וְרָאִיתִי כָּאן לְהוֹסִיף שאלה נוֹסֶפֶת הַמְּצוּיָה מְאֹד אֵצֶל הַנִּזְהָרִים בִּשְׁמִירַת עֵינֵיהֶם, וְהִיא - שֶׁפְּעָמִים רוֹאִים כְּמַרְאֶה פָּרוּץ, וְתֵכֶף מַנְמִיכִים עֵינֵיהֶם, וּמִסְתַּפְּקִים הַאִם בֶּאֱמֶת הָיָה זֶה מַרְאֶה פָּרוּץ אוֹ שֶׁמָּא בִּכְלָל לֹא הָיָה בּוֹ מַרְאֵה אִסּוּר, וּבְצִדְקוּתָם מִסְתַּפְּקִים שֶׁמָּא עָדִיף לְהָעִיף מַבָּט נוֹסָף לְעֵבֶר הַמַּרְאֶה שֶׁרָאוּ עַל מְנָת לְוַדֵּא שֶׁאָכֵן מַרְאֶה זֶה לֹא הָיָה בּוֹ מַמָּשׁ, וּבְכָךְ לֹא תְּהֵא מֻטְרֶדֶת מַחְשַׁבְתָּם, וּמֵאִידָךְ מְסַכְּנִים עַצְמָם בְּכָךְ שֶׁמָּא אָכֵן הָיָה זֶה מַרְאֶה פָּרוּץ, וְאִם קֹדֶם הָיָה בְּסָפֵק - מֵעַתָּה יְהֵא בְּוַדַּאי. מָה הַנָּכוֹן לַעֲשׂוֹת?

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר נפשי בשאלתי חלק ב - שו''ת וְרָאִיתִי כָּאן לְהוֹסִיף שאלה נוֹסֶפֶת הַמְּצוּיָה מְאֹד אֵצֶל הַנִּזְהָרִים בִּשְׁמִירַת עֵינֵיהֶם, וְהִיא - שֶׁפְּעָמִים רוֹאִים כְּמַרְאֶה פָּרוּץ, וְתֵכֶף מַנְמִיכִים עֵינֵיהֶם, וּמִסְתַּפְּקִים הַאִם בֶּאֱמֶת הָיָה זֶה מַרְאֶה פָּרוּץ אוֹ שֶׁמָּא בִּכְלָל לֹא הָיָה בּוֹ מַרְאֵה אִסּוּר, וּבְצִדְקוּתָם מִסְתַּפְּקִים שֶׁמָּא עָדִיף לְהָעִיף מַבָּט נוֹסָף לְעֵבֶר הַמַּרְאֶה שֶׁרָאוּ עַל מְנָת לְוַדֵּא שֶׁאָכֵן מַרְאֶה זֶה לֹא הָיָה בּוֹ מַמָּשׁ, וּבְכָךְ לֹא תְּהֵא מֻטְרֶדֶת מַחְשַׁבְתָּם, וּמֵאִידָךְ מְסַכְּנִים עַצְמָם בְּכָךְ שֶׁמָּא אָכֵן הָיָה זֶה מַרְאֶה פָּרוּץ, וְאִם קֹדֶם הָיָה בְּסָפֵק - מֵעַתָּה יְהֵא בְּוַדַּאי. מָה הַנָּכוֹן לַעֲשׂוֹת?
תוכן עניינים

--------

כאן טמונה מלכודת היצר. בהחלט שצריך להזהר לא להתפתות למבט נוסף. עדיף שתשאר בראיה המסופקת שראית, ותשכנע את עצמך שכן לא היה זה מראה אסור, מאשר לחזור ולהסתכל לבירור הספק. וכך גם ראיתי אחר כך במכתבו של הגאון הקדוש ה''תולדות אהרן'' שכן דעתו.

והנסיון מוכיח שבכך שלא יחזור לוודא אם נכשל או לא - לא תפריענו ראיה זו ותהא מוסחת מדעתו לגמרי אחר שאינה אלא ספק, ממילא אינה בר קיימא לבלבלו, ובפרט שבוודאי יבוא בשכרו שלא יבוא לידי הרהור בזה שכבש עינו מלהסתכל מספק.

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות הרב המחבר

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א
נפשי בשאלתי חלק א - שו''ת

הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן