חֲזַ''ל אוֹמְרִים (מכות כ''ד), בָּא חֲבַקּוּק וְהֶעֱמִידָן עַל אַחַת וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה דְּהַיְנוּ עַל אַחַת שֶׁהִיא הָאֱמוּנָה, וְקָשֶׁה שֶׁהֲלֹא נֶאֱמַר וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ, הֲרֵי שֶׁיֵּשׁ לִהְיוֹת גַּם צַדִּיק וְגַם בֶּאֱמוּנָתוֹ אִם כֵּן הוּא הַרְבֵּה יוֹתֵר מֵאַחַת? וְעוֹד, מַה יַּעֲמִיד אֶת שְׁאָר בְּנֵי הָאָדָם שֶׁאֵינָם בְּדַרְגַּת צַדִּיק?

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר נפשי בשאלתי חלק א - שו''ת חֲזַ''ל אוֹמְרִים (מכות כ''ד), בָּא חֲבַקּוּק וְהֶעֱמִידָן עַל אַחַת וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה דְּהַיְנוּ עַל אַחַת שֶׁהִיא הָאֱמוּנָה, וְקָשֶׁה שֶׁהֲלֹא נֶאֱמַר וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ, הֲרֵי שֶׁיֵּשׁ לִהְיוֹת גַּם צַדִּיק וְגַם בֶּאֱמוּנָתוֹ אִם כֵּן הוּא הַרְבֵּה יוֹתֵר מֵאַחַת? וְעוֹד, מַה יַּעֲמִיד אֶת שְׁאָר בְּנֵי הָאָדָם שֶׁאֵינָם בְּדַרְגַּת צַדִּיק?
תוכן עניינים

--------

אין הכונה בדברי חבקוק שרק מי שהוא מכבר צדיק הוא זה שיעמוד על האחת - באמונתו יחיה, דא''כ יוקשו הקושיות הנ''ל. אלא כוונתו מי זה שיזכה להיות בדרגת ''צדיק'' בימים ההם? זה שבאמונתו יחיה. וכך אומר חבקוק הנביא: ''וצדיק'', מי זה יזכה להיות צדיק בימים ההם? זה שבאמונתו יחיה. או אפשר עוד בכוונתו, שהאמונה תהא כ''כ נצרכת בימים של אחרית הימים, עד שאפילו זה שבדרגת צדיק לא יחזיק מעמד אם לא שיחזק ויחדד את אמונתו עד שיחיה עמה ממש בכל מאורעותיו. והוא להיות שראה בנבואתו שקושי האמונה יהא קשה ביותר באחרית הימים, שכן נבואתו על ימי אחרית הימים כפי שיראה שם הרואה בפסוקים, ולסיבת רבוי הנסיונות והיסורים של חבלי משיח יצטרך אף הצדיק לחיות עם האמונה.

הרי שיש בדבריו להקל ולהחמיר, להקל - שדי באחת, ולהחמיר שגם זה שהנו בדרגת צדיק לא יחזיק מבלעדי היותו אחוז באחת זו באופן מוחשי.

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות הרב המחבר

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א
נפשי בשאלתי חלק א - שו''ת

הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן