ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת גְּבִיַּת חוֹב מִקַּרְקָעוֹת וְהִלְכוֹת אַפּוֹתֵיקֵי הֲלָכָה ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט א ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת גְּבִיַּת חוֹב מִקַּרְקָעוֹת וְהִלְכוֹת אַפּוֹתֵיקֵי הֲלָכָה ב
תוכן עניינים

אִסּוּר הֲנָאָה מַפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד כְּמוֹ קְדֻשַּׁת הַגּוּף וְכוּ', עַיֵּן שָׁם בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ:א) עַל-פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ זַ"ל בַּמַּאֲמָר 'אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים' (בְּסִימָן ד), עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב, מֵעִנְיַן הַעֲלָאַת הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ בִּבְחִינַת זַרְקָא דְּאִזְדְּרִיקַת לַאֲתַר דְּאִתְנְטִילַת מִתַּמָּן[1], כִּי הַמַּלְכוּת הִיא בְּחִינַת 'רָצוֹן', בְּחִינַת תְּמוּנַת אוֹתִיּוֹת הַמְלֻבָּשִׁים בְּכָל הַיֵּשׁוּת. וְכָל הָרְצוֹנוֹת מְקַבְּלִין מֵרְצוֹן אֵין סוֹף שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם שִׁנּוּי וְכוּ', וְזֶה בְּחִינַת 'הִתְפַּשְּׁטוּת הַגַּשְׁמִיּוּת' בִּבְחִינַת "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב" דַּיְקָא, כִּי ה' יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה בַּעֲבוֹדָתֵנוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְאָבִיתָ תְּהִלָּה מִגּוּשֵׁי עָפָר" וְכוּ'. וּכְשֶׁחוֹזֵר מֵהַבִּטּוּל, אֲזַי הָרְשִׁימוּ מֵאִיר לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים שֶׁזֶּה בְּחִינַת 'יְדִיעָה שְׁלֵמָה' וְכוּ'. וְכָל זֶה עַל-יְדֵי שֶׁמַּעֲלִין הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ עַל-יְדֵי וִדּוּי דְּבָרִים לִפְנֵי תַּלְמִיד חָכָם, וְעַל-יְדֵי תִּקּוּן כָּל הַמִּדּוֹת רָעוֹת הַבָּאִים מֵאַרְבָּעָה יְסוֹדוֹת וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב. וּבְסוֹף סִיּוּם הַפָּסוּק שֶׁזֶּה בְּחִינַת "מִבֵּית עֲבָדִים" שֶׁהֵם הָאַרְבָּעָה יְסוֹדוֹת שֶׁהֵם כֻּלָּם תַּחַת גַּלְגַּל הַיָּרֵחַ שֶׁמְּכֻנֶּה בְּשֵׁם עֶבֶד, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ: "הִנֵּה יַשְׂכִּיל עַבְדִּי" – 'דָּא סִהֲרָא', [עַיֵּן שָׁם בַּזֹּהַר בְּפָרָשַׁת וַיֵּשֶׁב]:ב) וְהִנֵּה יָדוּעַ לְכָל מֵבִין שֶׁהַלּוֹוֶה הוּא בִּבְחִינַת 'מִעוּט הַיָּרֵחַ', שֶׁמִּשָּׁם בָּא הָעֲנִיּוּת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה צָרִיךְ אֶחָד לִלְווֹת מֵחֲבֵרוֹ, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַנַּ"ל שֶׁבִּפְגִימוּתָא דְּסִהֲרָא – מִסְכְּנוּתָא וְכוּ'. וְעַל-כֵּן עֶבֶד לֹוֶה לְאִישׁ מַלְוֶה (משלי כב) זֶה בְּחִינַת 'סִהֲרָא' הַנַּ"ל שֶׁנִּקְרֵאת 'עֶבֶד' כַּנַּ"ל, וְעִקַּר הַדָּבָר מֵחֲמַת פְּגַם הָאַרְבָּעָה יְסוֹדוֹת עַל-יְדֵי פְּגַם מִדּוֹת וְתַאֲווֹת רָעוֹת הַבָּאִים מֵהֶם, שֶׁהֵם בְּחִינַת "עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר פְּגִימַת הַלְּבָנָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה בָּא עֲנִיּוּת בְּחִינַת "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה" (בראשית ג), דְּהַיְנוּ חֶסְרוֹן הַפַּרְנָסָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה צְרִיכִין לִפֹּל לִבְחִינַת 'עֶבֶד', בְּחִינַת "עֶבֶד לֹוֶה לְאִישׁ מַלְוֶה" כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר הָעַבְדוּת מַה שֶּׁנִּקְרֵאת הַלְּבָנָה שֶׁהִיא בְּחִינַת 'מַלְכוּת' בְּשֵׁם 'עֶבֶד' כַּנַּ"ל, הָעִקָּר הוּא רַק מֵחֲמַת פְּגִימוּתָהּ וּמִעוּטָהּ שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲלוֹת וְלִכָּלֵל בְּשָׁרְשָׁהּ בִּבְחִינַת 'זַרְקָא דְּאִזְדְּרִיקַת' וְכוּ', כִּי אֲזַי כְּשֶׁהַלְּבָנָה בְּחִינַת 'מַלְכוּת' עוֹלָה לְשָׁרְשָׁהּ אֲזַי נִתְבַּטֵּל בְּחִינַת 'עַבְדוּת' לְגַמְרֵי, כִּי עִקַּר הָעַבְדוּת הוּא בִּבְחִינַת 'יֵשׁוּת' שֶׁהִיא בְּחִינַת 'עֲשִׂיָּה', וּכְשֶׁמַּגְבִּיר הָאָדָם חַס וְשָׁלוֹם אֶת הַחֹמֶר עַל הַצּוּרָה עַל-יְדֵי מַעֲשָׂיו הָרָעִים עַל-יְדֵי פְּגַם הַמִּדּוֹת וְהַתַּאֲווֹת שֶׁל הָאַרְבָּעָה יְסוֹדוֹת הַמְכֻנִּים בְּשֵׁם עֲבָדִים, כִּי הֵם בְּחִינַת 'עֲשִׂיָּה וְיֵשׁוּת', בְּחִינַת 'עַבְדוּת' כַּנַּ"ל, אֲזַי הוּא חַס וְשָׁלוֹם בְּחִינַת 'פְּגִימַת הַלְּבָנָה' שֶׁהִיא בְּחִינַת 'מַלְכוּת בְּמִעוּטָהּ', מֵחֲמַת שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲלוֹת לְשָׁרְשָׁהּ וּלְקַבֵּל מִשָּׁם שֶׁפַע וְרֹב טוּב עַל-יְדֵי שֶׁהִתְגַּבֵּר הַחֹמֶר וְיֵשׁוּת עַל הָרְצוֹנוֹת הַמְלֻבָּשִׁין בָּהֶם שֶׁהֵם בְּחִינַת 'מַלְכוּת' כַּנַּ"ל, וַאֲזַי כִּבְיָכוֹל גַּם הַלְּבָנָה נִקְרֵאת בְּשֵׁם 'עֶבֶד' כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי שֶׁהִתְגַּבֵּר עָלֶיהָ בְּחִינַת 'עַבְדוּת' שֶׁהוּא בְּחִינַת 'יֵשׁוּת' כַּנַּ"ל, וַאֲזַי מִפְּגִימַת הַלְּבָנָה בָּא עֲנִיּוּת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה צְרִיכִין לִלְווֹת אֶחָד מֵחֲבֵרוֹ, וְעַל-כֵּן נִקְרָא הַלּוֹוֶה 'עֶבֶד' כַּנַּ"ל.וּבֶאֱמֶת, זֶה הָאִישׁ שֶׁבָּא לִידֵי מִדָּה זוֹ שֶׁמֻּכְרָח מֵחֲמַת דָּחְקוֹ לִלְווֹת מֵחֲבֵרוֹ כְּשֶׁחֲבֵרוֹ גּוֹמֵל עִמּוֹ חֶסֶד וּמַלְוֶה לוֹ הוּא עוֹשֶׂה בָּזֶה מִצְוָה גְּדוֹלָה מְאֹד מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סוכה מט:): גְּדוֹלָה גְּמִילוּת חֲסָדִים יוֹתֵר מִן הַצְּדָקָה וְכוּ', כִּי הַמַּלְוֶה לַחֲבֵרוֹ גְּמִילוּת חֶסֶד, הוּא עוֹשֶׂה בָּזֶה תִּקּוּן גָּדוֹל מְאֹד וְעוֹשֶׂה טוֹבָה גְּדוֹלָה לַחֲבֵרוֹ בְּגַשְׁמִיּוּת וּבְרוּחָנִיּוּת, כִּי זֶה הַצָּרִיךְ לִלְווֹת הוּא בִּבְחִינַת 'מִעוּט הַיָּרֵחַ' כַּנַּ"ל, וְהָעוֹזֵר לוֹ וּמַלְוֶה לוֹ הוּא מַשְׁלִים וּמְמַלֵּא אוֹתוֹ מִפְּגִימוּתוֹ בִּבְחִינַת 'מִלּוּי הַיָּרֵחַ'. וְעַל-יְדֵי-זֶה בְּעַצְמוֹ יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיַּעֲזֹר לַחֲבֵרוֹ שֶׁיּוּכַל לְהִנָּצֵל מֵהָעֲנִיּוּת לְגַמְרֵי עַל-יְדֵי שֶׁמִּלֵּא חֶסְרוֹנוֹ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת 'מִלּוּי פְּגִימַת הַלְּבָנָה', שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה אֵינָם יְכוֹלִים הַחִיצוֹנִים לִינֹק מִמֶּנּוּ כָּל-כָּךְ וְאֵינָם יוֹנְקִים הַשֶּׁפַע שֶׁלּוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה יָכוֹל לָצֵאת מֵעֲנִיּוּת לַעֲשִׁירוּת, כִּי הַמַּלְוֶה לַחֲבֵרוֹ הוּא מְתַקֵּן בָּזֶה בְּחִינַת 'פְּגִימַת הַלְּבָנָה' שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְבַּטֵּל הָעֲנִיּוּת:וְעַל-כֵּן נַעֲשֶׂה מִזֶּה תִּקּוּן גָּדוֹל מְאֹד כְּשֶׁמַּלְוֶה לַחֲבֵרוֹ גְּמִילוּת חֶסֶד, כִּי הוּא מְמַלֵּא פְּגִימַת הַיָּרֵחַ שֶׁזֶּה עִקַּר עֲבוֹדָתֵנוּ כַּיָּדוּעַ, וְעַל-כֵּן הִזְהִירָה הַתּוֹרָה עַל זֶה כַּמָּה פְּעָמִים, אֲבָל גַּם הַלּוֹוֶה צָרִיךְ לִזָּהֵר מְאֹד לְקַיֵּם מִצְוַת פְּרִיעַת בַּעַל-חוֹב לְשַׁלֵּם לַחֲבֵרוֹ וּבָזֶה הוּא מַעֲלֶה אֶת הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ כִּבְיָכוֹל, בִּבְחִינַת 'זַרְקָא דְּאִזְדְּרִיקַת לַאֲתַר דְּאִתְנְטִילַת מִתַּמָּן', כִּי הַמַּלְוֶה לַחֲבֵרוֹ בָּזֶה מְעוֹרֵר, כִּבְיָכוֹל, הַשֶּׁפַע לְהַשְׁפִּיעַ לִבְחִינַת 'מַלְכוּת' שֶׁתִּתְמַלֵּא מֵחֶסְרוֹנָהּ כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לְהִתְגַּבֵּר וּלְבָרֵר מַה שֶּׁצְּרִיכָה לְבָרֵר כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לַעֲלוֹת, וְאַחַר-כָּךְ כְּשֶׁהַלּוֹוֶה חוֹזֵר וּמְשַׁלֵּם מַה שֶּׁלָּוָה מֵחֲבֵרוֹ, בָּזֶה מְקַיֵּם מִצְוַת פְּרִיעַת בַּעַל-חוֹב וְעַל-יְדֵי מִצְוָה זוֹ כִּבְיָכוֹל, חוֹזֵר וְעוֹלָה הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ. כִּי הַמַּלְוֶה הוּא בִּבְחִינַת 'הָרָצוֹן' בְּחִינַת 'נְדִיב לֵב', וְעַל-יְדֵי-זֶה מְעוֹרֵר הָרָצוֹן הָעֶלְיוֹן לְהַשְׁפִּיעַ לַמַּלְכוּת שֶׁהִיא בַּעֲנִיּוּת וּכְשֶׁחוֹזֵר וּמְשַׁלֵּם מַה שֶּׁלָּוָה, נִמְצָא שֶׁחוֹזֵר וּמַעֲלֶה אֶת הַמָּמוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת 'עֲשִׁירוּת' שֶׁנִּשְׁתַּלְשֵׁל מִבְּחִינַת 'מַלְכוּת', הוּא חוֹזֵר אוֹתוֹ לְשָׁרְשׁוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה גַּם לְמַעְלָה חוֹזֵר בְּחִינַת 'הַמַּלְכוּת' לְשָׁרְשָׁהּ, לָרָצוֹן הָעֶלְיוֹן. וּכְשֶׁחוֹזֵר וְעוֹלָה הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ, אֲזַי הִיא עוֹלָה עִם כָּל הַבֵּרוּרִים שֶׁבֵּרְרָה בָּעֵת שֶׁהָיְתָה לְמַטָּה בִּבְחִינַת 'עֲנִיּוּת'.וְעִקַּר הַבֵּרוּרִים נַעֲשׂוּ עַל-יְדֵי הַסִּיּוּעַ שֶׁסִּיַּע וְעַל-יְדֵי הַגְּמִילוּת חֶסֶד שֶׁגָּמַל אֶחָד עִם חֲבֵרוֹ שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְמַלְּאִין פְּגִימָתָהּ קְצָת וְעַל-יְדֵי-זֶה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ לְבָרֵר וְזֶה עִקַּר מִצְוַת הַהַלְוָאָה, כִּי זֶה הַלּוֹוֶה שֶׁנָּפַל לַעֲנִיּוּת עַד שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת, וְכָל זֶה הוּא מֵחֲמַת שֶׁאֵין בּוֹ כֹּחַ לְבָרֵר הַנִּיצוֹצוֹת הַשַּׁיָּכִים לְשֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ, וְהֵם נֶאֱחָזִים בָּהֶם, וְעַל-יְדֵי-זֶה בָּא עֲנִיּוּת. וְעַל-כֵּן הוּא צָרִיךְ מִי שֶׁיַּחֲזִיק בְּיָדוֹ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ויקרא כה): "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ אַל תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ" וְכוּ'. כִּי עַל-יְדֵי שֶׁמַּחֲזִיקִין בְּיָדוֹ בְּהַלְוָאַת חֵן, עַל-יְדֵי-זֶה מַשְׁלִימִין אוֹתוֹ קְצָת, וְעַל-יְדֵי-זֶה יֵשׁ בּוֹ כֹּחַ לְבָרֵר, וְעַל-יְדֵי-זֶה יוּכַל לְהִנָּצֵל מִן הָעֲנִיּוּת כַּנַּ"ל:ג) וְנַחֲזֹר לָעִנְיָן הַנַּ"ל, עִנְיַן קְדֻשַּׁת הַגּוּף שֶׁמַּפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד וְכֵן אִסּוּר הֲנָאָה כַּנַּ"ל, כִּי כָּל נִכְסֵי הַלּוֹוֶה מְשֻׁעְבָּדִים לַמַּלְוֶה, כִּי בָּאוּ בִּבְחִינַת 'עַבְדוּת', כִּי כָּל הַדְּבָרִים הֵם מֵאַרְבָּעָה יְסוֹדוֹת וְכָל הַנְּכָסִים שֶׁל אָדָם שֶׁהֵם הָעֲשִׁירוּת שֶׁלּוֹ, הֵם בְּחִינַת 'מַלְכוּת', וּמֵאַחַר שֶׁהֻצְרַךְ לִלְווֹת שֶׁהוּא בְּחִינַת 'מִעוּט הַיָּרֵחַ', בְּחִינַת 'עֶבֶד' כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן כָּל נְכָסָיו הֵם בִּבְחִינַת 'עַבְדוּת', וְעַל-כֵּן קְדֻשַּׁת הַגּוּף מַפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד, כִּי קְדֻשַּׁת הַגּוּף הוּא בְּחִינַת 'בִּטּוּל הַיֵּשׁוּת וְהַגּוּף', כִּי נִכְלָל הַדָּבָר בִּקְדֻשָּׁה עֶלְיוֹנָה, כִּי כָּל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם צְרִיכִים לְהִכָּלֵל בְּשָׁרְשָׁם בִּבְחִינַת 'אַיִן'. וּכְשֶׁמַּקְדִּישׁ הַדָּבָר קְדֻשַּׁת הַגּוּף אֲזַי נִכְלָל מִיֵּשׁ לְאַיִן, כִּי נִקְרָא עָלָיו שֵׁם 'קֹדֶשׁ' וְקֹדֶשׁ הוּא בְּחִינַת 'חָכְמָה', כַּמּוּבָא, "וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא", כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מַפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד, כִּי נִתְבַּטֵּל הָעַבְדוּת לְגַמְרֵי, כִּי עִקַּר הָעַבְדוּת בִּבְחִינַת 'גּוּף וְיֵשׁוּת' עַל-יְדֵי שֶׁמַּגְבִּיר חַס וְשָׁלוֹם הַחֹמֶר עַל הַצּוּרָה, אֲבָל עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת הַגּוּף שֶׁנִּכְלָל הַגּוּף בַּקְּדֻשָּׁה וְעוֹלֶה מִיֵּשׁ לְאַיִן בְּחִינַת 'קֹדֶשׁ' כַּנַּ"ל, אֲזַי נִתְבַּטֵּל הָעַבְדוּת לְגַמְרֵי כַּנַּ"ל, וְהָבֵן:ד) וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר הֲנָאָה שֶׁמַּפְקִיעַ גַּם-כֵּן מִידֵי שִׁעְבּוּד כְּמוֹ קְדֻשַּׁת הַגּוּף, כִּי עִקַּר הַשִּׁעְבּוּד שֶׁנִּכְסֵי הַלּוֹוֶה מְשֻׁעְבָּדִים לַמַּלְוֶה, זֶה בְּחִינַת 'בֵּרוּרִים' שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה עִקַּר הַהַלְוָאָה, כִּי הַלּוֹוֶה צָרִיךְ לְבָרֵר מַה שֶּׁצָּרִיךְ לְבָרֵר עַד שֶׁיְּתַקֵּן בְּחִינַת 'מִעוּט הַיָּרֵחַ', וְעַל-יְדֵי-זֶה יֵצֵא מֵעֲנִיּוּת וִישַׁלֵּם לַחֲבֵרוֹ. וְעַל-כֵּן כָּל נְכָסָיו מְשֻׁעְבָּדִים לַחֲבֵרוֹ, כִּי כֻּלָּם מְשֻׁעְבָּדִים לַחֲזֹר וְלַעֲלוֹת לְשָׁרְשָׁם בְּעֵת שֶׁיֻּגְמַר זְמַן בֵּרוּרָם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת שִׁעְבּוּד נִכְסֵי הַלּוֹוֶה לְהַמַּלְוֶה עַד שֶׁיְּשַׁלֵּם לוֹ שֶׁהוּא בְּחִינַת הַעֲלָאַת הַבֵּרוּרִים לְשָׁרְשָׁם כַּנַּ"ל, [כִּי הַכְּלָל כִּי בְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא אִתְּעַר לְעֵלָּא], וְעַל-כֵּן אִסּוּר הֲנָאָה מַפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד וְכַנַּ"ל.כִּי זֶה יָדוּעַ, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לְבָרֵר כִּי אִם בַּמֶּה שֶׁהִתִּירָה הַתּוֹרָה, אֲבָל הַדְּבָרִים שֶׁאָסְרָה הַתּוֹרָה לָנוּ אֵין בָּנוּ כֹּחַ לְבָרְרָם וּלְהַעֲלוֹתָם לְשָׁרְשָׁם, וּבִפְרָט אִסּוּרֵי הֲנָאָה שֶׁאֵין לָנוּ בָּהֶם שׁוּם תְּפִיסַת יָד, וַאֲפִילּוּ בַּהֲנָאָה אֲסוּרִים לָנוּ מֵחֲמַת שֶׁאֵין בָּנוּ כֹּחַ לְבָרְרָם כְּלָל. וְלֹא זוֹ אַף זוֹ, כִּי גַּם הַתּוֹרָה מָסְרָה בְּיָדֵינוּ שֶׁאָנוּ יְכוֹלִים לֶאֱסֹר עַל עַצְמֵנוּ כָּל דָּבָר שֶׁנִּרְצֶה וַאֲפִילּוּ בַּהֲנָאָה, כִּי הַבֵּרוּר הוּא בִּבְחִירַת הָאָדָם וְכָל הָעוֹלָם וּמְלֹאָהּ נָתַן ה' לִבְנֵי אָדָם, וְהַכֹּל בִּבְחִירַת הָאָדָם לְבָרְרָם וּלְהַעֲלוֹתָם אוֹ לְהֵפֶךְ, חַס וְשָׁלוֹם. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁאָדָם רוֹצֶה לֶאֱסֹר עַל עַצְמוֹ אֵיזֶה דָּבָר אֲפִילּוּ בַּהֲנָאָה הַיְכֹלֶת בְּיָדוֹ, כִּי הַדָּבָר בִּרְשׁוּתוֹ לְסַלֵּק יָדוֹ וּרְשׁוּתוֹ מֵאֵיזֶה דָּבָר שֶׁיִּהְיֶה עָלָיו כְּמוֹ אִסּוּר, וַאֲזַי אֵינוֹ מְבָרְרוֹ, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁאוֹסֵר הַדָּבָר בַּהֲנָאָה מִמֵּילָא נִפְקָע הַשִּׁעְבּוּד, כִּי עִקַּר הַשִּׁעְבּוּד הוּא בִּבְחִינַת 'בֵּרוּר', וּכְשֶׁאוֹסְרוֹ בַּהֲנָאָה אֵין בּוֹ בֵּרוּר וְאֵין חָל עָלָיו הַשִּׁעְבּוּד, כִּי עִקַּר שִׁעְבּוּד הַנְּכָסִים הוּא בִּשְׁבִיל לְשַׁלֵּם לַבַּעַל-חוֹב, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַחְזָרַת הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת 'בֵּרוּרִים' שֶׁעוֹלִים כָּל הַבֵּרוּרִים לְמַעְלָה, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁאוֹסֵר בַּהֲנָאָה אֵין בּוֹ בֵּרוּר.וְעַל-כֵּן מַפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד כְּמוֹ קְדֻשַּׁת הַגּוּף שֶׁמַּפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד מֵחֲמַת שֶׁכְּבָר עָלָה לְמַעְלָה לִבְחִינַת 'קֹדֶשׁ' בְּחִינַת 'אַיִן' עַל-יְדֵי הַהֶקְדֵּשׁ, וְאֵין חָל עָלָיו שׁוּם שִׁעְבּוּד, כְּמוֹ כֵן לְהֵפֶךְ אִסּוּר הֲנָאָה מַפְקִיעַ מִידֵי שִׁעְבּוּד, כִּי אֵין בּוֹ בֵּרוּר מֵאַחַר שֶׁאָסוּר בַּהֲנָאָה וְהַכֹּחַ בְּיַד הַלּוֹוֶה לְהַקְדִּישׁ אוֹ לֶאֱסֹר בַּהֲנָאָה וּלְהַפְקִיעַ הַשִּׁעְבּוּד אַף-עַל-פִּי שֶׁכָּל נְכָסָיו מְשֻׁעְבָּדִים לְהַמַּלְוֶה, בִּפְרָט בְּשֶׁעֲשָׂאוֹ אַפּוֹתֵיקֵי, אַף-עַל-פִּי-כֵן יֵשׁ כֹּחַ בְּיַד הַלּוֹוֶה עַל זֶה, כִּי עִקַּר הַבֵּרוּר שֶׁל כָּל הַדְּבָרִים תָּלוּי בִּבְחִירַת הָאָדָם, בִּבְחִירָתוֹ דַּיְקָא כַּיָּדוּעַ. וְעִקַּר הַבֵּרוּר הוּא בִּבְחִינַת 'לוֹוֶה', כִּי שָׁם עִקַּר הַבֵּרוּר בִּבְחִינַת 'מִעוּט הַיָּרֵחַ' שֶׁהוּא בְּחִינַת 'עֲנִיּוּת וְהַלְוָאָה', וְעַל-כֵּן שָׁם עִקַּר הַבְּחִירָה, וְעַל-כֵּן נָתְנוּ הַבְּחִירָה לְהַלּוֹוֶה לְהַקְדִּישׁ אוֹ לֶאֱסֹר אַף-עַל-פִּי שֶׁעוֹשֶׂה שֶׁלֹּא כַּדִּין, אַף-עַל-פִּי-כֵן הַבְּחִירָה בְּיָדוֹ עַל זֶה מֵאַחַר שֶׁשָּׁם עִקַּר הַבֵּרוּר, וְעִקַּר הַהַלְוָאָה הָיְתָה כְּדֵי לְעָזְרוֹ, כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְבָרֵר כַּנַּ"ל, וְעִקַּר הַבֵּרוּר תָּלוּי בַּבְּחִירָה דַּיְקָא, וְעַל-כֵּן הַבְּחִירָה בְּיַד הַלּוֹוֶה עַל זֶה כַּנַּ"ל, וְהָבֵן הַדְּבָרִים הֵיטֵב:ה) וְזֶה בְּחִינַת הֲשָׁבַת הָעֲבוֹט כַּמָּה פְּעָמִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים כד): "הָשֵׁב תָּשִׁיב" כַּמָּה פְּעָמִים, אָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: 'וַהֲרֵי נַפְשְׁךָ עוֹלָה בְּכָל לַיְלָה וְאֵינִי מְעַכְּבָהּ עַל כַּמָּה עֲווֹנוֹת, אַף אַתָּה הָשֵׁב תָּשִׁיב'. כִּי בֶּאֱמֶת הֲשָׁבַת הָעֲבוֹט הוּא הֲשָׁבַת הַנֶּפֶשׁ מַמָּשׁ, כִּי הַמָּמוֹן הוּא הַנֶּפֶשׁ, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ כַּמָּה פְּעָמִים (סימנים נט, סח, סט), וְצָרִיךְ לְקַבֵּל אֶת הַמַּשְׁכּוֹן וּלְהַחֲזִיר אֲפִילּוּ כַּמָּה פְּעָמִים, כִּי כְּשֶׁהַלּוֹוֶה מְשַׁלֵּם לַחֲבֵרוֹ הוּא מַחֲזִיר הַמָּמוֹן שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ לְשָׁרְשָׁהּ, וּבָזֶה מַעֲלֶה הַמַּלְכוּת לְשָׁרְשָׁהּ כַּנַּ"ל, אֲבָל כְּשֶׁהַלּוֹוֶה הוּא עָנִי עֲדַיִן וְאֵין לוֹ בַּמֶּה לְשַׁלֵּם, וְאֵין לוֹ רַק כְסוּתֹה לְבַדָּהּ לִתֵּן לְמַשְׁכּוֹן, נִמְצָא כְּשֶׁנּוֹתֵן לוֹ הַמַּשְׁכּוֹן כְּאִלּוּ נוֹתֵן נַפְשׁוֹ מַמָּשׁ כִּי הַנֶּפֶשׁ שָׁרְשָׁהּ בַּעֲשִׁירוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל (סימן סט). וְזֶה בְּחִינַת 'הִסְתַּלְּקוּת הַנֶּפֶשׁ', אֲבָל ה' יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה בַּעֲבוֹדָתֵנוּ וְכוּ', וְעַל-כֵּן אֲפִילּוּ כְּשֶׁזּוֹכִין לִבְחִינַת 'בִּטּוּל', צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה הַבִּטּוּל בִּבְחִינַת 'וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב', כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל הֵיטֵב, עַיֵּן שָׁם.כִּי צָרִיךְ שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר שָׁם בְּעֵת הַבִּטּוּל עַד עֵת שֶׁיָּבוֹא ה' יִתְבָּרַךְ לִטֹּל פִּקְדוֹנוֹ, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה בַּעֲבוֹדָתֵנוּ, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתַּכְלִית לְהִכָּלֵל בְּשָׁרְשׁוֹ, אַף-עַל-פִּי-כֵן בְּהֶכְרֵחַ לַחֲזֹר אֶל הַיֵּשׁוּת וְהַגּוּף כְּדֵי לְבָרֵר עוֹד בֵּרוּרִים, כִּי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הַצַּדִּיק חַי הוּא מְבָרֵר בֵּרוּרִים, כְּמוֹ כֵן מַמָּשׁ הוּא בְּחִינַת 'הֲשָׁבַת הָעֲבוֹט' כַּמָּה פְּעָמִים, זֶה בְּחִינַת "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב", כִּי כְּשֶׁאַחַר-כָּךְ מַחֲזִיר לוֹ הַמַּשְׁכּוֹן לְהֶעָנִי הַלּוֹוֶה, אֲזַי מַחֲזִיר לוֹ חִיּוּתוֹ וְנַפְשׁוֹ וְנִשְׁלָם מֵחֶסְרוֹנוֹ קְצָת, וְיֵשׁ כֹּחַ לְנַפְשׁוֹ לְבָרֵר וְיָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיּוּכַל לָצֵאת מֵהָעֲנִיּוּת לְגַמְרֵי עַל-יְדֵי-זֶה, וְכֵן צָרִיךְ לְהִתְנַהֵג עִמּוֹ כַּמָּה פְּעָמִים אוּלַי יוּכַל לְהַחֲזִיק בְּיָדוֹ לְסָמְכוֹ מִנְּפִילָתוֹ לְהַעֲלוֹתוֹ מֵהָעֲנִיּוּת עַל-יְדֵי שֶׁמְּמַלֵּא פְּגִימוּתוֹ בְּכָל פַּעַם. וּבָזֶה אֶפְשָׁר לְתָרֵץ קֻשְׁיַת רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'אִם כֵּן לָמָּה מְקַבֵּל אֶת הַמַּשְׁכּוֹן, מֵאַחַר שֶׁצָּרִיךְ לְהַחֲזִירוֹ בְּכָל פַּעַם', אַךְ בֶּאֱמֶת עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַבֵּל אֶת הַמַּשְׁכּוֹן מֵהַלּוֹוֶה עַל-יְדֵי-זֶה חוֹזֵר וְעוֹלֶה הַדָּבָר לְשָׁרְשׁוֹ כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן יָכוֹל לְהַגִּיעַ טוֹבָה לְהַלּוֹוֶה כְּשֶׁאַחַר-כָּךְ מַחֲזִיר לוֹ אֶת הַמַּשְׁכּוֹן, כִּי נִתְחַדֵּשׁ נַפְשׁוֹ שֶׁשָּׁרְשָׁהּ בַּמָּמוֹן עַל-יְדֵי שֶׁעָלְתָה לְשָׁרְשָׁהּ וְחָזְרָה בִּבְחִינַת (איכה ג) "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ", כִּי הַחְזָרַת הַמַּשְׁכּוֹן הוּא מַמָּשׁ הַחְזָרַת הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: 'וַהֲלֹא אֲנִי מַחֲזִיר לְךָ אֶת הַנֶּפֶשׁ' וְכוּ', וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַבֵּל הַמַּשְׁכּוֹן וּמַחֲזִירוֹ מִזֶּה נַעֲשָׂה בְּחִינַת 'הִתְחַדְּשׁוּת הַנֶּפֶשׁ', וְעַל-כֵּן יֵשׁ כֹּחַ יוֹתֵר בְּיָדוֹ לְבָרֵר וְיוּכַל לָצֵאת מֵהָעֲנִיּוּת, כִּי זֶהוּ גַּם-כֵּן בְּחִינַת 'וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב' הַנַּ"ל, כִּי בִּשְׁבִיל זֶה צָרִיךְ לַעֲלוֹת בְּכָל פַּעַם לְשָׁרְשׁוֹ בְּרָצוֹא וָשׁוֹב כְּדֵי לְחַדֵּשׁ נַפְשׁוֹ וְנִשְׁמָתוֹ כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כֹּחַ יוֹתֵר בַּעֲבוֹדַת ה' לְבָרֵר וּלְהַעֲלוֹת נִיצוֹצוֹת יוֹתֵר וְיוֹתֵר עַל-יְדֵי שֶׁמְּחַדֵּשׁ נִשְׁמָתוֹ בְּכָל פַּעַם עַל-יְדֵי הַבִּטּוּל בְּרָצוֹא וָשׁוֹב. וְהָבֵן הַדְּבָרִים הֵיטֵב הֵיטֵב וְעַיֵּן שָׁם בַּמַּאֲמָר 'אָנֹכִי' הַנַּ"ל כָּל הַדְּבָרִים עַל מַתְכֻּנְתָּן הֵיטֵב.זֶה הַסִּיּוּם נִכְתַּב בְּקִצּוּר קְצָת וְהָבֵן הַדְּבָרִים הֵיטֵב. [1] זרקא הוא אחד טעמי המקרא הדומה לנחש, שהוא חוזר למקום שיצא משם, כלומר שמסתובב וחוזר לנקודת התחלה שלו. כזה:֮

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן