַנִּיצוֹצוֹת, וְעַל-יְדֵי-זֶה יִגְדַּל שְׁמוֹ גַּם כֵּן.וְזֶהוּ בְּחִינַת הַכְנָסַת אוֹרֵחַ תַּלְמִיד חָכָם הַמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה בּוֹנֶה בֵּיתוֹ בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא, בִּבְחִינַת 'אֲמַר שֵׁם, וְקָם וְתָלָא בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא' כַּנַּ"ל, וּמַכְנִיעַ בְּחִינַת 'אֲוִירָא דְּעָלְמָא' כַּנַּ"ל. כִּי זֶה הָאִישׁ קָדוֹשׁ הָעוֹבֵר תָּמִיד, וְהוּא נוֹסֵעַ בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הָעוֹלָם כַּנַּ"ל, שֶׁזּוֹכֶה אֶחָד לְהַכְנִיס הָאוֹרֵחַ הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה לְתוֹךְ בֵּיתוֹ, וְזֶה הָאוֹרֵחַ הַנַּ"ל מַכְנִיס כָּל הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים וְכָל הַנְּפָשׁוֹת שֶׁהֶעֱלָה מִבַּחוּץ, וְהוּא מַכְנִיס כֻּלָּם לְתוֹךְ הַבַּיִת, כִּי כֻּלָּם צְרִיכִים לֶאֱסֹף וְלִכְנֹס הַבַּיְתָה, כִּי זֶה עִקַּר תִּקּוּנָם, לִכְנֹס מִבַּחוּץ מֵאֲוִירָא דְּעָלְמָא לְתוֹךְ הַבַּיִת. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה, זוֹכֶה זֶה הַמַּכְנִיס אוֹרְחִים כָּאֵלּוּ, לְהַכְנִיעַ הַכְּפִירוֹת הַבָּאִין מֵאֲוִירָא, וְזוֹכֶה שֶׁיִּבָּנֶה בֵּיתוֹ בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא, עַל-יְדֵי שֵׁם ה' בְּחִינַת ד' אַלְפִין הַנַּ"ל, כִּי שֵׁם ה' יִגְדַּל עַל-יְדֵי הַנִּיצוֹצוֹת הַנַּ"ל שֶׁהִכְנִיס לְתוֹךְ הַבַּיִת, עַל-יְדֵי שֶׁהִכְנִיס הָאוֹרֵחַ הַצַּדִּיק כַּנַּ"ל, כִּי הָעִקָּר הוּא הַשֵּׁם, כִּי הַשֵּׁם הוּא הַחִיּוּת שֶׁל כָּל דָּבָר בִּבְחִינַת "נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ". וְעִקַּר תִּקּוּן הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ הוּא לְהַחֲזִיר לָהֶם אֶת שְׁמָם, וְעַל-יְדֵי-זֶה חוֹזְרִים וְנִכְלָלִים בְּשֵׁם ה'.וְזֶהוּ בְּחִינַת אֲבֵדַת הַשֵּׁם שֶׁהָרָשָׁע אוֹבֵד וְשׁוֹכֵחַ שְׁמוֹ לְאַחַר מִיתָתוֹ, וְעִקַּר תִּקּוּנוֹ כְּשֶׁיַּחֲזֹר לִשְׁמוֹ שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ וְהַחִיּוּת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַמְשִׁיךְ הַחִיּוּת מִשֵּׁם ה'. וְעַל-כֵּן שִׁעוּר הַחֲלֻקָּה שֶׁל כָּל דָּבָר הוּא שֶׁאִם יַחֲלֹק שְׁמוֹ עָלָיו, אַךְ עִקַּר הַשֵּׁם הוּא בִּבְחִינַת בַּיִת כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן שִׁעוּר הַבַּיִת וְהֶחָצֵר אַרְבַּע אַמּוֹת. שֶׁהֵם בְּחִינַת ד' אַלְפִין הַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֵׁם ה' כַּנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר בִּנְיַן הַבַּיִת דִּקְדֻשָּׁה, בִּבְחִינַת 'אֲמַר שֵׁם וְקָם וְתָלָא בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא' כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן כָּל הַנַּחֲלָה שֶׁל אָדָם נִקְרָא 'שֵׁם', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים כה, ו): "יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו". וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל, לְנַחֲלָה. כִּי כָּל הַמָּמוֹן וְהַחֲפָצִים שֶׁל אָדָם הֵם בְּחִינַת שֵׁם, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל בְּמָקוֹם אַחֵר (סימן נט), וְעִקָּר הוּא הַבַּיִת, כִּי זֶה עִקַּר הַנַּחֲלָה וְשָׁם עִקַּר הַשֵּׁם בִּבְחִינַת "וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם" כַּנַּ"ל: [1] ארבע פעמים אלף עולה בגימטריא תָמִ"ד [2] ד' הוא ארבע בגימטריא.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן