ליקוטי הלכות אבן העזר – הִלְכוֹת יִבּוּם הֲלָכָה א

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ליקוטי הלכות אבן העזר ליקוטי הלכות אבן העזר – הִלְכוֹת יִבּוּם הֲלָכָה א
תוכן עניינים

א) עִנְיַן יִבּוּם לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים כה, ה): "כִּי יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו וְכוּ', וְהָיָה הַבְּכוֹר", הַיְנוּ גְּדוֹל הָאַחִין וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (יבמות כד.): "יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו" (שם) – 'לְנַחֲלָה', "וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל". וּמוּבָן מִזֶּה שֶׁהֲקָמַת שֵׁם הַמֵּת עַל-יְדֵי הַיִּבּוּם תָּלוּי בַּמֶּה שֶׁאָחִיו לוֹקֵחַ נַחֲלַת הַמֵּת עִם אִשְׁתּוֹ שֶׁמְּיַבֵּם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (רות ד, ה): "לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ" דַּיְקָא, וּכְמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם בְּרוּת בִּשְׁאָר הַפְּסוּקִים הַסְּמוּכִים שֶׁהֲקָמַת שֵׁם הַמֵּת תָּלוּי בַּמֶּה שֶׁלּוֹקְחִין נַחֲלָתוֹ, עַיֵּן שָׁם, כִּי גַּם שָׁם בְּרוּת מְרֻמָּז עִנְיַן יִבּוּם, כַּמּוּבָא (עיין רמב"ן בראשית לח, ח):  ב) כִּי עִקַּר בְּרִיאַת הָאָדָם בְּזֶה הָעוֹלָם הוּא בִּשְׁבִיל שֶׁיְּבָרֵר נִיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁנִּתְעָרְבוּ עַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן, כַּמּוּבָא. וְאֵלּוּ הַנִּיצוֹצוֹת אִי אֶפְשָׁר לָהֶם לְהִתְבָּרֵר בְּפַעַם אַחַת בְּדוֹר אֶחָד כִּי אִם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִתְבָּרְרִים מְעַט מְעַט עַד שֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, וְאָז יֻגְמַר הַבֵּרוּר, כַּמּוּבָא כָּל זֶה בַּכְּתָבִים[1], וּבִשְׁבִיל זֶה צָרִיךְ כָּל אֶחָד שֶׁיַּשְׁאִיר אַחֲרָיו בְּרָכָה זֶרַע שֶׁל קַיָּמָא לְהַנִּיחַ בָּנִים בָּעוֹלָם כְּדֵי שֶׁיְּמַלְּאוּ מְקוֹמוֹ לְבָרֵר הַנִּיצוֹצוֹת בַּדּוֹר שֶׁאַחֲרָיו, כִּי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיְּבָרְרָם לְגַמְרֵי, כִּי צְרִיכִים לְבָרְרָם מִדּוֹר לְדוֹר דַּיְקָא כַּנַּ"ל, וְעִקַּר הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁצְּרִיכִים לְבָרְרָם מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן הֵם הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁנָּפְלוּ בְּכֶסֶף וְזָהָב וְכוּ', הַיְנוּ בְּתַאֲוַת מָמוֹן, כִּי תַּאֲוַת מָמוֹן כְּלוּלָה מִכָּל הַשִּׁבְעִים עֲבוֹדוֹת זָרוֹת, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בְּהַתּוֹרָה "צִוִּיתָ צֶדֶק עֵדֹתֶיךָ" וְכוּ' (סימן כג). כִּי אִיתָא שָׁם שֶׁיֵּשׁ שִׁבְעִים אַנְפִּין נְהִירִין בְּחִינַת שִׂמְחָה, בְּחִינַת חַיִּים, בְּחִינַת (משלי טז, טו): "בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים" וְכוּ'. וּלְעֻמַּת זֶה יֵשׁ שִׁבְעִים אַנְפִּין חֲשׁוֹכִין, בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה, בְּחִינַת מִיתָה וְכוּ', בְּחִינַת עַצְבוּת, מָרָה שְׁחוֹרָה וְכוּ'. וּמִי שֶׁנּוֹפֵל לְתַאֲוַת מָמוֹן, הוּא מְקֻשָּׁר לְפָנִים דְּסִטְרָא אָחֳרָא, לִבְחִינַת אַנְפִּין חֲשׁוֹכִין, בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה, בְּחִינַת עַצְבוּת, מָרָה שְׁחוֹרָה, שֶׁזֶּה בְּחִינַת בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה וְכוּ', עַיֵּן שָׁם, אֲבָל מִי שֶׁמְּשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן וְשָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ וְכוּ' הוּא בִּבְחִינַת פָּנִים דִּקְדֻשָּׁה בִּבְחִינַת אַנְפִּין נְהִירִין, בְּחִינַת שִׂמְחָה וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וְזֶהוּ 'קָשִׁין מְזוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם כִּפְלַיִם כַּיּוֹלֵדָה' (פסחים קיח.), כִּי מִי שֶׁנּוֹפֵל לְתַאֲוַת מָמוֹן צוֹעֶקֶת עָלָיו הַשְּׁכִינָה מֵאָה וְאַרְבָּעִים קָלִין שְׁתֵּי פְּעָמִים שִׁבְעִים קָלִין 'קַלַּנִי מֵרֹאשִׁי קַלַּנִי מִזְּרוֹעִי' וְכוּ', כִּי כָּל עֲבוֹדוֹת זָרוֹת תְּחוּבוֹת בַּמָּמוֹן, וּמִי שֶׁנּוֹפֵל לְתַאֲוַת מָמוֹן הוּא עוֹבֵד כָּל הַשִּׁבְעִים עֲבוֹדוֹת זָרוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעִים אַנְפִּין חֲשׁוֹכִין, הֵפֶךְ שִׁבְעִים אַנְפִּין נְהִירִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה וְכוּ', עַיֵּן שָׁם, וְאִיתָא שָׁם שֶׁעִקַּר תִּקּוּן תַּאֲוַת מָמוֹן הוּא רַק עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית וְכוּ', כִּי עַל-יְדֵי דַּם בְּרִית מְמַעֵט וּמַכְנִיעַ דַּם נִדּוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת תַּאֲוַת מָמוֹן, בִּבְחִינַת (יחזקאל ז, ט): "וּזְהָבָם לְנִדָּה", כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (זכריה ט, יא): "גַּם אַתְּ בְּדַם בְּרִיתֵךְ שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ מִבּוֹר" וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב:  נִמְצָא, שֶׁפְּגַם תַּאֲוַת מָמוֹן הוּא פְּגַם כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, כִּי זֹאת הַתַּאֲוָה כְּלוּלָה מִכָּל הַשִּׁבְעִים עֲבוֹדוֹת זָרוֹת שִׁבְעִים אַנְפִּין חֲשׁוֹכִין שֶׁהֵם כְּנֶגֶד שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, שֶׁהוּא כְּלַל כָּל הַתּוֹרָה, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (ספרי ראה): 'כָּל הָעוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה כְּאִלּוּ עוֹבֵר עַל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ', וּמִי שֶׁנּוֹפֵל לְתַאֲוַת מָמוֹן הוּא עוֹבֵד כָּל הָעֲבוֹדוֹת זָרוֹת שֶׁבָּעוֹלָם. נִמְצָא, שֶׁהוּא עוֹבֵר עַל כָּל הַתּוֹרָה, וְכֵן לְהֵפֶךְ מִי שֶׁשָּמֵחַ בְּחֶלְקוֹ וְזוֹכֶה לְשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן, וַאֲזַי הוּא מְקֻשָּׁר בְּשִׁבְעִים אַנְפִּין נְהִירִין בְּשִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, נִמְצָא שֶׁבָּזֶה הוּא מְקַיֵּם כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ. כִּי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ הִיא בִּשְׁבִיל לְבָרֵר נִיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ עַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן כַּיָּדוּעַ, וְרֹב הַנִּיצוֹצוֹת הֵם כְּלוּלִים בְּכֶסֶף וְזָהָב בְּתַאֲוַת מָמוֹן, כַּמּוּבָן בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת (סימנים כה, לה, נו). כִּי הַמָּמוֹן בְּשָׁרְשׁוֹ גָּבֹהַּ מְאֹד מְאֹד, וְשָׁם כְּלוּלִים כָּל הַגְּוָנִין עִלָּאִין, וְעַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן נִתְאַחֲזוּ שָׁם הַקְּלִפּוֹת מְאֹד, וְנִתְעָרְבוּ אֵלּוּ הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁל כֶּסֶף וְזָהָב מְאֹד, וְעַל-כֵּן נִתְקַלֵּל אָז בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה, שֶׁזֶּה בְּחִינַת פְּגַם תַּאֲוַת מָמוֹן כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן נִתְאַחֲזוּ שָׁם הַחִיצוֹנִים מְאֹד, כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁבְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קְדֻשָּׁה גָּבֹהַּ מְאֹד כְּשֶׁמּוֹצְאִין שָׁם מָקוֹם לְהִתְאַחֵז מִתְאַחֲזִין שָׁם דַּיְקָא מְאֹד מְאֹד בִּבְחִינַת (סוכה נב.) 'שֶׁפָּשַׁט יָדוֹ בַּגְּדוֹלִים', וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁנִּקְרָאִים הַפְּסֹלֶת שֶׁל נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה 'סוּסְפִיתָּא דְּדַהֲבָא'[2], כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פקודי רכד:), וּלְהֵפֶךְ כְּשֶׁמִּתְבָּרְרִים וְנִזְדַּכְּכִים הַנִּיצוֹצוֹת מִן הַפְּסֹלֶת הֵם בִּבְחִינַת כֶּסֶף צָרוּף, כַּמּוּבָא בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת[3], כִּי עִקַּר מַה שֶּׁנִּתְעָרְבוּ הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים הוּא רַק בִּבְחִינַת כֶּסֶף וְזָהָב, דְּהַיְנוּ תַּאֲוַת מָמוֹן כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן הוּא כְּלַל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ לְשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן עִקַּר בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ תָּלוּי בִּשְׁבִירַת תַּאֲוַת מָמוֹן בִּבְחִינַת (ישעיה ב, כ): "וְהִשְׁלִיכוּ אִישׁ אֱלִילֵי כַסְפּוֹ וֶאֱלִילֵי זְהָבוֹ" וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זַ"ל בַּמַּאֲמָר "אַשְׁרֵי הָעָם יוֹדְעֵי תְרוּעָה" לְהַמְשִׁיךְ הַשְׁגָּחָה, עַיֵּן שָׁם (בְּסִימָן יג). כִּי עִקַּר בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ תָּלוּי עַד שֶׁיֻּגְמַר הַבֵּרוּר כַּיָּדוּעַ, וְעִקַּר הַבֵּרוּר הוּא עַל-יְדֵי שְׁבִירַת תַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי שָׁם הֵם כָּל הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים וְכָל הַגְּוָנִין עִלָּאִין כַּנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר עֲבוֹדַת הָאָדָם בְּזֶה הָעוֹלָם הוּא לְשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן כְּדֵי לְבָרֵר מִשָּׁם הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁנִּתְעָרְבוּ שָׁם בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְהַשְׁאִיר אַחֲרָיו בָּנִים מֵחֲמַת שֶׁאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּגְמֹר הַבֵּרוּר בְּעַצְמוֹ, כִּי הַנִּיצוֹצוֹת אֵין מִתְבָּרְרִים כִּי אִם מִדּוֹר לְדוֹר דַּיְקָא כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת "דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ" (תהלים קמה, ד), 'יְשַׁבַּח' זֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁמַּעֲלִין וּמְנַשְּׂאִין הַנִּיצוֹצוֹת לְשָׁרְשָׁם, שֶׁזֶּהוּ שְׁבָחָא דִּילְהוֹן וִיקָרָא דִּילְהוֹן[4] בִּבְחִינַת (שם פט, י): "בְּשׂוֹא גַלָּיו אַתָּה תְשַׁבְּחֵם", וּמוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (נח סט:), שֶׁזֶּהוּ שְׁבָחָא דִּילְהוֹן וִיקָרָא דִּילְהוֹן מַה שֶּׁמְּנַשְּׂאִין עַצְמָן לְמַעְלָה, עַיֵּן שָׁם. וְזֶהוּ, "דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ". 'מַעֲשֶׂיךָ' זֶה בְּחִינַת הַמָּמוֹן וְהַמַּשָּא וּמַתָּן שֶׁנִּקְרָא עֲשִׂיָּה, כַּמּוּבָן בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת (סימנים יז, סט, רפ), בְּחִינַת (תהלים צ, יז): "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ" – שֶׁבֵּרְכָם מֹשֶׁה שֶׁתִּשְׁרֶה בְּרָכָה בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם (עיין ברש"י שם), כִּי עִקַּר בְּחִינַת הָעֲשִׂיָּה הוּא הַמָּמוֹן, כַּמּוּבָן בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל כַּנַּ"ל, הַיְנוּ לְהַעֲלוֹת הַנִּיצוֹצוֹת מֵהַמָּמוֹן הַנִּקְרָא 'עֲשִׂיָּה', בְּחִינַת "מַעֲשֶׂיךָ" שֶׁשָּׁם עִקַּר הַנִּיצוֹצוֹת אִי אֶפְשָׁר לְהַעֲלוֹת אוֹתָם לְשָׁרְשָׁם, שֶׁזֶּהוּ שְׁבָחָא דִּילְהוֹן כַּנַּ"ל כִּי אִם מִדּוֹר לְדוֹר דַּיְקָא כַּנַּ"ל, בְּחִינַת דּוֹר לְדוֹר דַּיְקָא כַּנַּ"ל, יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הַיְרֻשָּׁה שַׁיָּךְ לַבָּנִים וְהַבֵּן מְמַלֵּא מְקוֹם אָבִיו וּמְקַבֵּל נַחֲלָתוֹ, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַנַּחֲלָה, דְּהַיְנוּ הַמָּמוֹן, הוּא עַל-יְדֵי הַבָּנִים שֶׁמַּנִּיחִין שֶׁהֵם מְבָרְרִין הַמָּמוֹן, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָרְרוֹ כִּי אִם מִדּוֹר לְדוֹר כַּנַּ"ל, וּבִשְׁבִיל זֶה דַּיְקָא מְחֻיָּב כָּל אֶחָד לְהַנִּיחַ בָּנִים בָּעוֹלָם כְּדֵי לְבָרֵר הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁעִקָּרָם בְּתַאֲוַת מָמוֹן כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן הַבֵּן עוֹמֵד עַל נַחֲלַת אָבִיו וְכַנַּ"ל: ג) וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר תִּקּוּן תַּאֲוַת מָמוֹן הוּא עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית, כִּי עַל-יְדֵי דַּם בְּרִית מְמַעֵט דַּם נִדּוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת תַּאֲוַת מָמוֹן וְכוּ', עַיֵּן שָׁם, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית הוּא לְהוֹלִיד בָּנִים בְּזֶה הָעוֹלָם בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה, כִּי כָּל זְמַן שֶׁאֵינוֹ מוֹלִיד בָּנִים, חַס וְשָׁלוֹם, אֲפִלּוּ אִם שָׁמַר בְּרִיתוֹ בִּשְׁלֵמוּת נִקְרָא (ישעיה נו, ג): "עֵץ יָבֵשׁ", וְהוּא בִּבְחִינַת פְּגַם הַבְּרִית כַּיָּדוּעַ, כִּי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בִּבְחִינַת (בראשית א, יא) "עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי" וְכוּ' (תיקוני זוהר מג – פב:), וְזֶהוּ עִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית, כִּי "לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ" (ישעיה מה, יח), הַיְנוּ כִּי כָּל אֶחָד צָרִיךְ לַעֲסֹק בְּיִשּׁוּב וְתִקּוּן הָעוֹלָם, וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְהַשְׁאִיר אַחֲרָיו בָּנִים כְּשֵׁרִים שֶׁיּוּכְלוּ לְבָרֵר יוֹתֵר הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנִּתְעָרְבוּ, וְעִקַּר הַנִּיצוֹצוֹת הֵם בְּמָמוֹן כַּנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁעַל-יְדֵי תִּקּוּן הַבְּרִית, דְּהַיְנוּ עַל-יְדֵי הַבָּנִים שֶׁמּוֹלִידִים בָּעוֹלָם בִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית, עַל-יְדֵי-זֶה מְמַעֲטִים תַּאֲוַת מָמוֹן, דְּהַיְנוּ שֶׁמְּבָרְרִים הַנִּיצוֹצוֹת לְשָׁרְשָׁם, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְמַעֵט וְנִתְבַּטֵּל הַתַּאֲוָה שֶׁל מָמוֹן, כִּי עִקַּר הַבֵּרוּר עַל-יְדֵי הַבָּנִים דַּיְקָא, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָרְרָם כִּי אִם מִדּוֹר לְדוֹר כַּנַּ"ל: ד) גַּם הַבָּנִים בְּעַצְמָן שֶׁזּוֹכִין לְהוֹלִיד בִּקְדֻשָּׁה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית כַּנַּ"ל, זֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת תִּקּוּן תַּאֲווֹת מָמוֹן שֶׁשָּׁם רֹב הַנִּיצוֹצוֹת דִּקְדֻשָּׁה כַּנַּ"ל, כִּי עִקַּר הוֹלָדַת הַבָּנִים הוּא עַל-יְדֵי הַבֵּרוּר שֶׁנִּתְבָּרֵר בְּבֵרוּר אַחַר בֵּרוּר בִּימֵי עִבּוּר וְלֵדָה, כַּיָּדוּעַ שֶׁכָּל יְמֵי עִבּוּר וְלֵדָה הֵם בְּחִינַת בֵּרוּרִים, כַּמְבֹאָר בַּכְּתָבִים[5]. וְעִקַּר הַבֵּרוּר הוּא בִּבְחִינַת 'דָּם נֶעְכָּר וְנַעֲשֶׂה חָלָב' (בכורות ו:), דְּהַיְנוּ שֶׁנִּתְהַפֵּךְ וְנִמְתָּק הַדָּם נִדּוּת וְנִתְהַפֵּךְ לְחָלָב, וְזֶהוּ בְּחִינַת תִּקּוּן וּבֵרוּר תַּאֲוַת מָמוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת דַּם נִדּוּת כַּנַּ"ל, בְּחִינַת וּזְהָבָם לְנִדָּה כַּנַּ"ל, כִּי שָׁם כָּל הַנִּיצוֹצוֹת דִּקְדֻשָּׁה, וּמִשָּׁם מְבָרְרִים הַנֶּפֶשׁ דִּקְדֻשָּׁה שֶׁל הַזֶּרַע הַנּוֹלָד בִּימֵי עִבּוּר וְלֵדָה שֶׁאָז מִתְבָּרֵר הַנֶּפֶשׁ שֶׁשָּׁרְשָׁהּ בַּעֲשִׁירוּת מִתּוֹךְ תַּאֲוַת מָמוֹן – "כְּהִתּוּךְ כֶּסֶף בְּתוֹךְ כּוּר" (יחזקאל כב, כב), בִּבְחִינַת (זכריה יג) וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת הַזָּהָב וְכוּ'. כִּי עִקַּר הַבֵּרוּר הוּא בְּכֶסֶף וְזָהָב וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה הַבֵּרוּר וְהַצֵּרוּף שֶׁל כֶּסֶף וְזָהָב דַּיְקָא מִשָּׁם מִתְבָּרֵר הַנֶּפֶשׁ שֶׁל הַזֶּרַע הַנּוֹלָד, כִּי כָּל הַנְּפָשׁוֹת שָׁרְשָׁם בַּעֲשִׁירוּת, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר "גְּזֵלָה" (סימן סט), עַיֵּן שָׁם כָּל הַמַּאֲמָר הֵיטֵב, וּמְבֹאָר שָׁם שֶׁהָאִשָּׁה הִיא בְּחִינַת עֲשִׁירוּת, וַעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, זֶהוּ עִקַּר אוֹר נַפְשָׁהּ, וְהַבָּנִים הַנּוֹלָדִים מִמֶּנָּה הֵם תְּלוּיִים כְפֵּרוֹת הַתְּלוּיִים בָּעֲנָפִים שֶׁל הָאִילָן, וְהָעֲנָפִים הֵם בְּחִינַת עֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר אוֹרָהּ וּשְׁלֵמוּתָהּ וְשָׁם תְּלוּיִים הַבָּנִים, כִּי שֹׁרֶשׁ הַנֶּפֶשׁ בַּעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. נִמְצָא, שֶׁהַבָּנִים נוֹלָדִים עַל-יְדֵי הַבֵּרוּר שֶׁל עֲשִׁירוּת כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי בָּנִים דִּקְדֻשָּׁה שֶׁמּוֹלִידִין, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי-זֶה מְמַעֲטִין תַּאֲוַת מָמוֹן כִּי עִקַּר הוֹלָדַת הַבָּנִים הוּא עַל-יְדֵי בֵּרוּר וְזִכּוּךְ תַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי זֶהוּ עִקַּר הַבֵּרוּר שֶׁנִּתְבָּרֵר הַנֶּפֶשׁ בִּימֵי עִבּוּר וְלֵדָה, בִּבְחִינַת 'דָּם נֶעְכָּר וְנַעֲשֶׂה חָלָב' כַּנַּ"ל, כִּי שֹׁרֶשׁ הַנֶּפֶשׁ בְּמָמוֹן דִּקְדֻשָּׁה כַּנַּ"ל, וְזֶה שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי תִּקּוּן הַבְּרִית נִתְתַּקֵּן תַּאֲוַת מָמוֹן וְכַנַּ"ל:  ה) וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְהוֹלִיד בֵּן וּבַת, הַיְנוּ שְתֵּי בְּחִינוֹת הַנַּ"ל שֶׁהֵם תִּקּוּן הַבְּרִית וְתִקּוּן תַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי אֵלּוּ הַשְּׁתֵּי הַבְּחִינוֹת הֵם כְּלָלִיּוּת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, וְהֵם בְּחִינַת יָמִין וּשְׂמֹאל, בְּחִינַת אִישׁ וְאִשָּׁה, בְּחִינַת בֵּן וּבַת, כִּי תִּקּוּן הַבְּרִית הוּא בְּחִינַת יָמִין, בְּחִינַת (זוהר נשא קמב.): 'חֶסֶד מִתְגַּלֶּה בְּפוּמָא דְּאַמָּה', בְּחִינַת סִטְרָא דִּדְכוּרָא שֶׁשָּׁם עִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית, וּמָמוֹן וַעֲשִׁירוּת הוּא בְּחִינַת שְׂמֹאל, בְּחִינַת (איוב לז, כב): "מִצָּפוֹן זָהָב יֶאֱתֶה", כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (סימן נט). וְהוּא בְּחִינַת אִשָּׁה כִּי שָׁם עִקַּר הָעֲשִׁירוּת, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר "גְּזֵלָה" הַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן עִקַּר תִּקּוּן הַמָּמוֹן עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית, כִּי הַיָּמִין מַמְתִּיק וּמְתַקֵּן בְּחִינַת הַשְּמֹאל שֶׁהוּא הַמָּמוֹן. וְזֶה בְּחִינַת אִישׁ וְאִשָּׁה, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הָאִשָּׁה הוּא עַל-יְדֵי הָאִישׁ, דְּהַיְנוּ עַל-יְדֵי בַּעְלָהּ, כַּמּוּבָן בַּסְּפָרִים וְכַמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (סימן סט). וְעִקַּר תִּקּוּנָהּ עַל-יְדֵי תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, דְּהַיְנוּ תִּקּוּן תַּאֲוַת מָמוֹן שֶׁהוּא תָּלוּי בִּשְׁמִירַת הַבְּרִית, הַיְנוּ כְּפִי מַה שֶּׁהָאִישׁ זוֹכֶה לִבְחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית כְּמוֹ כֵן יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְבָרְרָה וּלְתַקְּנָהּ, שֶׁזֶּהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת תִּקּוּן תַּאֲוַת מָמוֹן, וְעַל-יְדֵי-זֶה נוֹלָדִים הַבָּנִים וְכַנַּ"ל: וְעַל-כֵּן עִקַּר הַיְרֻשָּׁה וְהַנַּחֲלָה שַׁיָּךְ לְהַבֵּן, וּבַת בִּמְקוֹם בֵּן לֹא תֵירוֹת[6] (שבת קטז:), כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַנַּחֲלָה, דְּהַיְנוּ תִּקּוּן הַמָּמוֹן הוּא רַק עַל-יְדֵי הַבֵּן, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, וְיֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְפִי זְכוּתוֹ לְתַקֵּן הַנַּחֲלָה וְהַמָּמוֹן, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַבֵּרוּר שֶׁל הַבָּנִים שֶׁמַּנִּיחִין בָּעוֹלָם, אֲבָל הַבַּת, שֶׁהִיא מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָּא, שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר הָעֲשִׁירוּת, אֵין לָהּ כֹּחַ לְבָרֵר וּלְתַקֵּן הָעֲשִׁירוּת בְּעַצְמָהּ, כִּי אִם עַל-יְדֵי בַּעְלָהּ כַּנַּ"ל, אֲבָל אִם אֵין לוֹ בֵּן אֲזַי יוֹרֶשֶׁת הַבַּת, כִּי אַף-עַל-פִּי-כֵן הִיא מִיּוֹצְאֵי חֲלָצָיו, וְגַם הִיא נוֹלְדָה עַל-יְדֵי בֵּרוּר וְתִקּוּן תַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי כָּל הַהוֹלָדוֹת הֵם עַל-יְדֵי-זֶה כַּנַּ"ל בִּבְחִינַת 'דָּם נֶעְכָּר' וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן אַף-עַל-פִּי שֶׁהִיא בְּעַצְמָהּ צְרִיכָה תִּקּוּן עֲדַיִן כַּנַּ"ל, אַף-עַל-פִּי-כֵן כְּבָר הִתְחִיל הַתִּקּוּן עַל יָדָהּ, וְעַל-כֵּן חֲשׁוּבָה זֶרַע לִירֻשָּׁה וְלִפְטֹר מִן הַיִּבּוּם:  ו) וּכְשֶׁאֵין הָאָדָם זוֹכֶה לְהַשְׁאִיר אַחֲרָיו בָּנִים אוֹ בָּנוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי הוּא עֵץ יָבֵשׁ וְאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲלוֹת לְמַעְלָה, כִּי עֲדַיִן לֹא עָשָׂה כְּלוּם וְלֹא תִּקֵּן בָּעוֹלָם, כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַבֵּרוּר הוּא לְבָרֵר הַמָּמוֹן וְזֶה הַבֵּרוּר הוּא רַק עַל-יְדֵי הַבָּנִים שֶׁמַּנִּיחִין וְכַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּעַצְמָן נוֹלָדִין עַל-יְדֵי-זֶה הַבֵּרוּר, וְהֵם עוֹסְקִים אַחֲרָיו וּמְמַלְּאִין אֶת מְקוֹמוֹ לְבָרֵר יוֹתֵר, כִּי הֵם קָמִים עַל נַחֲלָתוֹ, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָרֵר כִּי אִם מִדּוֹר לְדוֹר וְכוּ' כַּנַּ"ל, אֲבָל כְּשֶׁלֹּא נִשְׁאָר אַחֲרָיו חַס וְשָׁלוֹם, יוֹצְאֵי חֲלָצָיו לְמַלֵּא אֶת מְקוֹמוֹ לַעֲסֹק בְּבֵרוּר וְתִקּוּן הַנַּ"ל, עֲדַיִן לֹא תִּקֵּן כְּלוּם וְאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲלוֹת לְמַעְלָה, כִּי הוּא בִּבְחִינַת עַרְטִילָאִי[7] שֶׁאֵין לוֹ בַּמֶּה לְהִתְלַבֵּשׁ, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (משפטים צט:), כִּי עַל-יְדֵי תִּקּוּן הַמָּמוֹן וְהָעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁשָּׁם כָּל הַנִּיצוֹצוֹת וְכָל הַגְּוָנִין עִלָּאִין כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשִׂין לְבוּשִׁין בְּחִינַת בִּגְדֵי יֵשַׁע, בִּבְחִינַת (ישעיה סא, י): "כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֵשַׁע", כַּמּוּבָא בַּמַּאֲמָר "אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שָׁוְיָא לְחַבָּלָא" וְכוּ' (סימן כה), כִּי עַל-יְדֵי הַגְּוָנִין עִלָּאִין שֶׁמַּעֲלִין לְשָׁרְשָׁן, עַל-יְדֵי הַבֵּרוּר וְהַתִּקּוּן שֶׁל הַמָּמוֹן, עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשִׂין לְבוּשִׁין, שֶׁהֵם בְּחִינַת הִתְפָּאֲרוּת כְּלָלִיּוּת הַגְּוָנִין, אֲבָל כְּשֶׁאֵין זוֹכֶה לָזֶה, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁאֵינוֹ מַנִּיחַ בָּנִים חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי אֵין לוֹ בַּמֶּה לְהִתְלַבֵּשׁ וְאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲלוֹת וְכַנַּ"ל: וְעַל-כֵּן צָרִיךְ תִּקּוּן עַל-יְדֵי הַיִּבּוּם, וְעִקַּר תִּקּוּן הַיִּבּוּם הוּא עַל-יְדֵי 'הַהוּא רוּחָא דְּשָׁדֵי בְּגַוָּהּ' כַּמּוּבָא (זוהר שם), וְ'הַהוּא רוּחָא דְּשָׁדֵי בְּגַוָּהּ' בְּבִיאָה רִאשׁוֹנָה – זֶהוּ עִקַּר בְּחִינַת תִּקּוּן הָאִשָּׁה, מַה שֶּׁבַּעְלָהּ מְתַקְּנָהּ בִּבְחִינַת (סנהדרין כב:) 'אֵין הָאִשָּׁה כּוֹרֶתֶת בְּרִית אֶלָּא לְמִי שֶׁעֲשָׂאָהּ כְּלִי', כַּמּוּבָן בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זַ"ל[8]. וְעִקַּר הַתִּקּוּן הוּא שֶׁמְּתַקֵּן וּמְבָרֵר הָעֲשִׁירוּת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַשְׁלִים אוֹר נַפְשָׁהּ, כִּי זֶה עִקַּר חִיּוּתָהּ כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן תֵּכֶף נוֹתֵן לָהּ כְּתֻבָּה שֶׁאָנוּ לְמֵדִין מִפָּסוּק (שמות כב, טז): "כֶּסֶף יִשְׁקֹל כְּמֹהַר הַבְּתוּלֹת" (כתובות י.). כִּי עִקַּר הַכְּתֻבָּה הוּא בִּשְׁבִיל בִּיאָה רִאשׁוֹנָה, כַּמְבֹאָר בַּפּוֹסְקִים, כִּי עִקַּר תִּקּוּנָהּ עַל-יְדֵי 'הַהוּא רוּחָא דְּשָׁדֵי בְּגַוָּהּ' בְּבִיאָה רִאשׁוֹנָה, וְכָל תִּקּוּנָהּ הוּא רַק עַל-יְדֵי תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן צָרִיךְ אָז לִתֵּן לָהּ כְּתֻבָּה לְהַמְשִׁיךְ לָהּ עֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת כֶּסֶף צָרוּף וּמְזֻקָּק, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר תִּקּוּנָהּ וְחִיּוּתָהּ, וְכָל הַבָּנִים שֶׁמּוֹלֶדֶת אַחַר כָּךְ כֻּלָּם נוֹלָדִים עַל-יְדֵי הַכְּלִי הַנַּ"ל שֶׁהוּא 'הַהוּא רוּחָא' וְכוּ' הַנַּ"ל, וְכֻלָּם מְקַבְּלִים חִיּוּת מִשָּׁם, כִּי עִקַּר הוֹלָדַת הַבָּנִים וְחִיּוּתָם שֶׁמְּקַבְּלִים מֵאִמָּם הוּא עַל-יְדֵי עֲשִׁירוּת, כִּי שָׁם שֹׁרֶשׁ נַפְשָׁם וְשָׁם הֵם תְּלוּיִים כַּעֲנָפִים בְּאִילָן כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁאֵין מַנִּיחַ בָּנִים, חַס וְשָׁלוֹם, וְאָז אֵין זוֹכֶה לְבָרֵר הָעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתִּקּוּן, כִּי אֵין מִי שֶׁיַּעֲמֹד עַל נַחֲלָתוֹ לְהָקִים שְׁמוֹ, כִּי עִקַּר הַשֵּׁם, שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ, הוּא בָּעֲשִׁירוּת, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁאֵין נִשְׁאָר אַחֲרָיו בָּנִים לְבָרֵר הָעֲשִׁירוּת וּלְקַבֵּל נַחֲלָתוֹ, אֲזַי אֵין מִי שֶׁיָּקִים שְׁמוֹ, כִּי עִקַּר הֲקָמַת שֵׁם, שֶׁהוּא הַנֶּפֶשׁ, הוּא עַל-יְדֵי תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת שֶׁשָּׁם שֹׁרֶשׁ הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל, וַאֲזַי תִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי אָחִיו שֶׁמְּיַבֵּם אִשְׁתּוֹ, וְהַתִּקּוּן הוּא עַל-יְדֵי 'הַהוּא רוּחָא' וְכוּ' כַּנַּ"ל, שֶׁהוּא הַתְחָלַת תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת כַּנַּ"ל, שֶׁכָּל הַבָּנִים נוֹלָדִים עַל יְדֵי זֶה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן זֶה נֶחֱשָׁב הַשְׁאָרָה אַחֲרָיו מֵאַחַר שֶׁהִתְחִיל לְבָרֵר וּלְתַקֵּן, וְעַל-יְדֵי-זֶה יָכוֹל אָחִיו, שֶׁהוּא מִשָּׁרְשׁוֹ, לַחֲזֹר וּלְהַמְשִׁיךְ עַל-יְדֵי-זֶה נִשְׁמָתוֹ בָּעוֹלָם וּלְתַקְּנוֹ עַל-יְדֵי-זֶה, כִּי עִקַּר קְרֵבוּת הָאַחִין הוּא גַּם כֵּן עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַבְּלִין כֻּלָּם מֵ'הַהוּא רוּחָא' שֶׁל אִמָּם, כִּי כֻּלָּם מְקַבְּלִים מִשָּׁם, וְעִקַּר הוּא הַבְּכוֹר, כִּי כֻּלָּם מְקַבְּלִים עַל יָדוֹ, וְכֵן כָּל הָאַחִין מְקַבְּלִין זֶה אַחַר זֶה. נִמְצָא, שֶׁכֻּלָּם מְקַבְּלִים מֵחַד רוּחָא וְכוּ', וְהַהוּא רוּחָא שֶׁל אָחִיו הַמֵּת דְּשָׁדֵי בְּגַוָּהּ שֶׁל הַיְבָמָה נִמְשָׁךְ גַּם כֵּן כְּפִי בְּחִינַת 'הַהוּא רוּחָא' שֶׁקִּבֵּל מֵאִמּוֹ, כִּי הוּא חִיּוּתוֹ וּמִשָּׁם נִמְשָׁךְ הַהוּא רוּחָא דְּשָׁדֵי בְּאִשְׁתּוֹ. נִמְצָא, שֶׁהַהוּא רוּחָא שֶׁל הַיְבָמָה הוּא מִבְּחִינָה אַחַת עִם הַיָּבָם כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן אָחִיו הַיָּבָם, יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְתַקְּנוֹ וּלְהַמְשִׁיךְ נִשְׁמָתוֹ עַל-יְדֵי הַהוּא רוּחָא, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַתְחָלַת תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת, שֶׁזֶּה עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַבֵּרוּר שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם לְבָרֵר בָּעוֹלָם כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן הַיָּבָם מְקַבֵּל הַנַּחֲלָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו" – 'לְנַחֲלָה'. כִּי זֶה עִקַּר הַתִּקּוּן לְתַקֵּן וּלְבָרֵר הַנַּחֲלָה וְהָעֲשִׁירוּת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הֲקָמַת שְׁמוֹ וְנַפְשׁוֹ, כִּי שָׁם שֹׁרֶשׁ הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ"ל:  ז) וְזֶה שֶׁטָּעֲנוּ בְּנוֹת צְלָפְחָד (בבא בתרא קיט:): 'אִם אָנוּ חֲשׁוּבוֹת זֶרַע – תְּנָה לָנוּ נַחֲלָה, וְאִם לָאו – תִּתְיַבֵּם אִמֵּנוּ'. כִּי עִקַּר הַיִּבּוּם הוּא רַק מֵחֲמַת הַנַּחֲלָה, מֵחֲמַת שֶׁלֹּא הִנִּיחַ מִיּוֹצְאֵי חֲלָצָיו לְמַלְּאוֹת מְקוֹמוֹ לְהָקִים שְׁמוֹ עַל נַחֲלָתוֹ דַּיְקָא כַּנַּ"ל, דְּהַיְנוּ לְתַקֵּן תַּאֲוַת מָמוֹן וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן טָעֲנוּ, אִם אֵין אָנוּ יְכוֹלִים לְקַבֵּל נַחֲלָתוֹ בְּוַדַּאי מְחֻיֶּבֶת אִמָּם לְהִתְיַבֵּם, כִּי עִקַּר הַיִּבּוּם תָּלוּי בָּזֶה כַּנַּ"ל: שַׁיָּךְ לְעֵיל: ח) 'הַהוּא רוּחָא דְּשָׁדֵי בְּגַוָּהּ' שֶׁהוּא עִקַּר תִּקּוּנָהּ הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת, וְזֶה בְּחִינַת הַכְּתֻבָּה שֶׁנּוֹתֵן לָהּ אָז מִיָּד וְכוּ' וְכַנַּ"ל, כִּי בְּחִינַת הַהוּא רוּחָא הַנַּ"ל הוּא בְּחִינַת בִּנְיָמִין, כַּמְבֹאָר בַּכְּתָבִים[9]. וּבִנְיָמִין הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הָעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, בִּבְחִינַת (בראשית מט, כז): "בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל", דְּהַיְנוּ עֲשִׁירוּת, כִּי בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ בְּחֶלְקוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין, וְהַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן עֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה וְעַל-כֵּן הָיָה שָׁם אוֹצְרוֹת כֶּסֶף וְזָהָב הַרְבֵּה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מלכים-א יד, כו): "אוֹצְרוֹת בֵּית ה'". כִּי בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ הָיָה עֲשִׁירוּת גָּדוֹל וּמֻפְלָג מְאֹד מְאֹד, כִּי שָׁם הַתִּקּוּן שֶׁל הַמָּמוֹן וְהָעֲשִׁירוּת שֶׁהוּא כְּלַל כָּל הַתִּקּוּנִים, כִּי בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ שָׁם הָיָה הַתִּקּוּן וְהַכַּפָּרָה עַל כָּל הַחֲטָאִים וְהַפְּגָמִים שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁכֻּלָּם כְּלוּלִים בִּפְגַם עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁהוּא כְּלַל הַתּוֹרָה, הַיְנוּ בְּתַאֲוַת מָמוֹן שֶׁשָּׁם כְּלוּלִים כָּל הָעֲבוֹדוֹת זָרוֹת, וְהַבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה, שָׁם הָיָה הַתִּקּוּן עַל כָּל הַחֲטָאִים וְהַפְּגָמִים שֶׁכֻּלָּם כְּלוּלִים בְּתַאֲוַת מָמוֹן וְכַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן עִקַּר הַכַּפָּרָה עַל-יְדֵי הַקָּרְבָּן שֶׁמֵּבִיא מִיגִיעַ כַּפּוֹ וּמָמוֹנוֹ. נִמְצָא, שֶׁבִּנְיָמִין הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן עֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַהוּא רוּחָא כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה יָכוֹל הַיָּבָם לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ, 'עַל נַחֲלָתוֹ' דַּיְקָא, כִּי זֶה עִקַּר הַתִּקּוּן כַּנַּ"ל: בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן: [1] עץ-חיים שער לט פרק א. [2] פסולת הזהב. [3] עץ-חיים שער יח פרק ה. [4] שבח וכבוד שלהם. [5] עץ-חיים שער יח פרק ה. שער כ פרק ה ולהלן. [6] תירש. [7] ערום. [8] עץ-חיים שער לט דרוש ז-ח. [9] עץ-חיים שער לט דרוש ז-ח.

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן