ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת אוֹנָאָה הֲלָכָה ג

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות חושן משפט א ליקוטי הלכות חושן משפט א – הִלְכוֹת אוֹנָאָה הֲלָכָה ג
תוכן עניינים

אֵין אוֹנָאָה לְקַרְקָעוֹתעַל-פִּי הַתּוֹרָה וַיֹּאמֶר 'ה' אֶל מֹשֶׁה קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְכוּ', וַאֲצַוֶּנּוּ' בְּלִקּוּטֵי א' סִימָן ו', עַיֵּן שָׁם כָּל הַתּוֹרָה:וְהַיּוֹצֵא מִשָּׁם לְעִנְיָנֵנוּ שֶׁתְּשׁוּבָה הוּא בְּחִינַת כֶּתֶר, בְּחִינַת 'אֲנָא זָמִין לְמֶהֱוֵי', כִּי קֹדֶם הַתְּשׁוּבָה עֲדַיִן אֵין לוֹ הֲוָיָה כְּאִלּוּ עֲדַיִן לֹא נִתְהַוָּה בָּעוֹלָם, כִּי טוֹב לוֹ שֶׁלֹּא נִבְרָא מִשֶּׁנִּבְרָא. וּכְשֶׁבָּא לְטַהֵר אֶת עַצְמוֹ וְלַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה אָז הוּא בִּבְחִינַת אֶהְיֶה, הַיְנוּ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם, הַיְנוּ אֲנָא זָמִין לְמֶהֱוֵי וְכוּ'. וְצָרִיךְ לֶאֱחֹז תָּמִיד בְּמִדַּת הַתְּשׁוּבָה, כִּי מִי יֹאמַר זִכִּיתִי לִבִּי טָהַרְתִּי מֵחַטָּאתִי וְכוּ'. וַאֲפִילּוּ אִם יוֹדֵעַ אָדָם בְּעַצְמוֹ שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה אַף-עַל-פִּי-כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה, כִּי מִתְּחִלָּה כְּשֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה עָשָׂה לְפִי הַשָּׂגָתוֹ, וְאַחַר-כָּךְ בְּוַדַּאי כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה בְּוַדַּאי הוּא מַכִּיר וּמַשִּׂיג יוֹתֵר אֶת ה' יִתְבָּרַךְ. נִמְצָא לְפִי הַשָּׂגָתוֹ שֶׁמַּשִּׂיג עַכְשָׁו, בְּוַדַּאי הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה הוּא בִּבְחִינַת גַּשְׁמִיּוּת. נִמְצָא, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה עַל שֶׁהִתְגַּשֵּׁם אֶת רוֹמְמוּת אֱלֹקוּתוֹ. וְזֶה בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ שַׁבָּת, הַיְנוּ כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה וְכוּ', וְכוּ'. וּכְשֶׁרוֹצֶה אָדָם לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַתְּשׁוּבָה צָרִיךְ לִהְיוֹת בָּקִי בַּהֲלָכָה וְצָרִיךְ לִהְיוֹת לוֹ שְׁנֵי בְּקִיאוּת הַיְנוּ בָּקִי בְּרָצוֹא בָּקִי בְּשׁוֹב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: 'זַכָּאָה מָאן דְּעָיֵל וְנָפִיק'. וְזֶה בְּחִינַת "אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה", זֶה בְּחִינַת 'עָיֵל' בְּחִינַת 'בָּקִי בְּרָצוֹא'. "וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל הִנֶּךָּ", בְּחִינַת וְנָפִיק, בְּחִינַת בָּקִי בְּשׁוֹב וְכוּ'. וְזֶה סוֹד כַּוָּנַת אֱלוּל וְכוּ'. וְעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה אָדָם לָשֶׁבֶת עַל הַכִּסֵּא וְנַעֲשֶׂה יִחוּד בֵּין חַמָּה לִלְבָנָה, בֵּין מֹשֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ וְכוּ'. עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב:א) וְזֶה בְּחִינַת "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה", הַיְנוּ בְּחִינַת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה, כִּי תְּשׁוּבָה הִיא בְּחִינַת אֶהְיֶה, בְּחִינַת אֲנָא זָמִין לְמֶהֱוֵי, כִּי קֹדֶם הַתְּשׁוּבָה עֲדַיִן לֹא הָיָה לוֹ שׁוּם הֲוָיָה בָּעוֹלָם כְּלָל כַּנַּ"ל, וּכְשֶׁמַּתְחִיל לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה אָז הוּא בִּבְחִינַת אֶהְיֶה, כִּי מַתְחִיל לְהָכִין אֶת עַצְמוֹ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם בְּחִינַת אֲנָא זָמִין לְמֶהֱוֵי כַּנַּ"ל. אֲבָל אֲפִילּוּ אַחַר-כָּךְ כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה וְזוֹכֶה לִבְחִינַת אֶהְיֶה, כִּי כְּבָר הֵכִין עַצְמוֹ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם, אַף-עַל-פִּי-כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ וְאַף-עַל-פִּי שֶׁכְּבָר עָשָׂה תְּשׁוּבָה, צָרִיךְ אַחַר-כָּךְ לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ לְגַמְרֵי, לְהַתְחִיל לְהָכִין עַצְמוֹ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם כְּאִלּוּ עֲדַיִן לֹא הָיָה לוֹ שׁוּם הֲוָיָה בָּעוֹלָם, וְזֶהוּ בְּחִינַת אֶהְיֶה שֵׁנִי, בְּחִינַת "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה". כִּי כָּל הַתְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה נֶחֱשָׁב כְּלֹא כְּנֶגֶד הַתְּשׁוּבָה הַשְּׁנִיָּה שֶׁעוֹשֶׂה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה עַד שֶׁבְּכָל פַּעַם מַחֲזִיק אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ עֲדַיִן לֹא הָיָה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם, וּמַתְחִיל בְּכָל פַּעַם לְהָכִין אֶת עַצְמוֹ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת אֶהְיֶה שֵׁנִי כַּנַּ"ל.וְזֶה בְּחִינַת גְּאֻלָּה רִאשׁוֹנָה וּגְאֻלָּה אַחֲרוֹנָה, כִּי גְּאֻלָּה רִאשׁוֹנָה מִמִּצְרַיִם הָיָה אַחֲרֶיהָ גָּלוּת, וּגְאֻלָּה אַחֲרוֹנָה שֶׁיִּהְיֶה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ לֹא יִהְיֶה אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק, כִּי עַל שְׁנֵי אֵלּוּ הַגְּאֻלּוֹת נֶאֱמַר אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י שָׁם: אֶהְיֶה עִמָּכֶם בְּצָרָה זוֹ אֲשֶׁר אֶהְיֶה עִמָּהֶם בְּשִׁעְבּוּד מַלְכֻיּוֹת וְכוּ'. אָמַר מֹשֶׁה: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, דַּיָּהּ לְצָרָה בִּשְׁעָתָהּ וְכוּ'. כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁעִקַּר כָּל הַגְּאֻלּוֹת וְכָל הַיְשׁוּעוֹת הֵם רַק יְשׁוּעַת וּגְאֻלַּת הַנֶּפֶשׁ מִגָּלוּת הַתַּאֲווֹת רָעוֹת הַבָּאִין מֵהַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַיֵּצֶר הָרָע, שֶׁהֵם עִקַּר צָרוֹת וְגָלוּת יִשְׂרָאֵל, וְהֵם בְּחִינַת קְלִפַּת מִצְרַיִם, וּקְלִפַּת שְׁאָר מַלְכֻיּוֹת, שֶׁהֵם מִתְגַּבְּרִים בְּכָל דּוֹר עַל נֶפֶשׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי וְרוֹצִין לֶאֱחֹז אוֹתוֹ בְּגָלוּת כָּבֵד וָמַר, וְאֵין רוֹצִין לְהַנִּיחוֹ לָצֵאת מִן גָּלוּת הַתַּאֲווֹת וּלְהִתְקָרֵב לְאָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, וְזֶה עִקַּר צָרוֹת וְגָלוּת יִשְׂרָאֵל.וְעִקַּר כָּל הַגְּאֻלּוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת בִּכְלָל וּבִפְרָט הֵם עַל-יְדֵי מֹשֶׁה רַבֵּינוּ שֶׁהוּא בְּחִינַת הַצַּדִּיקִים אֲמִתִּיִּים שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר, כִּי אִתְפַּשְּׁטוּתָא דְּמֹשֶׁה בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, בְּחִינַת מַה שֶּׁ'הָיָה ה'וּא שֶׁ'יִּהְיֶה שֶׁהוּא רָאשֵׁי תֵּבוֹת: מֹשֶׁה[1]. כִּי הוּא הָיָה הַגּוֹאֵל הָרִאשׁוֹן וְהוּא יִהְיֶה הַגּוֹאֵל הָאַחֲרוֹן, שֶׁהוּא מָשִׁיחַ צִדְקֵנוּ שֶׁיָּבוֹא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, וְהוּא גַּם-כֵּן גּוֹאֵל יִשְׂרָאֵל בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִכָּל צָרוֹתֵיהֶם, וּמוֹשִׁיעַ לָהֶם בְּכָל עֵת לְהוֹצִיא אֶת כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל מִגָּלוּת הַיֵּצֶר הָרָע וְהַתַּאֲווֹת, שֶׁהוּא עִקַּר גָּלוּת וְצָרוֹת יִשְׂרָאֵל. כִּי בֶּאֱמֶת הַכֹּל הֶבֶל וְכָל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִין וְכָל הַגָּלֻיּוֹת נֶחֱשָׁבִין כְּלֹא נֶגֶד גָּלוּת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהִיא בַּגּוֹלָה בֵּין הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַתַּאֲווֹת, רַחֲמָנָא לִצְלָן, כִּי הַתּוֹרָה הִיא בְּכָל אָדָם וּבְכָל זְמַן וְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל מִי שֶׁרוֹצֶה לִכְנֹס בְּדֶרֶךְ הַיִּשְׂרְאֵלִי בֶּאֱמֶת בְּדֶרֶךְ הַקֹּדֶשׁ בְּדֶרֶךְ הָאֱמֶת, עוֹבְרִין עָלָיו כָּל הַגָּלֻיּוֹת וְכָל הַמִּלְחָמוֹת וְהַסִּפּוּרִים הַמְבֹאָרִים בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וּבַנְּבִיאִים וּבַכְּתוּבִים. כִּי כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל כָּלוּל מִכָּל הַתּוֹרָה וְצָרִיךְ שֶׁיַּעַבְרוּ עָלָיו כָּל הַמִּלְחָמוֹת וְכָל הַגָּלֻיּוֹת בְּחִינַת גָּלוּת מִצְרַיִם וּגְאֻלָּתָהּ, וּשְׁאָר כָּל הַגָּלֻיּוֹת וּגְאֻלָּתָן וּמִלְחֶמֶת עֲמָלֵק וּמִלְחֶמֶת ל"א מְלָכִים וּשְׁאָר כָּל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁהָיוּ עַל יִשְׂרָאֵל הַמְבֹאָרִין בְּכָל הַתַּנַ"ךְ, הַכֹּל צָרִיךְ לַעֲבֹר עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל עַד שֶׁזּוֹכֶה לִבְחִינַת גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה שֶׁהִיא בְּחִינַת גְּאֻלָּה שֶׁאֵין אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁזּוֹכֶה לִקְבֹּעַ עַצְמוֹ בְּדֶרֶךְ הַקֹּדֶשׁ בִּקְבִיעוּת גָּדוֹל כְּיָתֵד חָזָק בַּל יִמֹּט לְעוֹלָם, וְזוֹכֶה לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת כָּרָאוּי, וְגוֹאֵל נַפְשׁוֹ מִכָּל הַתַּאֲווֹת וּמִכָּל הַבְלֵי עוֹלָם הַזֶּה לְגַמְרֵי, בִּבְחִינַת גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה שֶׁאֵין אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַגְּאֻלָּה בִּפְרָטִיּוּת אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, כַּמּוּבָא בְּשֵׁם הַבַּעַל שֵׁם-טוֹב זַ"ל, בְּחִינַת "קָרְבָה אֶל נַפְשִׁי גְאָלָהּ". וּכְשֶׁיִּזְכּוּ מָתָא חֲדָא אוֹ בֵּי כְּנִישְׁתָּא חֲדָא[2], לִתְשׁוּבָה כָּזוֹ שֶׁהִיא בְּחִינַת גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה אָז נִזְכֶּה שֶׁיָּבוֹא לָנוּ הַגּוֹאֵל צֶדֶק וְיִגְאָלֵנוּ מְהֵרָה, כִּי כֻּלָּא בִּתְיוּבְתָא תַּלְיָא וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (כי תשא קפט:):וְהַכְּלָל, שֶׁכְּשֶׁהָאָדָם רוֹצֶה לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ, וְלָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אֲלָפִים וּרְבָבוֹת עֲלִיּוֹת וִירִידוֹת בְּלִי שִׁעוּר, וְצָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה גִּבּוֹר חָזָק לְחַזֵּק לְבָבוֹ בְּכָל פַּעַם לִבְלִי לְהַנִּיחַ אֶת מְקוֹמוֹ מִשּׁוּם יְרִידָה שֶׁבָּעוֹלָם. וְכָל אֵלּוּ הָעֲלִיּוֹת וִירִידוֹת שֶׁעוֹבְרִין עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל הֵם בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת כָּל הַמִּלְחָמוֹת וְהַצָּרוֹת שֶׁעָבְרוּ עַל כְּלָלִיּוּת יִשְׂרָאֵל מִימוֹת עוֹלָם וְכַנַּ"ל. וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר הוּא הַהִתְחַזְּקוּת לְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ תָּמִיד אַף אִם הוּא כְּמוֹ שֶׁהוּא, לְהַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה שֶׁאֵין שׁוּם יְרִידָה בָּעוֹלָם, כִּי בְּכָל מָקוֹם יְכוֹלִין לִמְצֹא אֶת ה' יִתְבָּרַךְ כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, שֶׁמִּי שֶׁרוֹצֶה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַתְּשׁוּבָה, צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בָּקִי בַּהֲלָכָה וְצָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ שְׁנֵי בְּקִיאוּת, בְּחִינַת 'בָּקִי בְּרָצוֹא בָּקִי בְּשׁוֹב', בְּחִינַת 'עָיֵל וְנָפִיק', בְּחִינַת "אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל הִנֶּךָּ". שֶׁאֲפִילּוּ כְּשֶׁנּוֹפֵל לַשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת, אַף-עַל-פִּי-כֵן צָרִיךְ לְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ תָּמִיד וְלִבְלִי לְיָאֵשׁ עַצְמוֹ לְעוֹלָם, כִּי גַּם שָׁם ה' יִתְבָּרַךְ נִמְצָא בְּחִינַת "וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל הִנֶּךָּ".וְזֶה עִקַּר הַכְּלָל וְהַיְסוֹד בַּעֲבוֹדַת ה' שֶׁהַכֹּל תָּלוּי בּוֹ, לִבְלִי לִפֹּל בְּדַעְתּוֹ לְעוֹלָם אַף אִם יַעֲבֹר עָלָיו מָה, וְכָל הַצַּדִּיקִים שֶׁהָיוּ מִימוֹת עוֹלָם שֶׁזָּכוּ לְמַה שֶּׁזָּכוּ, אַשְׁרֵי לָהֶם אַשְׁרֵי חֶלְקָם, כֻּלָּם לֹא בָּאוּ לִשְׁלֵמוּתָם כִּי אִם עַל-יְדֵי בְּחִינָה זוֹ, עַל-יְדֵי שֶׁלֹּא הָיוּ מְיָאֲשִׁין עַצְמָן לְעוֹלָם, כִּי בֶּאֱמֶת רַבִּים נִכְנְסוּ בַּעֲבוֹדַת ה', כִּי רֹב יִשְׂרָאֵל מִתְגַּעְגְּעִין לַה' יִתְבָּרַךְ וּמַתְחִילִין בַּעֲבוֹדָתוֹ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן זְעִירִין אִנּוּן שֶׁזּוֹכִין לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ כָּרָאוּי. אַךְ עִקַּר הַחִלּוּק הוּא רַק מֵחֲמַת עִנְיָן הַנַּ"ל שֶׁרֹב הַנִּכְנָסִין בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ וְעוֹבְדִין אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת אֵיזֶה זְמַן אָרֹךְ אוֹ קָצָר, אֲבָל אַחַר-כָּךְ כְּשֶׁמַּתְחִילִין לְהִתְגָּרוֹת בּוֹ וּלְהַפִּילוֹ מֵעֲבוֹדָתוֹ הוּא שָׁב לְאָחוֹר וְנוֹפֵל מֵעֲבוֹדַת הַשֵׁם יִתְבָּרַךְ, וְנִשְׁאָר לְמַטָּה, וְעַל-כֵּן אֵין זוֹכִין לְמַה שֶּׁצְּרִיכִין לִזְכּוֹת. אֲבָל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים זָכוּ לְהִתְחַכֵּם וּלְהִתְגַּבֵּר לִבְלִי לִפֹּל מִשּׁוּם יְרִידָה וּנְפִילָה שֶׁבָּעוֹלָם, רַק הִתְחַזְּקוּ עַצְמָן בְּכָל פַּעַם אַף-עַל-פִּי שֶׁעָבַר עֲלֵיהֶם מַה שֶּׁעָבַר, וְעַל-יְדֵי הִתְחַזְּקוּת שֶׁלָּהֶם, [שֶׁקּוֹרִין דֶּער הַאלְטִין זִיךְ] זָכוּ לְמַה שֶּׁזָּכוּ, אַשְׁרֵי לָהֶם:ב) וְעִקַּר הַהִתְחַזְּקוּת שֶׁיִּזְכֶּה לִשָּׁאֵר קַיָּם עַל מַעֲמָדוֹ לְעוֹלָם, לְקַיֵּם "אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל הִנֶּךָּ", לֶאֱחֹז עַצְמוֹ בַּה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד בְּכָל הַנְּפִילוֹת וְהַיְרִידוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, וַאֲפִילּוּ בִּשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת מַמָּשׁ לֹא יִתְיָאֵשׁ אֶת עַצְמוֹ בְּשׁוּם אֹפֶן שֶׁבָּעוֹלָם, הוּא עַל-יְדֵי תְּפִלָּה, כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה הִיא תְּפִלָּה, כִּי עַל-פִּי הַתּוֹרָה לֹא הָיָה לְהַבַּעַל עֲבֵרָה שׁוּם תַּקָּנָה בָּעוֹלָם, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (יומא פו:). אֲבָל ה' יִתְבָּרַךְ חָפֵץ חֶסֶד הוּא וְרוֹצֶה בַּתְּשׁוּבָה וְהִקְדִּים תְּשׁוּבָה לָעוֹלָם. וּתְשׁוּבָה הִיא לְמַעְלָה מִן הַתּוֹרָה, שֶׁשָּׁם בִּבְחִינַת 'תְּשׁוּבָה', נִתְהַפֵּךְ הַכֹּל לְטוֹבָה וּזְדוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת. וְעִקַּר הַתְּשׁוּבָה הִיא תְּפִלָּה, כִּי תְּפִלָּה גַּם-כֵּן לְמַעְלָה מִן הַתּוֹרָה, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת, כִּי תְּפִלָּה הִיא דְּבָרִים הָעוֹמְדִים בְּרוּמוֹ שֶׁל עוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ברכות ו:), שֶׁהוּא בְּחִינַת נִסְתָּרוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, לְמַעְלָה מִן הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּהַתּוֹרָה 'חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם' סִימָן כ"ב, עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן מִי שֶׁרוֹצֶה לָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת, עִקַּר הַתְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה הִיא עַל-יְדֵי תְּפִלָּה, דְּהַיְנוּ שֶׁיִּתְפַּלֵּל תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיְּרַחֵם עָלָיו מֵעַתָּה וְיַצִּילֵהוּ מֵעֲווֹנוֹת, כִּי בֶּאֱמֶת כָּל אָדָם הוּא בְּסַכָּנָה גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה בְּזֶה הָעוֹלָם, וּבִפְרָט הַבַּעַל תְּשׁוּבָה שֶׁכְּבָר נִכְשַׁל בַּמֶּה שֶׁנִּכְשַׁל, וְאֵיךְ יִזְכֶּה לָשׁוּב, כִּי בְּכָל יוֹם יִצְרוֹ שֶׁל אָדָם מִתְגַּבֵּר עָלָיו וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סוכה נב.). וְכָל מַה שֶּׁהָאָדָם רוֹצֶה לְהִתְגַּבֵּר עַל הַבַּעַל דָּבָר הוּא מִתְגַּבֵּר עָלָיו בְּיוֹתֵר, כִּי 'כָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ יִצְרוֹ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ', כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (סוכה נב.), וּכְמוֹ שֶׁרוֹאִין בְּחוּשׁ, כִּי הוּא כְּמוֹ שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם שֶׁנִּלְחֲמִין זֶה עִם זֶה, שֶׁכְּשֶׁרוֹאֶה הָאֶחָד שֶׁחֲבֵרוֹ מִתְגַּבֵּר עָלָיו אֲזַי הוּא מִתְגַּבֵּר בְּיוֹתֵר. וְאִם-כֵּן אֵיךְ יִזְכֶּה לִתְשׁוּבָה, כִּי תֵּכֶף כְּשֶׁרוֹצֶה לְהִתְגַּבֵּר עַל מַה שֶּׁצָּרִיךְ לְהִתְגַּבֵּר מִתְגַּבְּרִין עָלָיו יוֹתֵר:עַל-כֵּן הָעִקָּר הוּא תְּפִלָּה וְהִתְבּוֹדְדוּת שֶׁצָּרִיךְ לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לְהִתְבּוֹדֵד בְּכָל יוֹם וָיוֹם בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ, וּלְהַפִּיל תְּחִנָּתוֹ לִפְנֵי ה' יִתְבָּרַךְ הַמָּלֵא רַחֲמִים בְּכָל עֵת שֶׁיְּזַכֵּהוּ לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה בֶּאֱמֶת. וַאֲפִילּוּ אִם רוֹאֶה שֶׁאֵינוֹ פּוֹעֵל בִּתְפִלָּתוֹ, כִּי עֲדַיִן מִתְגַּבְּרִים עָלָיו יוֹתֵר, אַף-עַל-פִּי-כֵן יַעֲשֶׂה אֶת שֶׁלּוֹ וְיִתְפַּלֵּל תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ אוּלַי יָחוּס אוּלַי יְרַחֵם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים כז): "קַוֵּה אֶל ה'" וְכוּ', וּפֵרֵשׁ רַשִּׁ"י: 'וְאִם לֹא נִתְקַבְּלָה תְּפִלָּתְךָ חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ, וַחֲזֹר וְקַוֵּה אֶל ה', וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ברכות לב:): 'אִם רוֹאֶה אָדָם שֶׁהִתְפַּלֵּל וְלֹא נַעֲנָה יַחֲזֹר וְיִתְפַּלֵּל', שֶׁנֶּאֱמַר: "קַוֵּה אֶל ה' חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה'". וְכָל זְמַן שֶׁאֵין הָאָדָם חָזָק בְּדַעְתּוֹ שֶׁתָּמִיד יְקַוֶּה לַה', וְיַעְתִּיר אֵלָיו אַף אִם יַעֲבֹר עָלָיו מָה, עֲדַיִן אֵין תְּשׁוּבָתוֹ שְׁלֵמָה, כִּי מִי יוֹדֵעַ מַה יּוּלֵד יוֹם, אוּלַי יָבוֹא עָלָיו נִסָּיוֹן אוֹ מִכְשׁוֹל וְכוּ', וּמִי יוֹדֵעַ אִם יַעֲמֹד בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה, אֲבָל אִם הָאָדָם חָזָק בְּדַעְתּוֹ שֶׁאֲפִילּוּ אִם חַס וְשָׁלוֹם לֹא יַעֲמֹד בַּנִּסָּיוֹן, וַאֲפִילּוּ אִם יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה, אַף-עַל-פִּי-כֵן יְקַוֶּה תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ בִּבְחִינַת "וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל הִנֶּךָּ", אָז הוּא בָּטוּחַ שֶׁבְּוַדַּאי יִזְכֶּה לִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, כִּי סוֹף כָּל סוֹף יָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ מֵאַחַר שֶׁחָזָק בְּדַעְתּוֹ שֶׁלֹּא יִפֹּל מִשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם. וּכְמוֹ שֶׁשָּׁמַעְנוּ מִפִּי רַבֵּינוּ זַ"ל (חיי מוהר"ן סימן תנג) בְּעַצְמוֹ שֶׁאָמַר לָנוּ בְּפֵרוּשׁ: 'כְּמוֹ שֶׁאַתֶּם רוֹאִין אוֹתִי, [כְּלוֹמַר שֶׁאַתֶּם יוֹדְעִין קְדֻשָּׁתִי הַגְּדוֹלָה שֶׁאֲנִי צַדִּיק גָּמוּר וְכוּ'], אַף-עַל-פִּי-כֵן אִם הָיִיתִי עַכְשָׁו עוֹבֵר עֲבֵרָה גְּדוֹלָה מַמָּשׁ, לֹא הָיִיתִי נוֹפֵל בְּדַעְתִּי כְּלָל, רַק הָיִיתִי אִישׁ כָּשֵׁר אַחַר הָעֲבֵרָה כְּמוֹ קֹדֶם, רַק אַחַר-כָּךְ הָיִיתִי עוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה'.וְעַל-כֵּן גְּאֻלָּה הָרִאשׁוֹנָה הָיָה אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק, אֲבָל גְּאֻלָּה אַחֲרוֹנָה לֹא יִהְיֶה אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק, כִּי גְּאֻלָּה הָרִאשׁוֹנָה הִיא בְּחִינַת תּוֹרָה, כִּי אָז זָכוּ יִשְׂרָאֵל לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה. וּגְאֻלָּה אַחֲרוֹנָה הִיא בְּחִינַת תְּפִלָּה, כִּי עִקַּר כְּלֵי זֵינוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ הִיא תְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל סִימָן ב', כִּי מָשִׁיחַ יִבְנֶה לָנוּ אֶת הַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהוּא מְקוֹם הַתְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה נו): "כִּי בֵּיתִי בֵּית תְּפִלָּה", שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד, כִּי דָּוִד הוּא בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת הַתְּפִלָּה שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַכְּשֵׁרִים מִתְפַּלְּלִים לַה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיִּזְכּוּ לָשׁוּב אֵלָיו בֶּאֱמֶת, כִּי הוּא נְעִים זְמִירוֹת יִשְׂרָאֵל, וְכָל הַתְּפִלּוֹת נִקְרָאִין עַל שְׁמוֹ. כִּי כָּל סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁחִבֵּר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם נִתְיַסֵּד עַל עִנְיָן זֶה, שֶׁנִּזְכֶּה לָשׁוּב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ מִכָּל הַנְּפִילוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, כִּי אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לַעֲמֹד נֶגֶד הַבַּעַל דָּבָר, כִּי אִם עַל-יְדֵי תְּפִלָּה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְכָל הָעֵצוֹת וּלְכָל אֳפָנֵי הַיְשׁוּעוֹת, לִזְכּוֹת לָצֵאת מִגָּלוּת נַפְשׁוֹ וּלְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ. וְזֶה שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם (תהלים קט): "תַּחַת אַהֲבָתִי יִשְׂטְנוּנִי, וַאֲנִי תְּפִלָּה", שֶׁכָּל מַה שֶּׁאֲנִי אוֹהֵב בְּיוֹתֵר אֶת ה' יִתְבָּרַךְ וְרוֹצֶה לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ הֵם מַסְטִינִים עָלַי בְּיוֹתֵר, כִּי כָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ יִצְרוֹ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ, וְאִם-כֵּן אֵיךְ אֶזְכֶּה לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, מֵאַחַר שֶׁבְּכָל פַּעַם מִתְגַּבְּרִים וּמִתְגָּרִים בִּי יוֹתֵר, אַךְ: "וַאֲנִי תְּפִלָּה", אֲנִי אֶתְפַּלֵּל תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיּוֹצִיאֵנִי מִן הַשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה אֲנִי אֶתְפַּלֵּל תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ בְּחִינַת "וַאֲנִי תְּפִלָּה", וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים עא): "וַאֲנִי תָּמִיד אֲיַחֵל וְהֹסַפְתִּי עַל כָּל תְּהִלָתֶךָ", שֶׁאוֹסִיף בְּכָל פַּעַם לוֹמַר תְּהִלִּים וּתְחִנּוֹת וּבַקָּשׁוֹת אוּלַי יְרַחֵם:וְעַל-כֵּן לֹא מָצָא שׁוּם אָדָם אֶת מְקוֹם הַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ עַד שֶׁבָּא דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁיָּגַע וְטָרַח מְאֹד עַד שֶׁמָּצָא מָקוֹם לַה', שֶׁהוּא נְקֻדַּת הָאֶבֶן שְׁתִיָּה מְקוֹם הַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שם קלב): "זְכֹר ה' לְדָוִד אֶת כָּל עֻנּוֹתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַה' וְכוּ', עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַה'" וְכוּ'. כִּי עַד דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם לֹא הָיָה הַתְּפִלָּה בִּשְׁלֵמוּת, כִּי כָּל הַתְּפִלּוֹת נִקְרָאִין עַל שְׁמוֹ כַּנַּ"ל, כִּי הוּא חִבֵּר חֲמִשָּׁה סְפָרִים תְּהִלִּים שֶׁהֵם כְּלוּלִין מִכָּל תְּפִלּוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם כְּנֶגֶד חֲמִשָּׁה חֻמְּשֵׁי תּוֹרָה, כִּי כָּל תְּפִלּוֹתָיו שֶׁל דָּוִד, שֶׁהוּא סֵפֶר תְּהִלִּים, הַכֹּל הָיָה בִּשְׁבִיל שֶׁיִּזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁהִיא כְּלוּלָה מֵחֲמִשָּׁה חֻמְּשֵׁי תּוֹרָה, וְעַל-כֵּן חִבֵּר כְּנֶגֶד זֶה חֲמִשָּׁה סְפָרִים תְּהִלִּים, כִּי כָּל תְּהִלִּים הוּא רַק בִּשְׁבִיל שֶׁיִּזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה, שֶׁזֶּה הָיוּ כָּל תְּפִלּוֹתָיו שֶׁל דָּוִד כַּנַּ"ל. וּמֵחֲמַת שֶׁכָּל עֲבוֹדָתוֹ שֶׁל דָּוִד הָיָה תְּפִלָּה, וְעַל-כֵּן זָכָה לְמַה שֶּׁזָּכָה, עַל-כֵּן הוּא דַּיְקָא מָצָא אֶת מְקוֹם הַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא מְקוֹם הַתְּפִלָּה שֶׁהָיָה סָתוּם מֵעֵין כֹּל, עַד שֶׁבָּא דָּוִד וְיָגַע מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אִם אֶתֵּן שְׁנָת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְנוּמָה, עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַה'". כִּי כָּל זְמַן שֶׁאֵין הָאָדָם זוֹכֶה לִתְפִלָּה בִּשְׁלֵמוּת, עֲדַיִן אֵין לוֹ מָקוֹם לַה', וַעֲדַיִן הוּא נָע וָנָד וּמְטֻלְטָל. וַאֲפִילּוּ אִם עוֹסֵק בַּתּוֹרָה עֲדַיִן אֵינוֹ בָּטוּחַ שֶׁיִּשָּׁאֵר קַיָּם עַל עָמְדוֹ, כִּי מִי יוֹדֵעַ מַה יַּעֲבֹר עָלָיו. כְּמוֹ שֶׁרָאִינוּ כַּמָּה וְכַמָּה בְּנֵי אָדָם שֶׁעָסְקוּ בַּתּוֹרָה בְּהַתְמָדָה גְּדוֹלָה כַּמָּה שָׁנִים, וְאַחַר-כָּךְ נָפְלוּ מְאֹד וְנִתְרַחֲקוּ מִן הַתּוֹרָה לְגַמְרֵי. וּבִפְרָט שֶׁיֵּשׁ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה שֶׁנָּפְלוּ לְמַה שֶּׁנָּפְלוּ עַד שֶׁיֵּשׁ שֶׁנָּפְלוּ לַעֲבֵרוֹת גְּדוֹלוֹת מַמָּשׁ, רַחֲמָנָא לִצְלָן, וְהֵם מְשֻׁקָּעִים בִּיוֵן מְצוּלָה בְּטִיט הַיָּוֵן, וְהֵם מְצַפִּים וּמִתְגַּעְגְּעִים לָצֵאת מִטִּנּוּפָם וְלִכְלוּכָם, אַךְ אֵין מִי שֶׁיּוֹשִׁיעֵם וְיוֹצִיאֵם:עַל-כֵּן עִקַּר הַמָּקוֹם וְהַמַּעֲמָד דִּקְדֻשָּׁה הוּא תְּפִלָּה, כִּי עַל-יְדֵי תְּפִלָּה זוֹכִין לִשָּׁאֵר קַיָּם עַל עָמְדוֹ תָּמִיד, אֲפִילּוּ אִם יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה, כִּי כְּשֶׁאֵינוֹ זוֹכֶה כִּי אִם לְתוֹרָה לְבַד, אַף-עַל-פִּי שֶׁטּוֹב מְאֹד, וְזֶה עִקַּר הַתַּכְלִית, כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְאֹרֶךְ יָמֵינוּ, אַף-עַל-פִּי-כֵן אַחַר-כָּךְ כְּשֶׁנּוֹפֵל חַס וְשָׁלוֹם מִן הַתּוֹרָה, אֵין לוֹ בַּמֶּה לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ, אֲבָל כְּשֶׁזּוֹכֶה לִתְפִלָּה יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה לְעוֹלָם, אֲפִילּוּ אִם יַעֲבֹר עָלָיו מָה. כִּי לִפְעָמִים נוֹפֵל הָאָדָם לִירִידָה עֲמֻקָּה שֶׁאֵין שָׁם שׁוּם מָעֳמָד, וּבִפְרָט בַּדּוֹרוֹת הַלָּלוּ שֶׁרַבִּים מִיִּשְׂרָאֵל נָפְלוּ מְאֹד, עַד שֶׁהֵם בְּעֵינֵיהֶם לְאַחַר יֵאוּשׁ לְגַמְרֵי, וַעֲלֵיהֶם הִתְנַבֵּא דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם (תהלים סט): "טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד, בָּאתִי בְמַעֲמַקֵּי מַיִם וְשִׁבֹּלֶת שְׁטָפָתְנִי". כִּי עַל גָּלוּת הַזֶּה נֶאֱמַר (איכה א): "וַתֵּרֶד פְּלָאִים אֵין עוֹזֵר לָהּ". וְגֹדֶל הָרַחֲמָנוּת שֶׁיֵּשׁ עַל אֲנָשִׁים כָּאֵלּוּ שֶׁטּוֹבְעִים בִּיוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד אֵין לְשַׁעֵר, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם. וּבַמֶּה אֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ וְלִשָּׁאֵר עַל עָמְדוֹ בִּנְפִילָה וִירִידָה כָּזוֹ, רַחֲמָנָא לִצְלָן, מֵאַחַר שֶׁאֵין שָׁם שׁוּם מָעֳמָד, כִּי נִתְרַחֵק מִכָּל הַקְּדֻשּׁוֹת וְשׁוֹקֵעַ וְטוֹבֵעַ בְּכָל יוֹם בַּמֶּה שֶׁטּוֹבֵעַ. עַל-כֵּן הָעִקָּר הוּא תְּפִלָּה וּצְעָקָה וַאֲנָחָה לַה' יִתְבָּרַךְ, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר שָׁם דָּוִד אַחַר שֶׁהֶאֱרִיךְ בְּגֹדֶל צָרוֹת הַנֶּפֶשׁ שֶׁיֵּשׁ עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְפִי עִנְיָנוֹ, בְּחִינַת "טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד וְכוּ', יָגַעְתִּי בְקָרְאִי וְכוּ', רַבּוּ מִשַּׂעֲרוֹת רֹאשִׁי שׂנְאַי חִנָּם" וְכוּ'. אַחַר-כָּךְ אָמַר: "וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ ה' עֵת רָצוֹן" וְכוּ', שֶׁאֲנִי אַחֲזִיק עַצְמִי לְעוֹלָם בִּתְפִלָּה וְתַחֲנוּנִים לַה' יִתְבָּרַךְ אוּלַי יְרַחֵם, שֶׁתְּפִלָּה הִיא בְּחִינַת מָעֳמָד וּמָקוֹם אֲפִילּוּ בִּיוֵן מְצוּלָה שֶׁאֵין שָׁם שׁוּם מָעֳמָד, כִּי הַתְּפִלָּה נִקְרֵאת 'עֲמִידָה', כִּי אֵין עֲמִידָה אֶלָּא תְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ברכות ו:), וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלָיִם". כִּי יְרוּשָׁלַיִם שָׁם הַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא בֵּית הַתְּפִלָּה, שָׁם עִקַּר בְּחִינַת הָעֲמִידָה, כִּי עַל-יְדֵי תְּפִלָּה יְכוֹלִין לְהִתְקָרֵב תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ אֲפִילּוּ אִם הוּא כְּמוֹ שֶׁהוּא, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁהוּא רָחוֹק מִכָּל הַקְּדֻשּׁוֹת וּמִכָּל הַתּוֹרָה וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ בְּשׁוּם דָּבָר, אַף-עַל-פִּי-כֵן אִם יִתְלֶה עֵינָיו לַמָּרוֹם וְיִתְפַּלֵּל לַה' יִתְבָּרַךְ מִמָּקוֹם שֶׁהוּא עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה. וְעַל-כֵּן מִי שֶׁרוֹצֶה לִהְיוֹת אִישׁ יִשְׂרְאֵלִי בֶּאֱמֶת, צָרִיךְ שֶׁיֹּאחַז בִּשְׁנֵיהֶם בְּתוֹרָה וּתְפִלָּה, כִּי שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים, אֲשֶׁר אִם יִפֹּל חַס וְשָׁלוֹם הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ:ג) וְזֶה בְּחִינַת 'אֵין אוֹנָאָה לְקַרְקָעוֹת', כִּי הַיֵּצֶר הָרָע וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא הוּא בְּחִינַת אוֹנָאָה שֶׁמְּאַנֶּה וּמַטְעֶה אֶת הַבְּרִיּוֹת, כִּי אֵין אוֹנָאָה גְּדוֹלָה בָּעוֹלָם כְּמוֹ הָאוֹנָאָה שֶׁל הַיֵּצֶר הָרָע, שֶׁמְּאַנֶּה וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם לְהַחֲלִיף עוֹלָם עוֹמֵד בְּעוֹלָם עוֹבֵר, חַס וְשָׁלוֹם, וּמְאַנֵּהוּ וּמַטְעֵהוּ בְּכַמָּה מִינֵי רַמָּאוּת וְעַרְמִימִיּוּת וּבִלְבּוּלִים, בְּכַמָּה מִינֵי אוֹנָאוֹת וְטָעֻיּוֹת בְּלִי שִׁעוּר וָעֵרֶךְ כְּדֵי לְמָנְעוֹ מִדֶּרֶךְ הַחַיִּים, מֵחַיִּים נִצְחִיִּים, מֵחַיִּים טוֹבִים, מֵחַיִּים אֲרֻכִּים, מֵחַיִּים אֲמִתִּיִּים, וְרוֹצֶה לְהוֹרִידוֹ וּלְהַפִּילוֹ לִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת חַס וְשָׁלוֹם, וּלְעָקְרוֹ חַס וְשָׁלוֹם מִשְּׁנֵי הָעוֹלָמוֹת, מֵהָעוֹלָם הַזֶּה וְמֵעוֹלָם הַבָּא חִנָּם, עַל לֹא דָּבָר. כִּי יָדוּעַ שֶׁאֵין שׁוּם נַחַת מִכָּל תַּעֲנוּגֵי עוֹלָם הַזֶּה בָּעוֹלָם כְּלָל, לְמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֹחַ בְּקָדְקֳדוֹ וּבָקִי קְצָת בְּטִיב הָעוֹלָם הַזֶּה וְתַאֲווֹתָיו וְתַעֲנוּגָיו, כִּי כֻּלָּם מְעֹרָבִים בְּכַעַס וּמַכְאוֹבוֹת וִיגוֹנוֹת וְאַחֲרִיתוֹ מָרָה כַּלַּעֲנָה, חַדָּה כְּחֶרֶב פִּיפִיּוֹת גַּם בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִלְּבַד אֲשֶׁר בָּעוֹלָם הַבָּא שָׁם בְּוַדַּאי כָּל עִסְקֵי עוֹלָם הַזֶּה מָרָה מִכָּל מִינֵי מְרִירוּת וּמִכָּל מִינֵי צָרוֹת וְיִסּוּרִין שֶׁבָּעוֹלָם, וּכְמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תרומה קמא:): 'זַכָּאָה מָאן דְּלָא אִתְהַנֵי מִדִּילֵהּ כְּלוּם'.נִמְצָא, שֶׁהַבַּעַל דָּבָר מְאַנֶּה וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם מְאֹד מְאֹד, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּינוּ זַ"ל (שיחות הר"ן נא): 'הָעוֹלָם מַטְעֶה אוֹתָנוּ מְאֹד, כִּי אֵין שׁוּם אָדָם שֶׁיִּהְיֶה לוֹ קֵץ וְסוֹף טוֹב מִן הָעוֹלָם הַזֶּה'. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁהוֹכִיחַ הַנָּבִיא אֶת יִשְׂרָאֵל קְרָאָם 'הָעִיר הַיּוֹנָה' (צפניה ג) לְשׁוֹן 'אוֹנָאָה', כַּמּוּבָא בִּמְצוּדַת צִיּוֹן שָׁם, עַל שֶׁהִנִּיחוּ לְהוֹנוֹת אֶת עַצְמָן וְלֹא הִשְׁתַּדְּלוּ לְהִנָּצֵל מֵאוֹנָאָתוֹ. וְעַל-כֵּן נִקְרָא הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהָעַכּוּ"ם 'מוֹנִין', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה מט): "וְהַאֲכַלְתִּיךָ אֶת מוֹנַיִךְ אֶת בְּשָׂרָם", וּפֵרֵשׁ רַשִּׁ"י: 'לְשׁוֹן אוֹנָאָה', וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י בְּרֵישׁ פָּרָשַׁת חֻקַּת: 'לְפִי שֶׁהַשָּׂטָן וְאֻמּוֹת הָעוֹלָם מוֹנִין אֶת יִשְׂרָאֵל מַה טַּעַם יֵשׁ בְּמִצְוָה זוֹ' וְכוּ', שֶׁרוֹצִין לְהוֹנוֹת וּלְהַטְעוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל לְהַרְחִיקָם מֵהַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת מֵחֲמַת שֶׁאֵין יוֹדְעִין טַעֲמֵי הַמִּצְווֹת וְכוּ', עַל-כֵּן צְרִיכִין לַהֲשִׁיבָן 'גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי חֻקָּה חָקַקְתִּי אֵין לְךָ רְשׁוּת לְהַרְהֵר אַחֲרֶיהָ', כִּי כְּלָלִיּוּת הַתּוֹרָה נִקְרֵאת גַּם-כֵּן 'חֻקָּה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות טו): "אֵלֶּה הַמִּצְוֹת וְהַחֻקִּים" וְכוּ', וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י שָׁם: 'כְּגוֹן לְבִישַׁת שַׁעַטְנֵז וַאֲכִילַת חֲזִיר' וְכוּ':ד) נִמְצָא, שֶׁהַיֵּצֶר הָרָע וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא נִקְרָא 'אוֹנָאָה', וְזֶה בְּחִינַת 'אֵין אוֹנָאָה לְקַרְקָעוֹת', כִּי קַרְקָעוֹת הֵם בְּחִינַת 'תְּפִלָּה' שֶׁהִיא בְּחִינַת 'אֱמוּנָה' שֶׁנִּקְרֵאת 'אֶרֶץ', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "שְׁכָן אֶרֶץ וּרְעֵה אֱמוּנָה", כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ"ל כַּמָּה פְּעָמִים. כִּי עִקַּר הָעֲמִידָה וְהַסְּמִיכָה בָּעוֹלָם הִיא בְּחִינַת 'תְּפִלָּה' שֶׁעָלֶיהָ עוֹמֵד הַכֹּל בִּבְחִינַת 'אֵין עֲמִידָה אֶלָּא תְּפִלָּה', וּבִבְחִינַת "וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת", וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (מכות כד.): 'עַד שֶׁבָּא חֲבַקּוּק וְהֶעֱמִידָן עַל אַחַת וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה'. אֱמוּנָה – זֶה בְּחִינַת 'תְּפִלָּה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה", וְתַרְגּוּמוֹ: 'פְּרִישָׂן בִּצְלוֹ'. כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ זַ"ל בְּמָקוֹם אַחֵר סִימָן ז'. הַיְנוּ כְּשֶׁזּוֹכִין לִתְפִלָּה, כַּמְבֹאָר לְעֵיל, הַיְנוּ שֶׁהָאָדָם חָזָק וְאַמִּיץ בְּדַעְתּוֹ שֶׁתָּמִיד יִתְפַּלֵּל לַה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיְּקָרְבֵהוּ לַעֲבוֹדָתוֹ בֶּאֱמֶת יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה בִּבְחִינַת "וַאֲנִי תָּמִיד אֲיַחֵל" וְכַנַּ"ל, אֲזַי בְּוַדַּאי לֹא יוּכַל הַיֵּצֶר הָרָע לְהוֹנוֹתוֹ וּלְהַטְעוֹתוֹ עוֹד בְּשׁוּם אֹפֶן בִּבְחִינַת 'אֵין אוֹנָאָה לְקַרְקָעוֹת'.כִּי תְּפִלָּה הִיא בְּחִינַת גְּאֻלָּה אַחֲרוֹנָה שֶׁאֵין אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק כַּנַּ"ל, בִּבְחִינַת סְמִיכַת גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה, שֶׁעִקַּר סְמִיכוּת הַגְּאֻלָּה בִּכְלָל וּבִפְרָט הִיא לַתְּפִלָּה. כִּי עִקַּר תִּקְוָתֵנוּ וּסְמִיכָתֵנוּ לִגְאֻלָּה שְׁלֵמָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ בִּכְלָלִיּוּת וּבִפְרָטִיּוּת הוּא עַל-יְדֵי תְּפִלָּה כַּנַּ"ל, כִּי יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה כָּל זְמַן שֶׁמְּחַזֵּק וּמְאַמֵּץ אֶת לִבּוֹ לְהִתְפַּלֵּל עֲדַיִן לַה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיְּשִׁיבֵהוּ אֵלָיו, וּפוֹרֵשׂ כַּפָּיו לַה' יִתְבָּרַךְ מִמָּקוֹם שֶׁהוּא אַף-עַל-פִּי שֶׁעוֹבְרִים עָלָיו יָמִים וְשָׁנִים הַרְבֵּה בְּקִלְקוּלוֹ כָּל אֶחָד לְפִי עִנְיָנוֹ שֶׁנִּתְפַּס בּוֹ, אֲפִילּוּ אִם נִתְפַּס בַּמֶּה שֶׁנִּתְפַּס עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ סְמִיכָה וְתִקְוָה וּמָעֳמָד עַל-יְדֵי תְּפִלָּה וְתַחֲנוּנִים וּבַקָּשׁוֹת, אֲפִילּוּ בְּהַיְוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהילים מ): "קַוֹּה קִוִּיתִי אֶל ה', וַיֵּט אֵלַי וַיִּשְׁמַע שַׁוְעָתִי, וַיַּעֲלֵנִי מִבּוֹר שָׁאוֹן, מִטִּיט הַיָּוֵן, וַיָּקֶם עַל סֶלַע רַגְלָי כּוֹנֵן אֲשֻׁרָי" וְכוּ'. שֶׁעַל-יְדֵי שֶׁשִּׁוַּעְתִּי לַה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד בְּקִוּוּי אַחַר קִוּוּי, עַל-יְדֵי-זֶה זָכִיתִי וַיַּעֲלֵנִי מִבּוֹר שָׁאוֹן מִטִּיט הַיָּוֵן, שֶׁעָלִיתִי מִמְּקוֹמוֹת רָעִים וּמְטֻנָּפִים מְאֹד שֶׁנִּקְרָאִים 'בּוֹר שָׁאוֹן וְטִיט הַיָּוֵן', אֲשֶׁר שָׁם אֵין שׁוּם מָעֳמָד כְּשֶׁנּוֹפְלִים לְשָׁם, וְחַס וְשָׁלוֹם יְכוֹלִים לִטְבֹּעַ שָׁם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהילים סט): "טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד".וּבֶאֱמֶת, כַּמָּה בְּנֵי אָדָם נִטְבְּעוּ שָׁם וְנִטְרְדוּ מִן הָעוֹלָם, אֲבָל אָנֹכִי שֶׁקִּוִּיתִי לַה' יִתְבָּרַךְ בְּקִוּוּי אַחַר קִוּוּי וְשִׁוַּעְתִּי לַה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, עַל-יְדֵי-זֶה הֶעֱלַנִי מִבּוֹר שָׁאוֹן מִטִּיט הַיָּוֵן כַּנַּ"ל, וַיָּקֶם עַל סֶלַע רַגְלָי כּוֹנֵן אֲשֻׁרָי. כִּי עִקַּר הַתְּקוּמָה וְהָעֲמִידָה וְהַסְּמִיכָה הוּא עַל תְּפִלָּה לַה' יִתְבָּרַךְ, כִּי עַל-יְדֵי תְּפִלָּה וְשַׁוְעָה וּזְעָקָה לַה' יִתְבָּרַךְ יְכוֹלִין לַעֲמֹד אֲפִילּוּ בְּמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם שׁוּם מָעֳמָד וְכַנַּ"ל:כִּי עִקַּר הָאוֹנָאָה הוּא בְּמִטַּלְטְלִין שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁשָּׁה קְצָווֹת, וְעַל-כֵּן הָאוֹנָאָה שְׁתּוּת, כִּי עִקַּר הָאוֹנָאָה הוּא בִּבְחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל שֶׁהֵם בְּחִינַת מט"ט שֶׁכָּלוּל מִשִּׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת 'כָּשֵׁר וּפָסוּל, טָהוֹר וְטָמֵא, מֻתָּר וְאָסוּר'. וְשָׁם עִקַּר אֲחִיזַת הָאוֹנָאָה וְצָרִיךְ לִשְׁמֹר עַצְמוֹ מְאֹד שֶׁלֹּא יְאַנֶּה וְיַטְעֶה אוֹתוֹ הַבַּעַל דָּבָר עַל-יְדֵי עָרְמָתוֹ, אֲבָל בְּקַרְקָעוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת תְּפִלָּה, בְּחִינַת אֱמוּנָה, בְּחִינַת שַׁבָּת, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה, [כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ סִימָן ל"א], שָׁם אֵין שׁוּם אוֹנָאָה כַּנַּ"ל. כִּי כָּל זְמַן שֶׁאֵין הָאָדָם זוֹכֶה לִתְפִלָּה בִּשְׁלֵמוּת, אַף-עַל-פִּי שֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁזֶּה עִקַּר הַתַּכְלִית, אַף-עַל-פִּי-כֵן עֲדַיִן אֵינוֹ בָּטוּחַ מֵאוֹנָאַת וְטָעֻיּוֹת שֶׁל הַבַּעַל דָּבָר, כִּי 'לֹא זָכָה – נַעֲשֵׂית לוֹ' וְכוּ', (יומא עב:). וּמִי יוֹדֵעַ כַּמָּה רְשָׁתוֹת הַבַּעַל דָּבָר פּוֹרֵשׂ עָלָיו, אֲבָל כְּשֶׁזּוֹכֶה לִתְפִלָּה כַּנַּ"ל, הוּא בָּטוּחַ מִכָּל אוֹנָאוֹת וְטָעֻיּוֹת לְעוֹלָם, כִּי עַל הַכֹּל יִתְפַּלֵּל לַה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת גְּאֻלָּה אַחֲרוֹנָה שֶׁאֵין אַחֲרֶיהָ הֶפְסֵק כַּנַּ"ל: [1] תקו"ז סט דף קיב. קיד. רע"מ עקב רעג. [2] עיר אחת, או בית כנסת אחד.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן