ימי מוהרנ״ת חלק שני יד

תוכן עניינים

וְהִנֵּה אַחַר שַׁבָּת הִתְחִילוּ הַמַּחֲשָׁבוֹת לְבַלְבֵּל אוֹתִי הַרְבֵּה הַרְבֵּה עַד שֶׁהָיְתָה דַּעְתִּי תְּלוּיָה בְּמִשְׁקָל, וְלא יָכלְתִּי לְהַכְרִיעַ לְכָאן וּלְכָאן סוֹף דָּבָר שְׁנַיִם אוֹ שְׁלשָׁה יָמִים אַחַר שַׁבָּת הִנַּחְתִּי לְאִבּוּד הָאַדְרוּף, וּבְיוֹם חֲמִישִׁי בַּבּקֶר חָזַרְתִּי לְאוּמַאן וְלא נָסַעְתִּי לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל אָז, וְגַם אוֹדוֹת הַדְּפוּס לא פָּעַלְתִּי כְּלָל אָז וְהָיָה לִבִּי נִשְׁבָּר בְּקִרְבִּי מְאד וְחָזַרְתִּי לְאוּמַאן בְּפַחֵי נֶפֶשׁ גַּם בְּתוֹךְ הַדֶּרֶךְ בְּיוֹם שִׁשִּׁי עֶרֶב שַׁבַּת קדֶשׁ הָיָה לִי הֶזֵּק גָּדוֹל בַּדֶּרֶךְ שֶׁהִתְפַּלַּלְתִּי עַל הָעֲגָלָה וְנִזְהַרְתִּי הַרְבֵּה שֶׁלּא יַחֲטף הָאוֹפַן אֶת כַּנְפֵי הַטַּלִּית וְיִקְרָעֶנּוּ כַּאֲשֶׁר מִזְדַּמֵּן לִפְעָמִים וְאַף עַל פִּי כֵן בְּסוֹף הַתְּפִלָּה הִגְבַּהְתִּי עַצְמִי קְצָת מִתּוֹךְ הָעֲגָלָה שֶׁהָיְתָה מְחֻפָּה, וְהָיָה רוּחַ גָּדוֹל, וּפִתְאם חָטַף הָאוֹפַן אֶת קְצֵה הַטַּלִּית וְנִקְרַע לִקְרָעִים וְהָיָה לִי צַעַר גָּדוֹל מְאד מְאד מִזֶּה עַד כְּלוֹת הַנֶּפֶשׁ, עַד שֶׁצָּעַקְתִּי וּבָכִיתִי מֵחֲמַת זֶה וְאָז הָיִיתִי נֶחְפָּז בְּדַרְכִּי מְאד לָבוֹא לְאוּמַאן כְּדֵי לְהַגִּיעַ לְשָׁם עַל עֶרֶב ראשׁ חֹדֶשׁ אֱלוּל, שֶׁאָז מִתְקַבְּצִים הַרְבֵּה אַנְשֵׁי-שְׁלוֹמֵנוּ עַל צִיּוּנוֹ הַקָּדוֹשׁ וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָזַר שֶׁבָּאתִי עַל שַׁבַּת-קדֶשׁ לְבָּאפָאלְיֶע וָארֶעל וּמִשָּׁם נָסַעְתִּי לְאוּמַאן, וְהָיִיתִי בְּעֶרֶב ראשׁ חֹדֶשׁ עַל צִיּוּנוֹ הַקָּדוֹשׁ וְאָז הָיָה שָׁם יְדִידֵינוּ הָרַב רַבִּי יַעֲקב יוֹסֵף נֵרוֹ יָאִיר שֶׁנָּתַן סָךְ רַב בִּשְׁנַת תקע"ט עַל הַדְּפוּס, וְחָפַצְתִּי לְדַבֵּר עִמּוֹ הַרְבֵּה מֵעִנְיַן הַדְּפוּס שֶׁצְּרִיכִין לְהִשְׁתַּדֵּל לְהַעֲמִידוֹ, וְרָצִיתִי לְפָרֵשׁ לְפָנָיו כָּל לִבִּי וְהִנֵּה בְּעֵת שֶׁהָיִיתִי עִמּוֹ יַחַד עַל צִיּוּנוֹ הַקָּדוֹשׁ, שָׁם בְּוַדַּאי הָיָה בִּלְתִּי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר עִמּוֹ וְאַחַר כָּךְ רָאִיתִי אוֹתוֹ בַּשּׁוּק וְהָיִינוּ שְׁנֵינוּ טְרוּדִים, וְאָמַרְתִּי לוֹ שֶׁאֲנַחְנוּ צְרִיכִין לְדַבֵּר יַחַד וְהֵשִׁיב בְּדֶרֶךְ צְחוֹק וְכִי אֵיךְ יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁלּא נִתְוַעֵד יַחַד לְדַבֵּר וְלַסּוֹף נִזְדַּמֵּן מֵאֵת הַשֵּׁם שֶׁהָיָה טָרוּד מְאד וְהַבַּעַל עֲגָלָה וְהָאֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ עִמּוֹ נֶחְפְּזוּ מְאד, עַד שֶׁהָיָה מֻכְרָח לִנְסֹעַ בְּחִפָּזוֹן וְלא נִתְוַעֵד עִמִּי וְהָיָה לִי צַעַר גָּדוֹל מִזֶּה מְאד מְאד, וּבַיּוֹם שֶׁאַחֲרָיו חָזַרְתִּי וְהָלַכְתִּי עַל צִיּוּנוֹ הַקָּדוֹשׁ, וְסִפַּרְתִּי אֶת לִבִּי קְצָת לְפָנָיוכְּלַל הַדָּבָר שֶׁבְּאוֹתָן הָעִתִּים הָיוּ לִי צַעַר וְיִסּוּרִים גְּדוֹלִים מֵחֲמַת שֶׁטָרַחְתִּי הַרְבֵּה לִגְמר הַדְּפוּס וְלא עָלָה בְּיָדִי וּכְבָר נִשְׁתַּקַּע מָמוֹן יִשְׂרָאֵל הַרְבֵּה לְצרֶךְ הַדְּפוּס וַעֲדַיִן לא פָּעַלְתִּי כְּלָל וְלא הָיָה בְּיָדִי מָעוֹת לְהַעֲמִיד הַדְּפוּס כִּי עֲדַיִן הָיוּ צְרִיכִין סָךְ רַב מְאד בְּעֶרֶךְ ר' [מָאתַיִּים] אֲדֻמִּים וְיוֹתֵר וְאֵין שׁוּם דֶּרֶךְ הַטֶּבַע לְקַבֵּץ יַחַד אֲפִלּוּ שְׁלִישׁ וּרְבִיעַ מִזֶּה הַסָּךְ וְגַם פַּרְנָסָתִי דְחוּקָה מְאד וְהָיִיתִי בַּעַל חוֹב גָּדוֹל, וְגַם שְׁאָרֵי מְנִיעוֹת הַרְבֵּה מְאד מְאד שֶׁהָיוּ עַל הַדְפָּסָה מִכָּל הַצְּדָדִים מִפַּחַד הַצֶּענְזוּר וְכוּ' וְכוּ' וְגַם לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לא זָכִיתִי לִנְסֹעַ, וְגַם לְבֵיתִי לְצרֶךְ פַּרְנָסָתִי וּלְסַלֵּק הַחוֹבוֹת שֶׁאֲנִי חַיָּב בְּעַצְמִי לא הֵבֵאתִי מֵהַדֶּרֶךְ כִּי-אִם סָךְ מוּעָט מְאד, וּשְׁאָרֵי בִּלְבּוּל הַדַּעַת שֶׁהָיוּ לִי וְאַף עַל פִּי כֵן לא הִנַּחְתִּי אֶת הָרָצוֹן וְחָשַׁבְתִּי מַחֲשָׁבוֹת בְּכָל פַּעַם שֶׁאֶזְכֶּה לִגְמר הַהַדְפָּסָה וְכָל מַה שֶּׁעָבַר עָלַי בְּעִנְיָן זֶה יִכְלוּ כַּמָּה יְרִיעוֹת לְסַפֵּר:

לכבוד נשמת רבנו נחמן בן פייגא זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. ולכבוד נשמת רבי נתן מברסלב בן חיה לאנה,  ולזכות כל ישראל החיים ומתים.

מקור: rabenubook
דילוג לתוכן