זְכוּת קְדִימָה - דובב שפתי ישנים

תוכן עניינים

--------

י"ב, ח': וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַ-ה' וַיִּקְרָא בְּשֵׁם ה'.

פֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י : *(((מדרש רבה בראשית ל"ט, ט"ו.))) "אָהֳלֹה" כְּתִיב. בַּתְּחִלָּה נָטָה אֶת שֶׁל אִשְׁתּוֹ, וְאַחַר כָּךְ אֶת שֶׁלּוֹ.

שֶׁאֵין זֶה מִדֶּרֶךְ הַצְּנִיעוּת שֶׁתַּעֲמֹד הָאִשָּׁה בַּחוּץ, לָכֵן הִזְדָּרֵז לִבְנוֹת לָהּ אֹהֶל תְּחִלָּה*(((וראה מש"כ בס"ד לקמן פרשת מטות (במדבר ל"א, ט"ז) במעלת הצניעות וחשיבותה.))) , וְעוֹד עַיֵּן בְּרַשִּׁ"י *(((בראשית י"ב, י"ד.))) לְקַמָּן מַה שֶּׁהֵבִיא מֵהַמִּדְרָשׁ עַל כָּךְ. וְעוֹד שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל: *(((יבמות ס"ב ע"ב. וראה עוד לקמן פרשת כי תצא (דברים כ"ד, ה') מש"כ בס"ד בעניין זה.))) חַיָּב אָדָם לְכַבֵּד אֶת אִשְׁתּוֹ יוֹתֵר מִגּוּפוֹ, *(((שם. וראה מש"כ המהרח"ו בשער הליקוטים (פ' עקב) שבאשתו יכול לקיים ביותר מצוות "ואהבת לרעך כמוך", וממילא נחשב כאילו קיים את כל התורה כולה, ע"ש באורך.))) וּלְאָהֳבָהּ כְּגוּפוֹ, וְאִם כֵּן חַיָּב לִדְאֹג קֹדֶם כָּל לְצָרְכֵי לְאִשְׁתּוֹ וְאַחַר כָּךְ לְעַצְמוֹ. וְקָרָאתִי מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה בַּגָּאוֹן רַבִּי בֶּן צִיּוֹן אַבָּא שָׁאוּל זַצַ"ל שֶׁהוֹרָה לְאַבְרֵךְ אֶחָד לְמַעֵט מִלִּמּוּדוֹ וּלְהַשִּׂיג פַּרְנָסָה בִּכְדֵי לִרְכֹּשׁ לְאִשְׁתּוֹ בֶּגֶד חָדָשׁ לְחַג, וְכַמּוּבָן שֶׁכָּל מִקְרֶה לְגוּפוֹ.

וְכָתַב הָרַמָ"ק הַקָּדוֹשׁ בְּסִפְרוֹ *(((פרק ו', וע"ע ספר נוצר חסד על פרקי אבות פרק ו' משנה ב' מש"כ בעניין ותהנה.))) "תֹּמֶר דְּבוֹרָה": שֶׁכָּל עֵסֶק בְּתִקּוּנֵי וּבְצָרְכֵי הָאִשָּׁה, הֲרֵי הֵם עֵסֶק בְּתִקּוּנֵי הַשְּׁכִינָה מַמָּשׁ, וְכָל רִצּוּי וְסִיּוּעַ גַּשְׁמִי לָאִשָּׁה פֹּה לְמַטָּה *(((על פי רצון ה' בדווקא, כי אם לא - אז אין זה תיקון השכינה אלא קילקול השכינה, וכבר היה אחד ששמע ממני את דברי הרמ"ק הק' הנ"ל, ומאז נעלמו מאיתנו עקבותיו, וכששאלתיו "איכה?" ענני: "האשה אשר נתת עמדי, עסוק אני בתיקוניה,,,". וה' הטוב יכפר בעדו. ))) עַל פִּי רְצוֹן ה', פּוֹעֵל תִּקּוּנִים נִשְׂגָּבִים וְנִפְלָאִים בַּשָּׁמַיִם לְמַעְלָה, וְלוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת.

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות הרב המחבר

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב דוד רחימי שליט''א
דובב שפתי ישנים

על פרשת השבוע
יכיל בקרבו הגיגים ופנינים יקרים, הליכות הלכות ומוסרים, את הלב מעוררים,
לתשובה ולמעשים, העולים ונלמדים, מדבריו הטהורים, ופירושיו המאירים,
על חמשת החומשים, של גדול המפרשים רבינו שלמה יצחקי – רש"י ז"ל.
ונלווה בכתובים, "דובב מישרים", באור הדברים, ומקור המאמרים.
נתחבר בעזרת ה' יתברך - מאתי דוד רחימי יצ"ו - חולון יע"א
שנת "יראת ה' אלמדכם" (תשע"ב) לפ"ק

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן