ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת דַּיָּנִים הֲלָכָה ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט א ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת דַּיָּנִים הֲלָכָה ב
תוכן עניינים

דִּינֵי מָמוֹנוֹת בִּשְׁלֹשָׁהא) עִנְיַן דַּיָּנִים עַל פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּינוּ זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה בַּמַּאֲמָר הַמַּתְחִיל 'תְּהֹמֹת יְכַסְיֻמוּ' בְּסִימָן ט לִקּוּטֵי א, עַל פָּסוּק "צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה וְאֶל אַמָּה תְּכַלֶּנָּה מִלְמַעְלָה" וְכוּ':וְהַכְּלָל הַיּוֹצֵא מִשָּׁם שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם עוֹמֵד לְהִתְפַּלֵּל, וַאֲזַי הַחֹשֶׁךְ וְהַקְּלִפּוֹת מְסַבְּבִין אוֹתוֹ וּמְבַלְבְּלִין אוֹתוֹ, אֲזַי עִקַּר הָעֵצָה וְהַתַּקָּנָה לָזֶה לִרְאוֹת שֶׁיְּדַבֵּר דִּבּוּר אֱמֶת, וְהָאֱמֶת הוּא אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל. וְעַל-יְדֵי-זֶה מֵאִיר לוֹ ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא עֶצֶם הָאֱמֶת, כִּבְיָכוֹל, וַאֲזַי רוֹאֶה הַפְּתָחִים אֵיךְ לָצֵאת מֵהַחֹשֶׁךְ הַמְסַבֵּב אוֹתוֹ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם עִנְיָן זֶה הֵיטֵב. כִּי הוּא כְּלָל גָּדוֹל מְאֹד בַּעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ בְּכָל מָקוֹם שֶׁהוּא, כַּמְבֹאָר שָׁם בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ עוֹד בְּמָקוֹם אַחֵר, סִימָן קיב, מֵעִנְיָן זֶה הֵיטֵב. וּתְפִלָּה הוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה וְכוּ', עַיֵּן שָׁם:ב) וְהִנֵּה אֵלּוּ הַשְּׁנֵי בַּעֲלֵי דִּינִים הַבָּאִים לְדִין וּמַכְחִישִׁין זֶה אֶת זֶה, וְאֶחָד מֵהֶם טוֹעֵן שֶׁקֶר בְּוַדַּאי, וְהוּא בְּחִינַת פְּגַם אֱמוּנָה, כִּי הָיָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת מַשָּׂא-וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ (שבת לא.): נָשָׂאתָ וְנָתַתָּ בֶּאֱמוּנָה, וְזֶה מַכְחִישׁ בַּעֲמִיתוֹ וְטוֹעֵן שֶׁקֶר וְאֵין לוֹ נֶאֱמָנוּת. נִמְצָא, בְּשָׁעָה שֶׁבָּאִים לְדִין הוּא בְּחִינַת פְּגַם אֱמוּנָה, וְצָרִיךְ לְתַקֵּן וּלְבָרֵר הָאֱמוּנָה וּלְבָרֵר הָאֱמֶת עִם מִי, אַךְ אִי אֶפְשָׁר לְבָשָׂר וָדָם לֵידַע עִם מִי הָאֱמֶת, כִּי הַשֶּׁקֶר מְחַפֶּה עַל הָאֱמֶת, כִּי קָשֶׁה לְהַכִּיר בֵּין הַטּוֹעֵן אֱמֶת לְהַטּוֹעֵן שֶׁקֶר, וּמַה יַּעֲשֶׂה הַדַּיָּן לְהוֹצִיא הַדִּין לַאֲמִתּוֹ. הָעֵצָה וְהַתַּקָּנָה לָזֶה הוּא עִנְיָן הַנַּ"ל הַנֶּאֱמַר אֵצֶל תְּפִלָּה שֶׁהִיא גַּם-כֵּן בְּחִינַת אֱמוּנָה, דְּהַיְנוּ שֶׁצָּרִיךְ הַדַּיָּן לִרְאוֹת שֶׁיְּדַבֵּר דִּבּוּר אֱמֶת, דְּהַיְנוּ שֶׁהַמִּשְׁפָּט שֶׁהוּא רוֹצֶה לִפְסֹק עַל הַבַּעֲלֵי דִּינִים, יִהְיֶה בֶּאֱמֶת בְּלִי שׁוּם הַטָּיָה לְשׁוּם צַד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות כג): "לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט", וּכְמוֹ שֶׁהִזְהִירָה הַתּוֹרָה וַחֲכָמֵינוּ זַ"ל עַל זֶה כַּמָּה פְּעָמִים, כִּי זֶה הָעִקָּר.וְעַל-יְדֵי שֶׁהַדַּיָּן נִזְהָר בָּזֶה מְאֹד וְכָל דְּבָרָיו הֵם רַק בֶּאֱמֶת, כְּפִי מַה שֶּׁנִּרְאֶה לְעֵינֵי שִּׂכְלוֹ הָאֱמֶת עַל פִּי דִּין תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה, אוֹ עַל פִּי שִּׂכְלוֹ אִם רוֹאֶה שֶׁהוּא דִּין מְרֻמֶּה, כַּמְבֹאָר בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ (חו"מ טו), וַאֲזַי כְּשֶׁכָּל דְּבָרָיו הֵם רַק בֶּאֱמֶת וְאֵינוֹ נוֹטֶה לְשׁוּם צַד, אֲזַי נִתְקַיֵּם (תהלים פב) "אֱלֹקִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב" וְכוּ'. כִּי אֲזַי ה' יִתְבָּרַךְ עוֹמֵד שָׁם בַּעֲדַת הַדַּיָּנִים הַכְּשֵׁרִים אֲשֶׁר דִּבְרֵיהֶם בֶּאֱמֶת, כִּי אֱמֶת הוּא אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל. וְעִקַּר הִשְׁתּוֹקְקוּת שֶׁל ה' יִתְבָּרַךְ אֵינוֹ אֶלָּא אֶל הָאֱמֶת. וַאֲזַי הַדִּבּוּר אֱמֶת שֶׁהוּא אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל, מֵאִיר לְהַדַּיָּן, וַאֲזַי זוֹכֶה לִרְאוֹת הָאֱמֶת עִם מִי מֵהַבַּעֲלֵי דִּינִים, וְזוֹכֶה שֶׁיִּתְבָּרֵר לוֹ הַדִּין לַאֲמִתּוֹ, כִּי הַדִּבּוּר אֱמֶת שֶׁל הַדַּיָּן מֵאִיר וּמְגַלֶּה הָאֱמֶת מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ וְהַשֶּׁקֶר שֶׁל שֶׁכְּנֶגְדּוֹ שֶׁטּוֹעֵן שֶׁקֶר. וְזֶה בְּחִינַת 'הַדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ', שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל (סנהדרין ז.), שֶׁדִּקְדְּקוּ הַמְפָרְשִׁים תֵּבַת 'לַאֲמִתּוֹ'[1], אַךְ עַל-פִּי הַנַּ"ל מְדֻקְדָּק הֵיטֵב, לַ'אֲמִתּוֹ' דַּיְקָא, כִּי בְּוַדַּאי יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁהַדַּיָּן יָדִין דִּין אֱמֶת עַל פִּי הַתּוֹרָה לְפִי טַעֲנָתָם, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן יְחַיֵּב אֶת הַזַּכַּאי עַל פִּי הָאֱמֶת, אֲבָל בֶּאֱמֶת כְּשֶׁהַדַּיָּן נִזְהָר מְאֹד שֶׁיִּהְיֶה כָּל דְּבָרָיו בֶּאֱמֶת בְּלִי שׁוּם הַטָּיָה כַּנַּ"ל, אֲזַי מֵאִיר לוֹ הָאֱמֶת שֶׁהוּא אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, וְזוֹכֶה לִרְאוֹת הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, כִּי נִתְגַּלֶּה הָאוֹר מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ עַל-יְדֵי הַדִּבּוּר הָאֱמֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, כַּנַּ"ל, וְהָבֵן הֵיטֵב. וְזֶהוּ בְּחִינַת 'הַדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ', 'לַאֲמִתּוֹ' דַּיְקָא כַּנַּ"ל:ג) וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (שבת י.): כָּל הַדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ כְּאִלּוּ נַעֲשֶׂה שֻׁתָּף לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּמַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית, שֶׁנֶּאֱמַר "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד". וְהָתָם כְּתִיב (שמות יח) "וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ" וְכוּ'. כִּי אִיתָא שָׁם בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי דִּבּוּר הָאֱמֶת הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה לְהִתְפַּלֵּל, עַל-יְדֵי-זֶה מְקַיֵּם כָּל הַשְּׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת שֶׁהֵם עוֹלָם הַשָּׁפָל וְכוּ'. וְעַל-כֵּן הַדַּיָּן שֶׁדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ כַּנַּ"ל, שֶׁהוּא גַּם-כֵּן תִּקּוּן הָאֱמוּנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּפִלָּה כַּנַּ"ל, הוּא מְקַיֵּם גַּם-כֵּן כָּל הַשְּׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן נַעֲשֶׂה שֻׁתָּף לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּמַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית כַּנַּ"ל.וְזֶה בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה דַּיָּנִים כִּי הֵם שְׁלֹשָׁה דַּיָּנִים כְּנֶגֶד בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה קַוֵּי הָאֱמֶת, כִּי אֱמֶת כָּלוּל מִתְּלַת בְּחִינוֹת: רֹאשׁ, תּוֹךְ, סוֹף כַּיָּדוּעַ, בְּחִינַת יַעֲקֹב שֶׁכָּלוּל מִשְּׁלֹשָׁה אָבוֹת שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱמֶת וְהוּא בְּחִינַת מִשְׁפָּט, כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר, בְּסִימָן ב. וְזֶהוּ בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה דַּיָּנִים, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַמִּשְׁפָּט תָּלוּי בָּאֱמֶת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, דְּהַיְנוּ שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי שֶׁדִּבְרֵיהֶם בֶּאֱמֶת שֶׁיִּתְגַּלֶּה מִי טוֹעֵן אֱמֶת וּמִי טוֹעֵן שֶׁקֶר, כִּי הָאֱמֶת מֵאִיר וְכוּ', כַּנַּ"ל. גַּם הַשְּׁלֹשָׁה דַּיָּנִים שֶׁהֵם כְּנֶגֶד שְׁלֹשֶׁת קַוֵּי הָאֱמֶת מְרַמְּזִים שֶׁהֵם מְקַיְּמִים הַשְּׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת הַמְבֹאָרִים בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר קִיּוּמָם עַל-יְדֵי תִּקּוּן הָאֱמוּנָה בְּחִינַת תְּפִלָּה שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הָאֱמֶת, שֶׁזֶּהוּ גַּם-כֵּן בְּחִינַת דִּין אֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, שֶׁהוּא גַּם-כֵּן בְּחִינַת תִּקּוּן הָאֱמוּנָה כַּנַּ"ל:ד) וְזֶה שֶׁכָּתוּב (שמות כג): "וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" וְכוּ'. 'יְעַוֵּר' דַּיְקָא, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַמִּשְׁפָּט הוּא שֶׁהָאֱמֶת מֵאִיר לוֹ וְרוֹאֶה אֵיךְ לְגַלּוֹת הָאֱמֶת מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ, אֲבָל כְּשֶׁלּוֹקֵחַ שֹׁחַד נִמְצָא שֶׁאֵין לוֹ אֱמֶת. וַאֲפִילּוּ אִם אֵינוֹ רוֹצֶה לְהַטּוֹת הַמִּשְׁפָּט, אַף-עַל-פִּי-כֵן מֵאַחַר שֶׁקִּבֵּל שֹׁחַד, עַל כָּל פָּנִים אֵין לוֹ אֱמֶת. וּמֵאַחַר שֶׁאֵין לוֹ אֱמֶת אֲזַי נִשְׁאָר עִוֵּר, כַּמְבֹאָר שָׁם בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ הַנַּ"ל, כִּי אִי אֶפְשָׁר לִרְאוֹת כִּי אִם עַל-יְדֵי הָאֱמֶת שֶׁהִיא בְּחִינַת אוֹר כַּנַּ"ל:ה) וְעַל-כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סנהדרין לד:): אֵין דָּנִין בַּלַּיְלָה רַק בַּיּוֹם. כִּי יוֹם וְלַיְלָה הֵם בְּחִינַת אֱמֶת וֶאֱמוּנָה כַּיָּדוּעַ, וְעִקַּר אֲחִיזַת הַשֶּׁקֶר וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא הוּא בִּבְחִינַת לַיְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה. וְעַל-כֵּן בַּלַּיְלָה הָאֱמוּנָה בְּקַטְנוּת וְנִגְדֶּלֶת בְּאוֹר הַיּוֹם, בִּבְחִינַת "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ", כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר (סימן לה). כִּי עִקַּר תִּקּוּן הָאֱמוּנָה הוּא עַל-יְדֵי אֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל: צֶדֶק כַּד אִתְחַבְּרַת בֶּאֱמֶת אִתְעַבִידַת אֱמוּנָה, עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן הַמִּשְׁפָּט בַּיּוֹם שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱמֶת, שֶׁעַל-יָדָהּ מַעֲלִין וּמְתַקְּנִין הָאֱמוּנָה כַּנַּ"ל, וַאֲזַי נַעֲשֶׂה יִחוּד אֱמֶת וֶאֱמוּנָה שֶׁהֵם בְּחִינַת עֶרֶב וָבֹקֶר, בְּחִינַת "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד", וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי דִּין אֱמֶת שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ גַּם-כֵּן "וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר" כַּנַּ"ל.כִּי עִקַּר הַמִּשְׁפָּט וְהַדִּין הוּא לְתַקֵּן הָאֱמוּנָה הַנְּפוּלָה שֶׁנִּפְגְּמָה אֵצֶל אֵלּוּ הַבַּעֲלֵי דִּינִים, כִּי אֶחָד מֵהֶם בְּוַדַּאי אֵינוֹ נוֹשֵׂא וְנוֹתֵן בֶּאֱמוּנָה, וְעַל-יְדֵי הַדִּין אֱמֶת מַעֲלִין וּמְתַקְּנִין הָאֱמוּנָה כַּנַּ"ל, בִּבְחִינַת 'צֶדֶק כַּד אִתְחַבְּרַת בֶּאֱמֶת אִתְעַבִידַת אֱמוּנָה', וְנַעֲשֶׂה יִחוּד 'אֱמֶת וֶאֱמוּנָה', 'עֶרֶב וָבֹקֶר' כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן עִקַּר הַמִּשְׁפָּט בַּיּוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ירמיה כא): "וְדִינוּ לַבֹּקֶר מִשְׁפָּט", כִּי אָז מֵאִיר הָאֱמֶת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן וְנִגְדָּל הָאֱמוּנָה בִּבְחִינַת "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ". וְזֶה בְּחִינַת "וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק", זֶה בְּחִינַת 'צֶדֶק כַּד אִתְחַבְּרַת בֶּאֱמֶת' וְכוּ', כִּי מִשְׁפָּט זֶה בְּחִינַת אֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים יט, י): "מִשְׁפְּטֵי ה' אֱמֶת", כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל. וְזֶהוּ מִשְׁפַּט צֶדֶק, בְּחִינַת 'צֶדֶק כַּד אִתְחַבְּרַת בֶּאֱמֶת אִתְעַבִידַת אֱמוּנָה', כִּי זֶה עִקַּר יְשִׁיבַת הַדַּיָּנִים לְתַקֵּן הָאֱמוּנָה עַל-יְדֵי הָאֱמֶת שֶׁיִּתְחַבֵּר צֶדֶק וּמִשְׁפָּט, אֱמֶת וֶאֱמוּנָה כַּנַּ"ל:ו) וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁנִּקְרָא הַדַּיָּן הַכָּשֵׁר 'אֱלֹקִים', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב כַּמָּה פְּעָמִים בַּתּוֹרָה (שמות כב): "עַד הָאֱלֹקִים יָבֹא דְּבַר שְׁנֵיהֶם", וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת. כִּי הַדַּיָּן שֶׁדָּן דִּין אֱמֶת וְכָל דְּבָרָיו בֶּאֱמֶת מִתְלַבֵּשׁ בּוֹ אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, כַּנַּ"ל, וְכַמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הַדַּיָּן בְּעַצְמוֹ נִקְרָא 'אֱלֹקִים', כִּי נִתְלַבֵּשׁ בּוֹ אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ, כִּבְיָכוֹל, עַל-יְדֵי הָאֱמֶת שֶׁהוּא אוֹרוֹ יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, כַּנַּ"ל:ז) וְעַל-כֵּן עִקַּר הַדַּיָּנִים מִן הַתּוֹרָה הוּא רַק סְמוּכִים בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל (ב"ק פד:), כִּי אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל הִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעִקַּר הַדַּיָּנִים הוּא בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הָאֱמוּנָה כַּנַּ"ל:ח) וְזֶה בְּחִינַת 'אֵין בֵּית-דִּין נִזְקָקִין לְפָחוֹת מִשְּׁוֵה פְּרוּטָה', 'פְּרוּטָה' מְרַמֵּז עַל אֱמוּנָה בְּחִינַת תְּפִלָּה, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל עַל מַאֲמַר רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל וּפְרִיטָא שִׂפְוָתֵיהּ. וְעַל-כֵּן פְּרוּטָה הוּא שִׁעוּר מָמוֹן בְּכָל מָקוֹם, כִּי עִקַּר הָאֱמוּנָה תְּלוּיָה בַּמָּמוֹן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים קיט): "וֶאֱמוּנָה מְאֹד", 'מְאֹד' זֶה מָמוֹן, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל בְּמָקוֹם אַחֵר, בְּסִימָן כג. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁיֵּשׁ בְּמָמוֹן שְׁוֵה פְּרוּטָה אֲזַי יֵשׁ לוֹ אֲחִיזָה בִּבְחִינַת אֱמוּנָה תְּפִלָּה שֶׁהִיא גַּם-כֵּן בְּחִינַת פְּרִיטָא שִׂפְוָתֵיהּ כַּנַּ"ל, וַאֲזַי הוּא מָמוֹן חָשׁוּב לְכָל דָּבָר, וּמִי שֶׁגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ מָמוֹן כָּזֶה אוֹ מַכְחִישׁ בּוֹ מָמוֹן כָּזֶה, דְּהַיְנוּ שִׁעוּר פְּרוּטָה, אֲזַי פּוֹגֵם בָּאֱמוּנָה, וַאֲזַי צְרִיכִין הַבֵּית-דִּין לְהִזָּקֵק לְדִין זֶה כְּדֵי לְתַקֵּן וּלְהַעֲלוֹת הָאֱמוּנָה כַּנַּ"ל, בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן: זֶה הַדְּרוּשׁ כָּפוּל לְקַמָּן בְּסִגְנוֹן אַחֵר קְצָת וְשָׁם יִתְבָּאֵר בַּאֲרִיכוּת:   [1] תוספות ב"ב ח: ד"ה דין אמת.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן