ליקוטי הלכות אבן העזר – הִלְכוֹת קִדּוּשִׁין הֲלָכָה ב

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות אבן העזר ליקוטי הלכות אבן העזר – הִלְכוֹת קִדּוּשִׁין הֲלָכָה ב
תוכן עניינים

וּבוֹ יִתְבָּאֵר עִנְיַן חֲנֻכָּה: א) עַל-פִּי הַתּוֹרָה הַמַּתְחֶלֶת: פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר: "עֵת לַעֲשׂוֹת לַה' הֵפֵרוּ תוֹרָתֶךָ" (סימן ס). כִּי יֵשׁ הִתְבּוֹנְנוּת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת אֵלָיו כִּי אִם עַל-יְדֵי עֲשִׁירוּת מֻפְלָג מְאֹד מְאֹד וְכוּ', עַיֵּן שָׁם, וְזֶה בְּחִינַת פְּסֹלֶת שֶׁל לוּחוֹת שֶׁמִּשָּׁם נִתְעַשֵּׁר מֹשֶׁה, עַיֵּן שָׁם. וְלָעֲשִׁירוּת הַזֹּאת זוֹכִין עַל-יְדֵי בְּחִינַת עַתִּיק, בְּחִינַת אֲרִיכוּת יָמִים, הַיְנוּ שֶׁצְּרִיכִין לְהוֹסִיף קְדֻשָּׁה בְּכָל יוֹם וָיוֹם שֶׁבָּא אַחַר כָּךְ, וְזֶה בְּחִינַת אֲרִיכוּת יָמִים, וְלָזֶה זוֹכִין עַל-יְדֵי יִרְאָה, בְּחִינַת (משלי י, כז) "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי עַל-יְדֵי יִרְאָה נִכְנָע בְּחִינַת הֶבֶל הַיֹּפִי, בְּחִינַת (שם לא, ל): "שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל", וְעַל-כֵּן זוֹכִין עַל-יְדֵי יִרְאָה לַעֲשִׁירוּת, כִּי עַל-יְדֵי הֶבֶל הַיֹּפִי אֵין לוֹ עֲשִׁירוּת, כִּי הֶבֶל הַיֹּפִי נִמְשָׁךְ מֵהֶפְסֵק הַנְּשִׁימָה, וַעֲשִׁירוּת נִמְשָׁךְ מֵאֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה, וְעַל-יְדֵי יִרְאָה נִכְנָע הֶבֶל הַיֹּפִי-הֶפְסֵק הַנְּשִׁימָה, וְזוֹכִין לַאֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה, וְעַל-יְדֵי אֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה זוֹכִין לְהִתְבּוֹנְנוּת, כִּי עִקַּר הַשֵּׂכֶל עַל-יְדֵי אֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה וְכוּ' בְּחִינַת (שם כ, כז): "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם" וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב הֵיטֵב. וְלִזְכּוֹת לְיִרְאָה הוּא עַל-יְדֵי פְּקִידַת עֲקָרוֹת, וּפְקִידַת עֲקָרוֹת נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה וְהִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה הוּא עַל-יְדֵי סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת, כִּי יֵשׁ שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, בְּחִינַת שִׁבְעִים שָׁנִים, וְיֵשׁ מִי שֶׁנּוֹפֵל לִבְחִינַת שֵׁנָה, דְּהַיְנוּ שֶׁנִּסְתַּלֵּק פָּנָיו בְּחִינַת מֹחִין, וְאָז הוּא בִּבְחִינַת שֵׁנָה, וְיֵשׁ שֶׁנָּפַל מֵאֵיזֶה פָּנִים אוֹ מִכַּמָּה פָּנִים וְצָרִיךְ לְעוֹרְרוֹ, וְעִקַּר הַהִתְעוֹרְרוּת עַל-יְדֵי שֶׁמַּלְבִּישִׁין פָּנָיו בְּסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת. וּמִי שֶׁלֹּא נָפַל עֲדַיִן מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, עֲדַיִן יְכוֹלִין לְעוֹרְרוֹ עַל-יְדֵי סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל בְּקֶרֶב שָׁנִים, אֲבָל יֵשׁ מִי שֶׁנָּפַל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, אֲזַי צְרִיכִין לְעוֹרְרוֹ עַל-יְדֵי סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת שֶׁכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים נִמְשָׁכִין מִשָּׁם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת רַב חֶסֶד וְכוּ', עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב הֵיטֵב: ב) וְזֶה בְּחִינַת שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, כִּי מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עָמְדָה עַל יִשְׂרָאֵל לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתוֹ וּלְהַעֲבִירָם עַל חֻקֵּי רְצוֹנוֹ, זֶה בְּחִינַת הַקְּלִפָּה וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁמִּתְגַּבֶּרֶת חַס וְשָׁלוֹם, וְרוֹצָה לְהַשְׁלִיךְ אֶת הָאָדָם חַס וְשָׁלוֹם, לִבְחִינַת שֵׁנָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת הִסְתַּלְּקוּת הַמֹּחִין, הִסְתַּלְּקוּת הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, וְרוֹצָה חַס וְשָׁלוֹם, לְהַשְׁכִּיחַ הַתּוֹרָה לְגַמְרֵי, הַיְנוּ לְהַפִּילוֹ חַס וְשָׁלוֹם, מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, כְּמוֹ שֶׁהָיָה בִּימֵי מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה שֶׁגָּזְרוּ גְּזֵרוֹת מְשֻׁנּוֹת, וְכָל גְּזֵרָתָם הָיָה לְבַטֵּל יִשְׂרָאֵל מֵהַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, כִּי רָצוּ לְהַשְׁכִּיחַ הַתּוֹרָה לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם, הַיְנוּ לְהַפִּיל אֶת יִשְׂרָאֵל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, וְעַל-כֵּן טִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים שֶׁל הַמְּנוֹרָה, כִּי שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שֶׁל הַמְּנוֹרָה שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהָיָה הַכֹּהֵן מַדְלִיק בְּכָל לַיְלָה זֶה בְּחִינַת שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה שֶׁכְּלוּלִים בְּשִׁבְעַת הַנֵּרוֹת כָּל אֶחָד כָּלוּל מֵעֶשֶׂר, בִּבְחִינַת (שם ו, כג): "כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר", כִּי הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה הֵם שִׁבְעִים אוֹרוֹת, בְּחִינַת "תּוֹרָה אוֹר", בְּחִינַת פָּנִים מְאִירוֹת, וְאֵלּוּ הַשִּׁבְעִים פָּנִים שִׁבְעִים אוֹרוֹת, כְּלוּלִים בְּשִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. וְעַל-כֵּן הָיָה הַכֹּהֵן מַדְלִיקָם בְּכָל לַיְלָה, זֶה בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה עַל-יְדֵי הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, כִּי בַּלַּיְלָה אָז מִתְפַּשֶּׁטֶת הַשֵּׁנָה בָּעוֹלָם, וְעַל-כֵּן אָז הָיָה הַכֹּהֵן מַדְלִיק הַנֵּרוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַשִּׁבְעִים פָּנִים כְּדֵי לְהַכְנִיעַ וּלְשַׁבֵּר בְּחִינַת הַשֵּׁנָה שֶׁלֹּא תִּתְגַּבֵּר עַל יִשְׂרָאֵל, חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה שֶׁרָצוּ לְהַפִּיל אֶת יִשְׂרָאֵל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, וְרָצוּ לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתוֹ לְגַמְרֵי, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שֵׁנָה כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן טִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים כְּדֵי לְבַטֵּל חַס וְשָׁלוֹם שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שֶׁל הַמְּנוֹרָה, כְּדֵי לְהַפִּיל חַס וְשָׁלוֹם אֶת יִשְׂרָאֵל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָמַד בְּעֶזְרָתֵנוּ וְעָשָׂה עִמָּנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת גְּדוֹלוֹת בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה, וְזָכוּ יִשְׂרָאֵל לְהַכְנִיעָם וּלְהַשְׁפִּילָם וְנַעֲשָׂה נֵס נִפְלָא שֶׁדָּלַק הַשֶּׁמֶן שְׁמוֹנָה יָמִים, שֶׁזֶּה בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה עַל-יְדֵי סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, כִּי שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת הֵם כְּנֶגֶד שִׁבְעַת יָמִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעִים פָּנִים, שִׁבְעִים שָׁנִים שֶׁכְּלוּלִים בְּשִׁבְעַת יָמִים. וְזֶה בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה עַל-יְדֵי סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁבְּקֶרֶב שָׁנִים, אֲבָל אָז שֶׁטִּמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים וְרָצוּ לְהַשְׁכִּיחַ תּוֹרָתוֹ לְגַמְרֵי, שֶׁרָצוּ לְהַפִּיל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים וּלְקַלְקֵל וְלִפְגֹּם חַס וְשָׁלוֹם, כָּל הַשְּׁמָנִים שֶׁל שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת וְכוּ' כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן נַעֲשָׂה נֵס שֶׁדָּלַק הַשֶּׁמֶן שְׁמוֹנָה יָמִים, וּשְׁמוֹנָה יָמִים זֶה בְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, שֶׁהֵם לְמַעְלָה מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, שִׁבְעִים שָׁנִים, כִּי שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה נִמְשָׁכִין מִבְּחִינַת בִּינָה עָלְמָא דְּאָתֵי[1], שֶׁהוּא בְּחִינַת יוֹם הַשְּׁמִינִי כַּיָּדוּעַ, וְעַל-כֵּן נַעֲשָׂה הַנֵּס דַּיְקָא בִּשְׁמוֹנָה יָמִים דַּיְקָא, כִּי זֶה עִקַּר הַנֵּס שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ פֶּלֶא גָּדוֹל שֶׁהִמְשִׁיךְ בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה מִבְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁמוֹנַת יָמִים, כִּי מֵחֲמַת שֶׁרָצוּ לְהַפִּיל אֶת יִשְׂרָאֵל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, עַל-כֵּן לֹא הָיָה אֶפְשָׁר לְעוֹרְרָם כִּי אִם עַל-יְדֵי בְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת אֲשֶׁר מִשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת, עַל-כֵּן לֹא הָיָה אֶפְשָׁר אָז לְהַדְלִיק שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַשִּׁבְעִים פָּנִים כַּנַּ"ל כִּי אִם עַל-יְדֵי מַעֲשֵׂה הַנֵּס שֶׁל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, שֶׁזֶּה בְּחִינַת סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, בְּחִינַת יוֹם הַשְּׁמִינִי וְכוּ' כַּנַּ"ל, כִּי מִשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, כָּל שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן נִקְבַּע מִצְוָה זוֹ לְדוֹרוֹת בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, כִּי בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, בִּפְרָט בְּגָלוּת אָרֹךְ מְאֹד שֶׁמִּתְגַּבֶּרֶת הַסִּטְרָא אָחֳרָא בְּכָל עֵת וְרוֹצָה, חַס וְשָׁלוֹם, לְהַפִּיל אֶת יִשְׂרָאֵל לִבְחִינַת שֵׁנָה מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, וְנָתַן לָנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, שֶׁעַל-יְדֵי שֶׁאָנוּ מַדְלִיקִין אֶת הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ שֶׁל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה לְזֵכֶר הַנֵּס הַגָּדוֹל שֶׁנַּעֲשָׂה בַּשֶּׁמֶן שֶׁל הַמְּנוֹרָה שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, עַל-יְדֵי-זֶה אָנוּ מְעוֹרְרִין וּמַמְשִׁיכִין בְּחִינַת הֶאָרָה מִבְּחִינַת סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, כִּי פִּרְסוּם מַעֲשֵׂה הַנֵּס שֶׁל הַשֶּׁמֶן שֶׁדָּלַק שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, זֶה בְּחִינַת סִפּוּר מַעֲשֶׂה שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, כִּי זֶה הַנֵּס נִמְשָׁךְ מִשָּׁם מִבְּחִינַת יוֹם הַשְּׁמִינִי עָלְמָא דְּאָתֵי, שֶׁהִיא בְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת כַּנַּ"ל, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, כָּל שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי פִּרְסוּם מַעֲשֵׂה נֵס זֶה שֶׁל חֲנֻכָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַעֲשֶׂה שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, עַל-יְדֵי-זֶה יְכוֹלִין לְהִתְעוֹרֵר מֵהַשֵּׁנָה, אֲפִלּוּ מִי שֶׁנָּפַל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים יְכוֹלִין לְעוֹרְרוֹ עַל-יְדֵי מַעֲשֶׂה נֵס זֶה שֶׁל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַעֲשֶׂה שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים כָּל שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְעוֹרְרִין אֲפִלּוּ מִי שֶׁנָּפַל לִבְחִינַת שֵׁנָה מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים כַּנַּ"ל: ג) וְעַל-כֵּן יְמֵי חֲנֻכָּה הֵם בַּלֵּילוֹת הָאֲרֻכּוֹת שֶׁל יְמוֹת הַחֹרֶף, כִּי אָז כְּשֶׁהַלֵּילוֹת הֵם אֲרֻכּוֹת זֶה בְּחִינַת הִתְגַּבְּרוּת הַשֵּׁנָה אֲרִיכַת הַגָּלוּת שֶׁדּוֹמֶה לְלַיְלָה, וְאָז דַּיְקָא מְעוֹרְרִין מֵהַשֵּׁנָה וּמְשַׁבְּרִין הַשֵּׁנָה עַל-יְדֵי שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה שֶׁהֵם בְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, שֶׁעַל יָדָם מְעוֹרְרִין מֵהַשֵּׁנָה אֲפִלּוּ מִי שֶׁהִתְגַּבְּרָה עָלָיו אֲרִיכַת הַשֵּׁנָה מְאֹד שֶׁנָּפַל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, חַס וְשָׁלוֹם, כַּנַּ"ל, אַף-עַל-פִּי-כֵן מְעוֹרְרִין אוֹתוֹ עַל-יְדֵי מַעֲשֵׂה הַנֵּס שֶׁל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, שֶׁהֵם בְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (יומא טו.), שֶׁשִּׁעוּר הַשֶּׁמֶן שֶׁל הַמְּנוֹרָה חֲצִי לֹג בְּכָל לַיְלָה, וְזֶה הַשִּׁעוּר לְלֵילֵי תְּקוּפַת טֵבֵת הָאֲרֻכִּים, הַיְנוּ כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר בְּחִינַת שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שֶׁל הַמְּנוֹרָה הֵם בִּבְחִינַת שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן שִׁעֲרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל הַשֶּׁמֶן לְלֵילֵי תְּקוּפַת טֵבֵת הָאֲרֻכִּים. וְזֶה בְּחִינַת נֵר הַמַּעֲרָבִי שֶׁהָיָה עֵדוּת שֶׁהַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה בְּיִשְׂרָאֵל, כִּי מִמֶּנָּה הָיָה מַתְחִיל וּבָהּ הָיָה מְסַיֵּם (שבת כב:), כִּי זֶה הַנֵּר לֹא יִכְבֶּה לְעוֹלָם, לְרַמֵּז שֶׁאָז הָיוּ יִשְׂרָאֵל מְקֻשָּׁרִין לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, וְלֹא נָפְלוּ לִבְחִינַת שֵׁנָה מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת, כִּי לְעוֹלָם נִשְׁאָר נֵר אֶחָד דּוֹלֵק, כִּי לְעוֹלָם נִשְׁאֲרוּ מְקֻשָּׁרִים בְּאֵיזֶה פָּנִים, אֲבָל כְּשֶׁגָּבְרוּ הָעֲווֹנוֹת וְנִכְבָּה נֵר הַמַּעֲרָבִי וְאַחַר כָּךְ גָּלוּ יִשְׂרָאֵל וְנֶחֱרַב הַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁחָזְרוּ בִּימֵי בַּיִת שֵׁנִי, לֹא הָיְתָה גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה, וּכְבָר הָיוּ מוּכָנִים לִגְלוֹת בַּגָּלוּת הָאָרֹךְ הַזֶּה, עַל-כֵּן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא מָלֵא רַחֲמִים וְשׁוֹקֵד תָּמִיד עַל תַּקָּנוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְבַל יֹאבְדוּ בַּגָּלוּת הָאָרֹךְ הַזֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת לַיְלָה, בְּחִינַת שֵׁנָה אֲרֻכָּה מְאֹד, עַל-כֵּן הִקְדִּים רְפוּאָה לַמַּכָּה, וְעָשָׂה עִמָּנוּ נֵס נִפְלָא וְנוֹרָא בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַעֲשֶׂה שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת כַּנַּ"ל, וְנִקְבַּע מִצְוָה זוֹ לְדוֹרוֹת בִּשְׁבִיל פִּרְסוּמֵי נִסָּא, כְּדֵי לְסַפֵּר סִפּוּר מַעֲשֵׂה הַנֵּס הַזֶּה שֶׁל בְּחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, כְּדֵי לְהִתְעוֹרֵר מֵהַשֵּׁנָה אֲפִלּוּ בַּגָּלוּת הָאָרֹךְ הַזֶּה, אֲפִלּוּ מִי שֶׁנָּפַל מִכָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, כִּי מִשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַשִּׁבְעִים פָּנִים, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי מַעֲשֶׂה זֹאת יְכוֹלִין לְהִתְעוֹרֵר הַכֹּל כַּנַּ"ל: וְזֶה בְּחִינַת לְהַדְלִיק נֵר חֲנֻכָּה רָאשֵׁי תֵּבוֹת נַחַ"ל, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זַ"ל[2]. זֶה בְּחִינַת "נַחַל נֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה" (משלי יח, ד), שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכִין בְּחִינַת סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת, כִּי "נַחַל נֹבֵעַ" זֶה בְּחִינַת בִּינָה יוֹם הַשְּׁמִינִי, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת כַּיָּדוּעַ וְכַנַּ"ל: ד) וְעַל-יְדֵי הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה, עַל-יְדֵי-זֶה יוֹצֵא הַדִּבּוּר. וְזֶה בְּחִינַת (מנחות צא.): 'לְהַתִּיר פֶּה אִלְּמִים' וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, וְזֶה בְּחִינַת הַהַלֵּל שֶׁל חֲנֻכָּה שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה הֻקְבְּעוּ שְׁמוֹנַת יָמִים אֵלּוּ, כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים: "וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל". כִּי אָז בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה עַל-יְדֵי בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי-זֶה יוֹצֵא הַדִּבּוּר בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת 'לְהַתִּיר פֶּה אִלְּמִים' הַנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי 'לְהַתִּיר פֶּה אִלְּמִים', עַל-יְדֵי-זֶה 'לְהַתִּיר פֶּה עֲקָרוֹת', וְנִפְקָדִין עֲקָרוֹת עַל-יְדֵי-זֶה, כַּמְבֹאָר כָּל זֶה בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת חֲנוּכָּה שֶׁהוּא אוֹתִיּוֹת חַנָּה כ"ו, בְּחִינַת (שמואל-א א, ה): "כִּי אֶת חַנָּה אָהֵב וַה' סָגַר רַחְמָהּ", כַּמְבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זַ"ל בְּכַוָּנוֹת חֲנֻכָּה[3]. וְזֶה בְּחִינַת פְּקִידַת עֲקָרוֹת, פְּקִידַת חַנָּה, עֲקָרָה שֶׁנִּפְקְדָה וְהוֹלִידָה אֶת שְׁמוּאֵל שֶׁמִּדָּתוֹ בְּחִינַת חֲנֻכָּה, בִּבְחִינַת מַה שֶּׁאָמַר שְׁמוּאֵל (שמואל-א טו, כט): "וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר". כִּי תִּקֵּן בְּחִינַת נֶצַח, כַּמּוּבָא[4]. וְזֶה בְּחִינַת חֲנֻכָּה, כִּי חֲנֻכָּה וּפוּרִים הֵם בְּחִינַת נֶצַח וָהוֹד, כַּמּוּבָא בַּכַּוָּנוֹת: ה) וְעַל-יְדֵי פְּקִידַת עֲקָרוֹת, עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ יִרְאָה, וְעַל-יְדֵי יִרְאָה נִמְשָׁךְ בְּחִינַת אֲרִיכַת יָמִים, בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", וְעַל-יְדֵי אֲרִיכַת יָמִים נִמְשָׁךְ עֲשִׁירוּת, וְעַל-יְדֵי הָעֲשִׁירוּת זוֹכִין לְהִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל, כִּי הַהִתְבּוֹנְנוּת הוּא עַל-יְדֵי אֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה, כִּי הַשֵּׂכֶל דּוֹלֵק עַל-יְדֵי הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּגּוּף וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת הָאֵשׁ שֶׁל הַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה, זֶה בְּחִינַת יִרְאָה, כִּי הַיִּרְאָה הִיא כְּאֵשׁ בּוֹעֶרֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים ה, ה): "כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ" וְכוּ'. וְהָאֵשׁ שֶׁל נֵר חֲנֻכָּה הוּא בִּבְחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", בִּבְחִינַת (שם ד, כד): "כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא", "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" (שם ד, ד), וְאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (בראשית נא.) וּמוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (סימן מט) שֶׁזֶּהוּ שֶׁבַח מַעֲלַת יִשְׂרָאֵל, כִּי הָאֵשׁ אָכְלָה כֹּלָּא וְשָׁצֵי כֹּלָּא[5], אֲבָל יִשְׂרָאֵל עַם-קָדוֹשׁ דְּבֵקִים בַּה' בִּבְחִינַת "אֵשׁ אֹכְלָה", וְאַדְּרַבָּא, מְקַבְּלִים מִשָּׁם חִיּוּת בְּחִינַת "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים" וְכוּ'. וְזֶה בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי טֶבַע הַיִּרְאָה לְהָמִית וּלְהַזִּיק, כִּי רַבִּים מֵתִים אוֹ נִזּוֹקִים עַל-יְדֵי פַּחַד וְיִרְאָה, אֲבָל יִרְאָה דִּקְדֻשָּׁה, דְּהַיְנוּ הַיִּרְאָה מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ – אֵשׁ אֹכְלָה, אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא, הִיא מוֹסֶפֶת חַיִּים בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי אַדְּרַבָּא! מִשָּׁם דַּיְקָא מְקַבְּלִים חַיִּים וַאֲרִיכוּת יָמִים. וְזֶה בְּחִינַת הָאֵשׁ שֶׁל הַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה, כִּי טֶבַע הָאֵשׁ שֶׁמְּכַלָּה כָּל דָּבָר שֶׁדּוֹלֵק בּוֹ, וּבַשֶּׁמֶן שֶׁל חֲנֻכָּה נַעֲשָׂה נֵס גָּדוֹל שֶׁדָּלַק שֶׁמֶן מוּעָט שְׁמוֹנָה יָמִים וְלֹא נִשְׂרַף הַשֶּׁמֶן מִיָּד, כִּי נִמְשַׁךְ הָאֵשׁ מִיִּרְאָה דִּקְדֻשָּׁה, מִבְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים" שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה, אַדְּרַבָּא, נִתְוַסֵּף בְּרָכָה בְּהַשֶּׁמֶן שֶׁנִּדְלַק עַל-יְדֵי הָאֵשׁ הַזֶּה. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁנִּקְבַּע לְדוֹרוֹת לִהְיוֹת מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ בְּכָל לַיְלָה, כִּי מַעֲלִין בַּקֹּדֶשׁ (שבת כא:), זֶה בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי עִקַּר הָאֲרִיכוּת יָמִים הוּא לִהְיוֹת מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ קְדֻשָּׁה יְתֵרָה בְּכָל יוֹם וָיוֹם שֶׁבָּא אַחַר כָּךְ, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת 'מַעֲלִין בַּקֹּדֶשׁ'  'מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ', הַנֶּאֱמַר בְּנֵרוֹת חֲנֻכָּה, בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים" כַּנַּ"ל, כִּי מִשָּׁם נִמְשַׁךְ עִקַּר הַנֵּס שֶׁל חֲנֻכָּה שֶׁלֹּא נִכְלָה וְנִשְׂרַף הַשֶּׁמֶן מִיָּד עַל-יְדֵי הַהַדְלָקָה, רַק אַדְּרַבָּא! נִמְשַׁךְ בּוֹ בְּרָכָה שֶׁדָּלַק שְׁמוֹנָה יָמִים, כִּי הָאֵשׁ הַזֶּה נִמְשַׁךְ מִבְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי אַדְּרַבָּא, מְקַבְּלִין בְּרָכָה וְחַיִּים וַאֲרִיכוּת יָמִים מִשָּׁם, בְּחִינַת "כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא", "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" וְכוּ' כַּנַּ"ל: וְעַל-יְדֵי הַיִּרְאָה בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ עֲשִׁירוּת גָּדוֹל. וְזֶה בְּחִינַת חֲנוּכָּה – חָנוּ כ"ה, בְּחִינַת (במדבר ו, כג): "כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" שֶׁנִּסְמַךְ לְפָרָשַׁת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ שֶׁקּוֹרִין בַּחֲנֻכָּה, [וְגַם יֵשׁ מַתְחִילִין לִקְרוֹת מִשָּׁם מִפָּרָשַׁת בִּרְכַּת כֹּהֲנִים], כִּי עִקַּר בִּרְכַּת כֹּהֲנִים הוּא עֲשִׁירוּת בִּבְחִינַת "יְבָרֶכְךָ ה'" – בְּמָמוֹן (במדבר רבה יא, ה). וְזֶה בְּחִינַת "וְיִשְׁמְרֶךָ" – מִן הַמַּזִּיקִין (שם), כִּי הַמַּזִּיקִין נִמְשָׁכִין מִבְּחִינַת יִרְאוֹת הַנְּפוּלוֹת, וְעַל-כֵּן הֵם מַפְחִידִין אֶת מִי שֶׁפּוֹגְעִין בּוֹ חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הֵם בִּבְחִינַת יִרְאוֹת הַנְּפוּלוֹת, וְעַל-יְדֵי הַיִּרְאָה דִּקְדֻשָּׁה מַעֲלִין אֶת הַיִּרְאוֹת הַנְּפוּלוֹת, וְעַל-יְדֵי זֶה נִשְׁמָרִין מִן הַמַּזִּיקִין, כִּי יִרְאָה הוּא בְּחִינַת 'שָׁמוֹר', שֶׁהוּא מִדַּת לַיְלָה, בְּחִינַת יִרְאָה. וְזֶהוּ 'כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר "הִשָּׁמֵר", הוּא לֹא תַעֲשֶׂה' (עירובין צו.): ו) וְזֶה שֶׁאָסְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל (שבת כא:) לְהִשְׁתַּמֵּשׁ לְאוֹר חֲנֻכָּה, הוּא בְּחִינַת שְׁמִירָה, בְּחִינַת יִרְאָה, בְּחִינַת לֹא תַעֲשֶׂה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: 'הִשָּׁמֵר' הוּא לֹא תַעֲשֶׂה. וְכָל הַלֹּא תַעֲשֶׂה שֶׁבַּתּוֹרָה הֵם בִּבְחִינַת יִרְאָה, כִּי מִצְווֹת עֲשֵׂה מִסִּטְרָא דִּרְחִימוּ, וּמִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה מִסִּטְרָא דִּדְחִילוּ, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תיקוני זוהר כא, נב.). וְזֶהוּ בְּחִינַת "וְיִשְׁמְרֶךָ" – מִן הַמַּזִּיקִין, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת יִרְאָה, בְּחִינַת שָׁמוֹר – נִשְׁמָרִין מִן הַמַּזִּיקִין הַנִּמְשָׁכִין מִבְּחִינַת יִרְאוֹת הַנְּפוּלוֹת כַּנַּ"ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה "יְבָרֶכְךָ ה'" – בְּמָמוֹן, כִּי עַל-יְדֵי יִרְאָה זוֹכִין לַעֲשִׁירוּת כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת חֲנוּכָּה, בְּחִינַת חָנוּ כ"ה, בְּחִינַת "כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", בְּחִינַת עֲשִׁירוּת הַנִּמְשָׁךְ עַל-יְדֵי הַיִּרְאָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת בִּרְכַּת כֹּהֲנִים כַּנַּ"ל: וְעַל-יְדֵי הָעֲשִׁירוּת הַנִּמְשָׁךְ עַל-יְדֵי הַיִּרְאָה, זוֹכִין לְהִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל, כִּי הַשֵּׂכֶל דּוֹלֵק עַל-יְדֵי הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּגּוּף וְכוּ', כַּמְבֹאָר שָׁם. וְזֶה בְּחִינַת "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם", כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם, וְזֶה בְּחִינַת נֵר חֲנֻכָּה, בְּחִינַת "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם", בְּחִינַת הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל שֶׁדּוֹלֵק עַל-יְדֵי הַשֶּׁמֶן שֶׁל חֲנֻכָּה: ז) וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁנּוֹהֲגִין לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה בַּחֲנֻכָּה וְקוֹרִין אוֹתוֹ 'מְעוֹת חֲנֻכָּה'[6], כִּי עִקַּר בְּחִינַת חֲנֻכָּה, דְּהַיְנוּ הַנֵּר חֲנֻכָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל מְאֹד נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי עֲשִׁירוּת, וְעִקַּר הָעֲשִׁירוּת נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי צְדָקָה בִּבְחִינַת 'עַשֵּׂר בִּשְׁבִיל שֶׁתִּתְעַשֵּׁר (שבת קיט.), כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (בבא בתרא ט:): 'הַנּוֹתֵן פְּרוּטָה לְעָנִי מִתְבָּרֵךְ' וְכוּ'. כִּי צְדָקָה הוּא בִּבְחִינַת יִרְאָה, בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי עַל-פִּי דֶּרֶךְ הַטֶּבַע הָיָה רָאוּי שֶׁעַל-יְדֵי שֶׁנּוֹתֵן צְדָקָה יֶחְסַר לוֹ, כִּי מְחַסֵּר מָמוֹנוֹ וְנוֹתֵן לֶעָנִי, אֲבָל בֶּאֱמֶת אַדְּרַבָּא, כָּל מַה שֶּׁמּוֹסִיף וּמַרְבֶּה בִּצְדָקָה, נִתְוַסֵּף לוֹ בְּרָכָה גְּדוֹלָה בְּמָמוֹנוֹ כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים" וְכוּ' כַּנַּ"ל, כִּי צְדָקָה הִיא בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת יִרְאָה, וְעַל-כֵּן מַרְבִּין בִּצְדָקָה בַּחֲנֻכָּה כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ עֲשִׁירוּת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת נֵר חֲנֻכָּה, בְּחִינַת "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם" וְכוּ' כַּנַּ"ל: ח) וְזֶה בְּחִינַת קִדּוּשִׁין בְּכֶסֶף, כִּי צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה עִקַּר הַהִתְקַשְּׁרוּת בִּבְחִינַת יִרְאָה שֶׁהוּא הֵפֶךְ "הֶבֶל הַיֹּפִי", כִּי צָרִיךְ שֶׁלֹּא יִתֵּן עֵינָיו בְּנוֹי (תענית כו:) שֶׁלֹּא יִקָּחֶנָּה בִּשְׁבִיל יֹפִי, בְּחִינַת "הֶבֶל הַיֹּפִי", רַק בִּבְחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל", שֶׁהוּא הֵפֶךְ "הֶבֶל הַיֹּפִי", כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְעִקַּר אֲחִיזַת "הֶבֶל הַיֹּפִי" הוּא בָּאִשָּׁה, וְעַל-כֵּן עִקַּר שִׁבְחָהּ הוּא עַל-יְדֵי יִרְאָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אִשָּׁה יִרְאַת ה'" וְכוּ', כְּדֵי לְהַכְנִיעַ "הֶבֶל הַיֹּפִי" הַנֶּאֱחָז בָּהּ שֶׁנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת אִשָּׁה זוֹנָה עַל-יְדֵי הַיִּרְאָה כַּנַּ"ל. וְקֹדֶם שֶׁהִיא מִתְחַבֶּרֶת לְאִישׁ אֵין לָהּ שְׁלֵמוּת, וְאָז נֶאֱחָז בָּהּ עֲדַיִן בְּחִינַת "הֶבֶל הַיֹּפִי", כִּי "רַגְלֶיהָ יֹרְדוֹת" וְכוּ' (משלי ה, ה), וְעִקַּר הַקִּנְיָן שֶׁקּוֹנֶה אוֹתָהּ בַּעְלָהּ בִּשְׁעַת חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין הוּא שֶׁרוֹצֶה לְיַחֲדָהּ אֵלָיו וּלְתַקְּנָהּ וּלְהַעֲלוֹתָהּ מִבְּחִינַת "הֶבֶל הַיֹּפִי" הַנִּמְשָׁךְ מֵאִשָּׁה זוֹנָה, וּלְהַעֲלוֹת לִבְחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה'", כִּי עִקַּר עֲלִיָּתָהּ עַל יָדוֹ, כִּי הִיא עוֹלָה עִמּוֹ וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (כתובות סא.). וְעַל-כֵּן מְקַדְּשָׁהּ בְּכֶסֶף וְעַל-יְדֵי-זֶה קוֹנֶה אוֹתָהּ, כִּי הָעֲשִׁירוּת נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת אֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה, מִבְּחִינַת יִרְאָה, וְ"הֶבֶל הַיֹּפִי" נִמְשָׁךְ מֵהֶפְסֵק הַנְּשִׁימָה, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי שֶׁמַּמְשִׁיךְ לָהּ מֵעֲשִׁירוּת שֶׁלּוֹ, דְּהַיְנוּ עַל-יְדֵי הַכֶּסֶף קִדּוּשִׁין שֶׁנּוֹתֵן לָהּ, עַל-יְדֵי-זֶה מַעֲלֶה אוֹתָהּ לִבְחִינַת אֲרִיכוּת הַנְּשִׁימָה, בְּחִינַת יִרְאָה, כִּי מִשָּׁם נִמְשָׁךְ הַכֶּסֶף וְהָעֲשִׁירוּת כַּנַּ"ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה מַכְנִיעַ מִמֶּנָּה בְּחִינַת "הֶבֶל הַיֹּפִי", וּמַעֲלֶה אוֹתָהּ לִבְחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה'", בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", בְּחִינַת "רְאֵה חַיִּים עִם הָאִשָּׁה" וְכוּ' (קהלת ט, ט). כִּי בֶּאֱמֶת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה הוּא בִּבְחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים", כִּי הַזִּוּוּג הוּא בִּבְחִינַת הֶפְסֵק הַנְּשִׁימָה, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, וְהוּא הֵפֶךְ הַהִתְבּוֹנְנוּת כַּנַּ"ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, וְהוּא הֵפֶךְ אֲרִיכוּת יָמִים, כִּי הוּא מְקַצֵּר הַחַיִּים וְהַדַּעַת, כִּי רֻבָּם מֵתִים מִתַּאֲוָה זוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חַכְמֵי הָרוֹפְאִים, כַּמּוּבָא בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ בְּהִלְכוֹת צְנִיעוּת (או"ח רמ, יד). וְכָל הַמְשֻׁגָּעִים וְחַסְרֵי דֵּעָה בָּאִים מִזֶּה כַּיָּדוּעַ לְחַכְמֵי הָרוֹפְאִים, וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (סוף סימן לו), אֲבָל אַף-עַל-פִּי-כֵן, עַל-יְדֵי זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה כָּרָאוּי, עַל-יְדֵי-זֶה אַדְּרַבָּא, נִתְוַסֵּף לוֹ חַיִּים וַאֲרִיכוּת יָמִים בִּבְחִינַת "רְאֵה חַיִּים עִם הָאִשָּׁה" וְכוּ', וְזוֹכִין לְהִתְבּוֹנְנוּת יוֹתֵר עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא, כִּי מְקַבֵּל מֹחִין מִלְּמַעְלָה מַעְלָה כַּיָּדוּעַ. וְזֶה בְּחִינַת "יִרְאַת ה' תּוֹסִיף יָמִים" וְכוּ' כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה הוּא בִּבְחִינַת יִרְאָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בְּיוֹסֵף הַצַּדִּיק (בראשית מב, יח): "אֶת הָאֱלֹקִים אֲנִי יָרֵא". וְעַל-יְדֵי הַכֶּסֶף קִדּוּשִׁין, בְּחִינַת עֲשִׁירוּת הַנִּמְשָׁךְ מִיִּרְאָה שֶׁנּוֹתֵן לָהּ, עַל-יְדֵי-זֶה מַעֲלֶה אוֹתָהּ מִבְּחִינַת "הֶבֶל הַיֹּפִי" לִבְחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה'", וְעַל-יְדֵי-זֶה קוֹנֶה אוֹתָהּ, כִּי אֲזַי עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַיִּרְאָה הִיא נַעֲשֵׂית בִּבְחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד, שֶׁהוּא בְּחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה'" הֵפֶךְ אִשָּׁה זוֹנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת רְשׁוּת הָרַבִּים כַּיָּדוּעַ (תיקוני זוהר כד, סט.). כִּי יִרְאָה הִיא בְּחִינַת בַּיִת, בְּחִינַת שַׁבָּת, בְּחִינַת יִרְאָה, בְּחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד בְּחִינַת יָרֵא שַׁבָּת (שם), וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (שבת לא:): 'חֲבָל עַל דְּלֵית לֵיהּ דַּרְתָּא'[7] – עַל מִי שֶׁאֵין בּוֹ יִרְאָה. כִּי מִקֹּדֶם הָיְתָה בִּבְחִינַת שָׂדֶה, בִּבְחִינַת (דברים כב, כז): "כִּי בַּשָּׂדֶה מְצָאָהּ", שֶׁהִיא מְקוֹם הֶפְקֵר, בְּחִינַת רְשׁוּת הָרַבִּים שֶׁשָּׁם אֲחִיזַת הָאִשָּׁה זוֹנָה וְעַכְשָׁו מַעֲלֶה אוֹתָהּ מִבְּחִינַת שָׂדֶה, מִבְּחִינַת רְשׁוּת הָרַבִּים לִבְחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה'", בְּחִינַת בַּיִת, בְּחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד, בְּחִינַת (תהלים מה, יד): "כָּל כְּבוּדָהּ בַּת מֶלֶךְ פְּנִימָה", וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַקִּדּוּשִׁין נִתְיַחֲדָה אֵלָיו וַאֲסוּרָה לְכָל הָעוֹלָם, כִּי נַעֲשֵׂית בִּבְחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד, שֶׁהוּא בְּחִינַת "אִשָּׁה יִרְאַת ה'" וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אָסוּר לָדוּר עִם אִשְׁתּוֹ בְּלֹא כְּתֻבָּה, כִּי צָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ לָהּ עֲשִׁירוּת הַנִּמְשָׁךְ מִיִּרְאָה, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הַזִּוּוּג בִּבְחִינַת יִרְאָה, שֶׁזֶּה עִקַּר קְדֻשַּׁת הַבְּרִית כַּנַּ"ל: [1] עולם הבא. [2] פרי-עץ-חיים שער חנוכה פרק ד. [3] פרי-עץ-חיים שם פרק ד. [4] שער הפסוקים תחילת שופטים. [5] אוכל הכל ומשמיד הכל. [6] מגן אברהם אורח חיים סימן תרע. [7] שאין לו דירה.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן