צִיצִית שֶׁל צֶמֶר וּפִשְׁתִּים פּוֹטְרִין בְּכָל מִינֵי בְּגָדִים חוּץ מִשֶּׁל צֶמֶר לְפִשְׁתִּים וּפִשְׁתִּים לְצֶמֶר בַּזְּמַן הַזֶּה דְּלֵיכָּא תְּכֵלֶת, מִשּׁוּם כִּלְאַיִם וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁאֵין לַעֲשׂוֹת צִיצִית שֶׁל פִּשְׁתָּן כְּלָל וְהָכִי נָהוּג ( שולחן ערוך אורח חיים סימן ט' סעיף ב'):עַיֵּן מַאֲמָר הַמַּתְחִיל, מַאי חָזָא דְאָזִיל לְהֵיכָא דמידליה מיניה בְּסִימָן כט, עַיֵּן מַה שֶּׁכָּתוּב שָׁם, שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁמֹר מְאֹד אֶת הַבְּגָדִים מִכֶּתֶם וְלִכְלוּךְ וְשֶׁיִּהְיוּ נְקִיִּים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( קהלת ט), "בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְּגָדֶיךָ לְבָנִים" כִּי הַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת ( תהלים כד) מֶלֶךְ הַכָּבוֹד וְכוּ' וַאֲזַי הַשְּׁכִינָה בִּבְחִינַת ( ישעיה סג) מַדּוּעַ אָדוֹם ללבושיך, בְּחִינַת דַּם נִדּוּת וְזֶה בְּחִינַת פְּגַם הָעֲבֵרוֹת הַבָּאִים משס"ה גִּידִין וּלְתַקֵּן אוֹתָן צָרִיךְ לְתַקֵּן דַּוְקָא תִּקּוּן הַכְּלָלִי, בְּחִינַת בְּרִית, בְּחִינַת כַּנֶּשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ שֶׁמְּעוֹרֵר הַמֹּחִין וְנִמְשָׁךְ מִשָּׁם לַבְנוּנִית לְכָל השס"ה גִּידִין וְכוּ'. וְנִתְלַבְּנִין הָעֲוֹנוֹת בִּבְחִינַת ( שם א') אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ וְאִם יַאְדִּימוּ כַּתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ, בְּחִינַת לָשׁוֹן שֶׁל זְהוֹרִית שֶׁמַּלְבִּין הָעֲוֹנוֹת כוּ', עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב:וְזֶה בְּחִינַת צִיצִית, כִּי הַכְּלָל שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁמֹר מְאֹד אֶת הַבְּגָדִים שֶׁלֹּא יִתְאַחֲזוּ בַּהֵּם הַחִצּוֹנִים, כִּי דַּרְכָּן לְהֵאָחֵז בְּהַבְּגָדִים, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( ברכות ו'), הַנֵּי מָאנֵי דְרַבָּנָן דבלו מִנַּיְיהוּ, כִּי הֵם מַדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה וְהַחִצּוֹנָה שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה וְשָׁם דַּרְכָּן לְהֵאָחֵז וְעַל-כֵּן נִכָּרִים וְנִרְשָׁמִים בָּהֶם כָּל הַפְּגָמִים שֶׁל כָּל הָעֲוֹנוֹת ח"ו, וְכֵן לְהֵפֶךְ כָּל הַמִּצְוֹת הֵם נִרְשָׁמִים גַּם כֵּן בְּהַבְּגָדִים כִּי עַל-יְדֵי הַמִּצְוֹת נַעֲשָֹה מֵהֶם חלוקא דְּרַבָּנָן, שֶׁהֵם לְבוּשִׁים וְכִסּוּיִּים לְהַנְּשָׁמָה שֶׁלֹּא יִתְאַחֲזוּ בָּהּ, כִּי כְּשֶׁהַלְּבוּשִׁים נְקִיִּים הֵם שְׁמִירָה גְּדוֹלָה, כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר ( סימן קכז) וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִשְׁמֹר מְאֹד אֶת הַבְּגָדִים כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן צִוְּתָה הַתּוֹרָה עַל צִיצִית שֶׁהֵם תְּלוּיִם בְּהַבְּגָדִים, כִּי צִיצִית הֵם שְׁמִירָה לְהַבְּגָדִים שֶׁלֹּא יִתְאַחֲזוּ בָּהֶם הַחִצּוֹנִים וְעַל -יְדֵי זֶה נִשְׁמָר כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּה הֵן מִצְוֹת עֲשֵֹה הֵן מִצְוֹת לֹא תַעֲשֶֹה, כִּי בָּהּ נִרְשָׁם הַכֹּל כַּנַּ"ל וְזֶה שֶׁכָּתוּב ( במדבר טו), "וּרְאִיתֶם אוֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה'" כַּנַּ"ל כִּי עַל-יְדֵי הַצִּיצִית מֵרִים הַמֹּחִין וְנִמְשָׁךְ מֵהֶם לַבְנוּנִית לְכָל השס"ה גִּידִין, בִּבְחִינַת ( קהלת ט') בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְּגָדֶיךָ לְבָנִים 'בגידיך' דַּיְקָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם, כִּי צִיצִית הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַכְּלָלִי, בְּחִינַת ( דברים לב) כַּנֶּשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ נִשְׁרָא דָּא רוּחָא, זֶה בְּחִינַת צִיצִית בְּחִינַת מֵאַרְבַּע הָרוּחוֹת בּוֹאִי הָרוּחַ, שֶׁהֵם בְּחִינַת ד' צִיצִית, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ ( בסימן ח') וְזֶה שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ ( בסימן ז') שֶׁצִּיצִית הֵם שְׁמִירָה לְנִיאוּף וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( שבת קנג), 'בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְּגָדֶיךָ לְבָנִים', זֶה צִיצִית וְכַנְפֵי הַצִּיצִית הֵם בְּחִינַת כַּנְפֵי נְשָׁרִים, בְּחִינַת ( שמות יט) ואשא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וְעַל יָדָם מֵעִיר הַמֹּחִין וְנִמְשָׁךְ מֵהֵם לַבְנוּנִית אֶל השס"ה גִּידִין וְזֶה בְּחִינַת ל"ב חוּטִין שֶׁל הַצִּיצִית, נְשָׁרִים הֵם בְּחִינַת הַמְשָׁכַת הַלַּבְנוּנִית הַנִּמְשָׁךְ מִן הַלֵּב לְכָל השס"ה גִּידִין, כִּי כָּל הַגִּידִין תְּלוּיִין בַּלֵּב וְיוֹנְקִים מִשָּׁם וְעַל-יְדֵי שֶׁמֵּרִים אֶת הַמֹּחִין, עַל-יְדֵי זֶה נִמְשָׁךְ הַלַּבְנוּנִית מִן הַמֹּחַ אֶל הַלֵּב וְשָׁם נֶעֱכָר הַדָּם וְנַעֲשֶֹה חֵלֶב כִּי הַלֵּב הוּא בְּחִינַת בִּינָה לבא ( א) שֶׁהִיא 'אֵם לַבִּינָה' ( ב) וְהוּא מְקוֹם הֶחָזֶה וּמִשָּׁם נִמְשָׁךְ הַלַּבְנוּנִית בְּחִינַת נֶעֱכָר וְנַעֲשֶֹה חֵלֶב וּמִשָּׁם הַצִּיצִית בְּחִינַת ל"ב חוּטִין דַּיְקָא לְבָנִים וְאָז נַעֲשֶֹה בְּחִינַת בְּגָדִים לְבָנִים כַּנַּ"ל בְּחִינַת טַלִּית לָבָן וְזֶה בְּחִינַת ( ישעיה א') אִם יַאְדִּימוּ כַּתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ, כַּצֶּמֶר דַּיְקָא בְּחִינַת צִיצִית שֶׁל צֶמֶר, וְזֶה בְּחִינַת תְּכֵלֶת שֶׁהוּא מְרַמֵּז שֶׁהַדָּם נֶעֱכָר וְנַעֲשֶֹה חֵלֶב כִּי תְּכֵלֶת הוּא הִתְחַבְּרוּת שָׁחוֹר וְלָבָן ( ג) וְשָׁחוֹר הוּא בְּחִינַת דַּם נִדּוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( נדה כ), הַאי שָׁחוֹר אָדוֹם הוּא וכוּ'. וְהַתְּכֵלֶת מוֹרֶה שֶׁכְּבָר נִתְעֲכֵר הַדָּם וְנִתְהַפֵּךְ הַשַּׁחֲרוּת לְלֹבֶן. וְזֶה בְּחִינַת צִיצִית שֶׁל צֶמֶר וּפִשְׁתִּים, כִּי הַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת מַלְכוּת וְעִקַּר בִּנְיָנָהּ וְתִקּוּנָהּ עַל-יְדֵי חֶסֶד וְדִין וְזֶה בְּחִינַת צִיצִית שֶׁל צֶמֶר וּפִשְׁתִּים, כִּי צֶמֶר הוּא בְּחִינַת חֶסֶד, בְּחִינַת לָשׁוֹן שֶׁל זְהוֹרִית שֶׁמַּלְבִּין עֲוֹנוֹת וּפִשְׁתִּים הוּא בְּחִינַת גְּבוּרוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( יחזקאל ט'), "וְגַבְרִיאֵל לָבוּשׁ בדים" ( עיין שבת נה) וְעַל-כֵּן סְתַם בְּגָדִים הָאֲמוּרִים בַּתּוֹרָה הֵם צֶמֶר וּפִשְׁתִּים ( מנחות לט), כִּי עִקַּר בִּנְיַן וְתִקּוּן הַבְּגָדִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת מַלְכוּת הֵם מִצֶּמֶר וּפִשְׁתִּים דַּוְקָא, שֶׁהֵם חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת כַּנַּ"ל:וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּיו, כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן הוּא כְּשֶׁיֵּשׁ הַכְרָעָה וְשָׁלוֹם, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁיֵּשׁ כֹּחַ לְהַמְתִּיק הַגְּבוּרוֹת וּלְהָפְכָן לַחֲסָדִים בִּבְחִינַת דם נֶעֱכָר וְכוּ' וַאֲזַי נַעֲשֶֹה מֵהֶם בְּחִינַת דַּעַת ]וְזֶה שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ ( חלק א' סימן נו) שֶׁהַשָּׁלוֹם תָּלוּי בְּדַעַת, כִּי הַדַּעַת הוּא בְּחִינַת הִתְחַבְּרוּת שְׁנֵי הֲפָכִים שֶׁהֵם חֶסֶד וּגְבוּרָה[ שֶׁעַל יָדוֹ עִקַּר בִּנְיַן וְתִקּוּן הַבְּגָדִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת מַלְכוּת כַּנַּ"ל, וְזֶה נַעֲשֶֹה עַל-יְדֵי צִיצִית, שֶׁעַל יָדָם נִתְרוֹמֵם הַמֹּחִין וְנִמְשָׁךְ לַבְנוּנִית לְתוֹךְ הַגִּידִין לְהַמְתִּיק הַגְּבוּרוֹת וְהָעִקָּר עַל-יְדֵי תְּכֵלֶת, כִּי עִקַּר הַכֹּחַ לְהַמְתִּיקָם עַל-יְדֵי תְּכֵלֶת, כִּי צָרִיךְ לְהַמְתִּיקָן בְּשָׁרְשָׁן וְהוּא בְּחִינַת תְּכֵלֶת שֶׁהֵם כּוּרְסַיָּא דְּדִינָא, ( ד) וְעַל יָדָהּ הַמְתָּקָתָן, שֶׁהִיא גַּם כֵּן בְּחִינַת תְּכֵלֶת, שֶׁהוּא הִתְחַבְּרוּת שָׁחוֹר וְלָבָן, הַיְנוּ הַכְרָעָה וְשָׁלוֹם בֵּין חֶסֶד לְדִין וְעַל-כֵּן כְּשֶׁיֵּשׁ תְּכֵלֶת שֶׁל צִיצִית אֲזַי יֵשׁ הַכְרָעָה וְשָׁלוֹם בֵּין חֶסֶד וְדִין, בֵּין צֶמֶר וּפִשְׁתִּים, וַאֲזַי נִשְׁלָמִין הַבְּגָדִים עַל יָדָן, אֲבָל כְּשֶׁאֵין תְּכֵלֶת שֶׁל צִיצִית אָסוּר לִלְבּשׁ צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּיו, כִּי הַחִצּוֹנִים נֶאֱחָזִים בְּהַבְּגָדִים וְעִקַּר כֹּחָם וִינִיקָתָם כְּשֶׁאֵין שָלוֹם וְיֵשׁ מַחֲלֹקֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ ( חלק א' סימן סב) שֶׁעִקַּר יְנִיקָתָם מִמַּחֲלֹקֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲכִירַת הַדַּעַת הֵפֶךְ הַשָּׁלוֹם וְזֶהוּ אִסּוּר שַׁעַטְנֵז, אֲבָל כְּשֶׁיֵּשׁ צִיצִית מֻתָּר שַׁעַטְנֵז כַּנַּ"ל וְזֶה דַּוְקָא כְּשֶׁיֵּשׁ תְּכֵלֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת הַהַכְרָעָה, אָז מֻתָּר שַׁעַטְנֵז בְּצִיצִית כַּנַּ"ל, אֲבָל בַּזְּמַן הַזֶּה דְּלֵיכָּא תְּכֵלֶת, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ בִּזְמַן הַגָּלוּת לְהַפֵּךְ הַגְּבוּרוֹת לַחֲסָדִים לְהַלְבִּין הָאַדְמִימוּת, וְעִקַּר הַצִּיצִית שֶׁלָּנוּ הֵם רַק צִיצִית לְבָנִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שְׁמִירָה שֶׁלֹּא יִתְאַחֲזוּ בָּנוּ יוֹתֵר, עַל -כֵּן בַּזְּמַן הַזֶּה שֶׁאֵין תְּכֵלֶת אָסוּר כִּלְאַיִם בְּצִיצִית, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לְהַכְרִיעַ וְלַעֲשׂוֹת שָלוֹם מֵחֲמַת שֶׁאֵין תְּכֵלֶת, מֵחֲמַת שֶׁאֲנַחְנוּ בַּגָּלוּת כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן עִקַּר הַצִּיצִית שֶׁלָּנוּ הֵם רַק שֶׁל צֶמֶר כְּמוֹ שֶׁמַּסִּיק הרמ"א ( סימן ט' סעיף ב') כִּי דַּי לָנוּ לְהַפְקִיעַ עַצְמֵנוּ לְהַמְשִׁיךְ לַבְנוּנִית לְעַצְמֵנוּ שֶׁלֹּא יִתְאַחֲזוּ יוֹתֵר, אֲבָל אֵין בָּנוּ כֹּחַ עֲדַיִן לַהֲפוֹךְ אֶת הַגְּבוּרוֹת לַחֲסָדִים, כִּי צִיצִית שֶׁל פִּשְׁתָּן אֵינוֹ נוֹהֵג רַק בַּזְּמַן שֶׁהָיָה תְּכֵלֶת שֶׁאָז יֵשׁ הַכְרָעָה וְשָׁלוֹם כַּנַּ"ל:וְזֶה, בְּחִינַת ה' ]חמשה[ קְשָׁרִים כְּפוּלִים שֶׁיֵּשׁ בְּהַצִּיצִית, הֵם בְּחִינַת ה' חֲסָדִים וה' גְּבוּרוֹת שֶׁמֵּהֶם נִבְנִים הַבְּגָדִים שֶׁהֵם בְּחִינַת מַלְכוּת וְהִנֵּה הַיּוֹצֵא מִכָּל הַנַּ"ל שֶׁצִּיצִית הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַכְּלָלִי, בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית, וְזֶה שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ בְּמָקוֹם אַחֵר ( חלק א' סימן ז') גַּם כֵּן שֶׁצִּיצִית הֵם שְׁמִירָה לְנִיאוּף, וְעַל -כֵּן יֵשׁ בָּהֶם ל"ט כְּרִיכוֹת, זֶה בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת וא"ו, בְּחִינַת תּוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ בְּמַאֲמַר "אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי" ( בסימן יא) וְזֶה שֶׁכָּתוּב בְּצִיצִית ( במדבר טו), "וִהְיִיתֶם קְדוֹשִׁים לֶאֱלֹקֵיכֶם" והוא"ו הוּא בְּחִינַת טַל אוֹרוֹת, כְּמוֹ שָׁם וְהֵם בְּחִינַת הל"ט כְּרִיכוֹת והי"ג חֻלְיוֹת הֵם בְּחִינַת הוא"ו ( ה) וְשִׁעוּר הָאוֹרֶךְ הוּא י"ב אֶצְבָּעוֹת רֶמֶז שֶׁעַל-יְדֵי זֶה שֶׁזָּכָה לְתִקּוּן הַכְּלָלִי נִכְלָל נִשְׁמָתוֹ בי"ב שִׁבְטֵי י"ה, שֶׁזֶּה הוּא עַל-יְדֵי תִּקּוּן הַכְּלָלִי, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ ( בסימן לו) וְעַל-יְדֵי צִיצִית, שֶׁהֵם תִּקּוּן הַבְּגָדִים, בְּחִינַת תִּקּוּן הַכְּלָלִי אָז הַדִּבּוּר מֻתָּר וְאָז יְכוֹלִין לְדַבֵּר דִּבּוּר הַמִּתְקַבֵּל וְעַל-כֵּן עִקַּר הַתְּפִלָּה בַּעֲטִיפַת צִיצִית, וְעַל-כֵּן לִמֵּד הקב"ה אֶת מֹשֶׁה סֵדֶר הַתְּפִלָּה בַּעֲטִיפַת צִיצִית, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( ראש השנה יז), מְלַמֵּד, שֶׁנִּתְעַטֵּף הקב"ה בְּטַלִּית וְלִמְּדוֹ לְמֹשֶׁה י"ג מִדּוֹת, כִּי י"ג מִדּוֹת הֵם בְּחִינַת תִּקּוּנֵי דיקנא, בְּחִינַת צֶמֶר, בְּחִינַת מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי, בְּחִינַת טַלִּית שֶׁל צֶמֶר, וְזֶה פֵּרוּשׁ ( תהלים ק"ב), "תְּפִלָּה לֶעָנִי כִּי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפּוֹךְ שִֹיחוֹ" הַיְנוּ עַל-יְדֵי עֲטִיפַת צִיצִית שֶׁהוּא לְבוּשׁ הַשְּׁכִינָה שהי עניה בְּגָלוּתָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, ( ז) עַל-יְדֵי זֶה לִפְנֵי ה' יִשְׁפּוֹךְ שִֹיחוֹ בִּתְפִלָּה, כִּי עַל-יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לְדַבֵּר כַּנַּ"ל:וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְדַקְדֵּק בְּיוֹתֵר שֶׁיִּהְיוּ הַבְּגָדִים נְקִיִּים בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה ( ח) כִּי כְּשֶׁהַבְּגָדִים נְקִיִּים הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הַכְּלָלִי. וְאָז יוּכַל לְדַבֵּר דִּבּוּר הַמִּתְקַבֵּל וְזֶה שֶׁכָּתוּב בִּסְפָרִים, שֶׁמִּי שֶׁלָּבוּשׁ שַׁעַטְנֵז אֵין תְּפִלָּתוֹ עוֹלָה, כִּי שַׁעַטְנֵז הוּא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּגָדִים וַאֲזַי אֵין יָכוֹל לְדַבֵּר דִּבּוּר הַמִּתְקַבֵּל כַּנַּ"ל:
לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה, ולזכות כל ישראל החיים ומתים.