ליקוטי הלכות אורח חיים א – הלכות ציצית ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות אורח חיים א ליקוטי הלכות אורח חיים א – הלכות ציצית ב
תוכן עניינים

עִנְיַן צִיצִית עַל-פִּי מַה שֶּׁאָמַר רַבֵּנוּ נ"י, בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא סימן י"ב עַל פָּסוּק י' "וְאַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה", עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב:~ אות א וְהַכְּלָל, שֶׁגַּם מְקוֹמוֹת הַמְטֻנָּפִים וּבָתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה גַּם הֵם מְקַבְּלִים חִיּוּת מֵהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ וְאַף-עַל-פִּי שֶׁכְּבוֹדו יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ רָחוֹק מִשָּׁם, בִּבְחִינַת ( ישעיה מב) וּכְבוֹדִי לאחר לֹא אתן, עַם כָּל זֶה הֵם מְקַבְּלִים חִיּוּת מִבְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם, שֶׁהוּא בְּרֵאשִׁית, שֶׁהוּא בְּחִינַת כָּבוֹד עֶלְיוֹן, שֶׁהוּא סָתוּם וְנֶעֱלָם בְּתַכְלִית הַהַסְתָּרָה, וּמִשָּׁם הֵם מְקַבְּלִים חִיּוּת וּכְשֶׁאָדָם נוֹפֵל לְשָׁם ח"ו, אֲזַי כְּשֶׁמַּתְחִיל לְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשׂ אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ זֶהוּ תְּשׁוּבָתוֹ וְתִקּוּנוֹ, כִּי חוֹזֵר וְעוֹלֶה אֶל הַכָּבוֹד הָעֶלְיוֹן הַנַּ"ל שֶׁהוּא אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ שֶׁמִּשָּׁם הַמְּקוֹמוֹת הַנַּ"ל מְקַבְּלִין חִיּוּת מִגֹּדֶל הַהַסְתָּרָה. וְעַכְשָׁיו הוּא חוֹזֵר וּמְדַבֵּק עַצְמוֹ לִקְדֻשָּׁה זוֹ וּמְקַבֵּל חִיּוּת מִשָּׁם וְעוֹלֶה עַל-יְדֵי זֶה, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב וְזֶה נֶחֱשָׁב לְקָרְבַּן עוֹלָה שֶׁמְּכַפֵּר עַל הִרְהוּר הַלֵּב שֶׁהוּא בְּחִינַת לִבִּי סְחַרְחַר עַל-יְדֵי קְלִפַּת נֹגַהּ וְכוּ' וְעַל-יְדֵי בְּחִינַת אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ הַנַּ"ל שֶׁמְּבַקֵּשׁ וּמְחַפֵּשׂ שָׁם בִּמְקוֹמוֹת אֵלּוּ, עַל-יְדֵי זֶה נִתְתַּקֵּן וְנִתְכַּפֵּר כַּנַּ"ל וְנַעֲשֶֹה מִזֶּה בְּחִינַת קָרְבַּן עוֹלָה, בִּבְחִינַת וְאַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה וְזֶה בְּחִינַת ( סוף התקונים ב), בְּרֵאשִׁית בָּרָא תַּיִּשׁ, הַיְנוּ הַשֶֹּה לְעוֹלָה שֶׁנַּעֲשֶֹה מִבְּחִינַת בְּרֵאשִׁית שֶׁהוּא מַאֲמָר סָתוּם, בְּחִינַת אַיֵּה וְכוּ' כַּנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב:~ אות ב וְזֶה בְּחִינַת צִיצִית שֶׁהֵם תִּקּוּן הַבְּגָדִים, שְׁמִירָה מִן הַקְּלִפּוֹת, כַּמּוּבָא, ( א) הַיְנוּ כִּי הַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת הַכָּבוֹד, כִּי ר' יוֹחָנָן קָרָא למאניה מכבדותא ( שבת קג) וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ נ"י, בְּמָקוֹם אַחֵר ( ב) וְכָל בְּחִינַת הַכָּבוֹד שֶׁל כָּל היו"ד מַאֲמָרוֹת כֻּלָּם מְקַבְּלִים מִבְּחִינַת מַאֲמָר הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא בְּרֵאשִׁית מַאֲמָר סָתוּם שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ חִיּוּת אֲפִלּוּ לַמְּקוֹמוֹת הַחִצּוֹנִים כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן מְתַקְּנִים הַבְּגָדִים, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת כָּבוֹד עַל-יְדֵי הַצִּיצִית, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַכָּבוֹד הָעֶלְיוֹן, בְּחִינַת בְּרֵאשִׁית מַאֲמָר סָתוּם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת צִיצִית שֶׁל צֶמֶר כְּבָשִֹים שֶׁהֵם יוֹצְאִים מִבְּחִינַת וְאַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה, כִּי צֶמֶר כֶּבֶשׂ וְשֶֹה הֵם יוֹצְאִים מִבְּחִינַה גָּבוֹהַּ מְאֹד כַּמּוּבָא בַּכְּתָבִים, ( ג) בִּבְחִינַת ( דניאל ז) ושער ראשיה כעמר נקי וּבְחִינָה זוֹ הִיא בְּחִינַת אַיֵּה כַּנּוֹדָע ( ד) וּמִשָּׁם בְּחִינַת הַצִּיצִית הַנַּעֲשִֹין מִצֶּמֶר, שֶׁהֵם בְּחִינַת שְֹעָרוֹת, בְּחִינַת ושער ראשיה כוּ' כַּנַּ"ל, הַיְנוּ שֶׁהֵם בִּבְחִינַת מַאֲמָר הָעֶלְיוֹן הַנַּ"ל, וּמֵחֲמַת שֶׁהוּא בְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם, עַל-כֵּן הֶאָרָתָם רַק בִּבְחִינַת שְֹעָרוֹת שֶׁהֵם סְתוּמִים, וְהֶאָרָתָם בְּצִמְצוּם גָּדוֹל מְאֹד בְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם וְאֵלּוּ הַצִּיצִית מְתַקְּנִין הַבִּגְדֵי כָּבוֹד, כִּי כָּל בְּחִינַת הַכָּבוֹד מְקַבְּלִין מִשָּׁם כַּנַּ"ל וְהֵם שְׁמִירָה מִן הַקְּלִפּוֹת וּמְתַקְּנִין הִרְהוּר הַלֵּב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( במדבר טו), "וּרְאִיתֶם אוֹתוֹ וְגוֹ' וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְכוּ'" כִּי עִקַּר תִּקּוּן הִרְהוּר הַלֵּב הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת אַיֵּה שֶׁמִּשָּׁם הֵם מְקַבְּלִין חִיּוּת, וְעַל-יְדֵי זֶה בְּעַצְמוֹ נִתְתַּקְּנִין, וְזֶהוּ בְּחִינַת צִיצִית שֶׁהֵם בִּבְחִינַת וְאַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁכָּתוּב, "וּרְאִיתֶם אוֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶל כָּל מִצְוֹת ה' וְגוֹ'" כִּי כָּל הַמִּצְוֹת כֻּלָּם תְּלוּיִין בָּזֶה, כִּי הַצִּיצִית הֵם בִּבְחִינַת מַאֲמָר הָעֶלְיוֹן בְּרֵאשִׁית, שֶׁהוּא כּוֹלֵל כָּל הַמַּאֲמָרוֹת שֶׁהֵם כְּלָלִיּוּת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּה וְזֶהוּ בְּחִינַת שֶׁהַצִּיצִית הֵם סְבִיב הָאָדָם בְּד' רוּחוֹתָיו לְתַקֵּן בְּחִינַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ נ"י, הַנַּ"ל, ( ה) ( גַּם אִיתָא ( ו) שֶׁצִּיצִית כְּנֶגֶד נֹגַהּ), גַּם הֵם בְּד' רוּחוֹת זֶה רֶמֶז עַל בְּחִינַת אַיֵּה וְכוּ' שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵל הָאָדָם ח"ו, לִמְקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ, רַחֲמָנָא, שֶׁאָז הוּא מְחַפֵּשׂ וּמְבַקֵּשׁ אַיֵּה וְכוּ' וְזֶהוּ תִּקּוּנוֹ כַּנַּ"ל וְזֶהוּ בְּחִינַת הַד' רוּחוֹת שֶׁבָּהֶם הַצִּיצִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת שֶׁמְּחַפֵּשׂ וּמְבַקֵּשׁ בְּכָל צַד מִד' רוּחוֹת הָעוֹלָם אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדו יִתְבָּרַךְ, כִּי הַצִּיצִית הֵם בִּבְחִינַת אַיֵּה שֶׁעַל-יְדֵי זֶה בְּעַצְמוֹ נִתְתַּקֵּן כַּנַּ"ל וְזֶהוּ רֶמֶז הַצִּיצִית בְּד' רוּחוֹת שֶׁבְּכָל צַד שֶׁפּוֹנֶה מוֹצֵא שָׁם הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל-יְדֵי הַצִּיצִית שֶׁהֵם בְּחִינַת אַיֵּה, כִּי בְּחִינַת אַיֵּה הוּא תִּקּוּנוֹ וּבָזֶה בְּעַצְמוֹ נִמְצָא אֵלָיו הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל:~ אות ג וְעַל-כֵּן מֻתָּר לִכָּנֵס בְּצִיצִית לְבֵית הַכִּסֵּא ( שולחן ערוך סימן כא סעיף ג') וְאִיתָא ( ז) שֶׁזֶּה בְּחִינַת וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, הַיְנוּ כַּנַּ"ל, כִּי הַצִּיצִית הֵם בִּבְחִינַת הַכָּבוֹד עֶלְיוֹן, בְּחִינַת אַיֵּה כַּנַּ"ל שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ חִיּוּת אֲפִלּוּ לַמְּקוֹמוֹת הַמְטֻנָּפִים וְעַל-יְדֵי זֶה בְּעַצְמוֹ נִכְנָעִין כַּנַּ"ל, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת צִיצִית שֶׁהֵם זִכָּרוֹן וְסִימָן לִזְכֹּר בְּהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ וְשֶׁגַּם בַּמְּקוֹמוֹת הַנַּ"ל מוֹשֶׁלֶת מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי אֵין לָהֶם חִיּוּת אֶלָּא מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ וְעַל-כֵּן מְחַפְּשִׂין וּמְבַקְּשִׁין בְּכָל צַד אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת צִיצִית, בְּחִינַת בְּרֵאשִׁית מַאֲמָר סָתוּם שֶׁמִּשָּׁם חִיּוּתָם כַּנַּ"ל נִמְצָא, שֶׁחוֹזְרִים וּמְדַבְּקִין עַצְמָן בְּעֶצֶם הַקְּדֻשָּׁה שֶׁמִּשָּׁם הָיוּ מְקַבְּלִים חִיּוּת וְזֶהוּ הַכְנָעָתָם כִּי חִיּוּתָם הוּא רַק מֵהַסְתָּרַת הַקְּדֻשָּׁה וְהַעֲלָמָתָהּ בְּתַכְלִית הַהַסְתָּרָה, אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁיּוֹדְעִין שֶׁיֵּשׁ שָׁם קְדֻשָּׁה וּמְחַפְּשִׂין וּמְבַקְּשִׁין אַיֵּה וְכוּ' כַּנַּ"ל, אֲזַי תֵּכֶף חוֹזְרִין אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְהֵם נִכְנָעִין וְזֶהוּ שֶׁמּוּבָא בִּסְּפָרִים עַל הַדִּין שֶׁמֻּתָּר לִכָּנֵס בְּצִיצִית לְבֵית הַכִּסֵּא שֶׁהוּא בְּחִינַת וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, כִּי עַל-יְדֵי הַצִּיצִית שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ חִיּוּת אֲפִלּוּ לַמְּקוֹמוֹת הַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן מֻתָּר לִכָּנֵס בָּהֶם לְשָׁם כַּנַּ"ל, כִּי עַל-יְדֵי זֶה בְּעַצְמוֹ נִכְנָעִין, כִּי מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן צִיצִית הִיא מִצְוָה שֶׁאֵין בְּגוּפָהּ קְדֻשָּׁה ( מגילה כו), נֶעֱלֶמֶת וְנִסְתֶּרֶת שָׁם כַּנַּ"ל:~ אות ד וְזֶהוּ בְּחִינַת צִיצִית שֶׁל צֶמֶר וּפִשְׁתָּן שֶׁהֵם עִקַּר הַצִּיצִית, כִּי עִקַּר הַצִּיצִית הֵם שֶׁל צֶמֶר שֶׁהוּא בְּחִינַת אַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה כַּנַּ"ל, כִּי צֶמֶר כְּבָשִֹים הֵם בְּחִינָה עֶלְיוֹנָה מְאֹד כַּנַּ"ל וּפִשְׁתָּן הוּא לְהֵפֶךְ, כִּי פִּשְׁתָּן הוּא בְּחִינַת מַדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( ח) בְּקַיִן שֶׁהֵבִיא מִן הַגָּרוּעַ, דְּהַיְנוּ פִּשְׁתָּן וּמֵחֲמַת זֶה בְּעַצְמוֹ נַעֲשֶֹה מִפִּשְׁתָּן גַּם כֵּן צִיצִית, כִּי בְּפִשְׁתָּן, שֶׁהוּא מַדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁמִּשָּׁם יְנִיקַת הַחִצּוֹנִים בְּחִינַת קַיִן, שָׁם דַּיְקָא מְלֻבָּשׁ חִיּוּת גָּבוֹהַּ מִבְּחִינָה הָעֶלְיוֹנָה, דְּהַיְנוּ בְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כַּנַּ"ל נִמְצָא, שֶׁגַּם פִּשְׁתָּן מְקַבֵּל חִיּוּת מִבְּחִינַת צֶמֶר שֶׁהוּא בְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן נַעֲשֶֹה מֵהֶם גַּם כֵּן צִיצִית שֶׁהֵם בְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כַּנַּ"ל וְזֶהוּ בְּחִינַת אִסּוּר שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתָּן יַחְדָּיו, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁבֶּאֱמֶת גַּם פִּשְׁתָּן שֶׁמִּשָּׁם יְנִיקַת הַחִצּוֹנִים גַּם הֵם מְקַבְּלִין חִיּוּת מִבְּחִינַת צֶמֶר כַּנַּ"ל, עִם כָּל זֶה עִקַּר קַבָּלָתָם הוּא מִן הַהַסְתָּרָה וְהַעֲלָמָה, שֶׁהַקְּדֻשָּׁה נֶעֱלֶמֶת וְנִסְתֶּרֶת שָׁם בִּבְחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כַּנַּ"ל, אֲבָל אָסוּר לְגַלּוֹת הַקְּדֻשָּׁה שָׁם שֶׁלֹּא לִיתֵּן לָהֶם יְנִיקָה יוֹתֵר מְאֹד ח"ו, וְעַל-כֵּן אָסוּר לְחַבֵּר צֶמֶר עִם פִּשְׁתָּן, כִּי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה חִיּוּת שֶׁל בְּחִינַת פִּשְׁתָּן שֶׁמְּקַבֵּל מִבְּחִינַת צֶמֶר בְּהַסְתָּרָה וְהַעֲלָמָה כַּנַּ"ל, אֲבָל בְּצִיצִית מֻתָּר כִּלְאַיִם, כִּי אַדְּרַבָּה, עַל -יְדֵי צִיצִית נִכְנָעִין הַחִצּוֹנִים וְנִתְגַּלֶּה הַקְּדֻשָּׁה שֶׁגַּם בְּהַחִצּוֹנִים הָיָה חִיּוּת גָּבוֹהַּ מְאֹד וְעַל-כֵּן מֻתָּר שָׁם לְעָרֵב צֶמֶר וּפִשְׁתָּן יַחְדָּיו, כִּי בֶּאֱמֶת שְׁנֵיהֶם אֶחָד שֶׁחִיּוּתָם מִבְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת צִיצִית כַּנַּ"ל, רַק שֶׁלֹּא בִּמְקוֹם מִצְוַת צִיצִית כַּנַּ"ל שֶׁאָז אֵין הַכְנָעָתָם וְיֵשׁ לָהֶם שְׁלִיטָה עֲדַיִן, עַל-כֵּן צָרִיךְ שֶׁלֹּא לְחַבֵּר צֶמֶר עִם פִּשְׁתָּן כַּנַּ"ל כְּדֵי שֶׁלֹּא לִיתֵּן לָהֶם חִיּוּת יוֹתֵר מִדַּאי, כִּי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה חִיּוּתָם בִּבְחִינַת מַאֲמָר סָתוּם, דְּהַיְנוּ שֶׁבְּחִינַת צֶמֶר, שֶׁהוּא בְּחִינַת אַיֵּה, יִהְיֶה סָתוּם וְנֶעְלָם וְנִסְתָּר מִבְּחִינַת פִּשְׁתָּן שֶׁמִּשָּׁם יְנִיקַת הַחִצּוֹנִים, אֲבָל בִּמְקוֹם מִצְוַת צִיצִית שֶׁאָז נִכְנָעִין הַחִצּוֹנִים כַּנַּ"ל, אֲזַי חוֹזֵר פִּשְׁתָּן עִם הַצֶּמֶר וְנִתְחַבְּרִין יַחְדָּיו, כִּי שְׁנֵיהֶם בְּחִינָה אַחַת כַּנַּ"ל:~ אות ה וְזֶהוּ בְּחִינַת שֶׁמִּתְעַטְפִין בְּיוֹם הַכְּפָר בְּטַלִּית מִבְּעוֹד יוֹם. ( שלחן ערוך סימן יח סעיף א' ברמ"א), כִּי כַּפָּרַת יוֹם הַכִּפּוּרִים הוּא בְּחִינַת צִיצִית שֶׁהֵם בְּחִינַת אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ שֶׁאוֹמְרִים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים בְּכָל הַקְּדוּשׁוֹת, כִּי יוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר, בְּחִינַת אַיֵּה, בְּחִינַת בְּרֵאשִׁית מַאֲמָר סָתוּם שֶׁכּוֹלֵל כָּל היו"ד מַאֲמָרוֹת, כִּי יוֹם הַכִּפּוּרִים כְּלָלִיּוּת יו"ד יְמֵי תְּשׁוּבָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת יו"ד מַאֲמָרוֹת. וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת הַתְּשׁוּבָה וְהַכַּפָּרָה שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים עַל -יְדֵי בְּחִינַת אַיֵּה, שֶׁעַל-יְדֵי בְּחִינָה זוֹ יוֹצְאִין וְעוֹלִין מִכָּל הַקְּלִפּוֹת וְנִתְכַּפְּרִין כָּל הָעֲוֹנוֹת בִּבְחִינַת אַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה כַּנַּ"ל שֶׁנִּתְגַּלֶּה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁאָז נִרְאָה אֶפְרוֹ שֶׁל יִצְחָק לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כַּמּוּבָא, ( ט) דְּהַיְנוּ בְּחִינַת וְאַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן אָז מִתְעַטְפִין בְּצִיצִית כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, כִּי כָּל זֶה הוּא בְּחִינַת צִיצִית שֶׁהֵם בְּחִינַת אַיֵּה הַשֶֹּה לְעוֹלָה כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת טַלִּית שֶׁל רָצוֹן שֶׁנִּתְעַטֵּף הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְסִדֵּר י"ג מִדּוֹת שֶׁל רַחֲמִים לִפְנֵי מֹשֶׁה ( ראש השנה יז), כִּי הַצִּיצִית הֵם בְּחִינַת אַיֵּה שֶׁשָּׁם רַחֲמִים וְרָצוֹן וְכַפָּרָה, כַּמּוּבָא ( י) וְכַנַּ"ל:~ אות ו וְזֶהוּ בְּחִינַת שֶׁקָּבְעוּ פָּרָשַׁת צִיצִית בִּקְרִיאַת שְׁמַע ( עיין ברכות יב) וְגַם לוֹקְחִין הַצִּיצִית בִּשְׁעַת קְרִיעַת שְׁמַע ( שלחן ערוך סימן כד סעיף ב'), כִּי זֶה עִקַּר הַקְּרִיאַת שְׁמַע לְהוֹדִיע וּלְגַלּוֹת כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְזֶה בְּחִינַת שְׁמַע יִשְֹרָאֵל וְכוּ' וּבְאֶחָד מַמְלִיכִין אוֹתוֹ לְמַעְלָה וּלְמַטָּה וּבְד' רוּחוֹת שֶׁזֶּה בְּחִינַת מְלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ. וְאָנוּ מַאֲרִיכִין בד' דְּאֶחָד שֶׁלֹּא תִדָּמֶה לְרֵישׁ ח"ו, כִּי כְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן וְהִנֵּה מֵאַחַר שֶׁמְּגַלִּין שֶׁהַשֵּׁם אֶחָד הוּא וְלֹא אַחֵר, מֵעַתָּה יִפָּלֵא מֵאַיִן מְקַבְּלִין חִיּוּת בָּתֵי הָעֲבֹדָה זָרָה וְכַדּוֹמֶה, עַל-כֵּן אָנוּ אוֹמְרִים תֵּכֶף בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד, לוֹמַר שֶׁמַּלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה וּמְבֹרָךְ שֵׁם כְּבוֹדוֹ לְעוֹלָם וָעֶד אֲפִלּוּ בְּתַחְתִּית מְדוֹר הַקְּלִפּוֹת, רַק שֶׁהֵם מְקַבְּלִין מִבְּחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים בַּחֲשָׁאי, כִּי בְּוַדַּאי זֶהוּ סוֹד גָּדוֹל מְאֹד וְאָסוּר לְהַרְהֵר בָּזֶה הַרְבֵּה, מִכָּל שֶׁכֵּן לְדַבֵּר, כִּי זֶהוּ דָּבָר נֶעֱלָם וְנִסְתָּר מְאֹד, כַּמּוּבָא שָׁם בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ נ"י, וְזֶהוּ בְּחִינַת ציקי קְדֵרָה תֹּאמַר יֵשׁ לָהּ גְּנַאי לֹא תֹאמַר וְכוּ' ( פסחים נו), הַיְנוּ שֶׁמַּרְגִּישִׁין קְדֻשָּׁה גְּבוֹהָה בַּמְּקוֹמוֹת הַחִצּוֹנִים, בְּחִינַת ציקי קְדֵרָה שֶׁהוּא מַאֲכָל מְבֻשָּׁם, אַךְ שֶׁהוּא אֵצֶל אֲנָשִׁים נְמוּכִים, וְזֶהוּ, תֹּאמַר יֵשׁ לָהּ גְּנַאי לֹא תֹאמַר יֵשׁ לָהּ צַעַר, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר בָּזֶה, כִּי בְּוַדַּאי הוּא גְּנַאי לוֹמַר שֶׁיֵּשׁ שָׁם קְדֻשָּׁה וְאִם לֹא תֹאמַר יֵשׁ לָהּ צַעַר, כִּי בְּוַדַּאי בֶּאֱמֶת גַּם הֵן מְקַבְּלִין חִיּוּת מֵהַקְּדֻשָּׁה כַּנַּ"ל וְעַל -כֵּן הֵבִיאוּ לָהּ בַּחֲשָׁאי שֶׁבְּסוֹד מְגַלִּין שֶׁגַּם הֵם מְקַבְּלִין חִיּוּת מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ רַק הוּא בִּבְחִינַת סוֹד, בִּבְחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁמּוּבָא ( יא) שֶׁאוֹמְרִים בָּרוּךְ שָׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד בַּחֲשָׁאי כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְגַּבְּרוּ בָּנוּ הֵם, כִּי בֶּאֱמֶת זֶה בְּעַצְמוֹ הַכְנָעָתָם מַה שֶּׁאָנוּ יוֹדְעִין שֶׁהֵם מְקַבְּלִין חִיּוּת מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן אָנוּ צְרִיכִין לִשְׁמֹר מֵהֶם שֶׁלֹּא יִתְגָּרוּ בָּנוּ מֵאַחַר שֶׁזֶּה הַכְנָעָתָם ( וְזֶהוּ שֶׁמּוּבָא ( יב) שֶׁבָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד כְּנֶגֶד בְּחִינַת נֹגַהּ, הַיְנוּ כַּנַּ"ל) וְעַל-כֵּן בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אוֹמְרִים בָּרוּךְ שָׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד בְּקוֹל רָם, כִּי אָז נִתְגַּלֶּה בְּחִינַת אַיֵּה וְאָז הוּא בֶאֱמֶת הַכְנָעָתָם כִּי כול שַׁתָּא אִית ליה רְשׁוּ בַּר מִיּוֹם הַכִּפּוּרִים וְאָז נִתְכַּפְּרִין כָּל הָעֲוֹנוֹת וְנִתְבַּטְּלִין כָּל הַקְּלִפּוֹת וְעַל-כֵּן אֲזַי מְפַרְסְמִין בְּקוֹל רָם בָּרוּךְ שָׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד, דְּהַיְנוּ שֶׁקְּדֻשָּׁתוֹ יִתְבָּרַךְ מְבֹרָךְ לְעוֹלָם אֲפִלּוּ בִּמְדוֹר הַקְּלִפּוֹת, כִּי גַּם הֵם הָיוּ מְקַבְּלִים חִיּוּת מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, כִּי עַכְשָׁיו אֵין זֶה גְּנַאי כְּלָל מֵאַחַר שֶׁנִּכְנְעוּ עַתָּה, כִּי בְּכָל הַשָּׁנָה הוּא גְּנַאי קְצַת, כִּבְיָכוֹל, לְדַבֵּר מִזֶּה כַּנַּ"ל, אֲבָל עַכְשָׁיו שֶׁנִּכְנְעוּ מְפַרְסְמִין בְּקוֹל רָם בָּרוּךְ שָׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד, דְּהַיְנוּ שֶׁגַּם שָׁם מְבֹרָךְ שֵׁם כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן שַׁיָּךְ צִיצִית לִקְרִיאַת שְׁמַע, כִּי כָּל זֶה הוּא בְּחִינַת צִיצִית כַּנַּ"ל:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן